handdator

Visa fullständig version : Förbättra kondition


martin11
2008-06-24, 18:27
Hejsan!

Jo jag har precis börjar gå ut och jogga varje dag och har en liten fråga:

Hur lång tid tar det innan man börjar märka att konditionen förbättras?
Har varit väldigt innaktiv nu det senaste och inte tränat alls, orkar bara jogga i 10minuter nu sedan är jag helt slut och kan knappt andas.

tacksam för svar!

cryx
2008-06-24, 21:50
Jag märkte skillnad bara efter 2 veckor, då hade jag sprungit varannan dag 2.4 kilometer per gång. Kunde springa snabbare i andra veckan utan att behöva stanna och vila osv t.ex. För mot man jämför första gången jag sprang så orkade jag typ 1 kilometer, sen var ja tvungen att gå och jag spottade slem i massor.

Svensson83
2008-06-25, 19:39
de går relativt fort, precis som Cryx skriver. jag öka ifrån 3km till 8-9 på 2 veckor men visst de är jobbigt i slutet ;) Kondition är en färskvara va jag vet, alltså tappar man den ganska fort om man inte underhåller som i all annan träning.

Swanson
2008-06-28, 13:10
Jag joggade en del förr, och resultat märktes ganska snabbt.

I början körde jag på 5km 4-6 dagar i veckan. Och det var sjukligt jobbigt i början, speciellt de 2-3 sista dagarna. Men man märkte ganska snabbt att man orkade mer och mer. Tillslut ökade jag och sprang runt 12km per dag och kunde hålla högt tempo utan stopp. Detta under en 6 månaders period dock. Men jag var nöjd med resultaten iaf. Så konditionen kommer snabbt, bara man är ihärdig och inte ger vika för andra saker. :)

Kroppen klarar mer än man tror, bara pressa! :)

Tanman
2008-07-03, 07:10
Jag tycker att du ska sluta löpträna varje dag om du är ovan, skadorna kommer som ett brev på posten. Börja jogga 3 dagar i veckan och öka långsamt längden (INTE hastigheten) på passen tills du klarar åtminstone 5 km utan att gå. Du kommer att känna skillnad snabbt om du bara tillåter lite återhämtning mellan passen, redan efter några pass blir det enklare fast du springer längre.

aggression
2008-07-03, 07:58
Jag började träna upp min kondition nu igen för ca 2 månader sen och startade med 2.5km och var helt slut, efter 5 pass ungefär kunde jag gå över till 5km som var en distans som jag precis klarade av utan att stanna. Nu kör jag 7.5km utan problem. Så jag skulle säga att det går rätt snabbt att träna upp den, snabbare än jag trodde.

Det jobbigaste är väl att komma förbi dom första 2 veckorna när man knappt klarar av att springa hyfsat långa sträckor, men när väl är förbi den perioden så är dethur skönt som helst att springa.

mks
2008-07-03, 08:53
Det kanske är på sin plats att påpeka att även om man kan få märkbara förbättringar i kondition på två veckor så händer det inte mycket med ligament, senor, leder och muskler på samma tid. Det innebär att man konditionsmässigt klarar att trappa upp träningen i en takt som mer eller mindre garanterat leder till skador.

Bob-bo
2008-07-03, 22:09
Detta är kanske lite offtopic men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd...
För ca 1.5-2 år sedan hade jag grym kondition sprang å fysade nästan varje dag. Nu är min kondition betydligt sämre, kan inte säga att den är usel men den är ingenting jämfört med förut.

Är det lättare för mig som haft bra kondis att "bygga upp" konditonen till den nivå den var förut än en person som aldrig haft bra kondis?

Tanman
2008-07-03, 22:24
Bob-bo: Jag skulle säga att det är enklare, efter 1,5 år har du tyvärr inte så mycket kvar av din uppbyggda kondition vad gäller kapillärer, syreblåsor etc men du har en stor fördel jämfört med någon som aldrig haft bra kondition, nämligen psyket. Du vet att du sprungit tex 10km på en viss tid och då finns det inget som hindrar att du kommer dit igen.

Betar
2008-07-04, 08:46
Hejsan!

Jo jag har precis börjar gå ut och jogga varje dag och har en liten fråga:

Hur lång tid tar det innan man börjar märka att konditionen förbättras?
Har varit väldigt innaktiv nu det senaste och inte tränat alls, orkar bara jogga i 10minuter nu sedan är jag helt slut och kan knappt andas.

tacksam för svar!

:smash:
Jag fattar inte varför du inte bara sticker ut och joggar med jämna mellanrum så får du svar på frågan för INGEN kan med säkerhet svara på den frågan. Det är individuellt. Även om du fick ett exakt svar så hade de väl inte varit till nån nytta eller?