handdator

Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal

Sidor : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13

tp_88
2009-07-26, 17:13
Jag har uppdaterat lite...

Köpte ett par Dynaudio Contour 1.3 MKII för ett tag sedan, dom fick spendera den mesta tiden hos en polare till hans nya högtalare kom, sen hade jag dom hemma en kort stund innan jag sålde dom. Ett par bra stativare helt klart, väldigt imponerande bas, lät "större" än dom var. Jag var nyfiken på Dynaudio efter att ha läst mycket positivt, och det enda jag hade hört från dom innan var Sapphire på en mässa (kostar 120k eller nåt). Bra högtalare, men jag vart inte "blown away" direkt. Sålda nu, som sagt.

http://i27.tinypic.com/2py0z6r.jpg

Sen köpte jag även ett par DIY-golvare för 3000kr, vilket är mitt livs bästa hifi-köp. 2-vägare med Scan Speak 18W8545 som mid/bas och diskanten D2905/9000. Speciellt mellanregistret är en riktig klassiker och används i en del dyra högtalare. Mina är 11år gamla nu, men elementet säljs fortfarande. Låda och filter ska vara designat av Mumma Audio. Lådan är byggd i 20mm massiv björkfog och "kammaren" där elementen är placerade är dessutom klädd internt med 16mm MDF - löjligt stum låda. Dom låter faktiskt helt fantastiskt, av det jag har haft i mitt rum (Audiovector M3 Super, Dynaudio Contour 1.3 MKII t.ex.) så är det inget snack om vilka jag föredrar. Röståtergivningen är fantastisk och ljudbilden enorm. Nackdelen är att dom inte spelar särskilt djupt, jag har inte gjort några mätningar men det känns som att dom börjar rulla av redan vid ~45Hz.

http://i31.tinypic.com/v8n5m9.jpg

För att försöka avhjälpa problemen med den "dåliga" bottnen så har jag även köpt en Audio Pro Sub Focus. Först kopplade jag den med lågnivå och fick det aldrig riktigt att funka som jag ville, testade sedan högnivå och det blev bättre iaf. Framförallt timingen kändes klart bättre. Delar vid 80Hz och har ganska låg nivå, integreringen blir då ganska bra faktiskt men givetvis inte klockren. Har den på till och från, till endel musik låter det riktigt bra, till annan musik lite sämre. Sen används den även till film, givetvis. Hittade ingen egen bild..

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=13124&type=standard&size=800&.jpg

Har även köpt en gammal Sony DVD (S7700) som har fått riktigt bra omdömen som cd-spelare, och framförallt som transport (jämförts med ML cd i något test osv), genom åren. Kostade 17k eller något i den stilen när den kom, jag fick den för 600kr. Vet inte om jag ens hör någon skillnad, men jag tycker att den är rätt fräck och det är en gedigen maskin.

http://i30.tinypic.com/261gpzs.jpg

Det är väl vad som har hänt på ett ungefär. Hifi är löjligt kul. :)

Just det, jag har även äntligen fått lyssna på Ino-högtalare när jag var med en polare som köpte ett par pi60. Dom låter faktiskt riktigt, riktigt, bra.

petersson
2009-07-26, 19:57
Trevlig läsning tp! :) Roligt att du verkar hittat något du är nöjd med. Jag har förstått att det är svårt att kombinera subbas med huvudhögtalarna men du verkar ju ha lyckats ganska bra iaf.
Känner igen den där basen/mellanregistret :D Tror jag har likadan i mina Larsen 6.

http://www.larsenhifi.com/images/larsen6/larsen6_big.jpg

tp_88
2009-07-26, 20:16
Japp, det är samma. Det var en av dom billigaste högtalarna, om inte den billigaste, som jag har sett det i faktiskt.

petersson
2009-07-27, 11:09
Japp, det är samma. Det var en av dom billigaste högtalarna, om inte den billigaste, som jag har sett det i faktiskt.

Apropå det där med subbasar. Många verkar anse att det är bättre att ha två stycken än en. Kanske är lite dyrt och svårt att få plats med iofs!

tp_88
2009-07-27, 11:59
Apropå det där med subbasar. Många verkar anse att det är bättre att ha två stycken än en. Kanske är lite dyrt och svårt att få plats med iofs!
Absolut är det så, men jag har knappt plats med en så det kan dessvärre inte bli aktuellt förrän jag har flyttat. :)

Hur pass "annorlunda" låter dina Larsen förresten, pga den orto-akustiska rundstrålande (eller vad dom nu kallar det i Guldörat :D) konstruktionen? Dom har fått mycket lovord på nätet iaf, du är nöjd antar jag!?

petersson
2009-07-27, 16:05
Absolut är det så, men jag har knappt plats med en så det kan dessvärre inte bli aktuellt förrän jag har flyttat. :)

Hur pass "annorlunda" låter dina Larsen förresten, pga den orto-akustiska rundstrålande (eller vad dom nu kallar det i Guldörat :D) konstruktionen? Dom har fått mycket lovord på nätet iaf, du är nöjd antar jag!?

Jag tycker det blir en ganska stor och fin ljudbild eller vad man ska säga. Med vissa bra inspelningar blir det väldigt luftigt och stort ljud :) Skillnaden mot mina B&W jag hade tidigare är att det inte spelar lika stor roll var i rummet man lyssnar och det är ju skönt. Larsenhögtalarna är ju gjorda att stå mot väggen också så det blir bra bas även fast det är små lådor. Om jag ställde mina B&W för nära väggen så dånade det bara i hela rummet så det är ju smidigt att det inte tar lika stor plats.
Jag är nöjd med högtalarna :)

Jag vill helst inte hålla på med olika tweaks och grejer men jag är sugen på att köpa såna där mjuka gummifötter till högtalarna. Funderar på att testa med något hemmagjort först. Typ musmatta eller något liknande.. :D

tp_88
2009-07-27, 16:48
SD-fötter, antar jag att du menar?

Absorbenter på väggen bakom högtalarna är en ganska enkel, billig och effektiv tweak som du kanske borde fundera på också.

mangs
2009-07-27, 17:04
Kul at tse att det blivit liv i denna tråden igen. Grattis til lett bra köp tp_88. 8545an är ett trevligt element där man i de flesta konstruktioner kan klämma ur väldigt bra djupbas trots att det bara är en 7". Hur stor volym är det på lådorna?

Vet inte var den filtreras i ditt filter men en rekommendation är under 2kHz. Just det elementet har lite otrevligheter (uppbrytningar) för sig vid 3kHz och över och mår därför bäst vid låg delning.

Har faktiskt själv 2 sådana som ligger nästintill oanvända i en låda och skräpar för ett framtida bygge tillsammans 9300. Jag gillar Scanspeaks diskanter då de erbjuder en luftg och mjuk karaktär och tåler att spela hyffsat högt trots en låg delning. GÄller bara att se till att filtret plockar bort impedanspuckeln vid 500-600Hz så brukar det bli kalas och väldigt lättarbetat.

tp_88
2009-07-27, 17:21
Sektionen där elementen sitter ska vara 23L stor, delningsfrekvens osv vet jag faktiskt ingenting om. Basreflexen är pluggad med dämpmaterial, har aldrig gett mig på att ta ut det. Kanske skulle kunna göra endel..

petersson
2009-07-30, 10:06
SD-fötter, antar jag att du menar?

Absorbenter på väggen bakom högtalarna är en ganska enkel, billig och effektiv tweak som du kanske borde fundera på också.

Ja så heter dom! Just dom här typen av högtalarna ska nog helst ha en kal vägg bakom sig eftersom dom är byggda för att använda sig av den.
Har dock för mig att det kan vara bra att ha mycket stoppning i öronhöjd på sidoväggarna!

Har du några absorbenter? Jag har läst lite om folk som byggt egna som blivit ganska snygga faktiskt.

bubbe
2009-07-30, 10:15
Ja så heter dom! Just dom här typen av högtalarna ska nog helst ha en kal vägg bakom sig eftersom dom är byggda för att använda sig av den.
Har dock för mig att det kan vara bra att ha mycket stoppning i öronhöjd på sidoväggarna!

Har du några absorbenter? Jag har läst lite om folk som byggt egna som blivit ganska snygga faktiskt.

Ah, jag körde 4 absorbenter till tippen igår....

2 av dessa var hemmabyggen, en ram av vanligt hyvlade bräder med 4st längsgående ribbor som höll fast mineralull ca 20cm tjock. Utanpå tunn glasfiberväv som spändes upp med häftpistol i ramen. Går säkert att göra en mindre variant på detta.

tp_88
2009-07-30, 11:32

Är du säker på det? Jag vet inte vad du menar med "använda" sig av, men t.ex. Inos högtalare är gjorda för att placeras nära väggen, och där är absorbenter ett "måste". Jag har ingen som helst aning, bara undrade. :)

Diffusorer bakom/ovanför lyssningsplatsen t.ex. sägs också ge en klar förbättring (det har jag inte testat), men det är inte lika lätt att bygga antar jag.

Jag har snedtak bakom mina högtalare så det går knappt att fixa något, men jag har varit med och byggt ett par åt en kompis och dom blev faktiskt rätt snygga, som sagt.

Acke^^
2009-08-16, 09:49
Skulle behöva lite hjälp av alla ljudexperter här på Kolozzeum. Har tänkt köpa ett par nya högtalare samt en förstärkare som jag ska använda till att spela musik och även till filmtittande.

Högtalare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3330

Förstärkare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

alt.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3111

Vad tror ni om detta? Bör jag satsa på den dyrare förstärkaren eller kommer jag inte märka någon skillnad? Är väldigt oerfaren vad det gäller ljud och har bara haft en ministereo innan.

Har även tänkt att koppla det här med dator och tv. Vad behöver jag för kablar? Är det HDMI mellan dator och tv, RCA-kabel mellan tv och förstärkare och en vanlig högtalarkabel mellan förstärkare och högtalare?

Chaan
2009-08-16, 10:42
Jag är ingen ljudexpert men tippar att sladdarna beror på vad du har för utgångar på datan. Själv har jag tex S/PDIF för ljudet och DVI för video på nybyggda datan och ska man ha HDMI av det så är det converter. Föreställer mig att S/PDIF för ljudet kommer duga bra för mig då jag skaffar en ny stereo. Någon HDTV har jag ändå inte så satsade inte på HDMI.

http://www.hdcabling.co.za/images/DVI_SPDIF_Digital_Coax_Toslink_to_HDMI_Converter.j pg

Acke^^
2009-08-16, 10:47
Jag har HDMI på datorn och det blir en ny TV som har HDMI också så det borde gå att koppla rakt av då.

skaparn
2009-08-16, 11:05
Vad tror ni om detta? Bör jag satsa på den dyrare förstärkaren eller kommer jag inte märka någon skillnad? Är väldigt oerfaren vad det gäller ljud och har bara haft en ministereo innan.

Jag skulle ha köpt en så bra förstärkare som budgeten tillåter och sedan ett par billigare högtalare. Du kan sedan uppgradera golvhögtalarna (som du länkade till) eller så kommer du fram till att det är ett par stativhögtalare du vill ha. Då har du en stärkare som antagligen klarar driva de flesta högtalare och kan anpassa dessa efter det rum i vilket anläggningen skall stå.

Acke^^
2009-08-16, 12:37
Jag skulle ha köpt en så bra förstärkare som budgeten tillåter och sedan ett par billigare högtalare. Du kan sedan uppgradera golvhögtalarna (som du länkade till) eller så kommer du fram till att det är ett par stativhögtalare du vill ha. Då har du en stärkare som antagligen klarar driva de flesta högtalare och kan anpassa dessa efter det rum i vilket anläggningen skall stå.

Det låter vettigt. Skulle en Yamaha AX-397 vara ett bättre köp än alternativen från Proson?

Henchman
2009-08-16, 14:56
Skulle behöva lite hjälp av alla ljudexperter här på Kolozzeum. Har tänkt köpa ett par nya högtalare samt en förstärkare som jag ska använda till att spela musik och även till filmtittande.

Högtalare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3330

Förstärkare:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2880

alt.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3111

Har även tänkt att koppla det här med dator och tv. Vad behöver jag för kablar? Är det HDMI mellan dator och tv, RCA-kabel mellan tv och förstärkare och en vanlig högtalarkabel mellan förstärkare och högtalare?

Har haft en Proson RV-4200 hemma då min bror letade förstärkare. Och vi båda tyckte att basen var för hög. Och volymjustering med fjärren tar evigheter.
Han köpte istället Sherwood Newcastle RX-772 som enligt han och mig har bättre ljud. Visserligen dyrare, men jag tycker det är värt det.

F-6 hötalarna har helt ok ljud, det var just sådana vi provade förstärkarna med. Helt klart prisvärda.

xodd
2009-08-16, 15:17

Hur resonerar du då? Det är trots allt högtalarna som förmedlar ljudet och har störst påverkan på det. Jag hade satsat på att hitta högtalarna man bara älskar för att sedan spara ihop en vettig summa till en förstärkare som kan driva dem.

Nog för att stärkare etc etc kan göra lite för ljudet, men i slutändan så är det trots allt högtalarna som förmedlar ljudet och står för störst påverkan av ljudet. Det låter dock hemskt att lyssna på ett par högtalare som får för lite kraft...

Coldsmith
2009-08-16, 15:28
Hur resonerar du då? Det är trots allt högtalarna som förmedlar ljudet och har störst påverkan på det. Jag hade satsat på att hitta högtalarna man bara älskar för att sedan spara ihop en vettig summa till en förstärkare som kan driva dem.

Nog för att stärkare etc etc kan göra lite för ljudet, men i slutändan så är det trots allt högtalarna som förmedlar ljudet och står för störst påverkan av ljudet. Det låter dock hemskt att lyssna på ett par högtalare som får för lite kraft...

Skit in, skit ut.

VIlken del som påverkar mest har folk diskuterat till leda.

Frågan är i slutändan: "när får jag mest musikalitet?". Det är klart är man basbög och skiter i musiken bara soffan kan dunsa lite och man kan imponera på de lokala fjortisraggarna med den stora 15"-basen som rör sig okontrollerat så har väl musiken mindre betydelse. Men när man börjar snacka om musikalitet, att följa melodier osv. Då blir det mer än bara "högtalarna påverkar mest". Jag kan hålla med om att det är lättast att höra skillnad på högtalare, oftast för att de går olika lågt i frekvensen. Men när man börjar snacka om bättre/sämre (vilket vi bör fokusera på) är det inte lika lätt.

Mitt råd till förstaköpare av "riktig" stereo är att tänka efter lite på vad man egentligen är ute efter. Är man ute efter stora högtalare så man kan hålla fester och få kommentarer "fan vad stora högtalare du har" eller vill man lyssna på musik? Är man ute efter det senare ska man skatta sig lycklig för då har man mycket njutning framför sig.

Oftast är det så att mest musik för pengarna får man när det är balans i systemet. Eftersom man efter ett tag inte får ut så mycket mer för varje tusenlapp man lägger ut på de olika delarna.

Acke^^
2009-08-16, 15:30
Har haft en Proson RV-4200 hemma då min bror letade förstärkare. Och vi båda tyckte att basen var för hög. Och volymjustering med fjärren tar evigheter.
Han köpte istället Sherwood Newcastle RX-772 som enligt han och mig har bättre ljud. Visserligen dyrare, men jag tycker det är värt det.

F-6 hötalarna har helt ok ljud, det var just sådana vi provade förstärkarna med. Helt klart prisvärda.

Var lite över den prisklassen jag hade tänkt mig. Är den jämförbar med Yamaha AX-397 eller är Sherwood avsevärt mycket bättre? Är det vanlig RCA-kabel för att koppla högtalare och förstärkare?

The_RobRoy
2009-08-16, 15:38
Gjorde ett blindtest idag mellan o-komprimerat (flac) och Mp3 encodat med LAME till 192kbps och 128kbps i fast bitrate.

Lyssnade först en gång på FLAC spåret och sedan en gång på Mp3 spåret. Där efter slumpade jag en av de två och försökte höra vilket av spåren som spelades, här är mitt resultat:

Bild Länk (http://img25.imageshack.us/img25/5941/dscf0064czr.jpg)

-AG-
2009-08-16, 16:19
Skit in, skit ut.

Visst har man diskuterat det till leda, men om man struntar i att diskutera och bara helt kallt mäter det som orsakar mest förvrängning (distorsion) från inspelningen är det till 90+% högtalarna (eller kombination förstärkare och högtalare) och rummet de står i. Det är väldigt sällan skit in nuförtiden om man skaffar en iaf halvseriös cd-spelare eller dac, förutom felkonstruerade spelare. De kan man dock hitta i alla prisklasser.

Henchman
2009-08-16, 16:19
Var lite över den prisklassen jag hade tänkt mig. Är den jämförbar med Yamaha AX-397 eller är Sherwood avsevärt mycket bättre? Är det vanlig RCA-kabel för att koppla högtalare och förstärkare?

Ja. Skillnaden mellan de två är inte så stor nej. Det beror på vem som lyssnar, är man ny inom ljud så kommer nog ingen större skillnad märkas.
Jag rangordnar de tre så här:
1. Sherwood
2. Yamaha
3. Proson

Priset är i och för sig förklaringen till att sherwood ligger bäst till.

Om du inte vill betala det sherwood kostar så tycker jag du borde välja Yamaha AX-397 framför Proson RV-4200.

Ta dig till deras butik och provlyssna om du har möjlighet.

Mellan högtalare och förstärkare så använder du dig av högtalarkabel som du antingen skruvar fast i högtalarna/förstärkaren eller kopplar med banankontakt. Lägg bara inte ut för mycket pengar på kablar.

Coldsmith
2009-08-16, 16:29
Visst har man diskuterat det till leda, men om man struntar i att diskutera och bara helt kallt mäter det som orsakar mest förvrängning (distorsion) från inspelningen är det till 90+% högtalarna (eller kombination förstärkare och högtalare) och rummet de står i. Det är väldigt sällan skit in nuförtiden om man skaffar en iaf halvseriös cd-spelare eller dac, förutom felkonstruerade spelare. De kan man dock hitta i alla prisklasser.

Jasså du brukar lyssna på musik genom att mäta musiken? Det får ju stå för dig men för oss andra som lyssnar med öronen så brukar det funka bäst att avgöra också med öronen.

Det finns skräp i alla kategorier och alla prisklasser, framförallt i de högre prisklasserna, då kan det börja bli riktigt jävla dåligt. Kom ihåg för några år sedan då jag jämförde NADs Silverline-serie (som var deras topputrustning då) med deras helintegrerade spelare för 5000kr, cd och förstärkare i ett. Silverlineserien blev totalt utspelad. Det var grötigt och bumligt i jämförelse.

Som jag sa tidigare, det är lättast att höra skillnad på högtalare, men det är något helt annat att höra skillnad på högtalare och att höra vilken som är bättre/sämre.

Sen är det en logisk tankevurpa att säga att högtalarna påverkar mest för att dom ger högst distorsion mätmässigt. För det är j u högtalare emellan du ska jämföra, inte högtalare/Cd du ska jämföra. Om du förstår hur jag menar. Jag kan ju säga att det är färgen på bilen som tydligast särskiljer F1-bilar. Och det stämmer säkert för den som sitter framför tvn och tittar på. Ferrarin är röd och.. ja.. dom andra har andra färger :). Men det är inte färger som avgör vilken förare/stall som kommer att vinna.

Det är j u den förbättrade musikaliteten man ska åt, det är det som är målet. Målet är inte att hitta skillnader, det är att hitta förbättringar.

skaparn
2009-08-16, 16:35

Jag skriver ju hur jag resonerar. Att "sedan spara ihop en vettig summa till en förstärkare som kan driva dem" är ju vad jag anser bakvänt. Det om något är att kasta pärlor åt svin genom att högtalarna inte kommer kunna spela ut på grund av en för dålig stärkare.

petersson
2009-08-16, 17:42
Är du säker på det? Jag vet inte vad du menar med "använda" sig av, men t.ex. Inos högtalare är gjorda för att placeras nära väggen, och där är absorbenter ett "måste". Jag har ingen som helst aning, bara undrade. :)

Diffusorer bakom/ovanför lyssningsplatsen t.ex. sägs också ge en klar förbättring (det har jag inte testat), men det är inte lika lätt att bygga antar jag.

Jag har snedtak bakom mina högtalare så det går knappt att fixa något, men jag har varit med och byggt ett par åt en kompis och dom blev faktiskt rätt snygga, som sagt.

Det här hade jag missat :)

Jag kan inte direkt nånting om dom Orto Akustiska principerna men bakre väggen ska man helst inte göra något åt eftersom högtalarna tar stöd av den.

Morrris
2009-08-16, 17:52
Jag bygde ett par SQ-50l för ett par år sedan och driver dem nu med två NAD 214 steg. Byggtråd finns här. http://minhembio.com/Zack_Ersa/108860/

petersson
2009-08-16, 17:56
Jasså du brukar lyssna på musik genom att mäta musiken? Det får ju stå för dig men för oss andra som lyssnar med öronen så brukar det funka bäst att avgöra också med öronen.

Det finns skräp i alla kategorier och alla prisklasser, framförallt i de högre prisklasserna, då kan det börja bli riktigt jävla dåligt. Kom ihåg för några år sedan då jag jämförde NADs Silverline-serie (som var deras topputrustning då) med deras helintegrerade spelare för 5000kr, cd och förstärkare i ett. Silverlineserien blev totalt utspelad. Det var grötigt och bumligt i jämförelse.

Som jag sa tidigare, det är lättast att höra skillnad på högtalare, men det är något helt annat att höra skillnad på högtalare och att höra vilken som är bättre/sämre.

Sen är det en logisk tankevurpa att säga att högtalarna påverkar mest för att dom ger högst distorsion mätmässigt. För det är j u högtalare emellan du ska jämföra, inte högtalare/Cd du ska jämföra. Om du förstår hur jag menar. Jag kan ju säga att det är färgen på bilen som tydligast särskiljer F1-bilar. Och det stämmer säkert för den som sitter framför tvn och tittar på. Ferrarin är röd och.. ja.. dom andra har andra färger :). Men det är inte färger som avgör vilken förare/stall som kommer att vinna.

Det är j u den förbättrade musikaliteten man ska åt, det är det som är målet. Målet är inte att hitta skillnader, det är att hitta förbättringar.

Om en apparat eller ett par högtalare inte ändrar signalen särskilt mycket tycker jag att de verkar bra. Är det samma sak som att säga att är musikaliska? :)

petersson
2009-08-16, 17:58
Jag bygde ett par SQ-50l för ett par år sedan och driver dem nu med två NAD 214 steg. Byggtråd finns här. http://minhembio.com/Zack_Ersa/108860/

Det var fina högtalare! Jag gillar vit färg.

tp_88
2009-08-16, 18:24
Riktigt snyggt, Morris! :thumbup:

xodd
2009-08-16, 19:00
Skit in, skit ut.

Frågan är i slutändan: "när får jag mest musikalitet?". Det är klart är man basbög och skiter i musiken bara soffan kan dunsa lite och man kan imponera på de lokala fjortisraggarna med den stora 15"-basen som rör sig okontrollerat så har väl musiken mindre betydelse. Men när man börjar snacka om musikalitet, att följa melodier osv. Då blir det mer än bara "högtalarna påverkar mest". Jag kan hålla med om att det är lättast att höra skillnad på högtalare, oftast för att de går olika lågt i frekvensen. Men när man börjar snacka om bättre/sämre (vilket vi bör fokusera på) är det inte lika lätt.

Mitt råd till förstaköpare av "riktig" stereo är att tänka efter lite på vad man egentligen är ute efter. Är man ute efter stora högtalare så man kan hålla fester och få kommentarer "fan vad stora högtalare du har" eller vill man lyssna på musik? Är man ute efter det senare ska man skatta sig lycklig för då har man mycket njutning framför sig.

Oftast är det så att mest musik för pengarna får man när det är balans i systemet. Eftersom man efter ett tag inte får ut så mycket mer för varje tusenlapp man lägger ut på de olika delarna.

Jag håller med dig, men det jag ville framföra med mitt inlägg är att man måste hitta ett par högtalare där man gillar ljudet, annars kan man lägga hur mycket tid som helst på att hitta en stärkare som skall "lyfta" högtalarna till en nivå där man tycker dom spelar acceptabelt. Men visst, nog kan man börja åt vardera håll, men anser det aningen enklare med att starta från högtalarna, då det inte är alla högtalare som spelar bra med olika stärkare och många som handlar Hifi hör faktiskt inte skillnaden mellan om man kopplar olika stärkare.

Antar väl dock att det är en smaksak :)

Coldsmith
2009-08-16, 19:06
Om en apparat eller ett par högtalare inte ändrar signalen särskilt mycket tycker jag att de verkar bra. Är det samma sak som att säga att är musikaliska? :)

Hur vet du att de inte ändrar signalen särskilt mycket?

Annars är ju förstås grundprincipen att de ska ändra så lite som möjligt.

MEN. Tänk dig följande: Mark knopfler som spelar på en halvdan gitarr. Eller en nybörjare som spelar på knopflers gitarr efter noter. Vad lyssnar du helst på tror du? :). Nybörjaren kan spela "mätmässigt" helt korrekt, helt rätt noter och gitarren är den bästa. Men det kan bli katastrofalt om timingen blir fel. Det är en aspekt som mätningar aldrig visar. Timingen.

Coldsmith
2009-08-16, 19:08
Jag håller med dig, men det jag ville framföra med mitt inlägg är att man måste hitta ett par högtalare där man gillar ljudet, annars kan man lägga hur mycket tid som helst på att hitta en stärkare som skall "lyfta" högtalarna till en nivå där man tycker dom spelar acceptabelt. Men visst, nog kan man börja åt vardera håll, men anser det aningen enklare med att starta från högtalarna, då det inte är alla högtalare som spelar bra med olika stärkare och många som handlar Hifi hör faktiskt inte skillnaden mellan om man kopplar olika stärkare.

Antar väl dock att det är en smaksak :)

Absolut är det en smaksak. Det är ju den enskilda individen som ska bestämma för sig själv :).

petersson
2009-08-16, 19:28

MEN. Tänk dig följande: Mark knopfler som spelar på en halvdan gitarr. Eller en nybörjare som spelar på knopflers gitarr efter noter. Vad lyssnar du helst på tror du? :). Nybörjaren kan spela "mätmässigt" helt korrekt, helt rätt noter och gitarren är den bästa. Men det kan bli katastrofalt om timingen blir fel. Det är en aspekt som mätningar aldrig visar. Timingen.

Ja Före/Efter-lyssning är väl ett bra sätt att undersöka saken på.
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf

Jag har lite svårt att förstå vad du är ute efter. Låter som att du anser att vissa apparater kan tolka innehållet på något slags intelligent sätt. Antingen spelar apparaten upp det som finns på mediet eller så gör den det inte :)
Nä men är du ute efter att det finns parametrar som vi ännu inte kan mäta men bara uppfatta genom att lyssna och tycka?

Coldsmith
2009-08-16, 23:26
Ja Före/Efter-lyssning är väl ett bra sätt att undersöka saken på.
http://www.lts.a.se/Portals/0/artiklar/FE-lyssning.pdf

Jag har lite svårt att förstå vad du är ute efter. Låter som att du anser att vissa apparater kan tolka innehållet på något slags intelligent sätt. Antingen spelar apparaten upp det som finns på mediet eller så gör den det inte :)
Nä men är du ute efter att det finns parametrar som vi ännu inte kan mäta men bara uppfatta genom att lyssna och tycka?

Det sista är helt korrekt. Du kan inte mäta musikalitet. Och hur ska du kunna bedöma om en högtalare mätningsvis ger bättre frekvensrespons mellan 10khz och 12khz men ger en tidsdistorsion på 5% vid 14khz. Hur ska du tolka det har du tänkt? :)

man ska l yssna lyssna lyssna, inte mäta. Mäta ger inte ett dugg. Det kan i bästa fall ge en fingervisning. Inget mer.

Tolka saker på ett intelligent sätt? Eh nä... men dom tolkar saker på olika sätt :). och olika sätt ger olika fel. Man kan inte mäta sig fram till om en anläggning är bra eller dålig. Har aldrig hänt, kommer aldrig hända. Och ja, nu snackar jag "vettiga" anläggningar.

Sir Anselm
2009-08-17, 08:54
Det sista är helt korrekt. Du kan inte mäta musikalitet. Och hur ska du kunna bedöma om en högtalare mätningsvis ger bättre frekvensrespons mellan 10khz och 12khz men ger en tidsdistorsion på 5% vid 14khz. Hur ska du tolka det har du tänkt? :)

man ska l yssna lyssna lyssna, inte mäta. Mäta ger inte ett dugg. Det kan i bästa fall ge en fingervisning. Inget mer.

Tolka saker på ett intelligent sätt? Eh nä... men dom tolkar saker på olika sätt :). och olika sätt ger olika fel. Man kan inte mäta sig fram till om en anläggning är bra eller dålig. Har aldrig hänt, kommer aldrig hända. Och ja, nu snackar jag "vettiga" anläggningar.

Den gamla "lyssna vs. mäta-diskussionen", alltid lika kul. Du säger att man inte kan mäta sig till om en anläggning är bra eller dålig, det är sant, men enbart eftersom bra och dålig är subjektiva begrepp, det du tycker är bra är ju inte säkert samma som jag tycker är bra. MEN, för min del så är jag ganska säker på att om en anläggning mäter perfekt och kan leverera tillräckligt ljudtryck så kommer jag tycka den är bra. En anläggning som förvränger signalen kan såklart också låta bra, men risken är att man hamnar i "hifi-fällan", med andra ord, man blir besatt av att byta komponenter för att det hela tiden saknas något. Till slut blir man desperat och börjar köpa högtalarkablar för tusentals kronor, men att man sitter i ett vardagsrum med kala betongväggar och hårt parkettgolv, det skiter man i, för det är ju i kablarna det sitter.... *screwy*

bertbert
2009-08-17, 09:09

Jag har alltid avskytt termen "musikalisk" på apparater.

Kallar du en TV för intellektuell också när du tittar på nyhetsprogram? *screwy*

bubbe
2009-08-17, 10:23
Aha, ingenjör vs kännare.

Min uppfattning är att mätning kan påvisa i grova drag hur ett system låter och vad det klarar av men att det är för trubbigt (åtminstånde än så länge) för att mäta känslan hur väl ett system levererar musiken.

Känsla eller förnimmelse kanske är bättre ord i mina tankegångar, som att mäta vin.

bertbert
2009-08-17, 10:40
Aha, ingenjör vs kännare.

Min uppfattning är att mätning kan påvisa i grova drag hur ett system låter och vad det klarar av men att det är för trubbigt (åtminstånde än så länge) för att mäta känslan hur väl ett system levererar musiken.

Känsla eller förnimmelse kanske är bättre ord i mina tankegångar, som att mäta vin.

Ja alltså jag lyssnar mig alltid fram, inte för att mätningar inte skulle fungera men det går snabbare/är enklare att lyssna sig fram (så länge man väljer mellan rimligt välkonstruerade prylar iallafall).

Jag invänder mest mot terminologin.

petersson
2009-08-17, 10:40

Jag vet inte riktigt vad vi diskuterar egentligen :) Tror det började med att någon påstår att högtalarna är det i kedjan som påverkar signalen mest. Det är väl ganska enkelt att även lyssna sig fram till den saken? Utan att mäta nånting :)

När man bygger apparater, högtalare, element eller vad som helst så är jag helt säker på att man måste mäta en hel del för att komma någon vart :D
Det du motsäger dig är att folk kollar på mätdata när de ska köpa färdiga prylar eller?

Den där testmetoden jag länkade till är ju en metod där man just lyssnar om en apparat förvränger signalen eller inte. Såna apparater skulle jag vilja ha i min anläggning och sen kan jag välja ett par högtalare som passar bra i mitt rum.

Sir Anselm
2009-08-17, 10:50
Ja alltså jag lyssnar mig alltid fram, inte för att mätningar inte skulle fungera men det går snabbare/är enklare att lyssna sig fram (så länge man väljer mellan rimligt välkonstruerade prylar iallafall).

Problemet är ju att du ganska sällan kan få omständigheter som ser likadana ut när du lyssnar. Det är ju sällan så att en butik har alla högtalare du är intresserad av, skulle de ha det så är de ju dessutom ofta inkopplade till olika källor, står i olika rum osv. Att utifrån de lyssningar du gör i butik kunna dra några som helst slutsatser om hur det kommer låta hemma hos dig blir naturligtvis oerhört svårt.

Men har du möjlighet att låna hem alla högtalare du vill lyssna på så kan det ju funka... om du kan låna hem dem samtidigt...

bertbert
2009-08-17, 11:00
Problemet är ju att du ganska sällan kan få omständigheter som ser likadana ut när du lyssnar. Det är ju sällan så att en butik har alla högtalare du är intresserad av, skulle de ha det så är de ju dessutom ofta inkopplade till olika källor, står i olika rum osv. Att utifrån de lyssningar du gör i butik kunna dra några som helst slutsatser om hur det kommer låta hemma hos dig blir naturligtvis oerhört svårt.

Men har du möjlighet att låna hem alla högtalare du vill lyssna på så kan det ju funka... om du kan låna hem dem samtidigt...

Alltså jag har koll på det där. Tro mig. :)

mangs
2009-08-17, 11:07
Ahhh, dessa härliga diskussioner. Visst är det sant med skit in skit ut men glöm inte att de flesta mediaspelare, DACar etc idag lämnar en signal ifrån sig som är oerhört korrekt. Dvs, skillnaden mellan en för 1000kr och en för 100.000kr är i många fall försumbar, i alla fall till priskskillnaden sett. En förstärkare som klarar av att driva lasten dvs högtalaren bör göra jobbet bra om den kan spela så högt som man vill. Oftast låter dock en förstärkare med extra kraft bättre då den har bättre kontroll i dynamiska partier. Även här finns en gräns, det är stor skillnad på en förstärkare för 2000kr och en för 10.000kr men däröver blir skillnaden markant mindre OM man inte sitter på väldigt besvärliga högtalare.

När det gäller högtalare så är det mycket riktigt här man ser störst skillnader. Det finns inga högtalare som mäter eller låter exakt som den signal de blir matade med. Viss förvrängning och distorsion uppstår alltid + att frekvensgången allt som oftast inte är rak. Här spelar dock lyssningsrummet in väldigt mycket (mer om det senare). Det är en enorm skillnad på en billig högtalare och en dyrare, Givetvis är inte skalan linjär utan den är logaritmisk precis som för övrig utrustning. Dvs, det blir i regel bättre desto mer pengar du stoppar in men inte lika mycket bang for the buck. Min erfarenhet är däremot att du tjänar betydligt mer på att lägga ner mycket pengar här än på förstärkeri/Cd-spelare.

Vill inte starta en kabeldiskussion nu men de ligger betydligt lägre i prioritet än allting ovan.

Rummet och högtalarnas placering i förhållande till lyssningsplatsen är det som spelar överlägset mest roll. Den dyraste utrustningen skulle låta skit om den var felplacerad i ett dåligt rum.

I ett normalt vardagsrum brukar man få halvhyffsade resultat om man bara gör ett halvhjärtat försäk at tsätta upp utrustningen såsom den är tänkt. Det finns dock alltid småsaker man kan göra för att justera ljudet rejält. Små placeringar på högtalarna kan ta bort dippar/peakr i storkleksordningen 10-20dB i basområdet. Kom då ihåg att en dåligt konstruerad förstärkare kanske dippar 1-2dB i motsvarande område. När vi pratar om CD är vi nere på 0.0någonting dB.

Sedan handlar inte allting om ljudtryck utan om byggkvalité mm men om man har runt 10.000kr att spendera så sikta på att dela upp dem:

1500: CD
3000: Förstärkare
5000: Högtalare
max 500kr : Kablar

Vid 50000kr

4000: CD
15000: Förstärkare
30000: Högtalare
max 1000kr : Kablar

Vid 100000kr
10000: CD + DAC
35000: Förstärkare
55000: Högtalare
max 1000kr : Kablar

............................

Vid de dyrare alternativen bör man även lägga en hel del energi och pengar på att ljudförbättra rummet.

Sedan får man heller inte glömma att musiken vi lyssnar på i många fall är jävligt dåligt inspelad. I en bra anläggning hör man oftast enorm skillnad på vad som är bra och dåligt. En lusig inspelning kommer tyvärr aldrig låta riktigt bra oavsett vilken utrustning man har.
Speciellt tydligt blir det när man lyssnat på en bra inspelning där det låter naturtroget och man kan placera musikerna i rummet, dynamiken finns där och man trollar bort rummet så att man befinner sig där musiken spelas. :)

Sedan slänger man på en inspelning där dynamiken saknas, Det låter lika högt när sångaren viskar eller skriker. Platt ljudbild och musiken kommer från kors och tvärs. Visst kan musiken vara bra men lyssningsupplevelsen blir långtifrån densamma.

-AG-
2009-08-17, 11:45

Jag vet inte riktigt vad du vill komma till, eller hur denna analogi ska överföras till bra/dålig stereo? Om det nu råkar vara nybörjaren som är på min skiva så vill jag att det ska låta som en nybörjare. För om det låter Knopfler ur min stereo när jag spelar nybörjare, hur kommer då Knopfler låta ur min stereo? Jag vill helst att det det som finns på skivan når mina öron.

Men jag håller med om att det bästa instrument man har för att hitta produkter man gillar är sina öron, och det viktigaste är att man är nöjd själv oavsett allt annat. Men man får vara uppmärksam på att hjärnan kan spela oss spratt ibland och att det inte alltid är ljudet som står för förändringen i upplevelsen. Omkringfaktorer som sinnesstämning, synintryck, förväntningar, ... påverkar oss mer än vad man tror. Även om jag inte riktigt vet vad jag tycker om blindtest så är det i alla fall så att många av de förändringar man trodde sig höra innan lätt kan försvinna när man testar blint.

Sir Anselm
2009-08-17, 12:16
Alltså jag har koll på det där. Tro mig. :)

Ja det har du säkert, men faktum är att väldigt många gör på det sättet jag beskriver. De springer mellan hifibutiker och lyssnar på olika högtalare, utan att ägna en tanke åt de övriga variablerna. Jag var på någon Hifi-klubben i Stockholm och lyssnade på några av B&W's dyraste högtalare, det lät skit, trots att jag vet att samma högtalare i en annan HK-butik lät mycket bättre. Nu har jag såpass koll att jag vet att det egentligen inte betyder ett skit, för skulle jag köpa dem och ställa dem hemma hos mig skulle de låta på ett tredje sätt.

Men många skulle genast börja fundera på om det kanske är CD-spelaren som är felet, för det har han/hon ju läst i Hifi&Musik, att CD-spelare kan ge otroliga skillnader, det blir luftigt, organisk, stampa-takten osv osv.

Men förklara gärna hur du gör när du enbart genom att lyssna bestämmer dig för vilka högtalare som är bäst.

mangs
2009-08-17, 12:24
Men man får vara uppmärksam på att hjärnan kan spela oss spratt ibland och att det inte alltid är ljudet som står för förändringen i upplevelsen. Omkringfaktorer som sinnesstämning, synintryck, förväntningar, ... påverkar oss mer än vad man tror.

Några glas vin kan göra under för upplevelsen.

skaparn
2009-08-17, 13:05

Kallar du en TV för intellektuell också när du tittar på nyhetsprogram? *screwy*

Coldsmith är en Linn-brukare. Det märks tydligt på terminologin.

The_RobRoy
2009-08-17, 13:53
Jävligt bra inlägg mangs!

Som skaparn säger Coldsmith kör Linn grejer, vilket är väldigt speciellt. Det blir lite som att diskutera med Ino-kulten.. ;)

Yip_man
2009-08-17, 15:28
Att hifimusik är superlativens bibel vet väl de flesta som är lite insatta. att de kan sätta så mycket ord på hurpass mycket bättre en apparat låter med en annan nätkabel är för mig ett mysterium.

Yip_man
2009-08-17, 15:30
btw har man 100k att lägga hade jag ändå inte lagt mer än max 15k-20k på förstärkare.

Coldsmith
2009-08-17, 16:33

Nä, däremot kan jag kalla programet jag ser på för intellektuellt. Om tvn skulle fördumma programet skulle jag bli ledsen.

Det är aldrig prylarna man ska lyssna på, det är musiken. Men olika saker förmedlar saker olika och det påverkar musikaliteten. Om följdsamheten inte är bra mellan melodierna så blir det inte roligt i längden. Oavsett hur fin mätkurvan är.

VIll man mäta sig fram så får man förstås göra det. Personligen tror jag inte man kan mäta sig fram till något sådant.

Coldsmith
2009-08-17, 16:36

Tor du missuppfattar mig isåfall, vad jag är ute efter är ju musiken. jag är inte ute efter att lyssna på bas, diskant, mid och frekvensrespons. Utan det är musiken jag ska lyssna på (tro mig, det finns många galningar som älskar lyssna på test-skivor istället för musik, och vill dom det så visst.. det får dom ju göra)

Pga det jag skriver ovan så använder jag ordet "musikalitet". Självklart är det inte anläggningen som är musikalisk, det är artisten som är det. Men om förmedlingen av musiken är dålig så försvinner en del av musikaliteten.

Coldsmith
2009-08-17, 16:41
Jag vet inte riktigt vad du vill komma till, eller hur denna analogi ska överföras till bra/dålig stereo? Om det nu råkar vara nybörjaren som är på min skiva så vill jag att det ska låta som en nybörjare. För om det låter Knopfler ur min stereo när jag spelar nybörjare, hur kommer då Knopfler låta ur min stereo? Jag vill helst att det det som finns på skivan når mina öron.

Men jag håller med om att det bästa instrument man har för att hitta produkter man gillar är sina öron, och det viktigaste är att man är nöjd själv oavsett allt annat. Men man får vara uppmärksam på att hjärnan kan spela oss spratt ibland och att det inte alltid är ljudet som står för förändringen i upplevelsen. Omkringfaktorer som sinnesstämning, synintryck, förväntningar, ... påverkar oss mer än vad man tror. Även om jag inte riktigt vet vad jag tycker om blindtest så är det i alla fall så att många av de förändringar man trodde sig höra innan lätt kan försvinna när man testar blint.

Självklart ska det som är på skivan komma fram, det och inget annat. Förstår inte riktigt hur jag ska förklara tydligare, jag hoppas verkligen att du vill förstå vad jag menar och inte är ute efter att missförstå.

Vad jag ville få fram med nybörjare/knopfler är just musikaliteten. Mätmässigt så kan nybörjaren spela helt korrekt, helt rätt toner. Men musikaliteten är inte bara "korrekthet" på det sättet, det är också timing och följdsamhet. Och det kan man aldrig mäta sig fram till. Det måste man uppleva.

Sen ska ju knopfler låta knopfler, och nybörjare låta nybörjare. Men knopfler ska inte börja låta nybörjare. I många high-end-anläggningar som mäter fint kan det bli just så, att musiken blir skit. Men "klangen" är "fin" och "rummet" blir stort, "placeringen" blir 5 meter upp 2 meter in bla bla bla. Men musiken försvinner. Musik är mycket mer än kurvor och toner. Det är det jag vill få fram.

Coldsmith
2009-08-17, 16:42
Jävligt bra inlägg mangs!

Som skaparn säger Coldsmith kör Linn grejer, vilket är väldigt speciellt. Det blir lite som att diskutera med Ino-kulten.. ;)

Att använda en hifi-anläggning för att lyssna på musik är väldigt speciellt ja :).

bertbert
2009-08-17, 16:43
Coldsmith är en Linn-brukare. Det märks tydligt på terminologin.

Jag vet. Och där någonstans i Linn/Naim-träsket härskar stampa-takten-musikaliskt-mantrat fortfarande.

Coldsmith
2009-08-17, 16:44
"För linnisten är det viktigare att gitarristen spelar bra, än placeringen av instrumentet"

Coldsmith
2009-08-17, 16:47
Jag vet. Och där någonstans i Linn/Naim-träsket härskar stampa-takten-musikaliskt-mantrat fortfarande.

Ja visst är det hemskt, folk som fortfarande lyssnar på musik ;). Helt makalöst.

Allt handlar väl om prioriteringar. Vad vill man lyssna på? Det är ju det man ska fråga sig själv. För mig är svaret självklart. Men om folk gillar annat så är det ju upp till dom. Vi har alla olika smaker. Det är därför det finns en meny på restaurangen.

Tänker dock inte sjunka så lågt att jag börjar vifta bort argument och idiotförklara folk för att dom föredrar det ena eller det andra. Jag tycker man kan hålla sig till saken.

bertbert
2009-08-17, 16:58

Fyra är bättre än två! :devil: :D

Ja visst är det hemskt, folk som fortfarande lyssnar på musik ;). Helt makalöst.

Tänker dock inte sjunka så lågt att jag börjar vifta bort argument och idiotförklara folk för att dom föredrar det ena eller det andra. Jag tycker man kan hålla sig till saken.

Ändå implicerar du att jag inte lyssnar på musik, utan något annat.

bertbert
2009-08-17, 17:04
Men förklara gärna hur du gör när du enbart genom att lyssna bestämmer dig för vilka högtalare som är bäst.

Lyssnar för det första hemma, i känd akustisk miljö. Testet ska helst ta minst en vecka. Dvs högtalare till låns är en nödvändighet.

Kort checklista ur huvudet:

- Jag letar efter sameness. Låter alla skivor ljust, eller mörkt? Är ljudbilden framskjuten, eller tillbakaskjuten?
- Hur är klangen i stort?
- Finns det något som sticker ut, och irriterar?
- Finns det några svackor, något som saknas?
- Utsträckningen nedåt är viktigt för en basnarkoman som mig. Högtalaren ska gå djupt, och kunna spela starkt och artikulerat samtidigt.
- Blir ljudet påträngande när jag spelar starkt?
- Blir jag fartblind när jag spelar starkt (bra tecken)?
- Jag lyssnar efter avvikelser på ett stort antal svåra skivor. Körer, akustiska inspelningar, kraftig djupbas, stråkorkestrar, etc etc.
- Låter musik jag är van vid som den ska?
- Ändrar högtalaren karaktär helt när jag byter skiva?
etc, etc

Coldsmith
2009-08-17, 17:10
Fyra är bättre än två! :devil: :D

Ändå implicerar du att jag inte lyssnar på musik, utan något annat.

Jag reagerar bara på kommentarer om att det ska vara så speciellt för att man koncentrerar sig på musiken. Sen vad du lyssnar på är upp till dig. Jag idiotförklarar dig inte och jag säger inte "jamen han är ju blabla:ist.. inget att lyssna på". Som jag ser ovan i tråden.
För mig får du lyssna på vad du vill. Det enda jag vill säga att det inte är något speciellt med att lyssna på musiken istället för placeringar och frekvensrespons.

Men om det nu är så att du lyssnar på musik (vilket man kan utgå ifrån eftersom du blir stött när du tror att någon hävdar annat), då kan väl inte mina utgångspunkter vara så tokiga ändå? Att det är just musiken som är det viktiga.
Samtidigt så hänvisar du till det jag sysslar med som ett träsk där vi är indoktrinerade i något sorts mantra. Vad vill du få fram där egentligen? Förutom att försöka dumförklara mig? För att jag fokuserar på musiken? Samtidigt blir du stött om någon får för sig att du inte fokuserar på musiken. Vad handlar det om? Avundsjuka? För jag fattar då inget.

Däremot kan man ju lugnt konstatera att det hifi är ett känsligt ämne då det väcker sådana känslor hos människor att man börjar med förolämpningar.

Coldsmith
2009-08-17, 17:13
Lyssnar för det första hemma, i känd akustisk miljö. Testet ska helst ta minst en vecka. Dvs högtalare till låns är en nödvändighet.

- Jag letar efter sameness. Låter alla skivor ljust, eller mörkt? Är ljudbilden framskjuten, eller tillbakaskjuten?
- Utsträckningen nedåt är viktigt för en basnarkoman som mig. Högtalaren ska gå djupt, och kunna spela starkt och artikulerat samtidigt.
- Jag lyssnar efter avvikelser på ett stort antal svåra skivor. Körer, akustiska inspelningar, kraftig djupbas, stråkorkestrar, etc etc.
etc, etc

För att vara så känslig för ett påstående du tolkar som att jag inte tror att du lyssnar på musik, så lyssnar du väldigt lite på musik i dina tester :D.

xodd
2009-08-17, 17:14

Det är helt underbart (dock inte för grannen nedan och ovan) när man märker att man kan dra på och det låter fortfarande lika bra, och att musiken inte blir "hög" även om man spelar högt. Förstärkarn o grannen säger att man spelar högt, men inte tycker man det själv när man går där och trallar :)

Coldsmith
2009-08-17, 17:17

Kan svara på den här frågan också, jag tar mig friheten :).

Jag lyssnar på musik jag gillar, kan jag följa de olika melodierna? Är det lätt att följa med? Spelar dom "tillsammans" eller blir det bara separata bitar?
Sådana frågor är vad jag ställer mig. Fokus på musiken. För mig är det inte viktigt om jag hör vart gitarren spelar, vad som är viktigt är att det är lätt att höra melodin som gitarren spelar, och den spelar samstämmigt med övriga musiken.

Men som sagt tidigare, vi är alla olika, vi har olika prioriteringar. Man måste hitta sina egna prioriteringar, vad man själv tycker är viktigt.

Sir Anselm
2009-08-17, 17:32

etc, etc

Suveränt, då kan vi bara hoppas att några läser detta och förstår vad som krävs för att ha en chans att träffa rätt... ;)

bertbert
2009-08-17, 17:39
Samtidigt så hänvisar du till det jag sysslar med som ett träsk där vi är indoktrinerade i något sorts mantra. Vad vill du få fram där egentligen? Förutom att försöka dumförklara mig? För att jag fokuserar på musiken? Samtidigt blir du stött om någon får för sig att du inte fokuserar på musiken. Vad handlar det om? Avundsjuka? För jag fattar då inget.

Nej, jag konstaterar bara att det är vanligt att använda termen musikaliskt om en apparat bland de som äger många apparater från Naim och/eller Linn. Och benämningen träsk härstammar från att jag tycker apparaterna är medelmåttiga och överprissatta, vilket givetvis är huvudsakligen subjektivt, och eventuellt onödigt raljant.

Jag menar att kalla en apparat för musikalisk är dumt, även om jag håller med om att apparatens musikförmedling är viktig(ast). Även om så är fallet, finns ett antal andra termer som är mer lämpade att beskriva en apparats eller högtalares egenskaper.

Faktum är att påstående som att en apparat förmedlar musiken bra eller dåligt säger just ingenting alls.

Däremot kan man ju lugnt konstatera att det hifi är ett känsligt ämne då det väcker sådana känslor hos människor att man börjar med förolämpningar.

Medhåll. Även ett av skälen till att jag redan ångrar att jag dragits in i denna diskussion. :)

För att vara så känslig för ett påstående du tolkar som att jag inte tror att du lyssnar på musik, så lyssnar du väldigt lite på musik i dina tester :D.

Jag använder musik som testmaterial (huvudsakligen; ibland film också). Men som jag antydde; det är svårt att lyssna på musiken när man testar.

Är högtalaren bra glömmer man vad man letar efter för fel och dras med i musiken istället, vilket givetvis är ett bra tecken om det inträffar ofta under testet.

The_RobRoy
2009-08-17, 17:50
Att använda en hifi-anläggning för att lyssna på musik är väldigt speciellt ja :).

Såja, du vet vad jag menar :)

Linn prylar är inte direkt billiga. Man måste ha en viss övertygelse om vad som krävs av en anläggning för att det ska låta bra när man köper Linn. Den övertygelsen är något väldigt få ställer upp på - ÄVEN bland dom som faktiskt är hifi-intresserade och lägger relativt mycket pengar på intresset. Som du kanske nu även har märkt i den här tråden..

Jag har dock aldrig lyssnat på en Linn-rigg, kanske blir helt frälst jag med. Fram tills dess är jag en tvivlare :)

Coldsmith
2009-08-17, 17:54
Nej, jag konstaterar bara att det är vanligt att använda termen musikaliskt om en apparat bland de som äger många apparater från Naim och/eller Linn.

Jo, det stämmer

Och benämningen träsk härstammar från att jag tycker apparaterna är medelmåttiga och överprissatta, vilket givetvis är huvudsakligen subjektivt, och eventuellt onödigt raljant.

Korrekt

Jag menar att kalla en apparat för musikalisk är dumt, även om jag håller med om att apparatens musikförmedling är viktig(ast).

Hur får du ihop det där?

Även om så är fallet, finns ett antal andra termer som är mer lämpade att beskriva en apparats eller högtalares egenskaper.

Om du tycker att andra saker än musiken är viktig så är det såklart att det är dessa termer du ska använda när du ska beskriva det.

Faktum är att påstående som att en apparat förmedlar musiken bra eller dåligt säger just ingenting alls.

Inte? För mig säger det i princip allt. FÖr det är ju just musiken det handlar om. För mig.

Medhåll. Även ett av skälen till att jag redan ångrar att jag dragits in i denna diskussion. :)

Då är vi överens om något iaf :)

Jag använder musik som testmaterial (huvudsakligen; ibland film också). Men som jag antydde; det är svårt att lyssna på musiken när man testar.

Vi är ju alla olika :). För mig är det enkelt, jag gör det bara. Det andra är rätt oviktigt för mig så jag har inget sätt att avgöra om dessa saker gör det bättre eller sämre. Gör ju ingen skillnad för mig om gitarren spelar mitt i rummet eller bakom rummet eller ovanför rummet. Bara den spelar i musiken.

Är högtalaren bra glömmer man vad man letar efter för fel och dras med i musiken istället, vilket givetvis är ett bra tecken om det inträffar ofta under testet.

Där är vi överens.

Coldsmith
2009-08-17, 17:59
Såja, du vet vad jag menar :)

Linn prylar är inte direkt billiga. Man måste ha en viss övertygelse om vad som krävs av en anläggning för att det ska låta bra när man köper Linn. Den övertygelsen är något väldigt få ställer upp på - ÄVEN bland dom som faktiskt är hifi-intresserade och lägger relativt mycket pengar på intresset. Som du kanske nu även har märkt i den här tråden..

Jag har dock aldrig lyssnat på en Linn-rigg, kanske blir helt frälst jag med. Fram tills dess är jag en tvivlare :)

Jag var ironisk där :). Tycker det är helt normalt och vettigt att fokusera på musiken ;).

Sen som vi ser i tråden är linn inte för alla, men vissa blir väldigt frälsta. Finns anledningar till det också. Själv hade jag NAD och cerwin vega tidigare i mitt liv :). Vilket är lite av raka motsatsen till linn.

Sen håller jag inte med om att linn är speciellt dyrt eller bara för de med stora summor att lägga ut. Finns en stor andrahandsmarknad för linnprodukter och där kan man hitta riktiga fynd. Rena rama vrakpriser. Däremot på nyinköpen så blir det en del summor till slut ändå. Där rekommenderar jag och även Linn själva att man ska ha lägre priser men nytt så ska man gå på Arcam och Cambridge. Gör otroliga produkter dom med. Snygga också.

Sen får man ju erkänna att ingen i min nära omgivning tycker jag är riktigt vettig när jag lägger ut de summor jag gör. Men det är min enda riktiga "hobby", jag kommer aldrig kunna få egna barn, bilar är fina att titta på men inget som intresserar mig direkt, jag är inget stort fan av resor eller gå på puben. Så det handlar om prioriteringar helt enkelt.

The_RobRoy
2009-08-17, 18:04
Jag var ironisk där :). Tycker det är helt normalt och vettigt att fokusera på musiken ;).

Sen som vi ser i tråden är linn inte för alla, men vissa blir väldigt frälsta. Finns anledningar till det också. Själv hade jag NAD och cerwin vega tidigare i mitt liv :). Vilket är lite av raka motsatsen till linn.

Sen håller jag inte med om att linn är speciellt dyrt eller bara för de med stora summor att lägga ut. Finns en stor andrahandsmarknad för linnprodukter och där kan man hitta riktiga fynd. Rena rama vrakpriser. Däremot på nyinköpen så blir det en del summor till slut ändå. Där rekommenderar jag och även Linn själva att man ska ha lägre priser men nytt så ska man gå på Arcam och Cambridge. Gör otroliga produkter dom med. Snygga också.

Sen får man ju erkänna att ingen i min nära omgivning tycker jag är riktigt vettig när jag lägger ut de summor jag gör. Men det är min enda riktiga "hobby", jag kommer aldrig kunna få egna barn, bilar är fina att titta på men inget som intresserar mig direkt, jag är inget stort fan av resor eller gå på puben. Så det handlar om prioriteringar helt enkelt.

Förstod att du var ironisk.

Hifi är överlägset att köpa begagnat, det gäller inte bara Linn.

Jag unnar dig helt klart att du har råd med dyr hifi, det är absolut inte det. Tycker snarare att det är coolt och jag är väldigt nyfiken att lyssna på dina grejer. Självklart ska du lägga pengar på din hobby - det gör jag med!

Tycker dock fortfarande att om man köper Linn grejer har man valt att gå en annan väg än de flesta och då får man stå ut med att vi andra i mitt-fåran kritiserar dina val lite :)

Coldsmith
2009-08-17, 18:06
Förstod att du var ironisk.

Hifi är överlägset att köpa begagnat, det gäller inte bara Linn.

Jag unnar dig helt klart att du har råd med dyr hifi, det är absolut inte det. Tycker snarare att det är coolt och jag är väldigt nyfiken att lyssna på dina grejer. Självklart ska du lägga pengar på din hobby - det gör jag med!

Tycker dock fortfarande att om man köper Linn grejer har man valt att gå en annan väg än de flesta och då får man stå ut med att vi andra i mitt-fåran kritiserar dina val lite :)

Fair enough :)

bertbert
2009-08-17, 18:39
Hur får du ihop det där? Om du tycker att andra saker än musiken är viktig så är det såklart att det är dessa termer du ska använda när du ska beskriva det.

Du ser den språkliga skillnaden mellan "musikalisk" och "bra musikförmedlare", hoppas jag? En musikalisk förstärkare är för mig någon som spelar ukulele i vardagsrummet, utan signalkälla inkopplad. :D

Seriöst - för att en apparat ska vara en bra musikförmedlare ställs en lång rad krav. Det är dessa som är intressanta att känna till om man ska bygga en dylik apparat, och i mindre utsträckning, om man ska köpa en.

Att apparaten ska vara musikalisk säger just inget alls, tycker jag. Det är ingen kravspecifikation som är användbar för att vare sig konstruera eller införskaffa ett dylikt don, i min värld åtminstone.

För mig säger det i princip allt. FÖr det är ju just musiken det handlar om. För mig.

Musiken och filmen i mitt fall. Jag kanske kan kalla mina basmoduler för cineaster? ;)

Vi är ju alla olika :). För mig är det enkelt, jag gör det bara. Det andra är rätt oviktigt för mig så jag har inget sätt att avgöra om dessa saker gör det bättre eller sämre. Gör ju ingen skillnad för mig om gitarren spelar mitt i rummet eller bakom rummet eller ovanför rummet. Bara den spelar i musiken.

Då är jag i någon mån betydligt petigare med grejorna än du. Jag står nämligen inte ut med att anläggningen lägger till information som inte finns. Därför är rumsliga aspekter (och andra) viktiga för mig.

Yes
2009-08-17, 18:41
Hur får du ihop det där?
Jag tror bertbert menar att musikalitet är en egenskap hos det mänskliga medvetandet. Att kalla en hifi-anläggning för musikalisk är alltså som att kalla en dator för smart.

För övrigt saknar jag mina Linn-prylar.

edit: Meh!

bertbert
2009-08-17, 18:44

http://atomicsoftware.org.uk/Images/ProductImages/CD.jpg

??? :D

Suveränt, då kan vi bara hoppas att några läser detta och förstår vad som krävs för att ha en chans att träffa rätt... ;)

Detta kan tolkas på minst två sätt...

Coldsmith
2009-08-17, 18:46
Du ser den språkliga skillnaden mellan "musikalisk" och "bra musikförmedlare", hoppas jag? En musikalisk förstärkare är för mig någon som spelar ukulele i vardagsrummet, utan signalkälla inkopplad. :D

Seriöst - för att en apparat ska vara en bra musikförmedlare ställs en lång rad krav. Det är dessa som är intressanta att känna till om man ska bygga en dylik apparat, och i mindre utsträckning, om man ska köpa en.

För mig är en musikalisk spelare/förstärkare/högtalare en som förmedlar musiken på ett sätt så att det är lätt att hänga med i melodierna och allt blir "förståeligt" på ett musikaliskt sätt :).
Men nu ska vi inte göra detta till en semantisk fråga.

Jag står nämligen inte ut med att anläggningen lägger till information som inte finns. Därför är rumsliga aspekter (och andra) viktiga för mig.

Ja som sagt, vi har alla olika prioriteringar.

bertbert
2009-08-17, 18:48
Jag tror bertbert menar att musikalitet är en egenskap hos det mänskliga medvetandet. Att kalla en hifi-anläggning för musikalisk är alltså som att kalla en dator för smart.

För övrigt saknar jag mina Linn-prylar.

edit: Meh!

Yep!

Ja som sagt, vi har alla olika prioriteringar.

Japp, alles klar.

Sir Anselm
2009-08-17, 20:27
Detta kan tolkas på minst två sätt...

Oj, det var inte min mening... Även om jag inte förstår på vilka sätt det kan tolkas annorlunda så menade jag bara att det du gör är egentligen det enda sättet man bör göra om man ska lyssna sig till vilka högtalare man vill ha...

Jag valde dock att köpa högtalare som sägs vara hyffsat transparenta, just för att slippa detta.

Mehdi
2009-08-20, 10:06
Nu jävlar har man äntligen sålt bågen och har lite resurser! Jag kommer flytta till en korridor / studentlägenhet snart och tänkte i samband med flytten fixa en schysst ljudanläggning.
Jag är ute efter ett system som kan leverera ett klart och mjukt ljud, gärna så att man inte behöver dra på volymen för att höra musiken. Då jag är novis på det tekniska hade gärna tagit emot lite tips och råd. Jag har inga krav på utseende eller kan spela "högt", däremot gärna så billigt som möjligt (~ <10k).

Musiken kommer uteslutande spelas upp från min dator så cd-spelare kan vi hoppa över tills vidare.

bertbert
2009-08-20, 10:14
Oj, det var inte min mening... Även om jag inte förstår på vilka sätt det kan tolkas annorlunda så menade jag bara att det du gör är egentligen det enda sättet man bör göra om man ska lyssna sig till vilka högtalare man vill ha...

Ah! :thumbup:

Morrris
2009-08-20, 16:28
Det var fina högtalare! Jag gillar vit färg.

Riktigt snyggt, Morris! :thumbup:

Tack! DIY är kul... Hade lite planer på en sonosub ett tag, men det rann ut i sanden:(

Matsa
2009-08-21, 18:19
Jaha så börjar det alltså bli dags att byta ut mina gamla högtalare. Jag siktar på att börja plugga i vår så jag är lite snål och tittar runt på diverse auktionssiter, tar en sak i taget allt eftersom bra priser dyker upp. Just nu är jag inne på ett par Audio Pro Black Pearl.

Tyvärr har jag rätt kass koll på högtalare så jag skulle vilja ha tips på prylar som är likvärdiga med Black Pearl i samma prisklass. Blir förmodligen lättare att hitta något om man har fler alternativ.

Dav0d
2009-08-21, 19:14
Om jag ska köpa förstärkare och högtalare för kring 6-7 tusen kronor. Är det bästa att köpa något av dem begagnat eller möjligtvis båda två? Om begagnat, finns det något ställe som rekommenderas?

Och;

Vad är den stora skillnaden mellan golv eller stativhögtalare?

Dav0d
2009-08-21, 19:50
Är demo-ex något att satsa på om man bara har 6-7 tusen kronor att gå på? Eftersom många högtalare behöer inspelning känns det som ett billigt pris att få högtalare för 40% mindre pris bara för att affären spelat in dem och använt dem lite. Eller låter det för bra för att vara sant?

Yip_man
2009-08-21, 20:39
Högtalare slits ju inte så det är bara att köpa

Fagen
2009-08-21, 22:16
För mig är en musikalisk spelare/förstärkare/högtalare en som förmedlar musiken på ett sätt så att det är lätt att hänga med i melodierna och allt blir "förståeligt" på ett musikaliskt sätt :).

Ursäkta en kommentar från en okunnig, men är inte själva grejen med Hi-Fi-grejer att de i största möjliga mån (endast) skall återge det som finns på skivan/inspelningen?

(I övrigt undrar jag om du lyssnat på The Blue Niles "A walk across the roof tops" (vinylen) i din Linn-anläggning. Och om det i så fall lät bra?)

Coldsmith
2009-08-21, 23:25
Ursäkta en kommentar från en okunnig, men är inte själva grejen med Hi-Fi-grejer att de i största möjliga mån (endast) skall återge det som finns på skivan/inspelningen?

(I övrigt undrar jag om du lyssnat på The Blue Niles "A walk across the roof tops" (vinylen) i din Linn-anläggning. Och om det i så fall lät bra?)

Angående det första du säger så är det i min mening helt korrekt.
Så då är frågan bara vad finns på skivan/inspelningen? :). Där går ju svaren och tyckandet isär.
För mig så går jag efter just melodierna och lätthet att hänga med när jag bedömer om något är bra eller inte. Sen vart gitarren är placera, det känns både menlöst och onödigt att grubbla på. Om det är lättare att hänga med i melodier så troligen avspelningen mer korrekt, har svårt att tro att en anläggning kan göra det tydligare än inspelningen.

Har tyvärr ingen LP-spelare så kan inte ge dig något svar på din andra fråga.

Dreas
2009-08-22, 02:10
http://img18.imageshack.us/img18/1931/dscf2672l.jpg
Min Lepai 550 och mina Dynavoice S-61! De ska snart få en bättre placering, jag lovar :)

MasterChief
2009-08-31, 20:55
Här finns massor av gamla Fidelitynummer att läsa gratis (pdf):

http://www.audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm

thomast
2009-08-31, 23:05
Jag måste säga att det här är en av de sämre trådarna på kolo, den väcker den sovande prylbögen i mig.

Jag sitter och funderar på någon lösning på mediaspelare med en tvåkanalslösning. Den bärbara datorn har precis gett upp och jag funderar nu på en billigare stationär lösning för vanligt datoranvändande, musik och film.

Min tanke är att införskaffa en billigare stationär burk, som också ska användas som primär dator för mig.

Processor: Relativt lågt klockad processor (i5?) för att hålla värmen nere.
Ram: 4 gb ram, ej DDR3 för att hålla priset nere.
Ljudkort: Asus Xonar av okänd modell. Rekommenderas något annat kort?
Grafikkort: Något som kan avkoda 1080p utan problem. Det hade ju varit klockrent med ett moderkort med dedikerad grafik och avkodning... HDMI-ut är ett måste då den ska kopplas till teven.
Chassi: Något som kan hålla ljudnivån relativt lågt.

Denna ska då kopplas till en tvåkanalsförstärkare som i dagsläget inte finns som i sin tur är kopplad till högtalare som heller inte finns. Funderar på att köpa dessa begagnat för att hålla nere priset.

Låter det som en bra lösning? I dagsläget lyssnar jag ingenting på cd-skivor då allt spelas upp via spotify, vid inköp av ovanstående prylar lär en hel del flac användas.

Finns det moderkort som kan avkoda mkv i 1080p? Finns det passivt kylda grafikkort som kan det? Hur skulle ni löst det? Då lägenheten är relativt liten kommer datorn stå i vardagsrummet så ljudnivån måste vara obefintlig.

PowPow
2009-09-01, 12:23
Jag hade skippat att lägga pengar på ljudkort, och istället kört digitalt till en d/a-omvandlare. Exempelvis:

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/oevrigt/cambridge_dacmagic_da-omvandlare_svart.htm

Jag antar att din förstärkare inte har digitala ingångar.

Litecore
2009-09-06, 21:02
Jag hade skippat att lägga pengar på ljudkort, och istället kört digitalt till en d/a-omvandlare. Exempelvis:

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/oevrigt/cambridge_dacmagic_da-omvandlare_svart.htm

sjukt otippat att se dig rekomendera DacMagic, din gamla nad-taliban ^^
men du är helt rätt ute! det är en väldigt hyllad och prisvärd produkt :)

personligen har jag återupptäckt nöjet i att bara sitta och lyssna på musik med lite tända ljus
när jag höll på och testköra min surroundförstärkare mot en tvåkanalsförstärkare i helgen som
är tänkt att driva mina buttkickers.. vet inte hur länge den har stått oanvänd för att jag aldrig får
tummen ur och vänder på soffan - men det hör inte hit! till en början märkte jag inte så stor skillnad
när jag bytte högtalarkablar mellan förstärkarna lite snabbt men efter ett tag blev det mycket tydligare.

däremot får jag erkänna att jag inte orkade byta signalkablar eftersom jag isf var tvungen att routa
om ingångarna på surroundförstärkaren och peka den analoga signalen till rätt source (ja, jag är latast).
dessutom är cd-spelaren och surroundförstärkaren av samma märke och serie så det sätter nog sina
spår i klangmatchningen av elektroniken, om det nu finns något sådant. jag får nog anse mig skeptisk.

det roliga var att jag ändå märkte av de olika märkenas ljudkaraktär som många skrivit om tidigare
på t.ex. minhembio eller liknande sidor, jag trodde inte jag var så "känslig" faktiskt men tydligen ;)
slutsatsen är att jag nog upplever surroundförstärkaren som vinnare i min lilla jämförelse,
men samtidigt blir jag hemskt nyfiken på hur mycket det kostar att skaffa en ren tvåkanalsrigg
som matchar ljudmässigt det jag har nu och förvånad över att signalkabeln gjorde så liten skillnad.
en vacker dag ska jag göra om det här med samma förutsättningar för båda förstärkarna men i
dagsläget ligger förhållandet film/musik på ungefär 90/10% så det spelar egentligen ingen större roll :)

Yip_man
2009-09-06, 22:40
imorgon kommer dem.....

The_RobRoy
2009-09-06, 22:58
imorgon kommer dem.....

Vilka då?

Yip_man
2009-09-07, 07:10
det är inte högtalare.....

Dav0d
2009-09-07, 10:05
Detta blev mitt nya tvåkanal system i hemmet.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/dali_lektor_6_hoegtalare_ljus_valnoet.htm

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/foerstaerkare/nad_c315bee_foerstaerkare_grafit.htm

+ sladdar för 600 kr.

Underbart ljudsystem som mina grannar redan fått uppleva..:D

mangs
2009-09-07, 10:34
sjukt otippat att se dig rekomendera DacMagic, din gamla nad-taliban ^^
men du är helt rätt ute! det är en väldigt hyllad och prisvärd produkt :)

personligen har jag återupptäckt nöjet i att bara sitta och lyssna på musik med lite tända ljus
när jag höll på och testköra min surroundförstärkare mot en tvåkanalsförstärkare i helgen som
är tänkt att driva mina buttkickers.. vet inte hur länge den har stått oanvänd för att jag aldrig får
tummen ur och vänder på soffan - men det hör inte hit! till en början märkte jag inte så stor skillnad
när jag bytte högtalarkablar mellan förstärkarna lite snabbt men efter ett tag blev det mycket tydligare.

däremot får jag erkänna att jag inte orkade byta signalkablar eftersom jag isf var tvungen att routa
om ingångarna på surroundförstärkaren och peka den analoga signalen till rätt source (ja, jag är latast).
dessutom är cd-spelaren och surroundförstärkaren av samma märke och serie så det sätter nog sina
spår i klangmatchningen av elektroniken, om det nu finns något sådant. jag får nog anse mig skeptisk.

det roliga var att jag ändå märkte av de olika märkenas ljudkaraktär som många skrivit om tidigare
på t.ex. minhembio eller liknande sidor, jag trodde inte jag var så "känslig" faktiskt men tydligen ;)
slutsatsen är att jag nog upplever surroundförstärkaren som vinnare i min lilla jämförelse,
men samtidigt blir jag hemskt nyfiken på hur mycket det kostar att skaffa en ren tvåkanalsrigg
som matchar ljudmässigt det jag har nu och förvånad över att signalkabeln gjorde så liten skillnad.
en vacker dag ska jag göra om det här med samma förutsättningar för båda förstärkarna men i
dagsläget ligger förhållandet film/musik på ungefär 90/10% så det spelar egentligen ingen större roll :)

Härligt, att bara kunna sitta och njuta är en fröjd för örat och själen. :)

Rent allmänt tycker jag att en tvåkanalare piskar de flesta surroundsystem ( ialal fall om vi pratar samma prisklass). jag är däremot 90%musik/10%film så det är därför jag prioriterar som jag gör.

Ljudet från de flesta surroundskapelser blir enligt mig lite diffust och saknar kraft och pondus. Nu kommer jag få bannor för detat uttalandet men "stampa takten"- känslan saknas allt som oftast i surroundsammanhang. Den presenterar musiken men det känns inte lika levande. Nu vet jag att det är en milsvid skillnad mellan olika fabrikat men jag generaliserar.

Nu till något roligare:

Jag sålde en av våra bilar igår och funderar på att bränna/investera i en ny anläggning, eller rättare sagt ett par högtalare och 2-kanals försteg/ slutsteg. Köper gärna begagnat. Pris mellan 50 och 150 beroende på vad jag kan tänkas få för grejor. Jag inser att man måste prova och lyssna själv ang en sådan här setup men rent allmänt vill jag ha tips på prisvärda alternativ.

Det jag är ute efter:

Kraft, dynamik, kunna spela hyffsat högt, verklighets-troget ljud. Leverera vad som finns på skivan, spela ner mot 20Hz. OK WAF. Snygg design.

jag har försökt introducera 2-4 400W slutsteg a 40kg/styck där hemma men dessa uppskattades ej. ;)

Högtalarna behöver inte vara jättesmå men i så fall snygga. Rummet är typ 40kvadrat.

hultman
2009-09-07, 11:16

Rent allmänt tycker jag att en tvåkanalare piskar de flesta surroundsystem ( ialal fall om vi pratar samma prisklass). jag är däremot 90%musik/10%film så det är därför jag prioriterar som jag gör.

Ljudet från de flesta surroundskapelser blir enligt mig lite diffust och saknar kraft och pondus. Nu kommer jag få bannor för detat uttalandet men "stampa takten"- känslan saknas allt som oftast i surroundsammanhang. Den presenterar musiken men det känns inte lika levande. Nu vet jag att det är en milsvid skillnad mellan olika fabrikat men jag generaliserar.

Nu till något roligare:

Jag sålde en av våra bilar igår och funderar på att bränna/investera i en ny anläggning, eller rättare sagt ett par högtalare och 2-kanals försteg/ slutsteg. Köper gärna begagnat. Pris mellan 50 och 150 beroende på vad jag kan tänkas få för grejor. Jag inser att man måste prova och lyssna själv ang en sådan här setup men rent allmänt vill jag ha tips på prisvärda alternativ.

Det jag är ute efter:

Kraft, dynamik, kunna spela hyffsat högt, verklighets-troget ljud. Leverera vad som finns på skivan, spela ner mot 20Hz. OK WAF. Snygg design.

jag har försökt introducera 2-4 400W slutsteg a 40kg/styck där hemma men dessa uppskattades ej. ;)

Högtalarna behöver inte vara jättesmå men i så fall snygga. Rummet är typ 40kvadrat.

Bladelius Thor Mk2 som förstärkare och Freja som spelare. Sedan vore det väl inte helt fel med antingen Sonus Faber Cremona eller något annat nice. Audiovector S3 Avantgarde? :)

Annars är ju Primare riktigt skoj.

hultman
2009-09-07, 11:44
Lite pics:

http://overture-audio.com/product_lines/sonus_faber/images/cremonam.jpg
http://www.highendnews.info/images/bladelius_s101_ja_brejamkI.jpg
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=288547.jpg

The_RobRoy
2009-09-07, 12:13
Bladelius Thor Mk2 som förstärkare och Freja som spelare. Sedan vore det väl inte helt fel med antingen Sonus Faber Cremona eller något annat nice. Audiovector S3 Avantgarde? :)

Annars är ju Primare riktigt skoj.

Jag tycker det du föreslår är typisk trend-hifi. Riktigt vackra skapelser som låter bra, men inte räcker hela vägen. Sonus Faber t.ex. är extremt vackra högtalare, men det finns verkligen många som slår dom på fingrarna ljudmässigt. Men det kanske är det mangs är ute efter..

Jag föreslår Hegels 2-kanalare och Wilson Benesch Curve (högtalaren finns att lyssna på på Audioconcept - Kungsholmen). Tillräckligt snyggt och grymt välljudande på hög ljudvolym. Tror du får svårt att finna en mindre högtalare som kan spela så extremt högt - kolfibermaterialet i högtalaren som möjliggör detta.

tp_88
2009-09-07, 12:26
Det jag är ute efter:

Det faller kanske lite på designen, som enligt dom flesta inte är på topp, men Ino?

Pi60 brukar finnas på begagnatmarknaden ganska ofta, senaste modellen(1-2år gamla) för strax över 20k. Väldigt neutrala, tål höga ljudtryck och når ner till strax under 30Hz vid -3dB vill jag minnas. Vill man lägga mer pengar finns en signature-modell (som förvisso inte verkar vara värd merkostnaden) eller delade system med basmoduler. Jag älskar dom iaf, några monsterslutsteg behövs inte heller.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Bubben/pi60%20014.jpg

Litecore
2009-09-07, 13:27

jag har aldrig haft nöjet att sitta ner och lyssna på en riktigt bra tvåkanalsrigg mer än ett par enstaska
gånger på hifiklubben med vänner som ställt in sig på att B&W är det absolut bästa i hela vida världen ^^
och visst - deras nya DM-stativare för runt 6k låter helt fantastiskt men det finns ändå så mycket mer !

och visst är det skillnad mellan fabrikaten, det var därför jag valde att inte skriva ut exakt vad det är
för grejer jag har (det står säkert nånstans tidigare i tråden) men ligger i prisklassen ~20 000 :)
då är inte högtalarna inräknade men jag tror inte dom skulle göra bort sig om jag blev stereoist ;P

mangs
2009-09-07, 13:33
Tack för er hjälp, Sonus Faber var verkligen urläckra men som TP säger så är det ljudkvalitè som prioriteras först. Fast en kombination är alltid trevligt. tex skulle troligtvis Inos skapelser åka ut från rummet illa kvickt. ;)

Sir Anselm
2009-09-07, 13:37
Det faller kanske lite på designen, som enligt dom flesta inte är på topp, men Ino?

Pi60 brukar finnas på begagnatmarknaden ganska ofta, senaste modellen(1-2år gamla) för strax över 20k. Väldigt neutrala, tål höga ljudtryck och når ner till strax under 30Hz vid -3dB vill jag minnas. Vill man lägga mer pengar finns en signature-modell (som förvisso inte verkar vara värd merkostnaden) eller delade system med basmoduler. Jag älskar dom iaf, några monsterslutsteg behövs inte heller.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Bubben/pi60%20014.jpg

För de pengar vi pratar så borde han väl nästan kunna köra på i28 och pX-2 eller pY-2?

Själv har jag svårt att bestämma mig för hur jag ska göra när jag uppgraderar mig från piPs. Ska man köra pi60 eller satsa på delat system direkt? Men men, det är nog minst ett år kvar innan jag börjar fundera på riktigt.

Sir Anselm
2009-09-07, 13:47
Tack för er hjälp, Sonus Faber var verkligen urläckra men som TP säger så är det ljudkvalitè som prioriteras först. Fast en kombination är alltid trevligt. tex skulle troligtvis Inos skapelser åka ut från rummet illa kvickt. ;)

Smaken är ju såklart delad, men dessa tycker iallafall jag är riktigt trevliga:

Vita i28 och pY-? (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=230283&view=findpost&p=2534924)

Alltså de vita på den andra bilden...

hultman
2009-09-07, 14:21
Jag tycker det du föreslår är typisk trend-hifi. Riktigt vackra skapelser som låter bra, men inte räcker hela vägen. Sonus Faber t.ex. är extremt vackra högtalare, men det finns verkligen många som slår dom på fingrarna ljudmässigt. Men det kanske är det mangs är ute efter..

Jag föreslår Hegels 2-kanalare och Wilson Benesch Curve (högtalaren finns att lyssna på på Audioconcept - Kungsholmen). Tillräckligt snyggt och grymt välljudande på hög ljudvolym. Tror du får svårt att finna en mindre högtalare som kan spela så extremt högt - kolfibermaterialet i högtalaren som möjliggör detta.

Jag förstår vad du menar. Däremot anser jag att Cremona faktiskt uppfyller alla de krav som ställs på en så pass dyr högtalare. De låter verkligen fantastiskt, och det skulle vara intressant att höra vad du rekommenderar istället. Wilson Benesch är väl också trend-hifi? Om inte annat så är det grymt läckert med kolfiber.

tp_88
2009-09-07, 14:43
För de pengar vi pratar så borde han väl nästan kunna köra på i28 och pX-2 eller pY-2?

Själv har jag svårt att bestämma mig för hur jag ska göra när jag uppgraderar mig från piPs. Ska man köra pi60 eller satsa på delat system direkt? Men men, det är nog minst ett år kvar innan jag börjar fundera på riktigt.
Ja visst, i28 + basmoduler tänkte jag skriva men eftersom pi60 antagligen inte ens var OK så tror jag det blir svårt att få in en sån set-up godkänd. :)

Det är ju också betydligt svårare att få tag på begagnat än ett par pi60, och ska man ha nytt så tvingas man vänta i evigheter(i synnerhet om man vill ha färdigbyggt).

Litecore
2009-09-07, 15:23
grabbar, jag måste få säga en sak.

när jag startade den här tråden hade jag ingen aning om hur mycket den skulle tillföra forumet..
men nu, 58 sidor och 850+ inlägg senare, vill jag bara uttrycka min tacksamhet för all glädje den
har givit mig personligen i form av kunskap/pajkastning ^^ ett stort tack till alla som bidragit! :)

mangs
2009-09-07, 21:49
Måste instämma, det är en av de bättre och mest intressanta trådarna på Kolozzeum, trots den inte rör träning.

chidde
2009-09-07, 22:21
nån här som vet nånting dali's nya lektor-serie?
tänkte mer ifall de kommer gå ihop med thule-apparater
funderar på att köpa ett par såna, blir isåfall lektor 2 eller lektor 3 som är stativare

grymt snygga är dem iallafall!!
http://sklep.rms.pl/galerie/k/kolumny-stereo-surround_10325.jpg

PowPow
2009-09-07, 22:35
nån här som vet nånting dali's nya lektor-serie?
tänkte mer ifall de kommer gå ihop med thule-apparater
funderar på att köpa ett par såna, blir isåfall lektor 2 eller lektor 3 som är stativare

grymt snygga är dem iallafall!!
http://sklep.rms.pl/galerie/k/kolumny-stereo-surround_10325.jpg

Köpte ett par Lektor 6 till farsans (ur hans plånbok :D).

Bra skit.

chidde
2009-09-08, 00:26
hrm, såg att dem inte var så "nya" som jag trodde
så är det när man inte har varit i sverige på ett tag :D

men alltså, svart utförande... oemotståndligt *drool*
frågan är bara om jag kommer stanna hemma så pass länge så att det känns värt att lägga ett par tusen på det här.. jag måste nog bli torr bakom öronen först

Litecore
2009-09-08, 00:33
om det är nån som letar nya stativare för bra pengar så ta en titt på det här;
B&W DM685 & VM Acoustics Reference Stativ (http://www.minhembio.com/tjockis/marknad/253997) för endast 3600 kr i sthlm !
jag hade köpt dom direkt om jag inte redan hade en setup för det är ett par
riktiga kalashögtalare som kostar nästan det dubbla om man betalar nypris :D

chidde
2009-09-08, 02:10
mjo, ser rätt schysst ut.. synd att det är i stockholm
begagnade hifiprylar med ett par år på nacken skulle jag inte gett ca hälften för ändå, men priset är absolut i fas om skicket är bra

hultman
2009-09-08, 02:27
om det är nån som letar nya stativare för bra pengar så ta en titt på det här;
B&W DM685 & VM Acoustics Reference Stativ (http://www.minhembio.com/tjockis/marknad/253997) för endast 3600 kr i sthlm !
jag hade köpt dom direkt om jag inte redan hade en setup för det är ett par
riktiga kalashögtalare som kostar nästan det dubbla om man betalar nypris :D

Så jäkla billigt är det ju inte. Gick på 5 papp nya för inte så länge sedan.

chidde
2009-09-08, 02:36
Så jäkla billigt är det ju inte. Gick på 5 papp nya för inte så länge sedan.

det är ju inte värsta kapet, men helt okej pris med tanke på att han skickar med stativen...

hultman
2009-09-08, 02:40
det är ju inte värsta kapet, men helt okej pris med tanke på att han skickar med stativen...

Jorå. Men vadå, tjänar man bara lite kaffepengar på att köpa begagnat så är det ju inte så intressant. En polare köpte en vecka gamla Canton GLE409 för 3200 kr inklusive suprakablage och spikes.

Litecore
2009-09-08, 02:53
men har ni knarkat?! bara högtalarna kostar 5996:- i butik och han säljer sitt par för 3200.
det är 47% billigare om man kan hämta dom på plats i huvudstaden och i min, uppenbarligen,
trångsynta lilla värld är det rätt mycket. men jag dricker å andra sidan inte kaffe heller..

chidde
2009-09-08, 03:29
Jorå. Men vadå, tjänar man bara lite kaffepengar på att köpa begagnat så är det ju inte så intressant. En polare köpte en vecka gamla Canton GLE409 för 3200 kr inklusive suprakablage och spikes.

en liten petitess, skilj på "tjäna" och "spara" :)
man tjänar aldrig på att köpa nåt

kul för din polare, men jag hade ju aldrig låtit någonting ur GLE-serien stå i mitt vardagsrum om jag så fick betalt för det, fulare högtalare får man leta efter

men visst, ibland hittar man kap

Yip_man
2009-09-08, 07:31
http://www.dpguiden.no/oldguide/images/DPA63.jpg

mmmmmmm 2st , 800w i 8 ohm.

* Produksjonsperiode: 90 - 92
* Antall produserte:
* Effekt: 2x250W @ 8 Ohm 1x800W @ 8Ohm, Mono
* Dimensjoner: 455 x 210 x 345 mm (BxHxD)
* Vekt: 30kg
* Nypris(1992): 30.000,-
* Mosfet

hultman
2009-09-08, 09:27
en liten petitess, skilj på "tjäna" och "spara" :)
man tjänar aldrig på att köpa nåt

kul för din polare, men jag hade ju aldrig låtit någonting ur GLE-serien stå i mitt vardagsrum om jag så fick betalt för det, fulare högtalare får man leta efter

men visst, ibland hittar man kap

Jo, enligt NE kan man tjäna pengar/tid som relativt uttryck.

"spara in: de ~de två timmar på att ta bilen", för att exemplifiera.

Lite lustigt att du dissar GLE-serien men gillar Lektor. Den, däremot, är ju faktiskt riktigt jävla ful.

hultman
2009-09-08, 09:29
men har ni knarkat?! bara högtalarna kostar 5996:- i butik och han säljer sitt par för 3200.
det är 47% billigare om man kan hämta dom på plats i huvudstaden och i min, uppenbarligen,
trångsynta lilla värld är det rätt mycket. men jag dricker å andra sidan inte kaffe heller..

Yes. Men Det var inte länge sedan hifiklubben höjde priset från 4996 till 5996. Han har troligtvis köpt dem för det lägre priset :P

mangs
2009-09-08, 09:31
http://www.dpguiden.no/oldguide/images/DPA63.jpg

mmmmmmm 2st , 800w i 8 ohm.

* Produksjonsperiode: 90 - 92
* Antall produserte:
* Effekt: 2x250W @ 8 Ohm 1x800W @ 8Ohm, Mono
* Dimensjoner: 455 x 210 x 345 mm (BxHxD)
* Vekt: 30kg
* Nypris(1992): 30.000,-
* Mosfet

Kan du skruva ned, jag försöker sova i Vellinge. :)

Gedigna byggen, hur låter de?

chidde
2009-09-08, 11:07
Lite lustigt att du dissar GLE-serien men gillar Lektor. Den, däremot, är ju faktiskt riktigt jävla ful.

japps, det är ju betraktarens ögon som avgör
jag gillar cantons högtalare starkt annars, var inne på att köpa nåt ur karat-serien för ett tag sen, även vento och chrono är snygga högtalare

men samtidigt känner jag att intresset inte är tillräckligt stort för att lägga dem pengarna för vento

visst ska en högtalare låta bra, men jag måste tycka om hur den ser ut också
och tyvärr faller inte GLE mig i smaken

PowPow
2009-09-08, 12:44

Project släpper också en DA-omvandlare i ungefär samma prisklass:
http://pryl.feber.se/art/164530/pkostad_daomvandlare/
På papper sämre än Cambridge..

Ska bli intressant att se. Har Projects riaa-försteg, och det funkar fint.

The_RobRoy
2009-09-08, 13:30
Jag förstår vad du menar. Däremot anser jag att Cremona faktiskt uppfyller alla de krav som ställs på en så pass dyr högtalare. De låter verkligen fantastiskt, och det skulle vara intressant att höra vad du rekommenderar istället. Wilson Benesch är väl också trend-hifi? Om inte annat så är det grymt läckert med kolfiber.

Ja det går ju aldrig att säga något rätt och fel om vad som låter bra. I mina öron var inte Cremona särskilt imponerande, absolut inte dåliga, men långt ifrån bäst. T.ex. WB Curve tycker jag låter betydligt bättre, men även Dali Mentor/Helicon som jag har låter mycket bättre. Flertalet högtalare ut Dynaudios sortiment, Martin Logan, the list goes on´.. tycker de flesta kan leverera bättre ljud än Cremona. Men få är snyggare..

Trend-hifi kan väl bli en diskussion i sig, allt som är svart piano-lackat osv följer ju uppenbarligen en sorts trend i samhället. Dåligt uttryckt kanske, det jag menar är högtalare där utgångspunkten i princip är att högtalaren ska vara vacker, mer än någon tanke man har kring hur högtalaren ska konstrueras för maximalt väljud (kolfiber, dubbel diskant, AMT-diskant, Dynaudios fenomenala bas-element osv osv).

Yip_man
2009-09-08, 19:13
Kan du skruva ned, jag försöker sova i Vellinge. :)

Gedigna byggen, hur låter de?

Underbart, precis de hifi watten jag behövde. problemet är bara att mina 17k jps labs kablar inte funkar på steget då det är för långt mellan terminalerna.

MasterChief
2009-09-08, 19:15
Ja det går ju aldrig att säga något rätt och fel om vad som låter bra. I mina öron var inte Cremona särskilt imponerande, absolut inte dåliga, men långt ifrån bäst. T.ex. WB Curve tycker jag låter betydligt bättre, men även Dali Mentor/Helicon som jag har låter mycket bättre. Flertalet högtalare ut Dynaudios sortiment, Martin Logan, the list goes on´.. tycker de flesta kan leverera bättre ljud än Cremona. Men få är snyggare..

Trend-hifi kan väl bli en diskussion i sig, allt som är svart piano-lackat osv följer ju uppenbarligen en sorts trend i samhället. Dåligt uttryckt kanske, det jag menar är högtalare där utgångspunkten i princip är att högtalaren ska vara vacker, mer än någon tanke man har kring hur högtalaren ska konstrueras för maximalt väljud (kolfiber, dubbel diskant, AMT-diskant, Dynaudios fenomenala bas-element osv osv).

Har du lyssnat på Cremona i olika setups så du kan dra denna slutsats?

The_RobRoy
2009-09-08, 19:16
Har du lyssnat på Cremona i olika setups så du kan dra denna slutsats?

Nej, bara med Naim elektronik och bara i en butik.

mangs
2009-09-09, 09:07
Underbart, precis de hifi watten jag behövde. problemet är bara att mina 17k jps labs kablar inte funkar på steget då det är för långt mellan terminalerna.

Det går att lösa ser du:
http://www.hanssonfrife.se/Bilder/s4_Knipex_bultsax.JPG

martin_vbg
2009-09-10, 10:06
Jag ska köpa mig ett 2.0 eller 2.1? system, jag kommer framförallt att använda det till att lyssna på musik men kan bli någon film då och då med.

Jag har sneglat på Tangent Clarity 4 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=143681) eftersom jag vill ha ett par mindre högtalare. Dessa verkar spela bra och ser dessutom snygga ut. Rummet är ganska stort ~25m2 kommer dessa då räcka?

Vad ska jag ha för förstärkare? Eller kanske en receiver?

Skall jag köpa en sub också? Jag antar att jag bara kommer få nytta av den vid filmtittande och isf. känns det onödigt.

MasterChief
2009-09-10, 11:21
Jag ska köpa mig ett 2.0 eller 2.1? system, jag kommer framförallt att använda det till att lyssna på musik men kan bli någon film då och då med.

Jag har sneglat på Tangent Clarity 4 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=143681) eftersom jag vill ha ett par mindre högtalare. Dessa verkar spela bra och ser dessutom snygga ut. Rummet är ganska stort ~25m2 kommer dessa då räcka?

Skall jag köpa en sub också? Jag antar att jag bara kommer få nytta av den vid filmtittande och isf. känns det onödigt.

Vet inget om högtalaren men rummet du har är stort. En sub kommer lika väl till användning vid musiklyssnande. Till de högtalarna och det rummet skulle jag nog vilja påstå att en sub är nödvändigt.

chidde
2009-09-10, 11:27
jag har själv tittat på clarity-serien innan, föll för designen också men högtalarna är inge bra... de hade ett rum med bara tangent's produkter på hifimässan i malmö för x antal år sen (2007 eller 2008, nånstans där)

det var inget speciellt

Spiffy
2009-09-10, 12:26
det var inget speciellt

Det tycker jag iofs det är allt som oftast på mässor. Även med riktigt jävla dyra produkter.

Tror inte dessa kommer räcka till att lira något speciellt roligt i ett så stort rum faktiskt.
Det säger jag utan att ens ha hört dom.

petersson
2009-09-10, 13:06

Kolla in dom här :) Tror dom kommer fylla rummet bra! Gjorda för att ställas direkt mot väggen är dom. Klassiska högtalare alltså :) http://www.tradera.com/Sonab-Carlsson-OA116-auktion_98391058

Litecore
2009-09-10, 15:57
jag överväger att uppgradera mitt ljudsystem vid datorn från nuvarande Logitech Z-3e 2.1 till ett
mindre tvåkanalspaket med NuForce Icon som hjärta men jag har inte plats för några stora högtalare
så om nån har tips på modeller som inte är så djupa (höjden spelar mindre roll) så vore jag tacksam :)

hahavaffan
2009-09-10, 16:03
Fan vad cool NuForce Icon var Litecore! Prylbögsnevern i mig sprattlar :(

Litecore
2009-09-10, 16:44
haha, dom har sprattlat i mig hela veckan.. resultatet är att jag nästan köpte nya frontar till hembion
men i sista sekund kom förnuftet och bitchslappade mig i ansiktet så jag klickade aldrig på "köp" ^^

MasterChief
2009-09-10, 16:47
jag överväger att uppgradera mitt ljudsystem vid datorn från nuvarande Logitech Z-3e 2.1 till ett
mindre tvåkanalspaket med NuForce Icon som hjärta men jag har inte plats för några stora högtalare
så om nån har tips på modeller som inte är så djupa (höjden spelar mindre roll) så vore jag tacksam :)

Sätt upp dessa på väggen istället. Inbyggd förstärkare och D/A-omvandlare.

Focal SM11 *cupid*
http://www.musikborsen.se/itm_img/big_229285.jpg

skaparn
2009-09-10, 16:58

Focal SM11 *cupid*

Intressant! Hur ska man placera ett par sådana tingestar?

MasterChief
2009-09-10, 16:59

Det bästa är nog om de står på en stabil hylla (vet faktiskt inte). Nackdelen är väl priset på 87000kr.

skaparn
2009-09-10, 16:59

Eller förresten, skit i det. 14 kilodollar var lite väl mycket.

Litecore
2009-09-10, 17:00

Focal SM11 *cupid*
tror dom är lite stora, men annars var det ett bra tips! och just det.. ungefär 20 gånger för dyra ^^

MasterChief
2009-09-10, 17:01
http://www.focalprofessional.com/en/images/illust-focal-sm11.jpg

MasterChief
2009-09-10, 17:07
Jag har en dröm att ha sådana bredvid en schysst Eizoskärm på 30 tum och en brutal dator. Självklart ett stor fet jävla sub på golvet också.

Kanske lite udda dröm för en medelålders man men vi har alla våra udda sidor.

Ett lite mer realistiskt val är Focals datorsystem för 6 lökar:
http://www.focal-fr.com/catalogue-docs/EN/31/img/1832.jpg

Litecore
2009-09-10, 17:10
hm, jag har faktiskt inte tänkt på att utforska high-enddelen av datorhögtalarmarknaden..
kanske man vara nåt att överväga - men jag vill gärna inbilla mig att nuforcen är bättre ;P

MasterChief
2009-09-10, 17:14
hm, jag har faktiskt inte tänkt på att utforska high-enddelen av datorhögtalarmarknaden..
kanske man vara nåt att överväga - men jag vill gärna inbilla mig att nuforcen är bättre ;P

Nuforce gör riktigt bra grejer. Däremot har jag inte så stor erfarenhet av små passiva monitorer så jag kan inte bidra med något vettigt tips.

Litecore
2009-09-10, 21:34
Nuforce gör riktigt bra grejer. Däremot har jag inte så stor erfarenhet av små passiva monitorer så jag kan inte bidra med något vettigt tips.
ja en idé är ju micropods SE om du känner till modellen? storleksmässigt perfekt men
jag har ingen aning om hur dom låter eller om det finns bättre alternativ för 2000 kr :)

MasterChief
2009-09-10, 21:47
ja en idé är ju micropods SE om du känner till modellen? storleksmässigt perfekt men
jag har ingen aning om hur dom låter eller om det finns bättre alternativ för 2000 kr :)

Tycker poddarna låter bra, men har inte hört just mikromodellen.

Jag kanske har missat något, men varför kör du inte med Nuforces egna högtalare som är anpassade just till Icon?

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=135390

Litecore
2009-09-10, 22:29
Tycker poddarna låter bra, men har inte hört just mikromodellen.

Jag kanske har missat något, men varför kör du inte med Nuforces egna högtalare som är anpassade just till Icon?

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=135390
ja det är absolut ett alternativ! har som sagt inte rotat så himla mycket i det här
eftersom jag inte vet vilka pengar jag har att lägga på det i dagsläget, gärna <5k

MasterChief
2009-09-10, 22:49
ja det är absolut ett alternativ! har som sagt inte rotat så himla mycket i det här
eftersom jag inte vet vilka pengar jag har att lägga på det i dagsläget, gärna <5k

De har ju även en sub i samma serie som går att komplettera med efter hand.

Yip_man
2009-09-11, 20:42
Det går att lösa ser du:
http://www.hanssonfrife.se/Bilder/s4_Knipex_bultsax.JPG

Jo jag har faktiskt kanske tänkt klippa dem.....

Litecore
2009-09-14, 01:03
mindre tvåkanalspaket med NuForce Icon som hjärta men jag har inte plats för några stora högtalare.
[...]
jag har kollat runt lite på nätet nu och hittat tre mycket intressanta alternativ till Nuforcen !
väldigt olika design, även om jag gillar alla på sitt eget sätt, och storleksmässigt perfekta ;P
micropodsen har en polare så dom är enklast att provlyssna medan de andra modellarna ger
problem i form av tillgång och avstånd.. någon som har åsikter eller andra förslag kanske? :)

Scandyna Micropod SE (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=26196): 1996:-
http://www.urbanjunkie.co.uk/shopimages/products/extras/Micropod%20active%20white%20side.jpg

Audio Pro Mondial M.1 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=172590): ~1400-1500:-
http://img.custompublish.com/getfile.php/566109.962.uusuuqdsvf/030+Mondial+M1_pair.jpg

Tangent EVO E4 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=210823): 1590:-
http://www.tangent-audio.com/graphics/interface/pic_159.jpg

MasterChief
2009-09-14, 19:29
Det är ju inte ofta Hifi (aldrig kanske är ett bättre ord) uppmärksammas i dagspressen. Men när det äntligen gör det så är det ett lågvattenmärke av en unik magnitud:

http://www.gt.se/kronikorer/karinolsson/1.1703609/karin-olsson-jag-trodde-audiofilen-hade-dott-ut

The_RobRoy
2009-09-14, 19:46
Det är ju inte ofta Hifi (aldrig kanske är ett bättre ord) uppmärksammas i dagspressen. Men när det äntligen gör det så är det ett lågvattenmärke av en unik magnitud:

http://www.gt.se/kronikorer/karinolsson/1.1703609/karin-olsson-jag-trodde-audiofilen-hade-dott-ut

Jag vet, läste den igår. *gah!*

OggeP
2009-09-14, 20:15

Jag såg också den. Pinsamt dåligt.

Är det någon av er som har köpt den nya Beatles-boxen?

The_RobRoy
2009-09-14, 20:18
Är det någon av er som har köpt den nya Beatles-boxen?

Har "köpt" båda om vi säger så

Är dock inget Beatles fan, verkar va helt OK kvalité. Inget loudness-war

Mehdi
2009-09-25, 16:38
Har precis fått hem mitt nya ljudsystem och kopplar in till datorn och hör ett surrande ljud när musik inte spelas. Jag hör även antyndan av ett surr även när material spelas upp, känns som lägsta nivån är för hög och skickar ut något crap från ljudkortet. Någon ide hur man kan lösa detta?

Grahn
2009-09-25, 16:50
Har precis fått hem mitt nya ljudsystem och kopplar in till datorn och hör ett surrande ljud när musik inte spelas. Jag hör även antyndan av ett surr även när material spelas upp, känns som lägsta nivån är för hög och skickar ut något crap från ljudkortet. Någon ide hur man kan lösa detta?

Spänningskillnader mellan dator och stereo månne......
Du behöver kanske en skiljetransformator

http://www.hifiklubben.com/image/products/ARGGLIBK_1_m.jpg

Litecore
2009-09-25, 18:48
testa och flytta strömkontakten på datorn till samma som stereon eller vice versa och se om det slutar..
hjälper det beror brummet på att du har olika jordslingor som "stör ut varandra", väldigt enkelt förklarat :]

Mehdi
2009-09-25, 19:58
testa och flytta strömkontakten på datorn till samma som stereon eller vice versa och se om det slutar..
hjälper det beror brummet på att du har olika jordslingor som "stör ut varandra", väldigt enkelt förklarat :]

Tack som fan. Det fungerade :D

Nu, nästa fråga. Vad betyder när man "kör in högtalarna"?

Mehdi
2009-09-26, 03:59
Spänningskillnader mellan dator och stereo månne......
Du behöver kanske en skiljetransformator

http://www.hifiklubben.com/image/products/ARGGLIBK_1_m.jpg

Vart hittar man en sådan? Börjar strular igen med brus.

Yip_man
2009-09-26, 08:14
Nu börjar man sukta efter nya högtalare (beg), börjar bli trött på mina Mirage och vill ha nått som lirar i high-end klass. någon här som vill öppna mina vyer?

Litecore
2009-09-26, 08:39
Tack som fan. Det fungerade :D
Nu, nästa fråga. Vad betyder när man "kör in högtalarna"?
elementen är fortfarande lite styva och behöver mjukas upp för att låta så bra som möjligt..
kan krävas allt mellan 50-300 timmar innan du märker skillnad men det är bara att klicka igång
en playlist i winamp/spotify och låta allt stå på en vecka eller två så blir det kalas till slut !
The Calibrator har ett jättejobbigt inspelningsspår som du kan köra när du inte är hemma ^^

ang. avstörningsfilter så finns det en variant på Kjell & Co (http://www.kjell.com/?item=39607&path=470000000,494010000,494040000,494060000) för 189:- om du har nära dit? ;P

The_RobRoy
2009-09-26, 11:52
Nu börjar man sukta efter nya högtalare (beg), börjar bli trött på mina Mirage och vill ha nått som lirar i high-end klass. någon här som vill öppna mina vyer?

För att fortsätta med samma rundstrålande ljud-ideal som Mirage, men lyfta nivån till riktig high-end:

http://www.canuckaudiomart.com/details/92140-mbl_101_e_speakers_new_condition_silver/

Yip_man
2009-09-26, 13:35
mm, mbl hade varit nått, men inte fan säljs de begagnade så ofta. Har fundrat lite på ML-summit.....

The_RobRoy
2009-09-26, 13:53
mm, mbl hade varit nått, men inte fan säljs de begagnade så ofta. Har fundrat lite på ML-summit.....

Det är väl ett gott tecken att dom inte säljs ofta. Jämför med t.ex. Wilson Watt 8 och alla liknande modeller, tycker man ser 5 par till salu hela tiden..

ML är coola, både stiliga i lägenheten och extremt välljudande. Lite tråkigt med den minimala sweetspoten bara.

Litecore
2009-09-26, 16:24
åhå! vilka högtalare är det du har? jag är på jakt efter begagnade omni 350 :)

V.N
2009-09-26, 16:54
Jag fick ett par Ophelia 340 högtalare idag men jag har ingen subwoofer så tänkte fråga här om det finns någon som duger i 2000 kronors klassen?

Kan absolut 0 om högtalare & ljud..

Litecore
2009-09-26, 18:15
vad har du för stärkare V.N ?

V.N
2009-09-26, 18:43
Centrum titan 500

Litecore
2009-09-26, 20:52
nu är ju jag verkligen den sista som borde kasta sten i glashus, men tråden heter trots allt "tvåkanal"..
fast det har vart en sjukt bra dag och jag känner mig extremt snäll så här har du ett par tips ändå ;)
XTZ 99 W8.16, Proson Rumble R-8, MindTech S-10 och allt som kommer från Audio Pro i den prisklassen
är bra; Bravo, Sub+, Allroom & Avanti.. jag har själv ägt två stycken och du kommer inte bli besviken..

Morrris
2009-09-26, 22:48
Jag lurar på om jag ska ta och svänga ihop en sub till mina SQ-50l... Ska jag?!

Yip_man
2009-09-27, 07:42
åhå! vilka högtalare är det du har? jag är på jakt efter begagnade omni 350 :)

Just nu ett par Mirage M3

Mehdi
2009-09-27, 16:35
elementen är fortfarande lite styva och behöver mjukas upp för att låta så bra som möjligt..
kan krävas allt mellan 50-300 timmar innan du märker skillnad men det är bara att klicka igång
en playlist i winamp/spotify och låta allt stå på en vecka eller två så blir det kalas till slut !
The Calibrator har ett jättejobbigt inspelningsspår som du kan köra när du inte är hemma ^^

ang. avstörningsfilter så finns det en variant på Kjell & Co (http://www.kjell.com/?item=39607&path=470000000,494010000,494040000,494060000) för 189:- om du har nära dit? ;P

Hörru, jag har prövat koppla in mina hörlurar till ljudkortet och får samma sur i lurarna. Har det någon betydelse i sammanhanget? Har tidigare kört via optisk utgång från ljudkortet så aldrig använt 3.5mm utgångarna så aldrig varit om liknande. Ska jag slå till på avströmningsfiltret ändå?

Litecore
2009-09-27, 17:22
kanske är ett värdelöst ljudkort? ^^

Mehdi
2009-09-27, 23:44
Okej, nu vet jag vad det är. Läckström som fuckade jordningen. Ena handen på chassit och andra på elementet = solved.

skaparn
2009-09-28, 20:56
Sjukt värd hifi (http://www.bukowskis.se/auctions/H022/93-stereoanlaggning-bestaende-av-jvc-skivspelare-sony-forstarkare-samt-hogtalare)

Litecore
2009-09-28, 20:59
hundra lök?!

hahavaffan
2009-09-28, 21:02
Lätt värt det!!!!11111 En kändis har ägt det, så feeettt!!!111eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeettfyfan

-AG-
2009-09-28, 21:51

Mitt tips är att lyssna. Jag tycker personligen inte att ML lyckas integrera panelerna med det dynamiska elementet i basen. Om du vill ha paneler tycker jag att Quad är ett mycket bättre val, tex 2905. Alternativt Magnepan 3.6, men då har man samma problem med smal swetspot, men iaf trevligare än ML.

The_RobRoy
2009-09-28, 22:02
Jag tycker personligen inte att ML lyckas integrera panelerna med det dynamiska elementet i basen.

Håller faktiskt med på den punkten. Har bara lyssnat på 1 ML modell med bas-element. CLX har jag också lyssnat på, dom funkade inte alls, ingen bas. Med två subwoofers är dom kanske grymma dock, men känns sjukt att köpa en så dyr högtalare och behöva köpa till subwoofers.

tp_88
2009-09-28, 22:15
Kan man säga något generellt om hur man bör placera högtalare i ett rum med snedtak? Är högtalarna mot väggen med snedtak, eller snedtaket bakom lyssningsplatsen att föredra?

Högtalarna placeras ganska nära väggen (ca 30cm från väggen vid golvnivå) och snedtaket börja slutta 85cm ovanför golvet, högtalarna är 110cm höga.

PowPow
2009-09-28, 23:08
Vad kör ni för några högtalarkablar?

För tillfället kör jag oterminerade Van den hul Snowline-kablar, och de funkar ju bra. Har gömt dem i stativen och när de sen går ut vid golvet så syns dem inte...

Men.. Nu har jag möblerat om lite, och det hela slutade med att högtalarna hamnade längre ut från väggen än tidigare. Då syns alltså kabeln längs golvet, och de vita Snowline-kablarna ser ju jäkligt mesiga ut.
Funderar på att köpa ett par terminerade med kabelstrumpa.

Men de enda som var billiga på 3 meter var typ Proson.. och det känns väl inte helt okej i hjärtat. Tips?

Kanske diy med mina snowline..

Litecore
2009-09-29, 00:21

beställde ett par Xindak SC-01 från hifibörsen för lite mer än ett år sen..
vet inte om det låter så himla annorlunda jämfört med de oterminerade
supra ply 3.4 som jag körde innan - men det ser snyggare ut i alla fall :)

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=234428.jpg

PowPow
2009-09-29, 00:26
beställde ett par Xindak SC-01 från hifibörsen för lite mer än ett år sen..
vet inte om det låter så himla annorlunda jämfört med de oterminerade
supra ply 3.4 som jag körde innan - men det ser snyggare ut i alla fall :)

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=234428.jpg

Har kikat runt lite under kvällen, och kom faktiskt fram till att just Xindak kan funka. Om längden räcker.. får mäta imorgon.

Litecore
2009-09-29, 00:28
Har kikat runt lite under kvällen, och kom faktiskt fram till att just Xindak kan funka. Om längden räcker.. får mäta imorgon.
maila nyss nämnda affär och säg vad du vill ha och fråga om dom kan ordna det,
jag hittade nämligen inte exakt de längder och modeller jag var ute efter när jag
letade men det var inga problem alls, bara att slanta upp och vänta nån vecka ;P
sen fick jag mina banan-banan (original banan-gaffel) och en kort centerkabel på 1m :D

PowPow
2009-09-29, 00:39
maila nyss nämnda affär och säg vad du vill ha och fråga om dom kan ordna det,
jag hittade nämligen inte exakt de längder och modeller jag var ute efter när jag
letade men det var inga problem alls, bara att slanta upp och vänta nån vecka ;P
sen fick jag mina banan-banan (original banan-gaffel) och en kort centerkabel på 1m :D

Bra tips, tackar :)

Yip_man
2009-09-29, 07:48
Mitt tips är att lyssna. Jag tycker personligen inte att ML lyckas integrera panelerna med det dynamiska elementet i basen. Om du vill ha paneler tycker jag att Quad är ett mycket bättre val, tex 2905. Alternativt Magnepan 3.6, men då har man samma problem med smal swetspot, men iaf trevligare än ML.

nä nackdelen är väl just sweetspoten. Gillar inte MG alls faktiskt, quad är lite bättre men det är inte nån allroundhögtalare. Har jagat ett par infinity IRS beta länge tror de hade passat mig som hand i handsken annars

petersson
2009-09-29, 08:44

För tillfället kör jag oterminerade Van den hul Snowline-kablar, och de funkar ju bra. Har gömt dem i stativen och när de sen går ut vid golvet så syns dem inte...

Men.. Nu har jag möblerat om lite, och det hela slutade med att högtalarna hamnade längre ut från väggen än tidigare. Då syns alltså kabeln längs golvet, och de vita Snowline-kablarna ser ju jäkligt mesiga ut.
Funderar på att köpa ett par terminerade med kabelstrumpa.

Men de enda som var billiga på 3 meter var typ Proson.. och det känns väl inte helt okej i hjärtat. Tips?

Kanske diy med mina snowline..

Haha jag har enkardelig elkabel som jag lött fast banankontakter på. Läste nån guide om det på faktiskt.se :D Dom blev väldigt stela men ligger iaf på plats när jag väl böjt till dom som jag vill ha.

Till mitt andra par högtalare har jag lött fast vanlig vit lampsladd direkt på filtret. Den sladden är tunn och smidig.

Litecore
2009-09-29, 15:46
fan vad skumt, mina datorhögtalare börjar helt plötsligt muppa med ljudet. klipper liksom ett par gånger
per sekund och missar frekvenser samt sprakar och låter helt jävla spräckta. lät hur bra som helst nyss :/

får ta och snabba på mitt tvåkanalsprojekt med nuforcen innan z-3e:orna ger upp helt och hållet !

-AG-
2009-09-29, 16:37
Håller faktiskt med på den punkten. Har bara lyssnat på 1 ML modell med bas-element. CLX har jag också lyssnat på, dom funkade inte alls, ingen bas. Med två subwoofers är dom kanske grymma dock, men känns sjukt att köpa en så dyr högtalare och behöva köpa till subwoofers.

Fast CLX har ju inte det problemet jag beskriver då de inte har ett dynamiskt baselement.

EDIT: Eller tänker jag fel nu... CLS har iaf bara panel.

-AG-
2009-09-29, 16:49
nä nackdelen är väl just sweetspoten. Gillar inte MG alls faktiskt, quad är lite bättre men det är inte nån allroundhögtalare. Har jagat ett par infinity IRS beta länge tror de hade passat mig som hand i handsken annars

Klart att Quad är allround, men kanske inte disco :D. Iaf senaste modellen, 2905 kan man spela rätt så högt med.

Det är ett par IRS Sigma och IRS Epsilon ute på hifimagasinet.

Yip_man
2009-09-29, 20:23
Klart att Quad är allround, men kanske inte disco :D. Iaf senaste modellen, 2905 kan man spela rätt så högt med.

Det är ett par IRS Sigma och IRS Epsilon ute på hifimagasinet.

Jo jag har sett det, tyvärr är de inte riktigt i den klassen jag söker.

tp_88
2009-09-29, 23:08
Kan man säga något generellt om hur man bör placera högtalare i ett rum med snedtak? Är högtalarna mot väggen med snedtak, eller snedtaket bakom lyssningsplatsen att föredra?

Högtalarna placeras ganska nära väggen (ca 30cm från väggen vid golvnivå) och snedtaket börja slutta 85cm ovanför golvet, högtalarna är 110cm höga.
Ingen? :em:

Pudzianovski
2009-09-29, 23:13

Ett tråkigt svar men men. Det beror på vad du tycker låter bäst. Generellt så ändrar jag alltid efter vad jag själv tycker låter bäst och bryr mig sällan om vad man "ska" göra.

The_RobRoy
2009-09-29, 23:14

Kan bara spekulera i det blir mycket reflexer mot lyssnaren, både vägg och tak reflexen studsar tillbaks på lysningspositionen. Kanske dämpa taket?

Gissar bara, aldrig lyssnat i ett sådant rum. Du får experimentera själv.

tp_88
2009-09-29, 23:15
Ett tråkigt svar men men. Det beror på vad du tycker låter bäst. Generellt så ändrar jag alltid efter vad jag själv tycker låter bäst och bryr mig sällan om vad man "ska" göra.
Givetvis, men det är inte överdrivet kul att möblera om i "onödan" bara för att testa, om det sannolikt blir sämre. :)

mangs
2009-09-30, 18:53
Jag har provat båda alternativen när jag bodde hemma och rent allmänt skulle jag om det var möjligt placera högtalarna längs den hela väggen och sedan ha lyssningspositionen någonstans framför den sneda väggen, gärna en bit ut om det går. När jag placerade tvärtom blev basen oerhört bumlig.

Har by the way varit förbi Hifi-klubben idag och lånat hem en DACmagic. TÄnkte främst använda denna till min squeezebox classic v3 som iofs har en ok DA-omvandlare men jagtror att den blir spöad av Dacmagic. En annan bra finess är att man kan koppla den till vilken dator som helst med USB och då dessutom agera ljudkort vilket kommer ge mycket bättre ljud än de oftast undermåliga ljudkorten. Kan även koppla inPS3 Xbox mm och då få helt ok kvalité ut. Kommer utvärdera denna under en veckas tid, återkommer med resultat.

PowPow
2009-09-30, 18:56
Jag har provat båda alternativen när jag bodde hemma och rent allmänt skulle jag om det var möjligt placera högtalarna längs den hela väggen och sedan ha lyssningspositionen någonstans framför den sneda väggen, gärna en bit ut om det går. När jag placerade tvärtom blev basen oerhört bumlig.

Har by the way varit förbi Hifi-klubben idag och lånat hem en DACmagic. TÄnkte främst använda denna till min squeezebox classic v3 som iofs har en ok DA-omvandlare men jagtror att den blir spöad av Dacmagic. En annan bra finess är att man kan koppla den till vilken dator som helst med USB och då dessutom agera ljudkort vilket kommer ge mycket bättre ljud än de oftast undermåliga ljudkorten. Kan även koppla inPS3 Xbox mm och då få helt ok kvalité ut. Kommer utvärdera denna under en veckas tid, återkommer med resultat.

Avlägg rapport sen också! :)

Har funderat på det där med USB:n... Skulle det gå att koppla in en Ipod till magicen, måntro? Det finns ju många lösningar som klarar av attt få signalen skickat till sig digitalt från ipoden. Det hade varit skitbra ju.

mangs
2009-09-30, 18:58
Just det, köpte ett par micropodar enligt ovan till min dotters rum. Jag har börjat bli less på att lyssna på barnmusik med usel kvalité.

Designen är faktiskt helt ok och passar in bra. Ljudet är än så länge lite platt. Att bas saknas är väl ganska självklart men utöver det låter det än så länge lite instängt, kommer förhoppningsvis lossna efter lite inspelning för i övrigt låter de ok och inte så färgat som så många andra mini-högtalare.

mangs
2009-09-30, 19:00
Avlägg rapport sen också! :)

Har funderat på det där med USB:n... Skulle det gå att koppla in en Ipod till magicen, måntro? Det finns ju många lösningar som klarar av attt få signalen skickat till sig digitalt från ipoden. Det hade varit skitbra ju.

Yes, rapport kommer. Tror inte det fungerar direkt från en Ipod dock utan det krävs nog en dator med OS så att Magicen dyker upp som en form av externt ljudkort.

tp_88
2009-09-30, 20:06
Kanon, har jag orken till helgen så ska jag nog möblera om lite och testa! :thumbup:

Yip_man
2009-09-30, 20:37
jag har haft ett par apogee i ett sånt rum. de lät klart bäst med högtalarna med sendtak bakom sig, en bit ut dock.

Litecore
2009-09-30, 21:32
Just det, köpte ett par micropodar enligt ovan till min dotters rum. Jag har börjat bli less på att lyssna på barnmusik med usel kvalité.

Designen är faktiskt helt ok och passar in bra. Ljudet är än så länge lite platt. Att bas saknas är väl ganska självklart men utöver det låter det än så länge lite instängt, kommer förhoppningsvis lossna efter lite inspelning för i övrigt låter de ok och inte så färgat som så många andra mini-högtalare.
tror du dom funkar bättre i ett mindre rum, jag funderar på att köpa ett par
själv och ha som datorhögtalare..
du får gärna lämna rapport om ett par hundra timmar också med ett nytt intryck :)

mangs
2009-10-01, 21:48
Om man inte lyssnar så högt och är basnarkoman duger de helt ok. Man kan ju även kompletera med en separat sub men även då är det begränsat med ljudtryck de kan lämna ifrån sig innan ljudet komprimeras. Har inte lyssnat så mycket på dem mer än någon enstaka låtar så jag måste låta dem spelas in.

Återkommer med rapportering ang DACMagicen och där kommer jag lämna ett betydligt mer utförligt test än för Micropoddarna.

OggeP
2009-10-09, 20:26
Sådär, nu sitter jag och har precis kopplat in min nya rigg. Det blev en begagnad naimrigg med 112x/150X CD5 och en Flatcap2. Jag har bara hunnit lyssna någon timme, men allt är bättre än min Nait 5i/CD5i som också lät väldigt bra för sitt pris.

Det är bättre separation mellan instrumenten, sången framträder tydligare, diskanten är klarare och basen mer definierad. Den låter väldigt lik Nait5i/Cd5i, men allt är bättre kan man sammanfatta det hela med.

Jag återkommer med mer synpunkter senare.

skaparn
2009-10-10, 08:21
Det här kanske har mer i inredningstråden att göra, men det är skillnad på tipsen från hifientusiaster och inredningsentusiaster, så jag testar här först.

Jag är färd med möblera lite i hemmet och min (tänkta) temporära lösning på stereomöbel med en liten hylla från IKEA ska äntligen bli före detta. Men tyvärr är många av de HiFi-möbler jag kollat på tämligen stora och inte snygga någonstans. Jag ska fortsätta min forskning på några av stadens butiker till veckan, men välkomnar inspiration.

Har någon ett bra tips på en möbel modell mindre? Jag tänkte bara ställa en CD och en stärkare på den.

skaparn
2009-10-25, 15:01
Det här kanske har mer i inredningstråden att göra, men det är skillnad på tipsen från hifientusiaster och inredningsentusiaster, så jag testar här först.

Jag är färd med möblera lite i hemmet och min (tänkta) temporära lösning på stereomöbel med en liten hylla från IKEA ska äntligen bli före detta. Men tyvärr är många av de HiFi-möbler jag kollat på tämligen stora och inte snygga någonstans. Jag ska fortsätta min forskning på några av stadens butiker till veckan, men välkomnar inspiration.

Har någon ett bra tips på en möbel modell mindre? Jag tänkte bara ställa en CD och en stärkare på den.

Jag har hittat en på HiFi-klubben som jag är rätt sugen på. Vad tror ni om denna (http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hi-fitv-moebler/vm_acoustics_s3_rack_svart.htm), någon som testat? Jag ska försöka hinna in på Sveavägen imorgon och kolla om de har den, jag ringde just till Kungens Kurva och de har den i silver, och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken som är snyggare, och dessutom passar min anläggning bäst.

http://www.hifiklubben.com/image/products/VMS3_1_m.jpg

http://www.hifiklubben.com/image/products/VMS3_4_m.jpg

ossie
2009-10-25, 17:33
Jag har hittat en på HiFi-klubben som jag är rätt sugen på. Vad tror ni om denna (http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hi-fitv-moebler/vm_acoustics_s3_rack_svart.htm), någon som testat? Jag ska försöka hinna in på Sveavägen imorgon och kolla om de har den, jag ringde just till Kungens Kurva och de har den i silver, och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken som är snyggare, och dessutom passar min anläggning bäst.

Jag hade den tidigare fast den modellen som står på golvet. Hade "tung" hifi på den så kändes inte som att modellen som bara sitter på väggen skulle hålla.
Estetiskt var jag mkt nöjd då möbeln inte syntes och man la ögonen på de fina apparaterna istället.

Litecore
2009-10-25, 17:35
ser bra ut, men kan man på något sätt justera luckorna eller vad det nu är mellan hyllplanen
för att få plats med kablar eller må man kapa den själv? ser inte hur det är tänkt på bilden..
prisjakt har ganska nyligen lagt till en kategori som heter just hifi-möbler (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=138) också, sett den? :)

Spiffy
2009-10-25, 17:36
Är det möjligt att gömma kablar i fästet till väggen?

ossie
2009-10-25, 17:41
Hittade till o med en bild

http://img2.imageshack.us/img2/6836/sdsdwf.jpg

hultman
2009-10-25, 17:52
[QUOTE=skaparn;3949202]Jag har hittat en på HiFi-klubben som jag är rätt sugen på. Vad tror ni om denna (http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hi-fitv-moebler/vm_acoustics_s3_rack_svart.htm), någon som testat? Jag ska försöka hinna in på Sveavägen imorgon och kolla om de har den, jag ringde just till Kungens Kurva och de har den i silver, och jag har inte riktigt bestämt mig för vilken som är snyggare, och dessutom passar min anläggning bäst.

Om jag inte missminner mig så har du Primarelektronik i svart? En bild på rummet är ju en förutsättning för att kunna bedöma huruvida glasskivemöbler passar in eller inte. Själv tycker jag att det oftast ser lite tråkigt och billigt ut med glas, men det är väl en smaksak.

Fler hyllor betyder incitament till att införskaffa skivspelare :D

http://soundations.com/images/SPIDERSILVERNAD.JPG
http://www.fidelisav.com/images/photo.naim.5series.large.jpg
http://www.lovanusa.com/images/L-LE4CS-HF41_a.jpg

Eller kanske detta i valnöt?
http://www.holdthemusic.co.uk/images/HIFI/ref/reference%20rack.jpg

skaparn
2009-10-25, 19:40
Hittade till o med en bild

[.IMG]http://img2.imageshack.us/img2/6836/sdsdwf.jpg[/IMG]

Topp! Tackar för input. Jag har inte fullt så tung hifi, men tänkte faktiskt inledningsvis ställa min iMac på översta skivan som nog väger mer än min Primare-stärkare. Men mycket tyngre än så blir det inte. Jag tilltalas av att möbeln är väggmonterad och nästan inte syns. Jag tycker att så många HiFimöbler annars är klumpiga.

skaparn
2009-10-25, 19:44
ser bra ut, men kan man på något sätt justera luckorna eller vad det nu är mellan hyllplanen
för att få plats med kablar eller må man kapa den själv? ser inte hur det är tänkt på bilden..
prisjakt har ganska nyligen lagt till en kategori som heter just hifi-möbler (http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=138) också, sett den? :)

Det verkar inte som att man kan justera hyllplanen, vilket är lite synd.

Bra att det finns på prisjakt. Jag stötte faktiskt på den i mitt googlande i morse. Dock så saknar den ett val av väggmonterad. Barnsjukdom hoppas jag.

OggeP
2009-10-29, 17:46
http://img210.imageshack.us/img210/7754/sweetspot.jpg

Nu är de nya prylarna på plats. Det låter riktigt trevligt.

En närbild också.

http://img229.imageshack.us/img229/4671/naim2.jpg

just me
2009-10-29, 19:27
Tycker att dom står lite tätt? Får dom tillräckligt med kylning? Ifs så ska ju dom flesta förstärkare vara riktigt varma för att låta bra men... Eller kör Naim med Klass D (typ ICE-power) ?

OggeP
2009-10-29, 20:08
Tycker att dom står lite tätt? Får dom tillräckligt med kylning? Ifs så ska ju dom flesta förstärkare vara riktigt varma för att låta bra men... Eller kör Naim med Klass D (typ ICE-power) ?

Jo de står lite för tätt. Jag har tänkt köpa ett riktigt hifi-rack, men jag har inte kommit dit än.

Som tur är blir inte Naims prylar så värst varma. De kör Klass-AB.

Pudzianovski
2009-10-29, 20:26
Bild

Vad är det för prylar? (inklusive högtalarna)

OggeP
2009-10-29, 21:29
Vad är det för prylar? (inklusive högtalarna)

Allt är Naim.

Försteg:NAC 112x
Slutsteg: NAP 150x
Cd: CD5
Flatcap2 (Extern strömförsörjning till CD5 och 112x)

Högtalare är Naim Allae och högtalarkablar är NAC5.

skaparn
2009-10-29, 21:37
Det verkar inte som att man kan justera hyllplanen, vilket är lite synd.

Jepp. man kan justera hyllorna. Men just nu sitter jag mest och är förbannad över att en snygg hifimöbel från ett företag som försöker spela på kvalitet kommer med en felborrad glasskiva. Hålen sitter 2 mm för tätt för att skruva fast på ett av hyllplanen, och det är inte direkt så att jag vågar borra upp ett hål i pansarglas. Får bli att släpa med den till hifiklubben imorgon för att byta.

Dock. Det kommer bli galet snyggt. Jag köpte S4 till slut för flexibilitetens skull.

Litecore
2009-11-02, 19:13
Tack för hjälpen. Det där tycker jag ser vettigt ut, dock funkar inte länken med högtalarna för mig.
Hade tänkt lägga ut kanske 1,5-2000 kr eller liknande, så ett billigt system med andra ord.
Ska fortsätta att kika runt.så!

begagnat är bra om man har en tight budget eftersom det går att spendera närmare oändligt med pengar
på förstärkare och högtalare om man vill.. jag ska försöka hålla mig runt 2000 för både nytt och begagnat.

vill du ha fullstora golvhögtalare eller "räcker" det med något mindre? :)

mangs
2009-11-02, 21:57
Usch ja,

kan ju nämna att jag var på Hifi-mässa i helgen . Det kombinerat med mycket fritid och ett allmänt prylsug har nu gjort att jag fått igenom ett riktigt ljudrum här hemma som just nu ligger i planeringsstadiet. Det skall även fungera som ett TV-rum vardagsrum så jag får inte göra hur jag viull men fruga har godkänt att högtalarna kan stå upp mot 1.5 meter från bakvägg samt att jag dämpar, bakvägg samt första reflexen från högtalarna.

Det kommer bli sköna lyssningsfåtöljer och ny elektronik samt högtalare. Har en del på gång men kommer göra någon form av bilddagbok på hur bygget och rummet gestaltar sig. Kan ju redan nu avslöja att jag siktar på en lösning med separat försteg och stora mono-slusteg alternativt bryggade historier på vajre sida. Eventuellt kommer jag köra aktiv delning men mitt mål är att komma upp i runt 1000W per kanal. Högtalarna är inte bestämda ännu men det kommer bli stora golvare. Fokus skall ligga på:

*Välljud
*Dynamik
*Neutralt ljud
*Bra röståtergivning
*Djupgående bas
*Kunna spela högt utan att låta ansträngt
*Låta bra även på lägre lyssningsnivåer.

Litecore
2009-11-02, 22:21
åh, monoblock *cupid*

bara ordet pånyttföder min ohämmade förkärlek till XINDAK XA8800MNE,
trots att jag aldrig varken sett steget i verkligheten eller lyssnat på det.
det är inte alls vad du är ute efter i effektväg men jag måste bara visa ^^

http://www.lwaudio.co.uk/images/XA8800MNE.JPG

tp_88
2009-11-02, 22:26
Intressant, mangs! Håll oss uppdaterade!

Såg att du skriv lite grann om XTZs nya toppmodell på minhembio, (förutsatt att det är samma mangs) är det kanske en tänkbar kandidat? Även om det är svårt att uttala sig om något som man bara hört på en mässa, hur tyckte du dig att dom stod sig jämfört med andra högtalare i samma prisklass? Lika prisvärda som deras billigare modeller?

Yip_man
2009-11-03, 08:04
Det mesta lät skit på mässan så jag tror det blir svårt med ett uttalande. De flesta verkar överrens om att xtz inte lyckades med uppställningen.

mangs
2009-11-03, 21:34
Jodå, det var jag som skrev ang XTZ. Till att börja med kan jag säga att jag är grymt imponerad av 99.26orna redan innan jag lyssnade på dem hemma hos en kompis och jag diggar stenhårt deras koncept. Mycket gällande HiFi är ju annars ett rent sätt för tillverkarna att kräma ut så mycket som möjligt från oskyldiga hifi-nördar.

Med detta sagt kan jag ju tänka mig att även XTZ vill tjäna pengar och att de från nu och framöver när de faktiskt har ett namn har större vinstmarginaler på mycket av deras prylar. oavsett vilket så känns så gott som alla deras prylar väldigt privärda. Även dessa Divine-högtalare och de är en möjlig kandidat till mitt nya rum men man skall ha i åtanke att det är rejäla kolosser vi pratar om. Egentligen tror jag en nättare och framför allt billigare kombination med 99.26P och 10.17P skull vara mer bang for the buck. Å andra sidan så kändes verkligen Divine som en dyr högtalre när man kände och klämde på den.

Precis som mycket övrig utrustning på mässan så var den nog lite felplacerad. Om ni vill kan jag lämna lite övriga intryck från mässan. Rent allmänt kan jag säga att det fanns en del mindre okända märken som lät väldigt bra medan vissa bjässar lät som kom och hjälp mig. Kan säga att jag fick upp ögonen för några för mig helt okända tillverkare som hade högtalre i klassen 20-30.000 som spelade jämt med de dyra lirarna Wilson, Canton, mfl.

tp_88
2009-11-04, 01:22
Ja, det är absolut inga dåliga högtalare. Jag har hört 99.36 och 12.18P(var för sig) i hemmiljö och 99.26 i Fyndbörsens demorum, väldigt prisvärda burkar. Det enda jag egentligen hade att anmärka på var att ljudbilden kunde vara bredare, och att dom var ganska sweetspot-känsliga.

Det vore intressant med lite intryck från mässan! Jag minns själv att jag reagerade på hur "dåligt" det lät hos en del företag när jag besökte Arken-mässan förra året, och givetvis helt fantastiskt hos några. Kommer inte glömma Revel/Mark Levinson på ett bra tag. *cupid*

PowPow
2009-11-05, 09:42
Yes, rapport kommer. Tror inte det fungerar direkt från en Ipod dock utan det krävs nog en dator med OS så att Magicen dyker upp som en form av externt ljudkort.

Bildat dig någon uppfattning om DAC-MAgicen? Trivs du med den? Rapport? :)

PowPow
2009-11-12, 20:02
Jag köpte Xindak-kablarna (sc-01). Ser bra ut i alla fall.

Någon eventuell skillnad kan jag inte uttala mig om (hade van der hul snowline-kablar innan, så de är väl egentligen varken bättre eller sämre) eftersom jag bytte källa samtidigt. Från htpc med bra ljudkort till htpc med uselt ljudkort. Så nu har jag med andra ord uselt ljud.

Är i görningen att beställa en DACmagic, för att lösa det problemet. Blir nog till nästa lön.

Yip_man
2009-11-12, 22:12
Vad det du som skicka tjejen att köpa kablar........?

PowPow
2009-11-13, 21:16
Vad det du som skicka tjejen att köpa kablar........?

Jag skickade en tjej (arbetskamrat som bor vid butiken) att köpa dem, haha. Antar att du sålde dem?

Yip_man
2009-11-13, 21:39
Ja, kom en tjej med en lapp och bad om två kablar.

PowPow
2009-11-13, 21:47
Ja, kom en tjej med en lapp och bad om två kablar.

Jag gav henne lappen :D

Men hon fick 4.. Men det var jag som hade missförstått. Jag trode de såldes styckevis, och inte parvis. Men det var ändå inga problem. En annan arbetskamrat tog det andra paret :)

hahavaffan
2009-11-13, 21:57
Vars jobbar du Yip_man?

mangs
2009-12-01, 12:14
He he, även jag är sugen på lite tjockare högtalarkablar. :)

Ursäkta det långa dröjsmålet men här kommer ett litet utlåtande angående DacMagicen.

Nu snurrar den för fullt i mitt system och kontentan är att jag alltid spelar genom den vilket ju borde ge ett bra betyg. Den allra största fördelen som jag ser det är att den har tre digitla ingångar och två analoga utgångar samt en digital dito. Detta kanske känns onödigt vid en första anblick men jag använder alla fullt ut.

Den har alltså två digitala ingångar där man kan välja att köra optiskt eller koaxialt för vardera. Egentligen är det alltså fyra ingångar men bara två kan användas åt gången. Jag kör koaxialt. Vidare ahr den även en USB-ingång vilket är oerhört smidigt då den agerar som ett externt ljudkort till laptops etc. Tyvärr finns ingen fjärrkontroll så att man kan skifta mellan ingångarna men lite motion är bra har jag hört. När det gäller utgångarna kan man köra både XLR och RCA och jag kör XLR vidare till min förstärkare och RCA till min hörlursförstärkare. Sedan kör jag den digitala utgången vidare till en rumskorrigerare med egen DAC. På detta vis kan jag hålla signalen digital hela vägen och sedan avsluta med en D/A. Denna signal skickas sedan vidare till min förtärkare. SOm signalkällor använder jag mig av Squeezebox Classic, en Samsung DVD, PS3 och olika datorer med USB.

I min set up kan jag alltså köra dessa med bra ljudkvalité tack vare DACMagicen. Jag har inte möjlighet att testa mot andra DACar och enligt ryktena är den inte lika bra som Harmony Design eller Benchmark men dessa prodkter är inte heller lika smidiga och prisvärda.

Till lyssningsintrycken då. Eftersom jag framför allt kör min Squeezebox som enligt ryktena har en ok DA blev jag glad att Magicen gav en helt annan känsla till musiken. Jag vet att vissa kommer fnysa åt följande uttryck men "stampa takten"- känslan var påtaglig. Detat oavsett om jag satt och finlyssnade eller satt i rummet bredvid. Man skall ha i åtanke att utnivån från denna pryl är ganska hög vilket gör att man får ha det i åtanke. Vid A/B-tester brukar ju en högre utsignal ge intrycket av bättre ljud. När jag korrigerat för detta blev inte skillnaden lika enorm men åndå påtaglig. Den största skillnaden är troligtvis i de lägre registrena där musiken fick mer kropp och den kändes mer stabil i djupa basgångar. Squeezeboxen är å andra sidan känd för att vara lite tunn. I övriga register låter det som det skall även om jag ibland upplevt en viss vasshet i diskanten. Detta framför allt när jag använder den balanserade utgången.
Jag tycker att ljudbilden blir större och att röster och detaljer återges naturligt och tydligt.

Svårt att utrycka känslorna med ord men totalt sätt låter det bättre. Den stora bonusen är ananrs inkopplingsmöjligheterna.

Det finns även möjlighet att på DACen välja vilken typ av LP-filtrering man vill använda och i ärlighetens namn har jag inte lekt tillräckligt med detta för att kunna uttala mig.

Har man en fullgod CD-spelare i klassen 10.000kr och uppåt som enda signalkälla så är DAC-magic onödig. Har man däremot en eller flera signalkällor med tvivelaktig analog utgång kommer DACMagicen göra ett bra jobb. Speciellt vill jag återigen ge den cred för tre ingångar och lika många utgångar vilket gör den till navet i den mest avancerade setupen.

Kabuto
2009-12-02, 11:22
Jag köpte Xindak-kablarna (sc-01). Ser bra ut i alla fall.

Någon eventuell skillnad kan jag inte uttala mig om (hade van der hul snowline-kablar innan, så de är väl egentligen varken bättre eller sämre) eftersom jag bytte källa samtidigt. Från htpc med bra ljudkort till htpc med uselt ljudkort. Så nu har jag med andra ord uselt ljud.

Är i görningen att beställa en DACmagic, för att lösa det problemet. Blir nog till nästa lön.

Är det din nya asrock htpc som är dålig? Och vad hade du före? jag hade typ tänkt använda en sån till mitt nya system... Kanske borde tänka på något annat?

PowPow
2009-12-02, 11:31
Är det din nya asrock htpc som är dålig? Och vad hade du före? jag hade typ tänkt använda en sån till mitt nya system... Kanske borde tänka på något annat?

Japp. Jag körde X-fi music-ljudkort tidigare. Inte jättebra, men stor skillnad mot det inbyggda i asrocken.

Men du får ju tänka på att jag kör analogt från ljudkortet i detta fall. Gör du inte det så är det ju inga problem.

Kabuto
2009-12-02, 17:04
Aha, nä digitalt var det tänkt..

mangs
2009-12-06, 21:52
Har i helgen köpt en Primare I30 och bytt ut min Vincent 233 som nu har några år på nacken. Vincent har levt upp till förväntningarna och gjort ett ok jobb men nu är det dags för nya krafter. Mina intryck så här långt att musikerna nu känns betydligt mer närvarande i mitt rum och att hela ljudbilden känns mer samlad. Lite lugnare och mjukare ljud. Har inte lyssnat jättemycket än så länge men jag är nöjd.

http://www.infidelity.com.br/IMAGES/primare/i30t.jpg

capture
2009-12-06, 21:57
He he, även jag är sugen på lite tjockare högtalarkablar. :)

Ursäkta det långa dröjsmålet men här kommer ett litet utlåtande angående DacMagicen.

Nu snurrar den för fullt i mitt system och kontentan är att jag alltid spelar genom den vilket ju borde ge ett bra betyg. Den allra största fördelen som jag ser det är att den har tre digitla ingångar och två analoga utgångar samt en digital dito. Detta kanske känns onödigt vid en första anblick men jag använder alla fullt ut.

Den har alltså två digitala ingångar där man kan välja att köra optiskt eller koaxialt för vardera. Egentligen är det alltså fyra ingångar men bara två kan användas åt gången. Jag kör koaxialt. Vidare ahr den även en USB-ingång vilket är oerhört smidigt då den agerar som ett externt ljudkort till laptops etc. Tyvärr finns ingen fjärrkontroll så att man kan skifta mellan ingångarna men lite motion är bra har jag hört. När det gäller utgångarna kan man köra både XLR och RCA och jag kör XLR vidare till min förstärkare och RCA till min hörlursförstärkare. Sedan kör jag den digitala utgången vidare till en rumskorrigerare med egen DAC. På detta vis kan jag hålla signalen digital hela vägen och sedan avsluta med en D/A. Denna signal skickas sedan vidare till min förtärkare. SOm signalkällor använder jag mig av Squeezebox Classic, en Samsung DVD, PS3 och olika datorer med USB.

I min set up kan jag alltså köra dessa med bra ljudkvalité tack vare DACMagicen. Jag har inte möjlighet att testa mot andra DACar och enligt ryktena är den inte lika bra som Harmony Design eller Benchmark men dessa prodkter är inte heller lika smidiga och prisvärda.

Till lyssningsintrycken då. Eftersom jag framför allt kör min Squeezebox som enligt ryktena har en ok DA blev jag glad att Magicen gav en helt annan känsla till musiken. Jag vet att vissa kommer fnysa åt följande uttryck men "stampa takten"- känslan var påtaglig. Detat oavsett om jag satt och finlyssnade eller satt i rummet bredvid. Man skall ha i åtanke att utnivån från denna pryl är ganska hög vilket gör att man får ha det i åtanke. Vid A/B-tester brukar ju en högre utsignal ge intrycket av bättre ljud. När jag korrigerat för detta blev inte skillnaden lika enorm men åndå påtaglig. Den största skillnaden är troligtvis i de lägre registrena där musiken fick mer kropp och den kändes mer stabil i djupa basgångar. Squeezeboxen är å andra sidan känd för att vara lite tunn. I övriga register låter det som det skall även om jag ibland upplevt en viss vasshet i diskanten. Detta framför allt när jag använder den balanserade utgången.
Jag tycker att ljudbilden blir större och att röster och detaljer återges naturligt och tydligt.

Svårt att utrycka känslorna med ord men totalt sätt låter det bättre. Den stora bonusen är ananrs inkopplingsmöjligheterna.

Det finns även möjlighet att på DACen välja vilken typ av LP-filtrering man vill använda och i ärlighetens namn har jag inte lekt tillräckligt med detta för att kunna uttala mig.

Har man en fullgod CD-spelare i klassen 10.000kr och uppåt som enda signalkälla så är DAC-magic onödig. Har man däremot en eller flera signalkällor med tvivelaktig analog utgång kommer DACMagicen göra ett bra jobb. Speciellt vill jag återigen ge den cred för tre ingångar och lika många utgångar vilket gör den till navet i den mest avancerade setupen.

Då lyckades du märka något som jag inte gjorde. Har testat den 2 ggr och inte märkt någon större skillnad när jag plockat bort den. Ena gången körde jag den över en helg så tid har jag gett den.
Har en squeeze, xtz 99.26, rotel rc1070 och rotel rb1070.

BigForre
2009-12-06, 22:04
Har sökt hjälp på min hembio´s forum, men tänkte att mina trotjänare på kollo kanske kunde hjälpa mig. Klipper in från min hembio;

ctrlv

Hej, har ett problem med min nyinköpta Samsung UE46B7070. Har kopplat den optiska ljudutgången till en DacMagic och det mesta verkade fungera hur bra som helst när jag drog ner lite serier och kikade på. Krånglet började när jag drog ner min första 1080p rulle i formatet mkv. Märkte då att tvn inte hade stöd för formatet DTS och blev lite ledsen. Men jag deppade inte ihop och kodade om ljudet till AC3 och trodde att allt skulle fungera bra. Det gjorde det inte, fick inget felmeddeladen när filmen började, men det var ändå helt tyst. Blev dock förvånad när jag provade att sätta på tvn egna högtalare och fick höra att ljdet fungerade.

Varför skickar den inte ut detta ljud via den optiska digitala ljudutgången?

Hoppas att någon vet vad jag gör för fel =)

Tack på förhand / Anders

Har aldrig haft problem med optiska utgången, den har tagit allt utom DTS, du är säker på att det inte är den mottagande enheten som saknar stöd?

Det är det jag inte riktigt vet. Den mottagande enheten (Cambridge DacMagic) svarar att den tar emot något, eftersom den visar inkommande sample rate på ljudet. Jag inte särskilt insatt, men i mitt huvud borde det fungera så att tvn bearbetar ljudformatet och ut ur den optiska dgitala ljudutgången borde det komma en ljudsignal som är oberoende av vilket format som tvn bearbetat. Visserligen med olika kvalitet, men fortfarande. Eller är jag av fel uppfattning?

Njae den skickar inte PCM ut utan det är tex min förstärkare som avkodar Dolby Digital så det kan säkert vara DAC:en som inte förstår.

Efter att ha kollat på din DAC så ser det väl ut som den är ren stereoavkodare därför förstår den väl inte tex dolby digital...

Från MANUALEN till DacMagic:
Note: This unit only accepts two-channel LPCM digital audio (e.g. Dolby Digital 2.0). You cannot
connect a Dolby Digital 5.1 or a DTS signal as they will not be recognised. If you wish to connect a DVD
or similar device, please ensure that the sound output of your player is set to two-channel PCM.

Tack då mycket för svar, då har jag kommit en liten bit längre på väg i min förståelse. En sak som förvånade lite då är följande; De flesta 1080-filmer i mkv verkar ha ljudformatet DTS, eftersom Tvns mediaspelare inte klarade av DTS använde jag mig av ett program som heter AudioConverter, vilket kodade om DTS till AC3. Där fanns ett val, Downmix to Stereo, formatet blir alltså 2 kanalers AC3. Detta klarade den inte heller.

Du har inte någon aning om varför det inte fungerade, eller om du har någon annan lösning?

Edit: Det går inte att ställa in TVN så att den skickar ut en stereosignal genom den optiska digitala utgången, vilket DacMagicen borde klara?

PowPow
2009-12-07, 08:43
Ah.. Dacmagicen klarar inte att hantera DTS med mera alls. Det hade jag inte tänkt på.

Då kan det bli svårt att göra som jag hade planerat: Koppla in DACMagicen som extern enhet via USB. Då kommer jag inte kunna få något ljud på filmer med flerkanalsljud väl?

Men på en dator går det ju att ställa in så att optiska utgången skicka 2-kanals, så det kan kanske gå? Fast USB hade ju käntws bättre /=

Mangs! Inte lust att testa lite? :D

hahavaffan
2009-12-07, 09:41
Har sökt hjälp på min hembio´s forum, men tänkte att mina trotjänare på kollo kanske kunde hjälpa mig. Klipper in från min hembio;

ctrlv

Hej, har ett problem med min nyinköpta Samsung UE46B7070. Har kopplat den optiska ljudutgången till en DacMagic och det mesta verkade fungera hur bra som helst när jag drog ner lite serier och kikade på. Krånglet började när jag drog ner min första 1080p rulle i formatet mkv. Märkte då att tvn inte hade stöd för formatet DTS och blev lite ledsen. Men jag deppade inte ihop och kodade om ljudet till AC3 och trodde att allt skulle fungera bra. Det gjorde det inte, fick inget felmeddeladen när filmen började, men det var ändå helt tyst. Blev dock förvånad när jag provade att sätta på tvn egna högtalare och fick höra att ljdet fungerade.

Varför skickar den inte ut detta ljud via den optiska digitala ljudutgången?

Hoppas att någon vet vad jag gör för fel =)

Tack på förhand / Anders

Har aldrig haft problem med optiska utgången, den har tagit allt utom DTS, du är säker på att det inte är den mottagande enheten som saknar stöd?

Det är det jag inte riktigt vet. Den mottagande enheten (Cambridge DacMagic) svarar att den tar emot något, eftersom den visar inkommande sample rate på ljudet. Jag inte särskilt insatt, men i mitt huvud borde det fungera så att tvn bearbetar ljudformatet och ut ur den optiska dgitala ljudutgången borde det komma en ljudsignal som är oberoende av vilket format som tvn bearbetat. Visserligen med olika kvalitet, men fortfarande. Eller är jag av fel uppfattning?

Njae den skickar inte PCM ut utan det är tex min förstärkare som avkodar Dolby Digital så det kan säkert vara DAC:en som inte förstår.

Efter att ha kollat på din DAC så ser det väl ut som den är ren stereoavkodare därför förstår den väl inte tex dolby digital...

Från MANUALEN till DacMagic:
Note: This unit only accepts two-channel LPCM digital audio (e.g. Dolby Digital 2.0). You cannot
connect a Dolby Digital 5.1 or a DTS signal as they will not be recognised. If you wish to connect a DVD
or similar device, please ensure that the sound output of your player is set to two-channel PCM.

Tack då mycket för svar, då har jag kommit en liten bit längre på väg i min förståelse. En sak som förvånade lite då är följande; De flesta 1080-filmer i mkv verkar ha ljudformatet DTS, eftersom Tvns mediaspelare inte klarade av DTS använde jag mig av ett program som heter AudioConverter, vilket kodade om DTS till AC3. Där fanns ett val, Downmix to Stereo, formatet blir alltså 2 kanalers AC3. Detta klarade den inte heller.

Du har inte någon aning om varför det inte fungerade, eller om du har någon annan lösning?

Edit: Det går inte att ställa in TVN så att den skickar ut en stereosignal genom den optiska digitala utgången, vilket DacMagicen borde klara?Nu gissar jag iofs bara lite... men Dacmagic kan inte ta emot "färdig" DTS eller DD5.1, utan bara skicka vidare en råström som innehåller DTS eller DD5.1. DTS och DD5.1 ÄR 2-kanaligt egentligen, men det skickas på ett sätt så att dekodern fattar att det är nåt av formaten, och avkodar det som det ska. Dacmagicen vill ha en råsignal, men din TV kan inte hantera DTS eller DD5.1 utan att pilla med ljudströmmen antagligen. Ungefär samma som om man låter windows eller ens uppspelningsprogram på datorn pilla med råströmmen, då kommer du inte heller få ut DTS eller DD5.1 från din dekoder, eftersom den 2-kanaliga råströmmen är förstörd. Antingen kommer det nån firmware till din TV som innehåller en inställning för passthrough vid DTS eller DD5.1, eller så skaffar du en liten HTPC.

nim
2009-12-07, 11:44
Har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Har inbyggd digitaltvmottagare i tv:n med en optisk ljudutgång, i förstärkaren finns det bara RCA-ingångar. :/
Finns det nån adapter optisk/rca?

MasterChief
2009-12-07, 12:37
Har ett problem som jag skulle behöva hjälp med. Har inbyggd digitaltvmottagare i tv:n med en optisk ljudutgång, i förstärkaren finns det bara RCA-ingångar. :/
Finns det nån adapter optisk/rca?

Då behöver du en D/A-omvandlare mellan.

PowPow
2009-12-08, 21:40
Har läst lite angående DAC-magicen, och får inte klarhet i det riktigt. Jag hade tänkt låta DACmagicen hantera allt ljud från min htpc via usb (har iofs spdif och toslink också, men usb kändes hetare. Då kommer det alltså vara både musik, film, spel m.m... kommer det vara ett problem om exempelvis filmerna har ett ljudformat dacmagicen inte klarar av? Den ska ju skicka ut stereo, vilket den gör, men hur sker omkodningen till stereosignal?

Känner mig vilsen här..

Yip_man
2009-12-09, 07:29
Vars jobbar du Yip_man?

http://www.rehifi.se

BigForre
2009-12-09, 08:13
Har läst lite angående DAC-magicen, och får inte klarhet i det riktigt. Jag hade tänkt låta DACmagicen hantera allt ljud från min htpc via usb (har iofs spdif och toslink också, men usb kändes hetare. Då kommer det alltså vara både musik, film, spel m.m... kommer det vara ett problem om exempelvis filmerna har ett ljudformat dacmagicen inte klarar av? Den ska ju skicka ut stereo, vilket den gör, men hur sker omkodningen till stereosignal?

Känner mig vilsen här..

Jag har nu haft min DacMagic i några dagar och inte hunnit testa något i princip, har jobbat mycket, men har försökt reda ut några viktiga punkter för att veta om jag vill behålla TV och DacMagic. Följande ska inte tas med full säkerhet utan det här är så jag förstår det.

DacMagic klarar inte att bli matad med en digital 5.1 signal. Samsung UE46B7070 har inga inställningsmöjligheter för att endast skicka ut 2.0 optiskt (om någon jobbar på Samsung och läser detta så sluta förfölja oss stereofantaster). Det går dock att plocka ut hjälpligt ljud ur tvn via ext, vilket får bli min nödlösning då den optiska skickar skit som jag inte vill ha.

Pow Pow; När du kopplar din dator till DacMagicen via USB så ska det som jag förstår det inte spela någon roll om du spelar upp en film med 5.1-ljud i datorn.

BigForre
2009-12-09, 08:16
Då behöver du en D/A-omvandlare mellan.

Edit, skulle Citera Nim, men förstår nog säkert meningen...aja..

Det är det vår diskussion handlar om, kontrollera då i din TV om det går att sälla om den digitala utsignalen till endast stereo eller liknande. Exempelvis den D/A-omvandlare vi talar om som är till stereobruk kan inte hantera en 5.1 signal. De flesta digitala sändningar går fortfarande i stereo, men fler och fler kommer nog skicka med fler kanalar vad det lider. Och då kan det bli tyst..