handdator

Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14

hultman
2014-10-25, 11:36
Nu har jag bara hittat test av E10, men utifrån det är jag lite skeptisk till E17. E10 har svårt för hörlurar med låg impedans, den är i praktiken bara 16-bitar (ljudet på datorn måste vara ställt till max annars har du snart märkbar degradering av ljudet) och lite för högt brus:
http://nwavguy.blogspot.se/2012/01/fiio-e10-dac.html


Balanserade utgångar är ändå en legitim grej, dvs inget hokus pokus. Fast det betyder självklart inte att det hörs någon skillnad mellan det och t.ex. RCA på 2 meter kabel. Jag har inte testat och jag vet bara att vissa tycker "hurr durr, det ska alltid vara balanserat derp!" medan andra inte anser det spelar någon roll. Vore intressant att se mätningar.

Jag skulle rentav gå så långt som att säga att nästan allt inom hifi är hokus pokus. Eller värre. Det är en religion och en diagnos.
Vad sägs om att t.ex. nämna kablar? Liksom nej, de där kablarna för 100kkr låter inte bättre än något du hittar på Biltema. Sen ska vi inte tala om vansinnet med strömkablar och mackapärmojänger som ska rena den smutsiga elen från uttaget...
Utöver det har vi förstås det pinsamma i att många high-end produkter är sämre än budget produkter. Finns exempel på förstärkare för en halvmiljon som får spö av en enkel NAD för några lappar.

Men iaf... har inte hittat nåt på UDAC3 men det här talar inte väl för den:
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/nuforce-udac-2-drama.html

Just nu funderar jag på att helt enkelt beställa en ODAC och vänta nån månad innan jag skaffar en O2 hörlurförstärkare. Om jag inte har tur och hittar till bra pris på ebay...

Nja. Jag tror inte heller på några magiska skillnader kablar emellan. Men lite gör det säkert. Det är däremot knappast någon flaskhals i budgeten du nämner, förmodligen är det svårt att höra skillnad på dacar och balanserat mot ickebalanserat också. Sen får du gärna länka något vettigt test där en NAD för någon tusenlapp spelat bättre än förstärkare i bilklassen. Visst, ljud är subjektiv men någon måtta får det vara. Jag trodde att jag kopplat fel när jag bytte från en DacMagic till min Hegel HD25 för tio gånger pengarna. Det lät initialt väldigt illa. Men efter ett par dagars tillvänjning och nyfunnen förståelse för att rummet påverkar mer så är man mer tillfreds. Jämförde även direkt mellan dem och hörde stora skillnader. Skillnader som är omöjliga att höra enligt faktiskt-maffian.

hultman
2014-10-25, 11:47
Om du är genuin "icketroende" så är det väl bara att köpa den där stärkaren som spöar allt (trots att det inte är skillnader), kombinera med lakritssnören och avsluta med någon jävla Ino Audio-kombo som alla icketroende gör.

C h r i s
2014-10-25, 15:35
Jag ögnade igenom texten lite snabbt men läste inte allt eftersom... tid.
Jag bläddrade ner till slutsatsen och där skrev han något som jag tyckte var intressant:

Vilka problem syftar han på?

Balanseringsproblem höger/vänster kanal (vilket jag för övrigt hade otroligt mycket av med min M-patch 2), "clipping" etc. Inget av vad han rabblar upp är något jag upplevt med min uDac-3 (Han skriver för övrigt om uDac-2). Så antingen snackar han skit, fått ett måndagsexemplar eller så har de åtgärdat problemen med nya versionen. :)

kalle_banan
2014-10-25, 16:32
Balanseringsproblem höger/vänster kanal (vilket jag för övrigt hade otroligt mycket av med min M-patch 2), "clipping" etc. Inget av vad han rabblar upp är något jag upplevt med min uDac-3 (Han skriver för övrigt om uDac-2). Så antingen snackar han skit, fått ett måndagsexemplar eller så har de åtgärdat problemen med nya versionen. :)

Aha, ok, men om man pratar rent generellt, vad är effekten av att sänka datorvolymen så man kan ratta mer på övriga systemet? Jag har också en uDac-3 och kan inte klaga, sedan jag köpte mitt nya ljudsystem har jag hört mina högtalare gråta av lycka så det säger väl en del :naughty:

Yes
2014-10-25, 19:25
Nja. Jag tror inte heller på några magiska skillnader kablar emellan. Men lite gör det säkert. Det är däremot knappast någon flaskhals i budgeten du nämner, förmodligen är det svårt att höra skillnad på dacar och balanserat mot ickebalanserat också. Sen får du gärna länka något vettigt test där en NAD för någon tusenlapp spelat bättre än förstärkare i bilklassen. Visst, ljud är subjektiv men någon måtta får det vara. Jag trodde att jag kopplat fel när jag bytte från en DacMagic till min Hegel HD25 för tio gånger pengarna. Det lät initialt väldigt illa. Men efter ett par dagars tillvänjning och nyfunnen förståelse för att rummet påverkar mer så är man mer tillfreds. Jämförde även direkt mellan dem och hörde stora skillnader. Skillnader som är omöjliga att höra enligt faktiskt-maffian.
I blindtester går det inte att peka ut dyra och billiga kablar från varandra, alldeles oavsett budget. Undantaget skulle kanske vara just balanserade kablar, beroende på i vilken miljö och vilka längder vi snackar (jag vet som sagt inte om det gör skillnad på kablar i vanlig hemmamiljö, men de dödar effektivt brus och störningar varför de används vid större längder):

http://www.nousaine.com/pdfs/Wired%20Wisdom.pdf

Vitus Audio för en halv förmögenhet:
http://www.stereophile.com/content/vitus-audio-mp-p201-masterpiece-series-phono-preamplifier-measurements

NAD PP3 för loppispris:
http://www.stereophile.com/content/nad-pp-3-digital-phono-preamplifier-measurements

Det är inte subjektivt. NAD;en är betydligt bättre där det räknas som mest, brus och distorsion. Frekvensresponsen skulle jag också ge till NAD;s fördel, även om Vitusen ser mer städad ut (NAD;en är ca 0,25db ifrån att vara helt rak från ~15hz-20Khz - 0,25db skillnad är inte hörbart).

Här är ett intressant blindtest med billig "skitelektronik", inkl lakritssnören, mot dyra saker (typ bättre begagnad småbilsklass, totalt sett):
http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Det är sånt där som gör att jag inte längre intresserar mig för hifi.

Om inte din Hegel HD har konstiga saker för sig eller du jämfört med hörlurar som har dåligt matchad impedans kan du inte höra skillnad. DacMagic är transparent (Hegeln vet jag inte, hittar inga mätningar).

Bara att du flyttar huvudet en decimeter åt ena eller andra hållet är enormt mycket större än mellan dessa DAC;ar. Och då är det normalt sett en väldigt liten skillnad, även om den kan vara hörbar beroende på rumsakustik och hur snäv "hotspot" högtalarna har.

Psykoakustik är också helt omöjligt att undvika. Det går inte att göra något åt det utan är helt enkelt så människan fungerar.

Om du är genuin "icketroende" så är det väl bara att köpa den där stärkaren som spöar allt (trots att det inte är skillnader), kombinera med lakritssnören och avsluta med någon jävla Ino Audio-kombo som alla icketroende gör.
Nja, det är en phono-förstärkare och jag sade aldrig att den spöar allt. Inte heller sade jag att det saknas skillnader. Det beror på vilka komponenter vi talar om och i vilket sammanhang.
Ino Audio är jag inte bekant med mer än att högtalarna är fula som stryk. Herr Öhman är måhända en duktig ingenjör, jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra det, men hans designfilosofi är upp åt väggarna fel. Funktionalitet är ingen ursäkt för dålig design, särskilt inte för tingestar man tittar på varje dag i sitt hem.

---

Apropå vad jag ska köpa behöver jag bara bestämma mig för en DAC och vad högtalarna ska stå på innan jag fixar hem ett par Yamaha HS7. Lyssnade på dem under bättre förutsättningar idag. Basen, som jag var orolig skulle bli för tunn, kommer jag behöva tämja med akustikplattor bakom högtalarna. Fantastiska små saker med riktigt bra prislapp.

Yes
2014-10-25, 22:59
Balanseringsproblem höger/vänster kanal (vilket jag för övrigt hade otroligt mycket av med min M-patch 2), "clipping" etc. Inget av vad han rabblar upp är något jag upplevt med min uDac-3 (Han skriver för övrigt om uDac-2). Så antingen snackar han skit, fått ett måndagsexemplar eller så har de åtgärdat problemen med nya versionen. :)
Han är uppenbarligen kontroversiell men skit snackar han inte. Allt han skriver backas upp av ordentliga mätningar. Sen har han ju visat hur slipstenen ska dras genom att designa en egen DAC som mäter sig med, eller rentav är bättre än, över 10ggr så dyra saker.
Han skriver också att potentiometern (volymkontrollen) är ett lotteri samt, vill jag minnas, andra variabler.
Kanske har de gjort ett bättre jobb med 3;an, eller så vann du lotteriet. I vilket fall som helst är det bra att du sluppit problemen. :)

Aha, ok, men om man pratar rent generellt, vad är effekten av att sänka datorvolymen så man kan ratta mer på övriga systemet? Jag har också en uDac-3 och kan inte klaga, sedan jag köpte mitt nya ljudsystem har jag hört mina högtalare gråta av lycka så det säger väl en del :naughty:
I teorin funkar det ungefär som så att du först degraderar bidjupet, vilket ger mer brus, och sedan förstärker du den brusigare signalen.

Sen finns det flera faktorer som komplicerar det hela. Jag behärskar inte ämnet tillräckligt bra för att fullt förstå och redogöra för dem, men som jag förstår det konverterar t.ex. Windows (Vista och senare) signalen till 24-bit/44.1khz...

Hur mycket det märks i praktiken vet jag inte heller. Jag har hörlurar direkt till ljudkortet. Har jag ljudet ställt på 24-bit/44.1khz finns det inte en chans att höra någon degradering av ljudkvalitén. 16-bit/44.1khz introducerar lite brus vilket indikerar reducerat bitdjup (skillnaden mellan 16- och 24-bit går annars inte att höra).

C h r i s
2014-10-25, 23:26
Han är uppenbarligen kontroversiell men skit snackar han inte. Allt han skriver backas upp av ordentliga mätningar. Sen har han ju visat hur slipstenen ska dras genom att designa en egen DAC som mäter sig med, eller rentav är bättre än, över 10ggr så dyra saker.
Han skriver också att potentiometern (volymkontrollen) är ett lotteri samt, vill jag minnas, andra variabler.
Kanske har de gjort ett bättre jobb med 3;an, eller så vann du lotteriet. I vilket fall som helst är det bra att du sluppit problemen. :)

Troligtvis har de åtgärdat problemen, får man hoppas i alla fall. Märker ingen skillnad mellan ODac, min HRT music streamer 2 samt min nuforce. Använder uDac-3 p.g.a. att den är minst, har volymkontroll samt hörlursingång som stänger av Rca-utgångarna vid anslutning av hörlurar, helt perfekt.


I teorin funkar det ungefär som så att du först degraderar bidjupet, vilket ger mer brus, och sedan förstärker du den brusigare signalen.

Sen finns det flera faktorer som komplicerar det hela. Jag behärskar inte ämnet tillräckligt bra för att fullt förstå och redogöra för dem, men som jag förstår det konverterar t.ex. Windows (Vista och senare) signalen till 24-bit/44.1khz...

Hur mycket det märks i praktiken vet jag inte heller. Jag har hörlurar direkt till ljudkortet. Har jag ljudet ställt på 24-bit/44.1khz finns det inte en chans att höra någon degradering av ljudkvalitén. 16-bit/44.1khz introducerar lite brus vilket indikerar reducerat bitdjup (skillnaden mellan 16- och 24-bit går annars inte att höra).

Konverteras det inte till 32-bit, som sedan nedkonverteras till det bit depth du väljer? Jag kan ha fel...

Yes
2014-10-26, 14:40
Jag tror du har rätt. Datan konverteras till 32-bitars flyttal och sedan till den sample rate och bit depth du har på ditt interface (ljudkort/DAC). Men eh, det är fan inte lätt att hitta bra information om det eftersom man måste sålla bland en enorm massa missuppfattningar...

PowPow
2014-10-27, 22:31
Jag gillar min Pro-ject dac. Gick på 800kr

399kr (http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-audio/signalomvandlare/dac-ljudomvandlare-p68907)? Lär finnas billigare på Ebay etc.

Bra tips.
Pro-jecten känns lite overkill i sammanhanget. Blir nog kjell-dacen, alternativt någon från ebay. Såg att det fanns för knappt över hundringen.

Yes
2014-10-29, 22:34
Apropå DAC;ar blev det tillslut en Steinberg UR22. Billig, designen matchar högtalarna, det smeker min känsla för symmetri med samma tillverkare rakt igenom (för komplett fanboyism blir det snart även ett par Yamaha HPH-MT220), och viktigast av allt så är den tillräckligt väluppfostrad för att ljudmässigt inte gå att skilja från andra väluppfostrade DAC;ar. Nackdelen är väl att den lär ha klenare hörlursutgång än moderkortets inbyggda ljudkort. 6mW @ 40ohm är riktigt sunkigt, men det får bli ett senare problem när jag köper mer trögdrivna lurar (40 ohm och 100db/MW just nu, så det funkar bra).

Hämtade hem alla prylar idag och måste säga att jag är riktigt imponerad. Om jag inte vore så positivt överraskad hade jag nog varit lite bitter och förbannad över att ha slösat så mycket pengar på s.k. "hifi" förr i tiden.

--

Nå, med ronkandet avklarat har jag ett par frågor.

Hur långt isär och hurpass invinklade kan man ha högtalarna utan att förstöra stereobilden och/eller få en yttepytteliten hotspot? Funderar på att skaffa ett par stativ så jag kan ställa dem utanför skrivbordet (140x70cm).

Vet ni några bra och snygga DIY-akustiklösningar?

C h r i s
2014-10-30, 00:30
Nå, med ronkandet avklarat har jag ett par frågor.

Hur långt isär och hurpass invinklade kan man ha högtalarna utan att förstöra stereobilden och/eller få en yttepytteliten hotspot? Funderar på att skaffa ett par stativ så jag kan ställa dem utanför skrivbordet (140x70cm).

Vet ni några bra och snygga DIY-akustiklösningar?

Det spelar inte så jättestor roll, viktigast av allt är att det är symmetriskt. "Optimalt" enligt Yamaha är att du tillsammans med dina högtalare bildar en liksidig triangel, dvs 60 grader i varje hörn. Du får tänka på att du köpt en närfältsmonitor, och därför kommer du alltid att få en smal sweet spot, oavsett vad du gör.

Yes
2014-10-30, 01:13
Det spelar inte så jättestor roll, viktigast av allt är att det är symmetriskt. "Optimalt" enligt Yamaha är att du tillsammans med dina högtalare bildar en liksidig triangel, dvs 60 grader i varje hörn. Du får tänka på att du köpt en närfältsmonitor, och därför kommer du alltid att få en smal sweet spot, oavsett vad du gör.
För att få en liksidig triangel skulle jag behöva sitta en halvmeter längre ifrån högtalarna. Det är bra info, då har jag nåt att utgå ifrån när jag testar. På låg volym är det iaf ingen märkbar skillnad (vid den här tiden på dygnet är det inte läge att dra på volymen - även om jag snart flyttar :D ).
Som det är nu sitter stereobilden som en smäck förutom att den blir lite smal och högtalarna smälter inte in i den (beror iof en hel del på vad jag spelar) eftersom jag sitter så nära dem. Bland annat därför jag funderar på att prova med stativ, samt lite diskret ha bordet längre från väggen.
Det skulle isåfall innebära mer tå-in och jag tror det ger en kinkigare hot-spot. Som de står nu är det inget problem.

agazza
2014-10-30, 07:27
För att få en liksidig triangel skulle jag behöva sitta en halvmeter längre ifrån högtalarna. Det är bra info, då har jag nåt att utgå ifrån när jag testar. På låg volym är det iaf ingen märkbar skillnad (vid den här tiden på dygnet är det inte läge att dra på volymen - även om jag snart flyttar :D ).
Som det är nu sitter stereobilden som en smäck förutom att den blir lite smal och högtalarna smälter inte in i den (beror iof en hel del på vad jag spelar) eftersom jag sitter så nära dem. Bland annat därför jag funderar på att prova med stativ, samt lite diskret ha bordet längre från väggen.
Det skulle isåfall innebära mer tå-in och jag tror det ger en kinkigare hot-spot. Som de står nu är det inget problem.

Köp en mikrofon från ebay och börja nörda med detta och akustiklösningar

http://www.roomeqwizard.com/


Jag kommer göra tavlor med tjock ram och fylla med rockwoll, samt möjligtvis göra någon egen diffusor, men det är långt bort, men man lärs sig mycket genom att laborera lite

Yes
2014-10-30, 08:59
Köp en mikrofon från ebay och börja nörda med detta och akustiklösningar

http://www.roomeqwizard.com/


Jag kommer göra tavlor med tjock ram och fylla med rockwoll, samt möjligtvis göra någon egen diffusor, men det är långt bort, men man lärs sig mycket genom att laborera lite
Det är ingen dum idé. Skulle kunna nörda ner mig rejält med det där. Antar dock att det krävs en riktigt bra mic om det ska bli en tillförlitlig EQ.

Jag vill främst försöka städa upp botten lite. Den är redan väldigt välstädad, men i bastunga låtar förstärks den för mycket av väggen (och i viss mån bordet). Tyvärr är det ju den delen av registret som är svårast att påverka.

Annars märker jag inte av rummet något. Sitter så nära högtalarna att det ljudet kommer direkt.

Det jag tänkt försöka göra är snygga basfällor bakom högtalarna. Bokhyllor gör bra diffusorer. 3x2,4m ryamatta, tjocka gardiner och andra möbler bör ta hand om en hel del. Sen kan jag alltid har tavlor på kilram som är fylld med lämpligt material. Borde kunna bli rätt opti.
Basen är det som är svårt att göra nåt åt, och det är också den som kan störa grannar.

agazza
2014-10-30, 09:23
Det är ingen dum idé. Skulle kunna nörda ner mig rejält med det där. Antar dock att det krävs en riktigt bra mic om det ska bli en tillförlitlig EQ.

Jag vill främst försöka städa upp botten lite. Den är redan väldigt välstädad, men i bastunga låtar förstärks den för mycket av väggen (och i viss mån bordet). Tyvärr är det ju den delen av registret som är svårast att påverka.

Annars märker jag inte av rummet något. Sitter så nära högtalarna att det ljudet kommer direkt.

Det jag tänkt försöka göra är snygga basfällor bakom högtalarna. Bokhyllor gör bra diffusorer. 3x2,4m ryamatta, tjocka gardiner och andra möbler bör ta hand om en hel del. Sen kan jag alltid har tavlor på kilram som är fylld med lämpligt material. Borde kunna bli rätt opti.
Basen är det som är svårt att göra nåt åt, och det är också den som kan störa grannar.

Dom har någon Behringer mic dom rekommenderar, tror jag, som det finns inställningar till i programmet, finns på ebay för under tusenlappen har jag för mig, eller kan man slå på stort och använda XTZ kittet men det är för dyrt anser jag.

Jag använde bara micen som stereon gör sin "room analyzer" med, det är klart att det är fel av mig att använda den, men jag förstod så mycket mer av akustiken bara av att prova.

Jag kom fram till att en annan delning och en annan konfig av bashålen i högtalare och sub gjorde susen.

Jag blev erbjuden hjälp av någon vänlig själ här inne, men det får vänta tills jag skaffar riktigt hus, men det finns några här inne som verkligen har koll på läget och kan analysera mätkurvor åt dig

Minimjölk
2014-10-30, 10:32
Kul att se att fler intresserar sig för rumsakustik. Det finns för de allra flesta väldigt mycket välljud att hämta om man sätter sig in i detta men det är absolut inget man gör i en handvändning. Som ni redan varit inne på så är mätutrustning nästan en förutsättning för att hamna rätt men till syvende och sist är det ju ändå Yess öron och smak som skall vara nöjd. Tycker det verkar som han redan är en bra bit på vägen. En bra utgångspunkt är att försöka dämpa bas i framhörnen och sedan köra absorbering i front end (högtalarväggen) och diffusering i resten av rummet. Om man som du sitter väldigt nära högtalarna minskar behovet normalt sett av detta men det är alltid en fördel att försöka få bort tidiga reflexer i bord, golv och väggen bakom högtalaren. En bra start är att försöka använda rummet och dess möblemang så gott det går för att åstadkomma detta för att sedan se vilka behov man har av absorbering/diffusering.
Om du inte vill snickra själv finns det väldigt prisvärda artiklar hos thomann.de

Yes
2014-10-30, 11:38
Jag ska undersöka den där Behringer-micen lite. 600-700kr är inte så farligt om den är bra.

Kollade Thoman och det var mycket billigare än annat jag hittat. Just nu funderar jag på hur det skulle funka med Auralex corner-fills bakom högtalarna (de som är formade som fyrkantiga rör). Kommer ha en fondvägg bakom skrivbord och det skulle kunna se snyggt ut om de sätts upp med lite mellanrum. Liksom enkla geometriska former i lämplig färg.

Jag är inte så inne på subjektiva uppfattningar om hur det låter (även om det såklart alltid är en faktor när man gör olika prioriteringar är). Vill ha en rak och snygg frekvensåtergivning så musiken låter så nära det som var tänkt som möjligt. Kommer såklart aldrig bli helt opti utan att spendera en hel förmögenhet, men det borde gå att skapa bra förutsättningar med relativt enkla medel.

agazza
2014-10-30, 13:40
Jag ska undersöka den där Behringer-micen lite. 600-700kr är inte så farligt om den är bra.

Kollade Thoman och det var mycket billigare än annat jag hittat. Just nu funderar jag på hur det skulle funka med Auralex corner-fills bakom högtalarna (de som är formade som fyrkantiga rör). Kommer ha en fondvägg bakom skrivbord och det skulle kunna se snyggt ut om de sätts upp med lite mellanrum. Liksom enkla geometriska former i lämplig färg.

Jag är inte så inne på subjektiva uppfattningar om hur det låter (även om det såklart alltid är en faktor när man gör olika prioriteringar är). Vill ha en rak och snygg frekvensåtergivning så musiken låter så nära det som var tänkt som möjligt. Kommer såklart aldrig bli helt opti utan att spendera en hel förmögenhet, men det borde gå att skapa bra förutsättningar med relativt enkla medel.

Jag gjorde som så att jag försökte få kurvan så bra som möjligt först enligt grafen, efter det började jag ställa in den efter mitt tycke. En annan rolig sak du kan installera på mediamaskinen är EQ-APO

http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

med detta skin

http://sourceforge.net/projects/peace-equalizer-apo-extension/



Ta lite före/efterbilder, då kommer du få lov att köpa ett vidvinkelobjektiv också, och det är ju roligt med prylar

Minimjölk
2014-10-30, 13:47
Yes, fundera på om du vill ha ett mer levande ljud med mer kropp eller mer exakthet och bättre stereobild i återgivningen. Kan du idag i bra inspelningar peka ut var de enskilda instrumenten är inmixade eller blir det bara en gröt av det hela? Låter röster som att de kommer från en sångare som står rakt framför dig? Upplever du det som att ffa basgångar är jämna eller har du oroligheter i frekvensgången? är det något register som du idag tycker sticker ut eller är undertryckt. Vad händer när du skruvar upp, låter det bättre eller är det något som du tycker låter sämre, bumlig bas, skrikig och tröttsam diskant etc.
Alla dessa frågor leder till svar ang. i vilken riktning du skall bege dig. :)
Om rummet från början är trevligt att vara i och har en skön ljudmiljö med lämplig efterklang så har man ganska bra förutsättningar att starta med.

Jag brukar när jag hittat högtalarnas bästa placering börja med att absorbera första-reflexen från sidoväggarna så bredbandigt som möjligt då denna ofta förstör stereoperspektivet i ffa mellanregistret. I många rum räcker detta som enda åtgärd för att få ett rejält lyft.

Yes
2014-10-30, 15:51
Bra inspelningar låter levande och har fylligheten som ska finnas där. Inget register sticker ut, de är klara och tydliga utan antydan till gröt. Basgångar och trummor är lätta att följa.
Jag kan peka ut vart olika instrument befinner sig väldigt exakt och röster hamnar precis i mitten (samt en bit bakom högtalarna vilket ger djup i stereobilden).
Det är också så tydligt och detaljerat att jag hör saker som inte ens uppfattas med bra hörlurar.

Mycket djupbas börjar dock gå åt det bumliga hållet. Det är i sig inte så farligt, men det färgar av sig på mellanregistret.
Just den delen blir tydligt förstärkt av väggen. Flyttar jag ut högtalarna mer blir det tightare.

Yes
2014-10-30, 18:01
Jag gjorde som så att jag försökte få kurvan så bra som möjligt först enligt grafen, efter det började jag ställa in den efter mitt tycke. En annan rolig sak du kan installera på mediamaskinen är EQ-APO

http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

med detta skin

http://sourceforge.net/projects/peace-equalizer-apo-extension/



Ta lite före/efterbilder, då kommer du få lov att köpa ett vidvinkelobjektiv också, och det är ju roligt med prylar
Heh, apropå prylar får jag allt lugna mig lite. Det här började liksom med att jag tänkte köpa nåt enkelt och billigt till den nya lyan, bara för att ha nåt. Gamla lägenheten är rätt lyhörd så har inte satsat nåt på ljud där.
I vanlig ordning drog det iväg lite. Nu har jag iallafall något som är avsevärt mycket bättre än jag räknat med. Det betyder ju i sin tur att förutsättningarna måste optimeras genom akustiklösningar...
Samtidigt ska jag förstås ha ny säng, soffa, tv-bänk, lite konst, köksbord, m.m m.m.
Gäller såklart att prioritera. Bra ljud först.

Måste lära mig göra billiga matlådor ;)

tossefar
2014-10-30, 18:58
Jag vet att vi diskuterat dac + hörlursstärkare tidigare i tråden, men jag tycker inte att vi kom fram till något.

Jag letar alltså efter dac + stärkare (separata eller ihop) med USB-ingång. Spektaklet ska driva ett par sennheiser hd650. Jag har inget behov av att bära med mig grejerna, så storlek är ovidkommande. Jag har tittat på objective2 som har fått bra recensioner och även finns i en variant med dac inbyggd. Det enda jag är osäker på är hur strömkontakten fungerar här i sverige...

http://amzn.to/10C83Il

Yes
2014-10-30, 19:07
Jag vet att vi diskuterat dac + hörlursstärkare tidigare i tråden, men jag tycker inte att vi kom fram till något.

Jag letar alltså efter dac + stärkare (separata eller ihop) med USB-ingång. Spektaklet ska driva ett par sennheiser hd650. Jag har inget behov av att bära med mig grejerna, så storlek är ovidkommande. Jag har tittat på objective2 som har fått bra recensioner och även finns i en variant med dac inbyggd. Det enda jag är osäker på är hur strömkontakten fungerar här i sverige...

http://amzn.to/10C83Il
Beställer du från deras hemsida kan du välja en EU-kontakt, så det ska inte vara några konstigheter.

agazza
2014-10-31, 09:01
Denna typ av setup i lysningsrummet vore intressant :)

px3oVGXr4mo

Yes
2014-11-01, 16:18
Synd att det är låst till vart man står som betraktare. Hade varit kul att se gästers reaktioner annars...

---

Apropå akustik lutar det åt att gå full retard ändå. Tänkte börja med en mic och se vad den ger för svar.

Behringer micen som rekommenderades visar sig dock inte vara så bra:
http://www.cross-spectrum.com/weblog/2009/07/

Den skulle säkert funka bra till att bara mäta förändringar och se var eventuella problem ligger, men inget som skulle ge en tillförlitlig EQ.

Finns det några bättre budget-alternativ?

Jag funderar också på det Minimjölk skrev om dämpning. Jag kommer ha en bit ut till framhörnen och bakväggen hamnar på beskedligt avstånd (med soffgrupp, stor tjock matta m.m som lär dämpa en del). Spontant tänker jag att jag nästan kan bortse från dessa.
Väggen bakom högtalarna och bordet verkar dock ha större påverkan. Att bara flytta ut skrivbordet 5cm från väggen gav märkbar effekt (inget dramatiskt men ändå).

Jag kan också rent fysiskt känna basen från väggen, golvet och bordet när jag spelar högt. Måste dock säga att basen ändå låter oförskämt ren, har inget av det där blöta ljudet man kan få när man har kraftig förstärkning från rummet.

Högtalarna står på Auralex MoPads som påstås vara bland de få dämpkuddar som faktiskt städar upp basen. Jag har ingen aning om det stämmer utan det är bara lösa påståenden från olika recensenter. Faktiska mätningar som backar upp det har jag inte hittat (och jag kan ju för egen del undra vad det är för magiskt skumgummi de använder ;) ).

När jag flyttade in och lägenheten stod tom slogs jag ändå av att det var behaglig akustik. Jag hoppas det blir lika bra i nya lyan (verkade så när jag var på visning, men då var den ju inredd också). Bra rum i kombination med närfältsmonitorer som skickar ljudet direkt till öronen borde ge rätt optimala förutsättningar. :)

Hursom tänkte jag börja med en mic och ta det därifrån. Kanske hyra en lite mer high-end pryl om jag kan hitta det.

---

Borde det för övrigt inte diskuteras bra produktioner i en sån här tråd? Vad har ni för favoriter?

Yes
2014-11-03, 10:05
Nya lyan blev inte alls så bra som jag trodde. Hamnar in mot ett hörn med en betongvägg (väggen bakom är annars gips). Det är ändå det mest döda stället i rummet (testat oerhört vetenskapligt genom att klappa händerna på olika ställen och lyssna ;) ).
Det ger en massa konstiga effekter; förstärkt lågbas, som inte alls låter lika tight, manliga röster låter tunna, ljudet är inte alls lika torrt osv.

Tänkte börja med en basfälla i hörnet och ordentliga plattor på väggen bakom högtalrna. Vet inte vilka produkter jag ska kika på dock...

Såhär ser det ut idag:
http://i60.tinypic.com/206kgvk.jpg

(Den fula fondväggen ska för övrigt ersättas med något petroleumgrönt, vita akustikplattor, och ja... kabelhärvan ska städas upp ;) )

agazza
2014-11-03, 11:09
Nya lyan blev inte alls så bra som jag trodde. Hamnar in mot ett hörn med en betongvägg (väggen bakom är annars gips). Det är ändå det mest döda stället i rummet (testat oerhört vetenskapligt genom att klappa händerna på olika ställen och lyssna ;) ).
Det ger en massa konstiga effekter; förstärkt lågbas, som inte alls låter lika tight, manliga röster låter tunna, ljudet är inte alls lika torrt osv.

Tänkte börja med en basfälla i hörnet och ordentliga plattor på väggen bakom högtalrna. Vet inte vilka produkter jag ska kika på dock...

Såhär ser det ut idag:
http://i60.tinypic.com/206kgvk.jpg

(Den fula fondväggen ska för övrigt ersättas med något petroleumgrönt, vita akustikplattor, och ja... kabelhärvan ska städas upp ;) )



Du kan inte montera högtalarna bakom dig istället så du får lite avstånd till högtalarna?

Yes
2014-11-03, 11:36
Du kan inte montera högtalarna bakom dig istället så du får lite avstånd till högtalarna?
Bakom mig? Menar du att vända på steken så högtalarna står ute i rummet? Det skulle gå att göra så, men jag tror inte det tar bort problemet med väggen och som jag förstått det ska högtalarna stå ca 30 cm från en vägg. Sen blir det ju inte lika roligt att poppa i resten av rummet (har ett par äldre högtalare jag ska renovera och matcha med lämplig förstärkare innan jag har annat ljud i vardagsrummet).

Avståndet till högtalarna är inget stort problem dock. Det gör mest att de inte försvinner helt ur ljudbilden. Annars är det väldigt exakt och djup stereobild (röster kommer t.ex. rakt från mitten av väggen).

Väggjäkeln måste jag däremot göra nåt åt. Ljudet är långt ifrån vad det var i gamla lyan.

Ett annat problem är att jag måste hitta nåt lämpligt sätt att få upp högtalarna ca 15 cm. Nya stolen är högre så öronen hamnar ovanför högtalarna. Kanske kan hitta lämpliga stenplattor nånstans...

Spiffy
2014-11-03, 12:33
Kan du inte bara regla ut en bit och göra en dämpad vägg?

agazza
2014-11-03, 12:37
Kan du inte bara regla ut en bit och göra en dämpad vägg?

+ flytta ut skrivbordet kanske och montera högtalarna på väggfästen ut från väggen, jag känner fortfarande att Yes sitter för nära elementen, men det är bara jag det.

Spiffy
2014-11-03, 12:41
+ flytta ut skrivbordet kanske och montera högtalarna på väggfästen ut från väggen, jag känner fortfarande att Yes sitter för nära elementen, men det är bara jag det.

När du ändå ska hålla på och regla, så tycker jag du kan passa på att göra ett dolt utrymme i väggen där du kan gömma datorn. Sen göra konsoler ut från väggen att lägga bordsskivan på. Så slipper du se både den fula datorn, sladdarna och bordsbenen.

hultman
2014-11-03, 14:26
I blindtester går det inte att peka ut dyra och billiga kablar från varandra, alldeles oavsett budget. Undantaget skulle kanske vara just balanserade kablar, beroende på i vilken miljö och vilka längder vi snackar (jag vet som sagt inte om det gör skillnad på kablar i vanlig hemmamiljö, men de dödar effektivt brus och störningar varför de används vid större längder):

http://www.nousaine.com/pdfs/Wired%20Wisdom.pdf

Vitus Audio för en halv förmögenhet:
http://www.stereophile.com/content/vitus-audio-mp-p201-masterpiece-series-phono-preamplifier-measurements

NAD PP3 för loppispris:
http://www.stereophile.com/content/nad-pp-3-digital-phono-preamplifier-measurements

Det är inte subjektivt. NAD;en är betydligt bättre där det räknas som mest, brus och distorsion. Frekvensresponsen skulle jag också ge till NAD;s fördel, även om Vitusen ser mer städad ut (NAD;en är ca 0,25db ifrån att vara helt rak från ~15hz-20Khz - 0,25db skillnad är inte hörbart).

Här är ett intressant blindtest med billig "skitelektronik", inkl lakritssnören, mot dyra saker (typ bättre begagnad småbilsklass, totalt sett):
http://matrixhifi.com/ENG_contenedor_ppec.htm

Det är sånt där som gör att jag inte längre intresserar mig för hifi.

Om inte din Hegel HD har konstiga saker för sig eller du jämfört med hörlurar som har dåligt matchad impedans kan du inte höra skillnad. DacMagic är transparent (Hegeln vet jag inte, hittar inga mätningar).

Bara att du flyttar huvudet en decimeter åt ena eller andra hållet är enormt mycket större än mellan dessa DAC;ar. Och då är det normalt sett en väldigt liten skillnad, även om den kan vara hörbar beroende på rumsakustik och hur snäv "hotspot" högtalarna har.

Psykoakustik är också helt omöjligt att undvika. Det går inte att göra något åt det utan är helt enkelt så människan fungerar.


Nja, det är en phono-förstärkare och jag sade aldrig att den spöar allt. Inte heller sade jag att det saknas skillnader. Det beror på vilka komponenter vi talar om och i vilket sammanhang.
Ino Audio är jag inte bekant med mer än att högtalarna är fula som stryk. Herr Öhman är måhända en duktig ingenjör, jag är inte tillräckligt kunnig för att avgöra det, men hans designfilosofi är upp åt väggarna fel. Funktionalitet är ingen ursäkt för dålig design, särskilt inte för tingestar man tittar på varje dag i sitt hem.

---

Apropå vad jag ska köpa behöver jag bara bestämma mig för en DAC och vad högtalarna ska stå på innan jag fixar hem ett par Yamaha HS7. Lyssnade på dem under bättre förutsättningar idag. Basen, som jag var orolig skulle bli för tunn, kommer jag behöva tämja med akustikplattor bakom högtalarna. Fantastiska små saker med riktigt bra prislapp.

I blindtest med halvhyggliga saker folk aldrig lyssnat på är det svårt att höra stora eller små skillnader mellan grejer, nej. Men ljudminnet är kort och det är svårt att jämföra under förutsättningar du inte är bekant med. Dina mätningar ger jag inte mycket för, det är teoretiska värden och du vet inte om de signaler de arbetat med är representativa för något.

Det är inte så jävla svårt som folk försöker göra det till. Lyssna själv och avgör. Hör du ingen skillnad mellan din anläggning för några tusenlappar och någon för miljontals kronor så är det väl skönt för dig. Då är din hobby väldigt billig relativt vad den ger dig. Jag tycker mig ha ganska hyggliga referenser för ljud efter att ha varit runt och lyssnat och jämfört själv. Psykoakustik säger du men det förklarar inte varför man har lyssnat på komponenter man tidigare bestämt sig för att köpa men plötsligt ångrar sig till förmån för en produkt man inte tycker är snygg eller passar in.

Nej, min Hegel låter helt annorlunda än min DacMagic. Jag skiter fullständigt i vad mätningar försöker påskina men jag hör skillnad. Med tanke på att jag sitter i samma rum och lyssnar på samma låtar så pass många gånger om så märker jag ganska små förändringar i särskilda partier. Kablarna ska jag inte påstå att jag hört skillnad mellan, bristande ljudminne gör det svårt att jämföra, men dacarna har jag testat genom att byta ingångar snabbt.

Du rabblar upp ganska spännande beskrivningar av hur det låter hos dig. Jag skulle nog kalla dem typiska för ormolje-/hifientusiaster. Du säger att något är fullständigt neutralt och att saker sitta där de ska. Men jag vet inte riktigt vad du menar eller hur du vet exakt vad produktionen tänkt sig vid inspelningen. Jämför din anläggning med någon mycket mer påkostad så tror jag att du kommer ändra uppfattning om hur saker och ting ska låta. Eller dra på ett par schyssta hörlurar och jämför, det är tveklöst vad som ger bäst ljud för lägst summa pengar.

I all välmening om än med viss dryghet som vanligt.

C h r i s
2014-11-03, 14:52
I blindtest med halvhyggliga saker folk aldrig lyssnat på är det svårt att höra stora eller små skillnader mellan grejer, nej. Men ljudminnet är kort och det är svårt att jämföra under förutsättningar du inte är bekant med. Dina mätningar ger jag inte mycket för, det är teoretiska värden och du vet inte om de signaler de arbetat med är representativa för något.

Det är inte så jävla svårt som folk försöker göra det till. Lyssna själv och avgör. Hör du ingen skillnad mellan din anläggning för några tusenlappar och någon för miljontals kronor så är det väl skönt för dig. Då är din hobby väldigt billig relativt vad den ger dig. Jag tycker mig ha ganska hyggliga referenser för ljud efter att ha varit runt och lyssnat och jämfört själv. Psykoakustik säger du men det förklarar inte varför man har lyssnat på komponenter man tidigare bestämt sig för att köpa men plötsligt ångrar sig till förmån för en produkt man inte tycker är snygg eller passar in.

Nej, min Hegel låter helt annorlunda än min DacMagic. Jag skiter fullständigt i vad mätningar försöker påskina men jag hör skillnad. Med tanke på att jag sitter i samma rum och lyssnar på samma låtar så pass många gånger om så märker jag ganska små förändringar i särskilda partier. Kablarna ska jag inte påstå att jag hört skillnad mellan, bristande ljudminne gör det svårt att jämföra, men dacarna har jag testat genom att byta ingångar snabbt.

Du rabblar upp ganska spännande beskrivningar av hur det låter hos dig. Jag skulle nog kalla dem typiska för ormolje-/hifientusiaster. Du säger att något är fullständigt neutralt och att saker sitta där de ska. Men jag vet inte riktigt vad du menar eller hur du vet exakt vad produktionen tänkt sig vid inspelningen. Jämför din anläggning med någon mycket mer påkostad så tror jag att du kommer ändra uppfattning om hur saker och ting ska låta. Eller dra på ett par schyssta hörlurar och jämför, det är tveklöst vad som ger bäst ljud för lägst summa pengar.

I all välmening om än med viss dryghet som vanligt.

Du får gärna beskriva vad skillnaden är mellan din Hegel och DacMagic. Vad låter annorlunda?

hultman
2014-11-03, 15:40
Du får gärna beskriva vad skillnaden är mellan din Hegel och DacMagic. Vad låter annorlunda?

Allt blev mer detaljerat. S-ljudet mer påträngande och diskanten är mer framträdande. Basen blev både tyngre och rappare. DacMagic låter ärligt talat lite mjukare och är enklare att tycka om, tror dock att det är pga akustisk begränsning pga dåligt rum. Den är hur som helst mindre detaljerad.

Yes
2014-11-03, 19:07
Kan du inte bara regla ut en bit och göra en dämpad vägg?
För mycket jobb och att dämpa hela väggen är inte optimalt. Absorbenter funkar bättre när de sitter med visst mellanrum från varandra.

Datorn stör jag mig inte på och jag vill ha den lätt att komma åt. Bordsbenen kanske ska bytas vid tillfälle. Sladdarna går att gömma med lite arbete och buntband. :)

+ flytta ut skrivbordet kanske och montera högtalarna på väggfästen ut från väggen, jag känner fortfarande att Yes sitter för nära elementen, men det är bara jag det.
Det är för nära, men det är ett mycket mindre problem än resten. Optimalt påstås vara 1,5-2m mellan högtalarna och att sitta lika långt ifrån. Jag har 110cm mellan (mätt från mitten av konerna) och sitter kanske 75cm ifrån.
Vet ju redan att jag kan få det riktigt bra med den placeringen, så prio ett är att få fason på rummet.

Väggfästen är ingen lösning. Om de ska komma tillräckligt långt ut från väggen lär jag få borra rakt igenom och förstärka med en metallplatta på andra sidan..

Ett mindre bord skulle kanske funka, så ställer jag högtalarna på stativ. Men, det blir en senare fråga. :)

Yes
2014-11-03, 20:24
I blindtest med halvhyggliga saker folk aldrig lyssnat på är det svårt att höra stora eller små skillnader mellan grejer, nej. Men ljudminnet är kort och det är svårt att jämföra under förutsättningar du inte är bekant med. Dina mätningar ger jag inte mycket för, det är teoretiska värden och du vet inte om de signaler de arbetat med är representativa för något.
I kabeltestet fick deltagarna använda sina egna anläggningar, så det argumentet håller inte. Och kan du inte peka ut skillnaderna i ett ABX-test finns det knappast någon mening att bry sig om det.
Så, när John Atkison ger målande beskrivningar av ljudet är det tillförlitligt, men faktiska siffror från riktig mätutrustning är inte det? Siffrorna talar om med hög precision hur förstärkarna uppför sig under förutsättningarna som ges. Det är tydligt att Vitusen har klart högre distorsion och brus än NAD;en.

Det är inte så jävla svårt som folk försöker göra det till. Lyssna själv och avgör. Hör du ingen skillnad mellan din anläggning för några tusenlappar och någon för miljontals kronor så är det väl skönt för dig. Då är din hobby väldigt billig relativt vad den ger dig. Jag tycker mig ha ganska hyggliga referenser för ljud efter att ha varit runt och lyssnat och jämfört själv. Psykoakustik säger du men det förklarar inte varför man har lyssnat på komponenter man tidigare bestämt sig för att köpa men plötsligt ångrar sig till förmån för en produkt man inte tycker är snygg eller passar in.
Lyssna är bra för att sätta saker i kontext, men bra mätningar är fakta.
Sinnesintryck är kontextuella och uppfattas olika beroende på ditt undermedvetna och andra sinnen. McGurk-effekten är ett exempel på hur synintryck påverkar hörselintryck, och det är närmast omöjligt att komma ifrån trots att man faktiskt vet hur det ska låta.

Nej, min Hegel låter helt annorlunda än min DacMagic. Jag skiter fullständigt i vad mätningar försöker påskina men jag hör skillnad. Med tanke på att jag sitter i samma rum och lyssnar på samma låtar så pass många gånger om så märker jag ganska små förändringar i särskilda partier. Kablarna ska jag inte påstå att jag hört skillnad mellan, bristande ljudminne gör det svårt att jämföra, men dacarna har jag testat genom att byta ingångar snabbt.
Att byta ingångar snabbt förutsätter att de är helt volym-matchade. Typ såhär: http://youtu.be/4MTvp9EWiJg?list=UUtupttHVhUaN_4zK_FWWBCg

Det är väldigt lätt att lura sig själv eftersom ens fokus skiftar. Och till saken hör ju att om DAC;en kan konvertera signalen utan förvrängningar inom ett hörbart område så är den transparent. Det krävs inte dyra saker för det.
Så, antingen är det inbillning eller så är någon av DAC;arna dålig...

Du rabblar upp ganska spännande beskrivningar av hur det låter hos dig. Jag skulle nog kalla dem typiska för ormolje-/hifientusiaster. Du säger att något är fullständigt neutralt och att saker sitta där de ska. Men jag vet inte riktigt vad du menar eller hur du vet exakt vad produktionen tänkt sig vid inspelningen. Jämför din anläggning med någon mycket mer påkostad så tror jag att du kommer ändra uppfattning om hur saker och ting ska låta. Eller dra på ett par schyssta hörlurar och jämför, det är tveklöst vad som ger bäst ljud för lägst summa pengar.
Um, jag vet att DAC;en är neutral därför att jag jämfört den (ungefär så som i videon ovan) med saker jag vet mäter bra. Vidare har jag beskrivit vad mina öron talar om utan att göra anspråk på vetenskaplighet. Det blir så när man inte kan mäta (jag vet dock efter en del träning och tester att jag är bra på att notera t.ex. förändringar i olika frekvensområden).

Jag har ägt mycket mer påkostad HiFi och jag har lyssnat på saker som kostar fantasipengar. I samband med köp har jag även lyssnat på monitorer från Behringer, KRK, Alesis och Genelec. Påstår knappast att ett par monitorier för strax under 4000Kr är det bästa du kan hitta. Däremot påstår jag, utan att skämmas, att det ger high-end ljud (under förutsättningarna de är konstruerade för, dvs. närfältslyssning).

Jag har avverkat en del hörlurar genom åren, från ~500-3000Kr. Håller med om att det ger mycket för pengarna, men inga jag provat ger samma klarhet i ljudet. Sen missar man stereobilden (även om dyrare hörlurar inte låter lika mycket "inne i huvudet").

Dreas
2014-11-09, 08:16
Var och fick dolby atmos demat på hifi-klubben häromdagen. Snablar vad grymt, vill ha!

hahavaffan
2014-11-09, 13:46
Var och fick dolby atmos demat på hifi-klubben häromdagen. Snablar vad grymt, vill ha!Fett! Får ta en sväng dit i veckan.

Callek
2014-11-09, 15:55
Ska bli intressant att se vad det kommer för atmos "moduler" på marknaden, dvs mindre uppåtriktade högtalare som använder taket för att reflektera ljudet.

Dreas
2014-11-09, 21:27
Ska bli intressant att se vad det kommer för atmos "moduler" på marknaden,nedför uppåtriktadeade högtalare som använder taket för att reflektera ljudet.Också intresserad av att se det. Annars finns det småttingar att sätta i taket.

Kan säga att känslan av Atmos var riktigt bra. Som om att man kan få riktigt bra surround/3d-ljud för liten peng eller iaf liten insats.

Olegh
2014-11-09, 21:30
Ni är i fel tråd grabbar!

R Scarpa27
2014-11-09, 21:45
Också intresserad av att se det. Annars finns det småttingar att sätta i taket.

Kan säga att känslan av Atmos var riktigt bra. Som om att man kan få riktigt bra surround/3d-ljud för liten peng eller iaf liten insats.

kanske 4 i taket? =)
sen håller vi oss till 2kanalssnack :)
http://www.ljudochbild.se/wp-content/uploads/dolby-atmos-surround-diagram-700.jpg

Dreas
2014-11-09, 22:46
Vet inte ens vad tvåkanal är :D

hahavaffan
2014-11-10, 08:44
Tråden för oss som har eller tänker skaffa hembio! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134145)

Dreas
2014-11-10, 09:05
Tråden för oss som har eller tänker skaffa hembio! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134145)
Jupp, såg den igår, passar bättre.

Yes
2014-11-10, 21:37
Vart hittar man lämplig stenull (Rockwool el dyl) i Stockholm? Und, vad är ett bra alternativ till akustikskum att kombinera med stenull (för att bygga bredbandsabsorbenter)?

agazza
2014-11-10, 21:45
Vart hittar man lämplig stenull (Rockwool el dyl) i Stockholm? Und, vad är ett bra alternativ till akustikskum att kombinera med stenull (för att bygga bredbandsabsorbenter)?

vilket område trivs du att röra dig i ska jag ge dig adressen till närmsta arbetsplats där dom håller på med fasadbyte, där kan du nog få så mycket rockwool du vill mot att du bju på lite fikabröd.

Alternativt byggmax osv. Men det säljs oftast på större förpackningar än vad du vill ha.

Annars lär du se fasadjobb lite varstans i stan, det står oftast på pall runt knutarna utom synhåll..

R Scarpa27
2014-11-10, 21:57
byggmax säljer per m. billigt också.

Yes
2014-11-10, 22:48
Byggmax har bara glasull som har sämre ljudabsorbering än stenull. Bauhaus har någon stenull som är klart dyrare och som jag inte har någon aning om hur väl lämpad den är.

Jag känner inte riktigt för att flirta med byggjobbare. De brukar busvissla obehagligt när jag går till jobbet. Kan vara för min kvinnliga kollega, men jag väljer att ta åt mig.

C h r i s
2014-11-10, 23:32
Byggmax har bara glasull som har sämre ljudabsorbering än stenull. Bauhaus har någon stenull som är klart dyrare och som jag inte har någon aning om hur väl lämpad den är.

Jag känner inte riktigt för att flirta med byggjobbare. De brukar busvissla obehagligt när jag går till jobbet. Kan vara för min kvinnliga kollega, men jag väljer att ta åt mig.

Tror du inte någon billig absorbent från: http://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html skulle kunna fungera?

Yes
2014-11-11, 00:57
Tror du inte någon billig absorbent från: http://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html skulle kunna fungera?
Tyvärr inte. De billiga absorbenterna håller inte vad de lovar så de har dålig absorption på lägre frekvenser. Kostnaden för den yta jag tänkt täcka skulle bli hutlös. Bygger jag själv borde jag kunna få en bra början med en femhundring och lite arbete. Då kan jag ju också anpassa måtten själv så att det blir så diskret som möjligt.

Som läget är nu har jag en soffa och två fotöljer inramat av en tjock rya på 170x240cm, plus lite annat smått (kuddar, plädar, bord osv). Det ekar i rummet som om det stod tomt. Rätt stora, tomma, ytor just nu förvisso.

Det som saknas i rummet är att få dit tv och tv-bänk, gardiner och några hyllor. I övrigt bara dekoration. Tror inte det kommer göra så mycket.

Gardiner tänkte jag visserligen sy upp så att det blir två lager (ett tjockare och ett tunnare tyg, så ena funkar för mörkläggning om jag vill ha det). Borde ge viss effekt i de fall jag vill vara en eremit och ha fördraget.

Såatteh, det blir dels till att bygga en del absorbenter och sedan köpa lite canvastavlor där jag kan fylla baksidan med lämpligt material.

agazza
2014-11-11, 07:27
Tyvärr inte. De billiga absorbenterna håller inte vad de lovar så de har dålig absorption på lägre frekvenser. Kostnaden för den yta jag tänkt täcka skulle bli hutlös. Bygger jag själv borde jag kunna få en bra början med en femhundring och lite arbete. Då kan jag ju också anpassa måtten själv så att det blir så diskret som möjligt.

Som läget är nu har jag en soffa och två fotöljer inramat av en tjock rya på 170x240cm, plus lite annat smått (kuddar, plädar, bord osv). Det ekar i rummet som om det stod tomt. Rätt stora, tomma, ytor just nu förvisso.

Det som saknas i rummet är att få dit tv och tv-bänk, gardiner och några hyllor. I övrigt bara dekoration. Tror inte det kommer göra så mycket.

Gardiner tänkte jag visserligen sy upp så att det blir två lager (ett tjockare och ett tunnare tyg, så ena funkar för mörkläggning om jag vill ha det). Borde ge viss effekt i de fall jag vill vara en eremit och ha fördraget.

Såatteh, det blir dels till att bygga en del absorbenter och sedan köpa lite canvastavlor där jag kan fylla baksidan med lämpligt material.

Vid jakans pendelstation är det ett stort fasadrenoveringsprojekt igång, även i bagarmossens tunnelbana ifall du går söderut, huset alldeles bakom torget.

det sker inget helgjobb på dessa platser

Pudzianovski
2014-11-14, 18:24
Okej...en dum fråga kanske. Teknik for dummies. :em:

En förstärkare med inbyggd DAC ändrar väl alla signaler in. Kopplar jag
Dator 3,5mm ut > in i RCA-Förstärkare så görs signalen om där?

Eller har jag förstått det fel?

Att koppla till RCA på stärkaren gör om signalen också?

Olegh
2014-11-14, 18:25
RCA in är en analog signal. Den ska bara förstärkas.

Pudzianovski
2014-11-14, 18:27
RCA in är en analog signal. Den ska bara förstärkas.

Jag trodde att en stärkare med inbyggd DAC där jag kopplat från dator till RCA på stärkaren som jag sa ovan gjorde samma sak som en USB DAC?

Olegh
2014-11-14, 18:31
Jag trodde att en stärkare med inbyggd DAC kopplat till RCA gjorde samma sak som en USB DAC?

Njäe, har förstärkaren en inbyggd DAC så gör den en konvertering av digitala insignaler (t.ex via USB, coax eller toslink). Ljudsignalen som man får ut ur ett vanligt 3,5 mm jack är redan analog. När den sen kommer in till förstärkaren kan man inte göra en till omvandling av signalen, utan den ska bara förstärkas.

Pudzianovski
2014-11-14, 18:33
Kan ju ställa frågan så här istället för att underlätta.

Jag har bara 3,5 mm utgång på datorn. Nu kopplat till stärkare (utan inbyggd DAC) in i RCA.

Hur gör jag för att få bättre ljud?

1. Koppla på en USB DAC.

2. Köpa en stärkare men inbyggd DAC och koppla dator 3.5mm till stärkare in i RCA

?

Pudzianovski
2014-11-14, 18:46
Njäe, har förstärkaren en inbyggd DAC så gör den en konvertering av digitala insignaler (t.ex via USB, coax eller toslink). Ljudsignalen som man får ut ur ett vanligt 3,5 mm jack är redan analog. När den sen kommer in till förstärkaren kan man inte göra en till omvandling av signalen, utan den ska bara förstärkas.

Ok! Fattar!

Yes
2014-11-14, 18:49
Vid jakans pendelstation är det ett stort fasadrenoveringsprojekt igång, även i bagarmossens tunnelbana ifall du går söderut, huset alldeles bakom torget.

det sker inget helgjobb på dessa platser
Ja, alltså... vill jag "låna" material från någon byggarbetsplats så vet jag flera ställen jag kan besöka. Det är inget jag vill göra. Jag vill hitta lämpligt byggvaruhus som har rätt material till rätt pris.

Jag trodde att en stärkare med inbyggd DAC där jag kopplat från dator till RCA på stärkaren som jag sa ovan gjorde samma sak som en USB DAC?
Där tror jag Olegh har rätt. 3,5mm ut till RCA-in är en analog signal. Ljudkortets DAC har redan gjort D/A-omvandlingen, så det blir analogt från ljudkortet till analogt på förstärkaren till analogt ut till högtalarna.

USB-DAC;en fungerar som ett externt ljudkort med egen DAC. Du får digitalt in från USB och analogt ut via RCA, TRS eller XLR.

Teoretiskt borde USB till DAC vara bättre, men jag vet inte om det är en skillnad du kommer märka i praktiken. Ljudkortets inbyggda DAC är ju knappast det bästa du kan hitta, även om den är sjukt imponerande med tanke på att den kanske kostar 20Kr. Att koppla t.ex. en iPhone den vägen är också långt ifrån dåligt. Men, skulle du koppla genom en vettig DAC gissar jag att det ger en märkbar förbättring (notera att jag spekulerar här, om det är vettigt gjorda kretsar är det ändå så små skillnader att det blir finlir).

Yes
2014-11-14, 18:58
Kan ju ställa frågan så här istället för att underlätta.

Jag har bara 3,5 mm utgång på datorn. Nu kopplat till stärkare (utan inbyggd DAC) in i RCA.

Hur gör jag för att få bättre ljud?

1. Koppla på en USB DAC.

2. Köpa en stärkare men inbyggd DAC och koppla dator 3.5mm till stärkare in i RCA

?
Hur du gör för att få bättre ljud beror på vilka in- och utgångar du har. Gissningsvis har du bara analoga utgångar via datorn, förutom USB. I så fall måste du ha något med en USB-ingång. Om du har coax eller tosslink ändrar det förstås situationen lite.

Poängen är iaf att komma ifrån ljudkortets DAC så D/A-omvandlingen görs av något som är lite bättre.

En USB-DAC är ett bra alternativ. Om du inte har aktiva högtalare behöver du dock fortfarande en förstärkare. Sen är också frågan hur du tänkt använda grejorna. Är det bara till datorn eller tänkte du att allt ska stå för underhållningen i vardagsrummet? Det finns t.ex. trådlösa alternativ (NAD har en del som verkar prisvärda).

Pudzianovski
2014-11-14, 19:07
Hur du gör för att få bättre ljud beror på vilka in- och utgångar du har. Gissningsvis har du bara analoga utgångar via datorn, förutom USB. I så fall måste du ha något med en USB-ingång. Om du har coax eller tosslink ändrar det förstås situationen lite.

Poängen är iaf att komma ifrån ljudkortets DAC så D/A-omvandlingen görs av något som är lite bättre.

En USB-DAC är ett bra alternativ. Om du inte har aktiva högtalare behöver du dock fortfarande en förstärkare. Sen är också frågan hur du tänkt använda grejorna. Är det bara till datorn eller tänkte du att allt ska stå för underhållningen i vardagsrummet? Det finns t.ex. trådlösa alternativ (NAD har en del som verkar prisvärda).


Jag har en stärkare och till den är det kopplat, stationär dator som jag kör musik på, DVD, TV, bärbar dator (film/TV). Det är egentligen viktigast att de två datorerna har bra ljud.

Yes
2014-11-14, 19:28
Jag har en stärkare och till den är det kopplat, stationär dator som jag kör musik på, DVD, TV, bärbar dator (film/TV). Det är egentligen viktigast att de två datorerna har bra ljud.
Då kanske det är motiverat att kolla på olika lösningar för Bluetooth från datorerna till förstärkaren. Jag är inte så inläst på det, typ kvalitet och sånt, men vet att NAD har nåt sånt till rätt vettiga pengar.

Annars är såklart frågan om du skulle märka någon skillnad. Har du bra ljud med 3.5mm från datorn till stärkaren kommer du inte få några dramatiska förbättringar med extern DAC (om inte ljudkortet har någon äldre krets).

Liksom, störst skillnader i ljud kommer du uppleva genom akustik, högtalare och förstärkare. I den ordningen, i princip. Rumsakustiken kan ge enorma skillnader i ljud. Skillnaden mellan olika högtalare är högst påtaglig (särskilt när vi talar större högtalare och lägre frekvenser) medan en välkonstruerad förstärkare egentligen bara behöver orka driva högtalarna (ledordet är välkonstruerad, och har den inte tillräckligt med kräm är du körd i vilket fall). Signalen är det sista du behöver tänka på. Nog för att det kan göra skillnad - det handlar om vart du lägger pengar/energi först.

Jag hade hursomhelst utforskat vad det finns för DAC;ar som kan ta emot signaler via Bluetooth (och hur kvalitén på Bluetooth är - jag har faktiskt ingen aning). Det är ju onekligen smidigt när du vill ha flera olika signalkällor till förstärkaren.

Sheogorath
2014-11-17, 01:09
Förslag på bästa "bärbara" kompakta stereoanläggning just nu? Tänk äldre tiders boombox i modern tappning (kategori på Prisjakt, någon?).

För att ni ska få en idé om vad jag är ute efter:

http://pan.fotovista.com/dev/2/0/04999302/04999302_1_0_PROD_16.jpeg

Den ska fungera som trådlös "rear channel speakers" (för köket - d.v.s. den ska kunna ta emot signal från min vanliga stereoförstärkare antingen i sig själv eller med hjälp av ett wireless rear channel kit) men ska gå att dra med sig på firmafesten också för uppspelning via bluetooth från mobila enheter. Ljud är prio, pris är det inte.

Tips?

Sheogorath
2014-11-17, 01:24
Vad tror ni om denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2174756

http://s3.pji.nu/product/back/800/2174756.jpg

agazza
2014-11-17, 08:27
Vad tror ni om denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2174756

http://s3.pji.nu/product/back/800/2174756.jpg

jag vet att denna spelar otroligt bra för storleken så den du länkar är säkert minst lika bra. Åk till butik och prova

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1825809

Sheogorath
2014-11-17, 18:55
Låter bra det. Någon som kan redogöra för vad det innebär att den har WiFi-stöd? Kommer jag kunna använda den som bakhögtalare trådlöst via WiFi, om jag skaffar WiFi-transmittor till min stereoanläggning?

agazza
2014-11-17, 19:07
Låter bra det. Någon som kan redogöra för vad det innebär att den har WiFi-stöd? Kommer jag kunna använda den som bakhögtalare trådlöst via WiFi, om jag skaffar WiFi-transmittor till min stereoanläggning?

Ifall wifi transmittorn du nämner kör dlna, men det är nog lättare för dig att köpa en riktig begagnad bakhögtalare.

hahavaffan
2014-11-17, 19:10
Låter bra det. Någon som kan redogöra för vad det innebär att den har WiFi-stöd? Kommer jag kunna använda den som bakhögtalare trådlöst via WiFi, om jag skaffar WiFi-transmittor till min stereoanläggning?Nä, det kommer du inte. Om du menar till hemmabion.

agazza
2014-11-17, 19:12
Då kanske det är motiverat att kolla på olika lösningar för Bluetooth från datorerna till förstärkaren. Jag är inte så inläst på det, typ kvalitet och sånt, men vet att NAD har nåt sånt till rätt vettiga pengar.

Annars är såklart frågan om du skulle märka någon skillnad. Har du bra ljud med 3.5mm från datorn till stärkaren kommer du inte få några dramatiska förbättringar med extern DAC (om inte ljudkortet har någon äldre krets).

Liksom, störst skillnader i ljud kommer du uppleva genom akustik, högtalare och förstärkare. I den ordningen, i princip. Rumsakustiken kan ge enorma skillnader i ljud. Skillnaden mellan olika högtalare är högst påtaglig (särskilt när vi talar större högtalare och lägre frekvenser) medan en välkonstruerad förstärkare egentligen bara behöver orka driva högtalarna (ledordet är välkonstruerad, och har den inte tillräckligt med kräm är du körd i vilket fall). Signalen är det sista du behöver tänka på. Nog för att det kan göra skillnad - det handlar om vart du lägger pengar/energi först.

Jag hade hursomhelst utforskat vad det finns för DAC;ar som kan ta emot signaler via Bluetooth (och hur kvalitén på Bluetooth är - jag har faktiskt ingen aning). Det är ju onekligen smidigt när du vill ha flera olika signalkällor till förstärkaren.

var in på woody för några dagar sedan för jag skulle isolera om golvet i ett rum

ett paket rockwool 45mm kostade under 300 pix tydligen, trodde det var dyrare.


räcker till tavlor för en herrgård :D

Sheogorath
2014-11-17, 19:19
Ifall wifi transmittorn du nämner kör dlna, men det är nog lättare för dig att köpa en riktig begagnad bakhögtalare.

Oh... Det kan nog bli tricky att hitta en som dessutom tar in högnivå via vanliga högtalarkablar (även om det väl går att konvertera med någon lite mojjäng), ska se vad jag kan hitta.

Anledningen till att jag vill ha en kompakt stereo som bakhögtalare är för att jag vill kunna använda den som en fristående enhet utanför hemmet.

Sheogorath
2014-11-17, 19:22
Nä, det kommer du inte. Om du menar till hemmabion.

Hemmabio och hemmabio. Jag har ett vanligt 2-kanalssystem men har en högnivå-utgång ledig som jag tänkte att jag kunde köra trådlöst från till köket (där jag då vill ha någon slags bärbar anläggning som kan fungera som ett andra högtalarpar).

hahavaffan
2014-11-17, 19:31
Hemmabio och hemmabio. Jag har ett vanligt 2-kanalssystem men har en högnivå-utgång ledig som jag tänkte att jag kunde köra trådlöst från till köket (där jag då vill ha någon slags bärbar anläggning som kan fungera som ett andra högtalarpar).Mjaä, högnivå är inte så skoj att skicka trådlöst, för du måste oftast först få ner det till lågnivå igen och digitalisera det. Brukar inte bli bra, även om det så klart finns lösningar (det finns det till allt). Annars skaffar du streaming-enheter av samma system till vardagsrum och kök, och streamar perfekt, t.ex. Sonos, Denon, AirPlay etc.

Sheogorath
2014-11-17, 19:35
Mjaä, högnivå är inte så skoj att skicka trådlöst, för du måste oftast först få ner det till lågnivå igen och digitalisera det. Brukar inte bli bra, även om det så klart finns lösningar (det finns det till allt). Annars skaffar du streaming-enheter av samma system till vardagsrum och kök, och streamar perfekt, t.ex. Sonos, Denon, AirPlay etc.

Jag vill ha ut ljudet från min vanliga 2-kanalsförstärkare trådlöst till köket... Helst ska det kunna spelas upp från mina vanliga passiva högtalare och samtidigt från enheten i köket. Vad rekommenderar du?

hahavaffan
2014-11-17, 22:16
Jag vill ha ut ljudet från min vanliga 2-kanalsförstärkare trådlöst till köket... Helst ska det kunna spelas upp från mina vanliga passiva högtalare och samtidigt från enheten i köket. Vad rekommenderar du?Utan budgetkrav så en Sonos Connect vid stereon och en Play:5 i köket. Funkar till musiktjänster typ Spotify och lagrad musik, dvs. inte till filmljud och andra ljud från datorn etc.

Sheogorath
2014-11-17, 22:30
Utan budgetkrav så en Sonos Connect vid stereon och en Play:5 i köket. Funkar till musiktjänster typ Spotify och lagrad musik, dvs. inte till filmljud och andra ljud från datorn etc.

Skulle funka. Men uppfattar jag det rätt att Connect i sig är en högtalare också? Det känns lite onödigt om inte annat.

Men Play:5 skall väl även funka fristående som mottagare av t.ex. Bluetooth-överföring från en smartphone, va? Det är ett stort plus med den lösningen i så fall.

Olegh
2014-11-17, 22:39
Utan budgetkrav så en Sonos Connect vid stereon och en Play:5 i köket. Funkar till musiktjänster typ Spotify och lagrad musik, dvs. inte till filmljud och andra ljud från datorn etc.

Jag får inte ihop det. Hur sjutton kopplar du ihop förstärkaren med Connect:en? RCA pre-out? Inte alls?

hahavaffan
2014-11-18, 09:52
Skulle funka. Men uppfattar jag det rätt att Connect i sig är en högtalare också? Det känns lite onödigt om inte annat.

Men Play:5 skall väl även funka fristående som mottagare av t.ex. Bluetooth-överföring från en smartphone, va? Det är ett stort plus med den lösningen i så fall.Nej det är ingen högtalare...

Ja det kan du, men det krävs en blåtandsdongel i rumpan på Play:5, eller Connecten.

Jag får inte ihop det. Hur sjutton kopplar du ihop förstärkaren med Connect:en? RCA pre-out? Inte alls?Se Connecten som en CD-spelare. Du kopplar in den på samma vis.

Sheogorath
2014-11-22, 16:52
På HiFi-klubbens hemsida står det att minst en Sonos-enhet måste anslutas via kabel till ett hemnätverk. Det betyder ju att man INTE kan dra med sig sin Play:5 till festen och låta folk streama från sina telefoner...?

RagnarÖhman
2014-11-22, 17:40
Jag köpte en grundenhet till syrran och där ansluts den trådlöst till hemmanätverket.

Så tar du den med dig och konfigurerar den på plats så ser jag inga problem?

Sheogorath
2014-11-26, 18:36
Har varit i kontakt med HiFi-klubben och Sonos och det lutar väl åt att jag ansluter en Sonos Connect från pre-out på förstärkaren så att jag kan skicka ut förstärkarens ljud till t.ex. en Play:5-högtalare i köket. :thumbup: Man ska tydligen kunna konfigurerar den enkelt till en fristående enhet om man vill ta med den någonstans.

Men så fick jag också en idé som förmodligen är kass: kan man bi-ampa mina XTZ 99.26 MKII om jag istället för en Connect kör en Connect:Amp som ju också kan anslutas till passiva högtalare? Då kommer jag ha två förstärkare. Finns det något att vinna? Jag spelar aldrig över 0 db på förstärkaren idag. Kan tänka mig att det inte alls blir bra med en sådan setup, kanske för att det blir fördröjning mellan diskantelement och bas/mellanregisterelement eller av andra anledningar.

Bra eller anus?

hahavaffan
2014-11-27, 08:09
Har varit i kontakt med HiFi-klubben och Sonos och det lutar väl åt att jag ansluter en Sonos Connect från pre-out på förstärkaren så att jag kan skicka ut förstärkarens ljud till t.ex. en Play:5-högtalare i köket. :thumbup: Man ska tydligen kunna konfigurerar den enkelt till en fristående enhet om man vill ta med den någonstans.

Men så fick jag också en idé som förmodligen är kass: kan man bi-ampa mina XTZ 99.26 MKII om jag istället för en Connect kör en Connect:Amp som ju också kan anslutas till passiva högtalare? Då kommer jag ha två förstärkare. Finns det något att vinna? Jag spelar aldrig över 0 db på förstärkaren idag. Kan tänka mig att det inte alls blir bra med en sådan setup, kanske för att det blir fördröjning mellan diskantelement och bas/mellanregisterelement eller av andra anledningar.

Bra eller anus?Anus så in i helvete, lägg ner det projektet :D

Men en Connect till förstärkaren funkar perfekt, då kan du antingen köra musik från skivspelare eller vad du nu kopplat till förstärkaren vidare ut på Sonos-nätet, eller använda den för att streama musik till förstärkaren. Sen angående att man måste ansluta minst en Sonos-enhet med kabel är gammal info, det behöver man inte längre sedan version 5.1. Det funkar trådlöst nu.

Sheogorath
2014-11-27, 20:51
Tack, hahavaffan!

Har nu varit på HiFi-klubben och snabbt jämfört Sonos Play:5 mot Denon HEOS 5. För det första - satan vad mycket sexigare HEOS:en är. Går inte ens att jämföra mot Sonos kanonfula högtalare. Ljudet var aningen bättre också. Connect+Play:5 blir dessutom dyrare än Link+HEOS 5, dessutom kör HiFi-klubben en Denon-kampanj just nu med 20% rabatt på den dyraste (eller om det var billigaste) komponenten.

Ett neggo är att det inte verkar som att HEOS funkar som fristående kompaktstereoanläggning (än?), d.v.s. den funkar inte frikopplad från ett nätverk. Det gjorde inte Sonos Play från början heller men det funkar nu med några knapptryckningar tydligen...

Men det lutar nog starkt åt Denon nu ändå. De är så jävla mycket snyggare. Lägg på det bättre ljud OCH pris och det där med att den inte fungerar som "stand alone" får nog stå undan för tillfället...

Sheogorath
2014-11-28, 19:05
It's done.

http://homeavdirect.co.uk/media/shop/var/variation_image/5398.jpg?v=1404821195

https://www.hifiklubben.se/globalassets/product-images/heos-by-denon/heos5bk_1.jpg

agazza
2014-11-28, 19:09
så hela grundtjatet lades på hyllan :D

kul med prylar likväl

Sheogorath
2014-11-28, 19:11
Det är väl det tråden är till för? Feedback på mer eller mindre dumma idéer och förhoppningsvis komma fram till bästa beslut! ;)

Olegh
2014-11-28, 20:09
Är duktigt sugen på den här: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-thunder-t-12-white-piano-finish/5914/

Verkar vara bra valuta för pengarna. Enligt utsago redan vid 5,5k. Nu vid 3,5k så borde det alltså vara en no-brainer om man ska ha en sub och man kan tänka sig vit kulör.

Sheogorath
2014-12-02, 18:55
http://i58.tinypic.com/2gvlagz.jpg

http://i57.tinypic.com/suzi8l.jpg

Efter en jävla massa om och men fungerar i princip allt nu. Det som var svårast att få rätt på var att använda stereon som ljudkälla och skicka ut ljud till HEOS 5:an i köket, men jag löste det via tape out på förstärkaren och lite inställningar i HEOS-appen (som inte är helt stabil ännu men redan hyfsat användarvänlig, och integrationen via Spotify Connect är fenomenal). Stoppade in en bluetooth-dongel i 5:an också så att jag kan plocka musik från hemnätverket direkt via mobilen och köra in där. Det ska gå att göra via WiFi men jag har inte fått appen att hitta grejorna i mitt hemnätverk. Kökshögtalaren ska förstås få en egen liten hylla och sladdarna ska döljas fint.

Edit: fråga: går det på något sätt att lösa problemet med delay mellan de passiva högtalarna i vardagsrummet och HEOS 5:an i köket när man skickar ut ljud från stereon (går ju via WiFi till HEOS 5:an men med kabel till högtalarna)? Det handlar om flera sekunder och låter så illa att man inte vill ha volymen uppskruvad på båda samtidigt. Med appen/mobilen som ljudkälla blir det inga problem eftersom allt går via WiFi först innan det skickas till de passiva högtalarna.

agazza
2014-12-02, 18:57
Snyggt är det iaf sheo

Sheogorath
2014-12-02, 19:18
Snyggt är det iaf sheo

Tack! Det låter väldigt bra också. Rent estetiskt hade det ju varit trevligt om displayerna på alla mina enheter hade haft samma blåa färg men jag har hellre rätt utrustning för mina ändamål än optionanerar neonfärg. Någonstans får man dra gränsen. :D

hahavaffan
2014-12-02, 19:32
http://i58.tinypic.com/2gvlagz.jpg

http://i57.tinypic.com/suzi8l.jpg

Efter en jävla massa om och men fungerar i princip allt nu. Det som var svårast att få rätt på var att använda stereon som ljudkälla och skicka ut ljud till HEOS 5:an i köket, men jag löste det via tape out på förstärkaren och lite inställningar i HEOS-appen (som inte är helt stabil ännu men redan hyfsat användarvänlig, och integrationen via Spotify Connect är fenomenal). Stoppade in en bluetooth-dongel i 5:an också så att jag kan plocka musik från hemnätverket direkt via mobilen och köra in där. Det ska gå att göra via WiFi men jag har inte fått appen att hitta grejorna i mitt hemnätverk. Kökshögtalaren ska förstås få en egen liten hylla och sladdarna ska döljas fint.

Edit: fråga: går det på något sätt att lösa problemet med delay mellan de passiva högtalarna i vardagsrummet och HEOS 5:an i köket när man skickar ut ljud från stereon (går ju via WiFi till HEOS 5:an men med kabel till högtalarna)? Det handlar om flera sekunder och låter så illa att man inte vill ha volymen uppskruvad på båda samtidigt. Med appen/mobilen som ljudkälla blir det inga problem eftersom allt går via WiFi först innan det skickas till de passiva högtalarna.Nice!

Sonos hade varit perfekt synkat...

Sheogorath
2014-12-02, 19:36
Nice!

Sonos hade varit perfekt synkat...

Tack!

Hur är det möjligt menar du? Det är väl oundvikligt att ljudet går blixtsnabbt till de passiva högtalarna via kabel men fördröjs när det ska gå via WiFi?

Sheogorath
2014-12-02, 19:40
För att förtydliga KAN ljudet vara perfekt synkat men då måste jag köra den "vanliga" vägen för HEOS-systemet och välja musik via appen (som skickar till Link och 5:a samtidigt) och inte skicka in ljudet först i förstärkaren via dator, TV, media-extender eller vad jag nu har som ljudkälla.

Yes
2014-12-02, 20:46
Mycket snygg Man-Cave, Sheo! :)

Sheogorath
2014-12-02, 20:50
Tro det eller ej, men jag lät frun välja färg på HEOS 5:an och hon valde till min förtjusning ungkarlssvart!

Yes
2014-12-02, 20:54
Du har en bra fru om hon accepterar det där. :)

Sheogorath
2014-12-02, 21:15
Du har en bra fru om hon accepterar det där. :)

Hon var på väg att lämna mig för det där men nu har hon lugnat ner sig.

AJ1991
2014-12-07, 18:53
Jag har hjälpt mina föräldrar att styra upp en liten stereohörna i huset så att dom ska kunna spela sina gamla vinyler. So far so good, vinylspelare, cd och högtalare fungerar som sig bör. Förstärkaren funkar också men jag förstår inte hur man justerar bas/diskant. Förstärkaren är en Advance Acoustic Max-150. Det låter bra rakt ur lådan men att jag inte kan in och pilla med ljudet stör mig.

Någon som har koll på läget?

agazza
2014-12-14, 10:12
Jag fattar inte hur jag kan ha missat det här, att det inte har blivit någon hype ännu, jag tänker beställa en idag ifall det går

https://www.thisisbeep.com/

Googlebaserad Sonos-ersättare med 24 bits dac, undrar vad dom kör för chip.

Sedan är det lite synd att det fattas lite utgångar på den, men ändå.

Nu måste jag ha ett nytt hus och börja bygga lite inbyggd hifi och göra ett nytt biorum och ett lyssningsrum

agazza
2014-12-14, 10:24
https://cdn1.lockerdome.com/uploads/bcb79efd8346a7e4712ba00aae340c2c6bf2289d40437835ff e22310245783cd_large

Yes
2014-12-14, 13:51
Behöver tips på stativ...

80-85cm höga (gärna justerbara), smäckra, gärna H-fot och givetvis stadiga.

RagnarÖhman
2014-12-14, 21:02
Har haft mina Dali Ikon 8 ute nu ett bra tag på diverse annonssidor, inte många som nappat. Verkar inte vara så populärt med Dali i Sverige dessvärre. Har ni några tankar?

thunder
2014-12-14, 21:20
Nä. Men har noterat att andrahandsmarknaden på hifi verkar vara köparens! Jag letade nyss och jävlar vad priserna ligger lågt på beggat. Köpte nytt ändå när jag fick bra pris på nya grejer men det går verkligen att fynda.


Sent from my iPad using Tapatalk

The_RobRoy
2014-12-14, 21:20
Har haft mina Dali Ikon 8 ute nu ett bra tag på diverse annonssidor, inte många som nappat. Verkar inte vara så populärt med Dali i Sverige dessvärre. Har ni några tankar?

Hur mycket rabatt ger du på nypris. Min uppfattning är att man måste ner mot 50% av nypris för att få grejer sålda, om man inte har "tur" och hittar rätt köpare.

Jag köpte mina Mentor 8 begagnad 2008 när modellen var helt nysläppt, trodde inte det var sant när jag såg någon som lagt ut sina 8:or till salu för 60% av nypris. Jag köpte dom osedda och han skickade dom ifrån södra Sverige till Sthlm, har levt med dom sen dess :)

Pudzianovski
2014-12-14, 22:10
Har haft mina Dali Ikon 8 ute nu ett bra tag på diverse annonssidor, inte många som nappat. Verkar inte vara så populärt med Dali i Sverige dessvärre. Har ni några tankar?

Handlar nog mest om priset. Jag brukar lägga mig lågt. Då går det snabbt.

RagnarÖhman
2014-12-14, 23:02
8000:- för Ikon 8 i nyskick, de är från 2010. Pris när de släpptes 18 000:- sen har de dalat lite.

agazza
2014-12-15, 11:05
Jag fattar inte hur jag kan ha missat det här, att det inte har blivit någon hype ännu, jag tänker beställa en idag ifall det går

https://www.thisisbeep.com/

Googlebaserad Sonos-ersättare med 24 bits dac, undrar vad dom kör för chip.

Sedan är det lite synd att det fattas lite utgångar på den, men ändå.

Nu måste jag ha ett nytt hus och börja bygga lite inbyggd hifi och göra ett nytt biorum och ett lyssningsrum

https://cdn1.lockerdome.com/uploads/bcb79efd8346a7e4712ba00aae340c2c6bf2289d40437835ff e22310245783cd_large

Bump, är det ingen som är exalterad över denna pryl?

Sheogorath
2014-12-15, 11:09
Den är väldigt snygg men jag är så nöjd med min Denon-setup att jag inte vill läsa in mig på något annat, med risk för att jag skulle ångra mitt köp. ;)

G.W
2014-12-15, 12:00
Bump, är det ingen som är exalterad över denna pryl?

Kan tänka mig att det är någon pryl som följer med på köpet med en Stargate collectors edition box.

hahavaffan
2014-12-15, 12:35
Har haft mina Dali Ikon 8 ute nu ett bra tag på diverse annonssidor, inte många som nappat. Verkar inte vara så populärt med Dali i Sverige dessvärre. Har ni några tankar?Ikon-serien är svår, det kan vara det. Mina B&W DM683 fick jag 8K för när jag sålde dom förra sommaren (nypris 12K).

Bump, är det ingen som är exalterad över denna pryl?Inte jätte. Ful som fan imho, och väldigt simpel i sitt utförande, men för 99USD vore det kul att testa.

RagnarÖhman
2014-12-15, 13:01
Ikon-serien är svår, det kan vara det. Mina B&W DM683 fick jag 8K för när jag sålde dom förra sommaren (nypris 12K).

B&W upplever jag som ett mycket mer gångbart märke än Dali dessvärre. Vill helst inte gå under 8000:-...

C h r i s
2014-12-16, 10:49
Finns det något vettigt trådlös dac med volymkontroll (som styrs med fjärrkontroll)?

hultman
2014-12-16, 11:04
B&W upplever jag som ett mycket mer gångbart märke än Dali dessvärre. Vill helst inte gå under 8000:-...

Inget fel på Dali. Sänk priset istället, Ikon 8 är gammal och låter inget vidare. Iofs låter inte B&W-alternativen i samma range bättre men de är mindre fula ;b

Du har ju lagt ut dina för 9500 på hifimagasinet. Folk jämför ju med prisjakt och de ser knappt ut att ha varit dyrare nya för många år sedan.

RagnarÖhman
2014-12-16, 13:24
Så fort man börjar gnälla så kommer köpare :) Problem solved!

hahavaffan
2014-12-16, 14:04
Ja, tålamod är bra att ha när man ska kränga hifi :) Gött!

awesomooo
2014-12-19, 16:33
Någon som har tips på en bra lp-spelare samt fina högtalare. Skulle vara fett stt köra stonerrock via LP. Kan väl tänka mig att lägga 5,6,7,8k, men då vill jag ha relativt snygga högtalare.

Yes
2014-12-19, 16:37
Vad tänker du driva högtalarna med, hur ser rummet ut och hur hade du tänkt placera dem?
Sånt där påverkar en hel del för vilka högtalare som passar.

awesomooo
2014-12-19, 18:43
Så kräsen är jag inte, vill bara kunna spela stonerrock på hög volym och dricka öl. Behöver inte vara något avancerat, något standard fast med valuta för pengarna. Så mycket mer har jag inte tänkt hur högtalarna skall placeras, ställer dom bara där det finns plats.

Sheogorath
2014-12-19, 18:58
Vad tänker du driva högtalarna med, hur ser rummet ut och hur hade du tänkt placera dem?
Sånt där påverkar en hel del för vilka högtalare som passar.

Så kräsen är jag inte, vill bara kunna spela stonerrock på hög volym och dricka öl.

Tråden levererar. :D

Yes
2014-12-19, 19:09
Tråden levererar. :D
Haha, ja... jag vet inte om vi snackar HiFi längre, men...

Med de kraven så är det väl bara skaffa ett par billiga golvhögtalare. Typ, Jamo, JBL eller Wharfdale. PA-högtalare skulle säkerligen göra sig utmärkt, men de brukar inte vara snygga och du kommer behöva en phono-förstärkare (om du inte hittar passiva PA-högtalare).

Jag menar, det kommer låta mycket. Och det är klart, när man spisar Kyuss och dricker öl vill man ju att det ska låta mycket.

awesomooo
2014-12-19, 22:03
Tack, ska kolla upp lite skit. Ska försöka hitta en fysisk butik också att kolla på grejer.

Olegh
2014-12-19, 22:15
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-black-v-4/5898/

Är populära och borde vara bra valuta för pengarna. Snygga vettefan, snarare neutrala/tråkiga.

unsuspected
2014-12-19, 23:39
Köp de värsta Cervin-Wega du har råd med :P

Olegh
2014-12-23, 19:10
Jääääkligt tveksamt om man verkligen kan kalla det för DIY, men likväl ett enastående jobb:

Re7rfVk-bHA

agazza
2014-12-26, 14:42
https://www.komplett.se/klipsch-rf-82-mk1-svart-golvstende1-par/783145

sent from my one+

Sheogorath
2014-12-26, 16:30
Flyger bara in för att säga att varje gång jag sätter mig framför anläggningen och lyssnar på någon låt så känner jag att "men för fan i helvete vad bra det låter!!!". Så tack till alla som hjälpt mig med diverse genom tråden.

Nackdelen är att alla vänners musik låter som skit när man går på fest...

Nordenator
2014-12-26, 16:39
Flyger bara in för att säga att varje gång jag sätter mig framför anläggningen och lyssnar på någon låt så känner jag att "men för fan i helvete vad bra det låter!!!". Så tack till alla som hjälpt mig med diverse genom tråden.

Nackdelen är att alla vänners musik låter som skit när man går på fest...

Dina vänners musik kanske låter som skit oavsett anläggning :D

Sheogorath
2014-12-26, 16:39
Dina vänners musik kanske låter som skit oavsett anläggning :D

Men neeeeej det var inte så jag menade. :D

Yes
2014-12-26, 16:56
Jääääkligt tveksamt om man verkligen kan kalla det för DIY, men likväl ett enastående jobb:

[.yt]Re7rfVk-bHA[/yt]
DIY om du har en egen verkstad och är en halvgud på att bygga. :D

Flyger bara in för att säga att varje gång jag sätter mig framför anläggningen och lyssnar på någon låt så känner jag att "men för fan i helvete vad bra det låter!!!". Så tack till alla som hjälpt mig med diverse genom tråden.

Nackdelen är att alla vänners musik låter som skit när man går på fest...
Visst är det en härlig känsla. :)

hultman
2015-01-16, 17:15
Någon som har en idé hur man enkelt kan lösa ljud via blåtand eller wifi till ljud från badrumstak? Givetvis utan några som helst ambitioner att det ska låta ok.

agazza
2015-01-16, 22:08
Någon som har en idé hur man enkelt kan lösa ljud via blåtand eller wifi till ljud från badrumstak? Givetvis utan några som helst ambitioner att det ska låta ok.
Utveckla. Är det en hel spelare med högtalare du vill ha?

sent from my one+

Sheogorath
2015-01-16, 23:59
Någon som har en idé hur man enkelt kan lösa ljud via blåtand eller wifi till ljud från badrumstak? Givetvis utan några som helst ambitioner att det ska låta ok.

Om det är passiva högtalare i taket så kan du köra en HEOS:Amp eller motsvarande Sonos-variant, eller bara en blåtandsdongel eller HEOS:Connect (eller motsvarande Sonos-variant) i förstärkaren som driver dem.

Eller missförstod jag frågan?

hahavaffan
2015-01-17, 10:35
Någon som har en idé hur man enkelt kan lösa ljud via blåtand eller wifi till ljud från badrumstak? Givetvis utan några som helst ambitioner att det ska låta ok.Bygg in högtalare i taket. Dra kabel ner till en garderob i närheten, eller liknande, och ställ en Sonos:Amp där. Koppla upp mot nätverket, enjoy your music.

agazza
2015-01-17, 10:51
Skippa blåtand hur som, det är inte en godtycklig lösning, speciellt ifall det är kåken din det handlar om. finns många 2.4ghz lösningar

hahavaffan
2015-01-17, 10:59
+1 på blåtand. Det är bra i bilar, that's it typ.

hultman
2015-01-17, 12:21
Utveckla. Är det en hel spelare med högtalare du vill ha?

sent from my one+

Försöker hitta en lösning till frugans päron. De vill kunna spela musik i badrummet via wifi eller blåtand (från telefonen) direkt och "osynligt" till högtalare i taket.

Edit: såg att jag fått en massa svar. Gissar att de är för snåla för att lägga närmare 10k på badrumsljud. Finns det någon OK fattigmanslösning?

agazza
2015-01-17, 12:45
Försöker hitta en lösning till frugans päron. De vill kunna spela musik i badrummet via wifi eller blåtand (från telefonen) direkt och "osynligt" till högtalare i taket.

Edit: såg att jag fått en massa svar. Gissar att de är för snåla för att lägga närmare 10k på badrumsljud. Finns det någon OK fattigmanslösning?

Har dom loft eller kryploft ovanför badrummet?

Ska dom ha takhögtalare så gå in på en hifibutik och lyssna på några takhögtalare, finns säkert med inbyggt slutsteg och om du har tur, någon slags smart funktion.

Det finns så otroligt många vägar att gå här beroende på budget och vad du orkar göra


Det viktiga är att du måste få fram el till platsen.



Det billigaste du kan göra är att köpa en begagnad förstärkare typ för en tusenlapp.

Gammal 80-90 talare eller något. Därefter monterar du högtalare i taket. Bildörrshögtalare alltså. Som du täcker med ett snyggt högtalargaller.

Till den kopplar du på en begagnad smartphone eller platta med spotifyklienten startad.

Det är wt varianten som faktiskt kommer fungera bra. Det är det där med brandrisk och utrymme.

Annars finns det ju T-amps, aktiva högtalare, apple airplay osv

http://lifehacker.com/5842707/how-to-mount-ceiling-speakers-and-wirelessly-stream-music-to-any-room-in-your-home



Vad ska dom styra ljudet med och vad har dom för telefoner osv?

Sheogorath
2015-01-17, 15:00
Försöker hitta en lösning till frugans päron. De vill kunna spela musik i badrummet via wifi eller blåtand (från telefonen) direkt och "osynligt" till högtalare i taket.

Edit: såg att jag fått en massa svar. Gissar att de är för snåla för att lägga närmare 10k på badrumsljud. Finns det någon OK fattigmanslösning?

Sonos ser väldigt plastiga ut och kan nog funka i en lite fuktigare miljö. Så istället för passiva högtalare och en Sonos:Amp så kanske man helt enkelt kan bygga in en Sonos-högtalare i taket direkt. Sen styr man den med en smartphone eller platta.

Ni med Sonos kanske vet huruvida dom är väldigt fuktkänsliga?

hahavaffan
2015-01-17, 15:13
Sonos ser väldigt plastiga ut och kan nog funka i en lite fuktigare miljö. Så istället för passiva högtalare och en Sonos:Amp så kanske man helt enkelt kan bygga in en Sonos-högtalare i taket direkt. Sen styr man den med en smartphone eller platta.

Ni med Sonos kanske vet huruvida dom är väldigt fuktkänsliga?Nej det ska man nog inte göra. Play:1 "tål fukt" enligt Sonos själva, men att bygga in något som inte är gjort för det är dömt att misslyckas när krångel uppstår.



Tips hultman: Köp en Play:1 och ställ på en liten hylla där det finns strömanslutning. Eller någon batteridriven historia som går på blåtand?

Sheogorath
2015-01-17, 15:16
Nej det ska man nog inte göra. Play:1 "tål fukt" enligt Sonos själva, men att bygga in något som inte är gjort för det är dömt att misslyckas när krångel uppstår.



Tips hultman: Köp en Play:1 och ställ på en liten hylla där det finns strömanslutning. Eller någon batteridriven historia som går på blåtand?

Ah, ok nu var det inte själva inbyggnaden som var det centrala utan mer om man kunde ha en Sonos-högtalare direkt i ett våtutrymme istället för att gå via en Amp. Att ställa den på en hylla är säkert en bra lösning om den nu klarar fukten, precis som du säger.

Olegh
2015-01-31, 22:15
Har fått möjlighet att lyssna på mina gamla golvare (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=137346) och halvnya plutt-stativare (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1300288) i en lite vettigare uppställning nu, så jag kan jämföra dom direkt mot varandra. Nu är ju inget av högtalarparen precis high-end, men det är lite kul att småttingarna spelar såpass mera övertygande. Mera detaljer, mer finess, mer musikaliskt helt enkelt. Det är svårt att beskriva. Visst saknas det botten, men jag hoppas att det ska gå att komplettera med en hyffsad sub.

Yes
2015-01-31, 22:45
Jag undrar om den inte blir svår att matcha med en sub. Specen ger 45-40khz vilket jag utgår ifrån är -10dB. Det innebär i så fall att du måste sätta delningen rätt högt (jag gissar på nånstans mellan 100-150hz, men det är förstås en höftning utifrån tunn information). Sträcker sig baselementet för högt får du ökad distorsion och ljudbilden blir mer känslig för fasförskjutningar (basen försvinner inte helt i ljudbilden). Vanligt problem med små högtalare i kombination med sub.

Av recensioner att döma verkar det annars som en mycket trevlig liten högtalare.

Olegh
2015-01-31, 23:10
Ja... kanske. Har absolut noll erfarenhet av det. Men jag tror nog faktiskt att så lågt som 70-80 hz skulle kunna funka som delning, för de skäms verkligen inte för sig i 50-100 hz-spannet. En sub har varit nästa ljudpryl på önskelistan ett bra tag nu också.. :)

Yes
2015-02-01, 12:17
Ja... kanske. Har absolut noll erfarenhet av det. Men jag tror nog faktiskt att så lågt som 70-80 hz skulle kunna funka som delning, för de skäms verkligen inte för sig i 50-100 hz-spannet. En sub har varit nästa ljudpryl på önskelistan ett bra tag nu också.. :)
Jag tycker det låter lite optimistiskt. Det är trots allt bara ett 5-tums element. Inte för att jag betvivlar ditt intryck, men det beror säkerligen på en lätt avrullning efter 200hz som slutar i en baspuckel. Det är vanligt för små stativare och ger illusionen av mer bas (samtidigt som frekvensomfånget även sträcks ut nedåt lite extra genom en 12dB/oktav avrullnimng i botten).
Om du har budgeten och utrymmet vore det kanske en idé att köra två mindre subar. Med rätt placering kan du i så fall stämma av dem så att subarna tar vid i mid-bas området, vilket skulle kunna bli en riktigt lyckad kompromiss (fast det kanske tar bort poängen med små stativare också).

Jag måste även lägga till en brasklapp och säga att jag absolut inte är någon expert. Av det jag observerat verkar det dock svårt att kombinera små stativare med subar och få det att lira väl. Det är svårt att få basen att försvinna och inte förstöra ljudbilden (eller som i riktigt dåliga system där det blir ett hål i mid-basen och muller i botten).

Olegh
2015-02-01, 19:11
Hah, så kan det nog vara faktiskt. Det är ju främst mellanregister som sjunger ut ordentligt, basfundamentet finns i någon mån, men det är lite tunt. Det kan säkert vara så att det beror både på total brist av de allra lägsta frekvenserna och en avrullningen som du nämner.

Idén är ju inte heller att nå hifi-nirvana, utan mer att jobba vidare på det som är bra. Stativhögtalarna lär ju bytas ut framöver (inom några år iaf.), men om de ska ersätta golvhögtalarna så tror och hoppas jag att en sub åtminstone blir ett plus. Om inte annat så kan det bli ju lite filmmuller. Två subbar skulle kunna gå med lite ommöblering, men då får man ju gå ner i pris (t.ex 2x XTZ W10.16 är vad jag vågar fantisera om som mest)


Så jag är mer inne på en pjäs. Den här från SVS verkar schysst: http://www.svsound.com/subwoofers/sealed-box/sb-2000

Riktigt bra frekvensomfång, nästan platt upp till 130 hz ish. Specad 19-220 hz +/- 3dB. Om man kollar på Velodynes SPL 800 Ultra eller REL T7 så är det blygsammare angivelser, förvisso inget ljudtrycksområde område angivet (jag vet inte vad som är standard).

awesomooo
2015-02-01, 20:03
Vad tror ni? https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-tt-2/

Såg även andra i samma prisklass plus minus i en tidning men kommer fan inte ihåg märket på dessa, men dom såg liknande ut.

Olegh
2015-02-02, 20:29
Stor och knepig fråga; om man vill försöka mäta upp sitt ljud för att bättre kunna pin-pointa svagheter, var börjar man?

Förslag på bra introducerande läsning och instegsutrustning tas gladeligen emot.

Vad tror ni? https://www.hifiklubben.se/stereo/skivspelare/argon-tt-2/

Såg även andra i samma prisklass plus minus i en tidning men kommer fan inte ihåg märket på dessa, men dom såg liknande ut.

Dom? Du länkar till en skivspelare.

kalle_kula
2015-02-02, 20:30
Stor och knepig fråga; om man vill försöka mäta upp sitt ljud för att bättre kunna pin-pointa svagheter, var börjar man?

Förslag på bra introducerande läsning och instegsutrustning tas gladeligen emot.



Du kanske borde titta in på faktiskt.se!

awesomooo
2015-02-02, 20:44
Stor och knepig fråga; om man vill försöka mäta upp sitt ljud för att bättre kunna pin-pointa svagheter, var börjar man?

Förslag på bra introducerande läsning och instegsutrustning tas gladeligen emot.



Dom? Du länkar till en skivspelare.

Dom andra som jag inte vet namnet på förutom att dom ligger i samma prisklass och ser liknande ut.

agazza
2015-02-05, 11:34
Stor och knepig fråga; om man vill försöka mäta upp sitt ljud för att bättre kunna pin-pointa svagheter, var börjar man?

Förslag på bra introducerande läsning och instegsutrustning tas gladeligen emot.



Dom? Du länkar till en skivspelare.

hometheathershack.com

Kolla på deras REW programvara som är rätt lik XTZ ljudmätning.

jag lärde mig en del där faktiskt och det finns mycket att lära, men det gav också mycket angående hur jag skulle kunna börja lyssna mig till den konfig jag ville ha. Man famlar inte lika mycket i mörkret.

Men många är ganska svart eller vit i frågan, men jag försökte nå det experterna tyckte, och därefter utgick jag från det som nollpunkt och ändrade EQ och positioner efter mitt tycke.

Det blev mycket mycket bättre, men istället känner jag att jag uppmärksammar småskit mycket lättare, jag vet inte ifall det egentligen är positivt att bli mer kräsen.

Sir Anselm
2015-02-05, 12:37
Dom andra som jag inte vet namnet på förutom att dom ligger i samma prisklass och ser liknande ut.

Pro-ject eller Rega skulle jag tro.

Yes
2015-02-05, 20:23
Stor och knepig fråga; om man vill försöka mäta upp sitt ljud för att bättre kunna pin-pointa svagheter, var börjar man?

Förslag på bra introducerande läsning och instegsutrustning tas gladeligen emot.

Jag är lite osäker på vad du är ute efter. Största svagheten du lär ha är akustiken. Fast du kanske menar mäta mer specifikt hur det uppför sig? Jag hade iaf börjat med att läsa in mig på akustik och därigenom relevanta sätt att mäta.

Ethan Winer har hur mycket bra information som helst. Tyvärr är sidan väldigt rörig, men det finns massor att läsa (även om mätningar och micar):
http://ethanwiner.com/

Här hittar du också en hel del läsvärt:
http://education.lenardaudio.com/en/

Den här sidan tror jag inte är riktigt vad du letar efter, men ärligt... finns det nåt bättre sätt att spendera helgen på än att nörda ner sig riktigt rejält?
http://sound.westhost.com/articles.htm

Olegh
2015-02-05, 21:38
Tackar för tips och länkar! Jag är väl medveten om att det är ett rejält svampigt träsk, just av den anledningen är det fint med lite tips på i vilken ände man ska böra. Lite övergripande kring akustik har man väl snappat upp på diverse forum, men jag har liksom aldrig gett mig på att försöka formalisera och realisera det hela.

Yes
2015-02-05, 22:08
Tackar för tips och länkar! Jag är väl medveten om att det är ett rejält svampigt träsk, just av den anledningen är det fint med lite tips på i vilken ände man ska böra. Lite övergripande kring akustik har man väl snappat upp på diverse forum, men jag har liksom aldrig gett mig på att försöka formalisera och realisera det hela.
Akustik är definitivt rätt ände att börja. Det gör större skillnad än något annat. Tänk att du kanske har toppar och dalar till dina högtalares tonkurva på 30-60dB. Rummet ger inte heller bara avvikelser till tonkurvan utan det ger också en del skadliga effekter, t.ex. fladder/eko och ringade samt kamfiltrering som grötar ihop ljudet. Skillnaden mellan ett vanligt och ett bra rum är enorm, och ännu större om du jämför ett dåligt rumt med ett bra.

Den här videon ger en bra uppfattning om skillnaden. Upplevelsen av att faktiskt vara i ett sånt rum är dock betydligt större än du kommer höra där, men det ger en bra indikation på hur mycket mer fokuserat, tydligt och mindre störande ljudet blir.
http://youtu.be/dB8H0HFMylo

Ignatius72
2015-02-21, 11:06
Vad ska man ha? Sonos, denon eller harman/kardon eller annat?

Sheogorath
2015-02-21, 11:55
Vad ska man ha? Sonos, denon eller harman/kardon eller annat?

Det är grymt bra ljud i min Denon HEOS 5, har också en Link som är kopplad till mitt vanliga 2-kanals-system i vardagsrummet. Integrationen med Spotify Connect är väldigt bra.

Jag tror du får svårt att hitta någon som testat Sonons mot Denon i sitt eget hem och verkligen kan bedöma skillnaden. De med Sonons kommer nog säga att deras ljud är väldigt bra osv.

hahavaffan
2015-02-21, 13:19
Vad ska man ha? Sonos, denon eller harman/kardon eller annat?Åk till Klubben och låna hem en Heos och en Play:5 eller vad du nu tänkt dig. Om du bor i Hörby så kan du ju köra till Lund, där är dom snela! Snacka med Peter eller Andreas.

Men imho är Sonos strået vassare, mest p.g.a. utseendet och deras app. Ljudmässigt är det en smaksak.

Ignatius72
2015-02-21, 14:04
Tack för tips. Ingen som promotat harman? Jag har en sådan (inte systemet) nu till luren och den var bra (men har gett upp).

Sheogorath
2015-02-21, 15:40
Harman & Kardon har till skillnad från Denon en väldigt trevlig svensk support i alla fall. Har en förstärkare jag är nöjd med. Har inte lyssnat på deras trådlösa system.

Hur man kan tycka att Sonos är snyggare än HEOS är ett under för mig. Sonos tycker jag är plastiska och riktigt fula. HEOS ser proffsiga ut. Man kan tänka sig att de har kostat så mycket som de gör, till skillnad från Sonos. :D Jag provlyssnade i butik och upplevde HEOS bas som mer detaljrik. Med erbjudandet som HiFi-Klubben hade då blev det alltså snyggare, bättre ljud och billigare. Enkelt val i det läget. Deras app är fortfarande inget vidare men den fungerar, och integrationen med Spotify är problemfri.

Ignatius72
2015-02-21, 16:35
Heosen är snygg. Det blir att åka in på måndag och låna hem lite.

Yes
2015-02-21, 16:43
Är det bara elektroniken du tittar på eller är det även högtalarna?

Om det bara gäller elektroniken borde det gå att hitta tillförlitliga test.

Ignatius72
2015-02-22, 15:43
Well, slog till på heos 7 och 3 till att börja med. Räcker bra för våra behov även om jag började fundera på riktiga högtalare och förstärkare. Trots allt så är det ju lite bättre. Men smidigt med spotify connect.

Runqen
2015-02-27, 09:21
Jag och sambon köpte ett par dali Zensor 3 och en denon dra-n4 till att streama musik i vardagstummet igår.

Det är den första stereo jag äger och jag kunde inte vara mer nöjd!

Vilken jävla skillnad det är på riktiga grejor jämfört med div tv-ljud och datorhögtalare, underbart!

agazza
2015-02-27, 10:02
Jag och sambon köpte ett par dali Zensor 3 och en denon dra-n4 till att streama musik i vardagstummet igår.

Det är den första stereo jag äger och jag kunde inte vara mer nöjd!

Vilken jävla skillnad det är på riktiga grejor jämfört med div tv-ljud och datorhögtalare, underbart!

Ja det var ett stort steg från datorhögtalare :)

Läs på om rumsakustik så kan du få ut så mycket mer också genom möblering och kanske lite ljudabsorbenter med fina motiv, det brukar gå hem med regeringen

PowPow
2015-03-03, 20:26
Kära bullen,

Jag har lite huvudbry i kategorin "göra det bästa av situationen". Tänkte nämligen möblera om och ommöbleringen kommer inte lira med min nuvarande setup riktigt. Setupen kan såklart bytas ut. Dock finns det inte möjlighet för infällnad i tak utan det måste vara utanpåliggande montering.

Här är det bästa jag kommer på med nuvarande utrustning. För att ge någon form av skala på det så är rummet ca 40 kvadratmeter, normal takhöjd.. Soffan är lyssnarpositionen.
http://i.imgur.com/a147fuP.png

Det första problemet är att det antagligen kommer se för jäkla dumt ut med stora stativhögtalare i taket (B&W 685).

Det andra problemet är att det antagligen inte kommer låta speciellt bra. Dels för att de sitter i taket, och dels för att den enda högtalaren har en vägg bakom sig medan den andra inte har det. Men jag vet inte.. Har inte testat. Kan såklart bygga någon temporär ställning för att se hur det låter..

Jag kommer inte vidare i tankeverksamheten. Någon som har tips på hur man ska lösa det hela med ovanstående möblering. Det är ett vardagsrum och inte ett hifirum, men det lyssnas på musik väldigt ofta där så vill ändå få ihop något vettigt.

PS. Där är fler möbler i rummet än vad som framgår av bilden :D

Edit: Förtydligande av bild. högtalaren nederst i bild kommer alltså ha vägg bakom sig eftersom dörröppningen inte går hela vägen upp till taket.

Olegh
2015-03-03, 20:54
Vänd på steken bara?

http://i.imgur.com/Lbj9xme.png

PowPow
2015-03-03, 20:59
Bra tänkt, men tyvärr funkar det inte att ha soffan där. Blir för tight genomgång för att komma in till högra delen av rummet.

Sorry för fel skala på soffan :D

Yes
2015-03-04, 00:56
Hur ser det ut mot de andra väggarna då? Det du har ritat upp är ju en av de absolut sämsta placeringarna.

Om du flyttar tv;n och högtalarna så de hamnar på högra sidan av rummet då? Flyttar du in soffan en bit kanske den inte hamnar lika mycket i vägen?

http://i57.tinypic.com/ra0sgz.jpg

PowPow
2015-03-04, 10:50
Hur ser det ut mot de andra väggarna då? Det du har ritat upp är ju en av de absolut sämsta placeringarna.

Om du flyttar tv;n och högtalarna så de hamnar på högra sidan av rummet då? Flyttar du in soffan en bit kanske den inte hamnar lika mycket i vägen?

http://i57.tinypic.com/ra0sgz.jpg.

Ja, alltså. Det finns betydligt bättre möbleringar om jag möblerar utifrån högtalarna. Men frågan är mer hur jag ska lösa en vettig ljudlösning med kommande möblering. Inte hur jag ska möblera istället. Det vore för enkelt :D

Möbleringen "måste" alltså vara som jag ritade i första inlägget gällande soffan/lyssnarpositionen:
http://i.imgur.com/a147fuP.png

Minimjölk
2015-03-04, 11:16
Lite små tips på vägen.

1. Om du kan flyta ut soffan 10-50cm från bakväggen har du nog mycket att vinna, speciellt om du då kan diffusera/absorbera bakväggen något.

2. Laborera med absorbenter bakom men ffa på väggen snett framför din högra högtalare.

3. Om högtalare placeras mycket högt upp så kommer loobningen troligtvis bli helt "sklev". Då dessa högtalare troligtvis är tänkta att ha diskanten placerat strax under öronhöjd måste du laborera med nedvinklingen av dessa. Jag skulle heller inte vara rädd för att prova att placera dem upp och ned för att motverka loobningen. Du kan prova med detta genom att placera högtalarna nästan på golvet och kraftig uppåtriktade och sedan står du själv i soffan och lyssnar.

4. Se till att du har en flexibel upphängningslösning så att du enkelt kan flytta runt högtalarna. Det ideala vore om du har en arm så att du vid finlyssning kan rotera ut dem från väggarna och även ställa tilt mm. Du ser ut att ha för brett mellan högtalarna för att få till ett vettigt stereoperspektiv, speciellt när du tittar på tv kommer saker ljudmässigt röra sig väldigt mycket fortare ljudmässigt i sidled än det är tänkt.

5. Du kommer troligtvis få med en hel del takreflexer som kommer orsaka kamfiltereffekter och olinjäritetet, har du möjlighet att hänga upp någonting där snett ovanför lyssningsplatsen som motverkar detta?

6. Ett par mindre högtalare kompletterade med två subbar skulle kanske fungera?

PowPow
2015-03-04, 15:25
Tack så mycket för all input, minimjök!

Vad tror du om det faktum att en av högtalaren kommer sitta i ett hörn medan den andra kommer ha 6-7 meter till närmsta bakvägg?

Angående att sätta dem upp och ner, så var den initiala tanken att sätta dem på sidan, med diskanterna längst in mot rummet. Detta för att de inte skulle hänga ner för långt. Vet inte hur det inverkar.. Kanske en dum idé.

Jag ska börja med ditt tips om att placera högtalarna på tänkt position fast på golvet och ställa mig på en stol där soffan är tänkt att stå.

Minimjölk
2015-03-04, 16:16
Den högtalare utan stöd från en bakvägg kommer troligtvis få en försämrad känslighet på runt 3dB i basområdet från 200-300Hz och nedåt, denna kommer dock inte vara helt jämn beroende på frekvens utan variera upp och ned beroende på utsläckningar i basområdet. Du kommer å andra sidan slippa en del av de kamfiltereffekter som ofta uppstår när en högtalare står ganska nära bakvägg som uppträder högre upp i frekvens, därav mitt tips att dämpa bakom den andra högtalaren för att motverka detta fenomen.

Vi skall inte överdriva fenomenet med utebliven basförstärkning då vi inte är så känsliga för skillnader i frekvenser under 200Hz och rummet i sig kommer ge dig variationer på 10-tals dB i denna regionen. Om du har möjlighet till individuell EQ så kan du till viss del dölja detta problem genom att sänka eller höja vä/hö resp.

Jag tror inte B&Ws tanke är att du skal lägga denna högtalare ned och spridningsmönstret i lyssningsposition kommer ju då bli som att du står framför högtalaren fast väldigt högt ovanför, normalt sett kommer du få sämre spridning vid tex delningsfrekvensen här men beroende på hur filtret i högtalaren är konstruerat så kan det fungera.

Hade jag varit dig så hade jag börjat att experimentera med de sakerna du har hemma och se hur du upplever det, det kanske blir hur bra som helst som du tänkt.

forestgrove
2015-03-04, 18:08
Detta hör kanske knappt till HIFI, men jag tänkte byta ut mina högtalare till datorn och tänkte lägga runt tusenlappen på det. Någon som kan rekommendera ett 2.0- eller 2.1-system för ungefär de pengarna? I dagsläget har jag ett Logitech Z3 som börjat glappa lite i hörlursutgången.

PowPow
2015-03-05, 23:02
Hade jag varit dig så hade jag börjat att experimentera med de sakerna du har hemma och se hur du upplever det, det kanske blir hur bra som helst som du tänkt.

Jag ska börja här.
Ska bara få tag på lite längre högtalarkabel så jag kan experimentera lite.

agazza
2015-03-11, 08:47
Jag har kollat på inbyggnadshögtalare men dessa är så otroligt dyra, går det inte lika bra att köpa ordentliga flerkanals centerhögtalare och sätta in istället, och därefter sätta ett högtalargaller över?

Det känns som att det bör ge mer ljud för pengarna, samt att det inte kompromissas någonting på ljudet pga lådvolym

Minimjölk
2015-03-11, 09:19
Jag har kollat på inbyggnadshögtalare men dessa är så otroligt dyra, går det inte lika bra att köpa ordentliga flerkanals centerhögtalare och sätta in istället, och därefter sätta ett högtalargaller över?

Det känns som att det bör ge mer ljud för pengarna, samt att det inte kompromissas någonting på ljudet pga lådvolym

Utan att veta mer så skulle jag spontant säga nej, det borde inte bli lika bra eftersom högtalare som är tänkta för in wall är designade för just detta ändamål medan vanliga centerhögtalare inte är det. Därmed inte sagt att det inte kan bli fantastiskt bra. Om man kan leva med att ha högtalare inbyggda och inte tänker flytta runt dem får man många fördelar.

Ljudmässigt så kommer du ha en oändlig baffel (nåja) vilket gör att de normala kantdiffraktionerna inte blir lika tydliga vilket gör att du bör få en jämnare frekvenskurva i trakten kring 300-5000Hz. Du kommer även få en höjning av känsligheten uppemot 6dB i frekvenser under 300Hz.

Min tes i första stycket baseras just på att In wall högtalare är designade med detta i åtanke medan de andra inte är det. Rimligtvis kommer du få en lite för hög utnivå i det lägre frekvensområdet, kan du på något sätt kompensera för detta? Min erfarenhet är ändå att centerhögtalare överlag är lite för tunna i detta området så det krävs sällan att du behöver dämpa 6dB dock. Är det billigare och enklare högtalare med inte så genomtänkt filter så är det nog till och med så att de kommer upplevas som bättre i väggen än som fristående. :)

En stor vinst med att montera in högtalare i väggen är att du slipper kamfiltereffekter skapat av att ljudet som lämnar högtalaren i lägre frekvenser även studsar i väggen bakom högtalaren och sedan hamnar i fas/ofas med direktljudet och därmed ger en väldigt taggig frekvensgång i området kring 100-400Hz. Genom att bygga in högtalarna i väggen så har du bästa möjliga förutsättningarna att få det snyggt i detta området.


Sedan vad det gäller priserna så är vettiga In wall högtalare dyra men om du kollar på bestyckningen av dessa så är komponenterna i regel av mycket bra kvalité och sådana som återfinns i mycket dyra vanliga högtalare. I fallet med lådhögtalare får ju du som kund även betala för materialet/arbetet/designen med lådan så det är rimligt att tro att om du ställer två högtalare i samma prisklass bredvid varandra så är in-wallen "bättre".

Sedan skall man inte underskatta vikten av en vettig och stabil låda, utöver resonansproblemen som kan uppstå när du smackar in en vanlig låda i en gipsvägg så känns det ganska enkelt att få till. Att däremot montera in en inwall utan egen låda och låta den spela i innerväggen kan ju orsaka en massa missljud, inte minst i anslutande rum. Jag skulle nog slå ett slag för att alltid bygga en riktig låda även när man bygger in det i i en vägg eller i ett tak. "Nackdelen" med att bygga en låda är att du kommer tappa kapacitet i basområdet men å andra sidan kan du få det mer kontrollerat.

Hade jag varit dig så hade jag köpt en större gipsskiva för typ 50kr, borrat upp ett hål för din tänkta högtalare mitt i denna och lyssna/mät hur den beter sig placerad där jämfört med när den står fritt.

agazza
2015-03-11, 09:40
Utan att veta mer så skulle jag spontant säga nej, det borde inte bli lika bra eftersom högtalare som är tänkta för in wall är designade för just detta ändamål medan vanliga centerhögtalare inte är det. Därmed inte sagt att det inte kan bli fantastiskt bra. Om man kan leva med att ha högtalare inbyggda och inte tänker flytta runt dem får man många fördelar.

Ljudmässigt så kommer du ha en oändlig baffel (nåja) vilket gör att de normala kantdiffraktionerna inte blir lika tydliga vilket gör att du bör få en jämnare frekvenskurva i trakten kring 300-5000Hz. Du kommer även få en höjning av känsligheten uppemot 6dB i frekvenser under 300Hz.

Min tes i första stycket baseras just på att In wall högtalare är designade med detta i åtanke medan de andra inte är det. Rimligtvis kommer du få en lite för hög utnivå i det lägre frekvensområdet, kan du på något sätt kompensera för detta? Min erfarenhet är ändå att centerhögtalare överlag är lite för tunna i detta området så det krävs sällan att du behöver dämpa 6dB dock. Är det billigare och enklare högtalare med inte så genomtänkt filter så är det nog till och med så att de kommer upplevas som bättre i väggen än som fristående. :)

En stor vinst med att montera in högtalare i väggen är att du slipper kamfiltereffekter skapat av att ljudet som lämnar högtalaren i lägre frekvenser även studsar i väggen bakom högtalaren och sedan hamnar i fas/ofas med direktljudet och därmed ger en väldigt taggig frekvensgång i området kring 100-400Hz. Genom att bygga in högtalarna i väggen så har du bästa möjliga förutsättningarna att få det snyggt i detta området.


Sedan vad det gäller priserna så är vettiga In wall högtalare dyra men om du kollar på bestyckningen av dessa så är komponenterna i regel av mycket bra kvalité och sådana som återfinns i mycket dyra vanliga högtalare. I fallet med lådhögtalare får ju du som kund även betala för materialet/arbetet/designen med lådan så det är rimligt att tro att om du ställer två högtalare i samma prisklass bredvid varandra så är in-wallen "bättre".

Sedan skall man inte underskatta vikten av en vettig och stabil låda, utöver resonansproblemen som kan uppstå när du smackar in en vanlig låda i en gipsvägg så känns det ganska enkelt att få till. Att däremot montera in en inwall utan egen låda och låta den spela i innerväggen kan ju orsaka en massa missljud, inte minst i anslutande rum. Jag skulle nog slå ett slag för att alltid bygga en riktig låda även när man bygger in det i i en vägg eller i ett tak. "Nackdelen" med att bygga en låda är att du kommer tappa kapacitet i basområdet men å andra sidan kan du få det mer kontrollerat.

Hade jag varit dig så hade jag köpt en större gipsskiva för typ 50kr, borrat upp ett hål för din tänkta högtalare mitt i denna och lyssna/mät hur den beter sig placerad där jämfört med när den står fritt.

Otroligt bra respons som vanligt.

val av högtalare har jag inte kommit till än. Tips mottages gärna, jag skulle lika gärna kunna bygga en egendesignad låda och högtalare som jag fäller in i väggen också, då behöver jag inte offra lika mycket isolering osv då jag kan anpassa lådan till väggtjocklek osv.

En platt version av Carlsson OA-5 MMX vore ju roligt :d

Minimjölk
2015-03-11, 12:51
val av högtalare har jag inte kommit till än. Tips mottages gärna, jag skulle lika gärna kunna bygga en egendesignad låda och högtalare som jag fäller in i väggen också, då behöver jag inte offra lika mycket isolering osv då jag kan anpassa lådan till väggtjocklek osv.

En platt version av Carlsson OA-5 MMX vore ju roligt :d

Nu snackar vi! :)

Om du är villig att designa själv kan du få det riktigt jävla bra till vettig peng men det kräver en del jobb med trial/error och det vore en stor fördel om du har möjlighet till div mätutrustning.

Hur som helst, hur stora får högtalarna vara, vad är målet med dem, hur högt/djupt mm behöver de spela, kan du tänka dig en separat subb?
Budget?

Mest frågor och egentligen inga svar.

Jag skulle dock säga att du om du tar en ok 6,5" bas och en 1" dome diskant med vettiga frekvenssvar och inte så kniviga impedanskurvor och monterar in dessa i en sluten låda i väggen så skulle ett väldigt enkelt filter räcka för att skapa välljud. Din stora fördel är som jag sade tidigare att du inte ni filtret behöver ta lika mycket hänsyn till baffelsteg och ojämnheter skapade av baffelformen. Fram med cirkelsågen så skall vi nog hitta lite lämpliga kandidater åt dig.

Edit: Baffel är för att förtydliga detta på en konventionell högtalare den sidan (oftast framsidan) där högtalarelementen är fästa. Utformningen av denna, elementens inbördes placering till varandra och de olika kanterna samt kanternas form spelar alla stor roll i vilken frekvensgång dina högtalare kommer få och är något som varje seriös högtalarkonstruktör måste lägga massvis med timmar för att få till bra.

hahavaffan
2015-03-11, 13:21
Gött att vi har vår egen Ingvar Öhman på brädan :D

Minimjölk
2015-03-11, 14:02
Gött att vi har vår egen Ingvar Öhman på brädan :D

Vilken jävla förolämpning! *spy*

agazza
2015-03-11, 14:05
hahaha, återkommer filmjölk, men det kan dröja.

Minimjölk
2015-03-11, 14:19
hahaha, återkommer filmjölk, men det kan dröja.

Ytterligare en, där får man för man försöker vara hjälpsam. ;)

agazza
2015-03-11, 14:38
Nu snackar vi! :)

Om du är villig att designa själv kan du få det riktigt jävla bra till vettig peng men det kräver en del jobb med trial/error och det vore en stor fördel om du har möjlighet till div mätutrustning.

Jag måste köpa en mikrofon men därefter har jag ordentlig mätutrustning.


Hur som helst, hur stora får högtalarna vara, vad är målet med dem, hur högt/djupt mm behöver de spela, kan du tänka dig en separat subb?
Budget?

De ska spela fylligt, men jag är ingen db jagare. De får vara stora, men bör nog inte vara djupare än 30cm. Bredd och längd spelar ingen roll.
Subb(arna) kan vara separat så länge du även kan presentera en smidig lösning för drivningen av hela systemet.

Jag gillar även mina Mirage satelliter med spridningslinser, jag är inte någon som eftersträvar jättesnäv liten sweetspot, det är viktigare att det låter någorlunda jämnbra över hela ytan, det är det stora problemet.

Budgeten är väl 2-3k per högtalare.


Ytterligare en, där får man för man försöker vara hjälpsam. ;)

Jag måste ju hinna planera, Ok:a med regeringen och fundera lite :)

Det stora hindret är att jag kanske kommer byta kåk, och då vill jag kanske kunna ta med mig modulerna och använda dessa igen, även ifall det inte är optimalt så räknar jag med att det blir någorlunda bra ändå ifall jag kan mäta in det.
Största problemet är att rumsvolymen kommer bli större.

hahavaffan
2015-03-11, 14:38
Ytterligare en, där får man för man försöker vara hjälpsam. ;)

Vilken jävla förolämpning! *spy*Haha :D

Minimjölk
2015-03-11, 15:02
Jag måste ju hinna planera, Ok:a med regeringen och fundera lite :)



Jag syftade mer på att du förväxlade mig med min trögflytande vän i mejeridisken.

Minimjölk
2015-03-11, 15:07
Haha :D

Ingvar Öhman må vara en guru inom sitt område men det räcker för mig att spendera några minuter på tex faktiskt.se innan jag måste lämna brädan. Attityden där är inte att leka med även om IÖ själv har bättrat sig något med åren. Han är dock en mästare på att läxa upp och ifrågasätta allt folk skriver och ger sällan handgripliga tips. Han är dock troligtvis en av de mest pålästa inom branschen i Sverige.

agazza
2015-03-11, 15:22
Jag syftade mer på att du förväxlade mig med min trögflytande vän i mejeridisken.
Hahaha sorry.

sent from my one+

Yes
2015-03-11, 18:25
Ingvar Öhman må vara en guru inom sitt område men det räcker för mig att spendera några minuter på tex faktiskt.se innan jag måste lämna brädan. Attityden där är inte att leka med även om IÖ själv har bättrat sig något med åren. Han är dock en mästare på att läxa upp och ifrågasätta allt folk skriver och ger sällan handgripliga tips. Han är dock troligtvis en av de mest pålästa inom branschen i Sverige.
Håller helt med. Han är en mästare på att komplicera saker och säga väldigt lite konkret. Det är mest tjurskit, alldeles oavsett hur kunnig han faktiskt är.

Minimjölk
2015-03-12, 12:42
Håller helt med. Han är en mästare på att komplicera saker och säga väldigt lite konkret. Det är mest tjurskit, alldeles oavsett hur kunnig han faktiskt är.

Jag har accepterat att teorin och praktiken kring rumsakustik/psykoakustik är väldigt avancerad och komplicerat och "beror på". Han väljer som du säger ofta att inte svara på frågan utan snarare rätta upp frågeställningen och försöka briljera med att förklara varför frågan är felaktigt ställd istället för att ge ett förenklat svar. Desto mer jag själv lärt mig desto lättare har jag att förstå att han inte vill ge förenklade svar och därmed ge folk fel vägledning. Det finns däremot många fall där man önskat att han varit mer rakt fram och kunde ge mer handgripliga tips om hur man bör går framåt även om de inte är 100% korrekta. Sedan hade vi då det här med attityden. Han är iofs inte ensam om detta. Faktiskt har extremt mycket kunskap inom området men alla trådar ballar mer eller mindre ut pga interna dispyter och ifrågasättande. Speciellt om man har en avvikande åsikt jämfört med LTS/Ino-sekten. Det är lite skrämmande på något sätt och därför jag väljer att hålla mig därifrån. Det är synd för det finns så mycket kunnande där.

Yes
2015-03-12, 16:00
Jag har accepterat att teorin och praktiken kring rumsakustik/psykoakustik är väldigt avancerad och komplicerat och "beror på". Han väljer som du säger ofta att inte svara på frågan utan snarare rätta upp frågeställningen och försöka briljera med att förklara varför frågan är felaktigt ställd istället för att ge ett förenklat svar. Desto mer jag själv lärt mig desto lättare har jag att förstå att han inte vill ge förenklade svar och därmed ge folk fel vägledning. Det finns däremot många fall där man önskat att han varit mer rakt fram och kunde ge mer handgripliga tips om hur man bör går framåt även om de inte är 100% korrekta. Sedan hade vi då det här med attityden. Han är iofs inte ensam om detta. Faktiskt har extremt mycket kunskap inom området men alla trådar ballar mer eller mindre ut pga interna dispyter och ifrågasättande. Speciellt om man har en avvikande åsikt jämfört med LTS/Ino-sekten. Det är lite skrämmande på något sätt och därför jag väljer att hålla mig därifrån. Det är synd för det finns så mycket kunnande där.
Jo precis, det är klart det är avancerat och det ska det ju få vara också, men det gör liksom inte vettigt att komplicera saker bara för att och briljera.
Jag kan tex tycka det är intressant när min polare berättar om sin forskning i elektromagnetism. Det är avancerat inåt perkele och jag kan inget om det, men han lyckas ändå förklara på ett sätt så jag hänger med. Sånt tycker jag är oerhört givande och intressant. Att bara göra det krångligt hade inte varit särskilt givande, oavsett hur mycket han kan.
När det gäller hifi tar jag hellre till mig kunskap från de som bemödar sig med att förklara så jag kan lära mig något. Finns ju trots allt mycket bra info att hitta, även på rätt avancerad nivå. Det är givande på riktigt.

Olegh
2015-03-19, 18:43
Apropå akustik så googlade jag fram detta as till bok:

http://andrealbino.wikispaces.com/file/view/Master+Handbook+of+Acoustics+-+5th+Edition+-+F.+Alton+Everest,+Ken+C.+Pohlmann.pdf

Har inte kikat på innehållet ment tänker att den kanske kan vara fin att ha som referens i bakfickan. Omsätta teorin i praktiken är väl dock det riktigt kniviga om man ska beakta tid och pengar och allt sånt där.

Wibba
2015-05-16, 14:03
Jag kör på ett par Tannoy Mercury V4 som drivs med Marantz nr1603.

Om jag ska byta upp mig, borde jag se över högtalarna eller förstärkaren i första taget?

agazza
2015-05-16, 15:00
Jag kör på ett par Tannoy Mercury V4 som drivs med Marantz nr1603.

Om jag ska byta upp mig, borde jag se över högtalarna eller förstärkaren i första taget?

Jag har samma förstärkare och den är för klen för någon större uppgradering, jag tänkte byta ut min, alternativt använda den som försteg.

Wibba
2015-05-17, 09:31
Jag har samma förstärkare och den är för klen för någon större uppgradering, jag tänkte byta ut min, alternativt använda den som försteg.

Yes, den är lite i klenaste laget om man ska ha nya högtalare. Dock gillar jag Audyssey och vet inte om jag vågar byta märke på förstärkaren nu ^^ Harman Kardon-stärkarna ser riktigt stilrena ut måste jag säga, har hört bra om dem också.

agazza
2015-05-17, 12:27
Yes, den är lite i klenaste laget om man ska ha nya högtalare. Dock gillar jag Audyssey och vet inte om jag vågar byta märke på förstärkaren nu ^^ Harman Kardon-stärkarna ser riktigt stilrena ut måste jag säga, har hört bra om dem också.

Jag med, funderar på att antingen använda den som försteg eller köpa en större variant

Jawi
2015-05-17, 12:49
Är det någon som lyssnat på monitor audios nya guldserie? skillnader mot föregångaren?

Wibba
2015-06-03, 18:18
Hittade Tannoys mercury V4 nedsatt till 1990 kr/paret (ja paret) idag pga utförsäljning. Revolution DC6 var nedsatta till 5300 kr/paret på samma ställe.

Blev nästan sugen att köpa, det här kan man ju gå +- 0 på eller tillochmed göra vinst!

Kabuto
2015-06-04, 13:01
Vad får ni för poäng?
http://test.tidalhifi.com/

Lite bättre test imo.
http://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

Jag kan nu konstatera att jag verkligen inte behöver Flac :d

Sheogorath
2015-06-04, 16:06
Vad får ni för poäng?
http://test.tidalhifi.com/

Lite bättre test imo.
http://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

Jag kan nu konstatera att jag verkligen inte behöver Flac :d

Jag var helt körd (snartlikt test med WAV, 320 eller 128) när jag körde laptopens ljudkort + HiFi-hörlurar av tysk kvalitää.

Vågar knappt prova i mitt stereosystem. I can't handle the truth!!!

Callek
2015-06-04, 17:33
Four in five correct, well done!

Min hörlursrigg presterar uppenbarligen hyfsat :)

Kabuto
2015-06-04, 18:09
Four in five correct, well done!

Min hörlursrigg presterar uppenbarligen hyfsat :)

Kan tänka på att det är 50% chans att ha rätt också, vad får du på det andra testet?

Yes
2015-06-04, 18:43
Med hörlurarna var det kört. Högtalarna gick bättre. Tidals test var jag rätt lost på men det andra kunde jag iaf plocka bort 128kbs. 320kbs mot lossless är bara chansning.

tomccc
2015-06-04, 19:38
Fem av fem på tidal, fick alla 30 dagar prenumeration eller bara om man fick fem?
Fyra av sex på den andra, coldplaylåten var den som kändes säkrast men den var fel haha, de två felen var iaf 320kbps.

Har alltid sagt att jag är tondöv och har alltid kört med 128kbps mp3 men det här gav ju en tankeställare.

kebne
2015-06-04, 20:53
Vad får ni för poäng?
http://test.tidalhifi.com/

Lite bättre test imo.
http://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

Jag kan nu konstatera att jag verkligen inte behöver Flac :d

Den andra var ju sjukt ez, helt olika laddtider :D

Menigar
2015-06-05, 07:50
Vad får ni för poäng?
http://test.tidalhifi.com/

Lite bättre test imo.
http://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/how-well-can-you-hear-audio-quality

Jag kan nu konstatera att jag verkligen inte behöver Flac :d
Provade i 3 olika ljudsystem, i mitt usb-skräpheadset så var det omöjligt att höra någon skillnad. I mina datorhögtalare, spdif till ett gammalt stereopaket(featuring minidisc so you know it's good) med bi-amp så var det lätt att plocka ut alla utom Jay-Z, The Killers och Katy Perry.
I huvudanläggningen så fick jag alla rätt utom Katy Perry av nån anlednig, för mycket ljud som jag inte vet hur de ska låta antar jag.

tossefar
2015-06-05, 19:02
"Five in five correct, fantastic!" på Tidal
På npr.org prickade jag vilka som var 128kbps varje gång, men bommade 320kbps vs wav på neil young och katy perry. Jag tyckte inte att låtvalet för det andra testet var särskilt bra. Speciellt a capellasången hade inte mycket på spåret som gick högre eller lägre i frekvens i wavfilen jämfört med den komprimerade.

C h r i s
2015-06-05, 21:18
Tidals tjänst är knappast värt de extra 100kr man får betala. Audiofiler köper ju dock högtalarkablar för tiotusentals kronor, så varför inte detta.

agazza
2015-06-24, 09:15
Kul ide

https://ksr-ugc.imgix.net/assets/004/024/765/43b39edd6b8e1b4116c187f7e568879c_original.jpg?v=14 34993262&w=680&h=&fit=max&auto=format&q=92&

https://www.kickstarter.com/projects/gramovox/floating-recordtm-vertical-turntable?ref=home_popular

Sheogorath
2015-08-28, 17:42
Har ett mixerbord med inbyggt ljudkort. Det finns ett par balanserade 1/4-utgångar och ett par obalanserade RCA-utgångar. Tänkte köpa ett par aktiva högtalare som har tre möjligheter: obalanserad RCA in, balanserad 1/4 in samt XLR in.

Kommer det göra någon skillnad hur jag kopplar? Jag har haft problem med jordbrumm av laptopen jag ska använda med mixerbordet. Skyddar balanserad koppling mot jordbrumm t.ex?

http://djtechtoolscom.c.presscdn.com/wp-content/uploads/2013/09/NI_Traktor_Kontrol_S2_MK2_Controller_Backview.png

http://www.thomann.de/thumb/bdbmagic/pics/bdb/322608/7874940_800.jpg

agazza
2015-08-28, 18:14
Jag hade kört balanserat alla dagar i veckan

sent from mobile device

Yes
2015-08-28, 19:15
Balanserade kablar brukar kunna eliminera jordbrumm men det finns ingen garanti för att det hjälper.

Eftersom de flesta aktiva monitorer har balanserade ingångar vore det väl onödigt att inte använda det, speciellt eftersom du verkar ha en miljö med lite störningar. Är ju ingen konstadsfråga heller. Du får ett par balanserade kablar med TRS-kontakt för under 100Kr.

Sheogorath
2015-08-29, 06:35
OK, tack! Tror jag går för TRS i båda ändarna,då.

bubbe
2015-08-29, 07:05
De flesta känner säkert till hur man undviker jordbrum, men när jag en gång i tiden fick det förklarat för mig så har jag alltid kunnat lösa det.

Jordbrum uppstår när det är två skilda jordpunkter i kedjan någonstans, alltså jorda alltid i bara en apparat och låt den apparaten stå för jordningen i resterande utrustning. Om man ansluter en förstärkare till jordat uttag så kolla att inte andra anslutna enheter också går till jordning typ cd-spelare, dator mm. Har man ingen jordning alls så kan det däremot uppstå lite obehagliga spänningsnivåer i utrustningen, typiskt när man tar i en signalkabel och man får sig en darrig-strömkänsla.

En balanserad kabel har två ledare plus jord (där signal och återkoppling är frånskilt jordpunkt) medans en obalanserad har två ledare varav den ena sedan ansluts till jordpunkt.

unsuspected
2015-08-29, 16:06
Fel tråd kanske men riktigt bra BT-lurar(on-ear) till att lyssna på musik från Iphone? Inga beats eller annat diverse skräp. Prisklass 1000-3000kr. Sennheiser Momentum on-ear är i dyraste laget tyvärr för deras prestanda.

agazza
2015-08-29, 16:36
Fel tråd kanske men riktigt bra BT-lurar(on-ear) till att lyssna på musik från Iphone? Inga beats eller annat diverse skräp. Prisklass 1000-3000kr. Sennheiser Momentum on-ear är i dyraste laget tyvärr för deras prestanda.
Parrot zik

Har ett par själv. Mycket bra, lite för tunga

sent from mobile device

bubbe
2015-08-29, 19:22
Det är musikkväll hemma hos Bubbe....

Har införskaffat två st minidsp för att använda som aktiva filter till 3.5 vägs dipoler, testat att mäta upp triangle högtalarna och rummet för för att se om det fanns något DSPn kunde räta ut. Själva högtalarna var väldigt fin frekvensgång, men det är inte så fint längre när man mäter i lyssningsposition. Flyttade ut högtalarna 1,20 från väggen och jämnade ut basen med PEQn. Jädrar vad det går att mixtra mycket....

Musik som spelas, FLAC:
Esbjörn Svenssons trio - The face of love
Duke Ellington - Live från newport jazzfestival 1956
Sting - All this time
Talking heads - Speaking in tongue


Antagligen blir det snart utskällning av barnen om ljudnivåerna, men just nu är det väldigt gott att bara sitta och njuta.

unsuspected
2015-08-29, 23:04
Parrot zik

Har ett par själv. Mycket bra, lite för tunga

sent from mobile device

Lite stora också men kan vara ett alternativ.

Sheogorath
2015-09-03, 17:40
Satan. Min ena nyköpta ROKIT skorrar som min XTZ-högtalare gjorde när "ringen" hade släppt lite och låg och vibrerade. Är det här något som kan lösa sig med inspelningstid eller har jag fått ett måndags-ex? :(

Sheogorath
2015-09-03, 17:45
Lägger jag ett litet lätt tryck på ringen så låter det för djävligt. Händer i princip inget när jag gör det samma på den andra högtalaren. :(

bubbe
2015-09-03, 20:04
Tråkigt när man köpt något och det inte funkar som det ska.

Inspirationsmaterialet till dipolbygget,
http://www.6moons.com/industryfeatures/kyron/4.png

Minimjölk
2015-09-03, 20:16
Tråkigt när man köpt något och det inte funkar som det ska.

Inspirationsmaterialet till dipolbygget,
http://www.6moons.com/industryfeatures/kyron/4.png

Snygga, och hur ser dina ut?

bubbe
2015-09-03, 20:23
Snygga, och hur ser dina ut?

Mina är långt ifrån klara, montage att hålla elementen i magneten håller på att tas fram, bafflarna skall fräsas ut i cnc förhoppningsvis på söndag. Så det är ganska mycket pill iom att jag först kommer bygga och testa innan spackling, slipning och lack kommer på.

Så här såg det ut när jag provmonterade basarna och mätte elementen,

bubbe
2015-09-03, 20:35
Lite info om bygget,

Det är två 12" omniaudio dipolbasar i vardera högtalare. Baffeln förstärker basen något men det mest måste hanteras via DSPn. Elementen monteras i ramen alltså inte i baffeln. Baffeln kommer vara något oval och kanterna avfasade.
Ovanpå det mellanregister med ett 5,25" i toppbaffeln som är mindre och rundare i formen. Också monterat i ryggen med ett omslutande fäste. Först skall jag testa med mina gamla acoustic energy element sen får vi se om det blir byte till scanspeak. Längst upp i toppbaffeln monteras en banddiskant.

Alla element har ett eget slutsteg från nuforce, alltså aktivt filter i form av 2 st miniDSP. Min förhoppning är att fyra slutsteg ska klara att driva basarna rätt hårt (efter mätningarna verkar det som effektmässigt kommer överskrida elementens kapacitet). De resterande fyra slutstegen driver mellanregister och topp.
Brytfrekvenser är tänkt 30-135, 30-800, 800-3500 och 3500->. Alltså 3.5 väg. Möjligtvis hade jag kunna tänka mig dubbla basar till 135 och låta 5,25" ta allt mellan 135 och 3500. Det får vi se. Fördelen med aktiv DSP-filter är ju att det finns ganska mycket labmöjligheter och mätningar. Inte riktigt lika uppskattat av resten av familjen när man skickar ljudsvep i hela huset...

Yes
2015-09-03, 22:12
Satan. Min ena nyköpta ROKIT skorrar som min XTZ-högtalare gjorde när "ringen" hade släppt lite och låg och vibrerade. Är det här något som kan lösa sig med inspelningstid eller har jag fått ett måndags-ex? :(
Jag hade i varje fall inte accepterat det. Ett par högtalare ska absolut inte låta illa när de är nya. Om du spelat sönder dem är det en sak, men då skulle jag gärna vilja veta vilka ljudtryck du försökt med för att de ska krona...

Kontakta butiken och byt den dåliga högtalaren.

Sheogorath
2015-09-04, 05:41
Jag hade i varje fall inte accepterat det. Ett par högtalare ska absolut inte låta illa när de är nya. Om du spelat sönder dem är det en sak, men då skulle jag gärna vilja veta vilka ljudtryck du försökt med för att de ska krona...

Kontakta butiken och byt den dåliga högtalaren.

Har mejlat dem. Satans tråkigt och jobbigt att behöva mecka med returer, vänta på ny högtalare, oroa sig för att den också kommer vara kass mm.

agazza
2015-09-04, 06:30
Lite info om bygget,

Det är två 12" omniaudio dipolbasar i vardera högtalare. Baffeln förstärker basen något men det mest måste hanteras via DSPn. Elementen monteras i ramen alltså inte i baffeln. Baffeln kommer vara något oval och kanterna avfasade.
Ovanpå det mellanregister med ett 5,25" i toppbaffeln som är mindre och rundare i formen. Också monterat i ryggen med ett omslutande fäste. Först skall jag testa med mina gamla acoustic energy element sen får vi se om det blir byte till scanspeak. Längst upp i toppbaffeln monteras en banddiskant.

Alla element har ett eget slutsteg från nuforce, alltså aktivt filter i form av 2 st miniDSP. Min förhoppning är att fyra slutsteg ska klara att driva basarna rätt hårt (efter mätningarna verkar det som effektmässigt kommer överskrida elementens kapacitet). De resterande fyra slutstegen driver mellanregister och topp.
Brytfrekvenser är tänkt 30-135, 30-800, 800-3500 och 3500->. Alltså 3.5 väg. Möjligtvis hade jag kunna tänka mig dubbla basar till 135 och låta 5,25" ta allt mellan 135 och 3500. Det får vi se. Fördelen med aktiv DSP-filter är ju att det finns ganska mycket labmöjligheter och mätningar. Inte riktigt lika uppskattat av resten av familjen när man skickar ljudsvep i hela huset...
Byggkostnad? Håll oss gärna uppdaterade med bilder!

sent from mobile device

bubbe
2015-09-04, 07:59
Byggkostnad? Håll oss gärna uppdaterade med bilder!

sent from mobile device

Elektroniken är det som kostat mest.

10'000 för nuforce slutstegen
2500 DSP
2000 för baselement

Mellanregister, banddiskanter och mycket av kablar är sånt jag haft liggande sen tidigare. Men tex tillkom inköp av 8 st signalkablar (hemmalödda Supra eff-i med kontakter från Real). Neutrik speakon kontakter, kabelstrumpor och krympslang för internt kablage, går lös på 200-300kr.

MDF, spackel, slipgrund, lack, slippaper mm tippar runt 1500.
En flaska whisky går åt till cnc-fräsen och sen behövs det ju en del andra verktyg som sticksåg el bandsåg, fräs, borr etc.

Minimjölk
2015-09-04, 08:01
Lite info om bygget,

Det är två 12" omniaudio dipolbasar i vardera högtalare. Baffeln förstärker basen något men det mest måste hanteras via DSPn. Elementen monteras i ramen alltså inte i baffeln. Baffeln kommer vara något oval och kanterna avfasade.
Ovanpå det mellanregister med ett 5,25" i toppbaffeln som är mindre och rundare i formen. Också monterat i ryggen med ett omslutande fäste. Först skall jag testa med mina gamla acoustic energy element sen får vi se om det blir byte till scanspeak. Längst upp i toppbaffeln monteras en banddiskant.

Alla element har ett eget slutsteg från nuforce, alltså aktivt filter i form av 2 st miniDSP. Min förhoppning är att fyra slutsteg ska klara att driva basarna rätt hårt (efter mätningarna verkar det som effektmässigt kommer överskrida elementens kapacitet). De resterande fyra slutstegen driver mellanregister och topp.
Brytfrekvenser är tänkt 30-135, 30-800, 800-3500 och 3500->. Alltså 3.5 väg. Möjligtvis hade jag kunna tänka mig dubbla basar till 135 och låta 5,25" ta allt mellan 135 och 3500. Det får vi se. Fördelen med aktiv DSP-filter är ju att det finns ganska mycket labmöjligheter och mätningar. Inte riktigt lika uppskattat av resten av familjen när man skickar ljudsvep i hela huset...


Mycket intressant och häftigt bygge. Jag har några frågor.

1. varför inte montera elementen i baffeln också, vibrationer? Är det inte en risk att det blir en smal luftspalt mellan element och baffel vilket kan orsaka ljudutsläckning vid vissa frekvenser och missljud vida andra om elementet stöter emot?

2. När du kör banddiskant, hur funderar du kring att ha en diskant även spelande bakåt för att få till en riktig dipol?

3. Delningsfrekvenserna, jag skulle personligen inte dela en 5,35 vid 135Hz, speciellt inte i en öppen baffel. Det är bra att du har alla möjligheter att justera allt detta med mini-dsp och flera slutsteg. Min erfarenhet är att när du optimerat högtalarens filter efter mest välljud så är det inte samma filter som det du använder för att nå högst effekttålighet. Det brukar överlag låta bättre när man delar lägre men att man då inte kan spela lika högt. Det känns väldigt bra att du har två basar som hjälps åt att lindra den basätande effekten som dipoler har. Om du delar som tänkt kommer basen/slutsteget mellan 30-800Hz jobba hårdast, kanske en tanke att begränsa detta element något nedåt? Har du möjlighet att mäta frekvensgången på respektive element när de är placerade i högtalaren?

bubbe
2015-09-04, 14:51
Mycket intressant och häftigt bygge. Jag har några frågor.

1. varför inte montera elementen i baffeln också, vibrationer? Är det inte en risk att det blir en smal luftspalt mellan element och baffel vilket kan orsaka ljudutsläckning vid vissa frekvenser och missljud vida andra om elementet stöter emot?

2. När du kör banddiskant, hur funderar du kring att ha en diskant även spelande bakåt för att få till en riktig dipol?

3. Delningsfrekvenserna, jag skulle personligen inte dela en 5,35 vid 135Hz, speciellt inte i en öppen baffel. Det är bra att du har alla möjligheter att justera allt detta med mini-dsp och flera slutsteg. Min erfarenhet är att när du optimerat högtalarens filter efter mest välljud så är det inte samma filter som det du använder för att nå högst effekttålighet. Det brukar överlag låta bättre när man delar lägre men att man då inte kan spela lika högt. Det känns väldigt bra att du har två basar som hjälps åt att lindra den basätande effekten som dipoler har. Om du delar som tänkt kommer basen/slutsteget mellan 30-800Hz jobba hårdast, kanske en tanke att begränsa detta element något nedåt? Har du möjlighet att mäta frekvensgången på respektive element när de är placerade i högtalaren?

Grymma frågor, precis sånt jag har suttit och funderat över också!

1. Eftersom det är fritt fram och fritt bak så är min förhoppning att ganska lite ska smita mellan den glipa som blir mellan baffel och element. Har faktiskt tänkt fram och tillbaka på att använda en bit filt som tätning men är orolig precis som du också frågar om, att vibrationerna då skapar missljud. Tanken är då istället att glipan skall fräsas som ett L för att inte ge helt fri luftväg, om det blir konstigheter återstår att se.
En annan finess förutom att minska spridning av vibrationer är att man kan byta baffel mot resonanskänsligare material framöver, typ en fräst skiva plexiglas.

2. Har sett en del som byggt om en viss banddiskant genom att plocka bort kåpan och låta membranet spela även bakåt. De flesta inkl den högtalaren jag postade som har diskant med bakåtverkan sätter en dubbel diskant bakåt och justerar detta med fasfördröjning. Något jag också skulle kunna testa sen. Men så finns det ju det med riktningsverkan på högre frekvenser vilket gör att diskanten har mindre betydelse i dipolverkan. Stötte på just det på denna sida, http://www.linkwitzlab.com/faq.htm#Q25
Men absolut något som kan vara värt att prova om jag känner det är värt att försöka få ljudbilden att utökas.

3. Absolut, bra input! Jag mäter varje element enskilt och justerar DSP vart och ett. Så det kommer antagligen bli ett jäkla pillande fram och tillbaka på olika varianter framöver *popcorn*

bubbe
2015-09-04, 18:14
Testar en prototyp av beslag för magnetfäste i rostfritt som en kompis har ordnat.

Minimjölk
2015-09-04, 18:38
Jag kommet absolut följa ditt bygge framöver. Det kliar själv att bygga något liknande så detta blir definitivtvett bra substitut. Låter bra att du har alla möjligheter att justera efteråt. Jag har själv suttit min beskärda del med brus och svep och med flertalet mikrofoner försökt optimera. Till sist får man hjärnspöken och i slutändan måste man ändå låta öronen bestämma. Skulle egentligen koppla in subbarna idag men efter det att jag inte fick till det efter 30min tog jag istället ett glas vin och sitter nu och njuter till enbart frontarna.

agazza
2015-09-04, 20:25
Jag funderar på ifall skribenterna i den här tråden ska få en norrlandshelg med ölning, spritning och ljudfunderingar när jag köpt en annan kåk, med lite mätutrustning

sent from mobile device

Yes
2015-09-04, 20:55
Har mejlat dem. Satans tråkigt och jobbigt att behöva mecka med returer, vänta på ny högtalare, oroa sig för att den också kommer vara kass mm.
Ja, så jävla tråkigt när sånt händer. Har dock inte hört nåt om att KRK skulle ha dålig kvalitetskontroll, så du har nog bara haft otur.

bubbe
2015-09-06, 19:39
Går lite långsamt framåt, har ingen brådska heller iofs.

Lämnat över MDF-skivor och ritningsfil på bafflarna idag. Börjat kolla på fäste till mellanregistret, rikta elementen och fräsa urtag för magneterna i ryggdel nr 2.

Detta lämnade jag till CNC-fräsmaskinen,

Sheogorath
2015-09-19, 17:39
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12019962_10153513371606049_3183265042177709016_n.j pg?oh=1d95a5c018d04b917f79acf3102d7271&oe=56630626

Still waiting :(

Minimjölk
2015-10-15, 12:26
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/v/t1.0-9/12019962_10153513371606049_3183265042177709016_n.j pg?oh=1d95a5c018d04b917f79acf3102d7271&oe=56630626

Still waiting :(

Sätt in en absorberande tavla eller liknande på väggen bakom högtalarna så länge. Kommer troligtvis göra underverk för ljudbilden när du skapar musik.

Yes
2015-10-16, 19:32
Håller med Minimjölk. Under bra förutsättningar bör det kunna låta riktigt rövigt bra (det ser dock ut att vara ett långt ifrån opti-rum, men akustikfix borde ändå kunna göra underverk).

Olegh
2015-10-16, 19:49
Jag har en cd-spelare, en Cambridge Azur 740C. Till själva mekanismen som skickar upp lasern i rätt läge när släden stängs så har en liten sketen gummidrivrem torkat ut och spruckit. Har ni några tips om hur jag kan gå tillväga för att reparera detta? Var kan man få tag på demonteringsanvisningar? Reservdelar?


Jag försökte be hifiklubben om hjälp men tror att jag har blivit dissad. Väntar en vecka eller två till och försöker med ett nytt, sista mail.

Sheogorath
2015-10-16, 20:06
Håller med Minimjölk. Under bra förutsättningar bör det kunna låta riktigt rövigt bra (det ser dock ut att vara ett långt ifrån opti-rum, men akustikfix borde ändå kunna göra underverk).

Jag kommer av nöd (livshändelser) att ha studion på ett annat ställe. Var får tiden utvisa. Just nu har jag den i ett rum hos brorsan, där jag i sittande stund sitter och skriver. Men planen om ekonomin tillåter det är väl att optimera rummets förutsättningar, när jag väl har ett eget rum igen.

Yes
2015-10-16, 20:10
Jag kommer av nöd (livshändelser) att ha studion på ett annat ställe. Var får tiden utvisa. Just nu har jag den i ett rum hos brorsan, där jag i sittande stund sitter och skriver. Men planen om ekonomin tillåter det är väl att optimera rummets förutsättningar, när jag väl har ett eget rum igen.
Låter jävligt tråkigt och obra, men jag hoppas det löser sig till det bästa i slutändan iaf.

Sheogorath
2015-10-16, 20:11
Låter jävligt tråkigt och obra, men jag hoppas det löser sig till det bästa i slutändan iaf.

Det sammanfattar väl det hela. Det är jävligt tråkigt och jävligt jävligt, men det är för att det ska bli bättre i slutändan. :)

Minimjölk
2015-10-20, 07:03
Det sammanfattar väl det hela. Det är jävligt tråkigt och jävligt jävligt, men det är för att det ska bli bättre i slutändan. :)

Usch vad tråkigt att höra, hoppas du mår bra efter omständigheterna och glöm inte att de flesta skriver sina bästa låtar under svåra perioder så se för allt i världen till att försök vara kreativ under denna period. Är helt säker på att det kommer bli bra framöver.

Olegh
2015-11-18, 20:56
Är det en UMIK-1 man ska ha om man vill ha en billig mätmikrofon?

Kan den här (http://www.fyndborsen.se/dsp/room-correction-mic/xtz-mikrofon) vara ett bättre/likvärdigt alternativ? Med alla extrakostnader som tillkommer när man beställer från US of A så lär den bli 2-300 billigare jämfört med UMIK:en.

Andra alternativ?

Jag har en cd-spelare, en Cambridge Azur 740C. Till själva mekanismen som skickar upp lasern i rätt läge när släden stängs så har en liten sketen gummidrivrem torkat ut och spruckit. Har ni några tips om hur jag kan gå tillväga för att reparera detta? Var kan man få tag på demonteringsanvisningar? Reservdelar?


Jag försökte be hifiklubben om hjälp men tror att jag har blivit dissad. Väntar en vecka eller två till och försöker med ett nytt, sista mail.

Jag lagade den själv :cool: Inget avancerat men ändå skönt att få känna sig semi-händig.

exevision
2015-12-16, 12:52
Hur är dagen förstärkare? Är de ljudmässigt bättre än 10-15 år gammla förstärkare? Förutsatt samma förutsättningar som format, ingångar och dylikt.

The_RobRoy
2015-12-16, 13:12
Hur är dagen förstärkare? Är de ljudmässigt bättre än 10-15 år gammla förstärkare? Förutsatt samma förutsättningar som format, ingångar och dylikt.

Det som hänt är väl att digitala förstärkare har gått ifrån "värdelösa" till att konkurera med vanliga high-end förstärkare.

Minimjölk
2015-12-16, 13:16
Så länge förstärkaren klarar av att hantera de laster som den driver (högtalarnas impedans och fas-kurva) och har tillräckligt med effekt för att inte dista så är det inga större skillnader. Det finns idag ett större utbud av förstärkare med mer effekt för mindre pengar. Kvalitén på produkterna varierar men ljudmässigt är de ok.

Risken med en 10-15år gammal stärkare är att komponenter likt kondensatorer åldras och kan behövas byta ut för att uppnå välljud. En förstärkares värsta ovän är värme så om du köper begagnat förvissa dig om att förstärkaren fått stå ventilerat.

exevision
2015-12-16, 14:49
Saken är den att jag har flera föstärkare som jag är väldigt nöjda med. Sen började någon snacka om digitala förstärkare och att de är mycket bättre.

exevision
2015-12-16, 20:09
Så är dessa "digitala" förstärkare något att ha?

Yes
2015-12-16, 21:36
Så är dessa "digitala" förstärkare något att ha?
Ja, men de har sina styrkor och svagheter. De lämpar sig förmodligen bäst i aktiva monitorer.

exevision
2015-12-17, 06:43
Ja, men de har sina styrkor och svagheter. De lämpar sig förmodligen bäst i aktiva monitorer.

Vilka är styrkorna och svagheterna jämfört med traditionella stärkare?

Olegh
2015-12-17, 07:34
Det skulle vara intressant att läsa en mer grundlig förklaring om vilka tekniska aspekter av konstruktionerna som gör att de har lättare/svårare att hantera en viss last och hur och i vilken utsträckning dessa problem påverkar tonkurvan.

Jag har pinsamt dålig koll på hur förstärkare fungerar generellt, men en snabb googling gav inget vettigt. Den jämförelsen jag hittade ramlade snabbt in i bruket av subjektiva nonsens-termer utan något vettigt förklaringsvärde. Tyvärr något som är ganska symptomatiskt i dessa kretsar.