handdator

Visa fullständig version : Susi aka Sinead


Susi
2008-06-24, 15:57
Vad svårt det ska vara att hitta på titlar.... *gah!*
Min hemsida heter Susi aka Sinead så varför inte... Orsaken till denna konstiga titel finns på min hemsida. Och där står inte ett jota om träning - än. Den kommer nog att utvecklas så småningom.

Hur som helst. Snabb resumé. Jag var sämst på gympan i skolan. Brydde mig inte om idrott alls, familjen helt ointresserad av idrott (då iallafall, sen blev det andra bullar, jag är ju jättestolt syster till Cam (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=1997267&posted=1#post1997267).).
Av någon outgrundlig anledning blev jag intresserad av fotboll under Italien-VM 1990 så jag spelade lite fotboll i övre tonåren men slutade när jag bodde i Göteborg och fick ansträngningsutlöst astma. Sen har det blivit lite styrketräning av och till genom åren men jag har alltid blivit stoppad av förkylningar och annat, eventuellt pga att jag ätit och vilat för lite.

Sedan några år är jag gift med en man som behöver gå ner i vikt, och han har rätt kass initiativförmåga och får mest tummen ur att träna om jag gör det. Vi bor på Irland men är just nu tillfälligt på besök i Sverige, och jag hade dyra presentkort på Intersport som jag behövde göra av med, så hux flux bestämde jag mig för att köpa ett par ordentliga löparskor så vi kan springa ihop. Vi debuterade med det samma kväll... vad skönt det var att komma igång igen.

Vi bor i en liten stad som inte har nåt vettigt gym centralt (och jag har just nu inget körkort) förutom nåt slags hotellgym med simhall som har urusel utrustning och mest kondition, några enstaka fria vikter vad jag kunde se när vi var där. Dessutom är det knökat på sommaren när alla amerikaner invaderar stan:)
Så just nu är jag gym-lös men extremt taggad.

Lite fokus:
-benträning eftersom jag har kassa knän och blev rådd av ortopeden att träna benmuskler.
-Byggning generellt.
-Få bättre kondition.
-Behöver få en vettig mathållning, för mina humörsvängningar och min mans vikts skull. Han har svårt att äta bra om inte jag gör det. Här måste jag hitta nåt sätt att få i mig allt jag behöver utan att tappa vikt, eftersom han måste äta för att tappa vikt... (han styrketränar inte utan kör bara kondition)

Funderar på att köpa hem lite vikter för att träna hemma. Har en sån där träningsboll också. Har dock inga idéer hur man ska kunna hitta lösning på lårcurlen... som jag behöver för knänas skull. Ska försöka ta körkort också, passa på när jag bor i ett land där man inte behöver vara miljonär för att göra det. Med körkort kan jag ta mig till ett annat gym...

Nåja, det var en lång introduktion.
Alla tips på hur man bygger muskler utan gym men med hantlar o dyl mottages tacksamt. Har ju lite övningar för armar, axlar, rygg, bröst o dyl men man har ju fler muskler... :)

Cheers
Susi

Angel
2008-06-24, 15:59
Om du har en pilatesboll så vet jag en grym magövning. Lycka till.

Susi
2008-06-24, 22:16
Promenad på lite över en mil idag. Härligt, härligt.

Susi
2008-07-09, 10:49
Åkte till Rosscarbery igår, ett ställe där det skulle finnas nån slags vandringsled vid havet. Lite tje på att gå och springa i stan eller upp mot polisstationen... vill se nåt nytt och slippa springa på asfalt.
Vi hittade inte vandringsleden i Castlefreke men hittade en lång strand och sprang där. Trodde det skulle vara lika springvänligt som Inchidoney beach - men nä, sjönk ner i sanden som bara den, svintungt att springa. Men oj, vilken bra benträning det måste vara. Det var en ordentlig sträcka över stranden och tillbaka, dessutom.

Förresten, när vi rotade i lådor för att sortera grejer att skicka till Irland, hittade jag hantlar med fria vikter, så dom ska vi skicka hit. Så blir det lite styrketräning iallafall... Ska kanske besöka gymmet igen och se om det är värt att betala en massa pengar för det.... Skulle behöva bencurl för mina knän. Jag har nån slags problem och har ont bakom knäskålarna, sjukgymnasten på mitt gamla jobb sa att det bästa var bencurl.... vet inte om knäböj med vikter är bra nog. Alla tips på benövningar utan maskiner mottages tacksamt!!! Vill ju styrketräna......

Förresten har vi bestämt oss för att flytta tillbaka till Sverige om nåt år så då finns ju vettiga gym att tillgå iallafall...vore dock skönt att kunna göra nån slags muskelträning tills dess...

Susi
2009-07-25, 13:41
Tjoho!
Ska testa att gymblogga här igen.
Mycket schyssta nyheter:

Vi har flyttat tillbaka till Sverige. Bor i Vänersborg där det finns tre vettiga gym som kostar typ hälften så mycket som det på Irland.. Jag har valt att gå tillbaka till Gym1, trivs där, känner mig hemma där.

Jag har börjat plugga igen, för att bli onkologisjuksköterska, läser halvtid på distans på KI i Stockholm. Stor inspiration, även om första delkursen (vetenskaplig teori och metod) kanske kvävde ens inspiration en hel del...

Jag jobbar som timvikarie på mitt gamla jobb. Nu på sommaren jobbar jag hela tiden, natt. Inser att nattjobb inte är bra för mina matvanor. Har skitit sig rejält vissa veckor. Jag måste lära mig tänka på natten som dag, och äta på natten med samma typ av vanor som jag gör på dagen, när det går (det kan vara väldigt mycket att göra vissa nätter). Målet är att träna det som går nu medan jag jobbar natt, utan stora ambitioner.

Men livet är sååå mycket bättre i Sverige!! Att jobba är sååå mycket bättre i Sverige där man som sjuksköterska har ett värde och får tänka själv, ta egna initiativ och jobba självständigt och har en egen profession.

Även i musikens värld är det bättre här även om man kan tycka att det borde vara tvärtom...
Vill man BARA spela irländsk folkmusik är det såklart bättre att vara på Irland. Vill man som jag spela irländskt, bluegrass, oldtime, svenskt, italienskt, är det bättre i Sverige. Är faktiskt lite less på att spela irländskt. Nån enstaka låt är ok, men helst om jag spelar själv och får bestämma själv...

Hur som helst, tillbaka till träning...

Mina mål är desamma som när jag startade den här journalen. Bygga upp mig, få benstyrka så att mina knän blir bättre, skydda mig från skador i jobbet, må bättre, mindre humörsvängningar samt få en bättre livsstil.

Min syster är här och hälsar på så vi har varit och tränat. Schysst att hon kom så jag fick tummen ur.. svårt att komma igång när man haft uppehåll. Eftersom Gym1 endast har medlemsskap och inget annat fick vi snällt gå och träna nån annanstans, så vi åkte til Apells igår, kul att träna där igen, idag hade dom tyvärr semesterstängt så vi testade stans nyaste gym, Sportlife. Det var ett jättetrevligt ställe faktiskt, hade jag valt nu hade jag kanske valt Sportlife. Lite närmare där jag bor (även om det är marginellt när jag bor mitt i stan), mycket olika och bra maskiner, flera olika kabelmaskiner, bra med fria vikter och löpband mm. Trevligt och fräscht.

Får skriva om mitt pass sen, ska käka färdigt och duscha, sen ska vi softa och gå på "bubblefestivalen":cool: Det är Volkswagen-festival här i stan varje år i slutet på juli, för en gångs skull är jag ledig, ska strosa runt och kolla på gamla bubblor, min drömbil om det inte vore för att man blir fullkomligt mosad om man krockar... skulle dock vilja ha en i trädgården som prydnad!! (om jag nu hade trädgård, lite trångt på balkongen... men typ senare när vi köper hus igen...)

cam
2009-07-25, 14:08
Yeees, kör hårt nu!!! Jag håller ett öga på dig :MrT:*flex*

Kom ihåg mottot "Inte tänka, bara göra" :D

Susi
2009-07-25, 20:36
Ja, gör det! (håll ett öga på mig, alltså!)

Gjorde ett halvdant pass igår på Apells. Var skittrött, jag jobbade natten till torsdagen, sov från typ 9 till 12 eller möjligen 12.30, sen kom Cam med bussen 13.30. Jag var rätt mosig. Sen sov jag jättedåligt natten efter fast jag var så himla trött.
Jag körde rygg och mage, vet ju inte ens vad alla övningar heter, dessutom är det lite varierande på Apells om vikterna är i kg eller pounds, så jag skriver inte vikterna heller, får bli lite mer konsekvent när jag går tillbaka till Gym1 där allt är i kilo.

Hur som helst blev det latsdrag, stående hantelrodd och en nån slags maskin... lägger aldrig namn på minnet... man trycker ett ryggstöd bakåt, med vikter. Sen blev det magcrunch i maskin (2 olika, en där man trycker ner en pryl som man lutar armarna på, och en annan där man typ viker sig dubbel framåt). Jag var inte i toppform efter sömnbrist och knäppa matvanor så jag hade inte energi till mycket mer. Skönt att bara göra nåt iallafall. Jag testade lite biceps, hade slut på magövningar i skallen och hittade ingen roddmaskin. Jag var rätt dåligt förberedd och orkade inte leta efter min bok (har en fitnessbok med övningar i) innan (allt sånt där är lite oorganiserat efter flytten).

Dagens pass kändes mycket bättre, jag körde axlar, triceps och bröst. Betydligt mer energi idag.
Vi gick till ett nytt gym i stan där man kan få en "prova på"-dag gratis.

Bänkpress med hantlar, 12 kg, 3x7
Bröstmaskin, 10 kg, 3x6
Flies i kabelmaskin, 5 kg på var sida (hade velat ta mer men klarade inte 10, fattade inte hur man satte på extravikterna). Typ 3x10.

Tricepspress med hantel bakom huvudet: 7,5 kg, 3x7
Triceps pushdown i kabelmaskin, 20 kg, 3x9

Axellyft med hantlar, började med 5 kg i varje hand, 10+ reps, ökade till 6 kg, typ 8 reps, testade 7,5 kg, klarade 4-5 reps men var skitnöjd, har aldrig lyft 7,5 nån gång i den övningen.

Baksida axlar i kabelmaskin (när man drar rep mot ansiktet), testade 15 kg men det funkade inte bra, minskade till 10 kg, 3x8.

Baksida axlar i maskin: rätt klen. 5-10 kg, 3x5.

Mina övningar kan tyckas vara knapphändiga men på det här stadiet får jag vara nöjd och glad att jag tar mig till gymmet och gör nåt, får öka på övningar efterhand. Jag är just nu inte så påläst om vad för olika övningar man kan göra.

Jag har en hel del jag vill göra i livet och blir lätt stressad och träningen blir ett "måste" (vilket det ju egentligen är för välmåendets skull), och det blir lätt jobbigt att behöva trycka in ytterligare en aktivitet i programmet. Allt handlar om planering och nu får jag göra vad jag kan för att planera mitt liv så att träningen får en självklar plats. Tror att efter ett tag kommer det att kännas mindre som ett stressmoment och mer som en aktivitet jag inte vill vara utan. Får lite stegvis mata in mer och mer träning, och prova mig fram när på dygnet det funkar bäst, hur det funkar i samband med nattjobb osv. Just nu planerar jag att träna på måndag förmiddag, innan mitt nästa nattpass, och sen ett pass på torsdag, då jag varit ledig onsdag natt och då borde ha kommit in i normal dygnsrytm igen.

När jag masar mig upp ur sängen efter att ha sovit av mig efter ett nattpass måste jag förbereda mat och allt för nästa nattpass, och vill även göra andra saker, så jag vill aldrig planera in nåt extra mellan nattpass. Det enda jag kan tänka mig att boka in är att sitta i soffan och öva mig på nåt instrument... så mellan nattpass blir det ingen träning, utan endast lediga dagar/kvällar, så det gäller att planera... allt handlar om planering.

Tja... återkommer väl på måndag.

Susi
2009-07-26, 23:29
Har lite svårt att bestämma mig, jag vet, men bestämde mig för att göra en träningsblogg istället. Roligare för oss webdesignnördar där man kan göra annat kul också... känner ju inte en människa här ändå, förutom syrran förstås.
Moderatorer, känn er fria att deleta min journal, jag kommer nog inte att använda den.
Länk till min träningsblogg: http://susi5.blogspot.com