handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott mot torra slemhinnor?


AJO
2008-06-26, 08:08
Jag var hos en läkare för att jag ständigt har ont i halsen. Läkaren trodde att det beror på att jag har torra slemhinnor.

Jag tycker att det låter rimligt, har även svidande ögon t.ex.

Hon rekommenderade mig att prova att använde en koksaltlösning i form av nässpray som säljs under varumärket Renässans på apoteket, denna kunde även påverka slemhinnorna i halsen positivt.

Har ni tips på något annat man kan äta/supplementera med för att påverka slemhinnorna i kroppen?

Junior
2008-06-26, 08:20
Ingenting man kan äta, men har du gjort någon allergitest för det här?
Annars kan det nog vara värt att göra en för att vara på den säkra sidan.

En luftfuktare kan hjälpa dig på hemmaplan (de som kokar vattnet verkar vara mest hygieniska).

AJO
2008-06-26, 08:38
Ja jag har gjort allergitest. Jag har allergi, men läkaren tror dessutom att jag har torra slemhinnor. Jag vet inte om det är så bra att fukta luften, med tanke på att jag har allergi. Hög luftfuktighet kan ge upphov till högre kvalstertillväxt, emmissioner från byggmaterial mm.

melancoolio
2008-06-26, 08:40
Du fick ju ett tips om nässprayen. Testa det och se om det kanske räcker. Jag har testat nässprayen renässans och nasoil som jag tror den heter, en nässpray med någon slags olja i. Den är rätt ok men renässans är mysigare då nasoil har en förmåga att rinna ut från näsan när man snortat in det!

Chris-Dawg
2008-06-26, 14:38
Du borde införskaffa dig en liten näskanna även kallad "neti-pot". Man häller i en tsk salt och resten vatten, därefter sköljer du näsa/bihålor en gång per dag. Gör underverk på alla typer av näs/hals/svalgproblem.

AJO
2008-06-26, 16:18
Kan det vara en bra ide att gurgla med salt och efter det spraya lite olivolja i svaljet?

Rahf
2008-06-26, 18:34
Fy fan för att gurgla salt, det är inte mysigt kan jag säga.