handdator

Visa fullständig version : En gång för alla: Protein eller gainer?


andnel
2008-06-24, 23:21
Okej, jag är en fattig student och hade därför tänkt satsa på antingen Protein (whey) eller gainer...

Jag har aldrig använt tillskott innan, dock har jag styrketränat i ca 1,5 år.
Jag vill bygga större och mer definierade muskler.

Är Protein (whey) eller gainer det rätta valet?

Tack på förhand

Rahf
2008-06-24, 23:24
Jag säger gainer efter träningen eftersom din kropp behöver kolhydrater för att fylla upp glykogenlagren som använts för kraftansträngningen. Gainer innehåller även protein. Kom ihåg att dessa tillskott kommer från potatis och mjölk i princip, det finns inga magiska effekter.

Musklerna kommer från mat, träning och vila i tillräckliga mängder. Inte från tillskott. Tillskott finns där som en stöttepelare, inte en hörnsten.

TommyBoy
2008-06-24, 23:40
Mycket lätt:
Gainer om du äter för lite
Protein om du äter för lite protein
Inget tillskott alls om du äter bra.

Eddie Vedder
2008-06-25, 04:53
Tränar du bara styrketräning skulle jag säga protein. Det lär räcka om du i någorlunda bra tid hinner hem och äter en kolhydratrik måltid.

Men å andra sidan är ju knappast maltodextrin dyrt och din studentekonomi kommer nog inte raseras om du köper till en påse malto också. Och då har du ju helt plötlsigt både protein och gainer beroende på vad du själv vill för tillfället. T.ex. gainern runt träning och enbart protein vid eventuella mellanmål, kanske blandat med mjölk och med en banan till då exempelvis.

Exhale_
2008-06-25, 10:42
Tränar du bara styrketräning skulle jag säga protein. Det lär räcka om du i någorlunda bra tid hinner hem och äter en kolhydratrik måltid.