handdator

Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal


Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14

MasterChief
2011-02-09, 09:19
"Impulstestet" (vad nu det innebär) visar att en standardsladd planar ut på ~140 A och Shunyata Venom på ~230 A. Detta säger ingenting eftersom mätförutsättningarna inte är givna. Vad man ska med sådana strömmar till i hifisammanhang kan man fråga sig. Om jag till äventyrs skulle använda maximal tillgänglig klippeffekt i min anläggning (ca 800W, totalt) talar vi om en ström om under 4 A RMS. Och då spelar vi starkt.

Den andra mätningen kan man göra en liknande kommentar om. En spänningsfall över en ynka kabelstump på 15V har inget med verkligheten att göra. Med realistiska impedanser och strömmar blir spänningsfallen en bråkdel.

Dessutom är transientsvar totalt ointressanta på nätsladdar, det är nätdelen i apparaten som levererar effekt till transienter, inte elnätet.

Mätningarna i på sidan är gjorda för att imponera på de som inget begriper - som vanligt, i dessa sammanhang. Tyvärr.

Poängen med detta test var att påvisa att det finns olika mätresultat mellan nätkablar, även om det inte går att korrelera detta till "bättre ljudkvalitet".

Det jag länkade till var bara en "reklam-sammafattning". De har mer omfattande dokumentation:

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-whitepaper.html

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-meas.html

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-indepth.html

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-faq.html

Minimjölk
2011-02-09, 10:08
Catstyle: jag tycker du är en aning hård då en del tillbehör i alla fall i teorin kan ge skillnad. Dessutom skall vi ju inte förringa det faktum att såpass många faktiskt upplever sig höra skillnad och faktiskt är villiga att betala för dyra kablar. Det är ju inte som så att de som säljer Hifi tvingar folk att köpa dyra kablar för att de skall slippa brinna i den eviga elden. ;)

Yipman
Intressant med Powerstation, du har möjligtvis inte några mätningar ang hur mycket det gav? Det är alltid trevligt att kunna dra på lite extra innan det börjar låta illa. Du har inte märkt några negativa effekter likt sämre transienter och minskad dynamik?

Minimjölk
2011-02-09, 10:16
För att byta ämne något i denna tråden då kabeldiskssuioner överlag har en tendens att dels sväva ut samt bli oändligt långa.

Hur ser ni på det faktum att såpass få Hifi-handlare enbart tillhandahåller elektronik och kablar och väldigt lite av akustiska förbättringsprodukter. Jag tror att det skulle vara en stor markand med stor lönsamhet. Kunder som kommer in och köper utrustning för tiotusentals kronor och ibland ännu mer skulle säkerligen vara villiga att pga smidighet köpa denna typen av produker från en och samma butik? Dessa produkter skulle ju faktiskt bevisat ge en bättre upplevelse och därmed en nöjdare kund i slutändan.

agazza
2011-02-09, 10:21
Jag är ute efter absorbenter faktiskt, men dom snygga som säljs färdiga är sinnesjukt dyra :/

mest denna typen jag tänker på då, simplare varianter kan man ju göra själv
http://www.akustikmiljo.se/1/1.0.1.0/104/images//1068_da0dd4b0f70efd572a32786919883d9595.jpg

http://www.akustikmiljo.se/1/1.0.1.0/104/1/

bertbert
2011-02-09, 10:30
Poängen med detta test var att påvisa att det finns olika mätresultat mellan nätkablar, även om det inte går att korrelera detta till "bättre ljudkvalitet".

Det jag länkade till var bara en "reklam-sammafattning". De har mer omfattande dokumentation:

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-whitepaper.html

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-meas.html

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-indepth.html

http://www.shunyata.com/Content/DTCD-faq.html

De sidorna innehåller inte någon information som väsentligen skiljer sig från det jag redan kommenterat.

Till yttermera visso är hifi något som är kan vara kul och ska vara kul och jag tror inte att jag gör någon glad om jag förpestar den här tråden mer än vad jag redan gjort. Vad jag reagerar kraftigt på är när enkla - rent triviala - saker tillskrivs egenskaper som är fullständigt orimliga. Om saker och ting hade hållts proportionerliga hade jag inte brytt mig ett dugg. Annorlunda formulerat gillar jag inte bondfångeri. I ärlighetens namn finns samma sak i många branscher (jfr den nu i USA förbjudna formuleringen "results not typical"...)

Detta är det sista jag kommer att skriva om hifikrämeri.

MasterChief
2011-02-09, 10:55
De sidorna innehåller inte någon information som väsentligen skiljer sig från det jag redan kommenterat.



Nu är ju dock din dissning om möjligt ännu klenare än deras resonemang. ;)


Jag har alltid varit skeptiskt lagd och fört krig mot "new age" och dylikt i många år. Däremot har jag svårt att bli irriterad på denna typ av produkter. Snarare gillar jag dem på något konstigt sätt, och fler än en gång har jag smekt en Valhalla och viskat "my preciousss...".

Morrris
2011-02-09, 11:09
Det beror på att du är en kapitalist i själ och kropp, MC. Inte en hippie.

D Andersson
2011-02-09, 11:11
De sidorna innehåller inte någon information som väsentligen skiljer sig från det jag redan kommenterat.

Till yttermera visso är hifi något som är kan vara kul och ska vara kul och jag tror inte att jag gör någon glad om jag förpestar den här tråden mer än vad jag redan gjort. Vad jag reagerar kraftigt på är när enkla - rent triviala - saker tillskrivs egenskaper som är fullständigt orimliga. Om saker och ting hade hållts proportionerliga hade jag inte brytt mig ett dugg. Annorlunda formulerat gillar jag inte bondfångeri. I ärlighetens namn finns samma sak i många branscher (jfr den nu i USA förbjudna formuleringen "results not typical"...)

Detta är det sista jag kommer att skriva om hifikrämeri.

Jasså, om man själv skulle ta och fortsätta då... :)

Kablar är ju det mest uppenbara, oj vad folk låter sig luras. Med det sagt vill jag bara berätta att jag själv har gjort ett a/b-test när jag bytte till supra ply 3.4 från en noname 2,5 mm2 högtalarkabel. Jag vet att jag skulle ha kunnat peka ut de båda olika kablarna i ett blindtest tio gånger av tio, skillnaden var verkligen uppenbar. Lika övertygad är jag dock att gränsen för uppenbara förbättringar (eller förändringar kanske man skulle säga) går där någonstans, strax över nivån för det allra billigaste uppenbara skräpet.

Hur som, det finns många områden som i mitt tycke är mycket värre än högtalarkablar, värst och mest uppenbart av allt skulle jag säga är i kategorin ljud- och bilduppspelning.

NAD M56 är en LG BD390 (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=277305)

Kul för dem som köpt den där NADen för 13000 kr i tron att man slipper all LG- och Samsungskit..

Men inte lika kul som för denna lilla exklusiva skara

CD-spelare för 60000 kr har precis samma komponenter under skalet som pioneer-spelare för 1500 kr (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=245601)


Ett lätt sätt att tjäna mycket pengar är alltså att ta en billig och bra spelare och helt enkelt byta chassi. Om man orkar d.v.s. annars kan man bygga sitt eget chassi utanpå det gamla...

Lexicon på utsidan, Oppo på insidan (http://www.audioholics.com/reviews/transports/high-definition-dvd-players-hd-dvd-blu-ray/lexicon-bd-30-blu-ray-oppo-clone/oppo-inside-lexicon-outside-1)


Det gäller att lägga pengarna på rätt saker helt enkelt. En dyr uppspelare hamnar långt ner på min lista. Fina högtalare hamnar högt upp.

MasterChief
2011-02-09, 11:11
Det beror på att du är en kapitalist i själ och kropp, MC. Inte en hippie.

Jo, det kan nog stämma. :D

bertbert
2011-02-09, 11:19
Att D Andersson har koll på detta förvånar mig inte det minsta. :)

agazza
2011-02-09, 11:24
Jag tycker inte du ska ge dig bertbert, information är alltid till nytta, att få höra båda sidorna är ännu bättre.

agazza
2011-02-09, 11:36
Jasså, om man själv skulle ta och fortsätta då... :)
................ dyr uppspelare hamnar långt ner på min lista. Fina högtalare hamnar högt upp.



Wow, det där var rolig läsning, finns det liknande exempel för förstärkare?

Minimjölk
2011-02-09, 12:06
Det gäller att lägga pengarna på rätt saker helt enkelt. En dyr uppspelare hamnar långt ner på min lista. Fina högtalare hamnar högt upp.


Jag håller med om detta. man skall dock vara medveten om att fina högtalare görs i mindre serier vilket gör att konsumenten får betala en hel del extra men å andra sidan så är högtalaren den komponenten i signalkedjan som verkligen ger en hörbar skillnad. Här pratar vi inte några teoretiska 0.0001% distorsion vid 40kHz vid en insignal på -120dB.

Skillnaden på den signalen som kommer in i en högtalare med två olika signalkedjor på vägen (med heltskild utrustning) in är mikroskopisk, medan den signal som kommer ut är tydligt förvrängd, hur mycket och på vilket sätt skiljer sig från högtalare till högtalare.
Sedan har vi då rummet som ger en ännu större skillnad.

Pratar vi Cd-spelare brukar man se en tonkurva minst 0.01dB inom hela det hörbara audio-området, distorsion nere på 0.0001%.

Pratar vi förstärkare brukar man se en tonkurva inom 0.1dB inom hela det hörbara audio-området, distorsion nere på 0.001%.

Pratar vi högtalare brukar man se en tonkurva i bästa fall inom 5-6 dB inom stora delar av hela det hörbara audio-området, distorsion på 1-10%.

Pratar vi obehandlade rum brukar man se en tonkurva i många fall inom 20 dB inom delar (framför allt under 500Hz) av hela det hörbara audio-området, distorsion på 10% eller mer med tanke på att rummet spelar med och ger en enorm efterklang som inte finns på skivan.

Är målet att fixa till en så naturtogen kopia av originalet som möjligt är det ialal fall för mig tydligt var man skall lägga krutet.

Catstyle
2011-02-09, 12:06
Wow, det där var rolig läsning, finns det liknande exempel för förstärkare?
Både Bladelius och Primare utgår från befintliga produkter.
Lite modifiering och ett prispåslag om sisådär tusen procent.

Minimjölk
2011-02-09, 13:11
Både Bladelius och Primare utgår från befintliga produkter.
Lite modifiering och ett prispåslag om sisådär tusen procent.

hmm, menar du sinsemellan eller att de båda utgår från annan billigare utrustning? Att Primare och Bladelius har stora likheter är ju ingen hemlighet, därmeot tycker jag inte priserna skiljer sådär jättemycket dem emellan om man ser mellan de olika modellerna. Bladelius är ju lite mer påkostade och säljs i mindre skala så att de är dyrare är inget konstigt tycker jag.

MasterChief
2011-02-09, 13:12
Hur som, det finns många områden som i mitt tycke är mycket värre än högtalarkablar, värst och mest uppenbart av allt skulle jag säga är i kategorin ljud- och bilduppspelning.

NAD M56 är en LG BD390 (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=277305)

Kul för dem som köpt den där NADen för 13000 kr i tron att man slipper all LG- och Samsungskit..

Men inte lika kul som för denna lilla exklusiva skara

CD-spelare för 60000 kr har precis samma komponenter under skalet som pioneer-spelare för 1500 kr (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=245601)


Ett lätt sätt att tjäna mycket pengar är alltså att ta en billig och bra spelare och helt enkelt byta chassi. Om man orkar d.v.s. annars kan man bygga sitt eget chassi utanpå det gamla...




Goldmund har "lärt sig" sin läxa och skrev nyligen att deras senaste Eidos Bluray bygger på Oppteknik. En Oppo kostar dock 5000 och deras Eidos flera hundratusen. :D

Jag tror att när det handlar just om avancerad digitalteknik så får dessa små firmor svårt att göra något konkret; det blir för dyrt helt enkelt. Så de "förädlar" produkten och byter några komponenter som inte ens sitter i signalvägen.

Jag är som du, jag lägger mitt krut på bra högtalare.

Minimjölk
2011-02-09, 13:46
När det gäller högtalare är det många exotiska och dyra konstruktioner som innehåller relativt billiga komponenter och kablar internt för att kunna spara på marginalerna och för att skillnaden mellan dessa och dyrare är försumbar i många fall. Högtalare upp till 100K och ibland även dyrare konstrukioner än så är så gott som alltid kompromisser mellan pris/prestanda.

Att en högtalare är dyrare innebär som bekant inte att den varken är bättre eller har mer påkostade komponenter. Åandra sidan innebär inte mer påkostade komponenter per automatik att högtalaren blir bättre utan viktigast är framför allt utvecklingen av högtalaren och filterbiten samt vilka toleranser på ingående komponenter samt produktionen. Att ta fram en optimal lösning och sedan tillåta att ingående komponenter diffar 5% gör ingen glad.

agazza
2011-02-09, 13:56
Jag vill bygga detta kit, men eftersom dom verkar ha räknat med klangen i materialvalet av lådorna också, även ifall skillnaderna lär vara minimala, blir inte ljudet annorlunda då ifall jag väljer att byta material, och göra tjockare sidor med fasade kanter osv?

http://www.valutronic.se/HSQ-200.html

Morrris
2011-02-09, 14:02
Jag vill bygga detta kit, men eftersom dom verkar ha räknat med klangen i materialvalet av lådorna också, även ifall skillnaderna lär vara minimala, blir inte ljudet annorlunda då ifall jag väljer att byta material, och göra tjockare sidor med fasade kanter osv?

http://www.valutronic.se/HSQ-200.html

Har byggt SQ-50l och 20 liters MB-50. Riktigt schyssta högtalare.

Ser inte riktigt poängen med 4 baselement bara. Vad ska de jobba i för miljö? :)

agazza
2011-02-09, 14:26
Har byggt SQ-50l och 20 liters MB-50. Riktigt schyssta högtalare.

Ser inte riktigt poängen med 4 baselement bara. Vad ska de jobba i för miljö? :)

Antagligen är dom för stora för mig just nu, men jag tänkte ha med dom länge tills dom får bättre utrymme.

Jag föredrar flera baselement för jag upplever att ljudet känns mer, även ifall jag spelar lägre.

Ska jag bygga något också känns det roligare med mer avancerade saker också, mer formgivning att tänka på.

Finlyssnare är jag definitivt inte, men ska man göra något ska man ta i ordentligt ;)

D Andersson
2011-02-09, 15:08
När det gäller högtalare är det många exotiska och dyra konstruktioner som innehåller relativt billiga komponenter och kablar internt för att kunna spara på marginalerna och för att skillnaden mellan dessa och dyrare är försumbar i många fall. Högtalare upp till 100K och ibland även dyrare konstrukioner än så är så gott som alltid kompromisser mellan pris/prestanda.

Att en högtalare är dyrare innebär som bekant inte att den varken är bättre eller har mer påkostade komponenter. Åandra sidan innebär inte mer påkostade komponenter per automatik att högtalaren blir bättre utan viktigast är framför allt utvecklingen av högtalaren och filterbiten samt vilka toleranser på ingående komponenter samt produktionen. Att ta fram en optimal lösning och sedan tillåta att ingående komponenter diffar 5% gör ingen glad.

Det är därför man har högtalare som är byggda för hand efter en referens och testade att matcha varandra med 0,5dB tolerans..

Sen förstår man ju att en högtalare med fin finish eller speciell design kan vara väldigt, väldigt dyr utan att insidan matchar ytan/designen.

MasterChief
2011-02-09, 16:04
Jag får bara för mig att D Andersson är en Ino-förespråkare.

Har jag fel?

bertbert
2011-02-09, 17:48
Jag får bara för mig att D Andersson är en Ino-förespråkare.

Har jag fel?

Jag satsar på att D Andersson kör med något annat... :)

ekmanc
2011-02-09, 18:26
Bertbert: Varför inte kommentera artikeln med mätningarna som jag la in också? om nu Shunyatas bara var försäljningssnack och du har så otroligt bra koll på elektronik?

http://www.nordost.com/downloads/New%20Approaches%20To%20Audio%20Measurement.pdf

ChewChew
2011-02-09, 18:38
Känns som ett bra ställe att fråga detta. Kopplade nyss in min förstärkare inkl högtalare till min TV, som i sin tur får sitt ljud från min dator via en hdmi sladd. Nu kan jag dock höra små, sjukt störande brus på vissa toner då jag spelar musik, detta hördes inte då allt va inkopplat i datorn. Vad kan det bero på? har kollat så att det inte är glapp mellan några sladdar och allt sitter i samma "eluttag"..

Edit.

Är visst ett brus helatiden då något spelas, bara att det hörs mer vid vissa toner. bruset följer liksom "rytmen". galet störande

edit 2

har förstärkare + högtalare inkopplat i headphone uttaget på TVn, om det gör någon större skillnad :em:

ekmanc
2011-02-09, 21:33
Det kan vara så att du får jordslingor i anläggningen? jag får själv problem när jag kopplar in datorn till stereon via headphone-uttaget.

Minimjölk
2011-02-09, 21:40
Jag skulle tippa på undermålig kabel. Sikta på en Nordost Valhalla så kommer du få bukt med problemen.

ekmanc
2011-02-09, 21:42
Jag skulle tippa på undermålig kabel. Sikta på en Nordost Valhalla så kommer du få bukt med problemen.

HA vad rolig du är...


;)

agazza
2011-02-09, 22:13
Jag flinade till :D


Ontopic, vars får jag tag i bara elementen och lådritningarna till ett par ino audio i56

:D

ekmanc
2011-02-09, 22:19
Agazza du får kontakta Ino Audio och beställa därifrån, inte säker på att du får beställa utan att komma på demo i guruns källare dock ;)

Förresten ska jag nog investera i ett par Valhalla strömkablar och högtalarkablar snart...

agazza
2011-02-09, 22:25
Agazza du får kontakta Ino Audio och beställa därifrån, inte säker på att du får beställa utan att komma på demo i guruns källare dock ;)

Förresten ska jag nog investera i ett par Valhalla strömkablar och högtalarkablar snart...

Jag misstänkte det, såg även att kittet i olackade träskivor, omonterat gick på typ 42k, det kan han ju glömma. 10k hade jag kunnat sträckt mig ifall jag ska göra allt själv.

Äh jag hör ingen skillnad ändå motför mina proson reality mk63, jag vill bara ha robotliknande högtalare som jag vet borde ha bra ljud.

Ge mig pengarna istället så ska jag ge dig sån ordentlig örontvätt så du kommer grina när du hör skillnaden på din stereo ;)

D Andersson
2011-02-10, 13:22
Jag får bara för mig att D Andersson är en Ino-förespråkare.

Har jag fel?

Jag satsar på att D Andersson kör med något annat... :)


Bertbert har rätt, även om jag har läst stora delar av Öhmans manifest har jag aldrig varit inne på att skaffa Ino eller ens lyssnat på någon av hans högtalare.


Jag misstänkte det, såg även att kittet i olackade träskivor, omonterat gick på typ 42k, det kan han ju glömma. 10k hade jag kunnat sträckt mig ifall jag ska göra allt själv.


Är ju enbart om du ser det som en rolig hobby och är väldigt sugen på att själv försöka bygga något som en expert garanterat gör många gånger bättre än dig som du ska ge dig på att göra allt själv.

agazza
2011-02-10, 13:31
Bertbert har rätt, även om jag har läst stora delar av Öhmans manifest har jag aldrig varit inne på att skaffa Ino eller ens lyssnat på någon av hans högtalare.




Är ju enbart om du ser det som en rolig hobby och är väldigt sugen på att själv försöka bygga något som en expert garanterat gör många gånger bättre än dig som du ska ge dig på att göra allt själv.

Enbart rolig hobby, jag är inte direkt audiofil, jag tycker högtalarna var snygga, att dom ska låta väldigt bra är en rolig bonus.

Har jag rätt element, material och ritningar så är jag rätt säker på att jag kommer få ett bra resultat hur som helst, även ifall det är långt ifrån vad han skulle kunna få till.

Är det någon insatt som vet vad man får betala för ritningar och elementen bara? Känns onödigt att ringa och störa honom i onödan

Minimjölk
2011-02-10, 13:45
Om du inte vill betala för mycket så leta upp något annat DIY-projekt på nätet och kopiera. Finns en hel hoper. Alternativet om du gillar just designen är ju att konstruera något likannde själv vilket är ok för hemmabruk.

jag tror det blir svårt för dig att få tag i ritningar filter etc, för att inte tala om element som Ino ju använder sina egna, eller rättare sagt modifierade varianter av andra som säljs i högre volym.

Bäest resultat får du som lekman troligtvis om du gör en rak kopia av en erkänt bra DIY. Att låna lite här och där kommer inte ge dig det bästa ljudmässiga resultatet då allting spelare roll, Alltifrån element, elementplacering på baffeln, lådornas volym, isolering, filter, din placering av högtalare etc. Även små förändringar i designen kommer påverka ljudet väldigt mycket. Fraför allt skillnader på baffeln kommer ge variationer i det känsliga området mellan 500Hz-5000Hz. Skillnader som i många konstruktioner är medräknade och kan få rak motsatt effekt om man frångår ritningen. Roligast är ändå att konstruera själv men det kräver en hel del kunskap, verktyg, tid, pengar och möjlighet att mäta upp ingående komponenter samt ljudkurvor. Utan detta är det som att famla i mörkret.

agazza
2011-02-10, 13:54
Om du inte vill betala för mycket så leta upp något annat DIY-projekt på nätet och kopiera. Finns en hel hoper. Alternativet om du gillar just designen är ju att konstruera något likannde själv vilket är ok för hemmabruk.

jag tror det blir svårt för dig att få tag i ritningar filter etc, för att inte tala om element som Ino ju använder sina egna, eller rättare sagt modifierade varianter av andra som säljs i högre volym.

Bäest resultat får du som lekman troligtvis om du gör en rak kopia av en erkänt bra DIY. Att låna lite här och där kommer inte ge dig det bästa ljudmässiga resultatet då allting spelare roll, Alltifrån element, elementplacering på baffeln, lådornas volym, isolering, filter, din placering av högtalare etc. Även små förändringar i designen kommer påverka ljudet väldigt mycket. Fraför allt skillnader på baffeln kommer ge variationer i det känsliga området mellan 500Hz-5000Hz. Skillnader som i många konstruktioner är medräknade och kan få rak motsatt effekt om man frångår ritningen. Roligast är ändå att konstruera själv men det kräver en hel del kunskap, verktyg, tid, pengar och möjlighet att mäta upp ingående komponenter samt ljudkurvor. Utan detta är det som att famla i mörkret.

Min plan var att köpa allt utom materialet till lådorna från Ino audio ifall det var möjligt.

Det vore trevligt med något annat diy projekt där jag kan köpa allt jag behöver direkt från någon leverantör, men jag hittar bara tråkiga fyrkantiga lådor och små stativhögtalare, Ino högtalarna var en bra utmaning, men vet du om något annat spännande får du gärna tipsa om det :)

Morrris
2011-02-10, 14:04
Min plan var att köpa allt utom materialet till lådorna från Ino audio ifall det var möjligt.

Det vore trevligt med något annat diy projekt där jag kan köpa allt jag behöver direkt från någon leverantör, men jag hittar bara tråkiga fyrkantiga lådor och små stativhögtalare, Ino högtalarna var en bra utmaning, men vet du om något annat spännande får du gärna tipsa om det :)

Gör en sonosub på 700 liter!

agazza
2011-02-10, 14:07
Ja dehär blir perfekt i en 22kvm lägenhet :D

http://www.subwoofer-builder.com/inspirations/7ft-tall-3ftdiameter-18in-driver.jpg


Edit, kom ju på att jag kan ju egentligen bara borra 2 hål i ytterdörren och sätta 2 stycken 18 tummare direkt i den

Morrris
2011-02-10, 14:10
Så sinnesjuka projekt, det där... Blir väl lite drygt 1% av lägenhetens totala volym om man räknar på 3 m i takhöjd... :D

hahavaffan
2011-02-10, 14:36
Säg till om du ska köpa element och annat från Europe-Audio.com Agazza (eller nån annan)! Behöver några småsaker, men är sjukt osugen på att betala för frakten som blir mer än själva grejerna.

agazza
2011-02-10, 14:57
Hittade en intressant låda nu :D

http://img.villagephotos.com/p/2005-7/1050288/Pv3concept7.jpg

Dock utan några mått blir det jooobbigt.

Morrris
2011-02-10, 15:01
Hittade en intressant låda nu :D

http://img.villagephotos.com/p/2005-7/1050288/Pv3concept7.jpg

Dock utan några mått blir det jooobbigt.

Det där skräpet har ju någon amatör gjort i Inventor. :D Ser inte ut att vara lika roligt att bygga som det var att konstruera...

agazza
2011-02-10, 15:12
Det där skräpet har ju någon amatör gjort i Inventor. :D Ser inte ut att vara lika roligt att bygga som det var att konstruera...

Äh det är själva skapandet och byggandet jag är ute efter, folk glömmer lätt att jag sitter med ett par prosonhögtalare här.

Jag funderar faktiskt på det där kitet jag kollade på för några sidor sen, behålla originalmåtten på lådan invändigt, sen försöka göra något åt utseendet ändå på nåt vis, men dom blir så jävla stora.

Eller blir det kanske ett par stativare, iomed att dom är mindre så finns det ju mer möjlighet att bygga ut lådorna till något fräckt.

Dom där var iof lite mycket darth vader som tjejen uttryckte sig :D

Denna tycker jag fresten bör vara här.

http://www.youtube.com/watch?v=p6D7S2rcyIQ

ekmanc
2011-02-10, 18:14
Oj vilken bra recension, ungefär samma intryck som jag fick när jag hade dom hemma på test för ett tag sen... ;)

http://www.theaudiobeat.com/equipment/nordost_odin.htm

agazza
2011-02-10, 18:45
snyggt ekman, men du, hjälp mig hitta ett högtalarbyggsatskit istället nu, sub 10k och SNYGG lådkonstruktion, gärna avancerad.

ekmanc
2011-02-10, 18:52
Jag har ingen vidare koll på DIY men jag tycker du ska ställa frågan på www.hififorum.nu
dom har en stor DIYavdelning och du kommer säkerligen få massvis med bra tips.

Zoidy
2011-02-10, 19:04
... och hur mycket skillnad det hinner uppstå i en kabel på ~3 meter då den elektromagnetiska våghastigheten är typ densamma som ljusets hastighet och att elektronerna rör sig i 1600km/h

Hur lyckas du få elektroner att röra sig i 1600 km/h i en ledare? Elektroner rör sig väldigt långsamt

petersson
2011-02-10, 19:12
snyggt ekman, men du, hjälp mig hitta ett högtalarbyggsatskit istället nu, sub 10k och SNYGG lådkonstruktion, gärna avancerad.

Jag skulle tro att Ino-högtalarna tar ganska lång tid att få faktiskt. Undantaget är nog pIP som jag tror man kan åka dit och hämta en byggsats av när som helst i princip.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13500
Verkar ju mycket intressanta med tanke på alla goda omdömen alltså.

agazza
2011-02-10, 19:13
Hur lyckas du få elektroner att röra sig i 1600 km/h i en ledare? Elektroner rör sig väldigt långsamt

My bad, blandade ihop saker, klart elektronerna rör sig i bara någon milimeter i sekunden, vad jag nu blandade ihop har jag tyvärr tappat bort :/



Tack ekmanC för tipset

Arf Pingvin
2011-02-10, 19:18
Det var ett räkneexempel på elektroners hastighet i en ledare till en vanlig hushållslampa i förra veckans NyTeknik. Hastigheten blir cirkus 0.033 mm/sek i en 1mm kabel och 100W lampa.

jakke
2011-02-10, 21:11
Nu har jag köpt en förstärkare. Det blev en NAD C316BEE som jag fick till ett bra pris. Men jag saknar högtalare!!! Lite roligt att min ursprungliga budget var 3k för hela systemet :)

Vad tycker och tror ni om Satelliter? Siktar väl på att lägga 2-3k. Är det för lite?
Följande högtlare har jag läst lite om och funderat på:
1. XTZ 93.23 (93 WMT) Är dessa så prisvärda som alla påstår?
2. Tangent Clarity 4. Verkar hyllas lite överallt.
3. Dali Concept 2
4. Förslag?

Catstyle
2011-02-11, 07:20
Gillar personligen ljudbilden Dali ger, men den kan enligt "många" vara ganska färgad.
Både XTZ och Tangent ger riktigt bra valuta för pengarna, de med.

Agazza; http://www.hifikit.se/index.php?id=1698
Jordan JX92S VTL

bertbert
2011-02-11, 07:21
Det var ett räkneexempel på elektroners hastighet i en ledare till en vanlig hushållslampa i förra veckans NyTeknik. Hastigheten blir cirkus 0.033 mm/sek i en 1mm kabel och 100W lampa.

Skilj på med vilken hastighet enskilda elektroner rör sig, och med vilken hastighet elektroner flyttar sig för att laddning flyttar sig. Ett tredje begrepp man kan blanda in i bilden, som tidigare nämnts, är signalhastighet eller propageringshastighet. Den är närmare ljusets hastighet i en kopparledare utan isolering.

petersson
2011-02-11, 07:28
Nu har jag köpt en förstärkare. Det blev en NAD C316BEE som jag fick till ett bra pris. Men jag saknar högtalare!!! Lite roligt att min ursprungliga budget var 3k för hela systemet :)

Vad tycker och tror ni om Satelliter? Siktar väl på att lägga 2-3k. Är det för lite?
Följande högtlare har jag läst lite om och funderat på:
1. XTZ 93.23 (93 WMT) Är dessa så prisvärda som alla påstår?
2. Tangent Clarity 4. Verkar hyllas lite överallt.
3. Dali Concept 2
4. Förslag?

Du kanske kan låna hem högtalare och pröva?

agazza
2011-02-11, 11:04
Gillar personligen ljudbilden Dali ger, men den kan enligt "många" vara ganska färgad.
Både XTZ och Tangent ger riktigt bra valuta för pengarna, de med.

Agazza; http://www.hifikit.se/index.php?id=1698
Jordan JX92S VTL

Hm tack, dom var iof speciell men spelar nog inte min musiktyp.

Jag funderar på bygga ett par PiP stativare och två Mindre Subbasar istället för något stort, iomed att det blir flytt till stockholm snart.

Någon som vet vad PiP högtalarbyggsatsen kostar?


Morrris? Har du något bra förslag på stativbyggsatser med "bra tryck" ?

Zoidy
2011-02-11, 14:12
Skilj på med vilken hastighet enskilda elektroner rör sig, och med vilken hastighet elektroner flyttar sig för att laddning flyttar sig. Ett tredje begrepp man kan blanda in i bilden, som tidigare nämnts, är signalhastighet eller propageringshastighet. Den är närmare ljusets hastighet i en kopparledare utan isolering.

Skulle tro att det var propageringshastigheten Agazza menade var nära ljusets hastighet, men det känns väl inte som riktigt samma grej som att elektronerna fysiskt förflyttar sig i ledaren. Skulle tro att NyTeknik menade det förstnämnda också, btw. Dvs precis som det låter

agazza
2011-02-11, 15:50
Bingobango

http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Får dock vänta tills jag har garage.

ekmanc
2011-02-11, 16:25
Bingobango

http://www.troelsgravesen.dk/ekta_bjoern.htm

Får dock vänta tills jag har garage.

Ah en liten Sonus Faber kopia, kan nog bli rätt ok om du är duktig med trä ;)

ChewChew
2011-02-11, 18:21
Wihuu! Löste sprak-problemet! :D

Morrris
2011-02-11, 18:35
Morrris? Har du något bra förslag på stativbyggsatser med "bra tryck" ?

Ja, det har jag. Länkar när jag inte sitter på mobilen.

bertbert
2011-02-11, 21:30
Skulle tro att det var propageringshastigheten Agazza menade var nära ljusets hastighet, men det känns väl inte som riktigt samma grej som att elektronerna fysiskt förflyttar sig i ledaren. Skulle tro att NyTeknik menade det förstnämnda också, btw. Dvs precis som det låter

1600 km/h? Nära ljusets hastighet? Nu skojar du!

agazza
2011-02-11, 21:39
Nämnde båda hastigheterna, vart 1600km/h kom ifrån hittar jag inte längre.

Zoidy
2011-02-11, 21:44
1600 km/h? Nära ljusets hastighet? Nu skojar du!

Jag tänkte väl mest på att han skrev ljusets hastighet i sin text. Du gillar att bete dig som en auktoritetsfigur va? :)

ekmanc
2011-02-11, 21:46
Bertbert är en mycket ödmjuk och trevlig herre ;)
Inläggen lyser verkligen av välvilja.

Zoidy
2011-02-11, 21:47
Bertbert är en mycket ödmjuk och trevlig herre ;)
Inläggen lyser verkligen av välvilja.

Ändå rätt spännande att han blev så himla uppe i varv över att jag "trodde" att ljusets hastighet var 1600 km/h :D Doesn't take much to spot the nerds sometimes

bertbert
2011-02-12, 08:35
Jag tänkte väl mest på att han skrev ljusets hastighet i sin text. Du gillar att bete dig som en auktoritetsfigur va? :)

Nej, det gör jag faktiskt inte, så nu ber jag om ursäkt! Jag är faktiskt snäll. På riktigt. :)

Om jag inte blandar ihop saker helt ska man skilja på propageringshastighet (i storleksordningen med ljusets hastighet), Fermihastighet, och "kryphastigheten". Sistnämnda är alltså hastigheten med vilken laddningar flyttar sig. Fermihastigheten är hastigheten med vilken elektroner fart runt. Tre olika begrepp alltså.

Fermihastigheten i de flesta kablar är 1,57x10⁶ m/s, utom i Ekmans kablar, ty de är exotiska och gjorda av andra material. :D

Bertbert är en mycket ödmjuk och trevlig herre ;)
Inläggen lyser verkligen av välvilja.

Jag är snel hest. Den är bara det här ämnet som gör mig en "smula" agiterad.

Om tillfälle förefinns ska jag bevisa detta genom att bjuda herrn på en kopp kaffe (eller öl, om det föredras)! :)

bertbert
2011-02-12, 08:36
Förresten får gärna -AG- rätta mig om jag skulle ha fel. Detta är fysik, och jag är inte fysiker.

Morrris
2011-02-12, 08:41
Morrris? Har du något bra förslag på stativbyggsatser med "bra tryck" ?

LTS 2v-f1

Finns för provlyssning och inköp på HIFI KIT på St Eriksgatan, sthlm. http://www.hifikit.se/

Edit: Annars är Fostex FE206E ett coolt bygge.

agazza
2011-02-12, 10:33
LTS 2v-f1

Finns för provlyssning och inköp på HIFI KIT på St Eriksgatan, sthlm. http://www.hifikit.se/

Edit: Annars är Fostex FE206E ett coolt bygge.

Tackar, hur tror du dom spelar jämfört med XTZ 93.23?

http://www.hifikit.se/index.php?id=2633

Prisskillnaden på byggsatsen och xtz högtalarna var ju inte allt för mycket, och dom har ju redan bra finish

Morrris
2011-02-12, 11:44
Tackar, hur tror du dom spelar jämfört med XTZ 93.23?

http://www.hifikit.se/index.php?id=2633

Prisskillnaden på byggsatsen och xtz högtalarna var ju inte allt för mycket, och dom har ju redan bra finish

Tja, du betalar ju för finishen. Det sitter med allra största sannolikhet bättre komponenter i LTS varianten. Om du märker någon skillnad och om den eventuella skillnaden är värd mer än en riktigt bra finish är ju upp till dig att avgöra. Båda går ju att provlyssna på HIFI kit, även om det knappast är optimala förutsättningar.

agazza
2011-02-12, 11:54
Tja, du betalar ju för finishen. Det sitter med allra största sannolikhet bättre komponenter i LTS varianten. Om du märker någon skillnad och om den eventuella skillnaden är värd mer än en riktigt bra finish är ju upp till dig att avgöra. Båda går ju att provlyssna på HIFI kit, även om det knappast är optimala förutsättningar.

Tack för hjälpen, får ta en lyssning när jag flyttat.

Är du LTS medlem? Man verkar ju få rabatt då.

Morrris
2011-02-12, 11:55
Tack för hjälpen, får ta en lyssning när jag flyttat.

Är du LTS medlem? Man verkar ju få rabatt då.

Nope. Är du intresserad av LTS högtalaren ska jag se om jag känner någon som fortf är medlem.

grakka
2011-02-12, 12:03
Kul att folk är intresserade av diy. Några högtalare som jag bara måste bygga innan jag dör är iaf Troels Gravesens DTQWT för att sedan köpa mig pi60s och jämföra. Har för tillfället 2st projekt på gång. En chipbaserad lm3886 förstärkare och ett par fullrange från MarkAudio. När plånboken tillåter.. då jäklar!

Zoidy
2011-02-12, 12:56
Nej, det gör jag faktiskt inte, så nu ber jag om ursäkt! Jag är faktiskt snäll. På riktigt. :)

Om jag inte blandar ihop saker helt ska man skilja på propageringshastighet (i storleksordningen med ljusets hastighet), Fermihastighet, och "kryphastigheten". Sistnämnda är alltså hastigheten med vilken laddningar flyttar sig. Fermihastigheten är hastigheten med vilken elektroner fart runt. Tre olika begrepp alltså.

Fermihastigheten i de flesta kablar är 1,57x10⁶ m/s, utom i Ekmans kablar, ty de är exotiska och gjorda av andra material. :D

Skönt att höra. Kändes som att du hade haft en väldig attityd genom åtminstone en stor del av tråden, men jag kan väl köpa att man blir irriterad av vissa samtalsämnen

Just Fermihastighet har jag ingen som helst koll på, jag är ingen fysiker. Har såklart läst lite fysik också, Ferminivåer osv, men är mycket mer hemma i elektronik. Men propageringshastighet och vilken hastighet elektroner har i ledare och sånt där har jag koll på.

Haha, det är inte vanliga lampsladdar han kör med iaf. Dock bör väl påpekas att allt i hans anläggning är rätt dyra och solida grejer, inte bara kablarna. Dvs, hans kablar är iaf enligt mig i proportion till vad han har runt om.

agazza
2011-02-12, 13:08
Nope. Är du intresserad av LTS högtalaren ska jag se om jag känner någon som fortf är medlem.

Jag sitter och funderar på dom eller Ino audi PiP, men hittar inte så mycket mer info om dom än att dom är billiga och spelar rent, hittar dock inte pris på dom någonstans. Men hjälpen skulle uppskattas :)

Har du någon erfarenhet av dom?

Kul att folk är intresserade av diy. Några högtalare som jag bara måste bygga innan jag dör är iaf Troels Gravesens DTQWT för att sedan köpa mig pi60s och jämföra. Har för tillfället 2st projekt på gång. En chipbaserad lm3886 förstärkare och ett par fullrange från MarkAudio. När plånboken tillåter.. då jäklar!

Vet du ungefär vad ett par PiP kostar? Jag har ingen större lust att ringa och störa angående en sån fråga.

grakka
2011-02-12, 14:24
Vet du ungefär vad ett par PiP kostar? Jag har ingen större lust att ringa och störa angående en sån fråga.
Cirka 4000:- för element och filter. Cirka 6500:- för kompletta högtalare.

agazza
2011-02-12, 14:26
Cirka 4000:- för element och filter. Cirka 6500:- för kompletta högtalare.

Tackar, jag antar att det är med lådritning också?

Är det sant att man måste provlyssna för att få köpa?

tp_88
2011-02-12, 15:13
Jag har inte den senaste prislistan, men i min så är det: (för piP)

Utan kabinett: 3900kr
Med kabinett (monterat, rå-mdf): 4800kr
Med kabinett (industrilack): 6400kr

Sen finns det exklusivare finishar mot tillägg.

Då är endast kabinetten är monterade alltså, resten får du fixa själv. Element, filter, dämpning etc. Listan är från Maj 2009 så priserna har nog stigit lite, men antagligen är skillnaderna mellan de olika alternativen skapligt oförändrade.

Att köpa utan kabinett förefaller, imho, ganska korkat. Men jo, köper man utan så ska det ingå ritning. Helt färdigmonterad högtalare kostar enligt samma prislista 10450kr med industrilack, så där finns det däremot en hel del pengar att spara på ett ganska enkelt och inte överdrivet tidsödande jobb.

___

Det var prat om XTZ 93 WMT tidigare också vill jag minnas, och jo, den är förbannat prisvärd. Jag har inte hört jättemånga högtalare i den prisklassen men jag har svårt att tro att det finns någon som är bättre.

__

Dessutom var jag och lyssnade på XTZ 100.49 Divine tidigare i veckan, har hört väldigt mycket olika omdömen om dom men jag blev imponerad. Väldigt trevliga högtalare. När jag har annat boende med större lyssningsrum i framtiden så kan mycket väl dom, eller en uppföljare, hamna där.

Minimjölk
2011-02-12, 16:32
Wihuu! Löste sprak-problemet! :D

Nordost Valhalla?

agazza
2011-02-12, 16:43
Jag har inte den senaste prislistan, men i min så är det: (för piP)

Utan kabinett: 3900kr
Med kabinett (monterat, rå-mdf): 4800kr
Med kabinett (industrilack): 6400kr

Sen finns det exklusivare finishar mot tillägg.

Då är endast kabinetten är monterade alltså, resten får du fixa själv. Element, filter, dämpning etc. Listan är från Maj 2009 så priserna har nog stigit lite, men antagligen är skillnaderna mellan de olika alternativen skapligt oförändrade.

Att köpa utan kabinett förefaller, imho, ganska korkat. Men jo, köper man utan så ska det ingå ritning. Helt färdigmonterad högtalare kostar enligt samma prislista 10450kr med industrilack, så där finns det däremot en hel del pengar att spara på ett ganska enkelt och inte överdrivet tidsödande jobb.

___

Det var prat om XTZ 93 WMT tidigare också vill jag minnas, och jo, den är förbannat prisvärd. Jag har inte hört jättemånga högtalare i den prisklassen men jag har svårt att tro att det finns någon som är bättre.

__

Dessutom var jag och lyssnade på XTZ 100.49 Divine tidigare i veckan, har hört väldigt mycket olika omdömen om dom men jag blev imponerad. Väldigt trevliga högtalare. När jag har annat boende med större lyssningsrum i framtiden så kan mycket väl dom, eller en uppföljare, hamna där.

Varför är det korkat att inte vilja betala 1100kr för en väldigt simpel mdf låda?

XTZ lådorna är även väldigt intressant för sina 2300kr faktiskt, men där faller det roliga med byggandet bort :/

bertbert
2011-02-12, 19:24
Zoidy: dessutom är jag en stolt nörd.

Jag håller för övrigt med om rekommendationen av LTS 2v-f1. Det är en utmärkt högtalare, med resevration för ett något tunnt basregister. De passar bäst med basmodul. Men att börja med dessa, och sedan komplettera när utrymme/ekonomi tillåter, är något jag kan rekommendera.

tp_88
2011-02-12, 19:31
Varför är det korkat att inte vilja betala 1100kr för en väldigt simpel mdf låda?

XTZ lådorna är även väldigt intressant för sina 2300kr faktiskt, men där faller det roliga med byggandet bort :/
900kr, och det är parpriser (vilket du antagligen vet, men för att vara på den säkra sidan). Minus material känns det som en löjligt liten vinst för en hel del arbete, som dessutom riskerar att bli sämre. Men to each his own, jag ser inte poängen bara. Att däremot spara 4000 (utan avdrag för material, i princip) på ett antagligen enklare jobb känns däremot lönt.

Missade frågan om provlyssning innan, piP kunde man iaf förut köpa utan provlyssning. Större modeller däremot så måste man åka dit och lyssna innan.

agazza
2011-02-12, 20:10
Zoidy: dessutom är jag en stolt nörd.

Jag håller för övrigt med om rekommendationen av LTS 2v-f1. Det är en utmärkt högtalare, med resevration för ett något tunnt basregister. De passar bäst med basmodul. Men att börja med dessa, och sedan komplettera när utrymme/ekonomi tillåter, är något jag kan rekommendera.

Tanken var faktiskt att bygga ett 5,1 system av stativare, tror jag. Jag har inte bestämt mig än

900kr, och det är parpriser (vilket du antagligen vet, men för att vara på den säkra sidan). Minus material känns det som en löjligt liten vinst för en hel del arbete, som dessutom riskerar att bli sämre. Men to each his own, jag ser inte poängen bara. Att däremot spara 4000 (utan avdrag för material, i princip) på ett antagligen enklare jobb känns däremot lönt.

Missade frågan om provlyssning innan, piP kunde man iaf förut köpa utan provlyssning. Större modeller däremot så måste man åka dit och lyssna innan.

ah, jag som var både klantig och korkad.

Planen är som sagt ett 5,1 system tillslut, men det blir nog för dyrt med PiP.

Blir antagligen xtz eller lts kittet.

Är det en dum idé? Finns det kanske bättre alternativ? Tanken är att ha 4 väldigt iögonfallande stativare som tar lite plats. xtz högtalarna tyckte jag verkligen om designmässigt, dom var även inte så värst dyra.

Lts kittet däremot skulle jag däremot kunna bygga med liknande utvändigt lådkonstruktion, och den allmänna uppfattningen här verkar ju vara att dessa är bättre, eller?

Morrris
2011-02-12, 20:47
Vad jag förstått är XTZ högtalarna större vilket antagligen innebär att de har lite bättre basförmåga. Knappast något märkvärdigt dock.

Jag skulle köpt mig LTS varianten och köra ett 2.0 system tills jag kände behov/sug efter en sub. Sen bygga ut med surround/center.

petersson
2011-02-12, 21:08
agazza: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=3212

Detta är enligt mig en mycket intressant byggsats!

Här finns mer läsning
http://www.carlssonplanet.com/oa5_mmx.php

Morrris
2011-02-12, 21:10
agazza: http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=3212

Detta är enligt mig en mycket intressant byggsats!

Här finns mer läsning
http://www.carlssonplanet.com/oa5_mmx.php

Lite över hans budget tror jag.

tp_88
2011-05-07, 16:55
Någon annan som var på mässan i Jönköping idag, eller som ska dit imorgon?

Tyvärr så tycker jag inte att den var särskilt bra, kan förvisso bara jämföra med Arken och den var betydligt bättre.

Små rum, katastrofal musik (värre än vanligt tom) och i många fall tråkiga produktval. Nu låter det väldigt negativt, givetvis var det ändå ganska trevligt att springa runt där.


Den största besvikelsen för dagen var definitivt Larsen 8. Har aldrig hört deras högtalare tidigare men har läst mycket gott om dom, så jag blev mycket förvånad. Det lät verkligen riktigt dåligt i min smak, det lät som en enda stor sörja.

Dagens överraskning var istället Canton Reference 9.2 och Duevel PlaneTs (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=548539). Har haft svårt för Canton tidigare men dom verkar ha ändrat sin ljudfilosofi och det lät inte alls som tidigare modeller (RCL etc). Mycket bra.

"UFO-högtalarna" från Duevel lät också dom ganska trevligt för prislappen, väldigt bra spridning. Dessutom ett av väldigt, väldigt få rum som spelade bra musik.

MasterChief
2011-05-16, 19:15
:D

hCH9p2V32yY

grakka
2011-05-16, 21:35
:D

hCH9p2V32yY

Vansinnigt kul :laugh:. Frågan är om folk förstår sig på den.

MasterChief
2011-05-16, 22:09
Därför jag la den i denna nördtråd istället för i YouTube-tråden. :D

agazza
2011-05-24, 18:10
http://www.blocket.se/alvsborg/Pioneer_SX_1280_Vintage_33601115.htm?ca=4&w=3

grakka
2011-05-24, 18:52
http://www.blocket.se/alvsborg/Pioneer_SX_1280_Vintage_33601115.htm?ca=4&w=3

kanske något för denna grabben :P
http://www.blocket.se/sodermanland/Forstarkare_32707671.htm?ca=4&w=3

MasterChief
2011-05-24, 19:27
Ja, man kan bara älska Blocket.

agazza
2011-05-24, 19:49
kanske något för denna grabben :P
http://www.blocket.se/sodermanland/Forstarkare_32707671.htm?ca=4&w=3

Tyckte det var en bra deal jag, senast jag såg en sx1980 har jag för mig den gick på över 40k

MasterChief
2011-05-24, 19:53
Tyckte det var en bra deal jag, senast jag såg en sx1980 har jag för mig den gick på över 40k

Jo, men detta var ingen 1980. Sedan tror jag nog de går för klart lägre på eBay.

agazza
2011-05-25, 18:17
Jo, men detta var ingen 1980. Sedan tror jag nog de går för klart lägre på eBay.

aha, fan jag såg fel




Ontopic


Jag är sugen på köpa något riktigt snart, men är otroligt dålig på sånthär.

jag ska snart flytta till en liten lägenhet, jag gissar att vardagsrummet är på runt 25-30kvm allt i betong.


ljudabsorbenter osv kan jag ordna själv, men när det kommer till systemet så är jag sugen på att utöka till ett 5.0 eller 5.1 system.

Jag lyssnar mest på rock, men det är allt från Jay smith till bryan adams.

Är det några som har några förslag?

Det jag har tänkt på är denna combo, mest bara för att det är snyggt..:em:


http://www.hifiklubben.com/images/products/big/SYSDALI15_1.jpg
http://emotiva.com/xpa5/XPA5_angle.png


Möjligtvis att det är lite överdrivet på förstärkaren, men det är en sak jag vill slippa byta ut i framtiden, men då är problemet att jag behöver någon slags ljudprocessor också och en aktiv sub senare. Men dollarn är ju billig

hahavaffan
2011-05-25, 18:24
Emotiva verkar mycket trevligt! Vet några som bytt ut bra prylar mot Emotivas diton och blivit mer än nöjda. Funderade själv ett tag på att köpa deras lilla monoblock för att ge min centerkanal lite extra skjuts, men jag velar som vanligt.

ekmanc
2011-05-25, 18:43
ljudabsorbenter osv kan jag ordna själv, men när det kommer till systemet så är jag sugen på att utöka till ett 5.0 eller 5.1 system.




Ta det lite försiktigt med det, det är hur lätt som helst att gå bort sig om man inte har kunskapen.

Inte ens säkert att du behöver absorbera något.

MasterChief
2011-05-25, 19:20
aha, fan jag såg fel




Ontopic


Jag är sugen på köpa något riktigt snart, men är otroligt dålig på sånthär.

jag ska snart flytta till en liten lägenhet, jag gissar att vardagsrummet är på runt 25-30kvm allt i betong.


ljudabsorbenter osv kan jag ordna själv, men när det kommer till systemet så är jag sugen på att utöka till ett 5.0 eller 5.1 system.

Jag lyssnar mest på rock, men det är allt från Jay smith till bryan adams.

Är det några som har några förslag?

Det jag har tänkt på är denna combo, mest bara för att det är snyggt..:em:


http://www.hifiklubben.com/images/products/big/SYSDALI15_1.jpg



Möjligtvis att det är lite överdrivet på förstärkaren, men det är en sak jag vill slippa byta ut i framtiden, men då är problemet att jag behöver någon slags ljudprocessor också och en aktiv sub senare. Men dollarn är ju billig

Dali är....Dali. Vissa älskar dem, och andra verkar inte tåla dem. Varje gång jag varit på HiFi-klubben har jag alltid tyckt B&W låter bättre i samma prisklass. Andra tycker tvärtom. Högtalare och dess karaktär är onekligen något man bör lyssna på innan inköp. Annars är det väldigt lätt att det blir fel. I din prisklass finns många välbyggda och fina högtalare. Bara att snurra runt bland affärerna och ta upp säljarnas tid. Finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

agazza
2011-05-25, 19:34
Ta det lite försiktigt med det, det är hur lätt som helst att gå bort sig om man inte har kunskapen.

Inte ens säkert att du behöver absorbera något.

i en rektangulär betonggrotta? plus är de snyggt enligt mig.

Men jag hade tänkt använda en room analyzer

Dali är....Dali. Vissa älskar dem, och andra verkar inte tåla dem. Varje gång jag varit på HiFi-klubben har jag alltid tyckt B&W låter bättre i samma prisklass. Andra tycker tvärtom. Högtalare och dess karaktär är onekligen något man bör lyssna på innan inköp. Annars är det väldigt lätt att det blir fel. I din prisklass finns många välbyggda och fina högtalare. Bara att snurra runt bland affärerna och ta upp säljarnas tid. Finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Vad har du för tips i samma prisklass då? Kollar jag på hifiklubben är utbudet väldigt begränsat enligt mig, vad finns det för andra butiker i sthlm?

ekmanc
2011-05-25, 19:47
i en rektangulär betonggrotta? plus är de snyggt enligt mig.

Men jag hade tänkt använda en room analyzer



Vad har du för tips i samma prisklass då? Kollar jag på hifiklubben är utbudet väldigt begränsat enligt mig, vad finns det för andra butiker i sthlm?

Det kan vara snyggt ja men även med en room analyzer så är det helvetes svårt om man inte vet hur man ska göra. Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon som är duktig på området, annars riskerar du att få ett väldigt konstigt resultat.

agazza
2011-05-25, 20:05
Ta det lite försiktigt med det, det är hur lätt som helst att gå bort sig om man inte har kunskapen.

Inte ens säkert att du behöver absorbera något.

Det kan vara snyggt ja men även med en room analyzer så är det helvetes svårt om man inte vet hur man ska göra. Jag rekommenderar att du tar hjälp av någon som är duktig på området, annars riskerar du att få ett väldigt konstigt resultat.

Mja jag tänkte faktiskt låna analyzern så då hoppas jag få hjälp samtidigt

ante
2011-05-25, 21:46
Behöver lite köptips.

Har en gammal onkyo 696 surroundförstärkare som jag behöver 2 stativhögtalare till.

Kraven är:

pris<3000kr
skall låta relativt bra (har ett canton movie 10 MX surroundpaket att jämföra med, låter ok men mellanregistret fattas helt)
skall vara snygga

Har kikat på någon XTZ-variant som är rätt snygg i mitt tycke, och kostar lite över 2kkr. Finns det någon kanditat jag missat?

agazza
2011-05-25, 21:51
Behöver lite köptips.

Har en gammal onkyo surroundförstärkare som jag behöver 2 stativhögtalare till.

Kraven är:

pris<3000kr
skall låta relativt bra (har ett canton movie 10 MX att jämföra med, låter ok men mellanregistret fattas helt)
skall vara snygga

Har kikat på någon XTZ-variant som är rätt snygg i mitt tycke, och kostar lite över 2kkr. Finns det någon kanditat jag missat?

Går du bara på snygghet tycker jag audio pro mondial är sjukt snygga live, läderklädda.

Dom ligger väl inte helt fel heller betygsmässigt, aldrig lyssnat dock


Här är serien

http://www.avljudobild.se/sv/artiklar/audio-pro-mondial-51.html

ekmanc
2011-05-25, 21:54
Ante: ta gärna en kik på Monitor Audio också de har en del modeller som är otroligt prisvärda. Finns på t.ex. www.lefflershifi.se

-AG-
2011-05-25, 21:54
:D

hCH9p2V32yY

:laugh:

ante
2011-05-25, 21:55
Går du bara på snygghet tycker jag audio pro mondial är sjukt snygga live, läderklädda.

Dom ligger väl inte helt fel heller betygsmässigt, aldrig lyssnat dock


Här är serien

http://www.avljudobild.se/sv/artiklar/audio-pro-mondial-51.html

Tack för tipset, men dels var det ett surroundpaket och dels passade de inte min smak. Kan posta lite högtalare som jag tycker ser tillräckligt ok ut.

http://www.fyndborsen.se/images/P_5896_2_750-325.jpg

http://www.hifiklubben.com/images/products/big/DALISTILESATHGWH_1.jpg

agazza
2011-05-25, 21:57
Tack för tipset, men dels var det ett surroundpaket och dels passade de inte min smak. Kan posta lite högtalare som jag tycker ser tillräckligt ok ut.

http://www.fyndborsen.se/images/P_5896_2_750-325.jpg[/IMG]

[IMG]http://www.hifiklubben.com/images/products/big/DALISTILESATHGWH_1.jpg

Dom går att köpa separat, men du verkar redan ha hittat det du behöver :) Annars är väl PiP i den här tråden schyssta verkar det som

ante
2011-05-25, 22:11
Dom går att köpa separat, men du verkar redan ha hittat det du behöver :) Annars är väl PiP i den här tråden schyssta verkar det som

Ja, lutar starkt åt XTZ 93.23. Om det följer med något högtalargaller. Såg lite töntigt ut utan, och hittar inga bilder på nätet med galler på.

jakke
2011-06-06, 12:17
Jag är ute efter en usb dac ty jag skäms för att beätta att det i dagsläget är raka rör mellan min dator och förstärkare, en NAD c316bee. Jag har letat runt lite t.ex. på ebay men jag har *ingen anning om vad som är en bra dac. Vilka kriterer ska man bry sig om?

Är een bra? http://cgi.ebay.com/AUNE-Hifi-Mini-USB-SPDIF-DAC-Sound-Audio-Card-PCM2707-/260725525642?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb473cc8a#ht_6217wt_960

PowPow
2011-06-06, 13:52
Jag är ute efter en usb dac ty jag skäms för att beätta att det i dagsläget är raka rör mellan min dator och förstärkare, en NAD c316bee. Jag har letat runt lite t.ex. på ebay men jag har *ingen anning om vad som är en bra dac. Vilka kriterer ska man bry sig om?

Är een bra? http://cgi.ebay.com/AUNE-Hifi-Mini-USB-SPDIF-DAC-Sound-Audio-Card-PCM2707-/260725525642?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb473cc8a#ht_6217wt_960

Omtyckt av många (mig bland annat)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=372708

agazza
2011-06-19, 10:35
Jag måste ha vita högtalare.

Dom enda jag hittar jag tror jag skulle gilla är

KEF iq70

http://www.referenceaudio.se/ImageUpload/Digitalbild/IQ70%20White.jpg




och Q acoustics 2050

http://www.leconcepts.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/Q_Acoustics_2050_4c4b4c1953a6d.jpg


Jag är nästan lite sugen på KEF 5.1 paket men har ni några andra tips på vita högtalare? Canton GLE gillar jag inte utseendemässigt


EDIT

duavel planets är lite spännande också, ska försöka åka och lyssna på dom

http://www.sonicflare.com/Planet-3.jpg

just me
2011-06-19, 12:49
Finns väl många vita högt. Canton har det o även Monitor Audio iaf. :) Kan bara hålla med om att det är snyggt med vita högt.

KlopFer
2011-07-27, 22:43
Redan frågat i babbla tråden men kan lika gärna fråga här.

Väljer mellan:

Alt 1 Harman/Kardon 5.1
http://www.lefflershifi.se/harmankardon-avr255-hkts30-paket-p-1221-c-1239.aspx

Alt 2
Canton
http://www.lefflershifi.se/canton-gle-4902-p-1233-c-1257.aspx

Vad ska man satsa på? Det kanske finns andra golvhögtalare som är bättre i den prisklassen. Jag är ingen hifi nörd så för mig låter allting likadant.

Surround måste väl vara skönast när man ser på film?

Litecore
2011-07-28, 06:09
hur kan du välja mellan ett 5.1-system och ett par govlare? :P

KlopFer
2011-07-28, 08:15
hur kan du välja mellan ett 5.1-system och ett par govlare? :P

Inte så svårt. Vill man ha en riktigt skön filmupplevelse så tror jag 5.1systemet är bäst. Vill man lira musik är det golvarna :)

Sir Anselm
2011-07-28, 09:06
Jag är ute efter en usb dac ty jag skäms för att beätta att det i dagsläget är raka rör mellan min dator och förstärkare, en NAD c316bee. Jag har letat runt lite t.ex. på ebay men jag har *ingen anning om vad som är en bra dac. Vilka kriterer ska man bry sig om?

Är een bra? http://cgi.ebay.com/AUNE-Hifi-Mini-USB-SPDIF-DAC-Sound-Audio-Card-PCM2707-/260725525642?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cb473cc8a#ht_6217wt_960

Innan du lägger en hög pengar på en DAC ska du nog försöka testa en blint i din anläggning, långt ifrån säkert att du hör någon skillnad. Eller att det är en positiv skillnad, om du hör någon.

hultman
2011-07-28, 09:20
Redan frågat i babbla tråden men kan lika gärna fråga här.

Väljer mellan:

Alt 1 Harman/Kardon 5.1
http://www.lefflershifi.se/harmankardon-avr255-hkts30-paket-p-1221-c-1239.aspx

Alt 2
Canton
http://www.lefflershifi.se/canton-gle-4902-p-1233-c-1257.aspx

Vad ska man satsa på? Det kanske finns andra golvhögtalare som är bättre i den prisklassen. Jag är ingen hifi nörd så för mig låter allting likadant.

Surround måste väl vara skönast när man ser på film?

Golvarna är "prisvärda" och 5.1-systemet kommer alltid att låta illa. En vettig kompromiss kan ju vara att köpa golvarna tillsammans med en flerkanalsreceiver och komplettera med Cantons enklare högtalare som bak- och center.

KlopFer
2011-07-28, 09:36
Det behöver inte just vara Canton högtalarna, men vita ska dem gärna vara för att passa med tvbänken och soffbordet.

Jag får åka in till lefflers och lyssna lite så får jag se vad det blir. Men lutar åt att jag köper golvarna.

Vad är värt att ge för en förstärkare då? Det blir min första någonsin så jag är ute på djupt vatten :D

Litecore
2011-07-28, 09:40
i en tråd som är tänkt att avhandla just tvåkanal så får jag väl säga en ren tvåkanalare !
men det beror självklart på vad du ska ha grejerna till och om du har planer på att byta upp
dig eller köpa andra/fler grejer i framtiden? vad det är värt att ge är lite svårt att säga ;P

hultman
2011-07-28, 09:48
Det behöver inte just vara Canton högtalarna, men vita ska dem gärna vara för att passa med tvbänken och soffbordet.

Jag får åka in till lefflers och lyssna lite så får jag se vad det blir. Men lutar åt att jag köper golvarna.

Vad är värt att ge för en förstärkare då? Det blir min första någonsin så jag är ute på djupt vatten :D

Hur mycket man är villig att lägga på en förstärkare beror naturligtvis på vad man har för ambitioner med anläggningen. Om du inte vill att förstärkaren ska vara flaskhalsen så bör du lägga 4-8k på en tvåkanalare och lite mer på en flerkanalare. Oavsett vilket så tycker jag att du gör rätt i att åka iväg och lyssna lite, det skiljer sig en hel del mellan olika märken hur de låter, och vissa kombinationer förstärkare/högtalare är direkt idiotiska.

Och som Litecore skriver så bör du fundera på om du i framtiden kommer att värdesätta några extra ljudkanaler till film eller musiklyssnande. Vissa ångrar att de köpte flerkanaligt, andra att de inte gjorde det :)

KlopFer
2011-07-28, 09:59
Okej, tack för tipsen.

Jag får ta en dag i helgen och åka runt och lyssna lite. Jag har kollat runt lite och hittat några förstärkare för ca 5k som borde räcka sålänge.

Eftersom man ändå bor i lägenhet känns det som man inte kommer kunna pressa ur dem lika hårt som om man bodde i villa utan grannar.

KlopFer
2011-07-28, 10:05
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/denon_avr-1912_hemmabioreceiver.htm

http://www.lefflershifi.se/harmankardon-hk3490-p-156-c-1275.aspx

Vad tror ni? Borde det funka?

Litecore
2011-07-28, 10:07
DENON > H/K

alla dagar i veckan !

hultman
2011-07-28, 11:17
Lyssna själv är mitt tips. Mitt "biosystem" består av Canton 409 med alla surrar tillsammans med HK Cinemaster 29. Låter väl hyfsat men stereoanläggningen låter betydligt bättre.

Minimjölk
2011-07-28, 11:29
Min input i ämnet är att bra tvåkanals överglänser ett dåligt 5.1 även i filmläge. Visst är det coolt med surround-effekter via bakkanalerna men om ljudet ändå är kass kommer man tröttna direkt. Bättre att börja med ett kompetent 2-kanals-system som man sedan kan utvidga till 5.1 eller 11.2 om man nu är sugen på det.

Enligt mig finns det inget värre än små billiga 5.1-system med en kass bumlig sub och små plastiga billiga surroundhögtalare som absolut inte klarar av att återge en naturtrogen återgivning mellan 80-20000Hz där de är tänkta att arbeta. Ett sådant system som mest är gjort för att det skall vara billigt och ta liten plats. jag förstår inte hur något sådant ens kan övervägas om det inte är så att man har en starkt begränsad budget då det ALLTID låter apa. Trots att det marknadsförs som "Superdual-Mega Woofer Extended super Dooper bass på extrema 800W per kanal". Sedan läser man på baksidan och ser en maximal effektförbrukning på 100W och ser att högtalarelementen ser ut som hämtade från en klockradio.

Det finns mycket att hämta bara på att gå upp ett litet prissteg i från detta. Därför hänvisar jag till att börja med tvåkanal först där man för en rimlig peng kan få ok ljud.

KlopFer
2011-07-28, 21:18
Det blev 2st Canton :) dock fanns det ingen Denon förstärkare så fick bli en nyare av yamaha i samma prisklass.

Känns lite roligt att en förstärkare kostar nästan lika mycket som högtalarna :D

Men jag är nöjd med ljudet. Borde man ställa in något speciellt eller är det bara köra på default läge?

agazza
2011-07-28, 21:28
Det blev 2st Canton :) dock fanns det ingen Denon förstärkare så fick bli en nyare av yamaha i samma prisklass.

Känns lite roligt att en förstärkare kostar nästan lika mycket som högtalarna :D

Men jag är nöjd med ljudet. Borde man ställa in något speciellt eller är det bara köra på default läge?

Den inbyggda rumanalyseringen på min stereo hjälpte mig mycket på vägen då det gällde balansen mellan höger vänster iaf. Prova att pillra runt lite, blir det inte bättre så nolla den bara.

KlopFer
2011-07-28, 21:41
Får väl pilla lite och se. Måste man spela in högtalarna något?

Olegh
2011-07-28, 22:23
Spelar du bara i tvåkanal så borde du använda något slags läge där ljudet processas så lite som möjligt. Möjligtvis kan man pilla på tonkontrollerna och balansen om det behövs. Kommer inte ihåg så här på rak arm vad Yamaha kallar det.. Inspelningen kommer av sig själv, det är inget särskilt du måste tänka på. :)

KlopFer
2011-07-29, 19:03
Det blev mycket roligare att lyssna på musik nu helt plötsligt =)

Jag har redan siktet inställt på vilken center jag ska köpa.


(Den fula tapeten bakom valde inte jag)
http://i51.tinypic.com/smfzo7.jpg
Synd att det inte fanns vita bara.

KlopFer
2011-07-29, 19:09
Denna borde passa bra till serien tror jag. Då åker tvn upp på väggen och centern under isåfall.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=252695

Snobbe
2011-07-29, 20:26
Det blev mycket roligare att lyssna på musik nu helt plötsligt =)

Jag har redan siktet inställt på vilken center jag ska köpa.


(Den fula tapeten bakom valde inte jag)
http://i51.tinypic.com/smfzo7.jpg
Synd att det inte fanns vita bara.

Är ute efter 2kanals ljud för min TV/musik. Är du nöjd med köpet? Och vad kostade dom? Du får gärna säga vad dom heter också:D

Litecore
2011-07-29, 21:27
Är ute efter 2kanals ljud för min TV/musik. Är du nöjd med köpet? Och vad kostade dom? Du får gärna säga vad dom heter också:D
Canton GLE 490.2 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=717436), kostar 6990:-

KlopFer
2011-07-30, 08:25
Litecore har svaret =)

Litecore
2011-07-30, 15:04
Litecore har svaret =)
jag är så facebook-skadad och letar efter "Like" på en gång ^^

agazza
2011-07-30, 17:00
Du borde väntat och beställt vita, det är sjukt snyggt

Snobbe
2011-07-31, 13:47
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=717436 funderar på o köpa dessa, är det för extremt att ha dessa i en lägenhet på 25kvm? Om någon kan tipsa om en bra receiver också så vore det guld. Ska köra HTPC > receiver > ps3,tv,högtalare.

Finns det något ställe i sthlm jag kan åka och lyssna på dessa högtalare?

tp_88
2011-07-31, 15:28
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=717436 funderar på o köpa dessa, är det för extremt att ha dessa i en lägenhet på 25kvm? Om någon kan tipsa om en bra receiver också så vore det guld. Ska köra HTPC > receiver > ps3,tv,högtalare.

Finns det något ställe i sthlm jag kan åka och lyssna på dessa högtalare?
Nej, inte för "extremt".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?map=717436

På Hembiobutiken kan du förhoppningsvis lyssna, men med största sannolikhet inte på Webhallen och Netonnet. Pause vet jag ingenting om men det verkar vara en hifiaffär så det är nog mycket möjligt att det går.

Om du ska köpa ny receiver hade jag satsat på Denon, Onkyo eller Yamaha i den prisklass du är intresserad av.

EDIT: Sen är jag inte riktigt säker på hur du menar med kopplingen? HTPC, PS3 (TV) -> Receiver -> Högtalare, TV är väl det rimliga.

Snobbe
2011-07-31, 16:09
Nej, inte för "extremt".

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?map=717436

På Hembiobutiken kan du förhoppningsvis lyssna, men med största sannolikhet inte på Webhallen och Netonnet. Pause vet jag ingenting om men det verkar vara en hifiaffär så det är nog mycket möjligt att det går.

Om du ska köpa ny receiver hade jag satsat på Denon, Onkyo eller Yamaha i den prisklass du är intresserad av.

EDIT: Sen är jag inte riktigt säker på hur du menar med kopplingen? HTPC, PS3 (TV) -> Receiver -> Högtalare, TV är väl det rimliga.

Jo måste skrivit fel på kopplingen, din är lite mer vettig:)

Litecore
2011-08-16, 00:40
var på besök hos släkten i helgen och passade på att besöka Ultimate Sound,
kan ju säga att det var det absolut häftigaste jag någonsin lyssnat på ! ;P

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/295031_10150348606800330_591605329_10277515_487643 4_n.jpg

agazza
2011-09-06, 15:00
Någon som har lust att gruppbeställa en velleman k4040 rörförstärkare med mig? 995 euro

Gärna någon som kan bygga ihop dom båda och ställa in dom också

http://www.diyaudio.com/forums/blogs/alexcp/attachments/241d1283622237-velleman-k4040-img_2056.jpg

Specifications

output power: 2 x 90Wrms music power for loads of 4 or 8 ohm
power bandwidth: 15Hz - 40kHz (-3dB ref. 50W)
frequency range: 8Hz - 80kHz (-3dB ref. 1W)
harmonic distortion: 0.08% (1kHz / 1W) / 0.7% (1kHz / 90W)
signal-to-noise ratio: > 105dB (A-weighted ref. 90W)
channel separation: > 75dB (ref. 90W)
input impedance: 34Kohm
input sensitivity: 1Vrms at 95W
damping factor: > 10 (100Hz)

hahavaffan
2011-09-06, 15:02
Är det en av Mr Välljuds bilder månne? :D

agazza
2011-09-06, 15:08
wat? vems min?

hahavaffan
2011-09-06, 15:15
wat? vems min?Haha, nä jag trodde du hittat bilden på Prisjakt/Minhembio och att det var mr-välljud som lagt upp den, eftersom att han enbart tar bilder på sin elektronik ute i naturen. Ibland poserar även dagens fångst tillsammans med prylarna :D

agazza
2011-09-06, 15:16
Haha, nä jag trodde du hittat bilden på Prisjakt/Minhembio och att det var mr-välljud som lagt upp den, eftersom att han enbart tar bilder på sin elektronik ute i naturen. Ibland poserar även dagens fångst tillsammans med prylarna :D

nu får du länka :D

hahavaffan
2011-09-06, 15:18
nu får du länka :D

http://www.minhembio.com/mr-v%C3%A4lljud :thumbup:

agazza
2011-09-06, 15:23
hahavaffan:D

ekmanc
2011-09-06, 15:45
Någon som har lust att gruppbeställa en velleman k4040 rörförstärkare med mig? 995 euro

Gärna någon som kan bygga ihop dom båda och ställa in dom också

http://www.diyaudio.com/forums/blogs/alexcp/attachments/241d1283622237-velleman-k4040-img_2056.jpg

Specifications

output power: 2 x 90Wrms music power for loads of 4 or 8 ohm
power bandwidth: 15Hz - 40kHz (-3dB ref. 50W)
frequency range: 8Hz - 80kHz (-3dB ref. 1W)
harmonic distortion: 0.08% (1kHz / 1W) / 0.7% (1kHz / 90W)
signal-to-noise ratio: > 105dB (A-weighted ref. 90W)
channel separation: > 75dB (ref. 90W)
input impedance: 34Kohm
input sensitivity: 1Vrms at 95W
damping factor: > 10 (100Hz)

Har du lyssnat på denna eller har någon som helst aning om hur kvaliteten är? den brukar minst sagt variera på den här sortens produkter annars. Köpa förstärkare ohört är en stor chansning.

hultman
2011-09-06, 17:40
var på besök hos släkten i helgen och passade på att besöka Ultimate Sound,
kan ju säga att det var det absolut häftigaste jag någonsin lyssnat på ! ;P

http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/295031_10150348606800330_591605329_10277515_487643 4_n.jpg

TAD Reference One. Jotack, de har fått en del positiva omdömen ;)

agazza
2011-09-06, 17:58
Har du lyssnat på denna eller har någon som helst aning om hur kvaliteten är? den brukar minst sagt variera på den här sortens produkter annars. Köpa förstärkare ohört är en stor chansning.

Som med kablar menar du?;)

Jag tror inte direkt ljudet är dåligt i den bara för att det är ett gör det själv kitt. Men jag har läst mig till att man kan få ut mer av den med andra rör dock

ekmanc
2011-09-06, 18:04
Som med kablar menar du?;)

Jag tror inte direkt ljudet är dåligt i den bara för att det är ett gör det själv kitt. Men jag har läst mig till att man kan få ut mer av den med andra rör dock


Vad menar du? nej man ska inte köpa kablar eller någon annan komponent ohört heller för den delen.

Det handlar inte om att den är dålig för att det är en DIY-stärkare men hur ska du ha en aning om ifall du gillar den och den matchar bra ihop med dina högtalare om du inte har hört den? Det kan ju vara precis allt ifrån fisk till fågel och det är väl ändå en rätt stor chansning för 10k? speciellt eftersom andrahandsvärdet lär va uselt på en produkt som du löder ihop själv.

agazza
2011-09-06, 18:22
Vad menar du? nej man ska inte köpa kablar eller någon annan komponent ohört heller för den delen.

Det handlar inte om att den är dålig för att det är en DIY-stärkare men hur ska du ha en aning om ifall du gillar den och den matchar bra ihop med dina högtalare om du inte har hört den? Det kan ju vara precis allt ifrån fisk till fågel och det är väl ändå en rätt stor chansning för 10k? speciellt eftersom andrahandsvärdet lär va uselt på en produkt som du löder ihop själv.

Jag har helt enkelt inte samma filosofi som dig, vilka saker som passar ihop osv.

Jag anser att högtalare passar ihop med kablar på över 2,5 kvadrat med skärm, och att högtalare passar ihop med förstärkare med tillräckligt kraft för att driva dom.

Sedan över till förstärkare då så finns det ju självklart skillnader men jag tror aldrig jag skulle bli missnöjd med en klass A motför en annan, mitt människoöra kommer inte uppfatta skillnaden ändå. Det ljud jag kan höra kan jag ställa in själv med signalhanteraren så jag blir nöjd.

Nu har jag inte alls efterforskat den där förstärkaren utan gick bara efter spec och pris, hur som helst verkar alla tycka dom är löjligt prisvärda, fast vissa menar på att det blir ännu bättre ifall man köper eftermarknadsrör som är matchade.

ekmanc
2011-09-06, 18:24
Jag har helt enkelt inte samma filosofi som dig, vilka saker som passar ihop osv.

Jag anser att högtalare passar ihop med kablar på över 2,5 kvadrat med skärm, och att högtalare passar ihop med förstärkare med tillräckligt kraft för att driva dom.

Sedan över till förstärkare då så finns det ju självklart skillnader men jag tror aldrig jag skulle bli missnöjd med en klass A motför en annan, mitt människoöra kommer inte uppfatta skillnaden ändå. Det ljud jag kan höra kan jag ställa in själv med signalhanteraren så jag blir nöjd.

Nu har jag inte alls efterforskat den där förstärkaren utan gick bara efter spec och pris, hur som helst verkar alla tycka dom är löjligt prisvärda, fast vissa menar på att det blir ännu bättre ifall man köper eftermarknadsrör som är matchade.


Ok stoppa huvudet i sanden då och köp grisen i säcken :) lycka till hoppas du har flyt och dom spelar fint ihop.

Pratar du om att du behöver tillräckligt med effekt och inte hör skillnad annars så rekommenderar jag ett transistorsteg förresten, det är betydligt mindre underhåll och du får mycket mer effekt för pengarna, eftersom du ändå inte hör nån skillnad menar jag.

agazza
2011-09-06, 18:30
Ok stoppa huvudet i sanden då och köp grisen i säcken :) lycka till hoppas du har flyt och dom spelar fint ihop.

Pratar du om att du behöver tillräckligt med effekt och inte hör skillnad annars så rekommenderar jag ett transistorsteg förresten, det är betydligt mindre underhåll och du får mycket mer effekt för pengarna, eftersom du ändå inte hör nån skillnad menar jag.

Sluta dumma dig, jag anser bara att det blir löjligt när audiofili går över gränser som är fysiskt omöjligt, tex du och dina kablar.

Det finns en gräns där en bra grej motför en annan bra grej inte går att urskilja helt enkelt.

ekmanc
2011-09-06, 18:34
Sluta dumma dig, jag anser bara att det blir löjligt när audiofili går över gränser som är fysiskt omöjligt, tex du och dina kablar.

Det finns en gräns där en bra grej motför en annan bra grej inte går att urskilja helt enkelt.

Även om du tycker så så är det rätt långt mellan att inte tro på kablar till att man inte hör skillnad på olika förstärkare och att den här inte skulle kunna bli en katastrofal matchning till dina högtalare.

För övrigt bör du nog ta det lite lugnt med att tala om vad som är fysiskt omöjligt för det har du inte kunskap/utbildning nog att reda ut.

För övrigt2 så kan man inte ens säga att något är fysiskt omöjligt överhuvudtaget, du får kolla upp lite vetenskapteori ;)

agazza
2011-09-06, 18:45
Även om du tycker så så är det rätt långt mellan att inte tro på kablar till att man inte hör skillnad på olika förstärkare och att den här inte skulle kunna bli en katastrofal matchning till dina högtalare.

För övrigt bör du nog ta det lite lugnt med att tala om vad som är fysiskt omöjligt för det har du inte kunskap/utbildning nog att reda ut.

För övrigt2 så kan man inte ens säga att något är fysiskt omöjligt överhuvudtaget, du får kolla upp lite vetenskapteori ;)

Du överdriver även det jag säger.

För det andra har visst våra öron fysiska begränsningar, det är rätt simpelt, fysisk begränsning = fysiskt omöjligt. Därför brukar inbitna audiofiler vara lite löjliga.

Men jag tänker inte diskutera det mer med dig faktiskt :)

ekmanc
2011-09-06, 19:33
Du överdriver även det jag säger.

För det andra har visst våra öron fysiska begränsningar, det är rätt simpelt, fysisk begränsning = fysiskt omöjligt. Därför brukar inbitna audiofiler vara lite löjliga.

Men jag tänker inte diskutera det mer med dig faktiskt :)

Nu har du nog missförstått något kapitalt, våra öron är extremt känsliga och det finns noll forskning som backar upp det du just sa.

agazza
2011-09-06, 19:38
Nu har du nog missförstått något kapitalt, våra öron är extremt känsliga och det finns noll forskning som backar upp det du just sa.

Vart kommer alla påståenden om frekvensomfång, avmattning med ålder, jämförelser med andra djurs hörsel osv? Taget ur röven alltså av budget hifi märken?

Förklar dig lite mer tack

ekmanc
2011-09-06, 19:44
Vart kommer alla påståenden om frekvensomfång, avmattning med ålder, jämförelser med andra djurs hörsel osv? Taget ur röven alltså av budget hifi märken?

Förklar dig lite mer tack

Absolut inte det du säger stämmer men du tror väl inte att frekvensomfång är den ENDA parametern som påverkar hur något låter? isåfall skulle ju precis allt i denna värld låta likadant, ljud är extremt komplext och består av otroligt mycket fler parametrar än den du nämner.

Det är som att säga att alla viner smakar likadant för att de alla är gjorda av druvor.

För övrigt så finns det mig veterligen inte ett enda budgethifimärke som påstår det du säger.

bertbert
2011-09-06, 20:01
Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på TAD R1. Skulle vara mycket intressant. Väldigt... rabiata människor har lovordat dem.

För övrigt tänker jag inte käbbla med ekmanc. Men nog finns det mer än frekvensgång.

ekmanc
2011-09-06, 20:21
Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på TAD R1. Skulle vara mycket intressant. Väldigt... rabiata människor har lovordat dem.

För övrigt tänker jag inte käbbla med ekmanc. Men nog finns det mer än frekvensgång.

Ja TAD har en rätt ehm... speciell grupp människor som hyllar dom skyarna ;) men det är onekligen extremt bra högtalare.

Och jag orkar faktiskt inte ta en jättedebatt heller men skönt att vi kan vara överens om att ljud är lite mer komplext än så.

Pungis
2011-09-06, 20:22
Missat den här tråden! Jag lyssnar på ett par Heco Celan xt 901 genom en Onkyo 5008 :)

agazza
2011-09-06, 20:30
Absolut inte det du säger stämmer men du tror väl inte att frekvensomfång är den ENDA parametern som påverkar hur något låter? isåfall skulle ju precis allt i denna värld låta likadant, ljud är extremt komplext och består av otroligt mycket fler parametrar än den du nämner.

Det är som att säga att alla viner smakar likadant för att de alla är gjorda av druvor.

För övrigt så finns det mig veterligen inte ett enda budgethifimärke som påstår det du säger.

Jag vet, men du påstår fortfarande att en klass A förstärkare mot en annan som kan ge samma mätbara resultat, låter olika, eller hur?

Då vill jag att du visar mig vad det är som låter olika, förklarar för mig varför det låter olika, och blindtest som bevisar att det går att urskilja.

ekmanc
2011-09-06, 20:41
Jag vet, men du påstår fortfarande att en klass A förstärkare mot en annan som kan ge samma mätbara resultat, låter olika, eller hur?

Då vill jag att du visar mig vad det är som låter olika, förklarar för mig varför det låter olika, och blindtest som bevisar att det går att urskilja.


Alltså jag förstår inte vad du menar med mäter likadant? det finns tonvis med parametrar man kan mäta, vilka ska vara likadana för att du tycker det ska mäta "likadant" det räcker inte med bara frekvensomfång det har vi redan konstaterat, det säger inte ett smack, och varför ska det vara just en klass A förstärkare?

Jag skulle vilja veta varför du är så benhård på att du vill ha en teoretisk fysikalisk förklaring när dina egna fysikkunskaper uppenbart är extremt begränsade? Du hade ändå inte kunnat förstå och tolka resultaten, och inte jag heller för den delen trots min chalmersutbildning.

Gör du samma sak när du ska köpa andra produkter? ber du om en doktorsavhandling för att tala om för dig varför mamma scans köttbullar är godare än felix? det är ungefär lika korkat? känns som om det vore enklare att bara smaka istället.

Det viktiga torde vara hur det faktiskt funkar i verkligheten, jag har provlyssnat ett stort antal förstärkare och har hitills aldrig hört två som låter precis likadant, det gör nog inte du heller om du faktiskt testar.

agazza
2011-09-06, 21:09
Alltså jag förstår inte vad du menar med mäter likadant? det finns tonvis med parametrar man kan mäta, vilka ska vara likadana för att du tycker det ska mäta "likadant" det räcker inte med bara frekvensomfång det har vi redan konstaterat, det säger inte ett smack, och varför ska det vara just en klass A förstärkare?

Jag skulle vilja veta varför du är så benhård på att du vill ha en teoretisk fysikalisk förklaring när dina egna fysikkunskaper uppenbart är extremt begränsade? Du hade ändå inte kunnat förstå och tolka resultaten, och inte jag heller för den delen trots min chalmersutbildning.

Gör du samma sak när du ska köpa andra produkter? ber du om en doktorsavhandling för att tala om för dig varför mamma scans köttbullar är godare än felix? det är ungefär lika korkat? känns som om det vore enklare att bara smaka istället.

Det viktiga torde vara hur det faktiskt funkar i verkligheten, jag har provlyssnat ett stort antal förstärkare och har hitills aldrig hört två som låter precis likadant, det gör nog inte du heller om du faktiskt testar.


Nej det gör jag inte, jag blir bara irriterad på dig när du kör samma stil som kabeldiskussionen. raljerar utan att peka på fakta, dra upp fakta som du kan förstå med din chalmers utbildning till att börja med då, jag har lång tid på mig att tolka den.

Men som sagt, jag tänkte ju faktiskt inte ens diskutera med dig, jag kan inte vinna över placebokänslor.

En väldigt snabb googling visade på ganska många av dessa tester med samma resultat som vanligt

http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx

ekmanc
2011-09-06, 21:12
Nej det gör jag inte, jag blir bara irriterad på dig när du kör samma stil som kabeldiskussionen. raljerar utan att peka på fakta, dra upp fakta som du kan förstå med din chalmers utbildning till att börja med då, jag har lång tid på mig att tolka den.

Men som sagt, jag tänkte ju faktiskt inte ens diskutera med dig, jag kan inte vinna över placebokänslor.

En väldigt snabb googling visade på ganska många av dessa tester med samma resultat som vanligt

http://www.hometheaterfocus.com/receivers/amplifier-sound-quality.aspx


Problemet är att du saknar en grundläggande förståelse av ämnet det går inte att komma med pekpinnar, det finns inga internetsidor som säger sanningen om detta lika lite som jag kan bevisa för dig vad som är det ultimata sättet att träna på för bäst muskelutveckling. Detta är ett extremt komplext ämne men testa ställ frågan på hififorum.nu om du vill ha lite bättre svar från någon som kan uttrycka sig bättre, eller fan fråga på faktiskt.se om du vill till och med dom som har en extremt snäv bild av vad man hör skillnad på kommer tala om för dig att du har förstått saken lite fel.

Och ja grattis du lyckas hitta EN hemsida som är full med skitsnack när det finns tio miljoner på nätet som säger precis tvärtom ;) du måste ha fått leta länge.

Om du bor i göteborgsområdet så kunde du gärna få komma förbi nåndag, min anläggning borde ju låta exakt likadant som din eftersom man ändå inte hör skillnad på någonting...

Redan en sån enkel grej som vilka kablar/högtalare du väljer att ha som last på din förstärkare kan påverka så att samma förstärkare beter sig ganska så olika eftersom den får jobba under helt olika förutsättningar. Att då tro att olika förstärkare helt oberoende av last skulle låta samma är en aning naivt.

agazza
2011-09-06, 21:20
Problemet är att du saknar en grundläggande förståelse av ämnet det går inte att komma med pekpinnar, det finns inga internetsidor som säger sanningen om detta lika lite som jag kan bevisa för dig vad som är det ultimata sättet att träna på för bäst muskelutveckling.

Och ja grattis du lyckas hitta EN hemsida som är full med skitsnack när det finns tio miljoner på nätet som säger precis tvärtom ;) du måste ha fått leta länge.

Om du bor i göteborgsområdet så kunde du gärna få komma förbi nåndag, min anläggning borde ju låta exakt likadant som din eftersom man ändå inte hör skillnad på någonting...

Det finns tusentals människor som påstår placebokänslor ja, utan att ha något konkret att peka på.

Det finns massvis av dessa studier, jag tryckte upp dom 3 första, men den jag valde var den mest seriösa eftersom den hade väldigt professionella lyssnare.

Klart man hör skillnad, delningsfilter, element, lådkonstruktion, material, rumsform, efterklang, eko, vinklar och mycket mer förstår jag påverkar ljudet.

Jag har lyssnat på väldigt dyra riggar hos folk som kan, och det låter onekligen bra, men jag har även hört riggar för en tiondel av priset låta väldigt bra också, lika nej, det är olika rum, olika storlek på element och olika placeringar.

Nu ska jag faktiskt göra annat, men jag vill gärna läsa ifall du kan visa mig något konkret, jag vill alltid lära mig nytt och kan erkänna ifall jag har fel, men jag vill helst inte få höra att en förstärkare för 10.000 är skit bara för att den inte är tillverkad av ett hypat hifimärke.

ekmanc
2011-09-06, 21:28
Vem har sagt att förstärkaren du länkade till låter skit? det får du hemskt gärna visa mig.

Jag sa att jag inte tycker du ska köpa en så dyr förstärkare helt olyssnat, jag skulle inte rekommendera att du köper en svindyr high-end förstärkare från ett välrenommerat märke olyssnat heller, låna hem och kolla så det funkar hemma hos dig i ditt rum och med dina högtalare annars kan det om du har otur bli en riktigt dålig match.

Rätt intressant förresten att du tror att man hör skillnad på delningsfilter och element o.s.v. men inte på en förstärkare :P haha rent komiskt ju...

Finns för övrigt inget linjärt beroende mellan pris och prestanda inom hifi precis som det inte gör i någon annan bransch heller, en trimmad golf KAN vara snabbare än en Ferrari men i de flesta fall är den dyrare bilen vassare.

Förstår inte varför du envisas med att vara så extremt trångsynt, det måste vara väldigt tråkigt att ha den inställningen, speciellt när man så uppenbart har noll koll på området men lik förbannat är så stensäker.

ekmanc
2011-09-06, 21:35
Du kan ju läsa igenom det här om du vill, det första jag hittade om nyare mätningar på hifirelaterade saker.

Ska läsa igenom den själv ikväll och se om det är givande.
http://nordost.com/default/downloads/New%20Approaches%20To%20Audio%20Measurement.pdf

agazza
2011-09-06, 21:52
Vem har sagt att förstärkaren du länkade till låter skit? det får du hemskt gärna visa mig.

Jag sa att jag inte tycker du ska köpa en så dyr förstärkare helt olyssnat, jag skulle inte rekommendera att du köper en svindyr high-end förstärkare från ett välrenommerat märke olyssnat heller, låna hem och kolla så det funkar hemma hos dig i ditt rum och med dina högtalare annars kan det om du har otur bli en riktigt dålig match.

Rätt intressant förresten att du tror att man hör skillnad på delningsfilter och element o.s.v. men inte på en förstärkare :P haha rent komiskt ju...

Finns för övrigt inget linjärt beroende mellan pris och prestanda inom hifi precis som det inte gör i någon annan bransch heller, en trimmad golf KAN vara snabbare än en Ferrari men i de flesta fall är den dyrare bilen vassare.

Förstår inte varför du envisas med att vara så extremt trångsynt, det måste vara väldigt tråkigt att ha den inställningen, speciellt när man så uppenbart har noll koll på området men lik förbannat är så stensäker.

Tanken med förstärkaren är att den är prisvärd pga att man får bygga den själv, det finns inte möjlighet ens att provlyssna för det ska inte finnas behov av det.

varför skulle det vara komiskt? En högtalare kan tex återge 40hz en annan klarar hela vägen ner till 20hz. Klart man hör skillnad på dom, matas dom även med rätt hz så blir det hela ännu bättre...

Jag har noll koll på religion också, men har samma attityd mot det. Stensäker är jag inte, jag tar bara inte ditt ord för sanning efter du hävt ur dig väldigt skeptiska saker.


Ska läsa genom den faktiskt och se ifall dom har något bra att säga förutom snabb kabel..

ekmanc
2011-09-06, 22:01
Tanken med förstärkaren är att den är prisvärd pga att man får bygga den själv, det finns inte möjlighet ens att provlyssna för det ska inte finnas behov av det.

varför skulle det vara komiskt? En högtalare kan tex återge 40hz en annan klarar hela vägen ner till 20hz. Klart man hör skillnad på dom, matas dom även med rätt hz så blir det hela ännu bättre...

Jag har noll koll på religion också, men har samma attityd mot det. Stensäker är jag inte, jag tar bara inte ditt ord för sanning efter du hävt ur dig väldigt skeptiska saker.


Ska läsa genom den faktiskt och se ifall dom har något bra att säga förutom snabb kabel..

Ok men även om vi nu säger att förstärkare låter likadant så kommer du köpa en förstärkare som kräver underhåll/kostnad i form av biasjustering och nya rör då och då plus att du får MYCKET färre watt för pengarna istället för att köpa en transistorförstärkare? För att inte tala om att den kommer bli vam som fan och dra ordentligt med ström vilket ökar din kostnad ytterligare, ett extremt ologiskt köp med tanke på vad du är ute efter.

Återigen suck... Frekvensomfång har inte inte mycket med saken att göra, ett par datorhögtalare kommer inte låta som ett par TAD även om du skulle klippa bort allt under 100Hz på båda. Sök på distorsion, distorsionsspektra och övertoner till att börja med, sen har du stigtid och dynamik, jitter, spridningsmönster och massvis med fler parametrar som påverkar ljudet.

Du ska absolut inte ta mitt ord för sanning, läs på själv och skaffa dig kunskap på ämnet och för guds skull lyssna på och testa olika förstärkare... erfarenhet är ovärderligt.

ekmanc
2011-09-06, 22:42
Kan tillägga också att det är väldigt hög spänning i en rörförstärkare så se till att du verkligen verkligen har koll på vad du håller på med om du nu tvunget ska bygga den själv.

agazza
2011-09-06, 22:49
Kan tillägga också att det är väldigt hög spänning i en rörförstärkare så se till att du verkligen verkligen har koll på vad du håller på med om du nu tvunget ska bygga den själv.

Tro det eller ej så har jag byggt en förstärkare själv förr, men hela byggandet kommer överlåtas till en lite mer erfaren gubbe så att säga, ifall jag ens köper den. Tack för att du inte vill skada mig ännu :D

Minimjölk
2011-09-07, 08:29
oj oj, heta känslor och förstärkare. Jag har en del erfarenhet i ämnet och visst är det skillnad mellan olika förstärkare men de tydligaste skillnaderna märker man först när man belastar med en högtalare som uppvisar förstärkarens brister. Att förstärkaren har en någorlunda jämn och utsträckt frekvensgång samt kan leverera tillräckligt med effekt (eller ström) i den anslutna lastens (högtalare+kablel) impedans är kritiskt för att det skal llåta ok. Normalt sätt så länge man inte mardrömsbelastar en normal förstärkare skall inte ovanstående vara något problem.

Däremot är tex en sådan sak som dämpfaktor väldigt intressant. Speciellt när man har högtalare med kraftiga variationer i impedanskurvan. En hög dämpfaktor (1000 eller mer) borgar för att dessa variationer om de inte är oerhört kraftiga inte kommer återspegla sig på frekvensgången. I ditt fall så är däremot dämpfaktorn väldigt låg vilket troligtvis kommer påverka ljudet i någon riktning. Du kan hitta massa info om detta på nätet. Speciellt stort är problemet om högtalarna har riktigt låg impedans i något område, då kommer även frekvensgången efterspegla detta.
Det finns ytterligare parametrar som påverkar ljudet men dessa ovan gör det definitivt.
Så länge förstärkaren klarar att driva lasten så påverkar högtalare och rum ljudet betydligt mer.

Jämför du en förstärkare i 10kkr-klassen mot en för 100kkr med en normal högtalarbelastning är är troligtvis skillnaderna minimala. Tar du däremot 2högtalare i 10kkr resp 100kkr så låter de troligtvis väldigt olika med klar fördel för 100kkr. Det finns ingen perfekt högtalare men för att ens komma när måste det till bra material, element, filterkomponenter samt en jävla massa utvecklingstid vilket leder till att en bra högtalare faktiskt måste kosta en del.

Jag förutsätter här att rummen i fallen ovan är optimerade för resp. setup.


För att återknyta till din förstärkare. har du provat Klass A med rör tidigare i din setup eller är det mer för att experimentera? Den låga dämpfaktorn brukar göra sig påmind på ljudet, beroedne på vilka högtalare du har då. Desto jämnare impedanskurva, desto mindre inverkan.

agazza
2011-09-07, 09:50
För att återknyta till din förstärkare. har du provat Klass A med rör tidigare i din setup eller är det mer för att experimentera? Den låga dämpfaktorn brukar göra sig påmind på ljudet, beroedne på vilka högtalare du har då. Desto jämnare impedanskurva, desto mindre inverkan.

Tack för ett bra svar :)

det är mest för att experimentera och jag har alltid varit lite mer fascinerad av rörförstärkare, plus är dom ju väldigt trevliga att titta på.


Jag har försökt hitta mätningar och info om mina högtalare men hittar tyvärr ingenting

ekmanc
2011-09-07, 10:59
Jämför du en förstärkare i 10kkr-klassen mot en för 100kkr med en normal högtalarbelastning är är troligtvis skillnaderna minimala. Tar du däremot 2högtalare i 10kkr resp 100kkr så låter de troligtvis väldigt olika med klar fördel för 100kkr. Det finns ingen perfekt högtalare men för att ens komma när måste det till bra material, element, filterkomponenter samt en jävla massa utvecklingstid vilket leder till att en bra högtalare faktiskt måste kosta en del.

Bra svar överlag men det där troligtvis stämmer inte tyvärr ;) det är en milsvid skillnad på en förstärkare för 100k och en för 10k.
10k i slutpris till konsument kommer man inte långt med du har 25% moms 30% till butiken, ofta 30% till en generalagent för märket och sen ska fabrikanten göra sin vinst SEN har du lite kvar som kan gå till materialkostnad o.s.v. och om du kollar på vad en riktigt bra transformator av större storlek kostar och kylflänsar och för att inte ens nämna välspecade kondensatorer så ser du snabbt att 10k räcker inte nånstans. Köper man en förstärkare för 10k i butik så är det en gravt kompromissad konstruktion där man försökt hålla nere kostnader ordentligt och den kommer låta betydligt sämre än en för 100k, testa en själv så kommer du märka detta fort.

Håller dock med er överlag om att det är större skillnader på högtalare än på förstärkare.

Minimjölk
2011-09-07, 12:04
Ursäkta för långt inlägg.


Bra svar överlag men det där troligtvis stämmer inte tyvärr ;) det är en milsvid skillnad på en förstärkare för 100k och en för 10k.
10k i slutpris till konsument kommer man inte långt med du har 25% moms 30% till butiken, ofta 30% till en generalagent för märket och sen ska fabrikanten göra sin vinst SEN har du lite kvar som kan gå till materialkostnad o.s.v. och om du kollar på vad en riktigt bra transformator av större storlek kostar och kylflänsar och för att inte ens nämna välspecade kondensatorer så ser du snabbt att 10k räcker inte nånstans. Köper man en förstärkare för 10k i butik så är det en gravt kompromissad konstruktion där man försökt hålla nere kostnader ordentligt och den kommer låta betydligt sämre än en för 100k, testa en själv så kommer du märka detta fort.

Håller dock med er överlag om att det är större skillnader på högtalare än på förstärkare.

Jag är fullt medveten om att priset ut mot kund är väldigt mycket högre än vad COGS för tillverkaren är. Desto mer utvecklingstid, dyrare och mer sällsynt konstruktion desto större marginaler måste ju tillverkaren dessutom ha och lägger därmed på slutpriset.

Enligt mig kan man med hyffsat små medel få till en förstärkare som låter bra med de allra flesta vanliga högtalare. kopplar du däremot in ett par högtalare med låg känslighet, låg impedans i vissa delar av området samt toppar i andra och snäva fasgångar ställer det betydligt högre krav på förstärkarens strömkapacitet och effekttillgångar. jag skulle dock säga att för de allra flesta högtalare och 99% av användarna så går det att hitta en förstärkare i 10K klassen som klarar av att driva högtalarna tillfredställande.

Exempel 1:
Kör du på ett par normala högtalare på kanske 90dB i känslighet och en impedanskurva som ligger hyffsat snällt mellan 5-10ohm och en sjysst fasgång så spelar det ju mindre roll om förstärkaren är dimensionerad till att klara av svåra belastningar på 1ohm, så länge den har tillräckligt med effekt i det aktuella impedansintervallet. Tar du istället något exklusivt märke som tar rejält betalt utan att erbjuda kraft och möjlighet att koppla in tunga laster så handlar det mer om prestige, design, marginal på ingående delar () se exempel 2 nedan). Elektroniken som sådan skiljer sig inte lika mycket. Visst kanske det sitter finare komponenter som även pga mindre volym betingar ett dyrare inköpspris för producenten och därmed ett högre pris ut för kunden.

En "bra" högtalare kräver en dyrare konstruktion i grunden och kräver därför ett högre slutpris, om inte producenten medvetet valt att krympa marginalerna. För marginaler, det har de i denna branchen, desto mer exklusiv produkt desto mer marginal per såld enhet.


Exempel 2:
Ni vet de där små batterierna CR2032 som man använder i sina bankdosor, dessa används även i många apparater som back-up batteri, om ni köper ett sådant batteri på den lokala bensinmacken kl 22.15 en fredag kväll kostar det kanske 30spänn för dig. Tillverkningskotstnaden på nämnda batteri ligger på några ören då företag som köper in detta i miljonvolym betalar en bra bit under en krona styck för dessa.

Kopplar man då detta till "vårt" intresse och tar en exklusiv kontakt som bara sitter på de allra dyraste skapelserna så är tillverkningskostnaden pga materialval etc. säkert hyffsat hög till att börja med. Dessutom pga exklusiviteten och de låga volymerna blir då inköpspriset för denna komponent för det producerande företaget ganska dyrt. Sedan pga att de då kallar sig ett exklusivt märke så lägger de säkerligen själva på en rejäl marginal på totalen, sedan har vi distributionsled och återförsäljare och sist du som konsument. Innan du som konsument har öppnat plånboken för att köpa en liten kontakt med en tilvlerkningskostnad av kanske 1kr så har du säkerligen fått betala säkert minst 300kr.

Köper du istället en högtalare av mindre exklusivt märke som då använder billigare kontakter som kostar runt 0,50kr styck men då de går i betydligt högre volymer beroende på att de sitter i var och varannan billigare produkt så blir hela leden påverkade och du som konsument betala kanske då bara 30kr styck. Dvs en faktor 10 på en ingående del som egentligen inte uppfyller någon märkbar förbättring så länge funktionen är ok för den billigare.


jag säger inte att billigare är bättre men man måste vara medveten om att ifall man är sugen på att ha bra ingående delar måste man vara beredd på att betala överpriser jämfört med vad "värdet" på de ingående delarna är.

Om det sedan är värt det är upp till var och en att bedöma. jag har själv en "dyr" rigg där hemma som låter förträffligt. Jag är dock säker på att jag skulle kunna uppnå i alla fall 90% av prestandan för betydligt mindre pengar. jag tycker dock att jag prioriterat rätt i att lägga pengar på det som jag tycker spelar roll. En bra DAC, förstärkare som kan ge tillräckligt med effekt och ett par fina högtalare med multipla subbar för att göra rumsproblemen mindre. Sedan då ett rum som är anpassat efter mitt ideal och utrustning, allting upmmätt och utprovat i 100-tals/1000-tals timmar.


För att knyta ihop säcken gällande förstärkare/högtalare så är många av de delar som sitter i en högtalare relativt exklusiva jämfört med delarna i en förstärkare, pratar vi sedan exklusiva högtalarserier så är det ännu färre i volym vilket ger ännu högre priser. Eftersom material/komponentvalen i en högtalare i allra högsta grad påverkar ljudkvalitén innebär det att man måste vara beredd att pynta upp om man vill ha något som är riktigt bra.

ekmanc
2011-09-07, 12:26
I stora drag stämmer det du säger väldigt bra men det är inte riktigt så enkelt som att om förstärkaren bara orkar driva sin last så kommer det låta llikadant eller tillräckligt bra oavsett hur usel förstärkare du har. Jag kan lätt bygga ihop en förstärkare som är kraftig nog men låter skit, det räcker att göra som på 70talet ch återkoppla dom stenhårt så dödar du allt liv i musiken, men dom mäter bra ;)

För att ta ett enkelt exempel så skiljer det rätt mycket i distorsion och distorsionsspektra till exempel mellan olika förstärkare och detta är ofta klart över gränsen för vad som är hörbart redan där kan dom låta olika och sen mellan rörförstärkare och transistorsteg så har dom en helt annan iuppsättning övertoner vilket även det ger olika ljud. Kontentan är att två förstärkare kan låta helt olika och även mäta helt olika även om de båda orkar driva samma last och 10k kommer man som sagt inte speciellt långt med då får man ha rätt dåliga ingående komponenter och väldigt låg utvecklingskostnad.

Minimjölk
2011-09-07, 14:23
Distorsionsspektra skiljer sig åt mellan olka förstärkartyper men ofta ligger nivån på distorsionen på väldigt låga 0.xxx%. Jämfört med att bra högtalare trots att de är bra distar med ofta flera % mitt i det hörbara området så känns förstärkarens dist som relativt försumbar i sammanhanget.

Jag håller med dig om att en 10K förstärkare säkerligen innehåller en hel del kompromisser men majoriteten av kostnadsskillnaden mellan denna och en en för 20K är inte materialkostnaden. Går man däremot upp en tiopotens i kostnad då skall det vara en hyffsat kompromisslös konstruktion.

Har du et tpar riktigt bra men besvärliga högtalare då lär du få ut mer av denna uppgradering jämfört med om du sitter på ett par högtalare som en beskedlig last i 10-20kkr-klassen.

Det är skillnad på förstärkare och förstärkare men enligt mig så om förstärkaren ger den kraft som behövs för ändamålet så är det mer fintrimning vi pratar. Speciellt om vi jämför i den övre klassen. Att jämföra en hemmabio-reciver från Siba på maffiga 7*195W för 2995:- med ett renodlat slutsteg i 50kkr klassen kommer givetvis ge en jordskredseger för det senare. tar vi däremot slutsteg i 10kkr klassen och jämför med ett för 100kkr så är det inte säkert att man upplever någon direkt skillnad.

Att byta högtalare eller lyssningsrum ger oerhört mycket mer förändring/förbättring per investerad krona.

ekmanc
2011-09-07, 14:35
Distorsionsspektra skiljer sig åt mellan olka förstärkartyper men ofta ligger nivån på distorsionen på väldigt låga 0.xxx%. Jämfört med att bra högtalare trots att de är bra distar med ofta flera % mitt i det hörbara området så känns förstärkarens dist som relativt försumbar i sammanhanget.

Jag håller med dig om att en 10K förstärkare säkerligen innehåller en hel del kompromisser men majoriteten av kostnadsskillnaden mellan denna och en en för 20K är inte materialkostnaden. Går man däremot upp en tiopotens i kostnad då skall det vara en hyffsat kompromisslös konstruktion.

Har du et tpar riktigt bra men besvärliga högtalare då lär du få ut mer av denna uppgradering jämfört med om du sitter på ett par högtalare som en beskedlig last i 10-20kkr-klassen.

Det är skillnad på förstärkare och förstärkare men enligt mig så om förstärkaren ger den kraft som behövs för ändamålet så är det mer fintrimning vi pratar. Speciellt om vi jämför i den övre klassen. Att jämföra en hemmabio-reciver från Siba på maffiga 7*195W för 2995:- med ett renodlat slutsteg i 50kkr klassen kommer givetvis ge en jordskredseger för det senare. tar vi däremot slutsteg i 10kkr klassen och jämför med ett för 100kkr så är det inte säkert att man upplever någon direkt skillnad.

Att byta högtalare eller lyssningsrum ger oerhört mycket mer förändring/förbättring per investerad krona.


Har du någonsin testat ett 10k slutsteg mot ett för 100k? isåfall vilka modeller och upplevde du då ingen eller väldigt liten skillnad?
Jag hade Burmester 956 mk2 hemma för ett tag sen och det var radikalt annorlunda i ljudet än mitt Krellsteg.

Om vi nu ska dra in högtalare och rum så är det en helt annan femma egentligen, visst högtalarna är viktigare och påverkar mer men om dom redan är bra så åtgärdar du ju knappast problem som uppstår tidigare i kedjan genom att uppgradera högtalarna en gång till och fortsätta spela med din gamla mediokra förstärkare. Kedjan är inte starkare än sin svagaste länk även om nu högtalarna är lite viktigare ;)

Dessutom ska tilläggas att högtalare/rum påverkar inte alls samma parametrar som förstärkaren gör, om du ska bygga en så snabb bil som möjligt så är motorstyrkan viktigast men förr eller senare måste du nog byta däck också, du kan uppgradera motorn i all evinnerlighet men det ger dig aldrig bättre friktion mot marken. Allt i en anläggning måste vara bra, har du en dålig källa så hörs det, dåligt rum hörs, dålig kvalitet på elen hörs, allt spelar in och man kan rangordna efter hur viktigt det är och var man får mest per krona men man bör aldrig skippa något område helt.

Snobbe
2011-09-17, 09:33
Jag har varit inne på att köra ett par av dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=412738

Men har insett att de kommer vara för stora för min setup. Så nu behöver jag tips på högtalare som jag kan kolla in som är mindre. Gärna såna som jag skulle kunna ha på min TV bänk pga att min yta är otroligt begränsad tyvärr :(

Jag vet faktiskt inte ens om de där var speciellt bra dom är ju ganska billiga för ett par högtalare.

Lite mer info, min vägg där ja kommer ha tvn är ganska liten och jag planerar att ha en TV bänk på 120cm där, Kan det pajja ljudet mycket om jag sätter 2 högtalare bara en meter ifrån varandra? Har aldrig testat det själv tbh.

jakke
2011-09-20, 17:40
Vad är den billigaste eller smartaste lösningen om jag vill kunna spela musik från spotify utan att starta datorn. Såklart en och annan mp3 kommer spelas också.

Jag har en ipad och iphone men vill helst inte koppla in dessa direkt med en sladd till förstärkaren av surfmässiga skäl.

tossefar
2011-09-20, 18:23
Vad är den billigaste eller smartaste lösningen om jag vill kunna spela musik från spotify utan att starta datorn. Såklart en och annan mp3 kommer spelas också.

Jag har en ipad och iphone men vill helst inte koppla in dessa direkt med en sladd till förstärkaren av surfmässiga skäl.

iPhone har airplay, bara att streama spotify trådlöst till stereon.

agazza
2011-09-20, 18:25
Något med DLNA eller onkyo har väl även en förstärkare som stödjer streamad spotify över wlan

tossefar
2011-09-20, 18:42
Något med DLNA eller onkyo har väl även en förstärkare som stödjer streamad spotify över wlan

Då känns det lättare att bara köpa en airport express och koppla in.

jakke
2011-09-20, 20:09
Då känns det lättare att bara köpa en airport express och koppla in.

Verkligen. Dock behöver jag extreme-modellen för att kunna koppla in datorer med kabel va? Dock suger min nuvarande router så hårt ändå.

tossefar
2011-09-20, 20:23
Verkligen. Dock behöver jag extreme-modellen för att kunna koppla in datorer med kabel va? Dock suger min nuvarande router så hårt ändå.

Extreme har såvitt jag vet inte ljudutgång. Expressen är menad att vara ett tillägg till det befintliga nätverket (även om den kan agera router också).

agazza
2011-09-20, 20:30
Då känns det lättare att bara köpa en airport express och koppla in.

Är det digitalt hela vägen då?

jag har själv en liknande pryl från azereus fast den har Spdif. Fungerar tyvärr enbart på windows xp dock...

Verkligen. Dock behöver jag extreme-modellen för att kunna koppla in datorer med kabel va? Dock suger min nuvarande router så hårt ändå.

Minimjölk
2011-09-21, 11:27
jag skulle inte vilja lägga mina hifi-ägg i apple-korgen. just sayin'.

Tycker det känns olustigt att basera en såpass viktig del av mitt intresse som kör sina agen filformat, lägger till info i befintliga mp3-filer och dessuom överlag erbjuder tämligen dålig ljudkvalité.

Jag skulle satsa antingen på någon mediastreamer som hanterar DLNA som du sedan kan styra från din platta/telefon. Finns även inbyggt numera i många nyare förstärkare.

Ett annat alternativ är att köra på en squeezebox kopplad til lstereon, genom den kan du spela upp både Spotify och din lokala samling, även här finns ett gäng appar för apple/Android. Fördelen som jag ser med squeezebox är att de har sin egen skärm och kan fungera standalone utan att använda telefon/platta för styrning.

hultman
2011-09-21, 13:44
Har några saker jag funderar över för tillfället.

1. Finns det vettiga flerkanalare i hyfsad prisklass? Funderat på flerkanalsljud i vardagsrummet men vet inte om jag kan leva med försämrade egenskaper. Mer än 20 lax lägger jag inte på en ful bjässe.

2. Vad ska man skaffa sig för usb-dac?

3. Går det enkelt att använda en tvåkanalare till frontar och flerkanalare till bakhögtalare om det skulle behövas?

Catstyle
2011-09-21, 14:14
Tycker Bladelius är rätt snygg, men misstänker att många skulle hävda motsatsen.
http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/bladelius-usb-dac/

Dessutom gör följande text länken klickvärd;

Glöm inte en bra USB-Kabel
Kan verka märkligt att en USB-Kabel skall göra någon skillnad ljudmässigt, men vi har prövat och DET GÖR DET!
Till skillnad från den "enkla" kabeln som ofta följer med till DAC:en så får du bättre detaljåtergivning, precision och punch (läs tryck i basen) i ljudet. Du behöver inte lägga enorma summor för att få en ordentlig uppgradering. Ett tips är Forest USB från AudioQuest som du hittar här. Vi kommer "bundla" alla våra DAC:ar med USB kablar som vi tycker är vettiga, så passa på du också att köpa till en USB kabel av lite bättre kvalitet för att få maximal njutning av din musik.

Fullkomligt efterblivet! :thumbup:

agazza
2011-09-21, 14:15
Har några saker jag funderar över för tillfället.

1. Finns det vettiga flerkanalare i hyfsad prisklass? Funderat på flerkanalsljud i vardagsrummet men vet inte om jag kan leva med försämrade egenskaper. Mer än 20 lax lägger jag inte på en ful bjässe.

2. Vad ska man skaffa sig för usb-dac?

3. Går det enkelt att använda en tvåkanalare till frontar och flerkanalare till bakhögtalare om det skulle behövas?

Marantz 1402 har preout på frontarna och sub ifall man vill köra monoblock. 1602 är dessutom Airplay kompatibel.

marantz 1602 + emotiva UPA-1

http://www.referenceaudio.se/hemmabio/av-receiver/marantz-nr-1602/
http://emotiva.com/upa1.shtm

Du slipper även behovet av att köpa en extern DAC


EDIT:

annars har Emotiva utförsäljning nu på typ allt

http://emotiva.com/news/index.php/2011/08/17/clearance-sale-on-emotiva-favorites/

Eller kan du bara kombinera Emotiva block med marantzen så har du en smidig lösning som inte tar stor plats

hultman
2011-09-21, 14:15
Bladelius är porr.

bertbert
2011-09-21, 14:21
3. Går det enkelt att använda en tvåkanalare till frontar och flerkanalare till bakhögtalare om det skulle behövas?

Absolut enklaste sättet är att skaffa en hemmabioburk med bra förstegsdel och köra pre-out till ett lite mer välljudande slutsteg. Överhuvudtaget tycker jag att det är lite lätt efterblivet att ha olika anläggningar till två- och flerkanal, med bra grejor fixar man allt i en uppställning.

bertbert
2011-09-21, 14:23
Tycker Bladelius är rätt snygg, men misstänker att många skulle hävda motsatsen.
http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/bladelius-usb-dac/

Dessutom gör följande text länken klickvärd;

Glöm inte en bra USB-Kabel
Kan verka märkligt att en USB-Kabel skall göra någon skillnad ljudmässigt, men vi har prövat och DET GÖR DET!
Till skillnad från den "enkla" kabeln som ofta följer med till DAC:en så får du bättre detaljåtergivning, precision och punch (läs tryck i basen) i ljudet. Du behöver inte lägga enorma summor för att få en ordentlig uppgradering. Ett tips är Forest USB från AudioQuest som du hittar här. Vi kommer "bundla" alla våra DAC:ar med USB kablar som vi tycker är vettiga, så passa på du också att köpa till en USB kabel av lite bättre kvalitet för att få maximal njutning av din musik.

Fullkomligt efterblivet! :thumbup:

Herregud... ska ringa Telia och be dem guldplätera fibern, då kanske spotify låter bättre *screwy*

-AG-
2011-09-21, 14:57
jag skulle inte vilja lägga mina hifi-ägg i apple-korgen. just sayin'.

Tycker det känns olustigt att basera en såpass viktig del av mitt intresse som kör sina agen filformat, lägger till info i befintliga mp3-filer och dessuom överlag erbjuder tämligen dålig ljudkvalité.


Du kanske inte ska spela mp3 till att börja med om det är hifi du är ute efter. Itunes är bitperfekt med apple lossless och dessutom bitperfekt efter att musiken strömmats genom en airport express

Some audiophiles have dissed the AirPort Express on the grounds that its digital output is not bit-accurate. However, I found that this was not the case, that the data appearing on the AE's digital output were identical in the original file. To check this, I compared a WAV file with a duplicate that I had captured on my PC from the AirPort Express's S/PDIF output. I used iTunes on my PowerBook playing a version of the file encoded with Apple Lossless Compression to feed data to the AE. The files were bit-for-bit identical, proving that the AirPort Express is transparent to the music data (as is ALC, for that matter).

http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple

Minimjölk
2011-09-21, 15:40
Har några saker jag funderar över för tillfället.

1. Finns det vettiga flerkanalare i hyfsad prisklass? Funderat på flerkanalsljud i vardagsrummet men vet inte om jag kan leva med försämrade egenskaper. Mer än 20 lax lägger jag inte på en ful bjässe.

2. Vad ska man skaffa sig för usb-dac?

3. Går det enkelt att använda en tvåkanalare till frontar och flerkanalare till bakhögtalare om det skulle behövas?


1. Om du har 20.000 så satsa på en hyffsad hembio-processor alt hembioförstärkare och köp til lrikitga slutsteg. Ffa gäller detta till de två frontarna om du även vill kunna köra 2-kanal.

2. Skall den även klara flerkanal eller bara normal stereo?

3. Många nyare förstärkare har en hembio-koppling så du kan använda din vanliga tvåkanalare som slutsteg när du kör flerkanal.

Däremot tycker jag lösning nr 1 är smidigare, om du har tillräckligt bra förstegsdel i flerkanalsförstärkaren dvs.

Minimjölk
2011-09-21, 15:42
Du kanske inte ska spela mp3 till att börja med om det är hifi du är ute efter. Itunes är bitperfekt med apple lossless och dessutom bitperfekt efter att musiken strömmats genom en airport express



http://www.stereophile.com/digitalprocessors/505apple


Nja, Mp3 i 320kbps eller högre är oftast helt ok. Däremot använder jag själv FLAC för mina skivor. Det är väl kanske därför jag är motståndare till Apple då de inte supportar dessa rakt av. Överhuvudtaget försöker jag undvika att gå vägar där man sedan blir begränsad av valmöjligheterna. Apple gör säkert trevliga prylar för vissa men just det att de har sina egna format och att man är bunden till deras prylar är det som stör mig.

The_RobRoy
2011-09-21, 16:13
Nja, Mp3 i 320kbps eller högre är oftast helt ok. Däremot använder jag själv FLAC för mina skivor. Det är väl kanske därför jag är motståndare till Apple då de inte supportar dessa rakt av. Överhuvudtaget försöker jag undvika att gå vägar där man sedan blir begränsad av valmöjligheterna. Apple gör säkert trevliga prylar för vissa men just det att de har sina egna format och att man är bunden till deras prylar är det som stör mig.

FLAC är fint, men allt över VBR 192 kbps är helt omöjligt att höra skillnad på om man inte har utrustningen för flera hundra tusen möjligtvis..

Spiffy
2011-10-05, 10:32
Skumt knaster och brusproblem.
Förstärkare Onkyo TX-SR876.

Kopplat ser det ut så här:
Förstärkare - HDMI - Tvix-6500
Förstärkare - HDMI - DVD spelare
Förstärkare - HDMI - TV
Förstärkare - Bi-amp fronthögtalare
Förstärkare - vanligt till center, och bak surr.

Problemet:
Startar jag förstärkaren och ska spela en cd skiva från dvd spelare så knastrar och sprakar det och låter riktigt illa. Detta gäller i alla uppspelningslägen. Stereo, direct sound, etc

Försöker jag spela tex flac från Tvix spelaren så låter det precis lika uselt.

Spelar jag tv-ljudet så låter det perfekt.

Spelar jag film från Tvix spelaren med tex DTS, DD ljud etc så låter det perfekt.

Något som funkat många gånger vilket är jäkligt märkligt är att om jag startar Tvix-spelaren, kör igång flac vilket låter skit.
Byter till att spela upp en film från Tvix spelaren, spelar ett par sekunder.
Stänger filmen och börjar spela upp Flac, nu låter det perfekt.

Ibland kan jag lösa problemet genom att klicka runt lite i inställningsmenyerna för ljud, inkopplingar, högtalarinställningar på förstärkaren. UTAN att ändra någon inställning. Sen gå tillbaka till att spela upp från DVD-spelaren eller Tvix-spelaren och nu är knastret och spraket borta.

Någon som förstår varför det kan vara så här?

Minimjölk
2011-10-05, 11:46
Problemet verkar varadär när du kör två-kanal? Har du sett några problem på bilden i samband med att ljudet blir dåligt? jag hade liknande problem som du men där var bilden det huvusakliga problemet, dåliga kablar som byttes löste problemet för mig. Ett tips kan vara att byta kablarmellan det som fungerar/fallerar och se om det gör någon skillnad.

Sedan börjar jag undra om det har något med att FLAC/CD är 16bitar och samplas 44.1kHz. Kan du testa att köra ljudet analogt via RCA in i förstärkaren och se om problemet kvarstår?

Spiffy
2011-10-05, 13:01
Problemet verkar varadär när du kör två-kanal? Har du sett några problem på bilden i samband med att ljudet blir dåligt? jag hade liknande problem som du men där var bilden det huvusakliga problemet, dåliga kablar som byttes löste problemet för mig. Ett tips kan vara att byta kablarmellan det som fungerar/fallerar och se om det gör någon skillnad.

Sedan börjar jag undra om det har något med att FLAC/CD är 16bitar och samplas 44.1kHz. Kan du testa att köra ljudet analogt via RCA in i förstärkaren och se om problemet kvarstår?

Det konstiga är ju att det är samma spelare, samma kablar, samma hårddisk när jag spelar musik och film från Tvix spelaren.
Där musiken låter kasst, tio sekunder senare när filmen spelar så är det perfekt. Sen ibland perfekt när jag byter tillbaka till musik. Ibland samma skit.
Spelar jag musiken i något annat läge än två kanal så har jag för mig det låter knaster då också.

Minimjölk
2011-10-05, 13:31
Låter det knaster från samtliga högtalare eller bra LR? Låter det lika mycket oavsett ljudvolym? Någon inställning i Twixen gällande olika ljudformat (tänker då främst på samplingsfrekvensen)?

Spiffy
2011-10-05, 13:51
Låter det knaster från samtliga högtalare eller bra LR? Låter det lika mycket oavsett ljudvolym? Någon inställning i Twixen gällande olika ljudformat (tänker då främst på samplingsfrekvensen)?

Det låter knaster från alla har jag för mig. Knastret ökar desto högre volym. Eller det följer med i alla ljudvolymen upp i alla fall.
Det är ju både Twixen och dvd spelaren. Det märkligaste är ju att det slutar av sig själv när man klicka runt och meckat lite, utan att man ändrat någon inställning.

Snobbe
2011-10-06, 23:21
Har tänkt och införskaffa mig ett par dynavoice m-85or, osäker på förstärkare till men den måste ha HDMI ingångar så jag kan trycka in HTPC och PS3 samt utgång till TVn såklart. Någon som har några tips?

Jag funderar även på om det ens är värt o köpa dessa, lägenheten är otroligt liten. Vardagsrummet är på 20m2 inkl sovalkov. Där det antagligen kommer bli så högtalarna står kanske 1,5m från varandra. Vilket jag vet inte är direkt optimalt men jag har inget val med vilka högtalare det nu än blir. Så någon som har några tips? Gärna på andra högtalare också :)

mattepatte
2011-10-14, 10:10
Om ni har 10k att lägga på högtalare, och ska fylla ett litet vardagsrum.
Stativare eller golvhögtalare?
Vad är för och nackdelarna med respektive?
Bättre ljudkvalité med stativare men högre ljud med golvarna? (som antagligen inte kommer behövas endå)
Tack för svar!

tp_88
2011-10-14, 10:40
Först och främst skulle jag föreslå att leta begagnat med en budget på 10k. För den summan kan du få riktigt vettiga saker begagnat.

T.ex: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27614
+
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=27971

+ ev. DVD-spelare/annan spelare, kablar och annat som du kanske saknar och du behöver inte ge mer än 10k för ett riktigt kompetent stereoljud.


Den där kombinationen spelar skjortan av det man kan köpa nytt för 10k.


Sen finns det givetvis nackdelar med att handla begagnat, men föredelarna väger definitivt över IMO.

mattepatte
2011-10-14, 12:37
Det blir typ dubbelt så billigt att handla begagnat om jag har förstått det rätt?
Är bara det att jag är så jäkla oteknisk att jag ens inte hade kunnat koppla in högtalare, förstärkare och teve själv, hade tagit en dag av mycket trail and error ^^.
Men det är väll inte värt att betala 10 k för att få bra service ifrån en hifi butik bara för att få det snyggt rätt och nytt.
Ska kolla på begagnat sen när jag ska köpa, det viktigaste för mig är då att högtalaren spelar bra, men är den inte snygg så blir det inget köp, och det är där jag tycker det är svårt att hitta rätt begagnad högtalare :/

hultman
2011-10-14, 12:42
Köp begagnat mattepatte. Med en begränsad budget så är det inte ens något att funderaöver...

mattepatte
2011-10-14, 14:47
Ska fundera på det (höhö), nej men det får väll bli att jag gör så :D

hultman
2011-10-23, 13:44
Jag har köpt en dreambox som jag använder till tvn. Har en tvåkanalsstereo i samma rum som jag helst vill använda för ljuduppspelningen av tv-ljudet. Går det på något sätt att köra optisk utgång (från min dreambox) till rca i stereon?

agazza
2011-10-23, 13:52
Den här, eller dess motsats kanske det blir

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1065


EDIT

denna alltså blir det väl

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1066

ekmanc
2011-10-23, 14:42
Den här, eller dess motsats kanske det blir

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1065


EDIT

denna alltså blir det väl

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=1066

Nej tyvärr det där kommer inte fungera, du kan inte skicka in en digital signal i din 2kanalsförstärkare. Om du nu inte råkar ha en inbyggd dac i din förstärkare men det är väldigt ovanligt i 2kanalare.

Du behöver köpa en DAC en digital/analog converter så att du kan göra om den digitala signalen från dreamboxen till en analog som din förstärkare kan hantera.

hultman
2011-10-23, 15:11
Nej tyvärr det där kommer inte fungera, du kan inte skicka in en digital signal i din 2kanalsförstärkare. Om du nu inte råkar ha en inbyggd dac i din förstärkare men det är väldigt ovanligt i 2kanalare.

Du behöver köpa en DAC en digital/analog converter så att du kan göra om den digitala signalen från dreamboxen till en analog som din förstärkare kan hantera.

Ja, absolut. Hade ju tänkt mig en usb-dac. Både för att förbättra ljudet och för att fungera. Tänkte mest om usb-dacar brukar ha optisk in-rca ut.

Vilken ska man köpa om man ska använda både från dator och dreambox? Räcker väl alltså inte med en music streamer? Kan tänka mig att lägga 2-3 papp för en sådan i det rummet.

ekmanc
2011-10-23, 15:33
Ja, absolut. Hade ju tänkt mig en usb-dac. Både för att förbättra ljudet och för att fungera. Tänkte mest om usb-dacar brukar ha optisk in-rca ut.

Vilken ska man köpa om man ska använda både från dator och dreambox? Räcker väl alltså inte med en music streamer? Kan tänka mig att lägga 2-3 papp för en sådan i det rummet.

Dom allra billigaste verkar alla sakna optisk in. Den billigaste jag hittade som stämmer med dina krav är denna.
http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=05&t=&u=031&p=0134

Ingen aning om vilken kvalitet det är på den dock.


Hittade precis denna också om du vill ha en väldigt billig lösning.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=692585

hultman
2011-10-23, 16:13
Dom allra billigaste verkar alla sakna optisk in. Den billigaste jag hittade som stämmer med dina krav är denna.
http://www.accurateaudio.se/into/produkter.php?id=3&k=05&t=&u=031&p=0134

Ingen aning om vilken kvalitet det är på den dock.


Hittade precis denna också om du vill ha en väldigt billig lösning.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=692585

Den här borde väl funka annars?

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/cambridge_dacmagic_da-omvandlare_silver.htm

ekmanc
2011-10-24, 04:12
Den här borde väl funka annars?

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/cambridge_dacmagic_da-omvandlare_silver.htm

Ja den verkar vettig, Cambridge brukar alltid göra bra prisvärda produkter.

agazza
2011-10-24, 06:00
Nej tyvärr det där kommer inte fungera, du kan inte skicka in en digital signal i din 2kanalsförstärkare. Om du nu inte råkar ha en inbyggd dac i din förstärkare men det är väldigt ovanligt i 2kanalare.

Du behöver köpa en DAC en digital/analog converter så att du kan göra om den digitala signalen från dreamboxen till en analog som din förstärkare kan hantera.

oj sorry, var lite för snabb där

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Snobbe
2011-10-24, 07:32
Hur är bästa sättet att koppla ljud från datorn till förstärkarn? Jag slipper gärna köpa en DAC:)

HMB
2011-10-24, 08:24
Någon som kan tipsa om förstärkare/(receiver?) + 2st golvhögtalare? Tänkte skippa surround (då jag hatar kablar) och bara köra stereo till TV:n/laptopen.

Prislapp: runt 5000kr för båda? Får man något vettigt?

ekmanc
2011-10-24, 14:30
Hur är bästa sättet att koppla ljud från datorn till förstärkarn? Jag slipper gärna köpa en DAC:)

Ska det bli någorlunda bra så är du nog så illa tvungen att köpa en DAC, kolla på HRTs olika modeller av Music Streamer, dom är inte sådär farligt dyra och det kommer bli mycket bättre än andra lösningar.

tp_88
2011-10-24, 14:36
Hur är bästa sättet att koppla ljud från datorn till förstärkarn? Jag slipper gärna köpa en DAC:)
Om du nu inte har digitala ingångar på förstärkaren så skulle jag rekommendera Xonar D2(x) eller Xonar Essence ST.

hultman
2011-10-31, 17:13
Köpte en DacMagic idag. Tycker den höjt datorljudet rejält!

http://www.cambridgeaudio.com/media/20090205_150805_SilvDacHoriz.jpg

tomccc
2011-10-31, 18:58
Köpte en DacMagic idag. Tycker den höjt datorljudet rejält!

http://www.cambridgeaudio.com/media/20090205_150805_SilvDacHoriz.jpg
Ursäkta min okunskap men vad är det och hur använder man den?

Morrris
2011-11-12, 17:14
Jag behöver en hyfsad förförstärkare till mina NAD 214 steg. Räcker med ett par RCA-ingångar, men den måste ha fjärrkontroll. Budgeten är snorigt tight, så ljudkraven är justerade därefter.

Ska jag försöka hitta en begagnad steroförstärkare och inte utnyttja förstärkardelen? Någon som har förslag på sådana?

Alternativet är något enkelt, nytt. Typ Project Pre Box (http://www.pricerunner.se/pi/96-989084/Foerstaerkare/Project-Pre-Box-Pre-Amplifier-produktinformation). Någon som har åsikter om den, eller förslag på liknande produkter?

Absolut max 3000 kr.

agazza
2011-11-23, 13:25
Jag måste komplettera mina Kef iq70 med sub känns det som

Prio är musiklyssning och budgeten är är lågt satt.

vardagsrummet är en betongbunker på cirka 4x6 meter.

Jag funderar på en av dessa

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133863

och möjligtvis utöka med en till senare

Då dom flesta recensioner på component.se och några utländska forum verkar tycka att det är ett väldigt bra budgetalternativ.


Tankar, tips?

hultman
2011-11-23, 13:29
Ursäkta min okunskap men vad är det och hur använder man den?

Det är en USB-dac. Används primärt för att konvertera digitala signaler till analoga. Kör usb-kabel från dator till dacen för att sedan skicka vidare signalerna via rca-kablar till förstärkaren. Därav slipper man ljudkortets påverkan eller usla utgångar. Sedan kör jag optisk signal från dreamboxen till stereon...

Låter jävligt bra faktiskt.

PowPow
2011-11-23, 13:36
Köpte en DacMagic idag. Tycker den höjt datorljudet rejält!

http://www.cambridgeaudio.com/media/20090205_150805_SilvDacHoriz.jpg

Köpte en sådan för något år sedan också. Riktigt trevlig faktiskt

Flykt
2011-11-26, 12:58
Sugen på skaffa stereoanläggning, och kan köpa B&W 603 S3 till bra pris.
Jag kommer ha:

* Stationär datoranläggning med tillhörande datorhögtalare via 3.5 mm ingång
* TV (HDMI-ingångar osv. såklart)
* HTPC

Frågan är vad kommer behöva för förstärkare. Jag vill kunna sitta vid stationära datorn och växla från att spela musik från datorhögtalarna till att spela på B&W högtalarna. Datorn har RCA-utång. Och när jag tittar på TV ska TV-ljudet gå via B&W alltid, såklart.


Kontenta: tips på förstärkare som orkar driva B&W 603 S3 och klarar ovan angivna specifikationer?

Nordenator
2011-12-07, 18:09
Jag funderar på att plocka upp ett par beggade Linn Majik 109 (inkl. orginalstativ) för ungefär 7000:-. En av mina polare tycker att det är ett par riktigt vassa högtalare för prisklassen (och jag har läst recensioner som håller med på den fronten), och då jag inte tänkt att lägga ut någon enorm summa pengar (student...) verkar det vara ett rimligt köp.

Vad tycker kolopanelen? Högtalarna är inköpta 2009. Jag lyssnar på i stort sett all musik.

http://www.houseoflinn.com/mall/houseoflinn/customerimages/products/d3_Majik109.jpg

Köpte en sådan för något år sedan också. Riktigt trevlig faktiskt

Har också en sådan rackare. Riktigt najs att gå över till digitalt ut från alla enheter så man slipper en del missljud :)

ekmanc
2011-12-07, 18:13
Jag funderar på att plocka upp ett par beggade Linn Majik 109 (inkl. orginalstativ) för ungefär 7000:-. En av mina polare tycker att det är ett par riktigt vassa högtalare för prisklassen (och jag har läst recensioner som håller med på den fronten), och då jag inte tänkt att lägga ut någon enorm summa pengar (student...) verkar det vara ett rimligt köp.

Vad tycker kolopanelen? Högtalarna är inköpta 2009. Jag lyssnar på i stort sett all musik.

http://www.houseoflinn.com/mall/houseoflinn/customerimages/products/d3_Majik109.jpg



Har också en sådan rackare. Riktigt najs att gå över till digitalt ut från alla enheter så man slipper en del missljud :)


Linn 109 har jag lyssnat en hel del på, de är väldigt rappa i ljudet men tyvärr så är de lite sämre i mellanregistret och det är det överlägset mest viktiga registret.

Snobbe
2011-12-07, 18:18
Kan tipsa om att fyndborsen.se har just nu julkampanj på deras XTZ 99 och 89 serie i färgen valnöt, den ska tydligen utgå från deras sortiment och dom säljer ut dom. Jag köpte mina 99.26 MKII för 7990spänn från dom för några veckor sedan ljudet är underbart och kan inget än rekommendera dom. Dom kostar just nu 6000 därifrån dock endast i färgen valnöt (jag köpte dom i svart).

tp_88
2012-01-13, 23:03
Tänkte imorgon smälla ihop (eller börja, iaf) ett par datorhögtalare, inget märkvärdigt, 3" bredbandare i små lådor.

Nu glömde jag givetvis beställa tätningslister, är varken sugen på att vänta tills mitten av nästa vecka eller att betala 150kr i frakt för en vara som kostar 7kr hos Hifi-Kit. :D

Finns det något annat man kan använda, som går att få tag på hos t.ex. Biltema eller byggvaruhus? Hittade ett gäng gamla trådar som rekommenderade 1mm butylgummi från Biltema men det verkar inte längre finnas kvar i deras sortiment.

Funkar det t.ex. med några lager eltejp eller så? Antar att det inte är lika kinkigt på ett sånt här bygge som på något som flyttar rejält med luft ändå. Man skulle väl också kunna lägga en sträng silikon antar jag, men det vore bra om det inte fäste i elementet så att säga, om man skulle behöva ta ut det i framtiden.

agazza
2012-01-13, 23:04
Jag ska på hifikit imorgon, jag kanske kan posta dom till dig

EDIT:

Är det den där fluffiga gummilisten man har där man skruvar fast elementet i lådan så tror jag dom säljer sånt på tygbutiker har jag fått för mig, eller fönsterbutiker?

tp_88
2012-01-13, 23:09
Jag ska på hifikit imorgon, jag kanske kan posta dom till dig

EDIT:

Är det den där fluffiga gummilisten man har där man skruvar fast elementet i lådan så tror jag dom säljer sånt på tygbutiker har jag fått för mig, eller fönsterbutiker?
Tack, men det behövs inte. Finns det inga alternativ så får jag skruva i dom och sätta dit tätningslist vid ett senare tillfälle. Inte hela världen.

Den här typen av list är det iaf:

http://www.hifikit.se/index.php?id=494

Jag antar att den är rejält mjuk så att den komprimeras ordentligt utan så stort tryck.

tp_88
2012-01-13, 23:14
http://www.byggmax.com/image/products/472x472/129020_472x472.jpg

Sådan har jag liggandes hemma, kan det funka tro? :D

tp_88
2012-01-22, 14:07
Nu är dom klara iaf, första högtalarna jag byggt och jag blev faktiskt ganska nöjd. Visst, inte mycket till dynamik eller bas (det hade jag såklart inte räknat med heller) men i övrigt så låter dom faktiskt inte alls så illa. Om jag i framtiden knåpar ihop en liten baslåda så blir det nog riktigt trevligt.

http://oi43.tinypic.com/t98bhi.jpg

agazza
2012-02-20, 21:32
Vad finns det för bra högtalare med bra spridning likt Sonabs OA-2212?

http://www.rehifi.se/pub_images/original/Sonab_oa-2212_2_2848.jpg

Jag är sitter nästan aldrig i sweetspot området och bara lyssnar, vad är lättast? Surround med dipolhögtalare, eller finns det någon modern variant av Sonabs högtalare som fungerar bra?

Vill helst slippa köpa originalet och vanhelga dom med lackering och undermålig renovering.

tp_88
2012-02-20, 21:51
Har letat med ljus och lykta efter ett par Gallo Reference 3.1 en tid nu, men det verkar lögn att hitta ett par begagnade i Sverige.

Blev därför lite sugen på ett mindre Ino-system nu, därför undrar jag: "Går" det att placera stativare ovan på basmoduler eller låter det skräp? Dämpfötter kanske hjälper iaf?

ekmanc
2012-02-20, 22:02
Har letat med ljus och lykta efter ett par Gallo Reference 3.1 en tid nu, men det verkar lögn att hitta ett par begagnade i Sverige.

Blev därför lite sugen på ett mindre Ino-system nu, därför undrar jag: "Går" det att placera stativare ovan på basmoduler eller låter det skräp? Dämpfötter kanske hjälper iaf?


Inte ska du väl gå med i INO-sekten? *spy*

För att besvara frågan så ja du kan ha stativare på basmoduler, finns väldigt många högtalare som är konstruerade så. Mjuk koppling mellan delarna är nog att föredra.

tp_88
2012-02-20, 22:22
Inte ska du väl gå med i INO-sekten? *spy*

För att besvara frågan så ja du kan ha stativare på basmoduler, finns väldigt många högtalare som är konstruerade så. Mjuk koppling mellan delarna är nog att föredra.
Jag kommer aldrig bli någon fanboy, nej. Men det är väldigt bra högtalare.

Nu känner jag mig nästan lite korkade, det vet jag såklart egentligen. :em: Undermedvetet kanske jag tänkte att dessa på något sätt var anpassade för det, men kanon, då vet jag!

petersson
2012-02-20, 22:38
Vad finns det för bra högtalare med bra spridning likt Sonabs OA-2212?

http://www.rehifi.se/pub_images/original/Sonab_oa-2212_2_2848.jpg

Jag är sitter nästan aldrig i sweetspot området och bara lyssnar, vad är lättast? Surround med dipolhögtalare, eller finns det någon modern variant av Sonabs högtalare som fungerar bra?

Vill helst slippa köpa originalet och vanhelga dom med lackering och undermålig renovering.

Larsen tillverkar moderna varianter. Fast de är snarare varianter på "Carlssonhögtalarna" från 80-talet. 2212 tillhör 70-talarna.

Annars kan du ju leta efter ett par renoverade 2212 eller 116 :) Jag har ett par OA-12 som jag fixat iordning. De spelar riktigt fint i en stor del av vardagsrummet faktiskt.

agazza
2012-02-20, 22:47
Larsen tillverkar moderna varianter. Fast de är snarare varianter på "Carlssonhögtalarna" från 80-talet. 2212 tillhör 70-talarna.

Annars kan du ju leta efter ett par renoverade 2212 eller 116 :) Jag har ett par OA-12 som jag fixat iordning. De spelar riktigt fint i en stor del av vardagsrummet faktiskt.

Jag vill helst slippa förstöra ett par original, men annars får det nog bli ett par renoverade 2212.

Jag har kollat på carlssonplanet men jag tycker inte jag hittar någon likvärdig modell :/

Men det kommer nog sluta med ett gäng dipoler istället

Zoidy
2012-02-20, 23:31
Vad finns det för bra högtalare med bra spridning likt Sonabs OA-2212?

Jag är sitter nästan aldrig i sweetspot området och bara lyssnar, vad är lättast? Surround med dipolhögtalare, eller finns det någon modern variant av Sonabs högtalare som fungerar bra?

Vill helst slippa köpa originalet och vanhelga dom med lackering och undermålig renovering.

Vad är tanken bakom att köpa ett par högtalare som skickar ljud åt alla möjliga riktningar, och som dessutom fördelar priset du betalar på 20 olika element?

hahavaffan
2012-02-21, 08:32
Nu är dom klara iaf, första högtalarna jag byggt och jag blev faktiskt ganska nöjd. Visst, inte mycket till dynamik eller bas (det hade jag såklart inte räknat med heller) men i övrigt så låter dom faktiskt inte alls så illa. Om jag i framtiden knåpar ihop en liten baslåda så blir det nog riktigt trevligt.

[I1MG]http://oi43.tinypic.com/t98bhi.jpg[/IMG]Finemang, kul med egna byggen! Vad är det för element? Monacor? Vifa och Peerless är ju klassiker i den storleken, men de är väl fyrkantiga? De är inte helt olika mina små hemmabyggen:
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=360559.jpg

Vandraren
2012-02-21, 11:16
Lite offtopic här, men jag chansar.

Jag har ett par Dahlqvist DQ8 som frontar. Fast dom är till åren så tycker jag att dom låter riktigt bra, driver med dom en yamaha rx-v367. Basen är lite klen i högtalarna, men det gör inte så mycket då jag har en 10" sub.

Nu till frågan, jag vill ha en center + 2 satelliter som matchar DQ8orna, hur bär jag mig åt för att finna det?

agazza
2012-02-21, 16:16
Vad är tanken bakom att köpa ett par högtalare som skickar ljud åt alla möjliga riktningar, och som dessutom fördelar priset du betalar på 20 olika element?

http://www.carlssonplanet.com/oa2212.php?lang=sv&


Hade ju gärna sett att det kom en nyutvecklad variant, det var därför jag ställde frågan här i tråden.

Men det kommer väl luta mot att jag köper 3 dipoler och kör 5.1

Jag gillar bara tanken av att sprida väljudet över en större yta.

Hur jag ska göra vet jag inte riktigt.

The_RobRoy
2012-02-21, 16:23
Vad är tanken bakom att köpa ett par högtalare som skickar ljud åt alla möjliga riktningar, och som dessutom fördelar priset du betalar på 20 olika element?

Det är ganska många högtalare som jobbar efter filosofin att sprida ljudet i alla riktningar. Jag tror en säljare en gång gjorde jämförelsen att om du lyssnar på någon som spelar på en fiol, så kommer ljudet utvecklas i princip sfäriskt ifrån stråken. Att då ljud som spelas upp bara ska vara riktat framåt, tycker många då är fel.

T.ex. om du tittar på Mirage högtalare som vi nyligen pratade om, så har de en bakåtriktad diskant, för att emulera detta rundspridande ljud. De som kanske tagit denna filosofi absolut längst är företaget MBL. De har utvecklat helt extrema diskant och mellanregister element för att kunna replikera ljust detta rundspridande ljud även för djupare register. Här ett exempel på en sådan högtalare ifrån MBL:

http://sclick.net/cool%20gadgets/exclusive-advanced-luxury-gadget-idea/10/coolest-latest-new-best-top-luxury-hi-tech-gadgets-MBL_101-X-Treme_Speaker.jpg

http://media.avguide.com/REVIEW_1864.jpg

agazza
2012-02-21, 16:57
Det får nog bli en sånhär lösning tills jag har ett riktigt boende

http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=194878.jpg


synd bara att dom verkar ha utgått

petersson
2012-02-21, 17:00
http://www.carlssonplanet.com/oa2212.php?lang=sv&


Hade ju gärna sett att det kom en nyutvecklad variant, det var därför jag ställde frågan här i tråden.

Men det kommer väl luta mot att jag köper 3 dipoler och kör 5.1

Jag gillar bara tanken av att sprida väljudet över en större yta.

Hur jag ska göra vet jag inte riktigt.

http://www.larsenhifi.com/

Larsen tillverkar som sagt nyutvecklade varianter. Även om de kanske inte påminner så mycket till utseendet om Stig Carlssons 70-talshögtalare så är det samma princip. Om man jämför Larsen med Stigs 80-talare så är det större likhet.
Larsen 6 har jag haft och de var riktigt trevliga.