handdator

Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal

Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13

Morrris
2010-07-30, 13:10
Ursäkta min okunskap. Måste man koppla ljudet separat om man använder sig av en komponentkabel mellan reciver och tv?

Jepp.

hultman
2010-08-24, 17:41
Någon som lyssnat på Elac FS 247?

http://www.soundstage2.com/avtour2008/apr24a/elac.jpg

The_RobRoy
2010-08-24, 20:44
Någon som lyssnat på Elac FS 247?

http://www.soundstage2.com/avtour2008/apr24a/elac.jpg

Ja, dom låter helt OK. En av de bättre nya högtalarna i den prisklassen.

Torwald
2010-08-24, 20:47
Finns det någon enkel (=inget lullull) preamp, gärna med fjärrkontroll, som har xlr-utgångar? Alternativt någon form av ingångsväljare med xlr-utgångar.

Freyser
2010-08-24, 21:45
Nu har jag haft mina grejor i 8 år, köpte dem när jag bodde i en studentkorridor. Det är inget direkt fel på dem, men jag tycker att det kan vara dags att ändra ljudet lite.
Det jag har nu är CD Alchemist Nexus, förstärkare Audio Analogue Puccini och stativhögtalare Sonus Faber Concerto.
Det jag är sugen på: förstärkare med lite mer kraft, typ H/K eller XTZ. Budget ca 5' eller strax över. Golvhögtalare. Egentligen skulle jag vilja ha ett par Totem Sttaf, men det lär bli svårt att hitta begagnat (har gillat alla Totem-högtalare jag har hört, smidiga och snygga med ett "stort" ljud). Pris runt 10'. hultman, du har (hade?) väl Aurum Cantus? De verkar finnas till bra pris, synpunkter? Vore kul om någon hade lite förslag, nytt eller beggat.

Eriken
2010-08-24, 21:49
Nu har jag haft mina grejor i 8 år, köpte dem när jag bodde i en studentkorridor. Det är inget direkt fel på dem, men jag tycker att det kan vara dags att ändra ljudet lite.
Det jag har nu är CD Alchemist Nexus, förstärkare Audio Analogue Puccini och stativhögtalare Sonus Faber Concerto.
Det jag är sugen på: förstärkare med lite mer kraft, typ H/K eller XTZ. Budget ca 5' eller strax över. Golvhögtalare. Egentligen skulle jag vilja ha ett par Totem Sttaf, men det lär bli svårt att hitta begagnat (har gillat alla Totem-högtalare jag har hört, smidiga och snygga med ett "stort" ljud). Pris runt 10'. hultman, du har (hade?) väl Aurum Cantus? De verkar finnas till bra pris, synpunkter? Vore kul om någon hade lite förslag, nytt eller beggat.

Om du gillar ett stort öppet ljud så kan jag rekommendera Revel m20 (dock stativare) om du hittar ett sådant par begagnade.

mangs
2010-08-25, 07:42
Bara för att en sak är ny inom Hifi så behver den inte vara bättre. jag tycker det känns lite konstigt att du verkar vilja byta ner dig ljudmässigt. XTZ och H/K i all ära men de känns lite budget.

Om du nu prompt vill byta vad du har så kolla in begagnatmarknaden även för förstärkare. För 5000kr kan du få en riktigt shysst integrerad historia.

agazza
2010-08-25, 07:52
http://www.dls.se/prodimg/529-1_prod_large.jpg

1KW. Köpte bara det för att sälja det vidare btw.

agazza
2010-08-25, 08:36
EDIT: fel tråd...

Freyser
2010-08-25, 16:13
Om du gillar ett stort öppet ljud så kan jag rekommendera Revel m20 (dock stativare) om du hittar ett sådant par begagnade.

Tack för förslaget, Revel skulle jag definitivt kunna tänka mig (men helst golvare...)

Bara för att en sak är ny inom Hifi så behver den inte vara bättre. jag tycker det känns lite konstigt att du verkar vilja byta ner dig ljudmässigt. XTZ och H/K i all ära men de känns lite budget.

Om du nu prompt vill byta vad du har så kolla in begagnatmarknaden även för förstärkare. För 5000kr kan du få en riktigt shysst integrerad historia.

Du har rätt, men jag kan utveckla lite. XTZ och H/K var mest alternativ, om jag inte skulle hitta något bra begagnat. Jag använder anläggningen till dvd också (faktiskt mest nu för tiden, om jag tänker efter). Puccinin gick på runt 7' ny (jag köpte begagnad) och de pengarna var satsade på t ex ett RIAA och ljudkvalité men inte på någon fjärr (och det passar inte mig längre, jag har ingen skivspelare men däremot ett trött arsle). Förslag på bra begagnat i klassen?

hultman
2010-08-26, 17:58
Jag köpte ett par Elac 247 till slut. Dali Mentor 6 lät bättre men passade inte rummet lika bra rent designmässigt. Jävligt nöjd redan, ska köpa lite nya kablar imorrn och testa innan jag packar ihop sakerna igen och flyttar på dom :D

Nästa investering blir antingen ett par dyrare högtalare, bättre förstärkare eller (troligast) någon dac med usb-ingång.

The_RobRoy
2010-08-26, 22:25
Jag köpte ett par Elac 247 till slut. Dali Mentor 6 lät bättre men passade inte rummet lika bra rent designmässigt. Jävligt nöjd redan, ska köpa lite nya kablar imorrn och testa innan jag packar ihop sakerna igen och flyttar på dom :D

Nästa investering blir antingen ett par dyrare högtalare, bättre förstärkare eller (troligast) någon dac med usb-ingång.

Som sagt, åk inte och lyssna på Wilson Benesch Curve på Kungsholmen, om du inte är beredd att bli 80 laxar fattigare :)

Jag har varit farligt nära att lägga en beställning på ett par.

Kolfiber kabinett is nice :naughty:

ekmanc
2010-08-26, 22:29
Om det ska vara Wilson ska det ju va Wilson Audio...

Kolla gärna Maxx3 som dyker upp på arkenmässan nu nästa månad till exempel, rätt potenta burkar.

The_RobRoy
2010-08-26, 22:46

Kolla gärna Maxx3 som dyker upp på arkenmässan nu nästa månad till exempel, rätt potenta burkar.

Bra högtalare om dom kostat en tredjedel mot vad dom gör. Men nu sjukt över-prissatta i min mening. Har ju dock inte lyssnat igenom hela sortimentet direkt, men så kände jag efter det lilla jag hört.

hultman
2010-08-26, 22:46
Som sagt, åk inte och lyssna på Wilson Benesch Curve på Kungsholmen, om du inte är beredd att bli 80 laxar fattigare :)

Jag har varit farligt nära att lägga en beställning på ett par.

Kolfiber kabinett is nice :naughty:

Ja. Älskar Wilson Benesch. Så sjuuukt snygga, oavsett modell. Nästan i klass med Sonus Faber Cremona. Lyssnade på ett par Curve förut som lät riktigt, riktigt bra. Dock svårt att jämföra mellan olika lyssningstillfällen i den prisklassen. Var inte helt långt ifrån ett par jag heller (hittade beg för under halva priset) men de är ju så stora. Lägger upp bilder på mitt vardagsrum snart så då får ni gärna tipsa om akustiskreglering.

Är sjukt avundsjuk på dina Mentor. Helvete vilket ljud!

Äh. Wilson Audio är fula allihop :D Skitsamma om de låter fantastiskt om man inte klarar av att se på dom.

ekmanc
2010-08-26, 22:54
Bra högtalare om dom kostat en tredjedel mot vad dom gör. Men nu sjukt över-prissatta i min mening. Har ju dock inte lyssnat igenom hela sortimentet direkt, men så kände jag efter det lilla jag hört.

Typisk svensk jantelag, ingenting får kosta pengar *grr27*

Lite lustigt att din första reaktion är att dom är överprissatta och det enbart för att du vet att dom är dyra?
Har du någon som helst jämförelsebasis i den prisklassen?

Skulle gärna vilja höra något som låter såpass mycket bättre för dom pengarna eller mindre att de ska vara
"överprissatta"...

Wilson är allt annat än fula, ytfinishen är överlägset allt annat i hifivärlden lackjobbet är helt fantastiskt.

hultman
2010-08-26, 23:14

Lite lustigt att din första reaktion är att dom är överprissatta och det enbart för att du vet att dom är dyra?

Skulle gärna vilja höra något som låter såpass mycket bättre för dom pengarna eller mindre att de ska vara
"överprissatta"...

Wilson är allt annat än fula, ytfinishen är överlägset allt annat i hifivärlden lackjobbet är helt fantastiskt.

Beror väl på vad man prioriterar. Vill man pynta 200 lax och uppåt för ett par lackerade, skitfula lådor så får man väl göra det. Det är lite som Ino Audio, bra ljud men endast ändamålsenlig design. Jag skulle vilja se hur man inreder snyggt med dessa pjäser:

http://sales.highendpalace.com/6570.jpg

...och då är de snyggast i sortimentet :D

Har själv aldrig lyssnat på Wilson Audio men en polare som hängt en del på Esoterisk Hifi vittnar om att flera modeller låter magiskt.

ekmanc
2010-08-26, 23:19
Förstår inte hur du kan tycka att de där är fula? speciellt inte när man får se dom på riktigt och kan se vilken enormt detaljarbete och vilken fantastisk lack det är. Du kan ju dessutom få dom i PRECIS vilken färg som helst, du kan nog hitta någon som funkar att inreda även hos dig med ;)

Dessutom är funktionalitet vackert, dom är designade på det sättet just för att dom ska låta magiskt och det gör dom verkligen.

Ino däremot DET är fula obehandlade plyfalådor... borde inte ens få nämnas i samma mening som wilson.

The_RobRoy
2010-08-27, 07:03

"överprissatta"...

Vadå jantelag? Det får kosta hur mycket pengar som helst. Men Wilson Audio högtalare är inte bättre än att motivera ett pris på 80-100 kkr enligt mig. Där den ändå får hårt motstånd av t.ex. högtalare som Dynaudio Sapphire, Dali Euphonia MS5 osv.

Prova att lyssna på MBL Reference Line 101. Där har du en högtalare som faktiskt lyfter sig en nivå utöver högtalarna runt 100kkr. Helt annan kaliber än Wilson Audios högtalare (undantaget Alexandria kanske, som väl går på över 1 miljon)

Tycker det är bevisat också att dom inte är så jäkla bra, efter hur mycket Wilson Audio Puppy högtalare man ser på begagnat marknaden. Hade dom varit så grymma, hade det inte dykt upp nya hela tiden på beg marknaden.

hahavaffan
2010-08-27, 09:56
Jag köpte ett par Elac 247 till slut. Dali Mentor 6 lät bättre men passade inte rummet lika bra rent designmässigt. Jävligt nöjd redan, ska köpa lite nya kablar imorrn och testa innan jag packar ihop sakerna igen och flyttar på dom :DTrevligt! Har sneglat på ett par nya i 15-25Kkr-klassen ett tag nu, och är som du ute efter ett snyggt högtalarpar, och Elac är verkligen det. Hur är byggkvaliteten på dom?

Har förresten fixat till mina datorhögtalare en smula. Köpte ett frässtål för avrundning av kanterna, det gjorde helt galen skillnad. Innan såg de ut som två fyrkantiga lådor, nu är de plötsligt ett par högtalare. Vad tror ni en billackerare tar för att lägga en halvblank vit lack på dom? De är 1,4x1,4x1,6dm. Related pic:
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=357161.jpg

ekmanc
2010-08-27, 12:29
Vadå jantelag? Det får kosta hur mycket pengar som helst. Men Wilson Audio högtalare är inte bättre än att motivera ett pris på 80-100 kkr enligt mig. Där den ändå får hårt motstånd av t.ex. högtalare som Dynaudio Sapphire, Dali Euphonia MS5 osv.

Prova att lyssna på MBL Reference Line 101. Där har du en högtalare som faktiskt lyfter sig en nivå utöver högtalarna runt 100kkr. Helt annan kaliber än Wilson Audios högtalare (undantaget Alexandria kanske, som väl går på över 1 miljon)

Tycker det är bevisat också att dom inte är så jäkla bra, efter hur mycket Wilson Audio Puppy högtalare man ser på begagnat marknaden. Hade dom varit så grymma, hade det inte dykt upp nya hela tiden på beg marknaden.

Grattis ditt inlägg är ny ohotad etta på listan över det dummaste jag någonsin har läst *popcorn*

Du måste ha grus i öronen för att ens komma på tanken att jämföra någon wilsonmodell mot dynaudio sapphire och dali ms5, det är som att jämföra en vanlig habil volvo mot en ferrari...

Vågar påstå att Wilson Alexandria X2 totalt äter upp MBL101, jag har lyssnat på båda och rundstrålande högtalare är verkligen inget för mig, instrument sprider inte samma i alla riktningar och då ska fan inte högtalarna göra det heller :D

För övrigt watt/puppy världens mest sålda highend högtalare genom tiderna och den har funnits sen 80talet i olika iterationer, kooooonstigt då att det finns ett par begagnat då och då? det är dock inte alls så ofta som du påstår.

Överprissatt förresten, kan världens mest sålda high-end högtalare vara överprissatt? den säljer ju som smör så uppenbarligen är den bra prissatt, om den inte vore det skulle folk inte köpa den.

Låter som om du har lyssnat på alldeles för mycket skitsnack från Audio Concept, konstigt om dom inte hyllar wilson som i princip är deras största konkurent :devil:

Olegh
2010-08-27, 12:37
Grattis ditt inlägg är ny ohotad etta på listan över det dummaste jag någonsin har läst *popcorn*

Du måste ha grus i öronen för att ens komma på tanken att jämföra någon wilsonmodell mot dynaudio sapphire och dali ms5, det är som att jämföra en vanlig habil volvo mot en ferrari...

Vågar påstå att Wilson Alexandria X2 totalt äter upp MBL101, jag har lyssnat på båda och rundstrålande högtalare är verkligen inget för mig, instrument sprider inte samma i alla riktningar och då ska fan inte högtalarna göra det heller :D

För övrigt watt/puppy världens mest sålda highend högtalare genom tiderna och den har funnits sen 80talet i olika iterationer, kooooonstigt då att det finns ett par begagnat då och då? det är dock inte alls så ofta som du påstår.

Överprissatt förresten, kan världens mest sålda high-end högtalare vara överprissatt? den säljer ju som smör så uppenbarligen är den bra prissatt, om den inte vore det skulle folk inte köpa den.

Låter som om du har lyssnat på alldeles för mycket skitsnack från Audio Concept, konstigt om dom inte hyllar wilson som i princip är deras största konkurent :devil:

Vilken Wilson Audio modell sitter du på då?

ekmanc
2010-08-27, 12:42
Vilken Wilson Audio modell sitter du på då?

Hade gärna sett ett par Alexandria här hemma...

tp_88
2010-08-27, 14:07
Tack för förslaget, Revel skulle jag definitivt kunna tänka mig (men helst golvare...)
Ville bara tipsa om den här annonsen: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14427

Väldigt prisvärt.

Sir Anselm
2010-09-08, 19:01
Nu vet jag inte ifall de finns kvar, men på Mediamarkt Norrköping hade de i helgen ett par Pioneer S-81K till salu för 9990kr, ordinarie 39900. Ifall någon är sugen!

BigForre
2010-09-08, 19:15
Tänkte att jag skulle lägga upp ett par bilder här, fotade idag eftersom min kollega ville se hur tv-möbeln blev som jag har jobbat några helger.

Lite kort om prylarna; Generellt är bygget egentligen ett budgetprojekt och kommer säkert att börja om någon dag. Högtalarna är byggda efter ritning och bestyckade med element från SEAS, sprutlackade i vitt. Stativen är gjutna i betong, isolerade med gummi. Baslådan byggd på känn, sluten låda med element från Infinity. TVn en Samsung UE46B7070 (hette den om jag inte minns fel). Förstärkare, DVD och DAC från Cambridge Audio, Monoblock Zachry. Signalkabel och högtalarkabel från QED. Möbeln är hemmabyggd en rolig feature är att den är ventilerad i botten. Ventilationen slår igång med termostat när temperaturen går över 30 grader.

http://farm5.static.flickr.com/4133/4968912476_6e818b4a85_b.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4083/4968305233_5fde0c4ca8_b.jpg

Menigar
2010-09-08, 19:28
Gillar't BigForre!
Du har ingen bygglogg nånstans?

BigForre
2010-09-09, 07:29
Gillar't BigForre!
Du har ingen bygglogg nånstans?

Tack, tyvärr inte gjort något sådant =(

mangs
2010-09-09, 07:56
Schysst bygge, du råkar inte ha någon info gällande termostat/fläkt samt hur bra du upplever at tdet fungerar? Är i dtagen att bygga någon form av bänk och funderar just på hur jag skall fixa kylningen.

hahavaffan
2010-09-09, 08:38
Snyggt BigForre! Jävligt balla stativ. Räcker det med betong, eller har du förstärkt med armeringsjärn eller liknande inuti?

MasterChief
2010-09-09, 09:12
Snyggt BigForre! Jävligt balla stativ. Räcker det med betong, eller har du förstärkt med armeringsjärn eller liknande inuti?

Jag tvivlar starkt på att 5kg högtalare kräver att ett sådant stort och kraftigt betongstativ även är armerat.

hahavaffan
2010-09-09, 09:29
Jag tvivlar starkt på att 5kg högtalare kräver att ett sådant stort och kraftigt betongstativ även är armerat.Tänkte inte enbart på högtalarens vikt, dock. Egenvikten av stativet lär ju vara en del, och betong som man gjutit utan att ha fått ut alla luftbubblor osv ur kanske inte är världens mest hållbara material. Har själv aldrig jobbat med det, bara sett andra som gjort det, och det verkar rätt poröst. Trist också om det ramlar och knäcks.

Btw... Vad för slags betong har du använt BigForre?

BigForre
2010-09-09, 11:27
Schysst bygge, du råkar inte ha någon info gällande termostat/fläkt samt hur bra du upplever at tdet fungerar? Är i dtagen att bygga någon form av bänk och funderar just på hur jag skall fixa kylningen.

Kört på två stycken Sådana här (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98315&path=) de är i princip ljudlösa. Man skulle nog kunnda köra på nästa steg av dessa om man vill ha lite mer luft. En sådan här termostat (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87595&path=), vilken står inställd på att ge ström vid 30 grader. Detta innebär i princip att fläktarna börjar gå efter ett slag så fort det spelas musik, men man slipper ha dem i gång hela tiden.

Jag tvivlar starkt på att 5kg högtalare kräver att ett sådant stort och kraftigt betongstativ även är armerat.

De är armerade med lite grövre ståltråd, omkring 3-4 mm om inte minnet sviktar (byggde dem för 2-3 år sedan). Bara att slänga ner några böjda som stativet lite då och då medan man fyller på med beton.

Edit, vanlig Maxi Finbetong från random byggvaruhus. Slipade för att få fram lite sten och rå yta. Sedan linolja på, vilket ger lite mer stenlook.

hahavaffan
2010-09-09, 11:39
De är armerade med lite grövre ståltråd, omkring 3-4 mm om inte minnet sviktar (byggde dem för 2-3 år sedan). Bara att slänga ner några böjda som stativet lite då och då medan man fyller på med beton.

Edit, vanlig Maxi Finbetong från random byggvaruhus. Slipade för att få fram lite sten och rå yta. Sedan linolja på, vilket ger lite mer stenlook.Ok, gött, de ser riktigt snygga ut! Älskar hemmabyggen, vad det än må vara. Nästa uppgradering lär innebära övergång från golvare till stativare, och isf blir det ett par hemmabyggen till stativ.

Morrris
2010-09-09, 11:39
Fan, jag vill börja använda mitt ljudsystem, men försteget är borta och jag har inte råd att köpa ett nytt HiFi-steg.

Någon som har tips på en lösning? Rätt in i datorn med någon programvara som begränsar maxvolymen? Vore tråkigt om något skiter sig och man bränner högtalarna...

tp_88
2010-09-09, 12:36
Fan, jag vill börja använda mitt ljudsystem, men försteget är borta och jag har inte råd att köpa ett nytt HiFi-steg.

Någon som har tips på en lösning? Rätt in i datorn med någon programvara som begränsar maxvolymen? Vore tråkigt om något skiter sig och man bränner högtalarna...
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13119

Vettig (för)förstärkare och helt ok pris, kanske tom finns lite prutmån låter det som.

hahavaffan
2010-09-09, 12:39
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13119

Vettig (för)förstärkare och helt ok pris, kanske tom finns lite prutmån låter det som.Oh. Den var inte fel, speciellt inte för det priset.

Morrris
2010-09-09, 12:57
Det var ett bra pris. Men som student (snart arbetslös!) i en ny stad blir man gärna extra sparsam med pengarna. Får väl till att skaffa jobb så snabbt jag kan och spendera lite stålar...

tp_88
2010-09-13, 07:37
Det var ett bra pris. Men som student (snart arbetslös!) i en ny stad blir man gärna extra sparsam med pengarna. Får väl till att skaffa jobb så snabbt jag kan och spendera lite stålar...
Aj see.

____

Pga sjukdom så avstod jag från årets Arken-mässa, missade jag någonting? (Om det var någon härifrån som var där)

mangs
2010-09-13, 08:14
Kört på två stycken Sådana här (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=98315&path=) de är i princip ljudlösa. Man skulle nog kunnda köra på nästa steg av dessa om man vill ha lite mer luft. En sådan här termostat (http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87595&path=), vilken står inställd på att ge ström vid 30 grader. Detta innebär i princip att fläktarna börjar gå efter ett slag så fort det spelas musik, men man slipper ha dem i gång hela tiden.

Edit, vanlig Maxi Finbetong från random byggvaruhus. Slipade för att få fram lite sten och rå yta. Sedan linolja på, vilket ger lite mer stenlook.

Tack för infon, det lär bli något liknande för mig. Måste även berömma de coola stativen, jag är en sucker för snygga hemmabyggen jag med och har själv börjat fundera på betong. man kanske skulle bygag en hel Hifi-möbel i beting, tänk tunga betongskivor ca 5cm tjocka. Det skulle onekligen ge ett gediget utseende. Hyr byggde du formen för avgjutning, MDF, spånskiva eller något annat?

BigForre
2010-09-13, 11:53
Tack för infon, det lär bli något liknande för mig. Måste även berömma de coola stativen, jag är en sucker för snygga hemmabyggen jag med och har själv börjat fundera på betong. man kanske skulle bygag en hel Hifi-möbel i beting, tänk tunga betongskivor ca 5cm tjocka. Det skulle onekligen ge ett gediget utseende. Hyr byggde du formen för avgjutning, MDF, spånskiva eller något annat?

Vet ej vad det egentligen heter, fick det av farsan som har en snickerifirma. Han benämnde det som "båtplywood", alltså något mer vattenbeständig plywood. Skruvade då ihop en form som gick att demontera för att få ut stativet, gjöt 4 st och tog de två bästa. Kanske skulle gå att göra i något enklare och billigare. Men att beakta är nog att de bör vara hyffsat stabila sidor om man vill att resultatet ska ha raka sidor.

Om bygger börjar om från grunden skulle jag kunna tänka mig att bygga stativ i betong igen, men skulle nog höja nivån ytterligare och göra någon typ av runda former, typ en halvbåge eller liknande =)..

hahavaffan
2010-09-13, 12:37
Var det sån där plywood med röd och lite blank yta? Har sett några som gjutit betong i formar gjorda med sådan, och det lossnade fint som snus. Fan, kan någon ge mig en lottovinst så jag kan köpa hus direkt? Ett fett garage med plats för både bil och hobbyprojekt vore så jävla gött.

mangs
2010-09-13, 12:42
Grattis hahavaffan:
http://junitjejen.se/files/images/2008/trissvinst_16105903.jpg

När kan jag komma och lyssna?

hahavaffan
2010-09-13, 12:45
Grattis hahavaffan:
[IM1G]http://junitjejen.se/files/images/2008/trissvinst_16105903.jpg[/IMG]

När kan jag komma och lyssna?Stort tack min gode herre! Vad vill du lyssna på? Min 240 på tomgång, eller Forres stativ? Eller min fiktiva hembio bestående av bland annat 4st Velodyne DD-18?

mangs
2010-09-13, 13:15
Det sista låter av någon anledning mest lockande. Är dessa hörnplacerade i varsitt hörn?

hahavaffan
2010-09-13, 13:21
Det sista låter av någon anledning mest lockande. Är dessa hörnplacerade i varsitt hörn?Det är inte helt omöjligt. Det beror lite på rummets akustiska egenskaper, men troligtvis ja. Vad hade du parat dessa fyra hjärtstoppare med för övriga 9 högtalare i en drömbio?

BigForre
2010-09-13, 13:27
Var det sån där plywood med röd och lite blank yta? Har sett några som gjutit betong i formar gjorda med sådan, och det lossnade fint som snus. Fan, kan någon ge mig en lottovinst så jag kan köpa hus direkt? Ett fett garage med plats för både bil och hobbyprojekt vore så jävla gött.

Om jag inte minns fel var det brun nästan svart yta, relativt hård. En del hade tippsat om att smörja in formarna, men körde utan och det lossnade ändå.

mangs
2010-09-13, 13:27
Troligtvis något hembyggt som kan matcha outputen från dessa bestar. Enbart bas är inte så kul i längden. var hemma hos brorsan igår och han kör typ alla basreglage till max och subben alltför högt delat och för hög nivå i förhållande till resten. Man hörde typ ingenting annat än massa dunsar och muller men så länge han är nöjd så...

hahavaffan
2010-09-13, 13:39
Troligtvis något hembyggt som kan matcha outputen från dessa bestar. Enbart bas är inte så kul i längden. var hemma hos brorsan igår och han kör typ alla basreglage till max och subben alltför högt delat och för hög nivå i förhållande till resten. Man hörde typ ingenting annat än massa dunsar och muller men så länge han är nöjd så...True shizzle! Har gått från baskåt 14åring till bashatande purist, till dagens mellanting. Avgrundsdjup bas som skakar hela soffan är gött till film, men till musik gör man bäst i att stänga av subben om man inte har spenderat en fin slant på den.

Nån av er som lackat högtalare själva? Ska hem till päronen i helgen och tänkte ta tag i mina små hemmabyggen då, och färdigställa dem. Går och funderar över vilken sprayfärg man ska köpa. Går vilken som helst bra tror ni? Har tänkt mig halvblank vit färg, med två-tre lager klarlack.

RagnarÖhman
2010-09-13, 13:52
Funkar det att posta om hemmabio här eller är det bara tvåkanal som gäller(har inte orkat läsa igenom hela tråden)...? :)

mangs
2010-09-13, 13:54
FInns en biotråd på förstasidan i allmänt, tror den fungerar bättre. :)

hahavaffan
2010-09-13, 13:54
Hemmabiotråden ligger ju aktiv på förstasidan för Allmänt annars, men kör på du, så länge det rör ljud så spelar det mig ingen roll.

tp_88
2010-09-13, 15:24
Det här måste vara prylen som saknas allra mest i min anläggning:

http://img840.imageshack.us/img840/7029/dsc0062cj.jpg

Menigar
2010-09-13, 15:56
tp_88: antar att du redan har en: http://www.entreq.com/default.asp?PageId=2152 ?

mangs
2010-09-13, 16:08
ha ha, vilka grejor det finns. Tänk vad mycket akustikåtgärder i rummet man kan göra för dessa pengar.

Men det är klart, då sitter man ju sedan med för färska kablar och så kan man ju inte ha det. Måste ha flyttats X antal elektroner genom kopparen för att ljudbilden skall lossna. :)

tp_88
2010-09-13, 16:27
tp_88: antar att du redan har en: http://www.entreq.com/default.asp?PageId=2152 ?
Nope. Den där kabeln låter något instäng i det övre mellanregistret och inte riktigt så öppen i toppen som jag önskar.

Annars har jag kabellyftare i Platina och lite andra tweaks som gör enormt mycket för ljudet!

ha ha, vilka grejor det finns. Tänk vad mycket akustikåtgärder i rummet man kan göra för dessa pengar.
Äsch, akustik-fix är bara hokus pokus.

Morrris
2010-09-13, 16:30
Nope. Den där kabeln låter något instäng i det övre mellanregistret och inte riktigt så öppen i toppen som jag önskar.

Annars har jag kabellyftare i Platina och lite andra tweaks som gör enormt mycket för ljudet!

Äsch, akustik-fix är bara hokus pokus.

Bara för att du inte är kunnig nog att höra skillnaden!11!

:D

The_RobRoy
2010-09-13, 16:43

Som konstaterat många gånger tidigare. Smaken är som baken, vad gäller hifi. Blir bara löjligt att argumentera med för starka ord, att ens egen uppfattningen är någon högre sanning och att någon annan har helt fel.

kirneh
2010-09-13, 17:08
Som konstaterat många gånger tidigare. Smaken är som baken, vad gäller hifi. Blir bara löjligt att argumentera med för starka ord, att ens egen uppfattningen är någon högre sanning och att någon annan har helt fel.

+1. Just högtalare är ju för övrigt så oerhört beroende av rummet dom står i för hur dom uppfattas också.

Själv har jag uppfattningen att mina nuvarande högtalare pulveriserar puppysarna, men det är ju jag, det :)

H

kalllee
2010-09-16, 20:14
Vad tycks om dessa http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_lektor_8_hoegtalare_ljus_valnoet.htm?

ekmanc
2010-09-16, 20:23
+1. Just högtalare är ju för övrigt så oerhört beroende av rummet dom står i för hur dom uppfattas också.

Själv har jag uppfattningen att mina nuvarande högtalare pulveriserar puppysarna, men det är ju jag, det :)

H

Vilka puppies? dom har ju som sagt funnits i 20år och i 6-7olika iterationer.

Och vilka högtalare har du som är bland det yttersta elitskiktet i världen då?

hahavaffan
2010-09-16, 20:47
Vad tycks om dessa http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/golv/dali_lektor_8_hoegtalare_ljus_valnoet.htm?Inte min kopp av te, varken ljud- eller utseendemässigt. Men provlyssna, om det är du som skall ha dom i ett par år fram över!

mangs
2010-09-17, 10:11
Jag kommer troligtvis i helgen utöka mina 2-kanalsrigg med lite basstöd nedåt i frekvens. har ännu inte bestämt exakt vad jag kommer köpa men då det gäller musiklyssning så kommer väljud, snabbhet att prioriteras över en enormt fläskig bas. Tanken är att basarna sedan delas av relativt lågt och enbart fyller ut det som sidohögtalarna inte klarar av att leverera.

Jag skriver basarna då det troligtvis kommer bli 2st placerade i varsitt hörn eller helt enkelt var de presterar bäst ljudmässigt.

Har redan idag 2 bra hemmabyggen med 12or i sluten låda för mitt biorum som låter helt ok men lådorna är något för stora och jag är dessutom lite prylsugen, måste köpa något nytt, Gaaaah! Vi få se vad som händer.

Morrris
2010-09-17, 10:17
Jag kommer troligtvis i helgen utöka mina 2-kanalsrigg med lite basstöd nedåt i frekvens. har ännu inte bestämt exakt vad jag kommer köpa men då det gäller musiklyssning så kommer väljud, snabbhet att prioriteras över en enormt fläskig bas. Tanken är att basarna sedan delas av relativt lågt och enbart fyller ut det som sidohögtalarna inte klarar av att leverera.

Jag skriver basarna då det troligtvis kommer bli 2st placerade i varsitt hörn eller helt enkelt var de presterar bäst ljudmässigt.

Har redan idag 2 bra hemmabyggen med 12or i sluten låda för mitt biorum som låter helt ok men lådorna är något för stora och jag är dessutom lite prylsugen, måste köpa något nytt, Gaaaah! Vi få se vad som händer.

Slutna lådor eller?

bertbert
2010-09-17, 10:19

Har du separat tvåkanals- och hemmabiorigg? Varför?

Yes
2010-09-17, 10:30
Det här måste vara prylen som saknas allra mest i min anläggning:

[.IMG]http://img840.imageshack.us/img840/7029/dsc0062cj.jpg[/IMG]
Jag älskar sådana här produkter. Det ger mig så många kreativa idéer om hur jag kan exploatera folk som lider av audiophil-psykos.

Jobbar på en prototyp nu bestående av phalliskt formade stenar som man placerar på utrustingen för att få extra djupbas och bättre närvarokänsla.

mangs
2010-09-17, 10:46
Slutna lådor eller?

Yepp, det lutar åt det i någon servostyrd lösning. Skulle egentligen vilja bygga horn men jag har tyvärr inte tid för detta just nu.

Har du separat tvåkanals- och hemmabiorigg? Varför?

Yes, det är väl egentligen flera olika anledningar. Huvudorsaken är väl dock att jag kan ha två anläggningar med olika fokus. En för finlyssning (2-kanal)och den andra mer för ös (bio/spel-rum).

Har dock haft funderingar på att kombinera dessa men det blir för bökigt just nu då jag har svårt att få till det med projektor i mitt vardagsrum som just nu är 2-kanals-setupens hem. Jag har istället funderat på att uppgradera mitt biorum och då köra Highend slutsteg + frontare för 2-kanal men just nu faller det på att jag tycker mitt biorum är något för litet så då får jag bygga om. Vi får se vad som händer framöver...

jag trodde de flesta audiofiler ville ha mer än en setup? Så jag ser det inte riktigt som ett självandamål att begränsa mig till en anläggning.

Jag är ju något skadad så jag har ordnat bra ljud även i Sovrummet, uterummet, toaletten, lekrummet och barnens rum, och bilen då förstås. Utöver detta har jag även en liten tvåkanalssetup med billigare Scandyna-Poddar till en TV-hörna i hemet och en hörlursrigg med separat DAC/hörlursförstärkare.

Fan, helt plötsligt slog det mig varför elräkningen är så hög och att jag kanske har en av världens mest förstående fruar. :)

hahavaffan
2010-09-17, 11:55
Har du separat tvåkanals- och hemmabiorigg? Varför?Har man möjligheten så är det ju optimalt som fan imho.

hultman
2010-09-17, 14:01
Jag älskar sådana här produkter. Det ger mig så många kreativa idéer om hur jag kan exploatera folk som lider av audiophil-psykos.

Jobbar på en prototyp nu bestående av phalliskt formade stenar som man placerar på utrustingen för att få extra djupbas och bättre närvarokänsla.

Haha. Baspenisar.

ekmanc
2010-09-17, 14:07
Har vid flertalet tillfällen kört mina kablar i inbränningsmaskiner, funkar perfekt.

Har även en inbränningscd eller vad man nu ska kalla det, när man motionerat anläggningen ett dygn eller två med extremt varierad signal och brus så låter den bättre sen.

The_RobRoy
2010-09-17, 18:46
Har vid flertalet tillfällen kört mina kablar i inbränningsmaskiner, funkar perfekt.

Har även en inbränningscd eller vad man nu ska kalla det, när man motionerat anläggningen ett dygn eller två med extremt varierad signal och brus så låter den bättre sen.

Nu börjar det klarna varför du även hade så starka uppfattningar om Wilson högtalarna

Olegh
2010-09-17, 18:50
Jag är faktiskt inte särskilt förvånad att det fungerar perfekt. Lustigare vore, hör och häpna, om kablarna gick sönder av att man leder ström igenom dom.. :D

ekmanc
2010-09-17, 18:55
Nu börjar det klarna varför du även hade så starka uppfattningar om Wilson högtalarna'

Japp det beror på att jag faktiskt har testat saker och inte bara häver ur mig fördomar om saker jag inte har den blekaste aning om. Läser även elektroteknik på Chalmers så vill du föra fram din tes om varför det inte fungerar så varsågod, jag är idel öron.

The_RobRoy
2010-09-17, 19:07
Japp det beror på att jag faktiskt har testat saker och inte bara häver ur mig fördomar om saker jag inte har den blekaste aning om. Läser även elektroteknik på Chalmers så vill du föra fram din tes om varför det inte fungerar så varsågod, jag är idel öron.

Shit, är du en sån där elektroteknik-expert alltså? Glimmar det lite svagt om dina öron också? ;)

Jag har lyssnat på Wilson högtalare förövrigt. Har dock inte "motionerat" min anläggning med inbrännings-skivor, men där känner jag att jag kan lufta lite fördomar om att det bara är placebo.

ekmanc
2010-09-17, 19:14
Inte direkt bara jag som gillar Wilson vet du dom anses av alla recensenter och hifitidningar i hela världen som något av det absolut bästa som finns, sen kan man ju föredra något annat, men fan inte en Dali Ikon eller var du nu sa ;) det hittar du nog inte en kunnig person i världen som håller med om.

Och varför är det så konstigt att det kan rensa ur anläggningen lite om alla kretsar och högtalarelement, kantupphängningar o.s.v. får en ordentlig genomkörning? framförallt högtalarna saker som rör på sig kan behöva den mycket mer varierade signal som det innebär jämfört med att bara spela musik, energiinehållet är enormt mkt högre.

The_RobRoy
2010-09-17, 19:20
Inte direkt bara jag som gillar Wilson vet du dom anses av alla recensenter och hifitidningar i hela världen som något av det absolut bästa som finns, sen kan man ju föredra något annat, men fan inte en Dali Ikon eller var du nu sa ;) det hittar du nog inte en kunnig person i världen som håller med om.

Och varför är det så konstigt att det kan rensa ur anläggningen lite om alla kretsar och högtalarelement, kantupphängningar o.s.v. får en ordentlig genomkörning? framförallt högtalarna saker som rör på sig kan behöva den mycket mer varierade signal som det innebär jämfört med att bara spela musik, energiinehållet är enormt mkt högre.

Jag sa att de jag lyssnat på känns överprissatta. De spelar mer i samma liga som Dynaudio Sapphire och Dali Euphonia MS5, som är de två högtalare i prisklassen 100kkr som jag tycker låter absolut bäst.

Inspelning av högtalare är en annan sak. Om högtalarna stått och inte spelats på länge kan säkert en inbrännings-cd snabba upp inspelningsprocessen.

ekmanc
2010-09-17, 19:23
Du får ju betänka iofs att dynaudio och dali båda är danska? tillverkare medans wilson är amerikaner, priset på wilson i usa är nästan hälften mot i sverige på samma sätt som dynaudio säkert är dubbelt så dyra i usa.

Men utöver det nej tyvärr du kanske har hört ett par wilson otroligt dåligt uppställt med kasst matchad elektronik, men även de enklaste wilsonburkarna totalt äter upp och spottar ut saphire och ms5, det är inte ens en diskussion.

bertbert
2010-09-17, 19:38
Yes, det är väl egentligen flera olika anledningar. Huvudorsaken är väl dock att jag kan ha två anläggningar med olika fokus. En för finlyssning (2-kanal)och den andra mer för ös (bio/spel-rum).

Mmm... min fråga var nog dumt formulerad. Jag försökte fråga följande, tror jag: "Varför skulle man vilja ha två separata system?"

jag trodde de flesta audiofiler ville ha mer än en setup? Så jag ser det inte riktigt som ett självandamål att begränsa mig till en anläggning.

Haha men jag ser det som ett självändamål att ha två! :D

Fan, helt plötsligt slog det mig varför elräkningen är så hög och att jag kanske har en av världens mest förstående fruar. :)

Håll hårt i henne.

Har man möjligheten så är det ju optimalt som fan imho.

Varför?

Jag har följande krav på en musikanläggning:

- Neutralt, rent ljud
- Stor dynamisk förmåga och snyggt beteende nära överstyrning
- Låg distorsion
- Kontrollerad spridning så att flera i soffan kan lyssna men rummet ska helst inte sättas igång för mycket
- Bandbredd överstigande 20 Hz - 20 kHz
- Neutral ljudbild, dvs anläggningen får vare sig spela tillbakalutad eller på lyssnaren
- Förmåga att spela komplexa förlopp med klarhet

Jag har följande krav på en hemmabioanläggning:

- Neutralt, rent ljud
- Stor dynamisk förmåga och snyggt beteende nära överstyrning
- Låg distorsion
- Kontrollerad spridning så att flera i soffan kan lyssna men rummet ska helst inte sättas igång för mycket
- Bandbredd överstigande 20 Hz - 20 kHz
- Neutral ljudbild, dvs anläggningen får vare sig spela tillbakalutad eller på lyssnaren
- Förmåga att spela komplexa förlopp med klarhet

;)

The_RobRoy
2010-09-17, 20:34
Mmm... min fråga var nog dumt formulerad. Jag försökte fråga följande, tror jag: "Varför skulle man vilja ha två separata system?"

Det är väl mer fråga om budget och att man kanske spisar mer stereo än bio. Det är billigare att uppnå dina krav i 2 kanaler istället för 5-8 kanaler. Det optimala är väl annars att ha så bra bio utrustning att man är fullt nöjd med samma anläggning i stereo. Men då börjar det för min egen del bli snuskigt dyrt.

bertbert
2010-09-17, 20:40
Det är väl mer fråga om budget och att man kanske spisar mer stereo än bio. Det är billigare att uppnå dina krav i 2 kanaler istället för 5-8 kanaler. Det optimala är väl annars att ha så bra bio utrustning att man är fullt nöjd med samma anläggning i stereo. Men då börjar det för min egen del bli snuskigt dyrt.

Jag håller inte riktigt med. Merparten av kostnaden hamnar på frontkanalerna även i väldigt dyra system. Har man rejäl duk och vettiga frontar kör man givetvis utan center ("ljudet passar till bilden ändå").

För att inte tala om merkostnaden att ha ett extra rum - man får in mycket utrustning för den pengen.

The_RobRoy
2010-09-17, 20:45
Jag håller inte riktigt med. Merparten av kostnaden hamnar på frontkanalerna även i väldigt dyra system. Har man rejäl duk och vettiga frontar kör man givetvis utan center ("ljudet passar till bilden ändå").

För att inte tala om merkostnaden att ha ett extra rum - man får in mycket utrustning för den pengen.

Center eller inte är väl kanske smaksak samt vilka frontar man har. Men jag vill nog gärna ha en rejäl center, främst för att det är svårare att köra 4.1 när ljudet i filmer är mixad för att man har en center kanal.

Släng därtill minst 1 rejäl subwoofer (ja det behövs i film, trots bra frontar) ett par helt OK surround-högtalare och ett flerkanals-steg som orkar driva allting + ett vettigt bio-försteg. Det blir många tio-tal tusenlappar extra jämfört med 2-kanal.

Merkostnaden av flera rum beror ju på var man bor. Sthlm innerstad, då är det kanske inte så smart :)

bertbert
2010-09-17, 20:52
Center eller inte är väl kanske smaksak samt vilka frontar man har. Men jag vill nog gärna ha en rejäl center, främst för att det är svårare att köra 4.1 när ljudet i filmer är mixad för att man har en center kanal.

Släng därtill minst 1 rejäl subwoofer (ja det behövs i film, trots bra frontar) ett par helt OK surround-högtalare och ett flerkanals-steg som orkar driva allting + ett vettigt bio-försteg. Det blir många tio-tal tusenlappar extra jämfört med 2-kanal.

Merkostnaden av flera rum beror ju på var man bor. Sthlm innerstad, då är det kanske inte så smart :)

Jag har fyra basmoduler, vardera med 12". Jag skaffade dem primärt för musiklyssning. De fungerar till film också. Att gräva under 20 Hz med mycket hög ljudtrycksförmåga är essentiellt oavsett om man lyssnar på film eller musik.

Jag upplever inga problem alls att köra 5.1 eller 7.1 ljudspår i min 4.1-lösning. Vad är det som blir svårt menar du? Centerkanalen mixas in i frontarna vid dekodning och nivåjustering kan göras precis som vanligt. Ljudtrycksförmågan på centerkanalen blir dessutom större när man gör på detta vis.

The_RobRoy
2010-09-17, 21:08
Jag har fyra basmoduler, vardera med 12". Jag skaffade dem primärt för musiklyssning. De fungerar till film också. Att gräva under 20 Hz med mycket hög ljudtrycksförmåga är essentiellt oavsett om man lyssnar på film eller musik.

Jag upplever inga problem alls att köra 5.1 eller 7.1 ljudspår i min 4.1-lösning. Vad är det som blir svårt menar du? Centerkanalen mixas in i frontarna vid dekodning och nivåjustering kan göras precis som vanligt. Ljudtrycksförmågan på centerkanalen blir dessutom större när man gör på detta vis.

Låter som en göttig anläggning :) Pics?

OK, jag tycker inte jag fått till det riktigt lika bra med bara frontar.

mangs
2010-09-17, 22:35
Jag kör enbart 6.1 i min hemmabio. Dvs, jag har struntat i centern och har nog aldrig saknat den. Har kört med center tidigare och aldrig riktigt fått till det.

Som jag sade tidigare handlar det nog lite om att jag har svårt att få till en hemmabio i vardagsrummet. Sedan handlar det lite om att jag har för mycket utrustning som jag inte har hjärta att göra av med. :)

Självklart är kraven rätt lika egentligen mellan bio och musik men med de olika setups jag har nu så låter min 2-kanalsrigg som att orkestern, musikerna är inne i mitt rum och sången är så magisk så det känns som att jag kan ta på sångaren/sångerskan och jag kan placera ut varje instrument i ljudbilden. Nackdelen med detta är att sweetspot är väldigt liten så det är en riktig ego-anläggning. Denna anläggning passar perfekt för Akustiskt, Sing-songwriter, jazz,klassiskt och övrig musik som är bra inspelad. "Problemet" är att denna anläggning är så avslöjande så 90% eller så av mina inspelningar låter illa.

Därför är det bra att jag har det andra rummet där sweetspoten nästan sträcker sig över hela soffan så att jag slipper centerkanal. Här låter rockmusik, techno mm lite roligare och ösigare.

Mitt tidigare problem med saknad lågbas i finstereon är sedan idag åtgärdat genom att jag införskaffat två stycken Martin Logan Depth basmoduler som fyller på mellan 15-35Hz.
De gick som smort att integrera med mina vanliga Martin Logan högtalare och är nog de snabbaste subbar jag hört som dessutom har förmågan att spela djupbas övertygande och utan dist.

Konfigurationen per sub är 3st långslagiga servostyrda aluminium-basar kopplade till 300W RMS.

http://www.anartech.dk/depth_i_black_ash.jpg

Den fiffiga konstruktionen med basar runt om tar bort vibrationer i lådan och även när man vräker på står den helt stilla.

Kolla in denna videon (ej min) för att kolla in slaglängden på elementen (mina är magnesiumfärgade och något coolare).

_xOG4u8kZBI

Duffman
2010-09-18, 11:55
Nu är min sovrumsstereo uppställd och inspelad och det låter mycket bra för pengarna. Ett varmt och trevligt ljud som aldrig blir essigt eller påfrestande. Då spelaren även har en usb-ingång så testade jag den också. Jag slängde in en massa högupplösta mp3-filer och testade att spela upp dem och det funkade perfekt med ett överraskande bra ljud. Köper dock en hel del skivor fortfarande så det blir mest cd. Men usb-funktionen är helt klart en bra feature. Weezers senaste samt Volbets nya har rullat på rejält i helgen! Nu är det kul att lyssna på musik igen! Min Pioneer 2012 (eller vad den heter) låter fullständigt genomuselt i jämförelse så det blev att skaffa nytt och låta Pioneeren få sköta bioljudet i vardagsrummet istället.

Förstärkare: Marantz PM-7001 KI-Signature (http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=70Z111Z114Z115Z116Z101Z114Z107Z101Z114Z&testid=2043)
Cd-spelare: Marantz CD 6003 (http://nexus404.com/Blog/2009/07/01/audiophile-earcandy-cds-arent-dead-yet-marantz-offers-high-end-cd-player-with-usb-port/)
Högtalare: Quad 12L (http://www.tnt-audio.com/casse/quad_11_12_e.html)
Högtalarkabel: QED Silver Anniversary Xt (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=94818)
Stativ: Solid Tech (http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx?&refid=81&lev=&product=1742)
Signalkabel: Monster Cable Interlink 100 (https://www.referenceaudio.se/products/601/monster-cable_interlink-100-standard.aspx)

Duffman
2010-09-27, 17:03
Jag råkade precis köpa ett par Monitor Audio Silver RS1 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=32559) som (troligtvis) ska tjänstgöra i Hemmabion som frontar. Finns här någon som har dessa och som kan ge lite feedback om hur de upplever dem? De verkar riktigt bra och jag vet ärligt talat inte helt säkert om de ska in i vardagsrummet till hemmabion eller om de ska in i sovrummet till den anläggningen. Ska de in i sovrummet så ska mina Quad 12l in i hemmabion... vilket dilemma..

hahavaffan
2010-09-27, 17:21
Kanske en lite väl liten högtalare för att agera frontar i en hembio imho, men du kanske har ett par bra subbar?

Duffman
2010-09-27, 18:15
Nope ingen sub, jag har ganska lyhört och kommer att spela försiktigt då jag precis skaffat bostadsrätt och vill skona grannarna. Men jag har inte bestämt mig än om jag ska använda Quad eller Monitor Audio i hemmabion.

hahavaffan
2010-09-28, 18:15
Använd dem du tycker låter bäst :) Du har ju ett perfekt tillfälle att göra det som alla bör göra när man skaffar nytt; provlyssna.

Litecore
2010-10-14, 01:03
jag har börjat kika och planera för att byta mitt nuvarande datorhögtalarpaket (logitech z3-e 2.1)
som absolut inte låter dåligt på något sätt - snarare tvärtom - till något annat trevligt på skrivbordet.
vet inte hur jag snubblade in på klass D/T-förstärkare baserade på Tripath TA2020 men där är jag nu
hur som helst och upp över öronen förälskad i allt som går att köpa/bygga och undrar såklart om det
finns nån på forumet som har erfarenhet av dessa och har tips på ett par mindre högtalare också? :)

mangs
2010-10-14, 07:54
Jag har en sådan liten förstärkare liggande någonstans knappt använd då mina behov ändrades efter inköpet. Den är väldigt liten så den försvinner lätt om den inte är inkopplad. Klarar man sig med en ljudkälla och ett par högtalare så fungerar den perfekt vid datorn beroende på ens krav då förstås. Den stora fördelen är att man slipper sitta på en stor fullkomponentförstärkare. Effektmässigt räcker den bra framför datorskärmen.

hahavaffan
2010-10-14, 08:09
Har kollat lite på liknande, för att driva mina hemmabyggen i stereo vid datorn när de inte körs som surround back i hembion. Har ni hittar några vettiga ställen som säljer?

Litecore
2010-10-14, 13:42
Jag har en sådan liten förstärkare liggande någonstans knappt använd då mina behov ändrades efter inköpet. Den är väldigt liten så den försvinner lätt om den inte är inkopplad. Klarar man sig med en ljudkälla och ett par högtalare så fungerar den perfekt vid datorn beroende på ens krav då förstås. Den stora fördelen är att man slipper sitta på en stor fullkomponentförstärkare. Effektmässigt räcker den bra framför datorskärmen.
aha, spännande! vad är det för modell och kan du trolla fram en bild kanske?
Har kollat lite på liknande, för att driva mina hemmabyggen i stereo vid datorn när de inte körs som surround back i hembion. Har ni hittar några vettiga ställen som säljer?
det finns några på tradera och blocket som säljer men jag vet inte om jag får länka
p.g.a forumets regler.. ebay.co.uk har en del också men det är en djungel att läsa
sig till vad som är "bäst" och vilka tillverkare som inte är lika bra som de andra..

efter ett par dagars idoget googlade kom jag fram till att TA2020 verkar vara bättre
än TA2024 men båda används ungefär lika mycket. små skillnader i effekt men
tydligen desto mer vad det gäller ljudet. och håll dig borta från märket Lepai :)

hahavaffan
2010-10-14, 14:42
Haha jo du lär få länka till blocket och tradera. Dom har vad jag vet ingen webbshop som säljer kosttillskott osv :)

Tack för infon annars, hade velat snickra ihop en liten förstärkarlåda som matchar högtalarna, och T-amps är perfekta i storlek. Hur starka är TA2020 och TA2024 ungefär? Runt 20W, mätt hur, om du vet?

mangs
2010-10-14, 15:31
aha, spännande! vad är det för modell och kan du trolla fram en bild kanske?

Inte min men en likadan, kommer inte ihåg märket på rak arm:
http://www.getprice.com.au/images/uploadimg/1585/350_audio-digital-converter-power-amplifier-1-big.jpg

Litecore
2010-10-14, 16:31
Inte min men en likadan, kommer inte ihåg märket på rak arm:
http://www.getprice.com.au/images/uploadimg/1585/350_audio-digital-converter-power-amplifier-1-big.jpg
det där är en T-Amp S.M.S.L AMP-03, går att köpa nya i sverige :)
väldigt smidig och rätt tripath-chip men jag gillar personligen inte att
on/offswitchen sitter på framsidan men det är en smaksak. trevlig !

Haha jo du lär få länka till blocket och tradera. Dom har vad jag vet ingen webbshop som säljer kosttillskott osv :)

Tack för infon annars, hade velat snickra ihop en liten förstärkarlåda som matchar högtalarna, och T-amps är perfekta i storlek. Hur starka är TA2020 och TA2024 ungefär? Runt 20W, mätt hur, om du vet?

DATASHEET TA2020 (http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/A/2/0/TA2020.shtml)

DATASHEET TA2024 (http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/T/A/2/0/TA2024.shtml)

20W är att ta i lite, realistiskt sett får man ut kanske 13-ish med normal THD men
gott och väl att driva ett par mindre stereohögtalare. jag lovar att återkomma
med en recension så fort jag får hem den jag håller på och beställa (hemlis) ;P

EDIT:

2020 har 2x20W och 2024 2x15

Litecore
2010-10-15, 05:08
[...]så fort jag får hem den jag håller på och beställa (hemlis) ;P
dåså, nu är auktionen över och jag är, teoretiskt ännu, ägare till en underbar skapelse :D

HLLY AUDIO TAMP-20 Tripath TA2020

http://www.hllyaudio.com/pic/diy/TAMP-20-4.jpg

$67,91 inkl. frakt, dock ingick inte nätadapter men det ordnar jag från jobbet !

mangs
2010-10-15, 07:35
Snygg! Du kommer säkert bli förvånad när du får den i hand och ser att den inte är mycket större än ett cigarettpaket. jag var beredd på att de skulle vara små men inte såå små. :)

Litecore
2010-10-15, 13:29
ja det återstår att se, nu ska jag hitta ett par små, och så välljudande som möjligt, högtalare :)

hahavaffan
2010-10-15, 15:10
ja det återstår att se, nu ska jag hitta ett par små, och så välljudande som möjligt, högtalare :)Hur små? Tangent Evo E4 har fått överraskande bra omdömen, och de är imho små och riktigt snygga för priset. Q acoustics 2010 är också små och fina, och t.ex. What Hifi gillar dem skarpt.

Litecore
2010-10-15, 16:19
Hur små? Tangent Evo E4 har fått överraskande bra omdömen, och de är imho små och riktigt snygga för priset. Q acoustics 2010 är också små och fina, och t.ex. What Hifi gillar dem skarpt.
små är något med <150-160mm djupa. ska stå på ett skrivbord så jag vill inte ha några "klunsar",
även om jag är medveten om att en mindre lådvolym kan resultera i att ljudkvalitén blir lidande.
men EVO E4 är med i min lista över potentiella burkar tillsammans med ett gäng andra också ;P

ska åka runt och provlyssna högtalare för kung och fosterland när jag får förstärkaren :)

Bombur
2010-10-15, 20:36
Är en nybörjare på förstärkare. Hur vet jag om förstärkaren klarar av att driva högtalarna? Finns det några riktlinjer man ska gå på?

Litecore
2010-10-15, 21:03
Är en nybörjare på förstärkare. Hur vet jag om förstärkaren klarar av att driva högtalarna? Finns det några riktlinjer man ska gå på?
vad är det för stärkare ? :)

Olegh
2010-10-15, 21:08
Impedansen på högtalarna är väl det som eventuellt kan vara lite kinkigt.

Bombur
2010-10-15, 21:23
Har suttit och kollat lite på såna under 4-5k som max. Har tittat på förstärkare både med inbyggd och exten cd spelare. Kollat på Tangent MCS-600 eller någon yamaha stärkare och cd spelare. Är beredd att lägga lika mycket på högtalarna om de skulle behövas.
Men för en okunnig är de rena djungeln

Litecore
2010-10-15, 22:47
personligen skulle jag aldrig köpa ett kompaktsystem av den enkla anledningen att det inte går att
byta eller uppgradera i någon riktning om du eventuellt skulle vilja göra det nån gång i framtiden..

är din totala budget 5-6k eller är det 10-12k ? för dom pengarna kan du få MASSOR av smaskens :D
jag antar att det gäller tvåkanal? (annars är du i fel tråd och frågar) men för säkerhets skull ^^

så vi leker tusen frågor så blir min uppgift, att hjälpa dig, enklare!

1. vad kommer du använda för källa primärt; dator, cd-skivor, vinyl ?
2. vad har du i dagsläget eftersom du är intresserad av att byta ?
3. hur stort är rummet du ska ha anläggningen i och utformningen ?
4. ur personligt och/eller inredningsperspektiv: stativare eller golvare ?
5. är du beredd att leta begagnat eller vill du hellre köpa något nytt ?

de andra 995 frågorna fortsätter vi med när du svarar på dom här ^^

Bombur
2010-10-16, 08:48
Är ännu inte helt hundra på om jag ska skaffa en 2 kanalers- eller ett surround system ännu, kollar mycket på film och lirar tv-spel. Så är lite kluven just nu.
Oavsett är väl budgeten på max 10-12k för allt, och då svider det lite.

1. Hade väl tänkt främst att de är cd och dator, men har en hel del vinylplattor men de blir då en senare fråga om att köpa till eller inte.

2. Idag har jag Mors Hitachi stereo med tillhörande vinylspelare från 80-talet och en Mark cd spelare från 90 talet. Samt tillhörande 2st Hitachi högtalare och 2 från något annat märke.Själva stereon har tycker jag ett bra ljud men är rätt okunnig(för att vara äldre än mig själv). Enda felet med vinylen är att plast kåpan över är sprucken och Cd-spelaren gav upp för ett bra tag sedan. Men jag känner att jag vill ha något eget.

3. Vardagsrummet är det tänkt, enda grejen är väl att att det är trångt med stora bokhyllor och skåp lite var stans. Rummet är uppskattningsvis 12-15m2.

4. Öppen för bägge, då är jag nog petigare med form och färg, detta är inte så jätteviktigt. Resten av rummet är ändå ett hopp plock av omaka saker:D

5. Nytt, men vet att man oftast kan få bättre grejer för samma pris begagnat. Men hela grejen är att jag vill ha något eget:)

MEDiAHORAN
2010-11-07, 22:57
Hejsan!

Ska flytta till lägenhet nu och vill ha lite ljud!

Jag har en Macbook Pro jag ska driva tänkta högtalare med via den optiska utgången.

Högtalarna jag funderar på är Canton RC-L som ska drivas av en Vincent SP-331 (tips på var jag kan få tag på detta slutsteg så billigt som möjligt tas tacksamt emot!)

Fungerar det då att koppla med en optisk toslink 3,5mm kabel från macbook pro till en DAC som sedan kopplar in till slutsteget?

Det följer ju även med en box till Canton-högtalarna som jag vill koppla in.

MBP Pro -> DAC -> RC-L BOX -> SLUTSTEG -> Canton RC-L

Kommer jag få ljud med denna kombo eller krävs ett separat försteg?

MEDiAHORAN
2010-11-07, 23:31
Hejsan!

Ska flytta till lägenhet nu och vill ha lite ljud!

Jag har en Macbook Pro jag ska driva tänkta högtalare med via den optiska utgången.

Högtalarna jag funderar på är Canton RC-L som ska drivas av en Vincent SP-331 (tips på var jag kan få tag på detta slutsteg så billigt som möjligt tas tacksamt emot!)

Fungerar det då att koppla med en optisk toslink 3,5mm kabel från macbook pro till en DAC som sedan kopplar in till slutsteget?

Det följer ju även med en box till Canton-högtalarna som jag vill koppla in.

MBP Pro -> DAC -> RC-L BOX -> SLUTSTEG -> Canton RC-L

Kommer jag få ljud med denna kombo eller krävs ett separat försteg?Kom på att jag måste kunna justera volymen och det går inte när man använder sig av optisk kabel i osx iaf. Hmm tips på något försteg som inte "tynger" ner vincenten?

hultman
2010-11-08, 06:16
Kom på att jag måste kunna justera volymen och det går inte när man använder sig av optisk kabel i osx iaf. Hmm tips på något försteg som inte "tynger" ner vincenten?

Köp en USB-dac eller en stärkare som har inbyggd sådan. Kommer låta bäst.

Hrt music streamer/Cambridge dacmagic alt Hegel H100. Kan ju dra en värre elektronikkombo men då bör du lägga mer på högtalarna.

Pudzianovski
2010-11-08, 06:30
Kom på att jag måste kunna justera volymen och det går inte när man använder sig av optisk kabel i osx iaf. Hmm tips på något försteg som inte "tynger" ner vincenten?

RC-L hade jag ett tag tidigare. De var alldeles för mycket bas (lät inte så bra). Då hade jag ändå ett ganska stort rum som jag hade dem i. Gillar du bas...well ok. Jag bytte dock upp mig och det var det bästa valet jag gjort inom högtalarområdet.

MEDiAHORAN
2010-11-08, 10:51
RC-L hade jag ett tag tidigare. De var alldeles för mycket bas (lät inte så bra). Då hade jag ändå ett ganska stort rum som jag hade dem i. Gillar du bas...well ok. Jag bytte dock upp mig och det var det bästa valet jag gjort inom högtalarområdet.Jag måste erkänna att jag är lite velig, har väl insett att det är en lägenhet jag ska bo i så antagligen blir det XTZ a100 D3+Dynavoice Challenger M65 men finns det några högtalare under 8K som är vassare än dessa?

De har fått mycket lovord men jag kan tänka mig att det borde finnas bättre för under 8K då m65 kostar 2695.

Jag gillar ljudet i m65 då det är detaljerat men saknar lite bas.

Pudzianovski
2010-11-08, 11:55
Jag måste erkänna att jag är lite velig, har väl insett att det är en lägenhet jag ska bo i så antagligen blir det XTZ a100 D3+Dynavoice Challenger M65 men finns det några högtalare under 8K som är vassare än dessa?

De har fått mycket lovord men jag kan tänka mig att det borde finnas bättre för under 8K då m65 kostar 2695.

Jag gillar ljudet i m65 då det är detaljerat men saknar lite bas.

Köp till en subba om du känner för det då. Då kan du ju själv bestämma om du vill ha bas eller inte. Men lyssna själv och bestäm vad du tycker låter bäst för dig.

agazza
2010-11-27, 20:41
http://m3.idg.se/2.1022/1.355806/magstark-ljudupplevelse

Ha!

agazza
2010-12-05, 13:08
Bump, Jag funderar på att köpa en blåtand till rca adapter.

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=374717&type=back&size=800

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374717

Den för ju över ljudet digitalt, sen kan man ju ha väldigt kort rca kabel till stereon, borde det inte bli ungefär som en dac?

Hur mycket avtar hastigheten på längre avstånd? 720kbit räcker ju en långt då det gäller ljud.

Spotify och mp3 antar jag att den kommer klara . Vad Tror ni?

jakke
2010-12-10, 14:06
Kära Audiofiler,
Jag äger idag inget annat ljudsystem utöver mina 2.1datahögtalare.

Jag är ingen storlyssnare och användningsområdet är tvserier, någon film i veckan och en del musiklyssnade(mycket rock). Jag kör filmer och musik från en Asrock ION 330HT(har HDMI och S/PDIF)
Mitt problem är att jag inte kan något om förstärkaren och högtalare men jag är ganska säkert på att det är ett tvåkanalssystem som jag är ute efter. Min budget är satt ganska tight 2-4k men gärna komponenter som går att utöka allt eftersom. Eftersom jag inte är ute efter några värstingprodukter inbillar jag mig att det bör finnas en hel del beg. saker där ute.

Hur är t.ex. en sådan här förstärkare: http://www.tradera.com/Forstarkare-NAD-auktion_170613_123785307 vad är dess svagheter. Låter den för lite? Vad är det för något den orkar driva? Stativhögtalare/Universialhögtalare verkar optimalt sett ur platssynpunkt, är det bra saker att satsa på?

Litecore
2010-12-11, 00:11
jag slår ett slag för T-amps, valfri modell, eftersom dom jag testat låter mer eller mindre lika :)

fördel:
pris
ljudkvalitet (för vad den kostar)
storlek

nackdel:
storlek (beroende på vad man är ute efter)
anslutningar
extern nätdel

slutsats: jag har en HLLT TAMP-20 själv och det är helt sinnessjukt vad den kan kräma ur
sig jämfört med mina stora hembioreciever men också min rena tvåkanalsstärkare när jag
testade efter inköp. GALET! värd alla pengar den kostade, importerad från hong kong via
ebay på typ 10 arbetsdagar. så kan du lägga mer pengar på högtalare istället men du må
koppla den analogt till datorn så en DAC kan vara en idé att kolla på också, finns på ebay :)

Minimjölk
2010-12-11, 14:21
Nu undrar jag vad du har för övrig utrustning om en liten T-amp piskar dem vad det gäller ljudtryck. ;)

Litecore
2010-12-13, 00:25
Marantz SR7002 & Xindak A06
xindak SC-01 högtalarkablage
spotify premium via Nuforce uDac
Audio Pro Avantek Six

om du aldrig har lyssnat på en t-amp så fattar jag att
det låter konstigt men tills dess: you're in for a treat ;P

agazza
2010-12-13, 00:38
Hur fungerar ett klass T steg egentligen?

Ontopic, vet någon vart jag kan få tag i en sånhär eller liknande produkt? Den har slutat säljas

http://www.azurewave.com/product_AW-GA200_1.asp

Den har rca ut och tar emot ljud över ditt wlan, den kopplas upp mot routern och sen kan du spela spotify eller winamp eller vad som helst från hela ditt nätverk.

Litecore
2010-12-13, 01:52
Hur små? Tangent Evo E4 har fått överraskande bra omdömen, och de är imho små och riktigt snygga för priset. Q acoustics 2010 är också små och fina, och t.ex. What Hifi gillar dem skarpt.
mindre ändå blev det faktiskt! tog med mig min laptop och uDac till hifi-klubben
en dag för ett par veckor sen och bad att få ställa upp allt tillsammans med ett
par Scandyna Micropods (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=26196) i butiken, och se det var inga som helst problem :)

mycket trevlig kombo, och tillsammans med en sub från ett trasigt paket
datorhögtalare som jag räddade från jobbets elektronikskrotlåda får jag
basen som saknas annars. bytte rakt av med en polare som har ett par
micropods som han inte använder, dock i udda färg, mot en NAS-kabinett
som jag inte använder som han ville ha ^^ win-win ftw. bilder kommer :D

hahavaffan
2010-12-13, 07:46
mindre ändå blev det faktiskt! tog med mig min laptop och uDac till hifi-klubben
en dag för ett par veckor sen och bad att få ställa upp allt tillsammans med ett
par Scandyna Micropods (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=26196) i butiken, och se det var inga som helst problem :)

mycket trevlig kombo, och tillsammans med en sub från ett trasigt paket
datorhögtalare som jag räddade från jobbets elektronikskrotlåda får jag
basen som saknas annars. bytte rakt av med en polare som har ett par
micropods som han inte använder, dock i udda färg, mot en NAS-kabinett
som jag inte använder som han ville ha ^^ win-win ftw. bilder kommer :DSweet! Alltid gillat de mindre Podsen :thumbup: Men pics or it didnt happen osv!
Hur fungerar ett klass T steg egentligen?
Har för mig att det är en vidareutveckling av Class D-tekniken som subbar ofta använder. Googla lite så hittar du massor på området!

Minimjölk
2010-12-13, 08:26
Alltså T-amps i all ära, nog är de små och fräcka men sååå mycket kraft finns det inte i dem. Då jag har en själv hemma så är jag delvis part i målet. För sin storlek är de helt klart imponerande men jämför man med riktig utrustning så har de varken en suck, varken vad det gäller finlir på lägre nivåer eller ljudtryck, å andra sidan är det ju inte riktigt rättvist att jämföra med utrustning som både väger och kostar över 100xT-amp.

Nu ser jag även att du nämner Micropoddar. Jag hade ett par sådana tidigare men maken till besvikelse har jag nog aldrig tidigare sett. De lät väldigt instängda och färgade samt saknade all form av bas samt började låta direkt illa redan när man började spela lite högre än samtalsnivå.

För att de skall fungera måste man som du nämnde kära dem ihop med en sub som klarar av att delas högt upp och i frekvens samt dela dem nedåt så de slipper spela bas. Nu är jag kanske väl kräsen men ett flertal kompisar har påpekat samma sak om just Micropoddarna och då är de långt ifrån lika kräsna som jag.

De fyller sin funktion som en snygg liten högtalare/möbel men faktum är att min TV har nästan bättre ljud ur sina inbyggda högtalare.

agazza
2010-12-13, 13:46
vet någon vart jag kan få tag i en sånhär eller liknande produkt? Den har slutat säljas

http://www.azurewave.com/product_AW-GA200_1.asp

Den har rca ut och tar emot ljud över ditt wlan, den kopplas upp mot routern och sen kan du spela spotify eller winamp eller vad som helst från hela ditt nätverk.

Bump

hahavaffan
2010-12-13, 13:51
BumpApple Airport Express med Airtunes. Finns även nån produkt från Logitech har jag för mig.

agazza
2010-12-13, 14:03
Apple Airport Express med Airtunes. Finns även nån produkt från Logitech har jag för mig.

Problemet är att apple kostar 1000kr och klarar bara itunes, logitech saker och alla andra jag har hittat kräver antingen en usb sticka, eller kostar dom typ 2000-5000kr eller går på batteri

Den där jag vill ha såldes för 400 och är nästan plugg and play :/ det får bli ebay.

Fattar inte att inte någon köper designen och börjar tillverka den igen för den verkar sjukt smidig.

Wiberg
2010-12-26, 01:33
Jag funderar lite på att köpa ett par Proson Conquest 6020 MK2. (länk) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12334) Det är bara en sak jag undrar, vad krävs det för förstäkare? Jag kollar runt på blocket men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Skulle det fungera med en Hlly Tamp-20, eller är den för klen?

Tacksam för svar! : )

tossefar
2010-12-26, 01:54
Problemet är att apple kostar 1000kr och klarar bara itunes, logitech saker och alla andra jag har hittat kräver antingen en usb sticka, eller kostar dom typ 2000-5000kr eller går på batteri

Den där jag vill ha såldes för 400 och är nästan plugg and play :/ det får bli ebay.

Fattar inte att inte någon köper designen och börjar tillverka den igen för den verkar sjukt smidig.

Du kan skicka ljud till airporten från vilket program som helst.

hahavaffan
2010-12-26, 02:14
Du kan skicka ljud till airporten från vilket program som helst.+1. Sitter as we speak och lyssnar på stereon hos föräldrarna via en AP Express med Airtunes kopplat till förstärkaren, och det funkar ypperligt med vilket ljud som helst med t.ex. Airfoil. Dock rätt dyr lösning....

agazza
2010-12-26, 13:24
Jag funderar lite på att köpa ett par Proson Conquest 6020 MK2. (länk) (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12334) Det är bara en sak jag undrar, vad krävs det för förstäkare? Jag kollar runt på blocket men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Skulle det fungera med en Hlly Tamp-20, eller är den för klen?

Tacksam för svar! : )

Jag har ett par proson reality mk3 som är störst i serien tror jag.

Storebror till dessa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55343

Hittar ingen länk för tillfället, och dom är otroligt lättdrivna, jag använder en gammal marantz pm 151 och den går hur bra som helst.

Du kan skicka ljud till airporten från vilket program som helst.

Jesså? läste på ett annat forum att det var endast itunes.

+1. Sitter as we speak och lyssnar på stereon hos föräldrarna via en AP Express med Airtunes kopplat till förstärkaren, och det funkar ypperligt med vilket ljud som helst med t.ex. Airfoil. Dock rätt dyr lösning....

Hm, bra att veta,

men jag fick tag i en begagnad azurewave aw-ga200, men den verkar endast fungera under XP. Återkommer senare med resultat, forfarande dönöjd över att den har Spdif

och kostade mig 200kr :D

agazza
2010-12-26, 16:19
haha, sinnesjukt bra grej den här musik streamern. I XP iaf.

Lätt att installera, fungerar väldigt bra verkar det som.

Kör mp3 iof nu men det går över till grannhusets router (snålar internet) kanske 40 meter och betonghus. och sen tillbaka till min stereo på andra sidan lägenheten (träväggar)

Mycket inställningsmöjligheter, men av någon anledning kan jag inte välja 24bit/96khz

Skulle vilja testa en bättre stereo med Spdif för att se vad den kan levera

http://www.maisondunumerique.com/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/A/W/AW-GA200NR-white_zoom.jpg

Trisse
2010-12-26, 16:52
Hmm den här tråden ska följas. Sitter på B&W DM602 högtalare kopplade till en Cambridge azur 640A förstärkare. Flac/apple lossless musik spelas upp via datorn. :) handlade ett par monster RCA kablar nu på mediamarks mellandagsrea, får se om det blir någon skillnad :) Nästa köp som står på listan är en DAC och airport express för trådlös musikströmming :)

Jens.Andersson
2011-01-07, 14:16
What's the dealio med guldpläterade kontakter? Om jag minns rätt så är det väl silver och
koppar som har bästa ledningsförmåga. Är det för att det inte oxiderar så lätt? Så länge
man inte har ljudanläggningen utomhus lär det väl knappast vara ett problem.

Minimjölk
2011-01-07, 19:01
Oxidation är ett verkligt problem. Har du kopparkablar exponerade mot luft märker du det redan efter några år. Å andra sidan är det lätt att skrapa rent kontakterna.

Sebbe_H
2011-01-27, 22:31
Nån här inne som vet något om B&W´s Zeppelin? Har blivit lite sugen på att ha en sån i köket tillsammans med min iPhone!

Minimjölk
2011-01-27, 23:20
Va där du ute efter? Om det är välljud finns det betydligt bättre alternativ för de pengarna, är det smidighet och design du gillar så är det en annan femma.

Sebbe_H
2011-01-28, 19:32
Bra ljud i en schysst och smidig design kan man väl säga, snyggare docka till iphonen får man ju leta efter.

agazza
2011-02-03, 18:15
okej..

https://www.referenceaudio.se/products/743/nordost_vallhala.aspx?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt&ref=prisjakt

"The Valhalla cable is extremely fast at over 96% the speed of light."

nu får någon förklara vad jag missar här :D

ontopic så funderar jag att klä mina högtalare i läder, alt faner för att göra dom snyggare, jag är mest sugen på konstläder, någon som har erfarenhet?

Morrris
2011-02-03, 18:22
okej..

https://www.referenceaudio.se/products/743/nordost_vallhala.aspx?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt&ref=prisjakt

Strömmen i de kablarna går nästan i ljusets hastighet. Så slipper man osyncat ljud.

För övrigt är det ett helvete att klä saker.

Måste ta tag och montera mina högtalare. Gjorde ett par MB50 som projektarbete tillsammans med Åsberg och Stobben här på forumet. Ska sätta in elementen i mina SQ-50l lådor igen. Ingen som är sugen på lådorna? Vi fick MVG och extra stipendium för bygget. ;)

agazza
2011-02-03, 18:42
Strömmen i de kablarna går nästan i ljusets hastighet. Så slipper man osyncat ljud.

För övrigt är det ett helvete att klä saker.

Måste ta tag och montera mina högtalare. Gjorde ett par MB50 som projektarbete tillsammans med Åsberg och Stobben här på forumet. Ska sätta in elementen i mina SQ-50l lådor igen. Ingen som är sugen på lådorna? Vi fick MVG och extra stipendium för bygget. ;)

Hur har dom lyckats få ström att röra sig i ljusets hastighet?

Då kan den knappast röra sig i kopparledarna hur dom än har plätterat det.

Även i sånt här fake läder? det är väl till och med stretch?

Provat någon gång?

bild på lådorna?

Morrris
2011-02-03, 18:45
Hur har dom lyckats få ström att röra sig i ljusets hastighet?

Då kan den knappast röra sig i kopparledarna hur dom än har plätterat det.

Det har de inte. Endast 96% av ljusets hastighet. Så visst osync kan säkert uppstå ändå.

Även i sånt här fake läder? det är väl till och med stretch?

Provat någon gång?

bild på lådorna?

Nej, inte med just stretchläder. :)

Ska se om jag hittar några bilder.

agazza
2011-02-03, 18:55
Det har de inte. Endast 96% av ljusets hastighet. Så visst osync kan säkert uppstå ändå.

Nej, inte med just stretchläder. :)

Ska se om jag hittar några bilder.

Ja ursäkta de blev lite fel, hur har dom fått el att röra sig i 96% av ljusets hastighet i kopparkablar då vi på fibersidan endast uppnår runt 67-70% i glas?

Har du klätt högtalare i läder?

Mina högtalare är ovala förutom hörnen då, jag tänkte ha skarven på baksidan och strunta i att klä över och underdelen, där ska det antingen bli en skuren marmorskiva eller en lackerad träbit, har inte bestämt mig än.

Funderar mest på en träbit i grovkornig svart lack bara. eller kanske T.om vit.

Morrris
2011-02-03, 18:58
Ja ursäkta de blev lite fel, hur har dom fått el att röra sig i 96% av ljusets hastighet i kopparkablar då vi på fibersidan endast uppnår runt 67-70% i glas?

Ok, jag får väl bli den som frågar först. Trollar du? Jag gör det iaf.

Har du klätt högtalare i läder? Mina högtalare är ovala förutom hörnen då, jag tänkte ha skarven på baksidan och strunta i att klä över och underdelen, där ska det antingen bli en skuren marmorskiva eller en lackerad träbit, har inte bestämt mig än.

Funderar mest på en träbit i grovkornig svart lack bara. eller kanske T.om vit.

Nej, inte ens läder. Något slags tyg åt någon kompis en gång. Snyggt låter det iaf! Vad är det för grejer du sitter på?

agazza
2011-02-03, 19:08
Ok, jag får väl bli den som frågar först. Trollar du? Jag gör det iaf.

Nej, inte ens läder. Något slags tyg åt någon kompis en gång. Snyggt låter det iaf! Vad är det för grejer du sitter på?

jaha nej :D förlåt, jag har jobbat 13 timmars i 10 dagar nu.. Skyller på hjärnkapaciteten

Samma skräp som förut, Proson Reality 63 mk3, storebror till dessa
men dom duger för mig så länge, vill bara försöka lyxa upp dom istället för deras plastfaner.

Min ide är att klä dom i stretchläder, förutom baffelförstärkningen, den ska jag försöka spraylacka vit, så den behåller den korniga ytan. sedan göra en större fotplatta i vitt (kanske med spikes), och en topp-platta i vitt.

Vad är det för element som passar i dina lådor?

Du har inte glömt att nästa gång jag ska uppgradera högtalarna ska det vara morrrisbyggda va :)

petersson
2011-02-03, 19:11
okej..

ontopic så funderar jag att klä mina högtalare i läder, alt faner för att göra dom snyggare, jag är mest sugen på konstläder, någon som har erfarenhet?

Elektronernas momentana hastighet är nog bara ett par mm/s. Hastigheten som den elektriska kraften förmedlas med trodde jag alltid låg nära ljusets hastighet i vanliga kopparkablar..

I länken står det iofs att själva kabeln är så snabb :D Det är ju lite lustigt

agazza
2011-02-03, 19:15
Elektronernas momentana hastighet är nog bara ett par mm/s. Hastigheten som den elektriska kraften förmedlas med trodde jag alltid låg nära ljusets hastighet i vanliga kopparkablar..

I länken står det iofs att själva kabeln är så snabb :D Det är ju lite lustigt

Förstår mig inte på ljudkabel folk, då måste ju ett par vanliga kopparkablar i samma renhet i princip prestera likadant.

Varför tvinnar folk kablar för? jag har mina två ledare helt isolerade ifrån varandra, är jag dum i huvudet alltså i ljudsammanhang?

Olegh
2011-02-03, 19:21
Kabeldiskussioner tenderar innehålla 70%¹ religion, 28%² placebo och 2%³ vetenskapligt underbyggda argument. Don't go there.

Morrris
2011-02-03, 19:21
jaha nej :D förlåt, jag har jobbat 13 timmars i 10 dagar nu.. Skyller på hjärnkapaciteten

Samma skräp som förut, Proson Reality 63 mk3, storebror till dessa
men dom duger för mig så länge, vill bara försöka lyxa upp dom istället för deras plastfaner.

Min ide är att klä dom i stretchläder, förutom baffelförstärkningen, den ska jag försöka spraylacka vit, så den behåller den korniga ytan. sedan göra en större fotplatta i vitt (kanske med spikes), och en topp-platta i vitt.

Vad är det för element som passar i dina lådor?

Du har inte glömt att nästa gång jag ska uppgradera högtalarna ska det vara morrrisbyggda va :)

Hehe, Norgejobb eller?

Ah, banddiskanter 'n' shit. Förstår att du tröttnat på faner dock. Spontant tycker jag det låter väldigt svårt, men köper man in lite extra läder går det ju att pröva sig fram. Som sagt låter det väldigt fint.

Lådan är byggd för HSQ-50 (http://www.valutronic.se/hsq-50.html), ganska välljudande. Spec för priset. 20 l i form av ganska stiliga trekanter... :D

Morrisbyggda var det. Ett tag sedan jag gjorde något nu, så det låter bra. :)

Morrris
2011-02-03, 19:23
Kabeldiskussioner tenderar innehålla 70%¹ religion, 28%² placebo och 2%³ vetenskapligt underbyggda argument. Don't go there.

Sshh, ekmanc kan höra! Och det distar mkt otrevligt genom icke inbrända kopparkablar.

agazza
2011-02-03, 19:26
Har du lust så kan du spåna på hur ett schysst 5,1 system skulle se ut ifall du gjorde det själv morrris, ifall du nu har så lite att göra :)
Bara delarna då, har du lust att hjälpa mig med låddesign så kan jag gärna bygga dom själv

Morrris
2011-02-03, 19:33
Har du lust så kan du spåna på hur ett schysst 5,1 system skulle se ut ifall du gjorde det själv morrris, ifall du nu har så lite att göra :)
Bara delarna då, har du lust att hjälpa mig med låddesign så kan jag gärna bygga dom själv

Ohhh, så många parametrar att tänka på!

Budget
Placering (hur rummet ser ut)
Storleksbegränsningar
Stärkarkonfiguration

Är väl de viktigaste. Sen är jag övertygad om att det finns mkt kunnigare folk än jag, tom på den här brädan. petersson bl.a., om jag inte missminner mig?

agazza
2011-02-03, 19:51
Det här projektet får nog vänta igen hör jag eftersom jag ska bo i en sketen liten toalett till lägenhet inom närmsta tiden.

tack för intresset ändå

jakke
2011-02-03, 20:14
Jag ska köpa 2st högtalare som ska stå brevid tv. Uppgifter blir att spela musik och såklart film. Jag hade tänkt att lägga max 3k för högtalare. Vad rekommenderar ni, såg tidigare att XTZ93 wmt rekomenderas och vsr prisvärda, och sedan köpa en förstärkare som driver dem. Fortfarande de som jag bör satsa på?

En annan fråga hur nära tvn kan man ställa satelitern utan att man riskerar fina fläckar på tv :)

jakke
2011-02-04, 14:55
Bump på min fråga

ekmanc
2011-02-04, 15:42
Sshh, ekmanc kan höra! Och det distar mkt otrevligt genom icke inbrända kopparkablar.

Helt rätt ;) ni kanske skulle prova lyssna lite själva istället för att sitta här och snacka skit? och ska ni lyssna, använd gärna något liiiiite vassare än proson ;)

agazza
2011-02-04, 19:39
Helt rätt ;) ni kanske skulle prova lyssna lite själva istället för att sitta här och snacka skit? och ska ni lyssna, använd gärna något liiiiite vassare än proson ;)

Du som är insatt, vad blir det för fysisk skillnad efter man bränt in en kabel?

Hur stor blir skillnaden och hur mäter man den?

bertbert
2011-02-04, 19:59

Det blir ingen skillnad och det går inte att mäta. Det enda som är bränt är audiofilers hjärnor.

ekmanc
2011-02-04, 20:22

Jag har ingen aning jag är inte fysiker eller expert på metallurgi.
Däremot vet jag att det är väldigt lätt att höra skillnaden.

Varför har ni så otroligt svårt att tro att det kan finnas saker som vi inte vet exakt hur man mäter ännu? är precis allting upptäckt?

Jag förstår inte hur det kan vara så otroligt svårt att lita på sina sinnen... Våra öron är känsligare än alla mätinstrument ni kan hitta.

agazza
2011-02-04, 20:33
Nej det är våra öron definitivt inte, vi har otroligt kort spann vi kan höra.

För det andra är jag rätt säker på att vi kan mäta alla möjliga parametrar då det gäller kablar och hur ström rör sig i den.

Vad är det som skulle göra skillnad? tex valhalla kabeln, 96% av ljusets hastighet, vad har en vanlig kabel för hastighet då? och ifall det skiljer 5% mellan kablar, hur många pikosekunder skulle det skilja då på en meter kabel från rusta och valhalla kabeln?

bertbert
2011-02-04, 20:35
Jag har ingen aning jag är inte fysiker eller expert på metallurgi.
Däremot vet jag att det är väldigt lätt att höra skillnaden.

Varför har ni så otroligt svårt att tro att det kan finnas saker som vi inte vet exakt hur man mäter ännu? är precis allting upptäckt?

Jag förstår inte hur det kan vara så otroligt svårt att lita på sina sinnen... Våra öron är känsligare än alla mätinstrument ni kan hitta.

Om man översatte idiotierna i audiobranschen till bilbranschen skulle det vara grejor som "att kapa 2 sekunder på 0-100 tiden genom att tejpa på röda magnetklämmor på insugsröret".

Det vanliga är att jag blir kallad okunnig inom hifi fastän jag har hållt på med det sedan 1995. När jag då säger att jag försökt höra skillnad på sådana här prylar (när jag fortfarande var lättlurad) men aldrig lyckats - då heter det att jag har för dåliga grejor för att höra skillnaden, eller att "man kan inte höra skillnad i blindtest".

Nu anklagar du mig för att inte lita på mina sinnen. Men det är ju det jag gör. för i helvete. Jag litar på min hörsel och på min kunskap och på min erfarenhet - det sistnämnda inte bara från hifibranschen som sådan, utan från högskolestudier och att ha arbetat inom elektronikrelaterade området med extremt kompetent folk i mer än 10 år.

Och jag hör ingen skillnad för att det inte är någon. Det blir samma sak med eller utan blindtest. Men vill man höra skillnad så är det extremt enkel. Då kan helt obefintliga skillnader blåsas upp till "basen går 10 Hz djuapre!!!111"

Det är samma visa, år ut och år in.

Det resoneras likadant nu som för 15 år sidan. Insnöade audiofiler har inte lärt sig ett skit. Och det finns hur många krämare som helst som är beredda att utnyttja dem.

Det handlar om kablar man hänger upp på gummiband, felkonstruerade kablar med okontrollerad (variabel!) kapacitans, spikes på högtalare, skivspelarställ som är felkonstruerade "men låter bättre", ByBee är ett vedervärdigt exempel, grön färg till cd-skivorna... listan på idiotier som inte funkar är lika lång som listan på bantningspiller eller dumheter i hälsokostbranschen.

Men ekmanc, om du hör skillnaden, så bra för dig. Grattis. Du är helt enkelt bättre på att inbilla dig saker än jag är. Fortsätt du att bränna in dina kablar och måla kanten på cd-skivorna gröna.

När du ändå är i farten kan du smeta in din fälgar på din bil med leverpastej också. Då sänker du bränsleförbrukningen med 10%. Det fungerar om du bara vågar prova! :thumbup:

ekmanc
2011-02-04, 20:37
Jag talade inte om bandbredden för där har du rätt vi hör inom ett ganska litet frekvensspektrum men det finns rätt många fler ljudparametrar än enbart frekvens och våra öron är extremt bra på att höra om något låter fel eller onaturligt.

Du får sluta snöa in på enskilda parametrar som hastighet det finns inte ett mätvärde som avslöjar vad som låter bäst, det finns inte med högtalare eller förstärkare heller, du kan inte se på specifikationerna hur bra något låter.

Du är kritisk och det är inget fel i det men varför testar du inte bara att lyssna och få en egen uppfattning? jag vet folk som faktiskt är metallurger på Chalmers där jag läser som inte heller har den blekaste aning om varför det är skillnad men lik förbannad så svär dom på att dom hör den.

ekmanc
2011-02-04, 20:39
Om man översatte idiotierna i audiobranschen till bilbranschen skulle det vara grejor som "att kapa 2 sekunder på 0-100 tiden genom att tejpa på röda magnetklämmor på insugsröret".

Det vanliga är att jag blir kallad okunnig inom hifi fastän jag har hållt på med det sedan 1995. När jag då säger att jag försökt höra skillnad på sådana här prylar (när jag fortfarande var lättlurad) men aldrig lyckats - då heter det att jag har för dåliga grejor för att höra skillnaden, eller att "man kan inte höra skillnad i blindtest".

Nu anklagar du mig för att inte lita på mina sinnen. Men det är ju det jag gör. för i helvete. Jag litar på min hörsel och på min kunskap och på min erfarenhet - det sistnämnda inte bara från hifibranschen som sådan, utan från högskolestudier och att ha arbetat inom elektronikrelaterade området med extremt kompetent folk i mer än 10 år.

Och jag hör ingen skillnad för att det inte är någon. Det blir samma sak med eller utan blindtest. Men vill man höra skillnad så är det extremt enkel. Då kan helt obefintliga skillnader blåsas upp till "basen går 10 Hz djuapre!!!111"

Det är samma visa, år ut och år in.

Det resoneras likadant nu som för 15 år sidan. Insnöade audiofiler har inte lärt sig ett skit. Och det finns hur många krämare som helst som är beredda att utnyttja dem.

Det handlar om kablar man hänger upp på gummiband, felkonstruerade kablar med okontrollerad (variabel!) kapacitans, spikes på högtalare, skivspelarställ som är felkonstruerade "men låter bättre", ByBee är ett vedervärdigt exempel, grön färg till cd-skivorna... listan på idiotier som inte funkar är lika lång som listan på bantningspiller eller dumheter i hälsokostbranschen.

Men ekmanc, om du hör skillnaden, så bra för dig. Grattis. Du är helt enkelt bättre på att inbilla dig saker än jag är. Fortsätt du att bränna in dina kablar och måla kanten på cd-skivorna gröna.

När du ändå är i farten kan du smeta in din fälgar på din bil med leverpastej också. Då sänker du bränsleförbrukningen med 10%. Det fungerar om du bara vågar prova! :thumbup:

Haha vilken härlig inställning du har :smash: jag är inte ett dugg förvånad att du inte hör någon skillnad, placebo funkar även åt andra hållet vet du, man kan intala sig själv vad som helst... :D

Tycker det är lite imponerande ändå att du uppenbarligen vet mer än 99% av världens audiofiler, vi måste vara ett EXTREMT lättlurat och korkad släkte :D

hahavaffan
2011-02-04, 20:55
Tycker det är lite imponerande ändå att du uppenbarligen vet mer än 99% av världens audiofiler, vi måste vara ett EXTREMT lättlurat (och korkad) släkte :DWhat's new? :D

Men ekmanc, vad har du för kablage, och vad har du lagt på kablage och övrig utrustning? Har hört talas om folk med ganska vrickade prioriteringar; typ 1/2 av budgeten på kablar och resten på cd-spelare, förstärkare och ett par högtalare.

ekmanc
2011-02-04, 20:58
Jag har redan redovisat mina kablar tidigare i tråden.

Men visst jag håller med dig kablar är absolut inte den viktigaste delen i anläggningen och det är ingen som försvarar att lägga mer pengar på kablar än på resten.

Det är lite roligt att ni som inte tror på detta verkar ha så fruuuuuktansvärt ont av att det finns folk som gör det, ni är extremt hetsiga och otrevliga i tonen och det enbart för att någon annan inte håller med er om kablar?

Morrris
2011-02-04, 21:31
Jag är avundsjuk på dig. Hade jag haft inbillningsförmågan hade jag läst Prosons reklamblad och köpt den billigaste skit jag kan hitta.

skaparn
2011-02-04, 21:39
Kabeldiskussioner liknades vid religion tidigare, och en likhet finns faktiskt. Religionstrådar visar ofta på hur ateister är de mest militanta i diskussionen (vilket är ytterst paradoxalt eftersom samma personer brukar vara de första att använda orde militant)

Och här blir vissa uppenbarligen svårt provocerade av någon som säger att den hör skillnad på kablar.

Olegh
2011-02-05, 00:48
Irrationalitet har en tendens att uppröra. Likt religion så är inte den stora grejen tron i sig, utan all dynga som sprids i dess namn.

bertbert
2011-02-05, 07:24
Kabeldiskussioner liknades vid religion tidigare, och en likhet finns faktiskt. Religionstrådar visar ofta på hur ateister är de mest militanta i diskussionen (vilket är ytterst paradoxalt eftersom samma personer brukar vara de första att använda orde militant)

Och här blir vissa uppenbarligen svårt provocerade av någon som säger att den hör skillnad på kablar.

Nota Bene, jag kan också höra skillnad på kablar, men den stora skillnaden är att jag tillskriver inte kablarnas insats i anläggningen mytologiskt värde. Det som är nyanser ska behandlas som nyanser etc.

Sen är det nog rätt lätt att hålla med om att hifibranschen är speciellt full av lurendrejeri. I den skandinaviska tidsskriften High Fidelity förekom en artikel om Ear Candles:

http://rochesterchiro.files.wordpress.com/2008/11/ear_candle.jpg

Bra grejor! :laugh:

bertbert
2011-02-05, 07:34
Tycker det är lite imponerande ändå att du uppenbarligen vet mer än 99% av världens audiofiler,

Vill invända lite mot siffran 99%. Jag skulle säga 100%. Det är nämligen som så att jag känner massor med tråkiga typer - sådana som mig själv - som pular med högtalare, bygger högtalare, bygger förstärkare, etc. Dvs folk med djuuupa kunskaper i det här. De flesta av dem mycket kunnigare än jag själv.

Gemensamt för dessa är två saker;

1. De kallar sig inte audiofiler.

2. De håller inte på med audio-mysticism eller vad vi nu ska kalla det. Dvs de använder elinstallationskabel till högtalarkabel etc etc.

vi måste vara ett EXTREMT lättlurat och korkad släkte :D

Ja. Det är min åsikt.

jakke
2011-02-05, 07:53
Provar igen. Finns det någon generell riktlinje för hur nära tvn man vågar ställa sina fronthögtale? Det kanske inte är något problem eftersom det märks direkt? Jag ska ut och leta tvbänk och vill hellst inte ha något as...

bertbert
2011-02-05, 08:00
Provar igen. Finns det någon generell riktlinje för hur nära tvn man vågar ställa sina fronthögtale? Det kanske inte är något problem eftersom det märks direkt? Jag ska ut och leta tvbänk och vill hellst inte ha något as...

Kör du med tjock-tv eller platt-tv?

jakke
2011-02-05, 08:00
Kör du med tjock-tv eller platt-tv?

Platt

bertbert
2011-02-05, 08:04
Platt

Du kan du mer eller mindre ställa högtalarna helt intill, vilket jag inte rekommenderar av ljudmässiga skäl, men det bör gå bra. Skälet till att tjock-tv får problem med högtalare som står för nära är att magneterna i högtalarna interferar med de elektriska fälten i katodstråleröret och orsakar missfärgningar. Har det inte blivit allvarligt kunde man ofta avlägsna högtalarna och dra ur sladden på tvn över natten och sen var den OK igen.

Men som sagt, platt-tv är betydligt mindre känsliga för magnetiska fält.

agazza
2011-02-05, 11:31
Jag talade inte om bandbredden för där har du rätt vi hör inom ett ganska litet frekvensspektrum men det finns rätt många fler ljudparametrar än enbart frekvens och våra öron är extremt bra på att höra om något låter fel eller onaturligt.

Du får sluta snöa in på enskilda parametrar som hastighet det finns inte ett mätvärde som avslöjar vad som låter bäst, det finns inte med högtalare eller förstärkare heller, du kan inte se på specifikationerna hur bra något låter.

Du är kritisk och det är inget fel i det men varför testar du inte bara att lyssna och få en egen uppfattning? jag vet folk som faktiskt är metallurger på Chalmers där jag läser som inte heller har den blekaste aning om varför det är skillnad men lik förbannad så svär dom på att dom hör den.

Vilka ljudparametrar och vad, förutom material, tjocklek och renhet, påverkar dessa?

Du kan ju förklara biwiring för mig också, vilka material färdas bas, respektive diskant bäst i och varför?

MasterChief
2011-02-05, 11:37
Sätter jag på mig min skeptiska mössa så instämmer jag till fullo i bertberts resonemang. Jag har själv verkligen testat att höra skillnad med referensutrustning utan att lyckats. Sedan måste man fråga sig själv om eventuella skillnader av ljudåtergivningen är till det bättre; eller enbart en förändring.

Dock så kan jag inte låta bli att gilla snygga kablar. Tycker till exempel Odin är sjukt läckra. Men visst, att pröjsa 500 ksek för en uppsättning Odin är rätt mycket för att det ska vara snyggt.

ekmanc
2011-02-05, 13:37
Vill invända lite mot siffran 99%. Jag skulle säga 100%. Det är nämligen som så att jag känner massor med tråkiga typer - sådana som mig själv - som pular med högtalare, bygger högtalare, bygger förstärkare, etc. Dvs folk med djuuupa kunskaper i det här. De flesta av dem mycket kunnigare än jag själv.

Gemensamt för dessa är två saker;

1. De kallar sig inte audiofiler.

2. De håller inte på med audio-mysticism eller vad vi nu ska kalla det. Dvs de använder elinstallationskabel till högtalarkabel etc etc.

Ja. Det är min åsikt.

Du svingar verkligen vilt omkring dig och blandar ihop äpplen och päron något enormt...

Jag vet extremt kunniga människor som har både bybees och dyra kablar, bland annat professorer på Chalmers och en hel del DIYfolk som bygger dyra rörförstärkare o.s.v. så din första teori håller inte alls. Jag skulle vilja påstå att en förkrossande majoritet av hifivärlden är med på att kablar gör skillnad, även tillverkarna som använder bra kablar i sina dyrare produkter och till och med "bränner in" både sin elektronik och högtalare innan dom skeppas ut ;)

Och dom där öronljusen förresten? dom säljs på apoteket och det är inget hokus pokus alls med dom? Det blir ett undertryck i örat och dom rensar ut lite bara, det är ingen specifik audiofilpryl och ingen påstår att det låter bättre efteråt. Om man inte hade extremt smutsiga öron innan iallafall...

Sen om du också hör skillnad på kablar, vad är då problemet? det är ingen här iallafall som säger att kablar gör mer skillnad än högtalare eller elektroniken? men det är en viktig sista beståndsdel i anläggningen, när allt annat sitter då kan man börja pilla med finliret.

ekmanc
2011-02-05, 13:42
Vilka ljudparametrar och vad, förutom material, tjocklek och renhet, påverkar dessa?

Du kan ju förklara biwiring för mig också, vilka material färdas bas, respektive diskant bäst i och varför?

Hur beskriver du renhet, dynamik, transientsvar, djup i ljudbilden o.s.v. enbart i frekvensplanet?

Viktiga parametrar är som du säger material på både ledaren och dieelektrikumet, och renhet på dessa två, antal skärmar och material i dom, formen på ledaren, hur ledaren är tvinnad, solid core eller litz, kontakterna, lödtennet o.s.v.

Allvarligt talat, du får nog läsa på llite iallafall om du vill ställa fler ledande frågor till mig...
Tanken bakom biwire är INTE att du ska ha olika material som olika frekvenser färdas bäst i, de allra flesta kablar har exakt samma material och uppbyggnad i bas och diskandelen, eventuellt lite tjockare ledare i basen.

agazza
2011-02-05, 14:49
Hur beskriver du renhet, dynamik, transientsvar, djup i ljudbilden o.s.v. enbart i frekvensplanet?

Viktiga parametrar är som du säger material på både ledaren och dieelektrikumet, och renhet på dessa två, antal skärmar och material i dom, formen på ledaren, hur ledaren är tvinnad, solid core eller litz, kontakterna, lödtennet o.s.v.

Allvarligt talat, du får nog läsa på llite iallafall om du vill ställa fler ledande frågor till mig...
Tanken bakom biwire är INTE att du ska ha olika material som olika frekvenser färdas bäst i, de allra flesta kablar har exakt samma material och uppbyggnad i bas och diskandelen, eventuellt lite tjockare ledare i basen.

Jag vill att du förklarar för mig, för jag vill kunna detta ifall det nu är sant, det är inte ledande, jag undrar seriöst eftersom jag själv gått en el inriktad linje för några år sedan och diskuterade det här med kablar med våran lärare som sysslat med det i 40 år. Nu kommer jag inte ihåg detaljerna i allt, men den här sidan har endel saker som du gärna får förklara för mig

http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Du får gärna förklara för mig också vad ljudsignalen som färdas i en kopparkabel består av mer än olika frekvenser, och vad som påverkar detta, hur det påverkar detta och hur mycket skillnad det hinner uppstå i en kabel på ~3 meter då den elektromagnetiska våghastigheten är typ densamma som ljusets hastighet och att elektronerna rör sig i 1600km/h.

EDIT, haha förklara biwiring för mig då ifall dom är exakt likadan

hahavaffan
2011-02-05, 15:20
Bi-wire handlar mig veterligen om att dela upp signalerna så att låga och höga frekvenser inte stör varandra. Om det fungerar i verkligheten har jag ingen aning om. Högtalare försedda med bi-wire-terminaler är dock gött om man vill exempelvis ge basarna extra skjut med ett slutsteg.

agazza
2011-02-05, 16:56
Bi-wire handlar mig veterligen om att dela upp signalerna så att låga och höga frekvenser inte stör varandra. Om det fungerar i verkligheten har jag ingen aning om. Högtalare försedda med bi-wire-terminaler är dock gött om man vill exempelvis ge basarna extra skjut med ett slutsteg.

Varför tvinnar man då isåfall? och ifall ledarna inte är gjorda i olika typer av material som den ena är fördelaktig för tex bas och den andra för diskant, hur fungerar teorin då eftersom dom oftast har gemensam kontakt i ena änden (2-4 koppling) Varför skulle visa signaler ta ena tråden då och inte den andra?

För det andra, hur många högtalare har sann uppdelad högtalarterminal?

Finns det förstärkare som är gjorda för biwiring? dvs olika utgångar för olika Hz nivåer?

Det här behövs klargöras känner jag :)

Catstyle
2011-02-05, 18:15
Bi-Wire handlar i 99% av alla fall inom HiFI-världen om att förskjuta byglingen från förstärkaren till högtalare, m.a.o dra dubbel kabel.
Fullständigt verkningslöst, som så mycket annat i den världen.

-AG-
2011-02-05, 20:22
Elektronerna rör sig bara med millimetrar per sekund. Jag är ingen förespråkare för biwireing men om man får någon effekt är det nog sannolikt pga kapacitansen som man får mellan bas och diskant. Baselementet genererar ju en spänning av trögheten i elementet, och beroende på förstärkarens dämpfaktor kanske biwireingen kan ge viss föändring av ljudet. Bättre eller sämre har jag ingen aning om.
Postat via en mobil enhet

ekmanc
2011-02-05, 23:56
Bi-Wire handlar i 99% av alla fall inom HiFI-världen om att förskjuta byglingen från förstärkaren till högtalare, m.a.o dra dubbel kabel.
Fullständigt verkningslöst, som så mycket annat i den världen.

Fördelen med biwire är att det är mycket mer flexibelt om det nu är äkta biwire. Man ha olika kablar om man så vill? och olika förstärkare till olika register, sen handlar det till stor del om delningsfiltret innuti högtalaren också, där vill vissa tillverkare kunna separera signalerna i ett tidigare skede.

Men det finns också en hel del tillverkare bland annat min favorit Wilson Audio som inte tycker att biwire är speciellt viktigt och inte har det på några av sina modeller. Biwire är långt ifrån något måste eller någon myt om att det ska låta bättre, det är helt enkelt en annan mer flexibel lösning i vissa situationer, en konstruktionsavvägning helt enkelt.

petersson
2011-02-06, 16:48
ekmanc: Hur går du tillväga för att utvärdera t.ex. en lågnivåkabel mellan cd-spelare och förstärkare?

ekmanc
2011-02-06, 19:17
ekmanc: Hur går du tillväga för att utvärdera t.ex. en lågnivåkabel mellan cd-spelare och förstärkare?

Jag kopplar in den nya kabeln och lyssnar i en vecka eller två, redan där har jag såpass bra koll på hur min egen anläggning låter efter tusentals timmar med min favoritmusik. Sen kopplar jag in den gamla igen och lyssnar på den i några dagar och ser om jag saknar något.

Jag har även utfört blindtest men jag tycker mest dom är knöliga och inte tillför så värst mycket.

Jag tycker det är förhållandevis lätt att höra skillnad på kablar, jag säger däremot inte att skillnaderna är astronomiska eller vad som är mest "korrekt" om det nu finns något sådant. Men att höra skillnad och bedöma vilket jag själv föredrar är oftast inga som helst problem.

agazza
2011-02-06, 19:36
Varför blir det problem för er kabelonanister vid blindtest?

Eller vadå inte tillför så värst mycket? Det är väl enda sättet för er att undvika placeboeffekten?

ekmanc
2011-02-06, 22:16
Blindtest är ett rätt så värdelöst verktyg tycker jag, speciellt bland kablar som gärna behöver sitta i några dagar innan de presterar som bäst.

Du kan ju läsa detta om du är väldigt intresserad.
http://www.stereophile.com/features/113/index.html

Catstyle
2011-02-07, 06:28
Blindtest är ett rätt så värdelöst verktyg tycker jag, speciellt bland kablar som gärna behöver sitta i några dagar innan de presterar som bäst.

Eh, varför skulle man läsa det?
En snubbe som inte kunde differensiera ett par förstärkare i blindtest, och av det dragit en väldig massa skeva slutsatser?

Minimjölk
2011-02-07, 08:20
Jag kopplar in den nya kabeln och lyssnar i en vecka eller två, redan där har jag såpass bra koll på hur min egen anläggning låter efter tusentals timmar med min favoritmusik. Sen kopplar jag in den gamla igen och lyssnar på den i några dagar och ser om jag saknar något.

Jag har även utfört blindtest men jag tycker mest dom är knöliga och inte tillför så värst mycket.

Jag tycker det är förhållandevis lätt att höra skillnad på kablar, jag säger däremot inte att skillnaderna är astronomiska eller vad som är mest "korrekt" om det nu finns något sådant. Men att höra skillnad och bedöma vilket jag själv föredrar är oftast inga som helst problem.

NU vill jag ge mig in i denna debatten men jag skall hålla mig på en saklig nivå och föröska att inte trampa för många på tårna då jag vet hur känsliga kabeldiskussioner är. Väldigt lustigt fenomen för övrigt och en intressant iaktagelse Skaparn.

Hur som helst, När man gjort en mindre förändring i sin anläggning så är det bra att använda mer än ett lyssningstillfälle för att avgöra om det är till det bättre/sämre. Vid stora förändringar upptäcker man denna skillnad förhoppninsgvis direkt vid en första provlyssning men om skillnaderna är små behöver man tid. Därför gillar jag ekmanscs tillvägagångsätt för att utvärderdera kablage. Det som däremot är förädiskt med denna metoden är att i fall jag och de flesta likasinnade jag jkänner upplever ljudet från vår anläggning lite olika från gång till gång, även trots att det inte finns några skillnader. Våra öron och hjärnor skiljer däremot något från olika lyssningstillfällen. Ibland låter det bättre än annars och det beror mer på ens egna dagsform än anläggningen vill jag tro.
Däremot är det ju som så att om man upplever en positiv förbättring vid ett visst byte så är ju det av godo för en själv. Sedan om det faktiskt är mätbart etc är ju ovidkommande. Ett kabelbyte behöver ju inte innebär aatt att ljudet når nirvana men man kanske gillar den nya kabeln mer estetiskt vilket gör att man blir mer välvillig att sitta och finlyssna och däremd uppleva nya detaljer.

Det finns mängder att skriva inom detta ämne och jag återkommer senare.

agazza
2011-02-07, 08:55

Kan väl köra blindtest hur länge du än har dom sittande där?

Vad är det som gör att audifilers öron är så känsliga att det tar veckor att upptäcka skillnader, och hur vet ni att det är skillnader ifall det är flera veckor sen ni använde en annan kabel, det kanske bara är inbillning?

Folk brukar ha svårt att komma ihåg vilken färg en bil är vid en smitolycka, men audifiler kan komma ihåg omätbara (med instrument som är sinnesjukt mycket bättre på registrera allt vad ljud består av än våra öron) skillnader i ljud.

Jag ska lämna er åt era kabeldiskussioner nu men jag förstår varför det finns vissa skeptiska människor när det inte finns några svar på dom självklara frågorna

Catstyle
2011-02-07, 11:13
Däremot är det ju som så att om man upplever en positiv förbättring vid ett visst byte så är ju det av godo för en själv. Sedan om det faktiskt är mätbart etc är ju ovidkommande. Ett kabelbyte behöver ju inte innebär aatt att ljudet når nirvana men man kanske gillar den nya kabeln mer estetiskt vilket gör att man blir mer välvillig att sitta och finlyssna och däremd uppleva nya detaljer.

Det finns mängder att skriva inom detta ämne och jag återkommer senare.
Där har du ju själva anledningen till att audiofiler trotsar naturlagarna och grundläggande fysikaliska fakta.
Det är inte det att jag/vi inte tror att de/ni faktiskt tror er uppfatta skillnader.

Lägger man en avsevärd mängd pengar, läser någon jättetjusig produktbeskrivning och får en kabel som ser och känns riktigt bra, självklart kommer musiken uppfattas annorlunda när man sitter där på helspänn och förväntansfull.
Detta har ju dock inget som helst med kabels ledningsförmåga eller annat att göra, vilket är viktigt att poängtera.

Minimjölk
2011-02-07, 13:09
Catstyle,
Viktigt att poängtera i sammanhanget är att ja ginte är kabel-anhängare mer än att jag kan tycka det ser töntigt ut att koppla ihop dyr utrustning med lakritssnören. ;)

Jag har hållit på med Hifi sedan tidigt 90-tal och desto mer jag lärt mig och desto längre jag hållit på desto mer inser jag hur fel ute jag var i början när tilltron på apparate och kablar var mitt allt. hade jag bara rätt kable och apparat skulle allting låta bra oavsett. Numera är jag nästan helvänd. Rummets akustik, lyssningsposition och inspelningarna är det som avgör det mesta. Då skall jag också i sammahanget nämna att min utustning idag är av mycket högre klass än tidigare.

Att för mig idag flytta huvudet 1cm vid lyssning ger betydligt större skillnad jämfört med att byta alla kablar i signalkedjan. Denna ynka cm ger också en mätbar skillnad vilket inte något kabelbyte gjort.

jag anser att när man gjort allt annat rätt så är det dags att krydda med kablar, inte göra som så många gör idag att man köper fin/ok utrustning, sammanbinder dessa med exotiska kablar med fina specar och sen kopplar ihop det och bara sitter och njuter i första bästa fåtölj. jag skulle säga att man bör lägga ner minst 1 timmes tid per spenderad tusenlapp på att faktiskt placera upp högtalare, lyssningsposition mm och givetvis mäta upp och akustikbehandla rummet.

jag tror dock att många som sysslar med Hifi faktiskt inte mest är intresserade av välljud och naturtrogen återgivning utan det handlar mer om prylbögeri. Inget fel i prylar då jag skälv är det av rang men att köra i obehandlade rum är lite som att sätta på regummerade skitdäck på en Ferrari, men få liksom inte ut max av prestandan.

bertbert
2011-02-07, 14:19

Det är lustigt att folk med "guldöron" alltid verkar tycka det. De som saknar prestige räds däremot inte ett blindtest, och begriper dessutom fördelarna med det.

bertbert
2011-02-07, 14:26
Catstyle,
Viktigt att poängtera i sammanhanget är att ja ginte är kabel-anhängare mer än att jag kan tycka det ser töntigt ut att koppla ihop dyr utrustning med lakritssnören. ;)

Jag har hållit på med Hifi sedan tidigt 90-tal och desto mer jag lärt mig och desto längre jag hållit på desto mer inser jag hur fel ute jag var i början när tilltron på apparate och kablar var mitt allt. hade jag bara rätt kable och apparat skulle allting låta bra oavsett. Numera är jag nästan helvänd. Rummets akustik, lyssningsposition och inspelningarna är det som avgör det mesta. Då skall jag också i sammahanget nämna att min utustning idag är av mycket högre klass än tidigare.

Att för mig idag flytta huvudet 1cm vid lyssning ger betydligt större skillnad jämfört med att byta alla kablar i signalkedjan. Denna ynka cm ger också en mätbar skillnad vilket inte något kabelbyte gjort.

jag anser att när man gjort allt annat rätt så är det dags att krydda med kablar, inte göra som så många gör idag att man köper fin/ok utrustning, sammanbinder dessa med exotiska kablar med fina specar och sen kopplar ihop det och bara sitter och njuter i första bästa fåtölj. jag skulle säga att man bör lägga ner minst 1 timmes tid per spenderad tusenlapp på att faktiskt placera upp högtalare, lyssningsposition mm och givetvis mäta upp och akustikbehandla rummet.

jag tror dock att många som sysslar med Hifi faktiskt inte mest är intresserade av välljud och naturtrogen återgivning utan det handlar mer om prylbögeri. Inget fel i prylar då jag skälv är det av rang men att köra i obehandlade rum är lite som att sätta på regummerade skitdäck på en Ferrari, men få liksom inte ut max av prestandan.

Minimjölk, du skriver en massa bra saker, jag håller med om allt utom en grej.

Angående blindtest och utvärdering av olika saker, vill jag bara påpeka att olika tester fyller olika ändamål. För att avgöra om det finns någon skillnad eller ej, eller för att avgöra om vissa apparater färgar en signal, är blindtest oslagbart.

Däremot för att karaktärisera hur något låter, anser jag att öppna långtidstester är bättre. T ex högtalare (som går att blindtesta - men det är svårt. Revel t ex har byggt en testanläggning för att blindtesta högtalare)

MasterChief
2011-02-07, 14:37
Om man inte kan höra skillnader i ett blindtest, vad är då syftet med att välja det ena framför det andra; sett ur ett ljudperspektiv? Är skillnaden så liten att det inte går att detektera trots många byten under ett par timmar förstår jag inte vad som magiskt kommer hända efter några veckor.

Minimjölk
2011-02-07, 15:14
Jag håller med om olika typer av testning så jag tror vi är hyffsat ense där med. Jag gillar förändringar/förbättringar av karaktären att frun som snabbt psserar förbi säger att oj, vad detta låter bra men det är ju yttesrt sällan en tweak ger så pass mycket. :)
Då är det i alla fall så att jag vill kunna höra skillnad själv direkt i Sweetspot och höra att det blev en förbättring. Ibalnad noterar jag dock bara en förändring och då är det bra att låta det ta några dagar för att avgöra om jag anser att det är en förbättring eller försämring.

Jag använder mig även av mätningar då jag i många fall anser att mätningar är mer tillförlitliga än min hörsels dagsform att avgöra vissa detaljer. Att få till en bra basgång utan resonanser etc är betydligt enklare att mäta sig fram och åtgärda än att bara chansa på gehör. I slutändan är det ändå mina öron som skall uppskatta hur det låter så ofta slutar det ändå med att jag utgår från det jag vill vil uppnå frammätt men tweakat åt vad jag uppskattar att lyssna på vilket inte ger en mätbart perfekt kurva.

Om jag varken mäter eller hör skillnad kommer den känslomässiga aspekten in. Kommer förändringen göra mig gladare mer välmående etc?

Om jag idag sitter på en fin förstärkare och provar med en billigare som ger mig samma upplevda kvalité är det då ok för mig att byta ned mig och kommer det ge mig lika mycket glädje? Allting handlar ju inte bara om ljudkvalié för mig även om det står överst på listan.

bertbert
2011-02-07, 15:28
Om man inte kan höra skillnader i ett blindtest, vad är då syftet med att välja det ena framför det andra; sett ur ett ljudperspektiv? Är skillnaden så liten att det inte går att detektera trots många byten under ett par timmar förstår jag inte vad som magiskt kommer hända efter några veckor.

Ingen ljudmässig naturligtvis.

Men de tjockaste/röda/platta kablarna kanske är snyggare? :thumbup:

Minimjölk
2011-02-07, 15:39
Jag tror att man ofta när man gör en förändring tror sig hör någon liten förändring eller i alla fall känner sig osäker. Därav att man hoppas att förändringen blir tydligare med tiden.

Ett problem tror jag är det känslomässiga. Vill vi höra en sak finns det nog en stor risk att vi gör det med. Speciellt om det innebär prestige, pengar etc. Sedan är ju hoppet det sista som överger en.
Jag tycker kbaledebatten är rätt lik kosttillskottets vara eller icke vara. I början av min träningskarriär märkte jag mer elelr mindre på en dag om jag bytt proteinpulver då jag växte såpass mycket bättre. ;) När jag däremot tränat betydligt längre så försvann min övertro på just tillskotten trots att jag teoretiskt borde ha en större chans att detektera skillnad. Kanske var just därför? ;)

agazza
2011-02-07, 17:06
Ontopic tänker jag ge lite cred till kabelfolket, utan er hade jag aldrig hittat dessa 300kr proson kablar som jag tänker köpa till mina prosonhögtalare :D

När jag väl bor i stockholm tror jag folk ska få komma och provlyssna ifall ni vill ;)

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=164404.jpg

hahavaffan
2011-02-07, 17:19
Den baksidan känner jag igen... Dock ej mängden damm ;)

ekmanc
2011-02-07, 20:30
Det skulle vara intressant att göra lite lyssningsövningar med er som är så enormt anti allt var kablar heter och se om vi hör samma saker?

Har ni ens testat nånting själva eller utgår ni bara från med erat bondförnuft och högstadiefysikkunskaper att det inte KAN vara nån skillnad?

I min erfarenhet är det oftast dom som aldrig testat nånting själva som är mest högljudda i sin kritik mot kablar.

Dessutom deras anläggningar som låter absolut sämst konstigt nog... ;)

agazza
2011-02-07, 21:40
har du mer än högstadiefysikkunskaper eftersom du avfärdar allt som tagits upp som motbevisar det här med kablar och ljud?

Jag kan faktiskt strunta i alla fysikens lagar, bara jag får veta varför inte audiofiler inte klarar av blindtest ifall det nu inte är placebo.

Som sagts tidigare, fine ifall det är en fin kabel och att det skulle ge en placebo effekt, det är upp till individen om vad som är värt och inte, jag tänker köpa en snygg kabel till min stereo någon dag, och jag hoppas jag inbillar mig skillnad också.

ekmanc
2011-02-07, 21:56
har du mer än högstadiefysikkunskaper eftersom du avfärdar allt som tagits upp som motbevisar det här med kablar och ljud?

Jag kan faktiskt strunta i alla fysikens lagar, bara jag får veta varför inte audiofiler inte klarar av blindtest ifall det nu inte är placebo.

Som sagts tidigare, fine ifall det är en fin kabel och att det skulle ge en placebo effekt, det är upp till individen om vad som är värt och inte, jag tänker köpa en snygg kabel till min stereo någon dag, och jag hoppas jag inbillar mig skillnad också.

Jag läser på Chalmers så lite mer än högstadiefysik har jag ja men inte i närheten av tillräckligt för att bena ut kabelområdet, kanske inte så konstigt då ingen överhuvudtaget har lyckats göra det ännu.

Sen finns det inte motbevis mot kablar och ljud som du säger, överhuvudtaget så kan man inte motbevisa något alls, det ligger i naturvetenskapens natur. Man kan bara bevisa saker aldrig motbevisa.

Läste du artikeln jag länkade? Det enda ett blindtest säger är just om du klarar av att höra skillnad i ett blindtest. Det säger INGENTING om ifall det faktiskt finns en skillnad eller inte.

Några fallgropar med blindtest är att det oftast är en stressad situation där man snabbt ska avgöra skillnader i en väldigt ovan miljö, kanske med musik man inte är bekant med eller i en anläggning man inte lyssnat mycket på och i ett nytt rum med hela ny karaktär o.s.v. dessutom måste du koppla i och ur kablar eller produkter som du ska blindtesta när du kopplar mellan de olika alternativen och både elektronik och kablar låter bäst av att vara påslagna och inkopplade i lugn och ro ett par dygn.

En stor anledning till att jag inte litar på blindtest är att man mer eller mindre inte kan höra skillnad på någonting? det kan ni ju driva med hur mycket ni vill ;) men det är väldigt få som är tränade nog att höra skillnad med statistiskt säkerställd signifikans ens på förstärkare eller högtalare där skillnaderna hur stora som helst och klart mätbara, om ni nu vill ha det som måttstock. Alltså drar jag slutsatsen att testet för mig är rätt så värdelöst. Jag har dock självklart testat och själv deltagit i blindtest med kablar och annat så jag vet hur det funkar praktiskt också.

Kan väl tillägga också att man inte kan bortse helt ifrån placebo, det spelar säkert en roll men ju mer man lyssnar och testar desto säkrare blir man, speciellt i sin egen anläggning som man har tusentals lyssningstimmar i. En annan lustig sak också är ju att jag kan testa en kabel som min polare har testat tidigare och när vi jämför intryck utan att ha diskuterat det överhuvudtaget innan så visar det sig nästan alltid att vi har likadana intryck av hur kabeln låter, hur förklarar man det med enbart placebo?

Men Agazza du har en massa tankar och ideer om detta men kan du inte testa lite, använd dina öron och se om dina lyssningsintryck stämmer överens med hur du tror att det kommer fungera?

agazza
2011-02-07, 22:53
Jag ska, men det vankas uppgradering, rumsbyte, eventuell absorbent placering och annat innan, men jo mina

http://www.fynda.se/bilder/supra-ply-34.jpg

ska bytas ut mot

http://www.fynda.se/bilder/dynavoice-silverstar-crosssection.jpg

för att få med de flesta kabelteorier, 1300kr kan jag kasta på det här ;) Snyggare är dom ju iaf.

hultman
2011-02-07, 22:59
Värt att notera är även att dagens (bristfälliga) mp3-kvalitet är ett resultat av rigorösa blindtester.

ekmanc
2011-02-07, 23:42
Jag ska, men det vankas uppgradering, rumsbyte, eventuell absorbent placering och annat innan, men jo mina

[IMG]http://www.fynda.se/bilder/supra-ply-34.jpg[/IMG

ska bytas ut mot

[IMG]http://www.fynda.se/bilder/dynavoice-silverstar-crosssection.jpg[/IMG

för att få med de flesta kabelteorier, 1300kr kan jag kasta på det här ;) Snyggare är dom ju iaf.

Det smarta vore att du flyttar först och sen lyssnar in dig och testar ett antal olika kablar i den prisklass du är ute efter, att bara köpa en kabel för dess utseende är kanske inte en bra idé.

bertbert
2011-02-08, 05:38
När jag då säger att jag försökt höra skillnad på sådana här prylar (när jag fortfarande var lättlurad) men aldrig lyckats - då heter det att jag har för dåliga grejor för att höra skillnaden, ...

Har ni ens testat nånting själva eller utgår ni bara från med erat bondförnuft och högstadiefysikkunskaper att det inte KAN vara nån skillnad?

I min erfarenhet är det oftast dom som aldrig testat nånting själva som är mest högljudda i sin kritik mot kablar.

Ja, hur var det nu? :)

bertbert
2011-02-08, 05:40
Värt att notera är även att dagens (bristfälliga) mp3-kvalitet är ett resultat av rigorösa blindtester.

Vad menar du, med en bra encoder och >256 kbit fungerar ju mp3 utmärkt? Sänker man bitraten och/eller använder sämre encoder blir kvaliteten kraftigt bristande, vilket också påvisats otaliga gånger - med blindtester.

Minimjölk
2011-02-08, 08:00
Det skulle vara intressant att göra lite lyssningsövningar med er som är så enormt anti allt var kablar heter och se om vi hör samma saker?

Jag kan bara tala för mig själv men jag har verkligen testat en hel del grejor och däribland bytt mellan ett otal kablar. Det blir lätt så när man hållt på med denna hobby i 20år och dessutom är delägare i ett mindre högtalarföretag med ett antal konstruktioner på nacken. Dessutom har jag civilingejörsexamen inom elektronik och jobbar heltid sedan 10år på en firma med produktutveckling av just avancerade elektronisk utrustning så jag har dels sett/ provat en hel delg rejor själv samt diskuterat ämnet med mina kollegor med stor erfarenhet inom området.

Jag vill inte dra alla över en kam men oftast är det enligt min erfarenhet de som har mest erfarenhet och kunskap inom området som dissar kablarnas inverkan medan de som är "troende" som mer testat och (i alla fall tro sig)upplevt skillnad i lyssningstest.

agazza
2011-02-08, 08:12
Det smarta vore att du flyttar först och sen lyssnar in dig och testar ett antal olika kablar i den prisklass du är ute efter, att bara köpa en kabel för dess utseende är kanske inte en bra idé.

Tror jag nöjer mig med den billigaste snyggaste med alla hokuspokustillverkningstekniker som finns, jag tror jag blir nöjd så länge det är ofc koppar och bra isolering från mina elkablar..

Ontopic Jag blev sjukt sugen på att bygga högtalarlådor, finns det typ Larsen konstruktioner att göra själv?

Vart kan man kolla efter byggsatser och byggförslag?

Vad är det som skiljer sig mellan ett högklass högtalarelement och ett lite mer budget, jag menar, på våran ellinje fick vi bygga egna element och materialet kostar ju inte mycket, så efter produktutvecklingen, vad är det som hindrar fräcka kopior av dyra högtalare?

Catstyle
2011-02-08, 08:56
Ontopic Jag blev sjukt sugen på att bygga högtalarlådor, finns det typ Larsen konstruktioner att göra själv?

Vart kan man kolla efter byggsatser och byggförslag?

Vad är det som skiljer sig mellan ett högklass högtalarelement och ett lite mer budget, jag menar, på våran ellinje fick vi bygga egna element och materialet kostar ju inte mycket, så efter produktutvecklingen, vad är det som hindrar fräcka kopior av dyra högtalare?
http://www.hifikit.se/

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=16

Skillnader mellan dyra och billiga är framför allt;
Tillverkningskvalitet & komponentkvalitet.
När du börjar gå över 7-800kr för ett element för en hobbyhögtalare så får man i min mening betala väldigt mycket för väldigt lite.

agazza
2011-02-08, 10:00
Det här blev jag sugen på

http://www.valutronic.se/HSQ-200.html

ekmanc
2011-02-08, 13:37
Jag kan bara tala för mig själv men jag har verkligen testat en hel del grejor och däribland bytt mellan ett otal kablar. Det blir lätt så när man hållt på med denna hobby i 20år och dessutom är delägare i ett mindre högtalarföretag med ett antal konstruktioner på nacken. Dessutom har jag civilingejörsexamen inom elektronik och jobbar heltid sedan 10år på en firma med produktutveckling av just avancerade elektronisk utrustning så jag har dels sett/ provat en hel delg rejor själv samt diskuterat ämnet med mina kollegor med stor erfarenhet inom området.

Jag vill inte dra alla över en kam men oftast är det enligt min erfarenhet de som har mest erfarenhet och kunskap inom området som dissar kablarnas inverkan medan de som är "troende" som mer testat och (i alla fall tro sig)upplevt skillnad i lyssningstest.

Den sista biten där skulle jag vilja dementera KRAFTIGT, de allra allra flesta i branschen är fullt medvetna om kablars påverkan och det gäller även en stor del extremt kunnigt folk, de jag känner med mest erfarenhet och kunskap har alla riktigt bra kablar.

petersson
2011-02-08, 14:23
Vad utmärker en bra kabel? Enligt mig borde det ju vara en som påverkar signalen så lite som möjligt.

Minimjölk
2011-02-08, 14:24
Jag pratade alltså audiofiler Vs ingenjörer som är ganska likt det förhållande som finns mellan vetenskapsmän-religiösa. Precis som i de sistnämnda så finns det de som är medlemmar i båda grupperna och de audiofiler jag känner med specialkunskap av elektronik har generellt ett ganska avslappnat sätt på det här med kablar. mest pga av att de kablar vi pratar om har försvinnande del av det hela att göra. När du pratar erfarenhet, menar du då att de lyssnat på mycket hifi eller de har fjupare erfarenhet i att jobba konkret med elektronik?

jag säger inte att en högtalarkabel/signalkabel är helt transparent till 100% även om dess inverkan med tanke på signalvägen och de aktuella frekvenserna <20kHz är av väldigt minimal karaktär även för en hyffsat undermålig produkt.

Befinner sig kablarna i en miljö med extrema störningar kan givetvis skärmade kablar vara att föredra men så länge inte detta är fallet är skillnaden mellan kabel A & B så gott som mikroskopisk och går inte ens att mäta fram med avancerad mätutrustning. jag köper att vi idag inte kan mäta alla aspekter och kan ibland uppleva en viss skillnad vid kabelbyte men jag härrör det snarare til ldet faktum att min hjärna av någon anledning tror sig höra denna skillnad.

mest skillnad hörde jag givetvis när jag var ganska oinsatt (med facit i hand) och bara lattjat runt med hifi några år.

Att byta till en exotisk strömkabel mellan uttaget och apparuren när man har billigaste skitkabel från proppskåpet till uttaget skarvat vi 8 uttag eller mer känns inte så meningsfullt.
Eller byta ut sin 0.5m signalkabel mot en boaorm när Förstärkare,CD etc har rätt många meter kabel av billigaste och tunnaste kabel internt.

När vi pratar om högtalarkbablage på några meter är det otroligt att 2meter högtalarkabel kan göra sådan skillnad när det inuti högtalaren oftast sitter minst lika mycket billig kabel i vägen, ett antal undermåliga filterkomponenter med i många fall 20-30m tunn koppartråd i serie med baselementet. Sedan är ju själva högtalarelementet i sig uppbyggt av en talspole av väldigt tunn och enkel kabel.

Har man gjort "allting" annat rätt kan det eventuellt vara givande att se till att man har "rätt" kablage men mig veterligen är det väldigt få som tex dragit egen fas med eget uttag till sin stereo innan de köper ny signalkabel?

ekmanc
2011-02-08, 14:55
Vad utmärker en bra kabel? Enligt mig borde det ju vara en som påverkar signalen så lite som möjligt.

Det är helt korrekt uppfattat.

Minimjölk: Jag menar folk som har både en enorm lyssningserfarenhet och en gedigen elektronikbakgrund, finns professorer inom både elektronik och metallurgi till exempel. De allra flesta i branschen med många års erfarenhet både som audiofil och sakkunnig använder bra kablar, likaså gör alla tillverkare när de utvecklar och tar fram sina produkter och det sitter även bra kablar innuti alla bra produkter.

Angående resten du skriver så köper jag absolut att det finns anledning rent teoretiskt att vara kritisk mot något som är extremt svårt att visa på i rena siffror som alla ljudskillnader är. Dock håller jag inte med om dina slutsatser överhuvudtaget, en bra nätkabel gör stor nytta även om du har 15m kass kabel i väggen innan, iofs blir det ännu bättre om du byter ut hela längden.

Och att byta signalkabel är absolut viktigt även om du inte bytt kabel till proppskåpet, alla små delar påverkar och den sortens logik du använder där du försöker karakterisera fel som olika stora och att det är meningslöst att göra något för att du har ett annat större fel tidigare i kedjan funkar inte riktigt då de olika delarna påverkar olika saker, en signalkabel förändrar ljudet på ett sätt som du aldrig kan göra med att ändra en nätkabel. Dom påverkar alla olika parametrar och ju fler små grejer du tweakar desto bättre blir det men på olika sätt om du förstår vad jag menar ;)

hahavaffan
2011-02-08, 15:46
Dock håller jag inte med om dina slutsatser överhuvudtaget, en bra nätkabel gör stor nytta även om du har 15m kass kabel i väggen innan, iofs blir det ännu bättre om du byter ut hela längden.Definiera gärna "stor nytta" i detta sammanhang, jag är genuint intresserad av att höra från nån som inte är helt pantad. Antar att du menar att den eventuellt stör närliggande utrustning mindre, och oxiderar mindre över tid osv? Ibland då och då dyker det upp folk på exempelvis Minhembio som recenserar sin nya Supra Lorad-nätkabel och hävdar att basen blivit djupare samtidigt som cymbalerna i Bachs tredje sonat fått en helt ny klarhet på toppen... vilket jag inte riktigt kan tro på.

agazza
2011-02-08, 16:07
Definiera gärna "stor nytta" i detta sammanhang, jag är genuint intresserad av att höra från nån som inte är helt pantad. Antar att du menar att den eventuellt stör närliggande utrustning mindre, och oxiderar mindre över tid osv? Ibland då och då dyker det upp folk på exempelvis Minhembio som recenserar sin nya Supra Lorad-nätkabel och hävdar att basen blivit djupare samtidigt som cymbalerna i Bachs tredje sonat fått en helt ny klarhet på toppen... vilket jag inte riktigt kan tro på.

+1

Nu blev jag ännu mer förvirrad över vad sista biten elkabel ska göra för skillnad förutom då vid oxidation som du nämner :confused:

Som jag förstått det kan det faktiskt spela roll åt vilket håll man sätter kontakten pga fasen och brumljud, men det har ju inte med kabeln i sig att göra

Olegh
2011-02-08, 16:15
Haha, just som ekmanc hade börjat växa lite, iaf. på mig, så kliver han på den minan. Nätkabeln alltså. Någon jävla måtta får det väl vara.

Minimjölk
2011-02-08, 16:21
Om jag var otydlig i mitt förra inlägg så visst kan alla små förändringar påverka men de flesta väljer att sila mygg och svälja kanoner. Dessutom är ibland myggen nästan på larvstadiet med tanke på att majoriteten av audiofiler inte hör någon skillnad vid ett blindtest.

jag är också intresserad på exakt vilka förbättringsområdens som du ser när man byter ut resp komponent ikedjan. Du sade att en ny strömkabel inte ger samma saker som en ny signalkabel?

Min approach är följande.
Se till att du har bra ström till din anläggning.
Ha en duglig uppspelare kopplad till en högkvalitativ DAC
Ha en förstärkare som kan ge tillräckligt med effekt och klarar av den last som dina högtalare utgör.
Kör gärna aktiva filter och multipla slutsteg.
Jobba med placering och rummet.
Mät upp rummet och gör akustiska ingrepp efter din smak.

agazza
2011-02-08, 16:39
Om jag var otydlig i mitt förra inlägg så visst kan alla små förändringar påverka men de flesta väljer att sila mygg och svälja kanoner. Dessutom är ibland myggen nästan på larvstadiet med tanke på att majoriteten av audiofiler inte hör någon skillnad vid ett blindtest.

jag är också intresserad på exakt vilka förbättringsområdens som du ser när man byter ut resp komponent ikedjan. Du sade att en ny strömkabel inte ger samma saker som en ny signalkabel?

Min approach är följande.
Se till att du har bra ström till din anläggning.
Ha en duglig uppspelare kopplad till en högkvalitativ DAC
Ha en förstärkare som kan ge tillräckligt med effekt och klarar av den last som dina högtalare utgör.
Kör gärna aktiva filter och multipla slutsteg.
Jobba med placering och rummet.
Mät upp rummet och gör akustiska ingrepp efter din smak.

Ursäkta den potentiellt dumma frågan men ifall man har en förstärkare med inbyggd DAC och S/PDIF in så kan väl inte uppspelaren spela så stor roll?

Vad är det för skillnad mellan en dyr DAC och en billig DAC?

Catstyle
2011-02-08, 17:21
Menar ni att en Nordost Valhalla för 32 000kr är en dålig investering?!

"By using solid core extruded silver over OFC conductors, strand interaction, hot spots and carbonization, which can occur in stranded cables, are eliminated ensuring optimum performance. The VAHALLA power cable has a very high propagation speed. Unlike conventional power cables which have propagation speeds of less than 50% the speed of light, VALHALLA Reference power cord has a speed of 90 % the speed of light.

This offers vast improvements in all facets of musical and visual performance. VALHALLA power cable also uses Nordosts proprietary Dual Micro Mono-Filament technology which greatly enhances audio and video performance. This technology uses two FEP Mono-Filament threads which are wound around one another. These dual Mono-Filaments are then drawn around the conductor in a very precise helix pattern, this construction introduces more air space around the conductors and insulation contact with the conductors is reduced by more than 85%."

Morrris
2011-02-08, 17:26
Sluta, jag blir så trött.

Minimjölk
2011-02-08, 19:01
Ursäkta den potentiellt dumma frågan men ifall man har en förstärkare med inbyggd DAC och S/PDIF in så kan väl inte uppspelaren spela så stor roll?

Vad är det för skillnad mellan en dyr DAC och en billig DAC?

Duglig menade jag som funktionellt duglig. Robust och fyller sin funktion.

Ja, det är skillnad på DAC och DAC därför jag rekommenderar en extern högklassig DAC istället för de sämre som oftast sitter i billigare apparater. Detta inkluderar de DACar som man ser i de billigare förstärkarna.

agazza
2011-02-08, 19:17
Duglig menade jag som funktionellt duglig. Robust och fyller sin funktion.

Ja, det är skillnad på DAC och DAC därför jag rekommenderar en extern högklassig DAC istället för de sämre som oftast sitter i billigare apparater. Detta inkluderar de DACar som man ser i de billigare förstärkarna.

Aha då hänger jag med igen, vart tycker du gränsen ligger då? Vid en Udac eller tre gånger dyrare saker?

Jag är inte en proffslyssnare överhuvudtaget men tänkte uppgradera till en xtz a-100 d3 förstärkare och tänkte köra S/Pdif direkt från datorn. Jag antar att jag inte kommer märka skillnad ifall jag investerar i en extern dac?

Catstyle
2011-02-08, 19:22
Aha då hänger jag med igen, vart tycker du gränsen ligger då? Vid en Udac eller tre gånger dyrare saker?

Jag är inte en proffslyssnare överhuvudtaget men tänkte uppgradera till en xtz a-100 d3 förstärkare och tänkte köra S/Pdif direkt från datorn. Jag antar att jag inte kommer märka skillnad ifall jag investerar i en extern dac?
Förstärkaren ifråga använder Analog Devices AD1955 vilket är en riktigt bra DAC.

bertbert
2011-02-08, 19:59
Angående resten du skriver så köper jag absolut att det finns anledning rent teoretiskt att vara kritisk mot något som är extremt svårt att visa på i rena siffror som alla ljudskillnader är. Dock håller jag inte med om dina slutsatser överhuvudtaget, en bra nätkabel gör stor nytta även om du har 15m kass kabel i väggen innan, iofs blir det ännu bättre om du byter ut hela längden.

:laugh:

Och att byta signalkabel är absolut viktigt även om du inte bytt kabel till proppskåpet, alla små delar påverkar och den sortens logik du använder där du försöker karakterisera fel som olika stora och att det är meningslöst att göra något för att du har ett annat större fel tidigare i kedjan funkar inte riktigt då de olika delarna påverkar olika saker, en signalkabel förändrar ljudet på ett sätt som du aldrig kan göra med att ändra en nätkabel. Dom påverkar alla olika parametrar och ju fler små grejer du tweakar desto bättre blir det men på olika sätt om du förstår vad jag menar ;)

Vad sägs om att försöka sluta spela som du förstår något alls av det här egentligen? Det blir bara pinsamt.

ekmanc
2011-02-08, 20:52
Haha, just som ekmanc hade börjat växa lite, iaf. på mig, så kliver han på den minan. Nätkabeln alltså. Någon jävla måtta får det väl vara.

Det roliga är att det är dom som gör absolut mest skillnad av alla kablar... ;)

Testa någongång.

ekmanc
2011-02-08, 20:53
:laugh:

Vad sägs om att försöka sluta spela som du förstår något alls av det här egentligen? Det blir bara pinsamt.

Vad sägs om att sluta vara dryg och otrevlig och faktiskt bidra med något konstruktivt?

Olegh
2011-02-08, 21:03
Det roliga är att det är dom som gör absolut mest skillnad av alla kablar... ;)

Testa någongång.

Jag lovar att testa om du kan föra fram ett (1) enda rationellt och logiskt resonemang hur påverkan sker den sista lilla biten mellan vägguttag och förstärkare.

Alltså, jag sitter här och försöker avfärda dina förmodade argument på förhand, men det känns som en omöjlighet. Jag kan bara inte komma på någonting som du rimligtvis kan komma dragandes med som inte handlar om a) magi, eller b) min ovilja att testa.

ekmanc
2011-02-08, 21:28
Jag lovar att testa om du kan föra fram ett (1) enda rationellt och logiskt resonemang hur påverkan sker den sista lilla biten mellan vägguttag och förstärkare.

Alltså, jag sitter här och försöker avfärda dina förmodade argument på förhand, men det känns som en omöjlighet. Jag kan bara inte komma på någonting som du rimligtvis kan komma dragandes med som inte handlar om a) magi, eller b) min ovilja att testa.

Varför behöver du förstå exakt precis hur det fungerar? märker du ingen skillnad när du lyssnar så är det ingen som tvingar dig att köpa? jag ser inte problemet alls egentligen och jag utgår från att du inte behöver vetenskapliga förklaringar för allt annat i din omgivning så varför just hifi?

Ett snabbt argument kan du få, ur apparatens vinkel så är det de första två metrarna som du byter ut och många apparater, kanske framförallt digitala sådana skickar ut en massa brus och skräp på elnätet som kan sprida sig ut i de andra apparaterna om du inte har en bra skärmad kabel.

Jag förstår inte riktigt problemet med att testa heller, det kostar dig inte en krona och i bästa fall så låter din anläggning mycket bättre?

Olegh
2011-02-08, 21:40
Varför behöver du förstå exakt precis hur det fungerar? märker du ingen skillnad när du lyssnar så är det ingen som tvingar dig att köpa? jag ser inte problemet alls egentligen och jag utgår från att du inte behöver vetenskapliga förklaringar för allt annat i din omgivning så varför just hifi?

Ett snabbt argument kan du få, ur apparatens vinkel så är det de första två metrarna som du byter ut och många apparater, kanske framförallt digitala sådana skickar ut en massa brus och skräp på elnätet som kan sprida sig ut i de andra apparaterna om du inte har en bra skärmad kabel.

Jag förstår inte riktigt problemet med att testa heller, det kostar dig inte en krona och i bästa fall så låter din anläggning mycket bättre?

Faktum är att de flesta fenomen i vår omgivning kan förklaras enligt gällande teorier. Jag personligen, behöver givetvis inte begripa mig på allt, men att det överhuvudtaget går att förklara spelar roll.

Alltså, en nätkabel med 230V kan möjligtvis vara en källa till störningar i andra dåligt skärmade kablar, det verkar inte helt osannolikt. Men tvärtom, det köper jag inte.

För att min anläggning ska låta bättre så behöver jag snarare ett annat boende än andra nätkablar. Jag känner att vi inte kommer någonstans så jag tackar för mig.

ekmanc
2011-02-08, 21:45
Faktum är att de flesta fenomen i vår omgivning kan förklaras enligt gällande teorier. Jag personligen, behöver givetvis inte begripa mig på allt, men att det överhuvudtaget går att förklara spelar roll.

Alltså, en nätkabel med 230V kan möjligtvis vara en källa till störningar i andra dåligt skärmade kablar, det verkar inte helt osannolikt. Men tvärtom, det köper jag inte.

För att min anläggning ska låta bättre så behöver jag snarare ett annat boende än andra nätkablar. Jag känner att vi inte kommer någonstans så jag tackar för mig.

Varför inte både bättre boende och nya nätkablar? ;) de påverkar som sagt olika parametrar och även om du ställer upp din anläggning i ett rum med närmast perfekt akustik så kan den fortfarande låta mediokert om du har väldigt skitig ström.

agazza
2011-02-08, 21:45

Förklara lite bättre, eller visa mig en kabel som är bra skärmad och hur den är skärmad jämfört med en helt vanligt skärmad kabel med ferritkärna runt (som följer med i princip all elektronisk utrustning)

Och allt behöver inte förklaras, men har något redan bevisats, förklarats och testats kan man inte komma och säga "jo de är så, jag hör ju det!" . Det är isf placebo.

Vi människor har jämförelsevis värdelös hörsel, guldöron eller ej, vi kan bygga saker som är många gånger känsligare som kan uppfatta och mäta många gånger mer saker både ljudmässigt (inspelningsutrustning) och teknisk mätning, vad är det då som pekar på att vissa kablar är bättre än andra då tester inte gör det? Blindtester av guldöron inte gör det?

Jag ser inga bra köpargument för mig här :/

ekmanc
2011-02-08, 21:51
Här är några som iallafall har försökt ge sig in på de snåriga bitarna av att mäta ljudskillnader. Läs igenom om ni nu är så fantastiskt sugna på att få ett vetenskapligt svar.

http://www.nordost.com/downloads/New%20Approaches%20To%20Audio%20Measurement.pdf

MasterChief
2011-02-08, 21:59

Jag är som sagt skeptisk, men tex Shunyata verkar föra någon form av resonemang på deras hemsida. Jag är lekman så jag kan inte värdera svaren, och jag har även liten praktisk erfarenhet av just nätkablar. Trådens kompetenta skrivare får gärna kommentera deras resonemang:

http://www.shunyata.com/Content/FAQ-Tech.html

agazza
2011-02-08, 22:13
Här är några som iallafall har försökt ge sig in på de snåriga bitarna av att mäta ljudskillnader. Läs igenom om ni nu är så fantastiskt sugna på att få ett vetenskapligt svar.

http://www.nordost.com/downloads/New%20Approaches%20To%20Audio%20Measurement.pdf

Ska ge mig på den där imorgon faktiskt, men du, den är alltså gjord av en kabeltillverkare och säljare av just det du/dom förespråkar och det är även dom som gjort testet och dragit slutsatserna av det?

Någon annan mer insatt i elkunskap än mig får gärna ge lite källkritik på denna ifall någon orkar

ekmanc
2011-02-08, 22:25
Ska ge mig på den där imorgon faktiskt, men du, den är alltså gjord av en kabeltillverkare och säljare av just det du/dom förespråkar och det är även dom som gjort testet och dragit slutsatserna av det?

Någon annan mer insatt i elkunskap än mig får gärna ge lite källkritik på denna ifall någon orkar

Ja det är en hel del av problemet här, det finns väldigt dåligt med oberoende forskning på området, finns väl inte så mycket mark att bryta och pengar att tjäna inom detta direkt.

Men läs gärna igenom så kan du ju se om du tycker det är vinklad information eller inte.

Olegh
2011-02-08, 22:27

Jag är som sagt skeptisk, men tex Shunyata verkar föra någon form av resonemang på deras hemsida. Jag är lekman så jag kan inte värdera svaren, och jag har även liten praktisk erfarenhet av just nätkablar. Trådens kompetenta skrivare får gärna kommentera deras resonemang:

http://www.shunyata.com/Content/FAQ-Tech.html

Det här är lite matnyttigt iaf. Angående MC:S länk. Resonemangen på en teoretisk nivå verkar sunda, men då har jag bara ganska grundläggande kunskap inom elektromagnetism. Störningar finns, ok. Är de hörbara? Hur stor skillnad ger en annan elkabel?

Frågor som olyckligtvis för oss tillbaka till ruta ett...

ekmanc
2011-02-08, 22:46
"MISCONCEPTION #3: There is up to a hundred feet of wire in the walls, so the last 6 feet of power cord can't possibly make any difference.
Answer: The PC is NOT the last 6 feet as stated in #1 and the local current and EM effects directly affect the sonic performance of the component. The power cord is not the last 6 feet, it is the first 6 feet from the perspective of the component. The further a noise source is from a component, the less of an impact it will have on the components power supply. The high-frequency noise sources that have the greatest impact on audio and video performance are the system components themselves -- which are usually all in close proximity of one another and all emit radiated fields of high-frequency noise. A well designed power cord can act as a noise-isolated extension of the primary winding of a component's power supply and will help isolate the power supply from the fields of radiated RF and EM noise energy that is ever present in all electronics systems."

Det var ju mer eller mindre det jag försökte förklara förut...

Och ja ruta nummer ett bör vara att LYSSNA... utvärdera och använd produkten till det den är till för från början...

Spiffy
2011-02-09, 06:23
Borde inte en sådan här eller liknande vara bra mycket bättre investering än ett par svindyra elkablar? Seriös fråga.
http://www.purepoweraps.com/

bertbert
2011-02-09, 06:33
"MISCONCEPTION #3: There is up to a hundred feet of wire in the walls, so the last 6 feet of power cord can't possibly make any difference.
Answer: The PC is NOT the last 6 feet as stated in #1 and the local current and EM effects directly affect the sonic performance of the component. The power cord is not the last 6 feet, it is the first 6 feet from the perspective of the component. The further a noise source is from a component, the less of an impact it will have on the components power supply. The high-frequency noise sources that have the greatest impact on audio and video performance are the system components themselves -- which are usually all in close proximity of one another and all emit radiated fields of high-frequency noise. A well designed power cord can act as a noise-isolated extension of the primary winding of a component's power supply and will help isolate the power supply from the fields of radiated RF and EM noise energy that is ever present in all electronics systems."

Men det här stämmer inte. En nätkabel har inte som uppgift att vara ett filter, utan bara en bit sladd med rimligt låg induktans och resistans. En idealisk nätsladd är en sådan som släpper förbi så mycket som möjligt - dvs gör exakt tvärt emot vad ovanstående författare skrivit, vem det nu är.

Jag är mycket nyfiken på vilka dessa högfrekvenskällor skulle vara. Det är nämligen så att mitt branschområde är elkvalitet inom elkraft. Jag har gjort otaliga mätningar på elnätet med flera olika kvalificerade instrument. Och jag kan med säkerhet säga att formuleringen "isolate the power supply" och "radiated RF and EM noise energy that is ever present in all electronics systems" är rent snömos. SKITSNACK.

Jag ska komma med ett konstruktivt råd. Om ni stöter på en apparat som låter annorlunda för att ni byter 1,5m nätsladd - släng den omedelbart på soptippen. Då är den nämligen fundamentalt felkonstruerad.

MasterChief
2011-02-09, 07:40
Men det här stämmer inte. En nätkabel har inte som uppgift att vara ett filter, utan bara en bit sladd med rimligt låg induktans och resistans. En idealisk nätsladd är en sådan som släpper förbi så mycket som möjligt - dvs gör exakt tvärt emot vad ovanstående författare skrivit, vem det nu är.

Jag är mycket nyfiken på vilka dessa högfrekvenskällor skulle vara. Det är nämligen så att mitt branschområde är elkvalitet inom elkraft. Jag har gjort otaliga mätningar på elnätet med flera olika kvalificerade instrument. Och jag kan med säkerhet säga att formuleringen "isolate the power supply" och "radiated RF and EM noise energy that is ever present in all electronics systems" är rent snömos. SKITSNACK.

Jag ska komma med ett konstruktivt råd. Om ni stöter på en apparat som låter annorlunda för att ni byter 1,5m nätsladd - släng den omedelbart på soptippen. Då är den nämligen fundamentalt felkonstruerad.

Deras "chefsutvecklare" har inga speciellt tunga titlar vad jag kan se, utan säger att han mest arbetat sig fram inom främst det militära. Det behöver ju dock inte vara en nackdel enligt mig eftersom akademiker i alla möjliga branscher har en tendens att vara jävligt oformliga.

Här är någon mätning som de hävdar är av betydelse:

http://www.shunyata.com/Content/DTCD.html

Minimjölk
2011-02-09, 07:50

*Fniss*

Jag har faktiskt bytt både nätkablar och förgreningsdosa där hemma till LoRad men jag gjorde det främst pga att de är lite snyggare än "vanliga" kablar och jag kom över dem billigt. jag reflekterade inte ens över att de skulle ge mig mer välljud än tidigare vilket jag inte heller upplevt.

Jag är fortfarande genuint intressead av att höra Ekmanc resonemang hur tex en signalkabel, strömkabel resp högtalarkabel påverkar ljudet och vilka specifika egenskaper man skall lyssna efter?

Jag försöker skilja på signalkablar och nätkablar rent fysiskt och ha räta vinklar mellan dessa för att undvika så mycket kontakt som möjligt med dem. Högtalarkablarna med sina högre signalnivåer har jag ännu inte brytt mig om.

Jag lider heller inte av störningar i min utrustning längre. Tidigare hade jag en värmepump på samma huvudsäkring som fick lampor etc. att blinka men efter att ha flyttat den till en annan säkring har mitt vardagsrum inga störmoment på sin fas.

Lite OffTopic men ändå inte:

Jag har märkt med mig själv att min bil känns bättre att köra när jag städat ur den inuti. Den känns piggare och mår bättre. Likaså tycker jag maten smakar bättre och lyxigare när jag äter på mitt finporslin med mina tyngre och finare bestick. Jag mår ofta bättre efter jag har tränat fastän min livssituation är densamma som timmen före. etc etc.

Min poäng är att ens egna upplevelse av en aktivitet blir färgad av totalintrycket. i exemplena ovan smakar maten exakt likadant, bilen går precis som vanligt etc. men pga min vetskap och inställning så upplever jag det på ett visst sätt.

På samma sätt får jag ut mer i min lyssningsfåtölj om jag ser finare kablar kopplade mellan min fina utrustning vilket ger mig en bättre totalupplevelse jämfört med om jag suttit och retat upp mig på tunna lakritssnören. kanske är det prylbögen i mig som får sitt tillfredställt? Det är alltså inte fel att byta kablar om man upplever att ens totalupplevelse blir bättre men att de skulle ge ett lyft ljudmässigt har jag ärligt talat aldrig upplevt. De ljudmässiga ändringar jag gjort som gett mig absolut mest är i följande ordning:

1. Rätt högtalarplacering/lyssningsposition i det rum man använder.
2. Högtalarbyte, de förmedlar trots allt ljudet.
3. Akustikåtgärder, ta bort efterklang, bastoppar, reflektioner etc. beroende på hur rummet ser ut kan denna hamna först.
4. Med hjälp av aktiva filter och multipla slutsteg sätta upp ett aktivt system.
5. Förstärkarbyte, om man har en besvärlig last till högtalare eller behöver mer kräm.
6. Bra analogkonvertering (DA-omvandlare)
7. Div Kabelbyten

Catstyle
2011-02-09, 07:57
Ett hett tips är att man införskaffar sig krympslang, någon schysst kabelstrumpa, bananer/spadar samt lödkolv.
Blir lika bra, snyggt och betydligt billigare än att köpa några pseudokablar för ockerpriser.
Dessutom är det rätt kul att pula med själv också.

bertbert
2011-02-09, 07:58
Deras "chefsutvecklare" har inga speciellt tunga titlar vad jag kan se, utan säger att han mest arbetat sig fram inom främst det militära. Det behöver ju dock inte vara en nackdel enligt mig eftersom akademiker i alla möjliga branscher har en tendens att vara jävligt oformliga.

Här är någon mätning som de hävdar är av betydelse:

http://www.shunyata.com/Content/DTCD.html

"Impulstestet" (vad nu det innebär) visar att en standardsladd planar ut på ~140 A och Shunyata Venom på ~230 A. Detta säger ingenting eftersom mätförutsättningarna inte är givna. Vad man ska med sådana strömmar till i hifisammanhang kan man fråga sig. Om jag till äventyrs skulle använda maximal tillgänglig klippeffekt i min anläggning (ca 800W, totalt) talar vi om en ström om under 4 A RMS. Och då spelar vi starkt.

Den andra mätningen kan man göra en liknande kommentar om. En spänningsfall över en ynka kabelstump på 15V har inget med verkligheten att göra. Med realistiska impedanser och strömmar blir spänningsfallen en bråkdel.

Dessutom är transientsvar totalt ointressanta på nätsladdar, det är nätdelen i apparaten som levererar effekt till transienter, inte elnätet.

Mätningarna i på sidan är gjorda för att imponera på de som inget begriper - som vanligt, i dessa sammanhang. Tyvärr.

bertbert
2011-02-09, 08:00
ett hett tips är att man införskaffar sig krympslang, någon schysst kabelstrumpa, bananer/spadar samt lödkolv.
Blir lika bra, snyggt och betydligt billigare än att köpa några pseudokablar för ockerpriser.
Dessutom är det rätt kul att pula med själv också.

+1

Minimjölk
2011-02-09, 08:09
Hifibrnachen skiljer väl sig egentligen inte så mycket från andra brancher där man tjänar mest pengar på tillbehören som är billiga att tillverka men man kan sälja för enorma summor. Jämför extrautrustning i bilen tex.

Det är ju inte otroligt att en Hifi-mus kostar max några kronor att tillverka men vad kostar en sådan? Desto fler delar man kan kränga till alla glada hobbyentusiaster desto bättre för en själv.

Det känns dock som att införandet av internet har fått snitt-audiofilen något mer påläst och mer intresserad av akustik än tidigare än tidigare.

Yip_man
2011-02-09, 08:12
Ok. Nu är jag ju som sagt i branchen och hävdar klart att det går att höra skiölnader på kablar men vilken av två slm låter bäst.......

Därimot så har jag kört en sk powerstation hemma som ser till att det matas konstant 230v och där gick det helt klart att spela lite något högre innan det klippte...

Catstyle
2011-02-09, 08:14
Hifibrnachen skiljer väl sig egentligen inte så mycket från andra brancher där man tjänar mest pengar på tillbehören som är billiga att tillverka men man kan sälja för enorma summor. Jämför extrautrustning i bilen tex.

Det är ju inte otroligt att en Hifi-mus kostar max några kronor att tillverka men vad kostar en sådan? Desto fler delar man kan kränga till alla glada hobbyentusiaster desto bättre för en själv.

Det känns dock som att införandet av internet har fått snitt-audiofilen något mer påläst och mer intresserad av akustik än tidigare än tidigare.
Fast det kontinuerliga och systematiska bedrägeriet som finns inom "HiFi-branschen" är nog jävligt svårt att hitta någon annan stans.
Det skulle kanske vara inom organiserad religion och "alternativmedicin", annars vet jag nog inte.

Det är ju inte klassisk dammsugarförsäljning det handlar om, utan om att ogenerat ljuga sina kunder rakt upp i ansiktet med fullständigt svammel och pseudoresonemang.