handdator

Visa fullständig version : Jag kan inte gå upp i vikt


Heniin
2008-06-26, 11:15
Ja det är mitt stora problem nu att kunna gå upp i vikt. Ända sen jag kom hem från Asien resan för ett år sen har jag inte kunnat gå upp i vikt trots vad jag ätit och nu har jag under 2-3 veckor legat på över 3500 kalorier per dag och när jag vägde mig i morse så hade jag gått ner 3 hg.

Hade inga direkt jätte beskymmer att gå upp i vikt förut och nu tränar jag heller ingen cardio förutom lite löpning nåra ggr i veckan och då ligger jag på över 4000 kalorier på de dagarna.. med tanke på mina stats ( 181cm, 59.7kg ) så borde jag gå upp i vikt på det kcal intaget men absolut inget händer.. det kan skilja sig ett halvkilo fram och tebax.

Nu börjar jag tro att min ämnesomsättning har blivit rubbad eller att jag har nån mask i magen som äter upp näringen i maten. Någon som tro sig ha en förklaring vad jag ska göra? ta kontakt med en doktor eller öka kcal intaget ännu mer?

peace henke

jwzrd
2008-06-26, 11:17
Är det något magiskt med talet 3500 som gör att du måste gå upp i vikt om du låter det [talet] bestämma ditt energiintag? Om inte så är det bara att höja det så att du får in mer energi. (Förutsatt att du faktiskt äter 3500).

Heniin
2008-06-26, 11:21
absolut inget magiskt men det var ungefärligt eftersom jag oftast väger maten och gillar att räkna kalorierna. och kan kan garantera dig att jag äter 3500 kalorier per dag, oftast mer.

Muaytudd
2008-06-26, 11:21
Hur gammal är du och sånt?

3,5k är inte spec mycket. Om du då konditionstränar och är 181 så är det ännu mindre. Om du är ganska ung (galen omsättning) så är det ingetting.

Testa och ät MYCKET mer helt enkelt så ska du nog få se på saker.

Heniin
2008-06-26, 11:23
är 22 år och de dagarna jag legat på grova överskott när man druckit stora mängder alkohol och ätit massor med god mat så har inget hänt förutom att man känner sig lite mer pluffsig i 1 dag sen är det borta direkt igen.

Muaytudd
2008-06-26, 11:26
är 22 år och de dagarna jag legat på grova överskott när man druckit stora mängder alkohol och ätit massor med god mat så har inget hänt förutom att man känner sig lite mer pluffsig i 1 dag sen är det borta direkt igen.

Testa och gör det i 3-6 månader istället för en dag
:cool:

Heniin
2008-06-26, 11:29
jag har gjort det i 1 år ;) precis det jag förklarade överst förutom att jag ökat kcal intaget ännu mer.

Lexidos
2008-06-26, 11:35
Mask i magen? Eller kasnke en liten pyssling

Heniin
2008-06-26, 11:36
Mask i magen? Eller kasnke en liten pyssling

ah man börjar ju grubbla ärligt talat.

Muaytudd
2008-06-26, 11:45
jag har gjort det i 1 år ;) precis det jag förklarade överst förutom att jag ökat kcal intaget ännu mer.

Jadu, tro du på exotiska maskar - Jag tror bara att du äter för lite jämfört med ditt behov.

Precis som feta människor inte går ner i vikt för de äter för mycket.

Gå till en doktor så får du reda på om du har ngn. mask eller inte så slipper du oroa dig.

spoonchest
2008-06-26, 11:56
Kul, gjorde samma sak i gymnasiet.. tränade inte direkt jätteofta.
Jag maxade visserligen så ofta jag kunde. och ökade i vikter oftare än kroppen borde ha klarat av. (Jag tror det mer stjälpte än hjälpte).. Hursomhelst så tänkte jag kombinera detta med enorma mängder mat.. Jag försökte se till att hålla uppe mättnadskänslan HELA tiden. Det blev sjukt dyrt. Lyckades sådäär. gick upp några kilo, men hade nog puberteten att tacka för det.

tigerofsweden
2008-06-26, 12:07
De gånger du skrivit i "vad har du ätit tråden" så är det ju inte några speciella mängder mat du kommit upp i, fast det är kanske inte representativt för din normala kost?!

Sniggel
2008-06-26, 12:08
Ät en 300g påse valfria nötter extra varje dag, minst 1500 kcal där.

tigerofsweden
2008-06-26, 12:11
För att exemplifiera vad du tidigare skrivit

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3031237&postcount=940

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3021801&postcount=846

:confused:

HanneJoelsson
2008-06-26, 12:16
För att exemplifiera vad du tidigare skrivit

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3031237&postcount=940

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3021801&postcount=846

:confused:

irl skratt :) ty *flex*

Muaytudd
2008-06-26, 12:18
irl skratt :) ty *flex*


Jag bara måste fråga - va betydde det?

melancoolio
2008-06-26, 12:32
För att exemplifiera vad du tidigare skrivit

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3031237&postcount=940

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=3021801&postcount=846

:confused:

Det där var inte mycket mat.

Morty
2008-06-26, 13:03
Jag bara måste fråga - va betydde det?

In real life skratt, thank you.


Maffiga popcorn som ger 2000 kcal/100 gram! :D

Muaytudd
2008-06-26, 13:04
In real life skratt, thank you.


Maffiga popcorn som ger 2000 kcal/100 gram! :D


Där ser man! :em:

Handcuff
2008-06-26, 15:42
Hej!

Jag äter nästan ingenting och går inte upp i vikt!!! Vad ska jag göra :confused:

FACIT:

ÄT MER FFS!!!

ligne
2008-06-26, 15:57
Det där var inte mycket mat.

men, men ... det där ska ju vara 3500kcal *gah!* :laugh:

bertbert
2008-06-26, 16:09
Uppenbarligen äter du inte 3500-4000 kcalorier. För då hade du nämligen gått upp i vikt. Det är bara att skyffla i sig. Inte speciellt svårt att få till en viktuppgång med en så låg kroppsvikt.

Heniin
2008-06-26, 16:53
Snälla lägg av med hånen, nej det som i skrivet i mattråden är inte all mat på en dag så snälla förfan lägg ner med påhoppen.

vanlig dag ser oftast ut

100 gram havregrynsgröt 30gr prottepulver iblandat samt 2dl yogurt och 2-3 st mackor ala 110kcal styck.

mellanmål:protteshake + 2-3 äpplen

middag:kinabuffe 2 gigantiska portioner som täckte hela tallriken (ett berg av mat)

mellanmål2:2-3 polar extrem mackor med mjukost och skinka på

kvällsmat: 100gram pasta med kasslersås gjord på 15% creme frech dvs andra tillbehör

kvällsgott:250 gram godis

äter förövrigt godis 4-5 ggr i veckan och aldrig under 200 gram

rAjj
2008-06-26, 16:54
Om du anser att 150g Popcorn, 150g Naturgodis, 2 grova mackor och ett knäckebröd vara nog / dag så får du tänka om, om du vill lägga på dig. Gör som jag.. ta en familje-pizza tallrik eller en salladsskål och fyll med mat.. vad du än tycker är gott (lagad mat) och repetera 3-6 gånger beroende på hur mycket du orkar.. Det finns INGEN som inte kan gå upp i vikt (exl. extrema undantag).

Gör en ny tråd om ett halvår och skriv din vikt i jämnförelse med din nuvarande vikt.

Lycka till!


edit: Inlägget ovanför fanns inte när jag började skriva.

Heniin
2008-06-26, 17:06
Om du anser att 150g Popcorn, 150g Naturgodis, 2 grova mackor och ett knäckebröd vara nog / dag så får du tänka om, om du vill lägga på dig. Gör som jag.. ta en familje-pizza tallrik eller en salladsskål och fyll med mat.. vad du än tycker är gott (lagad mat) och repetera 3-6 gånger beroende på hur mycket du orkar.. Det finns INGEN som inte kan gå upp i vikt (exl. extrema undantag).

Gör en ny tråd om ett halvår och skriv din vikt i jämnförelse med din nuvarande vikt.

Lycka till!


edit: Inlägget ovanför fanns inte när jag började skriva.

Tränat sen jag var 15 på gymmet och är intresserad av idrott allmänt och har inte haft dessa beskymmerna innan jag blev magsjuk i thailand. Efter det har det inte gått att gå upp i vikt, tro mig jag äter pizza o skit ofta och vikten är som fastklistrad.

Handcuff
2008-06-26, 17:10
Ok..du är alltså tvärsäker på att du inte äter för lite. Med andra ord så har du någon mutation eller mystisk sjukdom :thumbup:

Eller så kanske du helt enkelt överskattar ditt energiintag rejält och verkligen äter för lite...

Vad är troligast? Mutant eller som 99,7% av alla som inte går upp i vikt - dvs äter för lite?

Heniin
2008-06-26, 17:13
jag VET att jag räknar rätt men vore konstigt om ämnesomsättningen skulle vara högre nu än förut eftersom jag inte haft problem att gå upp i vikt förut på mindre kcal än vad jag äter nu... känns bara så jävla trist när vågen står still eftersom jag verkligen VILL gå upp i vikt igen.

melancoolio
2008-06-26, 17:19
vad jag ska göra? ta kontakt med en doktor eller öka kcal intaget ännu mer?

peace henke

Gå till en läkare och kolla upp om nått är fel. Är ju alltid bra att veta att allt är som det ska!

Sedan så är ju 3500kcal inte så jättemycket mat om man lever ett aktivt liv. Att springa några gånger i veckan är inte så lite kardio det heller. När jag "bulkar" så kör jag i princip ingen kardio alls och ligger på en bit över 4000kcal varje dag för att vikten ska gå upp.

Turbonisse
2008-06-26, 17:20
Ej heller jag går upp på den mängden mat(22år, 182cm ca 72kg)
Ät mer, det kan väll inte vara så svårt? Dyrt kanske, men inte svårt.

tigerofsweden
2008-06-26, 17:52
Snälla lägg av med hånen, nej det som i skrivet i mattråden är inte all mat på en dag så snälla förfan lägg ner med påhoppen.




Hoppas du inte tolka mina post som ett hån, blev bara konfunderad med tanke på vad du skrivit i den tråden :)

Hoppas de löser sig med vikten.

Bullaz
2008-06-26, 18:03
Skumt. Du bör ju faktiskt öka i vikt med den mängden mat. :| Men som tidigare nämnt får du helt enkelt öka ännu mer på intaget och kanske dra ner på kardion. Egentligen är man ju avundsjuk, du kan ju käka precis vad du vill och hur mycket du vill av allt det goda som finns. Inte alla som kan göra det utan ofrivilliga konsekvenser. ;) Lycka till!

kalajset
2008-06-26, 18:26
Nötter är riktigt bra (som tidigare nämts), käka även t ex rostade sojabönor/solrosfrön, och dryga ut proteindrinkar med raps/olivolja. Ifall du på detta billiga/ändå nyttiga sätt ökar ditt kalorintag med sådär 1000 kcal per dag borde saker hända rätt snabbt. Alla säger egentligen samma sak, men det är så det är. Bara att öka kalorintaget tills vikten ökar, svårare än så är det helt enkelt inte. Ev. då med ett läkarbesök före.

jaosef
2008-06-26, 21:08
Gör så här; ät minst 500 kcal mer mat per dag ön vad du gör nu. Gör detta i någon månad. Kliv på vågen - och vips!

Rahf
2008-06-26, 21:24
Mer energitätt, feta såser osv. Överlag så borde du då inkludera mer fett i kosten så att du kan trycka upp energiintaget med förhoppningsvis mindre besvär. Är du riktigt orolig så kontakta en läkare så de får utföra tester.

Lycka till!

bertbert
2008-06-26, 21:36
Men hur många kalorier du stoppar i dig är inte intressant. Vad du vill är ju att gå upp i vikt. Om vågen rör sig uppåt, så ligger du på kaloriöverskott. Rör den sig neråt ligger du på underskott. Svårare än så är det inte.

Om du känner dig frisk i övrigt behöver du nog inte oroa dig för att "det är något konstigt".

Jag vet vad jag talar om, jag har vägt 70-75 kg i vuxen ålder. Toppnotering 102 kg.

myggan
2008-06-26, 22:27
Men hur många kalorier du stoppar i dig är inte intressant. Vad du vill är ju att gå upp i vikt. Om vågen rör sig uppåt, så ligger du på kaloriöverskott. Rör den sig neråt ligger du på underskott. Svårare än så är det inte.

Om du känner dig frisk i övrigt behöver du nog inte oroa dig för att "det är något konstigt".

Jag vet vad jag talar om, jag har vägt 70-75 kg i vuxen ålder. Toppnotering 102 kg.

+1

Jag har gått från 57 kg till 91 kg och det finns inga mirakelkurer eller genvägar.
Ät mer än vad du förbränner. Det är inte svårare än så.
Jag vet inte vad du vill att folk i denna tråden skall säga till dig förutom det ?
Om du står still i vikt nu så lägg på 1000 kcal per dag så bör du gå upp ~1kg i veckan.

1000 kcal extra är inte direkt mycket. Lite nötter, lite extra olja på pastan och en gainer. :thumbup:

Rahf
2008-06-26, 23:03
1000kcal extra skulle jag kalla en klart kännbar ökning. Det är lätt att man häver ur sig påståenden eftersom det självklart funkade för en själv, alla har det inte lika lätt. Jag minns själv att det krävdes lite jävlar anamma ibland för att pressa i sig lite extra mat.

Dock bör jag även tillägga att 1000kcal är fullt uppnåeligt och rimligt, men att det är en liten ökning håller jag inte med om.

bertbert
2008-06-26, 23:15
1000kcal extra skulle jag kalla en klart kännbar ökning. Det är lätt att man häver ur sig påståenden eftersom det självklart funkade för en själv, alla har det inte lika lätt. Jag minns själv att det krävdes lite jävlar anamma ibland för att pressa i sig lite extra mat.

Dock bör jag även tillägga att 1000kcal är fullt uppnåeligt och rimligt, men att det är en liten ökning håller jag inte med om.

Det är skillnad på att något verkligen är svårt, och att sätta upp artificiella hinder eller spärrar för att verkligen genomföra något.

Jag vet inte hur många gånger jag har gett mig på något som jag trott vara svårt och som sedan visade sig vara busenkelt.

Att trycka i sig mer mat, när man dessutom kan räkna på kalorier, är inte svårt.

Rahf
2008-06-26, 23:19
Som jag sa, alla har det inte lika lätt och självklart är det en rimlig ökning. Det jag anmärker på är när folk generaliserar efter att ha blickat tillbaka på sina egna erfarenheter. Jag gör det själv titt som tätt och kommer på det konstant.

bertbert
2008-06-26, 23:22
Som jag sa, alla har det inte lika lätt och självklart är det en rimlig ökning. Det jag anmärker på är när folk generaliserar efter att ha blickat tillbaka på sina egna erfarenheter. Jag gör det själv titt som tätt och kommer på det konstant.

Och vad gör du nu, om inte generaliserar dina egna erfarenheter på andra? *screwy*

Rahf, att äta mer är inte svårt. Att äta mindre är inte heller det. Att bryta invanda mönster är däremot det.

Rahf
2008-06-26, 23:33
Och vad gör du nu, om inte generaliserar dina egna erfarenheter på andra? *screwy*

Rahf, att äta mer är inte svårt. Att äta mindre är inte heller det. Att bryta invanda mönster är däremot det.

Gör inte du det? Jag utgår ifrån vad jag har sett och läst, alltså att många finner det svårt att trycka i sig extra mat och att det inte alltid är så lätt att öka med tusen kalorier. Det är allt jag vill få fram och i min förvirrade hjärna så låter det hyfsat rimligt.

jaosef
2008-06-27, 00:33
Visst kan det vara svårt att få i sig extra energi, det som kan underlätta är att man äter ofta, så behöver man inte proppa i sig 2 kg mat vid ett tillfälle, sen att man äter mat som är energirikt och innehåller rätt näringsämnen. Kan varmt rekommendera FETT, om du vill ha ett högre energiintag. Fett är det som innehåller mest energi. Välj dock nyttigt fett som rapsolja eller solrosolja, när du kan. Fleromättat och enkelomättat is da shit!
/Jaosef

nickodemus
2008-06-28, 00:16
Tänk igenom lite hur du äter på helger osv.
Väldigt lätt och slarva.

Sen så är det tyvärr bara och titta på sin släkt hur dem ser ut kroppsligt.
Jag själv har försökt gå upp i vikt i snart två år, inte lyckats och börjar väl smått förstå att det handlar om genetik.

Annars kan du ju försöka att äta oregelbundet, försöka få kroppen att börja lagra fett, eftersom jag antar att du också inte riktigt säger nej till 5-6kg fett.

Rapsolja är också ett enkelt sett att få i sig lite extra.
Tar dock ett tag att vänja sig vid smaken och konsistensen
Bästa sättet här tycker jag är att använda sig utav matskedsmått och ha någon dricka med mycket smak att skölja ner direkt efter med.


Nä nu är mitt 5;e lagade mål mat för idag klart!
Lycka till

Eddie Vedder
2008-06-28, 05:49
Välj dock nyttigt fett som solrosolja

HUR kan man kalla solrosolja för en bra olja!?:confused:

Du tror väl inte att ett fett är bättre ju större andel fleromättat fett det innehåller. Solrosolja har en ganska bedrövlig fettsammansättning, jättemycket fleromättat fett och ett helt värdelöst förhållande mellan omega-6 och -3. Det är sprängfyllt med vitamin E, det är väl det ensda positiva med den oljan.

Animalistic
2008-06-28, 06:48
HUR kan man kalla solrosolja för en bra olja!?:confused:

Du tror väl inte att ett fett är bättre ju större andel fleromättat fett det innehåller. Solrosolja har en ganska bedrövlig fettsammansättning, jättemycket fleromättat fett och ett helt värdelöst förhållande mellan omega-6 och -3. Det är sprängfyllt med vitamin E, det är väl det ensda positiva med den oljan.

han skrev rapsolja? :)

tigerofsweden
2008-06-28, 08:18
han skrev rapsolja? :)

Välj dock nyttigt fett som rapsolja eller solrosolja, när du kan. Fleromättat och enkelomättat is da shit!


:)

Eddie Vedder
2008-06-28, 08:46
han skrev rapsolja? :)

Han skrev solrosolja och rapsolja. Jag råkade citera fel bara. Men läs hans inlägg istället för mitt citat.

jaosef
2008-06-28, 15:38
HUR kan man kalla solrosolja för en bra olja!?:confused:

Du tror väl inte att ett fett är bättre ju större andel fleromättat fett det innehåller. Solrosolja har en ganska bedrövlig fettsammansättning, jättemycket fleromättat fett och ett helt värdelöst förhållande mellan omega-6 och -3. Det är sprängfyllt med vitamin E, det är väl det ensda positiva med den oljan.

Okok, jag tar tillbaka det! OK?! Säg så här då; Kallpressad rapsolja. MUMS!:D
(11 gram omega-3 per 100 gram olja)

mini
2008-06-28, 18:54
Varför väger du maten och räknar dagligen?

Lepras
2008-06-28, 18:56
Varför väger du maten och räknar dagligen?

absolut inget magiskt men det var ungefärligt eftersom jag oftast väger maten och gillar att räkna kalorierna. och kan kan garantera dig att jag äter 3500 kalorier per dag, oftast mer.


han gillar det.;)

Heniin
2008-07-02, 08:50
well legat på 7000 kcal nu sen jag skrev senast och gått ner 2hg vilket är helt sjukt utan cardio och bara gym så nu ska jag boka tid för en undersökning.

bertbert
2008-07-02, 09:56
well legat på 7000 kcal nu sen jag skrev senast och gått ner 2hg vilket är helt sjukt utan cardio och bara gym så nu ska jag boka tid för en undersökning.

Kan du ge exempel på vad du ätit en dag som blir 7000 kcal?

-S-T-
2008-07-02, 10:02
Det är inte omöjligt att råka ut för mask eller dylikt i Asien. En bekant fick en amöba som sög upp energin för henne, men å andra sidan luktade det enligt uppgift ruttet lik när hon gick på dass. En polare fick någon blodparasit på exotisk resa. Sånt där brukar väl dock vara förknippat med plågsamma symptom... men så värst osannolikt är det inte.

Muaytudd
2008-07-02, 10:24
Det är inte omöjligt att råka ut för mask eller dylikt i Asien. En bekant fick en amöba som sög upp energin för henne, men å andra sidan luktade det enligt uppgift ruttet lik när hon gick på dass. En polare fick någon blodparasit på exotisk resa. Sånt där brukar väl dock vara förknippat med plågsamma symptom... men så värst osannolikt är det inte.

Precis, hade en flickvänn som fick ngt. sådant men hon höll för fatsiken på att dö.

Muaytudd
2008-07-02, 10:34
Tänk igenom lite hur du äter på helger osv.
Väldigt lätt och slarva.

Sen så är det tyvärr bara och titta på sin släkt hur dem ser ut kroppsligt.
Jag själv har försökt gå upp i vikt i snart två år, inte lyckats och börjar väl smått förstå att det handlar om genetik.

Annars kan du ju försöka att äta oregelbundet, försöka få kroppen att börja lagra fett, eftersom jag antar att du också inte riktigt säger nej till 5-6kg fett.

Rapsolja är också ett enkelt sett att få i sig lite extra.
Tar dock ett tag att vänja sig vid smaken och konsistensen
Bästa sättet här tycker jag är att använda sig utav matskedsmått och ha någon dricka med mycket smak att skölja ner direkt efter med.


Nä nu är mitt 5;e lagade mål mat för idag klart!
Lycka till

Skitsnack.

Du kanske har anlag för att lägga på dig fett/muskler olika.

Men om du ligger på kaloriöverskott så går du upp i vikt. Om du ligger på kaloriunderskott så går du ner.

Det är inte så att du är genetiskt speciell så att när du äter maten så transporteras energin till ett annat universum där magiska sabeltandade hamstrar livnär sig på det du inte tar upp.


När gick i Gymnasiet så hade jag också oerhört svårt att gå upp i vikt. Handlade bara om att jag inte åt tillräckligt.

Till saken hör att jag tränade kondition 5 dagar i veckan och teknik lika många gånger.

Åt fatsiken konstant. Åt mellanmål 3 gngr om dagen som bestod av fiberhavregryn, olja, mjölk, miovitotal och proteinpulver. Det slevade jag ur en jävla degbytta.

Sen åt jag resterande måltider i magnumformat.

Men med tillräckligt mycket mat gick jag också upp i vikt.

Kischen
2008-07-02, 11:32
Skitsnack.

Du kanske har anlag för att lägga på dig fett/muskler olika.

Men om du ligger på kaloriöverskott så går du upp i vikt. Om du ligger på kaloriunderskott så går du ner.

Det är inte så att du är genetiskt speciell så att när du äter maten så transporteras energin till ett annat universum där magiska sabeltandade hamstrar livnär sig på det du inte tar upp.


När gick i Gymnasiet så hade jag också oerhört svårt att gå upp i vikt. Handlade bara om att jag inte åt tillräckligt.

Till saken hör att jag tränade kondition 5 dagar i veckan och teknik lika många gånger.

Åt fatsiken konstant. Åt mellanmål 3 gngr om dagen som bestod av fiberhavregryn, olja, mjölk, miovitotal och proteinpulver. Det slevade jag ur en jävla degbytta.

Sen åt jag resterande måltider i magnumformat.

Men med tillräckligt mycket mat gick jag också upp i vikt.

+1

Samma problem här tills jag började titta här och såg vad andra åt.. Jag åt ju som en fågelunge *screwy*

mangs
2008-07-02, 12:15
Jag tycker du gör rätt som går till en läkare. Eftersom du blev sjuk i Thailand ooch efter det märker ens tor skillnad på din ämnesomsättning så är det ju möjligt att du dragit på dig någon skit.

Att bara skriva ÄÄÄÄÄT känns inte så konstruktivt men det är ju standard här på Kolozzeum. Ofta skrivet av någon som själv tidigare ätit lite men nu gått upp massvis med kilo efter en grisbulk.

Jag kanske är gnällig idag men om man läser ts inlägg så verkar han ha rätt bra koll på kosten och om ens omsättning efter en magsjukdom utomlands sedan blir väldigt förändrad så är nog inte lösningen att bara äta mer.

Kolla upp det ASAP!

Muaytudd
2008-07-02, 12:22
Jag tycker du gör rätt som går till en läkare. Eftersom du blev sjuk i Thailand ooch efter det märker ens tor skillnad på din ämnesomsättning så är det ju möjligt att du dragit på dig någon skit.

Att bara skriva ÄÄÄÄÄT känns inte så konstruktivt men det är ju standard här på Kolozzeum. Ofta skrivet av någon som själv tidigare ätit lite men nu gått upp massvis med kilo efter en grisbulk.

Jag kanske är gnällig idag men om man läser ts inlägg så verkar han ha rätt bra koll på kosten och om ens omsättning efter en magsjukdom utomlands sedan blir väldigt förändrad så är nog inte lösningen att bara äta mer.

Kolla upp det ASAP!

Konstruktivt? Hur menar du då? Han har fått två råd (varav det ena är i majoritet); ät eller gå till läkare.

Det är väll tillräckligt konstruktivt.

Han får ju välja själv sen.

MVH

Chrille

Kinsei
2008-07-02, 13:06
Fast jag har svårt att tro att någon tropisk mask skulle konsumera 7 000 kcal per dag till följd varav trådskaparen hamnar på energiunderskott...Hade isf varit en guldgruva för bantningsindustrin (eftersom den inte verkar ge några andra symptom)!

Många tycker att de äter "hur mycket som helst" bara för att de gör det någon gång per dag eller någon dag per vecka.

Jag har själv lätt att gå upp i vikt och måste dagligen tänka på att inte äta för mycket. Min mättnad sätter tyvärr rätt sällan stopp. Den som inte har samma aptit får i stället tänka på att äta lite extra hela tiden, och se till att maten är energität. "Kan inte gå upp i vikt" existerar lika lite som "kan inte gå ner".

Eddie Vedder
2008-07-02, 13:29
Fast jag har svårt att tro att någon tropisk mask skulle konsumera 7 000 kcal per dag till följd varav trådskaparen hamnar på energiunderskott...

Nu är ju iofs Heniins egna energiföbrukning inte 0 kcal/dag. Han tränar ju trots allt en hel del och är säkert en allmänt aktiv kille. Låt säga att dagsbehovet trots allt ligger i krokarna kring 3500kcal/dag.

Nu menar jag inte att säga emot dig för jag håller fortfarande med om att det är något lurt med att stå still i vikt OM det nu är så att Heniin räknar rätt. Men utgår vi från att det är så och att det intaget nu har pågått under en vis tid utan minsta utslag på vågen så håller jag med om att tipset "ÄT!" i just det här specifika fallet kanske inte är det bästa.

Heniin förlorar ju åtminstone inget på att kolla upp det. Jag hoppas det kommer ordna upp sig i alla fall Heniin.:) Hur känner du att du mår i övrigt? Är alla övriga faktorer som de ska vad gäller ditt välbefinnande? Energi i träning och vardag, aptit, sömn, fungerande mage etc.?

Dan S
2008-07-02, 13:41
Jag käkade runt 4400 kcal om dagen, då började jag gå upp i muskelvikt, (91a)
Man får räkna med att käka sådär mycket, det är bara att acceptera om det är den kropp du fått.
Sedan är det en annan femma om du fått i dig mask, självklart om man märker en markant skillnad i ämnesomsättningen, ska man ju kolla upp det. Men det inget, så är det synd. Då blir det dyrt för dig om du vill gå upp i vikt.. Det ärsjukt mycket med 4400 kcal, om man käkar mat. Och inte är van vid den mängden.

Nitrometan
2008-07-02, 13:43
han skrev rapsolja? :)
Han skrev rapsolja eller solrosolja? :)

Nitrometan
2008-07-02, 13:45
Det ärsjukt mycket med 4400 kcal, om man käkar mat. Och inte är van vid den mängden.
Äsch. Det finns konditionsidrottare som trycker i sig 8000-10000 kcal per dag. Det går om man vill.

Jacksatan
2008-07-02, 14:46
well legat på 7000 kcal nu sen jag skrev senast och gått ner 2hg vilket är helt sjukt utan cardio och bara gym så nu ska jag boka tid för en undersökning.

Tror jag inte ett skit på. Sluta trolla.

mangs
2008-07-02, 15:02
Jag är medveten om att i de flesta fallen så är det rådet ÄT! som gäller eftersom trådskaparen har en sned bild över hur mycket mat han/hon egentligen äter. De trä möjligt att så även är fallet här men tydligen hände någonting på hans Asien-resa som har förändrat hans omsättning. Kanske inte en mask stor som King Grub som ensam förtär 7000kcal/dag men kanske en rubbning någonstans som gör att han tar upp näring sämre.

Hur som helst, om man märker att ens omsättning förändras radikalt bör man uppsöka läkare och inte bara äta mer eller mindre för att kompensera.

EmiluR
2008-07-02, 15:26
Finns ju en sjukdom som gör att kroppen ej tar upp närings ämnen? Cystisk forbis eller något heter den.

King Grub
2008-07-02, 15:28
Visst finns det sjukdomar som gör att man kan äta "hur mycket som helst" utan att gå upp eller t o m gå ned... men har man en sådan, mår man inte normalt och bra. Att en frisk person som inte gör något speciellt fysiskt krävande utöver styrketräning skulle gå ner i vikt på 7000 kcal per dygn låter väldigt osannolikt.

tigerofsweden
2008-07-02, 21:39
Om nu ts skulle dragit på sig någon sjukdom är det då inte väldigt märkligt att han inte (vad vi vet än så länge) upplever några andra symptom som fått honom att söka läkarhjälp? Det var trots allt ett år sen han kom hem från Asien.

Pakanajuhla
2008-07-02, 22:15
Hakmask? :(

Heniin
2008-07-02, 22:42
vem har sagt att jag inte märkt av andra saker? inget jag vill dra upp just här eftersom det väldigt personligt och en depression ingår också i hela detta vilket har gjort att jag inte tänkt på att göra något åt det innan.

Jag trodde det var cardion som gjorde att jag gick ner i vikt innan men nu har jag legat på 59.5-60.5 i 1 år och som sagt allt började efter en sjukdom i thailand men jag fick antibiotika och mådde bättre efteråt. Men nu händer inget trots buffe efter buffe och godis varenda dag och står fortfarande stilla i vikt (beroende om man gjort nr 1 eller nr2 ) annars är vikten nästan alltid densamma lr så sjunker den och sen lägger sig på samma igen.

Ska boka tid för prover imorgon men jobbar väldigt mycket nu så det gör att det är ont om tid för att få en tid som passar och jag lovar jag inbillar mig inte, jag anser mig hyffsat bildad när det gäller näring och kost.

Cohen
2008-07-03, 00:02
Om nu ts skulle dragit på sig någon sjukdom är det då inte väldigt märkligt att han inte (vad vi vet än så länge) upplever några andra symptom som fått honom att söka läkarhjälp? Det var trots allt ett år sen han kom hem från Asien.

Precis vad jag satt och tänkte på. En mask (eller annan sjukdom) som kunsumerar tusentals kalorier per dag torde märkas på allmäntillståndet tycker man. TS verkar ju dock vara huvudsakligen frisk och dessutom ganska så fysiskt aktiv.

Mitt råd är att koktakta våden (som du lyckligtvis redan gjort) för vidare utredning. En läkare kan hjälpa dig bättre än ett internetforum.

Rahf
2008-07-03, 00:23
vem har sagt att jag inte märkt av andra saker? inget jag vill dra upp just här eftersom det väldigt personligt och en depression ingår också i hela detta vilket har gjort att jag inte tänkt på att göra något åt det innan.

Jag trodde det var cardion som gjorde att jag gick ner i vikt innan men nu har jag legat på 59.5-60.5 i 1 år och som sagt allt började efter en sjukdom i thailand men jag fick antibiotika och mådde bättre efteråt. Men nu händer inget trots buffe efter buffe och godis varenda dag och står fortfarande stilla i vikt (beroende om man gjort nr 1 eller nr2 ) annars är vikten nästan alltid densamma lr så sjunker den och sen lägger sig på samma igen.

Ska boka tid för prover imorgon men jobbar väldigt mycket nu så det gör att det är ont om tid för att få en tid som passar och jag lovar jag inbillar mig inte, jag anser mig hyffsat bildad när det gäller näring och kost.

Jobb kommer efter välmående.Misstänker du att du har ett fysikaliskt problem så skall du informera din chef att du behöver få en diagnos ställd. Jobbet skall inte komma i vägen.

auToeXeC
2008-07-03, 04:11
Jag lider eller ska jag säga att jag led av det då jag har fått det fixat nu "hoppas jag". Åt ifs lite men ökade inte heller när jag låg på ett väldigt vasst kcal överskott heller men det visade sig att jag led av Stress och deprition, så fick piller mot båda delarna och redan veckan därpå kunde jag äta mer då jag kände mig bättre i själen som man ska säga så. Men varför man ha svårt att gå upp i vikt med detta i kroppen vet jag inte

Jag_Emil
2008-07-03, 19:21
Jag är oinnsmal,men äter hyfsat, Men jag är inte säker på att det handlar om självförbränning, kanske snarare om att jag inte tar upp kolhydrater.

Det låter farligt tycker jag.Var kan man vända sig med sådant?

Eddie Vedder
2008-07-03, 19:22
kanske snarare om att jag inte tar upp kolhydrater.

Vilka symptom och vilka faktorer får dig att dra den slutsatsen?

Jag_Emil
2008-07-03, 19:30
Dels för att jag har läst om det, dels för att jag äter choklad och nötter som vissa skulle gå upp 1kg i veckan för, och dels för att jag inte äter överdrivet
mycket salt,men ändå.. ja du kanske fattar.

Eddie Vedder
2008-07-03, 19:39
Dels för att jag har läst om det, dels för att jag äter choklad och nötter som vissa skulle gå upp 1kg i veckan för, och dels för att jag inte äter överdrivet
mycket salt,men ändå.. ja du kanske fattar.

Nej jag fattar inte. Det du skrev nu säger ju inte ett minsta dugg mer än innan. Du har läst om det säger du. Och vad det stod där kan ju vara en viss fördel om du berätar om. Samt vad av detta du själv upplever.

Så nej jag fattar verkligen inte, vad har icke-existerande viktuppgång trots en kost med extra nötter och choklad med malabsorbtion av kolhydrater att göra sådär rakt av?

Några särskilda symptom måste du ju känna till samt lida utav för att tro en sån sak.

Jag_Emil
2008-07-03, 19:43
Oj förlåt. Jag märkte efteråt att det var slarivgt skrivet. :smash:

Jag har tagit upp information från kost och närings böcker, och från artiklar i tidningar (inte kvällstidning )

Näej, det jag menar är att efter dass besök, så är det inte så ljus urin. Vilket jag har läst berorpå antingen höga salt intag som kroppen gör sig av med, eller kolhydrater som kroppen inte har tagi tupp, av olika anledningar.

Eftersom jag är smal, så funderar jag. Men jag tränar iförsig vanligtvis 4 ggr i veckan + fotboll eller annat spontant.

Eddie Vedder
2008-07-03, 19:48
Oj förlåt. Jag märkte efteråt att det var slarivgt skrivet. :smash:

Jag har tagit upp information från kost och närings böcker, och från artiklar i tidningar (inte kvällstidning )

Näej, det jag menar är att efter dass besök, så är det inte så ljus urin. Vilket jag har läst berorpå antingen höga salt intag som kroppen gör sig av med, eller kolhydrater som kroppen

Eftersom jag är smal, så funderar jag. Men jag tränar iförsig vanligtvis 4 ggr i veckan + fotboll eller annat spontant.

Du verkar dra väldiga slutsatser trots att du inte verkar ha något alls på fötterna. Att man kissar ut glukos beror oftast på diabetes, luktar det t.ex. sött när du kissar? Mår du bra i övrigt?

Jag tänker ju förstås inte sitta här på en annan sida av dataskärmen i en annan del av landet och häva ur mig saker jag inte vet men utifrån vad du nämner har jag oerhört svårt att se hur du dragit den slutsatsen som sagt.

Jag_Emil
2008-07-03, 19:52
Du verkar dra väldiga slutsatser trots att du inte verkar ha något alls på fötterna. Att man kissar ut glukos beror oftast på diabetes, luktar det t.ex. sött när du kissar? Mår du bra i övrigt?

Jag tänker ju förstås inte sitta här på en annan sida av dataskärmen i en annan del av landet och häva ur mig saker jag inte vet men utifrån vad du nämner har jag oerhört svårt att se hur du dragit den slutsatsen som sagt.

Jag tycker inte att det luktar sött, kanske beror på att det inte luktar ros precis. Men man vet ju ej.

Jag mår bra i övrigt, vart lite "kickad " av att lyfta en vikt på gymmet idag .Men det blir man väl då det är på ens kapacitet.

Eddie Vedder
2008-07-03, 19:54
Jag tycker inte att det luktar sött, kanske beror på att det inte luktar ris precis. Men man vet ju ej.

Jag mår bra i övrigt, vart lite "kickad " av att lyfta en vikt på gymmet idag .Men det blir man väl då det är på ens kapacitet.

Men du gissar fortfarande på malabsorbtion snarare än att du råkar förbruka den energi du stoppar i dig?:Virro

Jag_Emil
2008-07-03, 19:59
Men du gissar fortfarande på malabsorbtion snarare än att du råkar förbruka den energi du stoppar i dig?:Virro

Jo, kan ju tyckas snurrigt. Men det är ju för att sjukdom är det sista man vill ha.

Hm, finns det någon litteratur om hälsa som är rekommenderad?
Men det kanske finns i någon tidigare tråd?

Beepfaaarp
2008-07-03, 20:44
Glutenintolerans sabbar tarmarna och leder till bristsjukdomar/viktnedgång.

Cohen
2008-07-03, 23:59
Oj förlåt. Jag märkte efteråt att det var slarivgt skrivet. :smash:

Jag har tagit upp information från kost och närings böcker, och från artiklar i tidningar (inte kvällstidning )

Näej, det jag menar är att efter dass besök, så är det inte så ljus urin. Vilket jag har läst berorpå antingen höga salt intag som kroppen gör sig av med, eller kolhydrater som kroppen inte har tagi tupp, av olika anledningar.

Eftersom jag är smal, så funderar jag. Men jag tränar iförsig vanligtvis 4 ggr i veckan + fotboll eller annat spontant.

En enklare (och betydligt troligare) förklaring är att du helt enkelt dricker för mycket.

RTB
2008-07-04, 02:20
Eller för lite?;)

Thom-
2008-07-04, 12:56
Glutenintolerans sabbar tarmarna och leder till bristsjukdomar/viktnedgång.

Lite OT men jag tycker detta kan vara intressant.

Jag blev diagnostiserad med gluten intollerans vid 13års ålder efter år av magbesvär och värk (som förläldrar osv trodde var växtvärk :o kanske skulle grinat mera om det). Jag hade aldrig några problem att lägga på mig vikt, eller växa på längden som det flesta glutenintolleranta barn upplever. Hade även inte så pass stora magbesvär som flesta GI barn, fick istället väldigt konstiga utslag som i slutändad efter diverse läkar undersökningar ledde till provtagning i tarmen som visade GIs.

Cohen
2008-07-04, 23:48
Eller för lite?;)

Jaså? Förstår inte helt vad du syftar på.

Är urinen färglös tyder det på ett stort vätskeintag. Mörk urin är tvärtom kopplad till ett lågt vätskeintag.

Eddie Vedder
2008-07-05, 04:42
Jaså? Förstår inte helt vad du syftar på.

Är urinen färglös tyder det på ett stort vätskeintag. Mörk urin är tvärtom kopplad till ett lågt vätskeintag.

Du bör nog läsa citatet en gång till och lite mer noggrant denna gång.;)

Alfred Nobel
2008-07-05, 09:47
Vad sa prognosen? Hittade doktorn något fel?

Cohen
2008-07-05, 23:35
Du bör nog läsa citatet en gång till och lite mer noggrant denna gång.;)

Jaha, ok. Pinsammt. :)

Till TS: Läs mina råd och gör tvärtom.

wellyt2n
2008-07-09, 21:23
Tänk igenom lite hur du äter på helger osv.
Väldigt lätt och slarva.

Sen så är det tyvärr bara och titta på sin släkt hur dem ser ut kroppsligt.
Jag själv har försökt gå upp i vikt i snart två år, inte lyckats och börjar väl smått förstå att det handlar om genetik.

Annars kan du ju försöka att äta oregelbundet, försöka få kroppen att börja lagra fett, eftersom jag antar att du också inte riktigt säger nej till 5-6kg fett.

Rapsolja är också ett enkelt sett att få i sig lite extra.
Tar dock ett tag att vänja sig vid smaken och konsistensen
Bästa sättet här tycker jag är att använda sig utav matskedsmått och ha någon dricka med mycket smak att skölja ner direkt efter med.


Nä nu är mitt 5;e lagade mål mat för idag klart!
Lycka till

ungefär hur mkt Rapsolja öser du med?

stafh
2008-07-11, 19:07
Vet inte om någon har påpekat det här innan, men en mask som käkar tusentals kalorier om dagen lär väl också gå upp i vikt eller?

Skulle väl kunna vara någon sjukdom som gör att man inte kan ta upp näring men det borde du väl ha märkt på något annat sätt tycker man.

mangs
2008-07-31, 10:36
upp, hur går det, har du varit hos läkaren?

Det är inte helt ovanligt att folk efter en sjukdom får en annorlunda ämnesomsättning till följd av att kroppen inte kan ta upp all energi. Dock brukar det ju stabilisera sig efter ett tag men ett år är mer än ett tag.

FillilutteN
2009-02-03, 13:01
Jag kanske också bör börja köra med lite rapsolja i kosten? Hur mycket ska man ta och när?

Innan jag började vägde jag mindre än en liten, liten datornörd. För min del 53KG fördelat på 178cm. Nu väger jag 72-73KG men har problem att komma högre än 73. Från 65 till 70 gick hur snabbt och bra som helst. Tragiskt, idag kom jag på att jag ökat ett enda kilo på nästan ett helt år, i juni förra året vägde jag 71-72. Jag har blivit starkare och tycker det är mer skillnad i spegeln än 1kg sedan i juni. Inte ökat en centimeter i armar på 1 år! Dock blivit mycket starkare och när jag kollat i spegeln så tycker jag ökat helt okej.
Men alla går om mig i volym, ser folk som börjar träna och efter ett halvår är dom förbi mig rent volymmässigt, lätt.

Tycker jag äter på bra, blir nästan var tredje timme. Börjar tro att jag käkar alldeles för lite protein, aldrig varit så noga med att räkna ut näringsvärde i en måltid men gjorde det med frukosten för några dagar sedan och blev inte många gram protein. Har jättelätt för att gå ner i vikt men försökt att inte väga mig så mycket på senaste eftersom det bara sätter sig som en blockad i hjärnan, utan bara äta och träna på så gott man kan. Samt istället väga sig i spegeln.

Beställde hem lite proteintillskott nu och får se om det hjälper, vad tycker ni, ska man ta en shake varje dag eller varannan. Eller kanske annat upplägg?

Något måste ju vara fel iaf tycker jag.

Tack på förhand,
filli

FillilutteN
2009-02-03, 13:13
Glömde lägga till tidsspannet mellan 53 och nuvarande vikt.

53KG var för ungefär drygt 3 år sedan. För ca 2 år sedan började jag träna men inte blivit seriöst (övningar, kunskap, inställning och kost) förrän kanske 1,5 år sedan.

Stats (maxar i princip aldrig men här vad jag brukar träna med när jag kör lågreps, dvs 6 reps)
Bänk: 79kg
Mark: 135kg
Benpress: 155kg

Dan S
2009-02-03, 14:29
Du får helt enkelt äta lite mer mat, tänk såhär, ät precis vad du äter nu, men tiden efter ditt träningspass så lägger du till ett mål mat, exempelvis kött + kolhydratkälla. say en 600 kcal måltid, det motsvarar en stor skål med flingor och mjölk. En par mackor, eller lite rester från middagen. De lilla kommer ge dig mycket skulle jag tro, eftersom du står still i vikt och +600 i rena protein och kolhydrat ger hyfsat mycket resultata för din del tror jag :)

GasseG
2009-02-03, 16:38
Blev han inlagd på sjukhus nu eller? (orolig)

Aftonbladet
2009-02-03, 17:36
Blev han inlagd på sjukhus nu eller? (orolig)


Läkarna kom underfund med att där satt en liten obefintlig låtsas elefant i hans mage och de var tvungna att tvångsmata honom med en superduper stor kaka som innehåll hela 100kcal......

DANNE1988
2009-02-03, 20:44
hmm, konstigt..

Heniin
2009-02-04, 12:59
Läkarna kom underfund med att där satt en liten obefintlig låtsas elefant i hans mage och de var tvungna att tvångsmata honom med en superduper stor kaka som innehåll hela 100kcal......

jag hade en tropisk parasit i magen, fick antibiotika som hjälpte.

kaer
2009-02-04, 13:06
jag hade en tropisk parasit i magen, fick antibiotika som hjälpte.

Allvarligt? Fy fan vad läskigt. Vad var det för sort?

Kischen
2009-02-04, 13:27
jag hade en tropisk parasit i magen, fick antibiotika som hjälpte.

Ge mig! *cupid*