handdator

Visa fullständig version : sant/falskt?


mangemani
2003-06-10, 09:59
ok få se om jag har förstått detta rätt nu efter det att jag har läst på internet och fått råd utav er angående ketodieten:

1.man ska få i sej 30 gr fett per dag(olivolja,solrosolja osv)..sant/falskt?

2.man ska få i sej 300 gr protein(eller mer om möjligt)per dag?...sant/falskt?

3.man ska avstå helt från kolhydrater,helst också gainers?...sant/falskt?

4.man ska träna så tungt som möjligt?..sant/falskt?

Grahn
2003-06-10, 10:02
1) bara 30g...under keto? du ska nog BRA mkt över 100g fett per dag under keto ska du se.

2) 200g räcker såvida du inte är ngt monster på 150kg fettfri muskelmassa.

3) Ska du köra keto så ska du avstå från kolhydrater ja.

4) Man ska aldrig träna lätt, huruvida du ska köra maxtungt eller inte just då det får kroppen bestämma.

mangemani
2003-06-10, 10:07
Originally posted by Grahn
1) bara 30g...under keto? du ska nog BRA mkt över 100g fett per dag under keto ska du se.

2) 200g räcker såvida du inte är ngt monster på 150kg fettfri muskelmassa.

3) Ska du köra keto så ska du avstå från kolhydrater ja.

4) Man ska aldrig träna lätt, huruvida du ska köra maxtungt eller inte just då det får kroppen bestämma.


1.jasså,du råkar inte veta hur mycket?

2.nej det har jag inte,hmm,liten fundering nu,är det 2 gr proteiner per muskelkilo eller är det 2 gr protein per kroppskilo(alltså fett inräknat)?

3.ok,misstänkte nästan det.

4.jo grub sa nått om det.

mangemani
2003-06-10, 10:12
är det sen bara att börja med keton?jag menar att man bara en dag börjar smälla i sej en massa fett och äta protein,eller måste man tänka på nått?

Grahn
2003-06-10, 10:16
Originally posted by mangemani



1.jasså,du råkar inte veta hur mycket?

2.nej det har jag inte,hmm,liten fundering nu,är det 2 gr proteiner per muskelkilo eller är det 2 gr protein per kroppskilo(alltså fett inräknat)?

3.ok,misstänkte nästan det.

4.jo grub sa nått om det.

1) du äter den mängd protein du behöver och sedan fyller du på med fett för att nå den kcal nivå du avser. Fast under keto menar många på att du inte bhöver räkna kcal utan att du bara äter ofta och så mkt du vill av protein och fettrika livsmedel.
Det är nämligen inte så lätt att äta massa kcal och undvika alla kolhydrater samtidigt.

2) fettfri kroppsvikt eller räknat på en kroppsvikt med ca 10% fett beroende på vem du frågar, fettet behöver inget protein. Men som sagt det är ingen exakt siffra bara ett riktmärke.
Under keto får du ju inte sörpla i dig massa proteindrinkar heller så att nå så högt som 300g är inte det lättaste.

Grahn
2003-06-10, 10:19
Originally posted by mangemani
är det sen bara att börja med keton?jag menar att man bara en dag börjar smälla i sej en massa fett och äta protein,eller måste man tänka på nått?

Bara att börja, du måst einte utföra ngn mystisk ritual innan. Men tänk på att ketos största svårighet ligger i att föra ett normalt liv medans man är på den.

Inte det lättaste att hitta ngt att äta med sina arbetskamrater till lunch eller när svärföräldrarna kommer på besök etc....

psyko_bob
2003-06-10, 10:39
http://www.users.voicenet.com/~petrizzi/fitness/ckdcalc.html
http://c-k-d.com/exercise.html
http://www.topshape.se/artiklar/ckd.html

borde finnas en sticky för alla ketolänkar....

Lellan
2003-06-10, 15:11
Originally posted by Grahn


Bara att börja, du måst einte utföra ngn mystisk ritual innan. Men tänk på att ketos största svårighet ligger i att föra ett normalt liv medans man är på den.

Inte det lättaste att hitta ngt att äta med sina arbetskamrater till lunch eller när svärföräldrarna kommer på besök etc....

Att jobba sitt första nattpass på nya jobbet, 13 timmar instängd med en predikande fruktfrossande vegetarian när man ketat i 11 dagar härdar hoppas jag..:cryout: det har varit en låååång natt! Men har jag klarat detta så.. :hbang:

ivandrago
2003-06-10, 18:56
har svårt att förstå hur man kan palla med keto. Även om man gillar feta produkter så är man så otroligt begränsad av dieten. Mat i sociala situationer kan man glömma, man kan aldrig fela lite och äta nåt man gillar, för då ryker ketosen. Under en vanlig diet kan man ju äta lite vad man vill ibland så länge man har bra koll på vad man får i sig överlag. Tycker ren keto känns lite väl extrem för någon som inte är brutalt överviktig och kan äta nyttigt.

Prankie
2003-06-10, 19:30
Eller nån som har extreme bra självdisplin? :p På andra dag nu och är i ketosis. Visst funkar det med vanliga också, det körde jag förra året. Vet dock inte hur bra keto är jämföras med vanliga så...
En sak till, jag har inget sociala liv så det är lugnt. :D

Lellan
2003-06-10, 19:54
Originally posted by ivandrago
har svårt att förstå hur man kan palla med keto. Även om man gillar feta produkter så är man så otroligt begränsad av dieten. Mat i sociala situationer kan man glömma, man kan aldrig fela lite och äta nåt man gillar, för då ryker ketosen. Under en vanlig diet kan man ju äta lite vad man vill ibland så länge man har bra koll på vad man får i sig överlag. Tycker ren keto känns lite väl extrem för någon som inte är brutalt överviktig och kan äta nyttigt.

Håller inte med dig helt.. äter man ute så blir det ju bara lättare med keto, man slipper fundera över innehåll - det är bara att beställa en biff med kryddsmör, lax och kanske någon fet sås (eller om det är snabbmat äta själva hamburgaren/korven - kanske osten). Man slipper bli sugen på olika saker för det är lixom "off limit" så hjärnan hoppar lixom över det.

Har man laddningsdagar så tänker man bara lugnt att "jag tar det då" om man blir sugen på nåt, och även på kolisladdardagarna är det ju lätt för då vet man vad som gäller (fräsch, fettfri kolhydratrik mat). Det som aldrig är ok att äta i keton är ju kolhydrater+fett, det jag kan komma på där som jag tycker är himla gott är choklad + glass men det finns ju ketoalternativ! :)

Jag har aldrig gillat fettrik mat och haft riktig fettnoja över vissa saker, inbillar mig att det bara är lite nyttigt för mig att inse att jag inte "dör" av vissa livsmedel. Nu har jag vågat smaka osv och har insett att jag när det kommer till kritan inte är så förtjust i grädde och sånt, så det kommer mest bli vanliga fetter framöver (fet fisk, svepa lite olja ihop med goda proteinrika saker. Så även om den är extrem så är inte allt svart eller vitt, å andra sidan har jag inte så mycket erfaranhet än - jag får väl återkomma om ett tag och då kanske jag håller med dig.. :angel:

Det som däremot gör mig tveksam till keto är om den är onödigt stressande för kroppen. :MrT:

Andyh
2003-06-10, 20:42
Originally posted by Grahn

Under keto får du ju inte sörpla i dig massa proteindrinkar heller så att nå så högt som 300g är inte det lättaste.

varför får man inte dricka prottedrinkar?

Grahn
2003-06-10, 20:42
Mjölkprodukt

Andyh
2003-06-10, 20:43
men mitt pulver innehålle mindre än 1.5gram kollisar per portion och om jag blandar med vatten borde det inte göra ngt eller?

Grahn
2003-06-10, 20:47
Tja, bra fråga iofs....men eftersom det är en mjölkprodukt så triggar det massor av insulin. Får du ut massor av insulin i blodomloppet så avstannar ju ketosen, såvitt jag vet.
Sen om det är vassle så är det ju väldans snabbt och kommer därför att delvis omvandlas till "kolhydrater" och hotar återigen ketosen...

Vet iofs inte om det är så farligt, men mjölkprodukter förutom viss ost brukar det stå att man inte får äta under keto.

Andyh
2003-06-10, 20:50
ok men då ska jag iaf inte köra keto under min deff nu, hade lite funderingar på att pröva det. men jag klarar inte mig utan prottedrinkarna dom e juh så goda

Grahn
2003-06-10, 20:52
Man kan dra ner på kolhydraterna och tappa väldigt bra med vikt utan att köra direkt keto då man komplementerar med såpass mycket träning som de felsta här gör.

Lellan
2003-06-10, 20:54
Är ju som sagt inte så påläst, men jag fick mörkast på stickorna trots MYCKET keso + grädde + proteinpulversgrötar (protec + fibrex) första tiden?

Men kanske är det smartare att ta de få kollisarna och skippa mejeriprodukter och ta lite efterträningkollisar istället? Frågan är hur mycket det kan motsvara..:confused: måste ju vara lämpligare iaf..:MrT:

Förresten så blandar jag alltid mina prottedrinkar med vatten, även i vanliga fall.

Grahn
2003-06-10, 21:00
Stickorna ger väl inte ett mått på om du temporärt åker ur ketosis utan bara att den urin som ansamlats har fått i sig en viss halt ketoner iofs.

Lellan
2003-06-10, 21:11
Originally posted by Grahn
Stickorna ger väl inte ett mått på om du temporärt åker ur ketosis utan bara att den urin som ansamlats har fått i sig en viss halt ketoner iofs.

Men jag åt ju regelbundet det jag skrev.. ? Men kanske ska vara mer restrektiv med mejeriprodukter då? Hade ändå tänkt skippa grädden, men fibrerna känns bra för magen och är inte goda utan smak (pulvret).

Gahh.. blir väl till att läsa på ändå till slut.. *lat* :D

Grahn
2003-06-10, 21:14
Vet inte om grädde inehåller spec mkt protein och det är proteinet i mjölkprodukter som triggar insulin.

Lellan
2003-06-10, 21:16
Keson kan jag ju testa att undvara.. men protec, ger det så högt insulinpåslag? Efter träningen.. då kan det väl kvitta - brukar ta hi whey då? :confused:

Grahn
2003-06-10, 21:18
Är ingen expert som sagt, det viktiga är ju att inte basera sitt proteinintag på just mjölkprodukter som ger stort insulinpåslag, därav inte sagt att man måste sky dem som pesten 24/7.

Lellan
2003-06-10, 21:23
Originally posted by Grahn
Är ingen expert som sagt, det viktiga är ju att inte basera sitt proteinintag på just mjölkprodukter som ger stort insulinpåslag, därav inte sagt att man måste sky dem som pesten 24/7.

Sant.. :bow: Men det var ju ett bra tips så att jag inte går loss och låter ett mål bestå av en hink keso+fun light.. kan ju använda keson till att göra basmaten (fet fisk rokkar! :hbang: ) lite roligare! :eating:

Grahn
2003-06-10, 21:24
Det låter vettigt! :)

mangemani
2003-06-10, 21:40
Originally posted by Grahn


1) du äter den mängd protein du behöver och sedan fyller du på med fett för att nå den kcal nivå du avser. Fast under keto menar många på att du inte bhöver räkna kcal utan att du bara äter ofta och så mkt du vill av protein och fettrika livsmedel.
Det är nämligen inte så lätt att äta massa kcal och undvika alla kolhydrater samtidigt.

2) fettfri kroppsvikt eller räknat på en kroppsvikt med ca 10% fett beroende på vem du frågar, fettet behöver inget protein. Men som sagt det är ingen exakt siffra bara ett riktmärke.
Under keto får du ju inte sörpla i dig massa proteindrinkar heller så att nå så högt som 300g är inte det lättaste.


vad menar du med att man ska "nå den kcal nivå man avser"?
"det är nämligen inte så lätt att äta massa kcal och undvika alla kolhydrater samtidigt"-olivolja?är ju 900 kcal per 100 gr och inga kolisar.
protecen på vatten kan väl inte vara skadligt?ska inte ytra mej i den frågan men det är väl rent protein och det är väl protein man behöver under keto.men jag tar bara 2-3 om dagen och vräker i mej kött och liknande sedan,det låter väl bra?

Prankie
2003-06-10, 21:45
Dricker Ultra pro med halv dl olivolja samt vatten ca 2 gånger per dag. Resten lite kyckling, creme fraishe och andra grejer. Använder hälsovakten för att hålla koll på allt. Pro version som går reglera RDI rokkar ju! :D

Jag äter även isbergsallad och gurka. De innehåller ytterst lite kolhydrater så min mage få nånting att jobba med. Det bästa är nog när jag började med keto diet så försvann det ständiga hunger som jag hade förut. :) På andra dag och är i ketosis nu om jag inte nämde förut.

mangemani
2003-06-10, 22:04
Originally posted by Prankie
Dricker Ultra pro med halv dl olivolja samt vatten ca 2 gånger per dag. Resten lite kyckling, creme fraishe och andra grejer. Använder hälsovakten för att hålla koll på allt. Pro version som går reglera RDI rokkar ju! :D

Jag äter även isbergsallad och gurka. De innehåller ytterst lite kolhydrater så min mage få nånting att jobba med. Det bästa är nog när jag började med keto diet så försvann det ständiga hunger som jag hade förut. :) På andra dag och är i ketosis nu om jag inte nämde förut.

så du får i dej 1 dl olivolja om dan då alltså?men hur mycket består resten av ditt fettupplägg av då(om man får fråga)?ska man hålla på och räkna ut hur mycket fett man ska få i sej per kroppskilo eller?sorry om jag inte fattar det ni har skrivigt,men är fan trött nu:smash:

feldtarn
2003-06-10, 22:07
Ingen keso!

Jävla skit diet:smash:



Kan inte leva utan ett par kg keso i veckan:eating: faan va gott det är!

käka nyss: 300g keso, lite strimlad skinka, majjonäs o ketchup!

Låte jävligt groose men prova så får ni se! gott så in i bomben! vill äta en laddning till nu:cryout: men inte då:nono:

Natt på er gott folk!

Grahn
2003-06-11, 06:59
Originally posted by mangemani



vad menar du med att man ska "nå den kcal nivå man avser"?
"det är nämligen inte så lätt att äta massa kcal och undvika alla kolhydrater samtidigt"-olivolja?är ju 900 kcal per 100 gr och inga kolisar.
protecen på vatten kan väl inte vara skadligt?ska inte ytra mej i den frågan men det är väl rent protein och det är väl protein man behöver under keto.men jag tar bara 2-3 om dagen och vräker i mej kött och liknande sedan,det låter väl bra?

Tja som sagt jag är inte helt säker men proteinpulver skjuter ditt insulin i höjden och kan hota ketosen.
Om du tycker det är lätt att ta med dig en flaska olivolja på dan och halsa från den so be my guest, låter lagomt skoj.

Prankie
2003-06-11, 07:57
Originally posted by mangemani


så du får i dej 1 dl olivolja om dan då alltså?men hur mycket består resten av ditt fettupplägg av då(om man får fråga)?ska man hålla på och räkna ut hur mycket fett man ska få i sej per kroppskilo eller?sorry om jag inte fattar det ni har skrivigt,men är fan trött nu:smash:

Jepp, jag räkna ut det med ett program. 1dl olivolja är 90gram. Sen 70gram kommer från mat vägen.

Tanman
2003-06-11, 08:31
Stopp och belägg! :nono:
Varför skulle nu protein vara farligt under en Ketodiet?? Det finns ju bara två alternativa bränslen eftersom man eliminerat kolhydraterna så man måste ta sin energi antingen från fett eller från protein. Det lilla insulinpåslag som ev blir för att man äter protein kan inte spela någon större roll dessutom blir påslaget väldigt litet eftersom man äter så pass mycket fett.
Jag kan inte speciellt mycket om KETO-dieter men jag tror nog att man ska läsa på lite mer än vissa verkar ha gjort innan man testar att laborera för mycket med kroppen. :whipped:

Bara mina åsikter och jag menar det inte så hårt som det kanske känns ovan men var försiktiga. Jag tror också att dieten funkar men man ska veta vad man gör och vilka de negativa sidorna är innan man sätter igång.

mangemani
2003-06-11, 09:39
Originally posted by Prankie


Jepp, jag räkna ut det med ett program. 1dl olivolja är 90gram. Sen 70gram kommer från mat vägen.


160 gr fett alltså,ska man inte ha i sej mer?tänkte mest på vad grahn sa,att man skulle få i sej långt över hundra gr per dag,men är det individuelt eller?vad är det för program du använder?skulle vara tacksamt med en länk?

en till fråga,när d få i dej allt det där fettet,mäter du sen proteinet efter 2 gram per muskel kilo dårå?

psyko_bob
2003-06-11, 12:41
mangemani>kolla länken som jag postade tidigare i tråden.