handdator

Visa fullständig version : Ger EAA SYNBART bättre resultat än vassle på sikt?


TylerDurden84
2008-06-24, 20:48
Anta att man skulle ta två enäggstvillingar och leker med tanken att de har exakt samma förutsättningar; energiförbrukning, gener osv..

Den enda skillnaden är att den ena intar rek. dos EAA (typ EsaPro) före sitt styrketräningspass. Den andra tar istället rek. dos vassleprotein. De gör båda detta under 10 års tid.

Skulle man se någon märkbar skillnad på dom tror ni?

Johan_P
2008-06-24, 20:50
Allt handlar om att maximera effekten av träningen - det är hela grejen med kosttillskott. EAA stimulerar proteinsyntesen bättre än vassle, så enkelt är det.

edit: eftersom det kommer nya vetenskapliga rön hela tiden är det såklart svårt att säga, men vad man vet idag så ja - man skulle sett en viss skillnad, om än marginell :D

TylerDurden84
2008-06-24, 20:59
Min "poll" kom inte med... var 1 minut för sen tydligen!

Det skulle stå:

Ger EAA SYNBART bättre resultat än vassle på sikt (10 år)?

1. Ja, EAA ger synbart bättre resultat
2. Nej, Man kommer inte att se någon skillnad
3. Nej, vassleprotein kommer att ge bättre resultat
4. Vet ej

Kan någon moderator kanske fixa detta?

King Grub
2008-06-24, 21:03
Är allt annat identiskt, så ja. Det nybildas mer muskelprotein efter ett EAA-intag.

En sådan jämförelse är förstås bara teoretisk, men svaret blir under sådana förutsättningar ja.

TylerDurden84
2008-06-24, 21:23
Naturligtvis vet jag att ingen går exakt lika långt som sin tvilling varje dag och gör exakt lika många set/rep osv.. men annars blir frågan så diffus om jag jämför 2 olika personer.

Men om du fick chansa King Grub.. Hur många kilon mer muskelmassa skulle EAA-tvillingen fått efter 10 år tror du?

rAjj
2008-06-24, 21:50
usch vilken sitts han sitter i nu du :D

ligne
2008-06-24, 21:57
Men om du fick chansa King Grub.. Hur många kilon mer muskelmassa skulle EAA-tvillingen fått efter 10 år tror du?

oj, det blir svårare frågor hela tiden :D

Fredrik_S
2008-06-25, 00:49
En poll där det ena är rätt och andra fel är meningslös. Det är ingen åsiktsfråga om EAA ger bättre effekt än vassle, det bara är så helt enkelt.

King Grub
2008-06-25, 04:41
Nej, nu tar vi examen från kladdskolan, tycker jag.

Beepfaaarp
2008-06-25, 05:15
EAA är protein. Behandla det som protein. Jag använder EAA för att jag inte tål laktos, men skulle lika gärna kunna tänka mig något annat protein som har bra pris. Tror du på produkten så kan du prova. Det är fortfarande protein så du får ju som sämst effekten av vilket proteintillskott som helst.

Lägger till ett extra protein här nere för förbättrat helhetsintryck.

Protein.

TylerDurden84
2008-06-25, 07:03
Ja, EAA ska väl stimulerar proteinsyntesen 3 ggr mer än vassleprotein, eller va det 30, eller 300...?

Kladdskola? Utveckla gärna!

Om man är så säker att det skulle visa en sån uppenbar skillnad mellan dessa två tvillingarna efter 10 år så tycker jag man kan våga sig på en gissning också!?

Jag dömer inga svar, men skulle gärna vilja se hur mycket folk TROR den praktiska skillnaden kan bli!

King Grub
2008-06-25, 07:07
Är du allvarlig nu? Har du verkligen tänkt efter?

Gör en gissning själv. Den är nog lika god som min. Resultatet är - en gissning. En helvild gissning.

Kladdskola - lekskola. Kalla det vad du vill. Den här gissningsleken är det 5-åringsnivå på.

GymTT
2008-06-25, 07:11
Shit vilka bisarra frågor. Vart vill du komma? Hur tusan ska Grub kunna svara på din fråga? Är det någon mening att ge sig på en gissning som kan vara helt fel?

Att han dessutom skall utveckla kladdskolan är just, kladdskola.

King Grub
2008-06-25, 07:16
Precis; hur skall jag kunna veta dessa teoretiska tvillingars proteinbalans, dag för dag för dag för dag i 10 år? EAA-supplementering eller inte, identiska eller inte. Deras proteinbalans beror på 1000 andra saker än EAA-supplementering, och vem kan kalkylera fram dessa utan gudalika spådomskrafter. Nedbrytningen - hur stor är den per dygn? Denna påverkas av allt annat dom gör också. Hur mycket muskelprotein nybildar deras dagliga liv? Allt dom gör påverkar detta också. Deras hormonbalans, som kommer att förändra sig månad för månad varje år, kommer att påverka mängden muskelprotein som nybildas, både från styrketräning+EAA och från dagligt liv, liksom all nedbrytning som sker. Hur skall jag kunna veta, om dom befinner sig i positiv proteinbalans överhuvudtaget?

Hur kan man seriöst tro att man skall ge ett svar på en sådan fråga?

Nelli
2008-06-25, 07:52
Precis; hur skall jag kunna veta dessa teoretiska tvillingars proteinbalans, dag för dag för dag för dag i 10 år? EAA-supplementering eller inte, identiska eller inte. Deras proteinbalans beror på 1000 andra saker än EAA-supplementering, och vem kan kalkylera fram dessa utan gudalika spådomskrafter. Nedbrytningen - hur stor är den per dygn? Denna påverkas av allt annat dom gör också. Hur mycket muskelprotein nybildar deras dagliga liv? Allt dom gör påverkar detta också. Deras hormonbalans, som kommer att förändra sig månad för månad varje år, kommer att påverka mängden muskelprotein som nybildas, både från styrketräning+EAA och från dagligt liv, liksom all nedbrytning som sker. Hur skall jag kunna veta, om dom befinner sig i positiv proteinbalans överhuvudtaget?

Hur kan man seriöst tro att man skall ge ett svar på en sådan fråga?

For att du ar gud och vet allt :naughty: *love*

King Grub
2008-06-25, 07:57
Förresten, vassletvillingen kanske skulle öka mest i alla fall. Han kommer ju att få mer energi per dag, och den lilla skillnaden kommer att bli en stor mängd kalorier på 10 år.

Det skulle vi naturligtvis kunna kompensera hos EAA-tvillingen med något annat, men då skulle inte förutsättningarna vara identiska längre, eftersom han skulle få påverkan av detta, och i och med det skulle vi inte ens kunna gissa längre.

Trance
2008-06-25, 08:53
Meeeen om den ena tvillingen äter ris som kolhydratskälla och den andra potatis i 10 år (samma antal kalorier) vad får de för blodvärden och skillnad i kroppsvikt. Svara gärna i gram.


Heh, stackars Grub.

Beepfaaarp
2008-06-25, 09:02
Behövs nog bra mycket mer forskning på området innan några konkreta slutsatser kan dras. Frustrerande för minmax människor med optinojja, men se det positivt. Studier har visat att människor av opti typ generellt får 25% bättre resultat än laid back typen.

Nitrometan
2008-06-25, 09:11
Studier har visat att människor av opti typ generellt får 25% bättre resultat än laid back typen.
Nej.

Folk med optinoja får oftast sämre resultat. För att de dels jagar efter nästa optitrend och för att de dels nojar så mycket att deras resultat blir lidande.

Beepfaaarp
2008-06-25, 09:50
Nej.

Folk med optinoja får oftast sämre resultat. För att de dels jagar efter nästa optitrend och för att de dels nojar så mycket att deras resultat blir lidande.

Ah, va lite otydlig.
Det rörde saker som löner och fonder etc i en miljö av överdrivet många val. Resultaten kom på bekostnad av psykiskt välbefinnande.

TylerDurden84
2008-06-25, 16:26
Jag tror en del missförstår min avsikt med denna tråden. Att jag ställde frågan direkt mot King Krub tidigt i tråden var för att han den första som kom med ett svar/synpunkt. Hade det varit någon annan medlem hade jag frågat SAMMA SAK!

Kladdskola eller ej... Jag har läst oändligt långa trådar här om både vassle och EAA. En del verkar lägga sig i fosterställning och få tårar i ögonen efter dom svept sin EsaPro-drink så frågan i sig tycker jag är relevant av allra högsta grad eftersom 99 av 100 här verkar föredra smaken av vassleprotein över EAA (inkl mig själv) och vill att drinken ska smaka så bra som möjligt.

Att veta hur många kilon det skulle skilja sig på 10 år skulle naturligtvis bli att gissa, ingen kan GE ett svar där, så stryk det om ni vill!

Alla studier verkar påvisa att EAA ska vara det "bättre" valet över vassleprotein om man tänker mer muskelmassa, mindre kroppsfett (på sikt)!? Så i teorin borde det vara till EAA fördel, men om 10 år kommer jag se mig i spegeln och kommer inte kolla på ett papper, därav frågan ursprungsfrågan!

Jag kan inte skriva all fakta om dessa extremt påhittade exakta tvillingar/kloningar. Men anta att de lever ett normalt liv, under normala förhållanden och tränar regelbundet...

Ledsen om folk missuppfattar min tråd/frågor? Men har ingen av er någon gång ens tanken när ni köpt ert pulver?

Är allt annat identiskt, så ja. Det nybildas mer muskelprotein efter ett EAA-intag.

En sådan jämförelse är förstås bara teoretisk, men svaret blir under sådana förutsättningar ja.

Förresten, vassletvillingen kanske skulle öka mest i alla fall. Han kommer ju att få mer energi per dag, och den lilla skillnaden kommer att bli en stor mängd kalorier på 10 år.

Det skulle vi naturligtvis kunna kompensera hos EAA-tvillingen med något annat, men då skulle inte förutsättningarna vara identiska längre, eftersom han skulle få påverkan av detta, och i och med det skulle vi inte ens kunna gissa längre.

Menar du att det skulle KUNNA gå på ett ut, eller har jag missförstått dig? Återigen.. dessa kloningar jag skapat är bara till för att kunna avgöra en ev skillnad mellan enbart EAA och vassleprotein. 1000 andra saker spelar roll, jag vet!!

King Grub
2008-06-25, 16:42
...

Jag kan inte säga hur stor skillnaden blir. Punkt. Om allt annat är identiskt, och endast en faktor skiljer, och denna faktor innebär en aning mer muskelmassa, leder det givetvis till en skillnad, men hur stor, får du gissa dig till själv.

Men anta att de lever ett normalt liv, under normala förhållanden och tränar regelbundet...

Det går inte att förutsäga hur mycket muskelprotein som nybildas i alla fall. Och den mängd som nybildas ett pass, kommer inte att vara lika stor som mängden som nybildas ett annat.

Mängden muskelprotein som nybildas vid proteinintag är högst individuell. Även om den skulle vara identisk mellan två individer, kan man inte veta hur mycket det handlar om.

King Grub
2008-06-25, 16:49
Här har du akuta skillnader. Räkna själv, om du tror att ditt slutresultat motsvarar någonting som närmar sig vad det faktiskt skulle bli.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71

Net phenylalanine uptake and mixed muscle fractional synthetic rate (FSR) were calculated during the post-absorptive period and for 3.5 h following ingestion of 15 g EAA or 15 g whey. After accounting for the residual increase in the intracellular phenylalanine pool, net post-prandial phenylalanine uptake was 53.4+/-9.7 mg phe leg-1 (EAA) and 21.7+/-4.6 mg phe leg-1 (WY), (P<0.05). Postabsorptive FSR values were 0.056+/-0.004% h-1 (EAA) and 0.049+/-0.006% h-1 (WY), (P>0.05). Both supplements stimulated FSR (P<0.05), but the increase was greatest in the EAA group with values of 0.088+/-0.011% h-1 (EAA) and 0.066+/-0.004% h-1 (WY), (P<0.05).

Exp Gerontol. 2006 Feb;41(2):215-9.

najen
2008-06-29, 12:30
Man ska träna och må bra tycker jag, inte bli för fanatisk! Om du inte har några problem med att dricka Esapro varje gång innan träningen så är det ju bara att göra det. Om man tycker som jag att det smakar skitäckligt och mår dåligt av att tvinga i sig det, då är det bättre att ta en god gainer efter passet istället. Tror inte det blir någon skillnad i det långa loppet faktiskt. Dessutom, om du vet att du får svepa en god dryck efter träningen får du större motivation och kan träna hårdare ;)

GymTT
2008-06-29, 12:32
Man ska träna och må bra tycker jag, inte bli för fanatisk! Om du inte har några problem med att dricka Esapro varje gång innan träningen så är det ju bara att göra det. Om man tycker som jag att det smakar skitäckligt och mår dåligt av att tvinga i sig det, då är det bättre att ta en god gainer efter passet istället. Tror inte det blir någon skillnad i det långa loppet faktiskt. Dessutom, om du vet att du får svepa en god dryck efter träningen får du större motivation och kan träna hårdare ;)

Lät som ett sunt och bra inlägg!

mvh

TylerDurden84
2008-06-29, 17:51
Man ska träna och må bra tycker jag, inte bli för fanatisk! Om du inte har några problem med att dricka Esapro varje gång innan träningen så är det ju bara att göra det. Om man tycker som jag att det smakar skitäckligt och mår dåligt av att tvinga i sig det, då är det bättre att ta en god gainer efter passet istället. Tror inte det blir någon skillnad i det långa loppet faktiskt. Dessutom, om du vet att du får svepa en god dryck efter träningen får du större motivation och kan träna hårdare ;)

Jo, skulle jag inte veta det hade jag nog varit tidernas sämsta Personliga Tränare, men du har alldeles rätt, absolut!

Fast det inlägg du precis skrev skulle kunna avsluta i stort sätt varje tråd här innan de knappt har börjat... och det hade gjort forumet.. ja, lite tråkigt kanske. Men annars har du helt rätt.