handdator

Visa fullständig version : Mer övervakning - Försäkringsbolag


skaparn
2008-06-26, 07:55
Detta stycke var mest häpnadsväckande

Den generella fullmakten är varken tidsbegränsad eller begränsad till vissa vårdgivare, utan gäller såväl hos privata som landstingsstyrda vårdgivare och oavsett om journaluppgifterna är relevanta för försäkringen eller inte. Den generella fullmakten ger även försäkringsbolagen oinskränkt möjlighet att inhämta patientjournaler, läkarintyg och uppgifter från Försäkringskassan.

DN: "Försäkringsbolag lagrar alla dina sjukuppgifter" (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=797354)

Detta debattinlägg bekommer mig en aning. Nu har jag aldrig tecknat en sådan här försäkring själv så jag vet inte hur det låter när man skriver under, men jag tänker definitivt (den dagen det skulle vara aktuellt med en sjukförsäkring) vara vaksam.

Vet kolopanelen något om detta, vad gäller, har Socalstyrelsen rätt, får man vägra en generell fullmakt och ange begränsningar, annat?

Nitrometan
2008-06-26, 08:04
Vet kolopanelen något om detta, vad gäller, har Socalstyrelsen rätt, får man vägra en generell fullmakt och ange begränsningar, annat?
Klart att du får. Men då "får" försäkringsboalget vägra dig försäkring.

De bestämmer ju vem de vill försäkra.



Kul. Vi diskuterade det här på en fika på jobbet häromdan.