handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kostillskot/prestationshöjande!


Ants
2008-06-25, 15:58
Hej, jag heter Dennis och är 16 år. Har tränat ca 2 månader nu, och är en nybörjare/student som inte har så mycket pengar.

Jag har en budget på ca 500kr.

Har tänkt köpa

*Kolozzeum - Pure Whey
*Fairing - Fast Carbs 1.5kg

Det blir 288kr.

Eller finns det något annat ni kan rekommendera för mig?

Vad finns det som ni kan rekommendera som är prestationshöjande (aka gör mig pigg och har orken att prestera bättre (såsom rage etc) och kostar runt
200kr? :$

Tack på förhand!! :)

Ants
2008-06-25, 16:11
Eller så struntar jag i fast carbs ir ngt och käkar mer proteinrik mat och satsar pengarna på något prestationshöjande?

Tips/hjälp mottages gärna! :)

pia
2008-06-25, 16:26
Köp koffeintabletter som gör dig piggare och vanligt kreatin monohydrat. Det är billiga kosttillskott som är 2 av ingredienserna i många av prestationshöjande produkter.

patashnik
2008-06-25, 16:27
Eller så struntar jag i fast carbs ir ngt och käkar mer proteinrik mat och satsar pengarna på något prestationshöjande?

Spara pengarna och köp något roligare för dem.

Du bor hemma och häver i dig av mammas hemlagade köttbullar, kan jag tänka (det gjorde i alla fall jag i din ålder :)). Ingen som helst risk att du skulle få i dig för lite protein (om du inte är vegan). Vill du ha lite snabba kolhydrater efter träning t.ex.: ät en banan eller två. "Prestationshöjande" tycker jag också låter onödigt. Det finns ändå inga mirakelkurer. Ät bra och träna hårt. Det räcker gott och väl, och så får du mer pengar över till annat! :thumbup:

Ants
2008-06-25, 16:30
Spara pengarna och köp något roligare för dem.

Du bor hemma och häver i dig av mammas hemlagade köttbullar, kan jag tänka (det gjorde i alla fall jag i din ålder :)). Ingen som helst risk att du skulle få i dig för lite protein (om du inte är vegan). Vill du ha lite snabba kolhydrater efter träning t.ex.: ät en banan eller två. "Prestationshöjande" tycker jag också låter onödigt. Det finns ändå inga mirakelkurer. Ät bra och träna hårt. Det räcker gott och väl, och så får du mer pengar över till annat! :thumbup:

Har man aldrig hört förut *whatever*

Jag har inget annat att lägga pengar på, förutom snabbtmat, godis och sånt vilket jag inte har något lust att lägga pengar på.
Köper godis fast jag inte vill ha det etc.

Så eftersom jag är en träningsfantast så vill jag ha något som förbättrar min situation.

patashnik
2008-06-25, 16:35
Köp koffeintabletter som gör dig piggare och vanligt kreatin monohydrat. Det är billiga kosttillskott som är 2 av ingredienserna i många av prestationshöjande produkter.

Inget fel i det, men det tycks mig lite onödigt att börja krångla till det med en massa extra tillskott när killen bara har tränat i två månader än så länge. Osannolikt att någon med så lite träningserfarenhet över huvud taget skulle märka någon skillnad med kreatin (annat än möjligen en ren placeboeffekt).

Men vill han prova så är väl det ok, det är ju varken farligt eller särskilt dyrt.

Ants
2008-06-25, 16:38
Köp koffeintabletter som gör dig piggare och vanligt kreatin monohydrat. Det är billiga kosttillskott som är 2 av ingredienserna i många av prestationshöjande produkter.

Jag är kritisk till Kreatin och vill helst inte pröva det. (Min paps gillar heller inte att jag skulle pröva det )

Tack ändå!

patashnik
2008-06-25, 16:51
Har man aldrig hört förut *whatever*

Jag har inget annat att lägga pengar på, förutom snabbtmat, godis och sånt vilket jag inte har något lust att lägga pengar på.
Köper godis fast jag inte vill ha det etc.

Så eftersom jag är en träningsfantast så vill jag ha något som förbättrar min situation.

Klart du har hört det förut. Det är ju så det ligger till, och därför säger alla förnuftiga människor samma sak till dig: du behöver inget proteinpulver, krea-tjosanhejsan eller maltodextrin. ;) Det finns förmodligen hundra andra saker i din träning som du skulle vinna mer på att ägna tid och uppmärksamhet åt att förbättra i stället för att ödsla tid och pengar på att leta rätt på de ultimata tillskotten.

Men du gör förstås vad du vill med dina pengar. Tillskotten som Pia nämnde hör väl till de mer vettiga/prisvärda som du kan lägga dina pengar på, och som kanske kan göra någon liten märkbar skillnad. Proteinpulver verkar däremot helt onödigt om du äter ordentligt med mat hemma.

Ants
2008-06-25, 16:52
Klart du har hört det förut. Det är ju så det ligger till, och därför säger alla förnuftiga människor samma sak till dig: du behöver inget proteinpulver, krea-tjosanhejsan eller maltodextrin. ;) Det finns förmodligen hundra andra saker i din träning som du skulle vinna mer på att ägna tid och uppmärksamhet åt att förbättra i stället för att ödsla tid och pengar på att leta rätt på de ultimata tillskotten.

Men du gör förstås vad du vill med dina pengar. Tillskotten som Pia nämnde hör väl till de mer vettiga/prisvärda som du kan lägga dina pengar på, och som kanske kan göra någon liten märkbar skillnad. Proteinpulver verkar däremot helt onödigt om du äter ordentligt med mat hemma.

Jo tänkte skippa proteinpulver när jag tänkt mer på det, och äta mer ägg istället hehe ;)

Men jag vill ändå ha ngt prestationshöjande! :D

Sidén
2008-06-25, 17:31
Protein och snabba kolhydrater som återhämtning och nått billigt kreatin är väl det jag anser vara viktigast.
Prestationshöjare som rage, truck(Har glömt bort hur man gör dom där prickarna :D) Vault köper man bara om man har mycket pengar.

kalle_banan
2008-06-25, 20:14
Drick en kopp kaffe eller två innan gymmet så får du en kick, sen när du fått mer skinn på näsan kan du köpa mer kul saker som protein, gainer, kreatin, EAA, RAGE osv.

heltborta_
2008-06-25, 20:34
Koffein Tabs!

Spec^
2008-06-25, 20:47
Du är 16år och har tränat 2månader.

Du kommer växa så de knakar även med taskig kosthållning eller avsaknad av kosttillskott.

Ät mkt mat medans du kan, och träna hårt. Nåt annat är helt onödigt och pengar i sjön för din del.

Ants
2008-06-25, 21:01
Denna tråd avslutas! ;)

Rahf
2008-06-25, 23:02
Spara pengarna just nu, lägg undan dem i en kassa för framtida inköp. Jag må låta som en moraltant jag också men de har faktiskt rätt. Du växer som kroppsbehåringen på min farsa (förbannat mycket) och är bara i vaggan av din träningskarriär. Låt några månader passera innan du bestämmer dig för ett tillskott, då har du också en stadigare budget att använda om du sparar lite pengar till det.

Lycka till, pöjk :D.

Ants
2008-06-25, 23:08
Spara pengarna just nu, lägg undan dem i en kassa för framtida inköp. Jag må låta som en moraltant jag också men de har faktiskt rätt. Du växer som kroppsbehåringen på min farsa (förbannat mycket) och är bara i vaggan av din träningskarriär. Låt några månader passera innan du bestämmer dig för ett tillskott, då har du också en stadigare budget att använda om du sparar lite pengar till det.

Lycka till, pöjk :D.

Det enda (farsan pröjsar) tillskottet jag ska köpa är Whey 80 :)

jaosef
2008-06-25, 23:25
Dock är kreatin ett naturlig ämne som finns i tex kött, och har en vetenskapligt bevisad positiv effekt i form av prestationsökande. Så testa kreatin om du känner att du vill det. Det finns inga biverkningar så länge man håller sig innom ramerna för dosering. Så de är väll bara å testa om du är sugen... För mig funkar kreatin fin fint... Gainer rekommenderas direkt efter träningen, om du nu inte har något käk med snabba kolhydrater nära till hands efter passet. Lycka till!

Tycker dock att du främst i första hand ska lära dig att äta, träna och vila rätt - innan du börjar med tillskott.
/Jaosef

pia
2008-06-26, 07:31
Jag är kritisk till Kreatin och vill helst inte pröva det. (Min paps gillar heller inte att jag skulle pröva det )

Tack ändå!

Om du inte vill ta kreatin så ska du inte ta något av de såkallade prestationshöjande tillskotten som Rage, V12 mm eftersom alla innehåller kreatin.

Ants
2008-06-26, 08:00
Om du inte vill ta kreatin så ska du inte ta något av de såkallade prestationshöjande tillskotten som Rage, V12 mm eftersom alla innehåller kreatin.

Jag veeet, säger det för 3:dje gången.. Ska inte använda ngt sånt.


Enbart Whey 80

Tack ändå!:thumbup:

ligne
2008-06-26, 08:52
jag är lite nyfiken varför du och din far är så emot kreatin?

MrBoris
2008-06-26, 10:35
jag är lite nyfiken varför du och din far är så emot kreatin?

+1, borde nog inte äta kött heller isåfall

Muaytudd
2008-06-26, 10:45
Du borde vara pigg som ett djur när du är 16.

Köp några aktier istället och ta inte ut dom tills du blir 30.

DÅ behöver du ngt. för att pigga upp dig.

jaosef
2008-06-26, 14:17
Du borde vara pigg som ett djur när du är 16.

Köp några aktier istället och ta inte ut dom tills du blir 30.

DÅ behöver du ngt. för att pigga upp dig.

+1

Rahf
2008-06-26, 18:12
Bara whey-80? Se till att käka rikligt efter träning då, kroppen behöver kolhydrat då ;).