handdator

Visa fullständig version : Gå ner i vikt, hjälp.


J_al
2008-06-25, 04:04
Tjena
Jag väger 90kg och skulle vilja gå ner till 80 inom 10 veckor. Det innebär att jag vill gå ner 1kg i veckan.
Jag äter inte så jävla mycket. Men är ganska lat.

Så jag bestämde att jag skulle träna 5 gånger i veckan i gym istället för 2. Och sedan 30min cardio efter varje pass. 20 minuter promenad till gymmet och 20 minuter tillbaks.

40 minuter promenad
1 timme gym
30 minuter cardio.
5 gånger i beckan

Tror ni jag kommer och gå ner 1kg? Jag behöver inte säga vad jag äter och så, eftersom jag inte har problem med att äta nyttigt, eller mycket alls.

Eddie Vedder
2008-06-25, 04:37
Om du idag är viktstabil, sätter igång att röra på dig betydligt mer samt äter exakt lika mycket och inte ersätter den extra motionen med en betydligt mer inaktiv vardag så kommer du med allra största sannolikhet gå ner i vikt ja.

Ett energiunderskott på ca 1000 kcal/dag är vad du i behöver åstadkomma för att tappa ett kg fett i veckan. Dom där aktiviterna kommer i sig inte förbruka 1000kcal så du får nog sänka maten lite också.

Exhale_
2008-06-25, 10:48
Jag tror ditt mål är lite väl ambitiöst.

Du skriver att du är lat och gymmar två gånger i veckan men du ska chockhöja träningsmängden. Detta nu när du ska ligga på ett stort energiunderskott (vilket sliter på kroppen). Jag tror att du kommer dra på dig någon förkylning alternativt överträna dig om du kör på det inslagna förslaget.

Vad är det egentligen som händer om 10 veckor? Kan det inte vara en idé med en mer lagom nedgångstakt (500 kcal om dagen) sett över en längre tidsperiod. Det är inte lika påfrestande på psyket heller.

Prankie
2008-06-25, 10:58
Det jag gissa på är det är mycket möjligt för dig att nå dit inom 10veckor. Då det inte bara är fettvikt man tappa när man gå ner i vikt. Problemet är ifall du kan hålla en sån schema nu när du säger du är lat. Kommer inte vara en dans på rosor när man ligger på 1000kcal minus och träna så mycket gym. Det hela tappar lite poäng ifall du studsa tillbaka till 10kg efter färdig deff eller hur? Så det vitkiga är snarare hur ska du fortsätta efter du har nått 80kg?

J_al
2008-06-25, 12:32
Jag tror ditt mål är lite väl ambitiöst.

Du skriver att du är lat och gymmar två gånger i veckan men du ska chockhöja träningsmängden. Detta nu när du ska ligga på ett stort energiunderskott (vilket sliter på kroppen). Jag tror att du kommer dra på dig någon förkylning alternativt överträna dig om du kör på det inslagna förslaget.

Vad är det egentligen som händer om 10 veckor? Kan det inte vara en idé med en mer lagom nedgångstakt (500 kcal om dagen) sett över en längre tidsperiod. Det är inte lika påfrestande på psyket heller.

Har inte emot att gå ner 5kg i 10 veckor. Men vad vinner jag på det?
Och vad är det i schemat jag ska ta bort?

Svar till alla som läser. Skriv fritt.

Sniggel
2008-06-25, 14:03
Sätt inte igång med allt på en gång. Jobba dig upp till den träningsmängden istället.
Ett exempel kunde varit:
Vecka 1-2 (komma igång med cardio)
2 styrke
2 30 min cardio-pass
Vecka 3-4 (öka både styrketräning och cardiomängden)
3 styrke
3 30 min cardio-pass
Vecka 5-6 (öka mängden cardio)
3 styrke
5 30 min cardio-pass
Vecka 7-10 (öka längden på vissa cardiopass)
3 styrke
3 30 min cardio-pass
2 45 min cardio-pass
Promenaderna kan du lägga in direkt och bibehålla under alla veckor.

Som du ser tycker jag inte att du ska träna mer än 3 styrkepass i veckan, viktigare att koncentrera sig på att träna upp konditionen successivt så du kan göra av med kalorier lättare. Det behövs inte så mycket styrketräning för att bibehålla muskelmassa och att öka styrketräningsmängden för mycket kan vara för mycket för din återhämtning.
Detta är min personliga åsikt och bara ett förslag.

MrBoris
2008-06-25, 14:12
Det behövs inte så mycket styrketräning för att bibehålla muskelmassa och att öka styrketräningsmängden för mycket kan vara för mycket för din återhämtning.
Detta är min personliga åsikt och bara ett förslag.

+1, jag körde till o med endast 2 helkroppspass/veckan under deffen i våras (-10kg) samt 2 konditionspass/veckan och förlorade inte nämnvärt med styrka samt slapp sjukdom under hela perioden.

Sniggel
2008-06-25, 14:27
+1, jag körde till o med endast 2 helkroppspass/veckan under deffen i våras (-10kg) samt 2 konditionspass/veckan och förlorade inte nämnvärt med styrka samt slapp sjukdom under hela perioden.

De bästa deffresultat har jag haft när jag kört 2 halvkroppspass/vecka samt 4-5 halvlugna cardiopass. Men sånt vågar man ju knappt skriva för att inte bli dumförklarad :p
Jag började öka i styrka under den tiden trots att det var i slutskedet av min deff.

J_al
2008-06-25, 15:33
De bästa deffresultat har jag haft när jag kört 2 halvkroppspass/vecka samt 4-5 halvlugna cardiopass. Men sånt vågar man ju knappt skriva för att inte bli dumförklarad :p
Jag började öka i styrka under den tiden trots att det var i slutskedet av min deff.

Nu fick jag en liten ide! Jag funderar på ny schema.

Måndag, styrketräning halvkroppspass
Tisdag, Promenad
Onsdag Promenad
Torsdag, styrketräning halvkroppspass
Fredag Promenad
Lördag promenad
Söndag promenad

Vad tycker ni om det här?
(-5kg) i 10 veckor? Om jag sköter kosten också förstås

Sniggel
2008-06-25, 16:07
:D

Ser ut som du (nästan) kopierade min träning där rakt av.
Inget jag har något emot förstås men såg lite roligt ut bara. En fundering eller två bara:
De 2 styrkepass du brukar träna, hur är de uppdelade? Är det helkropp, halvkropp eller lite vad du känner för?
Du ska inte köra nån cardio alls? Visst promenader är bra eftersom de inte påverkar återhämtningen negativt, men man gör inte av med jättemycket kalorier precis. Beror väl också iofs på hur länge man går men.

Ants
2008-06-25, 16:10
Nu fick jag en liten ide! Jag funderar på ny schema.

Måndag, styrketräning halvkroppspass
Tisdag, Promenad
Onsdag Promenad
Torsdag, styrketräning halvkroppspass
Fredag Promenad
Lördag promenad
Söndag promenad

Vad tycker ni om det här?
(-5kg) i 10 veckor? Om jag sköter kosten också förstås

Promenad tycker inte jag du ska ta som main-träning för hela dagen...
Jag tkr det är bättre att dela upp det, typ;

Måndag: Morgonpromenad, Gym: Rygg/Biceps/Mage (pass 1)
Tisdag: Morgonpromenad, Gym: Ben/Axlar (pass 2)
Onsdag: Morgonpromenad, Kondition (Löpning/Cykling,etc)
Torsdag: Promenad/VILA!
Fredag: Morgonpromenad, Gym: Bröst,Triceps/Mage (pass 3)
Lördag: Vila
Söndag: Morgonpromenad, Kondition (Löpning/Cykling,etc)


Så skulle jag lägga upp det :)

J_al
2008-06-25, 16:24
:D

Ser ut som du (nästan) kopierade min träning där rakt av.
Inget jag har något emot förstås men såg lite roligt ut bara. En fundering eller två bara:
De 2 styrkepass du brukar träna, hur är de uppdelade? Är det helkropp, halvkropp eller lite vad du känner för?
Du ska inte köra nån cardio alls? Visst promenader är bra eftersom de inte påverkar återhämtningen negativt, men man gör inte av med jättemycket kalorier precis. Beror väl också iofs på hur länge man går men.


Halvkroppspass. Som jag skrev :D
Nope. Ingen cardio, det blir morgon promenader istället. Ungefär 90 minuter kanske... Per gång. Tycker ni att det är bättre än 30 minuter cardio?

Ants
2008-06-25, 16:32
Halvkroppspass. Som jag skrev :D
Nope. Ingen cardio, det blir morgon promenader istället. Ungefär 90 minuter kanske... Per gång. Tycker ni att det är bättre än 30 minuter cardio?

läss mitt inlägg? *whatever*

J_al
2008-06-25, 17:10
läss mitt inlägg? *whatever*

Har kommit fram till att jag ska styrketräna 2 gånger i veckan nu. Halvkroppspass. Ditt inlägg såg inte dåligt ut heller.

Är det bra med 90 minuters morgon promenad varje dag och styrketräning 2 gånger i veckan?`Halvkroppspass?

Tacksam för svar. Eller är andra förslag i tråden bättre? Isåfall vilket? Börjar seriöst imoron. Vill helst ha svar idag.

gothen
2008-06-25, 18:25
Ni som bara tar "promenad" som träning en dag, har ni ingen vardagsmotion? Era promenader måste vara välidgt långa? Jag brukar själv gå ca 2 timmar per dag och cyckla någon mil, förstår inte hur ni klarar av att bara gå en promenad?

tigerofsweden
2008-06-25, 18:41
Halvkroppspass. Som jag skrev :D
Nope. Ingen cardio, det blir morgon promenader istället. Ungefär 90 minuter kanske... Per gång. Tycker ni att det är bättre än 30 minuter cardio?

Bra lyssna på Sniggel, han vet vad han snackar om :)

Promenader är skonsamma mot kroppen och de är ganska behagliga, dock bränner ju mer konditionskrävande aktiviteter som löpning, spinning osv mer kalorier / tidsenhet och där ligger promenader ganska lågt. Du får helt enkelt välja vad du tycker passar bäst. Personligen hade jag nog varvat så att jag vissa dagar kör långa promenader och andra dagar mer konditionskrävande aktiviteter, bara positivt att ge hjärtat en rejäl träningsomgång också!

Sniggel
2008-06-25, 19:19
Jag håller med tigern.
Promenader bränner kalorier, speciellt om det får en att gå upp och börja dagen tidigare (längre tid vaken) men kalorimängden per timme kanske inte är jättehög. Jag vet inte om 30 minuter cardio med förhöjd puls och lite flås bränner mer kalorier (än 90 minuter promenad) men det har helt klart hälsofördelar och förbättrar konditionen på någon som inte brukar ägna sig åt såna aktiviteter.

Så gör som du känner är bäst med "konditionsdelen". Det är ju viktigast att man genomför det hela och inte tröttnar.

Hoppas 2 gånger i veckan fungerar bra för dig också! Jag var pigg och återhämtad inför varje pass och kunde därför prestera bättre varje vecka om än det var små ökningar.