handdator

Visa fullständig version : Turkisk youghurt hit men inte längre....?


Arnold Armstrong
2008-06-25, 18:55
Hej alla Kolozzeum läsare.

Nu var det ett tag sedan man tittade in men vid dagens sedvanliga kvällsfika med en tallrik turkisk youghurt kom det upp ett par funderingar. 10 % fett är det i denna burk. hmmm.

Någon som vet:

Är det nyttigt fett i denna?

Rekommenderas att äta vid hårda arbetsdagar på fältet?

Dåligt för hjärtat?

Det skulle vara bra att få svar på dessa 3 brassar så man kan sova gött i natt också....

PS: Finns det ngt alternativ till denna? (då inte fil) (jag var mannen som skapade filkonceptet 4.2 förövrigt för den intresserade).

Eddie Vedder
2008-06-25, 19:33
Nej det är inte dåligt för hjärtat. Yoghurt är nyttigt och det kan du mycket väl äta. Mjölkfettet är något som diskuteras hit och dit men definitivt inget du behöver oroa dig för.

Ät din turkiska yoghurt och njut, den är både god och nyttig.:thumbup:

Rahf
2008-06-25, 20:33
Turkisk yoghurt är skitbra att göra kalla såser på! Jordgubbssmaken är även väldigt god. Godaste yoghurten utan tvekan!

Mega_man1000
2008-06-25, 21:24
vilka smaker finns det har alltid bara sett den naturella?

machine gun
2008-06-25, 21:27
Nej det är inte dåligt för hjärtat. Yoghurt är nyttigt och det kan du mycket väl äta. Mjölkfettet är något som diskuteras hit och dit men definitivt inget du behöver oroa dig för.

Ät din turkiska yoghurt och njut, den är både god och nyttig.:thumbup:

Det beror ju på vem som frågar och ffa hur mkt som konsumeras och i förhållande till vad. Det är en energität produkt och fettet är till största del mättat. Allt kan vara del av en välbalanserad kost, men man kan ju inte rakt av säga att det är en nyttig produkt.

ligne
2008-06-25, 22:08
Det beror ju på vem som frågar och ffa hur mkt som konsumeras och i förhållande till vad. Det är en energität produkt och fettet är till största del mättat. Allt kan vara del av en välbalanserad kost, men man kan ju inte rakt av säga att det är en nyttig produkt.

klart att man kan säga att det är nyttigt!

du skriver ju själv att det beror på hur mycket som konsumeras men det finns inte mycket som är nyttigt om man ska äta enorma mängder.

Scratch89
2008-06-25, 22:17
Det finns nog ingen som missbrukar ordet nyttigt så gravt som Eddie Vedder iofs, men det är ju inte dåligt. Fast, med den inställningen är ju ingenting dåligt.

Jag personligen skulle tycka att turkisk yoghurt i den mängden skulle växa i munnen, men det är kanske bara jag.

Rahf
2008-06-25, 22:21
Jag skulle säga att turkisk jordgubbsyoghurt som ett smakkomplement till fil är helt underbart!

Cohen
2008-06-25, 23:40
Är du orolig för fettet kanske denna variant med 3% fett kan vara intressant.

http://www.lindahlsmejeri.com/produktinfo/10407.pdf

Finns på Willys.

Morty
2008-06-26, 00:16
Finns ju inte mycket bättre... Äter ett kilo om dagen när jag är i turkiet (den har tillochmed 5 gram protein per 100, opti!). Mättat fett kan man bry sig om någon annan gång, på sommaren rör man ju på sig :)

Eddie Vedder
2008-06-26, 03:51
Det finns nog ingen som missbrukar ordet nyttigt så gravt som Eddie Vedder iofs, men det är ju inte dåligt.

Va?!:confused:

Vaddå "missbrukar"? Säg någon gång jag påstått att något direkt dåligt är nyttigt? Mat är alltid vraenligt mig, kakor, bullar, läsk, godis, glass, snacks o.s.v. är inte nyttigt och det har jag aldrig påstått så hur kan du säga att jag "missbrukar" det?

cosmic_dancer
2008-06-26, 09:52
Jag personligen kan nog tycka att 10% fett är lite väl och att det blir tjockt i munnen. Sen har jag en undran. rent mättnadsmässigt. Vad är bästa frukostalternativet, är det yoghurt med 0,5 % fett eller en yoghurt med högre fetthalt?

Exhale_
2008-06-26, 10:47
Jag personligen kan nog tycka att 10% fett är lite väl och att det blir tjockt i munnen. Sen har jag en undran. rent mättnadsmässigt. Vad är bästa frukostalternativet, är det yoghurt med 0,5 % fett eller en yoghurt med högre fetthalt?

Snicksnackar vi om frukostmat, som de flesta svenssons räknar som frukostmat, så är det inget snack om saken att havregrynsgröt är det mest mättande alternativet.

Gäller frågan endast yoghurtsorter så är givetvis en 10%-ig yoghurt mer mättande än en fettsnål (oftast sockersöt) lättrinnande variant.

Något som är rätt mättande per kalori och som även är yoghurtlikt är att späda ut kesella med vatten. Då kan man själv bestämma tjöckleken.

piraten99
2008-06-26, 15:58
det är ju fettet i filen som gör att smaken riktigt kommer till sin rätt i gomen. grabbar fil är bra för kaggen!

Scratch89
2008-06-26, 17:46
Va?!:confused:

Vaddå "missbrukar"? Säg någon gång jag påstått att något direkt dåligt är nyttigt? Mat är alltid vraenligt mig, kakor, bullar, läsk, godis, glass, snacks o.s.v. är inte nyttigt och det har jag aldrig påstått så hur kan du säga att jag "missbrukar" det?

Nu får du inte ta mitt inlägg som någon kritik, utan som en rolig iakttagelse.
Det jag menar är att du i flera trådar går emot de nationella kostråden och påstår att vissa saker är nyttiga, eller iallafall icke onyttiga, trots att det är typ kokosfett eller nötter med dålig fettsammansättning. Sen vet jag hur du förhåller dig till de nationella kostråden, så jag förstår dig.
No hard feelings. :/

Cohen
2008-06-26, 23:47
Jag personligen kan nog tycka att 10% fett är lite väl och att det blir tjockt i munnen. Sen har jag en undran. rent mättnadsmässigt. Vad är bästa frukostalternativet, är det yoghurt med 0,5 % fett eller en yoghurt med högre fetthalt?

Kan hålla med om att 10%-ig yoghurt till frukost kanske blir lite väl mycket av det goda. Till mat eller desserter är det dock mycket gott.

Ska man ha fet yoghurt till frukost föredrar jag själv den grekiska varianten, den som är fast i konsistensen. Med lite nötter och honung blir den en supergod frukost, trots fettet. Rekomenderas till den som gillar yoghurt!

Sedan; vad som är "bäst" beror på hur kosten ser ut i övrigt. Men för medelsvenson skulle nog den 0.5%-iga varianten passa bättre.

frambogir
2008-06-27, 17:01
Jag säger som någon klok sa tidigare, lågfettsyoghurt är blask :/

Arnold Armstrong
2008-07-09, 20:19
DAgens tips. Klicka i 1 dl solroskärnor och det smakar som det skall. Magnifikantos! Dossen Points! Nyttigt? JA!