handdator

Visa fullständig version : Marklyft korsryggen?


lejonet
2008-06-25, 18:52
Är korsryggen rak på denna bild?

Cerwinbob
2008-06-25, 19:19
Korsryggen ser rak ut men övergången till bröstryggen ska du räta ut en hel del. Ser ut som att du behöver stretcha baksida lår, rumpan till att börja med för att få upp smidigheten.

bertbert
2008-06-25, 19:32
Jag tycker det där ser för jävligt ut, rent ut sagt. Jag tror du riskerar mycket genom att marklyfta på det viset. Du bör träna upp en marklyftsteknik där du har en rak rygg (inte svankad, inte krökt, utan rak). När du tränat många år, och fått upp både styrka och tålighet, kan du fundera på mer avancerade tekniker som att hålla nedre rygg rak men att kröka övre rygg något.

Gör om, gör rätt!

Timme
2008-06-25, 19:38
inte bra. Nedre ryggen är inte rak. Det där kan smälla.

Övre ryggen kan vara rundad men då måste halva ryggen och nedåt vara rak!

Håll i stället hela ryggen rak.

Cerwinbob
2008-06-25, 19:42
Visst det ser för jävligt ut på det stora hela men enligt mig är de nedre kotorna i en rak linje, övre ryggen är lite rundad. Dock så är övergången mellan dessa helt åt helvete, har sett samma syndrom på folk i skolan. Verkar vara första stället det kröks på.

Rahf
2008-06-25, 19:44
Det spelar ingen roll om man tycker att ländryggen ser rak ut, trots att det var själva frågan. Som marklyftsteknik anser jag det där vara fullständig katastrof. Lämna SL-tekniken utanför, detta påstående kretsar just kring detta sammanhang.

stevebc
2008-06-25, 19:46
Oavsett vad sker krökningen tidigt. Ska du inte tävla i styrkelyft kan du lika gärna hålla hela ryggen rak och bak med axlarna. Då blir det verkligen en ryggövning som heter duga.

bertbert
2008-06-25, 19:58
Visst det ser för jävligt ut på det stora hela men enligt mig är de nedre kotorna i en rak linje, övre ryggen är lite rundad. Dock så är övergången mellan dessa helt åt helvete, har sett samma syndrom på folk i skolan. Verkar vara första stället det kröks på.

Nej, nu yrar du. Det där är inte "lite okej", det är bara fel.

Timme
2008-06-25, 20:01
Det spelar ingen roll om man tycker att ländryggen ser rak ut, trots att det var själva frågan. Som marklyftsteknik anser jag det där vara fullständig katastrof. Lämna SL-tekniken utanför, detta påstående kretsar just kring detta sammanhang.

Inte bra på SL tävling heller. Man kan skada sig så. Rundningen ser inte särsklit naturlig ut och den är på tok för långt ned på ryggraden.

Swirre
2008-06-25, 20:23
Enligt ExRx.net http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html så är ryggmuskulaturen enbart stabilisatorer. Men var inte detta en ryggövning? Lite förvirrad... (för deadlift är marklyft eller?)

Homunculus
2008-06-25, 20:40
Enligt ExRx.net http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html så är ryggmuskulaturen enbart stabilisatorer. Men var inte detta en ryggövning? Lite förvirrad... (för deadlift är marklyft eller?)

Se även Deadlift under waist -> erector spinae http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Visst ryggen är stabilisator, men är stabilisator så in i helvete. Även om den tränas isometriskt så arbetar den hårt.

lejonet
2008-06-25, 22:31
wow det blev mycket svar :P Tackar nu har jag fått en hum om var det är viktigast att hålla rakt.

Självklart använder jag mig inte av en sådan teknik. Mitt problem är översvankning istället :P

tekof9ngppw

norsk_gadd
2008-06-25, 22:35
Personligen tycker jag att du borde hämta vikten längre ner, göra det till mindre av ett rakt marklyft för som jag ser det så utför du för tillfället någon mellanting mellan ett marklyft och ett SLDL (raka mark på coolt internet språk :) )

Timme
2008-06-25, 22:36
Se även Deadlift under waist -> erector spinae http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Visst ryggen är stabilisator, men är stabilisator så in i helvete. Även om den tränas isometriskt så arbetar den hårt.

+1 på den posten :D

Hela erector spinae jobbar så äckligt hårt i tunga mark. Man blir helt köttad.

Nitrometan
2008-06-26, 08:31
Det där ser ju ut som en dålig start på ett OL av nåt slag. Du ska inte ha axlarna framför stången. Du bör nog gå ner en liten bit till med höfterna.

Arf Pingvin
2008-06-26, 09:58
Det där ser ju ut som en dålig start på ett OL av nåt slag. Du ska inte ha axlarna framför stången. Du bör nog gå ner en liten bit till med höfterna.

Fast axlarna framför stången är ju precis vad man ska ha. Googla fram vad Mark Rippetoe har att säga om saken.

bertbert
2008-06-26, 10:19
Det där ser ju ut som en dålig start på ett OL av nåt slag. Du ska inte ha axlarna framför stången. Du bör nog gå ner en liten bit till med höfterna.

Fast axlarna framför stången är ju precis vad man ska ha. Googla fram vad Mark Rippetoe har att säga om saken.

Jo. Med axlarna något framför stången aktiveras latissimus, övre ryggmuskulaturen m m effektivare och draget blir starkare!

Bertberts google-service:
http://www.crossfit.com/journal/library/51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf

Salle
2008-06-26, 14:57
Jo. Med axlarna något framför stången aktiveras latissimus, övre ryggmuskulaturen m m effektivare och draget blir starkare!

Bertberts google-service:
http://www.crossfit.com/journal/library/51-2006_AnalysisofDeadlift.pdf

Tack för den artikeln!!:hbang:

major Pectoralis
2008-06-26, 15:25
Enligt ExRx.net http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html så är ryggmuskulaturen enbart stabilisatorer. Men var inte detta en ryggövning? Lite förvirrad... (för deadlift är marklyft eller?)

Man kan dela in ryggmusklerna i två delen. Den ena delen, "ryggsträckarna" samt trapezius, är väl i någon mening de egentliga "ryggmusklerna". Den andra delen ryggmuskler sitter på ryggen men deras arbete är i huvudsak kopplat till armarnas rörelser, t.ex. lats, teres (stora och lilla) och "baksida axlar".
Jag tror man måste ha ganska mycket kilon på stången innan marklyft ger någon märkbar träning för "armryggsmusklerna". Visst känns/kniper det i t.ex. latsen när man lyfter men reel träning...nja, tveksamt.

stevebc
2008-06-26, 17:45
Mark med rejäl rygglutning (raka/stela) suger musten ur mina lats/bakre axlar, åtminstone om jag går upp mot 8-10 reps.

major Pectoralis
2008-06-26, 17:59
Mark med rejäl rygglutning (raka/stela) suger musten ur mina lats/bakre axlar, åtminstone om jag går upp mot 8-10 reps.

Jaha, är det du som är vek, stången som är tung eller en kombination...

Hade marklyft varit en bra "latstränare" så tror jag betydligt fler styrkelyftare hade varit kungar i chinsräcket och dyl övningar. Nu är mitt intryck snarare att motsatt förhållande råder....

Rahf
2008-06-26, 18:14
Marklyft jobbar lats? Tillåt mig småle. Visst är den nog aktiv som stabilisator eller liknande men inte tusan känner jag någonsin en tillstymmelse av aktivitet i min lats, varken under eller efter ett marklyft.

major Pectoralis
2008-06-26, 19:06
Förövrigt tar bänkpress mer på latsen än marklyft (upplever jag), om vi nu skall prata om SL och lats.
Det är långt mycket tyngre att köra chins efter bänkpress jämfört med att köra chins efter marklyft, raka eller ej.
Visserligen jobbar även brösten hårt i både bänk och chins, men, men...

jwzrd
2008-06-26, 19:10
Mark med rejäl rygglutning (raka/stela) suger musten ur mina lats/bakre axlar, åtminstone om jag går upp mot 8-10 reps.

Jag upplever precis samma sak. Dagen efter raka mark har jag ofelbart värk i lats och bakre delta (förutom hamstring).

Jaha, är det du som är vek, stången som är tung eller en kombination...

Hade marklyft varit en bra "latstränare" så tror jag betydligt fler styrkelyftare hade varit kungar i chinsräcket och dyl övningar. Nu är mitt intryck snarare att motsatt förhållande råder....

Hade chins varit en latsövning så hade det du påstår varit sant. Nu är det en övning i armstyrka, rörlighet i skulderbladen och lätta ben.

major Pectoralis
2008-06-26, 19:37
Jag upplever precis samma sak. Dagen efter raka mark har jag ofelbart värk i lats och bakre delta (förutom hamstring).



Hade chins varit en latsövning så hade det du påstår varit sant. Nu är det en övning i armstyrka, rörlighet i skulderbladen och lätta ben.

Nå, nämn en riktigt latsövning då och kom inte med bänkpress eller shrug-rodd a la Jukkasjärvi.










Inte för att detta kommer att leda någon vart men i alla fall...:D

nyrjoh
2008-06-26, 19:40
Ibland blir man ju förvånad... Att bänk skulle vara en latsövning och chins det inte var ju nyheter för mig iaf*bs*

jwzrd
2008-06-26, 19:44
Nå, nämn en riktigt latsövning då och kom inte med bänkpress eller shrug-rodd a la Jukkasjärvi.

Inte för att detta kommer att leda någon vart men i alla fall...:D

Det jag menade var att chins inte begränsas av latsstyrka utan av annat sammantaget. Marklyft (raka eller inte) är verkligen ingen latsövning och det tänker jag inte påstå. Men latsen får likförbaskat smörj i båda; alla tre med chins.

stevebc
2008-06-26, 20:10
Armen pendlar bakåt i marklyft, mest som en följd av höftextension men även som en följd av att lats och bakre axlar kontraheras. Jag vet inte hur många gånger jag har diskuterat med människor och hävdat att marklyft i första hand är en benövning med människor som sett det som en renodlad ryggövning, men faktum är att i princip hela ryggen används, dynamiskt och statiskt.

Arf Pingvin
2008-06-26, 21:23
Rippetoe om marklyft.

Anatomy: http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_RipDLAnatomy.wmv
Alignment1: http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_RipDLAlignment1.wmv
Alignment2: http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFit_RipDLAlignment2.wmv

bubbe
2008-06-26, 21:46
Ibland blir man ju förvånad... Att bänk skulle vara en latsövning och chins det inte var ju nyheter för mig iaf*bs*

sedär då har du lärt dig något nytt idag. ta vara på denna nyförvärvade kunskap så kan du kanske bli lika mäktigt som javaman en dag.

major Pectoralis
2008-06-27, 10:52
Ingen har ifrågasatt att marklyft engagerar hela ryggen, latsen inberäknat. Däremot anser inte jag att marklyft ger någon reel träning för latsen.
En jämförelse: chins tar på bröstmusklerna men jag skulle inte kalla chins för "bröstträning" för det.