handdator

Visa fullständig version : Grisbulkens baksida


mrko
2008-06-26, 13:34
Här hade jag kunnat vara lustig och postat en bild på min röv, men istället tänkte jag ta upp ett problem min nya vikt har gett mig.

Jag svettas som en gris av minsta ansträngning.

Inte ett stort problem på gymmet, men då jag har ett jobb där man rör på sig och detta i närheten av andra människor så blir det lite jobbigt. Dessutom luktar man ju inte direkt gott i slutet av dagen, och det är mest lukten jag vill göra nått åt. Inte speciellt kul att glida runt och lukta ingrodd suspensoar halva arbetsdagen.

Så vad kan man göra åt detta? Tipset att banta kan vi ju hoppa över, det tar lite för lång tid innan det ger effekt, och dom självklara grejjerna är redan avklarade (dusch + deo före jobbet, alltid nytvättade kläder och så pass lite av dom att jag nästan fryser).

Tänkte även knalla ner till apoteket och handla absolut torr eller liknande, men är lite pessimistisk. Känns som att jag skulle behöva bada i det för att få effekt, det är ju inte bara under armarna svetten forsar fram, utan över hela ryggen, bröstet, benen samt i ansiktet.

Så, finns det hopp? Eller ska jag gå och gömma mig i en grotta tills vintern kommer?

Frida.B
2008-06-26, 13:38
Kör med absolut torr och ha med dig några ombyten till jobbet plus deo. Har du kollat upp det hos läkare? Kanske inte bara beror på din vikt...

Muaytudd
2008-06-26, 13:52
Här hade jag kunnat vara lustig och postat en bild på min röv, men istället tänkte jag ta upp ett problem min nya vikt har gett mig.

Jag svettas som en gris av minsta ansträngning.

Inte ett stort problem på gymmet, men då jag har ett jobb där man rör på sig och detta i närheten av andra människor så blir det lite jobbigt. Dessutom luktar man ju inte direkt gott i slutet av dagen, och det är mest lukten jag vill göra nått åt. Inte speciellt kul att glida runt och lukta ingrodd suspensoar halva arbetsdagen.

Så vad kan man göra åt detta? Tipset att banta kan vi ju hoppa över, det tar lite för lång tid innan det ger effekt, och dom självklara grejjerna är redan avklarade (dusch + deo före jobbet, alltid nytvättade kläder och så pass lite av dom att jag nästan fryser).

Tänkte även knalla ner till apoteket och handla absolut torr eller liknande, men är lite pessimistisk. Känns som att jag skulle behöva bada i det för att få effekt, det är ju inte bara under armarna svetten forsar fram, utan över hela ryggen, bröstet, benen samt i ansiktet.

Så, finns det hopp? Eller ska jag gå och gömma mig i en grotta tills vintern kommer?


Använd INTE syntetkläder utan bomull eller ännu bättre ull. Ja det finns väldigt tunna ulltshirtar. Fördelen är att de inte börjar lukta förrän efter väääldigt lång tid.

Jag använder mitt underställ på 5 fisketurer förrän jag tvättar det och vanligtvis luktar jag apa till lunch i mitt syntetunderställ.

Ett annat bra tips är att tvätta i höga grader. Kommer inte ihå exakt om det är äggviteprotein eller vad det var men ngt var det och det tvättas inte ur i låga grader och därför har vissa plagg (de som tvättas på låga grader) en tendens att b örja lukta efter en kvart även om de är "nytvättade"


Så, nu fick du några tips.

mrko
2008-06-26, 17:22
Kör med absolut torr och ha med dig några ombyten till jobbet plus deo. Har du kollat upp det hos läkare? Kanske inte bara beror på din vikt...

Ska testa absolut torr, men som sagt, jag är skeptisk. Om jag fattar det rätt så kommer svetten som absolut torr sätter stopp för ut någon annanstans.

Har inte kollat med läkare, men är rätt säker på att vikten är boven i dramat. Har iofs alltid svettats en hel del, men i takt med att jag blivit tyngre så svettas jag mer och det krävs allt mindre för att det ska börja. Sommarvärmen hjälper ju inte den heller.

Ombytes idén var inte dum, pinsamt att jag inte tänkt på det själv. Får skylla på att det är dåligt med ombytesmöjligheter, så jag har inte ens tänkt på det som ett alternativ, men smita in på toa efter lunch och byta borde ju funka.

Använd INTE syntetkläder utan bomull eller ännu bättre ull. Ja det finns väldigt tunna ulltshirtar. Fördelen är att de inte börjar lukta förrän efter väääldigt lång tid.

Jag använder mitt underställ på 5 fisketurer förrän jag tvättar det och vanligtvis luktar jag apa till lunch i mitt syntetunderställ.

Ett annat bra tips är att tvätta i höga grader. Kommer inte ihå exakt om det är äggviteprotein eller vad det var men ngt var det och det tvättas inte ur i låga grader och därför har vissa plagg (de som tvättas på låga grader) en tendens att b örja lukta efter en kvart även om de är "nytvättade"


Så, nu fick du några tips.

Kör vanlig bomulls t-shirt nu, var kan man köpa ull-t-shirts (konstigt det såg ut när man skrev det)?

Tvättar redan i 60 grader, men ska testa att vrida på lite till. Fick ett tips från annat håll att byta tvättmedel, ska prova det också.


Tack båda två för tipsen.

Tolkia
2008-06-26, 17:38
Har inte kollat med läkare, men är rätt säker på att vikten är boven i dramat. Har iofs alltid svettats en hel del, men i takt med att jag blivit tyngre så svettas jag mer och det krävs allt mindre för att det ska börja.
Jag har oscillerat ganska kraftigt i vikt genom åren, och ja, det gör en jävla skillnad. En tung kropp är jobbigare att flytta på, helt enkelt, plus att vadderingen isolerar.

L-Sami
2008-06-26, 18:46
Man svettas mer om man stressar, tar det lungt :)

ManuelIT
2008-06-26, 19:21
om absolut torr gör att man svettas mer från andra ställen vet jag inte, men däremot så brukar svett som luktar vara när det blandas med smuts och/eller är riktigt kvavt, typ under armarna och fötterna, och där fungerar absolut torr perfekt.

Calle Siren
2009-07-14, 20:32
Undrar var och vad du jobbar med!?? Saknar the good old days faktiskt ;)

von huff
2009-07-14, 20:40
Jo fyfan vad man svettas när man är fet:VirroHyn blir ochså sämre vet inte o det är pga av att man svettas mer eller att man ligger på kcal +

ceejay
2009-07-14, 20:48
Jo fyfan vad man svettas när man är fet:VirroHyn blir ochså sämre vet inte o det är pga av att man svettas mer eller att man ligger på kcal +

Slag man får ta när man vill bli stor o stark xD

mrko
2009-07-14, 21:11
Undrar var och vad du jobbar med!?? Saknar the good old days faktiskt ;)


Mölndal, på ett ställe som är misstänkt likt ett dagcenter.. tror du vet vilket. Kolla din mail för ytterliggare info.

Calle Siren
2009-07-14, 21:49
Mölndal, på ett ställe som är misstänkt likt ett dagcenter.. tror du vet vilket. Kolla din mail för ytterliggare info.

Haha! Jag tror jag vet vad du menar... Hälsa Hans *slap*

Rahf
2009-07-15, 09:06
Nej, Absolut Torr gör inte att man kompensationssvettas på något annat ställe.

Källa - Nån svettexpert från Erik & Mackan, Snygga och Rena :D.

spoonchest
2009-07-15, 09:08
Grisar svettas inte.

z_bumbi
2009-07-15, 10:02
Kör vanlig bomulls t-shirt nu, var kan man köpa ull-t-shirts (konstigt det såg ut när man skrev det)?

Tvättar redan i 60 grader, men ska testa att vrida på lite till. Fick ett tips från annat håll att byta tvättmedel, ska prova det också.


Tack båda två för tipsen.

Det mesta är i form av underställ men http://www.ullboden.se/ har en t-shirtmodell. Om tröjan är av lika bra kvalitet som resterna av produkterna de har så är den väl värd pengarna. Märket Blackwool säljs också på andra ställen så en sökning kanske ger något fler färger än just svart.

http://www.woolpower.se/en/asp/produkter_1_7102.asp
Tillverkar försvarets värmeställ, andelen ull är mindre men slitstyrkan ökar.

Att blötlägga plagg i ättika innan tvätt (obs! ej ull) gör att svettlukten kan minska, funkar iofs kanske bättre på syntetmaterial än bomull men det skadar inte att testa.

mangs
2009-07-15, 10:55
Att äta måltider mindre ofta fungerade för mig. Numera äter jag mer sällan men mer åt gången och går inte omkring som ett vandrande ånglok.

Kolla även upp miljön du befinner dig i. Finns det AC, torr luft etc kompenserar kroppen ofta genom att svettas.

Jag svettas tex oerhört sällan hemma men på mitt kontorsjobb med AC händer det oftare.