handdator

Visa fullständig version : Nätbutik som inte levererar varan - Kan jag göra något?


Kräket
2008-06-25, 10:40
Hepp.

Finns ju lite olika användare med olika kunskaper och erfarenheter, så jag provar att fiska efter råd här.

Det som skett är följande; Beställde en bärbar dator från datorbutiken 08-05-27 och har därefter vid otaliga tillfällen sett hur leveranstiden skjutits fram. Det har nu strax gått en månad och enligt datorbutiken så är varan nu en 'bristvara' och jag börjar undra om jag överhuvudtaget kommer få den.

Har mailat kundtjänst tidigare och fått svaret att datorn är "...är splitter ny och jag gissar att LG har problem att leverera".

Nu undrar jag om jag har några juridiska möjligheter att utöva påtryckning? Priset på datorn har nämeligen stigit sedan jag beställde den, och jag vill ogärna häva min beställning för att därefter tvingas betala mer. Kan inte låga priser som lockar till köp utan att varorna levereras räknas som en sorts bedrägeri? Idiotiskt då jag stod i butik och undersökte datorn jag beställde men valde datorbutiken då deras pris var drygt 800 kr billigare. Tycker det verkar som jag gått rakt in i deras fälla.

Min fråga alltså; Har jag några juridiska möjligheter att utöva påtryckning i detta fall?

mini
2008-06-25, 10:44
Har du betalat något?

Yuffie
2008-06-25, 10:45
Hepp.

Finns ju lite olika användare med olika kunskaper och erfarenheter, så jag provar att fiska efter råd här.

Det som skett är följande; Beställde en bärbar dator från datorbutiken 08-05-27 och har därefter vid otaliga tillfällen sett hur leveranstiden skjutits fram. Det har nu strax gått en månad och enligt datorbutiken så är varan nu en 'bristvara' och jag börjar undra om jag överhuvudtaget kommer få den.

Har mailat kundtjänst tidigare och fått svaret att datorn är "...är splitter ny och jag gissar att LG har problem att leverera".

Nu undrar jag om jag har några juridiska möjligheter att utöva påtryckning? Priset på datorn har nämeligen stigit sedan jag beställde den, och jag vill ogärna häva min beställning för att därefter tvingas betala mer. Kan inte låga priser som lockar till köp utan att varorna levereras räknas som en sorts bedrägeri? Idiotiskt då jag stod i butik och undersökte datorn jag beställde men valde datorbutiken då deras pris var drygt 800 kr billigare. Tycker det verkar som jag gått rakt in i deras fälla.

Min fråga alltså; Har jag några juridiska möjligheter att utöva påtryckning i detta fall?

Knappast datorbutikens fel att LG har leveransproblem.

Kräket
2008-06-25, 10:48
Har du betalat något?

Ja. Betalade vid beställningstillfället.

Knappast datorbutikens fel att LG har leveransproblem.

Jag skiter i vad som är fel ur moralisk synpunkt. Jag beställer en vara som dom annonserar ut, och förväntar mig att butiken kan leverera varan.

Att använda lockpriser som företaget sedan inte kan stå för tycker jag fel.

Granatgiraffen
2008-06-25, 10:48
Om dom inte kan leverera så häv köpet och köp den någon annanstans. 800kr är inte så mycket att lipa över om du ska använda den i 3 år.

Kräket
2008-06-25, 10:52
Om dom inte kan leverera så häv köpet och köp den någon annanstans. 800kr är inte så mycket att lipa över om du ska använda den i 3 år.

Nej visserligen. Till saken hör att datorn stigit i pris, och det faktum att jag tycker det är märkligt att ett företag kan locka till sig kunder med låga priser för att sedan inte kunna uppfylla sin del i affären.

mini
2008-06-25, 10:52
Du kan prova att höra av dig till LG för att kolla vad som händer där.
Jag vet inte vad för påtryckningar du menar att du ska få till stånd om det faktiskt är så att varan faktiskt inte kan levereras. Du ska dock kunna få bättre svar än att kundtjänst gissar vad som händer.
Du kan prova att häva köpet och begära pengarna tillbaka. Tycker dock inte att du har väntat så oerhört länge. Inte ens en månad.

Kräket
2008-06-25, 10:57
Du kan prova att höra av dig till LG för att kolla vad som händer där.
Jag vet inte vad för påtryckningar du menar att du ska få till stånd om det faktiskt är så att varan faktiskt inte kan levereras. Du ska dock kunna få bättre svar än att kundtjänst gissar vad som händer.
Du kan prova att häva köpet och begära pengarna tillbaka. Tycker dock inte att du har väntat så oerhört länge. Inte ens en månad.

Alltså, det jag är rädd för är väl att datorn inte kommer kunna levereras. Då har jag väntat i en månad i onödan och tvingas isåfall antagligen beställa en annan, och sannolikt dyrare dator. Vid detta scenario tycker jag någon form av kompensation vore smakfullt. Typ ett lägre pris på annan dator eller fri frakt eller dylikt.

Det är väl ungefär det jag önskar och anser rimligt. Påtryckningarna är ju något för mig att kunna hänvisa till när jag för fram mina önskemål om någon form av kompensation.

Granatgiraffen
2008-06-25, 10:58
Nej visserligen. Till saken hör att datorn stigit i pris, och det faktum att jag tycker det är märkligt att ett företag kan locka till sig kunder med låga priser för att sedan inte kunna uppfylla sin del i affären.

Om det stod att dom hade den i lager för omedelbar leverans vid ditt köp så är det såklart konstigt, jag tvivlar dock på att det stod det när du beställde den.

Men skit samma.
Alternativ 1: Avbeställ och köp någon annanstans.
Alternativ 2: RING och be om en mer exakt leveranstid. Det är inte jobbigt för dom att kontakta sin kontaktperson på LG och få en leveranstid.

Behöver inte göra det till ett större problem än vad det är.

Edit
Vilken modell är det?

Kräket
2008-06-25, 11:04
Om det stod att dom hade den i lager för omedelbar leverans vid ditt köp så är det såklart konstigt, jag tvivlar dock på att det stod det när du beställde den.

De hade ett leveransdatum, som förändrats otaliga gånger. Jag utgick ifrån att detta leveransdatum iallafall angav en riktlinje. På ett personligt plan irriterar det mig att man sätter leveransdatum som aldrig hålls, istället för att isåfall vänta och ge ett datum som faktiskt gäller.


Men skit samma.
Alternativ 1: Avbeställ och köp någon annanstans.
Alternativ 2: RING och be om en mer exakt leveranstid. Det är inte jobbigt för dom att kontakta sin kontaktperson på LG och få en leveranstid.

Behöver inte göra det till ett större problem än vad det är.

Edit
Vilken modell är det?

Modellen är LG R200-C.CB22V Intel Core 2 Duo T7250 2.0GHz, 2GB DDR2, 200GB SATA HDD, ATI Mobility Radeon X2400HD 128MB, 12.1" Wide, Vista.

Är inte något jätteproblem. Behöver visserligen datorn till mina studier (skriver uppsats nu). Däremot så tycker jag det är knäppt när man anger en sak som man inte sedan kan hålla. Det är utifrån detta faktum som jag gärna skulle se någon form av kompensation från deras sida. Framförallt ifall jag nu tvingas beställa en annan, dyrare dator.

mini
2008-06-25, 11:13
Framförallt ifall jag nu tvingas beställa en annan, dyrare dator.
Jag gissar att det är en förhandlingsfråga. Ta reda på exakt vad förseningen beror på. Är det en miss från LG så har du inget för att vara hård och dryg mot butiken. Kommer leveransen dröja mycket längre så kan du försöka förhandla dig till en annan likvärdig dator till samma pris. Var trevlig, tillmötesgående men bestämd och påläst. Kolla upp vad som står om leveranser och butikens ansvar. De är troligen skyddade mot sådana här saker, så det är deras välvilja du ska tala till.

Och skippa att säga "kunden har alltid rätt"...

Solros
2008-06-25, 11:13
Vilket datum angav datorbutiken att laptopen skulle anlända till deras butik när du beställde?

Larsson85
2008-06-25, 11:33
Du har inget case, du kan dock alltid välja att avbeställa och få dina pengar tillbaka.

GurraGo
2008-06-25, 17:02
Hmm, även om det var ett tag sedan jag läste allmän förmögenhetsrätt så känns det som om flera kommentarer här är lite ogrundade.

Två lagar är huvudsakligen tillämpliga här. 1) KKl 2) Distans/hemförsälljningslagen. . Om jag minns rätt utesluter inte distanshemförsäljningslagen. Således borde nedanstående gälla:

KKL ger konsumenten rätt att häva köpet om säljarens försening är av väsentlig betydelse för konsumenten. 9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida, se vidare 10 § KKl "Vid dröjsmål på säljarens sida får köparen hålla inne betalningen enligt 11 §. Han får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet enligt 12 § och att häva köpet enligt 13 §. Dessutom får köparen kräva skadestånd av säljaren enligt 14 " + 13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom .
Har köparen förelagt säljaren en bestämd 36) tilläggstid för varans avlämnande och är den inte oskäligt kort 38), får köparen även häva köpet om varan inte avlämnas inom tilläggstiden . Medan tilläggstiden löper får köparen häva köpet endast om säljaren meddelar att han inte kommer att fullgöra köpet inom denna tid.
Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes .
Avser köpet en vara som skall tillverkas eller skaffas särskilt för köparen efter dennes anvisningar eller önskemål och kan säljaren inte utan väsentlig förlust tillgodogöra sig varan på annat sätt , får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta. samt 14 § " Köparen har rätt till ersättning för den skada 47) han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder 48) utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit .
Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled .

Nu är det ju så att konsumenten i vårt fall inte bara vill häva köpet, utan också kompenseras för att han/hon nu måste betala mer för datorn. Det skadestånd konsumenten huvudsakligen har rätt till är :Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust , sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet..

Prisskillnaden i 33 §: Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes . I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Vad jag kan se är den kritiska faktorn att köparen måste bevisa att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för honom.

Backe
2008-06-26, 00:37
Vad jag kan se är den kritiska faktorn att köparen måste bevisa att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för honom.

För att kunna häva köpet och därmed kräva skadestånd för prisskillnad måste det föreligga dröjsmål, vilket det enligt mig inte (ännu) är i detta fall. Säljaren har antagligen inte lämnat preciserat leveransdatum utan har förmodligen gjort förbehåll för ändringar. Dröjsmål uppkommer då förmodligen inte när leveransen skjuts upp 3-4 veckor som i detta fall.

Även om det föreligger dröjsmål så är säljaren inte skyldig att utge ersättning för om felet ligger utanför hans kontroll och han inte borde ha räknat med hindret (14 §). Att leverans från fabrik är försenad liger inte inom säljarens kontroll och han har ju förmodligen också gjort förbehåll för uppskjuten leverans. Jag tror det är svårt att få ersättning för täckningsköp i detta fall.

Däremot skulle jag göra en liten chansning och maila till företaget. Ange när du gjort beställningen och vilken leveranstid som då angavs. Sedan skriver du att du vill ha datorn levererad inom skälig tid (2 veckor?) och att du i annat fall förbehåller dig rätten att häva köpet (13 § 2 st KKL). Sedan anger du att du isåfall kommer att göra ett täckningsköp och kräva ersättning för den prisskillnad som uppstår (32-33 §§ KKL).

Säljaren kan säga att det inte föreligger dröjsmål och att det i vilket fall som helst är utanför hans kontroll. Men med lite tur kanske säljaren lyckas trolla fram en dator inom två veckor, annars får du hoppas att säljaren visar lite goodwill och ersätter dig för prisskillnaden eller erbjuder dig annan kompensation.

Tomten
2008-06-26, 00:53
Om du går in på sweclockers supportforum så har datorbutiken en kundrepresentant där. Om du skriver det du skrivit här på forumet så kommer de säkert att kontakta dig. De ogillar att få "bad press" på internet, speciellt på forum, men jag är lite tveksam till att datorbutikens folk läser här på kolozzeum.

Yankeee
2008-06-26, 05:11
En månad är så klart oacceptabelt. Tar det längre än en vecka innan webbutiken skickar grejerna när det har stått att de har dem i lager avbeställer jag och handlar någon annanstans. Jag hade avbeställt av ren princip i det här fallet.

GurraGo
2008-06-26, 06:36
För att kunna häva köpet och därmed kräva skadestånd för prisskillnad måste det föreligga dröjsmål, vilket det enligt mig inte (ännu) är i detta fall. Säljaren har antagligen inte lämnat preciserat leveransdatum utan har förmodligen gjort förbehåll för ändringar. Dröjsmål uppkommer då förmodligen inte när leveransen skjuts upp 3-4 veckor som i detta fall. .

Verkar ytterst tveksamt. För det första har han fått ett leveransdatum från början (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3061245&postcount=10). Ensidigt utformade avtalsvillkor som ena parten fritt kan välja hur de ska tolkas och som ger dem en utökad rätt jämfört med KKL att bestämma när en vara är försent levererad tror jag inte håller. 3-4 veckors försening är relativt mycket. Nu är det väl dock så att han beställde datorn 27/5, alltså för nästan exakt en månad sedan, men mer intressant är vilket leveransdatum han har fått. Det är svårt att säga exakt vad som är väsentligt dröjsmål men det kan nog vara tveksamt om det 3 veckor räcker. För att hävda att 3 veckor räcker skulle jag framhäva hur snabbt teknik förändras idag. En dator blir ju "gammal" på ett år, vilket alltså skulle kunna vara en fördel när man ska hävda att dröjsmålet är väsentligt. Än en gång betraktar jag det här som det som blir svårast för köparen att hävda.


Även om det föreligger dröjsmål så är säljaren inte skyldig att utge ersättning för om felet ligger utanför hans kontroll och han inte borde ha räknat med hindret (14 §). Att leverans från fabrik är försenad liger inte inom säljarens kontroll och han har ju förmodligen också gjort förbehåll för uppskjuten leverans. Jag tror det är svårt att få ersättning för täckningsköp i detta fall. .

Här har du fel. Såvida det inte rör sig om force majeure e.d lär det här rekvisitet vara uppfyllt. Se 14 § 2 st KKL, "Beror dröjsmålet på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om dröjsmålet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled .
". Att göra förbehåll för uppskjuten leverans är inget avtalsvillkor som jag tror håller i någon större utsträckning.

Datortillverkarens problem blir därför säljarens i det här fallet och det går inte att skylla på att man inte visste att det skulle bli en bristvara hos LG. Det verkar ju i det här fallet ha att göra med oväntat stor orderingång hos LG och det problemet får 1) säljaren stå för i förhållande till konsumenten 2) säljaren regressa mot tillverkaren.



Däremot skulle
jag göra en liten chansning och maila till företaget. Ange när du gjort beställningen och vilken leveranstid som då angavs. Sedan skriver du att du vill ha datorn levererad inom skälig tid (2 veckor?) och att du i annat fall förbehåller dig rätten att häva köpet (13 § 2 st KKL). Sedan anger du att du isåfall kommer att göra ett täckningsköp och kräva ersättning för den prisskillnad som uppstår (32-33 §§ KKL).

Säljaren kan säga att det inte föreligger dröjsmål och att det i vilket fall som helst är utanför hans kontroll. Men med lite tur kanske säljaren lyckas trolla fram en dator inom två veckor, annars får du hoppas att säljaren visar lite goodwill och ersätter dig för prisskillnaden eller erbjuder dig annan kompensation.

Funderade på samma alternativ och jag håller med dig. Det är helt klart ett alternativ som lär fungera, och 2 veckor är nog rimligt om datorn är cirka 3 veckor försenad redan nu. Det enda som är fick mig att tveka är om vår köpare verkligen orkar vänta mer. För det är ju dumt att göra ett täckningsköp under tiden och chansa på att datorn kommer att bli levererad.

jesse
2008-06-26, 07:18
Som tidigare nämnts så om datorn inte finns i lager står ett preliminärt datum som datorbutiken får från leverantören, det datum som stod när du beställde din dator är på inget sätt fastställt utan skall ses som en riktvisning. Ibland stämmer det men väldigt ofta ändras den här typen av datum från just leverantören.
Du har full rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka, men att du skulle kunna få rätt till kompensation har du absolut inget laga stöd för. Men du kan ju alltid prova att prata med dem ändå.

Edit: Det är alltså inte tal om något egentligt dröjsmål i detta fall, just pga av den preliminära leveranstiden.

Kräket
2008-06-26, 09:20
Till alla; Tack för alla svar!

Jag gissar att det är en förhandlingsfråga. Ta reda på exakt vad förseningen beror på. Är det en miss från LG så har du inget för att vara hård och dryg mot butiken. Kommer leveransen dröja mycket längre så kan du försöka förhandla dig till en annan likvärdig dator till samma pris. Var trevlig, tillmötesgående men bestämd och påläst. Kolla upp vad som står om leveranser och butikens ansvar. De är troligen skyddade mot sådana här saker, så det är deras välvilja du ska tala till.

Och skippa att säga "kunden har alltid rätt"...

Precis, jag ser det också som en förhandlingsfråga. Alltså, jag avser inte att hitta någon paragraf som ger mig "rätt", utan att snarare verka påläst och lite kunnig om mina rättigheter som kund när jag diskuterar med butiken. Jag är en vuxen person och kan lägga band på min frustration, så givetvis är jag trevlig och tillmötesgående. Däremot är det att vara bestämt och påläst något jag försöker bättra mig på.


Nu är det ju så att konsumenten i vårt fall inte bara vill häva köpet, utan också kompenseras för att han/hon nu måste betala mer för datorn. Det skadestånd konsumenten huvudsakligen har rätt till är :Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust , sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet..

Prisskillnaden i 33 §: Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes . I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

Vad jag kan se är den kritiska faktorn att köparen måste bevisa att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för honom.

Detta är väl den kritiska punkten. Problemet är att priserna på bärbara datorer stigit generellt, och i synnerhet gällande den modell jag valt. Att häva köpet, eller få det upphävt, innebär för mig en merkostnad. Detta är mitt dilemma.

Min förhoppning är att man med lite ammunition i form av kunskap om sina rättigheter som kund, kan förhandla bort exv. frakkostnaden eller d.y.l. I värsta fall kanske datorn aldrig kommer och tas bort från marknaden, och då tvingas jag sannolikt beställa en annan (sämre) dator till samma pris alternativt betala mer. Detta scenario försöker jag förbereda mig inför. Hur jag kan "bevisa att dröjsmålet är av väsentlig betydelse..." vet jag inte.

För att kunna häva köpet och därmed kräva skadestånd för prisskillnad måste det föreligga dröjsmål, vilket det enligt mig inte (ännu) är i detta fall. Säljaren har antagligen inte lämnat preciserat leveransdatum utan har förmodligen gjort förbehåll för ändringar. Dröjsmål uppkommer då förmodligen inte när leveransen skjuts upp 3-4 veckor som i detta fall.

Kräva skadestånd är absolut inte aktuellt för mig iallafall.


Även om det föreligger dröjsmål så är säljaren inte skyldig att utge ersättning för om felet ligger utanför hans kontroll och han inte borde ha räknat med hindret (14 §). Att leverans från fabrik är försenad liger inte inom säljarens kontroll och han har ju förmodligen också gjort förbehåll för uppskjuten leverans. Jag tror det är svårt att få ersättning för täckningsköp i detta fall.

Däremot skulle jag göra en liten chansning och maila till företaget. Ange när du gjort beställningen och vilken leveranstid som då angavs. Sedan skriver du att du vill ha datorn levererad inom skälig tid (2 veckor?) och att du i annat fall förbehåller dig rätten att häva köpet (13 § 2 st KKL). Sedan anger du att du isåfall kommer att göra ett täckningsköp och kräva ersättning för den prisskillnad som uppstår (32-33 §§ KKL).

Säljaren kan säga att det inte föreligger dröjsmål och att det i vilket fall som helst är utanför hans kontroll. Men med lite tur kanske säljaren lyckas trolla fram en dator inom två veckor, annars får du hoppas att säljaren visar lite goodwill och ersätter dig för prisskillnaden eller erbjuder dig annan kompensation.

Det låter som en framkomlig väg. Vill återigen poängtera att jag vill förbättra mina chanser till en eventuell kompensation, som t.ex. gratis frakt eller d.y.l. Inte dra butiken inför rätta eller sådant.

GurraGo
2008-06-26, 22:31
Efter att ha varit inne på datorbutiken framstår dina chanser som sämre, det verkar ju klart och tydligt stå vid resp. produkt att lev.tid är preliminär.

jesse
2008-06-26, 23:39
Till alla; Tack för alla svar!

Precis, jag ser det också som en förhandlingsfråga. Alltså, jag avser inte att hitta någon paragraf som ger mig "rätt", utan att snarare verka påläst och lite kunnig om mina rättigheter som kund när jag diskuterar med butiken. Jag är en vuxen person och kan lägga band på min frustration, så givetvis är jag trevlig och tillmötesgående. Däremot är det att vara bestämt och påläst något jag försöker bättra mig på.

Detta är väl den kritiska punkten. Problemet är att priserna på bärbara datorer stigit generellt, och i synnerhet gällande den modell jag valt. Att häva köpet, eller få det upphävt, innebär för mig en merkostnad. Detta är mitt dilemma.

Min förhoppning är att man med lite ammunition i form av kunskap om sina rättigheter som kund, kan förhandla bort exv. frakkostnaden eller d.y.l. I värsta fall kanske datorn aldrig kommer och tas bort från marknaden, och då tvingas jag sannolikt beställa en annan (sämre) dator till samma pris alternativt betala mer. Detta scenario försöker jag förbereda mig inför. Hur jag kan "bevisa att dröjsmålet är av väsentlig betydelse..." vet jag inte.

Kräva skadestånd är absolut inte aktuellt för mig iallafall.

Det låter som en framkomlig väg. Vill återigen poängtera att jag vill förbättra mina chanser till en eventuell kompensation, som t.ex. gratis frakt eller d.y.l. Inte dra butiken inför rätta eller sådant.

Men grejen är att du kunde läst och tänkt efter lite från första början. Då hade du sett att det handlar om preliminära datum och varför ska datorbutiken uppbringa någon form av kompensation för att du inte har satt dig in i vad som gäller på deras sida? Förstår att det är en frustrerande situation men dock en som du själv till stor del har satt dig i.

Kräket
2008-07-07, 10:01
Fan också!

Nu hände det värsta scenariot! Väntat i över en månad, och nu har de helt sonika tagit bort min vara och tvingar mig byta till en annan! Plötsligt blev min beställda dator både sämre och dyrare, och därtill över en månad försenad.

Helvete också...*grr*

King Grub
2008-07-07, 10:04
Avbeställ eländet då. Dom kan inte tvinga dig att köpa något annat än det du beställt.

Kräket
2008-07-07, 10:11
Avbeställ eländet då. Dom kan inte tvinga dig att köpa något annat än det du beställt.

Nej visserligen. Tyvärr innebär detta en rejäl prishöjning för min del, då bärbara datorer blivit dyrare och en likvärdig dator nu kostar en hel del mer.

Stod och kollade den dator jag beställde i butik. Där kostade den drygt 900 kr mer och jag funderade men ansåg vid dåvarande tidpunkt att det inte var såpass bråttom att det var värt 900 kr. Fy fan, nu ångrar jag mig rejält.

Från datorbutiken lär jag aldrig beställa något igen! *gah!*

Ajin
2008-07-07, 10:32
Knappast datorbutikens fel att LG har leveransproblem.

Hände samma sak för mig när jag beställde min skräddarsydda dator. Mitt chasse, Antec Case One P1 hade inte kommit ut än och lanseringsdatumet (samt datumet de skulle ha det i lager) försköts med tre veckor. Det är bara ringa och klaga, de gav mitt paket ett Ärende A, dvs högsta prioritet för leverans.

Edit: Läste inte alla posts, såg att situationen hade förändrats. Ignorera min post. :")

palme
2008-07-07, 10:52
Fan vad drygt :( Nu vet man vart man inte ska handla från iaf.

Måste du ha sån prestanda då bara för studier?


Gör LG (eller Mark som de hette innan) bra produkter? Är lite tveksam...

Einar
2008-07-07, 10:52
Datorbutiken är sämst. Jag beställer inte från dem igen efter min förra beställning. Leveransen blev framflyttad flera gånger och efter fyra veckor ringde jag och frågade varför jag inte fått min vara. Då hade den helt plötsligt utgått ur sortimentet. Där hade jag säkert kunnat vänta i ett år utan att de på egen hand hört av sig.

Einar
2008-07-07, 10:56
Jag missade dina sista inlägg. Vår historia är ganska identisk med andra ord. Bra jobbat Datorbutiken.

MilkmaN
2008-07-07, 11:10
Jag jobbar på en annan svensk e-butik för elektronik, och det är tyvärr inte helt ovanligt att dylika ting händer.

Olycksfall i arbetet, i enskild fall kommer konsumenten i kläm, men som regel erbjuder vi då självklart en motsvarande produkt i så hög utsträckning som möjligt, till samma eller åtminstone såpass mkt reducerat pris vi kan. Fri frakt är också rätt standard.

Datorbutiken kan dock inte göra så mycket åt detta, det är verkligen inte deras fel, även om det framstår så.

Einar
2008-07-07, 11:31
Jag jobbar på en annan svensk e-butik för elektronik, och det är tyvärr inte helt ovanligt att dylika ting händer.

Olycksfall i arbetet, i enskild fall kommer konsumenten i kläm, men som regel erbjuder vi då självklart en motsvarande produkt i så hög utsträckning som möjligt, till samma eller åtminstone såpass mkt reducerat pris vi kan. Fri frakt är också rätt standard.

Datorbutiken kan dock inte göra så mycket åt detta, det är verkligen inte deras fel, även om det framstår så.

Jag anser att det är deras fel att de inte hör av sig till kunden. I mitt fall bad de inte ens om ursäkt.

Kräket
2008-07-07, 11:37
Jag jobbar på en annan svensk e-butik för elektronik, och det är tyvärr inte helt ovanligt att dylika ting händer.

Olycksfall i arbetet, i enskild fall kommer konsumenten i kläm, men som regel erbjuder vi då självklart en motsvarande produkt i så hög utsträckning som möjligt, till samma eller åtminstone såpass mkt reducerat pris vi kan. Fri frakt är också rätt standard.

Datorbutiken kan dock inte göra så mycket åt detta, det är verkligen inte deras fel, även om det framstår så.

Du har givetvis rätt. Samtidigt så kräver näthandel, och affärsverksamhet utan lagerhållning, att det finns förtroende mellan kund och handlare. Finns inte förtroendet att beställda varor levereras, så lär inte företaget överleva särskilt länge.

Man konkurrerar genom låga priser tack vare mindre personal och att man beställer produkter allteftersom kunderna efterfrågar dem. Om man nu annonserar med låga priser och sedan inte förmår leverera, så bör detta påtalas så att andra konsumenter tänker två gånger innan de beställer. Iallafall gällande produkter som finns i butik.

Jag hade hoppats på att man föreslagit någon form av kompromiss likt den du påtalar. Kanske köpa en annan dator till rabatterat pris eller d.y.l. Istället har jag tvingats kolla upp, och se att de inte kommer leverera min vara.

Flykt
2008-07-07, 11:59
Jag missade dina sista inlägg. Vår historia är ganska identisk med andra ord. Bra jobbat Datorbutiken.
Och jag har beställt säkert 10 separata ordrar från datorbutiken, och jag har inte haft några problem. Konstigt, eller? Nä. Jag beställer bara varor som det står är i lager samt att jag ringer och försäkrar mig om att det är det.

Prel. datum är inte att lita på. De kanske får in grejerna i tid till det prel. datumet, men det är kanske 100 pers före dig i kön och de får in 90 varor.

MilkmaN
2008-07-07, 22:40
Du har givetvis rätt. Samtidigt så kräver näthandel, och affärsverksamhet utan lagerhållning, att det finns förtroende mellan kund och handlare. Finns inte förtroendet att beställda varor levereras, så lär inte företaget överleva särskilt länge.

Man konkurrerar genom låga priser tack vare mindre personal och att man beställer produkter allteftersom kunderna efterfrågar dem. Om man nu annonserar med låga priser och sedan inte förmår leverera, så bör detta påtalas så att andra konsumenter tänker två gånger innan de beställer. Iallafall gällande produkter som finns i butik.

Jag hade hoppats på att man föreslagit någon form av kompromiss likt den du påtalar. Kanske köpa en annan dator till rabatterat pris eller d.y.l. Istället har jag tvingats kolla upp, och se att de inte kommer leverera min vara.

Självklart. I det fall vi sålt slut av annonsvara, en vara som kund beställt som inte finns i lager har utgått helt ur leverantörens sortiment eller vi inte lyckas ordna fram beställningen under rimliga tidsgränser (vår bedömning där :P), så erbjuder jag alltid ett rabatterat pris på en motsvarande eller bättre dator.

Sitter emellanåt med just sådana case, och ringer till missnöjda företagare och gör dem lite nöjdare. Men jag kanske är ett undantag och om företagsledningen läser detta så lynchar de mig :P

Kräket
2008-08-05, 16:09
Uppdaterar denna tråd och låter detta vara en varning till andra.

Såhär gick det; Utan att datorbutiken hörde av sig så drogs varan jag beställt in. Efter lite mailande fram och tillbaka erbjöd datorbutiken att kompensera den numera närmast två månader försenade varan med att bekosta halva frakten.

Efter att leveransdatumet på datorn jag ersatte min ursprungliga med kom att skjutas upp dagligen, så beslutade jag att helt enkelt avbeställa allt och inte använda datorbutiken mer.

Nu till problemet; Datorbutiken är skyldig mig över 9000 kr, och enligt deras telefonister skulle dessa pengar komma till mig inom två bankdagar. I skrivande stund är det nu en vecka sedan. Jag har tyvärr inte en sådan budget att jag kan ligga ute med nästan 10000 kr och har mailat dem utan att få svar.

Hur länge bör jag vänta och vad kan jag göra ifall pengarna inte sätts in på mitt konto? Sedan datorbutiken gick ihop med JM verkar företaget glömt allt vad god affärssed heter.

Nyheter som dessa gör mig seriöst orolig; http://www.sweclockers.com/nyhet/8080-datorbutiken_kommenterar_situationen/

http://www.sweclockers.com/nyhet/8076-datorbutiken_i_finansiell_kris/

Hursomhelst; Varning för detta företag!

Flykt
2008-08-05, 16:26
Kan fortfarande inte förstå hur du avråder andra från detta företag. I flera år har DB vart den butik som de flesta "gamers", överklockare och andra konsumenter använder för att beställa datordelar. Anledningen? De är billiga och har ett brett sortiment.
DB och Komplett är väl bland de två största vad det gäller datordelar från internet, läser du runt på forum så ser du att det är de som rekommenderas oftast.

Du hade otur med ditt köp och DB har inte gett dig nog med kompensation. Istället för att helt dra ett streck över dem kan du väl råda folk att dubbelkolla att varorna finns på lager genom att både ringa och maila.

Personligen beställer jag aldrig något som inte finns i lager, oavsett affär. Står det "I lager 2008-08-06" så kanske de får en leverans på 100 enheter. Är det fler än 100 kunder framför dig får du givetvis vänta och då kanske datumet ändras till "I lager 2008-09-01". Inget fel med det.

Kräket
2008-08-05, 16:42
Kan fortfarande inte förstå hur du avråder andra från detta företag. I flera år har DB vart den butik som de flesta "gamers", överklockare och andra konsumenter använder för att beställa datordelar. Anledningen? De är billiga och har ett brett sortiment.
DB och Komplett är väl bland de två största vad det gäller datordelar från internet, läser du runt på forum så ser du att det är de som rekommenderas oftast.

Du hade otur med ditt köp och DB har inte gett dig nog med kompensation. Istället för att helt dra ett streck över dem kan du väl råda folk att dubbelkolla att varorna finns på lager genom att både ringa och maila.

Personligen beställer jag aldrig något som inte finns i lager, oavsett affär. Står det "I lager 2008-08-06" så kanske de får en leverans på 100 enheter. Är det fler än 100 kunder framför dig får du givetvis vänta och då kanske datumet ändras till "I lager 2008-09-01". Inget fel med det.

Om du läste mitt inlägg så ser du att det numera handlar om att återfå sina pengar. Jag har också handlat en hel del från datorbutiken tidigare, utan problem (även sådant som inte legat på lager). Nu har däremot datorbutiken gått ihop med JM och det verkar ha påverkat företaget negativt. Fler än jag verkar dessutom uppleva detta, oroväckande nog.

Därutöver kan jag tycka att en support som inte besvarar mail, och som sätter en i telefonkö upp emot 30 min utan notifiering av plats i telefonkön, knappast är förtroendeingivande. Allt som allt tycker jag det verkar som datorbutiken numera överlever på "gamla meriter" då de var mer ledande som online-butik.

shut teh face
2008-08-05, 16:45
På konsumentforumet hos sweclockers kan man skriva en tråd och få bra svar. Alla större datorbutiker har representanter där och man får svar av dem oftast. De brukar kunna kompensera och sånt, kolla upp ärendet fortare åt dig etc.