handdator

Visa fullständig version : The Zone Dieten


fredwild
2008-06-25, 11:29
Tjena!

Någon som är lite mer insatt i hur Zone dieten funkar att träna på?
Jag vet att många hardcore CrossFit:are kör på den så det borde ju funka bra, men enligt deras mått så skulle jag ligga på en 19 blocks diet.

Jag är 189cm lång och väger ca 88kg och tränar CF/Styrka/Kondis 5-6 ggr per vecka. Problemet som jag ser det är att en 19 blocks diet endast ger ca 1468 kcal per dag!
Enligt andra kostkunniga så borde man ligga mer runt 2500-3000 kcal per dag om man vill kunna lägga på lite muskelmassa.
Nu är ju inte CF:are speciellt stora och biffiga utan mer uthålliga och starka i förhållande till kroppsvikt.

Min "diet" idag ligger på ca 2000-2500 kcal per dag, 30% protein, 30% fett och 40% kolh. Mitt mål är att lägga på lite mer ren muskelmassa och bli av med lite fett för att bli starkare, snabbare och uthålligare.

Vad har ni andra att säga om detta? Bra eller anus?

/Fredde

tigerofsweden
2008-06-25, 11:53
Har ingen aning om vad "The Zone" dieten är för något, men att du skulle lägga på dig muskler på dryga 1500 kalorier per dag kan du ju glömma :) För övrigt är det nästintill omöjligt att lägga på sig ren muskelmassa samtidigt som du förlorar kroppsfett. Satsa istället på något av det och kör hårt!

ZHTOHELLAS
2008-06-25, 23:07
Testa dig fram, ZD är inte för dom som vill bygga muskler.

Tengo
2008-06-28, 00:33
Enligt CF Journal om Zone diet så säger dom att när deras atleter kommer under 10 % kroppsfett så ökar dom på fett innehållet i dieten till X block kolhydrater, X block protein och 4-5X block med fett. Detta för att inte tappa mer kroppsfett och bibehålla prestations förmåga.

Om du är intresserad av att starta med Zone så kan jag rekommendera att du köper ($5) CF Journalen om just Zone där finns tabeller över vad ett block av en råvara innehåller, det blir ganska enkelt då att göra sina egna måltider samt lite tips på måltider, snacks mm..

Kör själv Zone sedan tre veckor (dock inte på helger då det blir en massa poolpartyn med öl och BBQ) och ligger mellan 16-20 block beroende på hur hungrig/lat jag är på kvällen och för mig funkar det kanon.

Har inte gått ner så mycket i vikt men det ha skett en del omfördelning av fett/muskemassa samt att energinivån har ökat så jag orkar mer på träningen och återhämtar mig snabbare.