handdator

Visa fullständig version : En gång för alla: Protein eller gainer?


andnel
2008-06-24, 23:21
Okej, jag är en fattig student och hade därför tänkt satsa på antingen Protein (whey) eller gainer...

Jag har aldrig använt tillskott innan, dock har jag styrketränat i ca 1,5 år.
Jag vill bygga större och mer definierade muskler.

Är Protein (whey) eller gainer det rätta valet?

Tack på förhand

Rahf
2008-06-24, 23:24
Jag säger gainer efter träningen eftersom din kropp behöver kolhydrater för att fylla upp glykogenlagren som använts för kraftansträngningen. Gainer innehåller även protein. Kom ihåg att dessa tillskott kommer från potatis och mjölk i princip, det finns inga magiska effekter.

Musklerna kommer från mat, träning och vila i tillräckliga mängder. Inte från tillskott. Tillskott finns där som en stöttepelare, inte en hörnsten.

TommyBoy
2008-06-24, 23:40
Mycket lätt:
Gainer om du äter för lite
Protein om du äter för lite protein
Inget tillskott alls om du äter bra.

Eddie Vedder
2008-06-25, 04:53
Tränar du bara styrketräning skulle jag säga protein. Det lär räcka om du i någorlunda bra tid hinner hem och äter en kolhydratrik måltid.

Men å andra sidan är ju knappast maltodextrin dyrt och din studentekonomi kommer nog inte raseras om du köper till en påse malto också. Och då har du ju helt plötlsigt både protein och gainer beroende på vad du själv vill för tillfället. T.ex. gainern runt träning och enbart protein vid eventuella mellanmål, kanske blandat med mjölk och med en banan till då exempelvis.

Exhale_
2008-06-25, 10:42
Tränar du bara styrketräning skulle jag säga protein. Det lär räcka om du i någorlunda bra tid hinner hem och äter en kolhydratrik måltid.

Men å andra sidan är ju knappast maltodextrin dyrt och din studentekonomi kommer nog inte raseras om du köper till en påse malto också. Och då har du ju helt plötlsigt både protein och gainer beroende på vad du själv vill för tillfället. T.ex. gainern runt träning och enbart protein vid eventuella mellanmål, kanske blandat med mjölk och med en banan till då exempelvis.

Jag håller med Eddie. Givetvis köper du en billig hushållsvåg på närmaste Rusta/Överskottsbolag så kan du blanda din egen gainer exakt som du vill ha den.

d3lez
2008-06-25, 11:39
Mycket lätt:
Gainer om du äter för lite
Protein om du äter för lite protein
Inget tillskott alls om du äter bra.

Min åsikt är att ändra ovanstående till

Ät mer om du äter för lite
Protein om du äter för lite protein
Inget tillskott alls om du äter bra.
Gainer om du har lång tid innan du får i dig något efter träning

KOP
2008-06-25, 12:01
Tro inte att du får mer definierade muskler av ett kosttillskott.

andnel
2008-06-28, 22:13
Tro inte att du får mer definierade muskler av ett kosttillskott.

Nejdu, det jag siktar på nu är att gå upp i vikt och lägga på mig massa. Definitionen kan jag tänka på senare ;)

Exhale_
2008-06-28, 23:07
Nejdu, det jag siktar på nu är att gå upp i vikt och lägga på mig massa. Definitionen kan jag tänka på senare ;)

Bra tänkt, BULK is teh shiiiizniz! *popcorn*

Gastrocnemius
2008-06-29, 18:18
Finns ganska bra med protein i gainer också, jag skulle valt gainer just på grund av antalet kolhydrater + proteinet.

Eddie Vedder
2008-06-29, 18:31
Finns ganska bra med protein i gainer också, jag skulle valt gainer just på grund av antalet kolhydrater + proteinet.

Varför köpa en dyrare variant där man inte själv kan bestämma dosering? Det går ju som sagt utmärkt att blanda sin egen gainer och då väljer man precis så mycke kolhydrater och protein som man själv vill.

Tycker man att den exakta mängden som en färdigblandad gainer innehåller är den bästa så är det ju fortfarande en ekonomisk fördel. Så jag ser ingen fördel med färdiga gainers jämfört med proteinpulver och kolhydratpulver separat.

Eventuellt som första tillskott då kanske, om man inte har någon koll alls på lämpliga mängder kolhydrater och protein och inte heller vad det kan tänkas motsvara i gram per mått.

Chrillee
2008-06-29, 18:49
Låter vettigt, är i samma sits.

Kan denna rekommenderas? http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=21&products_id=166

Billig iaf!

Mega_man1000
2008-06-29, 21:18
eller så kan man köpa team sportias "mass gainer" för 169 kr;) 57 g kolhydrater 32 g protein 0,3 g fett!! En hyfsat bra blandning och smakar väl okej samt att den är bra ifall man har lågt med stålar:D

Chrillee
2008-06-30, 12:08
Fick bli lite ren Whey, nu jäklar ska det växas! ;)

shape
2008-07-04, 21:18
Mycket lätt:
Gainer om du äter för lite
Protein om du äter för lite protein
Inget tillskott alls om du äter bra.

Okej, såhär säger annars Anna Paulie som är legitimerad dietist och personlig tränare, känd för kost och hälsoprogram från tv3 bl.a

Men inget av dessa specifika tillskott har god effekt om du inte får i dig tillräckligt med protein, kolhydrater och bra fetter.
En grundpelare är därför först och främst bra mat.
Men jag rekommenderar även:
1-2 proteindrinkar av högvärdigt vassleprotein under dagen, 1 Gainer efter träningen, gärna ett långsamt kaseinprotein till natten, samt minst 3 kapslar Omega-3 varje dag.

Detta är gällande ganiner och whey-protein.

Note: Hon påstår att det är tvärtom.

King Grub
2008-07-04, 21:28
Dessutom arbetar hon för en känd webbutik som saluför kosttillskott... Konstigt att hon rekommenderar att man använder kosttillskott?

shape
2008-07-04, 23:23
Dessutom arbetar hon för en känd webbutik som saluför kosttillskott... Konstigt att hon rekommenderar att man använder kosttillskott?

Nu la jag bara fram en annan synvinkel, och refererade till en klart mer trovärdig källa än en karaktär på ett forum, då hon är en (läs: känd näringsfysiolog). Sen är det möjligt att hon har anledning att promota protein, kolhydrat produkter etc då hon jobbar för en känd webbutik, ja.

Rahf
2008-07-04, 23:56
Jag läser brutal overkill på de rekommendationer hon ger. Det hon rekommenderar blir en hyfsat dyr historia i det långa loppet. Hon har ju nån "Fråga Anna Paulie"-kolumn på deras webbutikens hemsida också, svaren består i runda slängar av minst tre olika tillskott för att maximera muskeltillväxt eller tappa fett.

Visst är hon säkert en duktig näringsfysiolog, men hon promotar produkterna för mycket för min egen smak. Dessutom har jag inte sett henne ta upp något som många på Kolo inte redan vet.