handdator

Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal


Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14

agazza
2013-09-24, 22:29
Fast det jag vill åt (om jag väljer det här systemet) är att högtalarna inte återger frekvenser under delningsfrekvensen (säg 80 Hz eller vad jag nu väljer på subben/subbarna). För om högtalarna får fullregister från förstärkaren och filtrerad signal från subbarna kommer ju högtalarna fortfarande återge fullregister. Lösningen skulle i min värld kunna vara att:

1) skicka fullregister till subben, som återger signalen under delningsfrekvensen och skickar vidare signalen över delningsfrekvensen till högtalarna, alternativt:
2) att plocka bort jumpern på högtalarna och skicka fullregister till tweetern direkt från förstärkaren (tweetern kan ju inte återger de lägre frekvenserna så det spelar ingen roll att den får fullregister) och filtrerad signal till woofern via subben.

Alternativ 1 skall funka problemfritt om det är så som agazza skriver, att en aktiv sub kan driva en passiv högtalare.

Väljer du att förstärkaren skall klippa bort allt under tex 80 hz till xtz frontarna så kommer frontarna bara matas från 80hz och uppåt. Och du kan då välja att subben skall endast få signal från tex 0hz till kanske 200hz, eller vad du nu känner blir bäst för dig, vissa har även två subbar, en som tar riktigt lågt, kanske upp till 60 hz, sen en som agerar lite mer åt mellanregister hållet som tar från kanske 80 till 300, ifall man känner att det verkligen behöver fyllas ut.

Sen har du ju ett delningsfilter i högtalaren som ser till att tweetern och woofern får rätt frekvenser ändå. Jag hade inte krånglat till det utan bara köpt sub ifall du känner att du saknar det, och låtit stereon dela där du hör att delningen låter bäst. Efter det brukar stereons egna inställningsprogram med mikrofon göra en rätt bra grundinställning, sen finlirar du resten själv.

Det är såklart roligt att greja men då måste du göra dig av med sambon och byta hela setupen istället så du har riktiga möjligheter att pillra med allt möjligt, försteg, flera slutsteg osv

agazza
2013-09-24, 22:29
Uppdaterade mini-riggen vid datorn i förra veckan.

http://i.imgur.com/TCqZcbyh.jpg
http://i.imgur.com/9V3rsDAh.jpg
http://i.imgur.com/CfaSsxzh.jpg
http://i.imgur.com/0jtWXpEh.jpg
http://i.imgur.com/XUEt7Weh.jpg

XTZ S-800
Emotiva A-100
Emotiva Kablage (interconnects + högtalarkablar)
Schiit Modi
Beyerdynamic DT 770 Pro

Låter riktigt bra!

Bump, härlig setup, jag funderar själv på emotiva steg i framtiden

Sheogorath
2013-09-24, 22:31
Väljer du att förstärkaren skall klippa bort allt under tex 80 hz till xtz frontarna så kommer frontarna bara matas från 80hz och uppåt. Och du kan då välja att subben skall endast få signal från tex 0hz till kanske 200hz, eller vad du nu känner blir bäst för dig, vissa har även två subbar, en som tar riktigt lågt, kanske upp till 60 hz, sen en som agerar lite mer åt mellanregister hållet som tar från kanske 80 till 300, ifall man känner att det verkligen behöver fyllas ut.

Sen har du ju ett delningsfilter i högtalaren som ser till att tweetern och woofern får rätt frekvenser ändå. Jag hade inte krånglat till det utan bara köpt sub ifall du känner att du saknar det, och låtit stereon dela där du hör att delningen låter bäst. Efter det brukar stereons egna inställningsprogram med mikrofon göra en rätt bra grundinställning, sen finlirar du resten själv.

Det är såklart roligt att greja men då måste du göra dig av med sambon och byta hela setupen istället så du har riktiga möjligheter att pillra med allt möjligt, försteg, flera slutsteg osv

Hur väljer jag delningsfrekvens på förstärkaren? Finns ingen ratt för det.

agazza
2013-09-24, 22:41
Hur väljer jag delningsfrekvens på förstärkaren? Finns ingen ratt för det.

Nu vet jag inte hur gammal den är men på min så fungerar det så att hdmi kabeln som går från förstärkaren upp till tv:n, den hdmi porten måste vara vald på tv:n, sen brukar det finnas en menyknapp eller liknande på din dosa, då får du upp en stereomeny på tv skärmen med mer avancerade inställningar. Men jag måste googla ifall det finns på din stereo, det borde göra det, eller liknande åtminstone.

Annars sälj den och köp en marantz, deras egna ljudsetupsystem tycker jag är imponerande.

Ifall ingen annan kan hjälpa så återkommer jag, måste sova


Edit: din förstärkare hade inte mycket valmöjligheter, den har i princip bara balans, bas och diskant, jag hade rekommenderat att du köper en ny reciever, jag själv rekommenderar en marantz finns säker många hyggliga begagnade, det är värt uppgraderingen gissar jag när vi pratar funktion
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

kniff
2013-09-24, 22:53
Bump, härlig setup, jag funderar själv på emotiva steg i framtiden

Har deras slutsteg i vardagsrummet också...dom gör jävligt fina prylar, synd bara på frakten (120$) men även med det + tull & moms finns det extremt få prylar i prisklassen som kan slåss med Emotiva när det kommer till kraft.

Olegh
2013-09-24, 23:18
Men jösses agazza! Tråden är för tvåkanal, inget konstigt med en hederlig tvåkanalsförstärkare då.

Jag känner mig lite för osäker för att kommentera vidare just nu, hoppas att någon annan kan ta vid istället. Möjligtvis blir det så att jag sätter mig och läser på istället för att göra vad jag borde..

Sheogorath
2013-09-25, 04:50
Men jösses agazza! Tråden är för tvåkanal, inget konstigt med en hederlig tvåkanalsförstärkare då.

Jag känner mig lite för osäker för att kommentera vidare just nu, hoppas att någon annan kan ta vid istället. Möjligtvis blir det så att jag sätter mig och läser på istället för att göra vad jag borde..

Do it! :D

Makkie
2013-09-25, 08:24
Hur väljer jag delningsfrekvens på förstärkaren? Finns ingen ratt för det.

Ta reda på vad du har för frekvensomfång (-3db, vilket är den normala angivelsen om inget annat sägs) på frontarna och klipp subben vid ungefär samma frekvens.

EDIT: Det vill säga klipp med vriddonet direkt på subben.

Det är lite svårt att säga hur kurvorna kommer korrelera eftersom vi inte vet vilken typ av delning högtalarna har och hur brant den är, men det borde göra väldigt liten skillnad när vi talar filmtittande och inte extrem audiofili :P

Gör på detta vis så slipper du problemet med att ställa in någonting på förstärkaren. Går dina frontar väldigt djupt (20-30 hz) och du fortfarande vill ha lite extra ös i djup/midbasen gör det ju inget om subben överlappar frontarna lite.

Makkie
2013-09-25, 08:42
Hur väljer jag delningsfrekvens på förstärkaren? Finns ingen ratt för det.

Ok, kollade upp vad du hade för prylar. Du behöver definitivt inte bi-amp frontarna via subben. Subbens stärkare är troligen av sämre kvalitet än elektroniken i din receiver, vilken för övrigt räcker gott och väl för att driva frontarna, som inte är väldigt lättdrivna (88db känslighet), men inte heller vansinnigt tung last för förstärkaren. Hur som helst är receiverns stärkare ett givet val i detta fall.

Finns vad jag kan se inte angivet någonstans vad frontarna har för frekvensomfång, men de borde ligga mella 60-80 hz -3db. Det kan vara värt att finjustera med hjälp av att lyssna sig fram till var delningen ska ligga. En testskiva eller en tongenerator på datorn borde kunna hjälpa dig med det.

Makkie
2013-09-25, 08:46
Det är lite svårt att säga hur kurvorna kommer korrelera eftersom vi inte vet vilken typ av delning högtalarna har och hur brant den är, men det borde göra väldigt liten skillnad när vi talar filmtittande och inte extrem audiofili :P.

Doh! "...vilken typ av delning subben har..." ska det stå. Högtalarens delning är ju mot diskanten vilket inte spelar någon roll :P

agazza
2013-09-25, 08:51
Men jösses agazza! Tråden är för tvåkanal, inget konstigt med en hederlig tvåkanalsförstärkare då.

Jag känner mig lite för osäker för att kommentera vidare just nu, hoppas att någon annan kan ta vid istället. Möjligtvis blir det så att jag sätter mig och läser på istället för att göra vad jag borde..

Hur ställer man in frekvensområdet till frontarna på en tvåkanalare utan att löda om delningsfiltret?
Modernare 2.1 förstärkare antar jag har denna möjlighet nuförtiden men vad jag såg i sheos handbok till hans förstärkare hade han inga valmöjligheter till sånt och en modernare marantz surround kan jag med, dom har bra inställningsmöjligheter även ifall man bara kör tvåkanal, passar bra som försteg ock dom är även rätt prisvärda begagnade samtidigt som krämen bör räcka till hans stativare och han har fler möjligheter att ändra systemet i framtiden då sambon blivit mer medgörlig.

Jag kör 4.1 med 2channel surround för att fylla ut rummet, jag kommer nog i slutändan fylla ut med en center och en större sub och köra 5.2, 2 channel surround

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

TomasB
2013-09-25, 08:56
Får man fråga om bilhögtalare här?

Har en bil med en harman kardon anläggning som är helt ok. Förutom att höger bas fram verkar ha sagt upp sig. Jag kikade på att byta den med ett bolag i solna som Audi använder (hade audi innan) men de ville ha 800 spänn i timmen för bara felsökningen. Kändes rätt märkligt tyckte jag).

Nån som kan ett bra ställe som fixar högtalare till bilar i Stockholm (Och kanske till och med kan uppgradera systemet på nåt sätt? :))

hahavaffan
2013-09-25, 08:59
Goodie :thumbup: All I need to know.

Men visst sjutton skulle man då kunna hävda att man "biampat" sin högtalare om man kopplar subben to woofern och receivern/förstärkaren till tweetern? Subben driver högtalaren med hjälp av sitt inbyggda slutsteg och receivern/förstärkaren driver högtalaren med sitt inyggda slutsteg. Det är väl definitionen på "Biamping"?

Sen om det är en bra idé vet inte jag.Nej det kan man inte. Jag förklarar nedan varför.

Min fundering är om man kan plocka bort jumpern och koppla subben till högtalarnas woofer och förstärkaren till högtalarnas tweeter. På så vis behöver förstärkaren bara driva tweetern, och subben behöver bara driva woofern.Nej.

Alternativet är ju då att låta jumpern vara kvar, koppla subben till någon av ingångarna på högtalarna och skita i direktkoppling mellan förstärkare och högtalare. Subben driver då hela högtalaren.Yes! Men nej! Subben driver subben, inget annat. Förstärkaren driver högtalarna.

Subben kommer behöva driva sitt eget element samt elementen i dina xtz högtalare, detta är inte bra då slutsteget i subben är dimensionerat för enbart sitt element, samma sak gäller filter osv.
Men du har inte möjlighet att plocka ut en förstärkt signal ur subwooferns slutsteg utan att koppla dig direkt på plus minus kontakterna inuti subwooferlådan, direkt på det interna kablaget alltså. kablarna som går mellan steget och högtalaren inuti subwoofern. Det är inte heller en bra ide för en uppsjö av anledningarNej, subben driver subben och förstärkaren driver högtalarna, om det är kopplat rätt. Du har visst möjlighet att plocka ut en förstärkt signal från en sub som har högnivå in och ut.




Kort förklarat, som jag uppfattat det:
Sheo, du har en subwoofer som har både lågnivå-ingångar (RCA-kontakter, L/R och/eller LFE), SAMT högnivå in- och utgångar (skruv-/klämterminaler, som på förstärkare). Right?

Du har ingen möjlighet till särskilt avancerade inställningar i din förstärkare, men vill kunna dela av frontarna korrekt för att få en fin harmoni mellan dom och subben? Därmed faller lågnivå-alternativet bort. Right?

Du vill därför koppla en högnivå-signal från förstärkaren till subben, så att subben kan sköta delningen din förstärkare inte fixar. Right?

Då ska du koppla högtalarkablar från förstärkaren till subben högnivå-ingångar, och sen koppla högtalarkablar från subbens högnivå-utgångar till högtalarna. Vad som händer då är att förstärkaren skickar ut en förstärkt signal med hela dess frekvensomfång. Subben plockar till sig de frekvenser den är inställd på att spela, och skickar vidare resten till högtalarna. P.g.a. svinhög (har jag för mig, eller svinlåg lol) impedans hos subbens ingångar så stjäl den signalen utan att det märks hos din förstärkare. Din förstärkare kommer alltså att driva frontarna, och subbens slutsteg kommer driva subben. Inget annat. Inget bi-ampat.

Det bästa och smidigaste är ju såklart att koppla subben på ett klassiskt vis dvs med lågnivå via RCA-kontakt. Är du säker på att du inte kan göra några inställningar för delningsfrekvens i din förstärkare? Annars tror jag inte att du kommer märka några negativa sidor av att låta frontarna spela fullregister, och subben hjälpa till på de lägsta frekvenserna :)

Minimjölk
2013-09-25, 12:15
Tjenare grabbar, jag känner mig delvis skyldig till de griller jag mfl satt i Sheos huvud och har sedan av olika anledningar inte längre varit delaktig i tråden. Ursäkta för det.

Lösningen ovan som hahavaffan berättar om kommer troligtvis fungera ganska bra.

Precis som han skriver kör du högnivå från förstärkarens högtalarutgångar och i subbens filterdel dämpar först signalen ett antal gånger samt plockar bort högfrekvent innehåll och skickar den vidare de lågfrekventa signalerna till subförstärkaren som förtsärker upp den och vidare til lsubbens högtalare. Samtidigt skickas helas signalen från din förtstärkare in i subben och högpassfiltreras och skickas vidare till dina XTZs. Kraften härifrån får du från din vanliga förstärkare.

Högst troligt sitter det ett enklare filter med en RC-länk emellan och detta är inte ett perfekt filter, speciellt inte eftersom det är väldigt känsligt för högtalarens egna impedans som är rätt orolig i detta området. Detta kommer leda till att dämpningen elektriskt sätt inte kommer se speciellt snyggt men det är mycket möjligt att det sedan fungerar akustiskt när allting läggs ihop med rummets akustik.

Din vanliga förstärkare kommer genom sina högtalarkabel se en last som påminner väldigt mycket om dina vanliga högtalare då subbens ingång har så hög impedans. Skillnaden är att högpassfiltreringen till dina frontar kommer tilta upp impedans-kurvan för de lägre frekvenserna så lastmässigt sätt kommer din vanliga förstärkare enklare undan. :)

Som sagt, detta kan fungera riktigt bra men det finns en stor risk att du inte kommer kunna justera in det perfekt.

Det är en hel vetenskap att få till en bra övergång mellan subb och vanliga högtalare, för de allra flesta kan man nöja sig med att bara nå 75%. Om du känner för att kunna få till det riktigt bra måste du se till at tdu har möjlighet att påverka filternas branthet, delningsfrekvens och fördröjning individuellt för sub, resp högtalare och ha möjlighet att lägga en del tid på justering och inmätning.

Generellt skall man sikta på att akustiskt få två spegelvända frekvenskurvor som sedan med exakt tidsfördröjning summeras ihop dessa till en totalt sett rak kurva. Detta innebär i 99% av fallen att man måste laborera med olika elektriskt branthet i filterna för att uppnå detta.

Jag rekommenderade tidigare mini-dsp eller liknande som gör allt detta åt dig. om inte din förstärkare kan hantera det. Denna kopplar du dock lågnivå och måste då alltså få ett extra slutsteg till dina frontar om inte din nuvarande förstärkare även har pre-in för frontarna i lågnivå.

Det hela handlar lite om vilken nivå du vill lägga det på. Om du kör enligt förslaget ovan från haha så kommer du ju avlasta frontarna och du kommer säkert kunna spela något högre med bibehållen ljudkvalité, du kommer dock inte uppnå 100% integrering mellan sub/front om du inte tillhör den lyckliga % som råkat matcha allting perfekt med tur.

Resultatet när de inte är 100% integrerade är att frekvensgången blir ojämn, du kommer få ett gäng dalar och toppar i området kring delningsfrekvensen +/- några oktaver beroende på filtrenas branthet. Du kommer även riskera att basen upplevs som något slö då den kommer ligga något efter i tidsdomänen. Det är därför det är viktigt att fördröja frontarnas signal motsvarande. Som en riktlinje kan du ta att desto brantare filter och desto mer processning du stoppar in så kommer du fördröja signalen som går genom filtret.

Därför är det viktigt att hela systemet fördröjs lika mycket. I ditt fall där du ville stoppa in ett extra filter bara för XTZs bashögtalare skulle du riskera att få en väldig tids-/fasskillnad till diskanten.

Mitt förslag är att du kör enligt Hahavaffans förslag och om du sedan inte får det att spela ihop riktigt så får du ta den smällen då, det finns ju som sagt ett antal möjliga vägar framåt om du inte blir nöjd. Dessutom skall man aldrig underskatta hur stor effekt ditt rum har på ovanstående. Även om du optimerar din elektronik 100% så måste du ju även ta hänasyn till rummet. Därav det är den akustiska återgivningen i din lyssningsposition som är det viktigaste. Där vill du ju få ljud från alla högtalare exakt samtidigt och med fina övergångar från dem sinsemellan samtidigt som du får en kontrollerad efterklang från rummet.

Sheogorath
2013-09-25, 12:24
Kort förklarat, som jag uppfattat det:
Sheo, du har en subwoofer som har både lågnivå-ingångar (RCA-kontakter, L/R och/eller LFE), SAMT högnivå in- och utgångar (skruv-/klämterminaler, som på förstärkare). Right?

Du har ingen möjlighet till särskilt avancerade inställningar i din förstärkare, men vill kunna dela av frontarna korrekt för att få en fin harmoni mellan dom och subben? Därmed faller lågnivå-alternativet bort. Right?

Du vill därför koppla en högnivå-signal från förstärkaren till subben, så att subben kan sköta delningen din förstärkare inte fixar. Right?

Då ska du koppla högtalarkablar från förstärkaren till subben högnivå-ingångar, och sen koppla högtalarkablar från subbens högnivå-utgångar till högtalarna. Vad som händer då är att förstärkaren skickar ut en förstärkt signal med hela dess frekvensomfång. Subben plockar till sig de frekvenser den är inställd på att spela, och skickar vidare resten till högtalarna. P.g.a. svinhög (har jag för mig, eller svinlåg lol) impedans hos subbens ingångar så stjäl den signalen utan att det märks hos din förstärkare. Din förstärkare kommer alltså att driva frontarna, och subbens slutsteg kommer driva subben. Inget annat. Inget bi-ampat.

Det bästa och smidigaste är ju såklart att koppla subben på ett klassiskt vis dvs med lågnivå via RCA-kontakt. Är du säker på att du inte kan göra några inställningar för delningsfrekvens i din förstärkare? Annars tror jag inte att du kommer märka några negativa sidor av att låta frontarna spela fullregister, och subben hjälpa till på de lägsta frekvenserna :)

Du har fattat det helt rätt! Stort tack! Så i korthet kan man säga att förstärkaren driver frontarna även fast signalen går genom subben och bara genom subben. Det behövs ingen direktkoppling mellan förstärkare och frontar, och därför behöver man inte heller bry sig om delning i förstärkaren eller externt högpassfilter, eftersom subben kan sköta delningen.

Kan man öht tänka sig en fördel med att plocka bort jumprarna från frontarna och koppa förstärkare till tweeter och sedan förstärkare->subwoofer->woofer eller riskerar man i värsta fall att bara paja någonting? Behövs ju ytterligare ett set kablar, kontakter etc och med lite finare grejor närmar man ju sig 1000-lappen bara där.

Sheogorath
2013-09-25, 12:53
Mitt förslag är att du kör enligt Hahavaffans förslag och om du sedan inte får det att spela ihop riktigt så får du ta den smällen då, det finns ju som sagt ett antal möjliga vägar framåt om du inte blir nöjd. Dessutom skall man aldrig underskatta hur stor effekt ditt rum har på ovanstående. Även om du optimerar din elektronik 100% så måste du ju även ta hänasyn till rummet. Därav det är den akustiska återgivningen i din lyssningsposition som är det viktigaste. Där vill du ju få ljud från alla högtalare exakt samtidigt och med fina övergångar från dem sinsemellan samtidigt som du får en kontrollerad efterklang från rummet.

Grymt! Tack. Då är jag lite klokare. Ergo: Hahavaffans förslag, hoppas att det låter bra och göra kompletteringar om det inte blir det. Utmärkt. :thumbup:

Olegh
2013-09-25, 12:55
Men vad är det för sub som har både in- och utgångar för högnivå? Modell?

Minimjölk
2013-09-25, 13:01
Kan man öht tänka sig en fördel med att plocka bort jumprarna från frontarna och koppa förstärkare till tweeter och sedan förstärkare->subwoofer->woofer eller riskerar man i värsta fall att bara paja någonting?



Därför är det viktigt att hela systemet fördröjs lika mycket. I ditt fall där du ville stoppa in ett extra filter bara för XTZs bashögtalare skulle du riskera att få en väldig tids-/fasskillnad till diskanten.


Nu vet jag inte exakt hur HP-filtret i subbens förstärkare ser ut men om du väljer att bara låta signalen till XTZs bas-element gå igenom och låta signalen gå direkt från din förstärkare til lXTZ diskant så kommer du införa minst en fasvrdidning på 90grader extra för basen vilket kommer göra att summeringen av dessa element inte kommer se ut som XTZ tänkt sig. Med andra ord är det inte att rekommendera.

Sheogorath
2013-09-25, 13:02
Men vad är det för sub som har både in- och utgångar för högnivå? Modell?

Ganska många, men t.ex. den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=523032

"Högnivå in" möjliggör ju att köra i stereo med två subbar vilket kanske är onödigt i de flesta sammanhang men ganska coolt. :D

(det står fel på prisjakt om utgångarna på just den här modellen men man ser det om man tittar på baksidan av kabinetten och läser manualen)

Sheogorath
2013-09-25, 13:03
Nu vet jag inte exakt hur HP-filtret i subbens förstärkare ser ut men om du väljer att bara låta signalen till XTZs bas-element gå igenom och låta signalen gå direkt från din förstärkare til lXTZ diskant så kommer du införa minst en fasvrdidning på 90grader extra för basen vilket kommer göra att summeringen av dessa element inte kommer se ut som XTZ tänkt sig. Med andra ord är det inte att rekommendera.

Evig tacksamhet herr Minimjölk. Grymt att ni alla tar er sån tid. :)

Minimjölk
2013-09-25, 13:11
bara en liten tanke.

Denna sub har 75W RMS i tillgänglig effekt. Nu känner jag inte till känsligheten på konstruktionen men jag är inte helt säker på att den kommer match hur högt du kommer kunna spela med dina XTZ. Är målet att kunna spela högra än tidigare så behöver du troligtvis en kraftigare sub, alternativt minst två stycken av denna. Om du väljer att HP-filtrera XTZ så kan du spela rejält högt med dessa innan de ger med sig. Jag har kommit upp i ljudtryck med kortvariga toppar över 120dB vid lyssningspositionen med dem. Du kommer inte kunna uppnå 120dB vid 20Hz med en enda sub och enbart 75W.

Sheogorath
2013-09-25, 13:14
bara en liten tanke.

Denna sub har 75W RMS i tillgänglig effekt. Nu känner jag inte till känsligheten på konstruktionen men jag är inte helt säker på att den kommer match hur högt du kommer kunna spela med dina XTZ. Är målet att kunna spela högra än tidigare så behöver du troligtvis en kraftigare sub, alternativt minst två stycken av denna. Om du väljer att HP-filtrera XTZ så kan du spela rejält högt med dessa innan de ger med sig. Jag har kommit upp i ljudtryck med kortvariga toppar över 120dB vid lyssningspositionen med dem. Du kommer inte kunna uppnå 120dB vid 20Hz med en enda sub och enbart 75W.

Jag är inte beroende av att kunna spela högt. Jag har så här långt aldrig "behövt"/haft glädje av att gå över 0 dB på förstärkaren oavsett ljudkälla. Jag tänker mig i så fall en sub per front, d.v.s. två sådana 75Ws subbar.

Tror du det kan funka?

Minimjölk
2013-09-25, 13:21
Ok, då kommer det säkert fungera helt ok. De påstår ju ned till 20Hz , vet inte hur sanningsenliga de är men det blir säkert kalas. :)

Sheogorath
2013-09-25, 18:09
Nu är jag taggad som fan att köpa dem. Jag återkommer med bilder och skit för dom intresserade när allt är riggat. Funderar på om man skulle lämna in allt för lackning i vit högglans för att "bygga ihop" frontar, stativ och subbar rent estetiskt, men det får bli ett senare projekt.

Sheogorath
2013-09-26, 21:30
Mina två små svarta bebisar är på väg! :thumbup:

hahavaffan
2013-09-27, 07:30
Mina två små svarta bebisar är på väg! :thumbup::hbang: Har också en trevlig omgång på väg mot mig *popcorn*

Teasers:
http://i.imgur.com/ASglVjt.jpg
http://i.imgur.com/GnfBZzk.jpg

Sheogorath
2013-09-27, 17:13
Vad är det för godsaker?

ekmanc
2013-09-27, 17:18
B&Ws nya CM10 och en NAD M3 integrerad förstärkare skulle jag tro.

CM10 fick en väldigt bra recension i senaste hifi&musik.

Sheogorath
2013-09-28, 07:35
"Din order har precis lämnat vårt lager i Wernberg, Tyskland."

http://media.tumblr.com/6ef351d35f881dcbd87776276764a664/tumblr_inline_mp07j1C0Od1qz4rgp.gif

hahavaffan
2013-09-29, 12:46
B&Ws nya CM10 och en NAD M3 integrerad förstärkare skulle jag tro.

CM10 fick en väldigt bra recension i senaste hifi&musik.Bra koll ekman *popcorn*

MasterChief
2013-09-29, 13:58
Bra val hahavaffan, grattis!

milk
2013-09-29, 14:07
Tjo boys and girls!!

Det var ett tag sen jag skrev här men nu är jag tillbaka. Har även fått hem min Integra DTR 20.3 och är fett nöjd med den och såhär ser den ut:

http://www.comparison.com.au/system/image_library/32200/integra_dtr-20.3b_receiver.jpg

Är grymt nöjd med den och ljudskillnaden i mina (fattiga) bokhögtalare är stor. Bra jävla tryck och den har alla de extra funktioner jag va ute efter, 4K stöd, 3D stöd etc.

Jag håller på att kolla på 2 golvare som jag ska komplimentera, vet att jag snackade om det i min(a) tidigare poster men jag har ingen aning om vad jag ska köpa. Har kollat på följande:

Canton GLE 496
Canton Chrono 507.2
Klipsch Reference RF-62II

Vilka hade ni valt av dom jag nämnde och varför? Om ni har andra högtalare ni kan tipsa om så skulle det va nice. Har en prisklass på ca 7 lök.

må bäst!

Duffman
2013-09-29, 16:02
Hur dyr/billig är en Integra DTR 20.3?

Olegh
2013-09-29, 16:10
Tjo boys and girls!!

Det var ett tag sen jag skrev här men nu är jag tillbaka. Har även fått hem min Integra DTR 20.3 och är fett nöjd med den och såhär ser den ut:

http://www.comparison.com.au/system/image_library/32200/integra_dtr-20.3b_receiver.jpg

Är grymt nöjd med den och ljudskillnaden i mina (fattiga) bokhögtalare är stor. Bra jävla tryck och den har alla de extra funktioner jag va ute efter, 4K stöd, 3D stöd etc.

Jag håller på att kolla på 2 golvare som jag ska komplimentera, vet att jag snackade om det i min(a) tidigare poster men jag har ingen aning om vad jag ska köpa. Har kollat på följande:

Canton GLE 496
Canton Chrono 507.2
Klipsch Reference RF-62II

Vilka hade ni valt av dom jag nämnde och varför? Om ni har andra högtalare ni kan tipsa om så skulle det va nice. Har en prisklass på ca 7 lök.

må bäst!

Canton Chrono 509 DC för 6k verkar ju rätt vettigt annars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227345

milk
2013-09-29, 19:44
Hur dyr/billig är en Integra DTR 20.3?

Den kostar normalt sett runt 10 lök men min farsa känner en som har en HiFi butik i götet då han köpt extremt mkt grejer av honom. Snackade till mig den för 4000 kr inkl frakt till STHLM. Från början skulle jag fått ett demo-ex men jag dealade till mig en helt ny så jag vart jävligt nöjd med priset :hbang:

Canton Chrono 509 DC för 6k verkar ju rätt vettigt annars.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=227345

Där sa du något Olegh, inte kollat på dom så mkt faktiskt men det var ett jävligt bra pris.

milk
2013-09-29, 20:03
Vad är skillnaden på Chrono SL 509 DC och Chrono 509 DC?? Menar om det är någon skillnad eller om dustin inte har lagt med SL bara...

milk
2013-09-29, 20:05
never mind det är två helt skillda högtalare. Är bara ett knapptryck ifrån att köpa dom där Canton Chrono 509 DC :D

milk
2013-09-30, 21:11
Tack vare Olegh så köpte jag faktiskt ett par Canton Chrono 509 DC, blev dessa:

http://www.studiospalicek.cz/sites/elektrospalicek.cz/files/imagecache/product_full/products/canton_chrono_509.2_dc_1.jpg

Jävla bra pris på dem och det verkar som om jag kommer på dom på onsdag redan!!! *drool*

Har även kollat in lite nya kablar till dessa skönheter och har kollat på dessa 2 alternativ:

Nakamichi (http://www.nakamichiplug.com/product-cable.html)
http://www.nakamichiplug.com/pic/c57f2501.jpg

Eller denna från Audioquest Type 4
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQY5DcQNaFBQP5UiqU9HbqDO08onuLgd SR09FlVx_ImOFpN1Ib_

Audioquest kabeln kostar ca det dubbla vad Nakamichi gör så jag är lite kluven, om jag klarar mig på den billiga så är det ju alltid bra. Båda kablarna är relativt snygga dessutom... Vilka hade ni val?

ekmanc
2013-09-30, 22:04
Audioquest kabeln kostar ca det dubbla vad Nakamichi gör så jag är lite kluven, om jag klarar mig på den billiga så är det ju alltid bra. Båda kablarna är relativt snygga dessutom... Vilka hade ni val?

Satsa på Audioquesten, den är snyggare, kommer hålla andrahandsvärdet betydligt bättre, är ett kabelmärke som har varit med länge och är mkt omtyckt Nakamichi däremot visste jag inte ens att dom gjorde kablar?

Och sen lär dom förmodligen låta bättre också :d

Olegh
2013-09-30, 22:33
Ta den billigaste, de låter likadant. Typ lika snygga imo.

milk
2013-09-30, 23:01
Ta den billigaste, de låter likadant. Typ lika snygga imo.

Fan vilken bra deal du tipsade mig om!! Hatten av för det :)

hahavaffan
2013-10-01, 10:55
Bra val hahavaffan, grattis!Tack! Tror det blir kanoners. Lite drygt två veckor till leverans... hatar att vänta :D



milk: Nakamichin är snyggare imho, men lär hålla sämre kvalitet. Audioquest är som ekmanc säger ett välkänt märke, och så länge man styr bort från deras dyrare segment så är de nog rätt prisvärda!

milk
2013-10-01, 11:25
Tack! Tror det blir kanoners. Lite drygt två veckor till leverans... hatar att vänta :D

Kan jag inte ens vänta på mina högtalare som kommer idag eller senare i veckan så kan tänka mig hur det känns för dig men du kommer ju få hem ett par monster-fina högtalare. Bara att säga grattis som alla andra :D


milk: Nakamichin är snyggare imho, men lär hålla sämre kvalitet. Audioquest är som ekmanc säger ett välkänt märke, och så länge man styr bort från deras dyrare segment så är de nog rätt prisvärda!

Fan jag som nästan hade bestämt mig för Nakamichin pga den är snyggare och billigare, nästan halva priset vad jag skulle få betala för Audioquest i samma längd. Ska se om jag kan fixa bättre pris på Audioquest kabeln på ljudkällarn i göteborg, om det går så kommer jag nog slå till på den efter mkt om och men haha.
Kommer säkert vela fram och tillbaka tills jag klickat hem dom där jävla kablarna.

Har en annan fråga till er alla hifi nördar, jag hade tänkt fortsätta köra på mina claes ohlsson kablar till mina surround pga skulle kosta mkt pengar nu om jag skulle uppgradera dom med. Skulle ni kört med dom eller uppdaterat kablarna i framtiden??

Sir Anselm
2013-10-01, 11:30
Fan jag som nästan hade bestämt mig för Nakamichin pga den är snyggare och billigare, nästan halva priset vad jag skulle få betala för Audioquest i samma längd. Ska se om jag kan fixa bättre pris på Audioquest kabeln på ljudkällarn i göteborg, om det går så kommer jag nog slå till på den efter mkt om och men haha.
Kommer säkert vela fram och tillbaka tills jag klickat hem dom där jävla kablarna.

Har en annan fråga till er alla hifi nördar, jag hade tänkt fortsätta köra på mina claes ohlsson kablar till mina surround pga skulle kosta mkt pengar nu om jag skulle uppgradera dom med. Skulle ni kört med dom eller uppdaterat kablarna i framtiden??

Ta då Nakamichin, du kommer inte höra någon skillnad ändå... CO-kablarna funkar nog finfint till surrounderna.

tp_88
2013-10-01, 11:54
Ta då Nakamichin, du kommer inte höra någon skillnad ändå... CO-kablarna funkar nog finfint till surrounderna.
This.

ekmanc
2013-10-01, 14:05
Du kommer garanterat höra skillnad :)

bertbert
2013-10-01, 14:08
ta då nakamichin, du kommer inte höra någon skillnad ändå... Co-kablarna funkar nog finfint till surrounderna.

+1

this.

+1

du kommer garanterat höra skillnad :)

-1

PowPow
2013-10-01, 14:15
Inte kabeldiskussionen igen :d

agazza
2013-10-01, 15:06
Tycker ekmanc gör det bra som håller ihop så pass bra och ignorerar oss icke troende. Jag hade inte klarat av det, hade blivit jihad varje gång det kom på tal :D

Kan vi inte diskutera sweetspot och spridning istället. Jag älskar mina mirage omnisat os2 surrar. Måste köpa fler och byta frontar samt köpa en till woofer

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

MasterChief
2013-10-01, 16:04
Klart kablar gör skillnad. Ni är ju döva hela bunten.

Minimjölk
2013-10-01, 16:07
Klart kablar gör skillnad. Ni är ju döva hela bunten.


ja, jag märker också skillnad de gånger jag glömt koppla in dem, det blir lite tystare då.

ekmanc
2013-10-01, 16:23
ja, jag märker också skillnad de gånger jag glömt koppla in dem, det blir lite tystare då.

Förmodligen ett av världshistoriens äldsta skämt!

petersson
2013-10-01, 16:28
Jag kör med lampsladdar till mina Sonab OA-12. Jag har lött fast kablarna direkt på delningsfiltret så nu orkar jag inte ens tänka tanken på att prova olika kablar :D

Att löda fast kablarna direkt på filtret måste väl förresten vara överlägset alla andra typer av anslutningar (bananer, kabelskor e.t.c.)?

ekmanc
2013-10-01, 16:47
Att löda fast kablarna direkt på filtret måste väl förresten vara överlägset alla andra typer av anslutningar (bananer, kabelskor e.t.c.)?

Beror helt på kvaliteten på dina lödningar men ja kanske, du slipper ett par övergångar iallafall.

Sheogorath
2013-10-01, 16:49
Nu är mina subbar på någon terminal i Danmark. Kan dom sluta vara där och vara här istället? HATAR att vänta! *mini

agazza
2013-10-01, 16:54
Klart kablar gör skillnad. Ni är ju döva hela bunten.

Skärmning och kvadratyta kan jag också medge att det kan vara märkbart

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

minimalist
2013-10-01, 17:33
Vet ni om det finns någon möjlighet att låna ett RIAA-steg i Göteborg? T.ex om någon butik lånar ut mot någon sorts säkerhet. Det är inte jätteviktigt vilket RIAA jag lånar, bara det är MM. Jag är nyfiken på att höra skillnaden mot förstärkarens inbyggda :)

ekmanc
2013-10-01, 17:44
Vet ni om det finns någon möjlighet att låna ett RIAA-steg i Göteborg? T.ex om någon butik lånar ut mot någon sorts säkerhet. Det är inte jätteviktigt vilket RIAA jag lånar, bara det är MM. Jag är nyfiken på att höra skillnaden mot förstärkarens inbyggda :)

I princip alla hifibutiker lånar ut produkter så du kan testa hemma. Googla runt lite så du hittar ett par modeller i rätt prisklass som du gillar och kontakta sen den butik som säljer det märket så löser dom det åt dig.


Förutom hifi-klubben förresten för dom är gnälliga djävlar som inte gillar hemlån ;)

Spiffy
2013-10-01, 19:14
Har en annan fråga till er alla hifi nördar, jag hade tänkt fortsätta köra på mina claes ohlsson kablar till mina surround pga skulle kosta mkt pengar nu om jag skulle uppgradera dom med. Skulle ni kört med dom eller uppdaterat kablarna i framtiden??

Tycker du ska låna hem någon finkabel och jämföra detta med dina Claes Ohlsson kablar. Märker du ingen skillnad så har du sparat en slant. Alltså för fronthögtalarna.

ekmanc
2013-10-01, 21:29
Tycker du ska låna hem någon finkabel och jämföra detta med dina Claes Ohlsson kablar. Märker du ingen skillnad så har du sparat en slant. Alltså för fronthögtalarna.

Det här är egentligen det enda rådet som alla som funderar på kablar behöver höra. Gå till en hifibutik och låna hem dom en helg och testa i din anläggning, i ditt rum, med din egen favoritmusik i flera timmar och först då kan du ta ställning till det hela och antingen har du sparat en hel del pengar eller så har du en mer välljudande anläggning.

Sheogorath
2013-10-01, 21:31
Det här är egentligen det enda rådet som alla som funderar på kablar behöver höra. Gå till en hifibutik och låna hem dom en helg och testa i din anläggning, i ditt rum, med din egen favoritmusik i flera timmar och först då kan du ta ställning till det hela och antingen har du sparat en hel del pengar eller så har du en mer välljudande anläggning.

Eller ännu bättre. Låna hem en kompis också och låt den utföra ett blindtest med dig. Kompisen får föra protokoll över dina svar medan han byter kablar lite random. ;)

hahavaffan
2013-10-01, 22:22
Jag älskar mina mirage omnisat os2 surrar.Låter bra! Tyvärr verkar Omnisat blivit Jamo 360... Mirage och Jamo ingår i samma koncern och nu har nån tappad jävel bestämt att Jamo ska göra den typen av högtalare ist... så nu töms lagren på alla Omnisat som finns kvar i livet. Jamo-varianterna är fula som stryk, men kanske låter likvärdigt? Har iaf funderat på Omnisats som bakhögtalare i bion, eftersom att det är skralt med vettiga, diffust spelande högtalare i vitt. B&W DS3 har funnits i vitt, men gör det inte längre :(

Vet ni om det finns någon möjlighet att låna ett RIAA-steg i Göteborg? T.ex om någon butik lånar ut mot någon sorts säkerhet. Det är inte jätteviktigt vilket RIAA jag lånar, bara det är MM. Jag är nyfiken på att höra skillnaden mot förstärkarens inbyggda :)Hi-Fi Klubben på Skånegatan! Säg inte att du vill låna det bara, utan förklara det som att du skulle vilja höra skillnaden på ett riktigt och ditt inbyggda i nån billig förstärkare, typ. Det har aldrig varit problem för mig att låna något där iaf, men så ser ju jag extremt trevlig ut också ;)

Förutom hifi-klubben förresten för dom är gnälliga djävlar som inte gillar hemlån ;)Förstår inte syftet med din smiley, men om du är seriös med texten så är det raka motsatsen till mina erfarenheter :)

ekmanc
2013-10-01, 23:14
Såvitt jag vet så har dom alltid vägrat låna ut saker för hemlån, de har haft en policy om öppet köp istället där du har behövt lägga hela summan om du vill testa hemma. Detta skiljer sig radikalt från alla andra hifibutiker som är väldigt tillmötesgående om hemlån utan att lägga en enda krona först.

De är dessutom den enda butik som kategoriskt vägrar ge en enda krona rabatt oavsett hur mycket du än handlar för, alla andra butiker kan du pruta rätt rejält i är min erfarenhet.

Wibba
2013-10-01, 23:19
Börjar bli riktigt less när Airplay inte fungerar ordentligt hemma hos mig. Problemet ligger dock inte i stärkaren utan mer i wifi-inställningar eller routern (mest troligt). Med tråd fungerar det hur bra som helst. Det bästa av allt är att jag hittar Airplayenheter ca 60 husnummer från mig, en sträcka på ca 500 meter. Det finns inte ens en chans att vi sitter på samma wifi, då har jag dessutom dubbelkollat att jag anslutit till rätt och att jag har lösenord. Det bästa var nog ändå när jag hittade en Airport Express enhet 2 km från mig att sända Airplay till. Synd bara att det blir time-out när jag försöker spela upp någonting från dessa enheter!

milk
2013-10-01, 23:57
Tycker du ska låna hem någon finkabel och jämföra detta med dina Claes Ohlsson kablar. Märker du ingen skillnad så har du sparat en slant. Alltså för fronthögtalarna.

Det här är egentligen det enda rådet som alla som funderar på kablar behöver höra. Gå till en hifibutik och låna hem dom en helg och testa i din anläggning, i ditt rum, med din egen favoritmusik i flera timmar och först då kan du ta ställning till det hela och antingen har du sparat en hel del pengar eller så har du en mer välljudande anläggning.

Det har jag inte ens tänkt på att jag skulle kunna göra detta. Jag vet att man KAN låna hem (finare) saker för provlyssning etc och det är väl först nu jag börjar inse att jag börjar sakta men säkert bli en finsmakare när det kommer till HIFI grejer :Virro Grymt bra tips och det tipset kommer jag köra med i framtiden om någon annan undrar..


Såvitt jag vet så har dom alltid vägrat låna ut saker för hemlån, de har haft en policy om öppet köp istället där du har behövt lägga hela summan om du vill testa hemma. Detta skiljer sig radikalt från alla andra hifibutiker som är väldigt tillmötesgående om hemlån utan att lägga en enda krona först.

De är dessutom den enda butik som kategoriskt vägrar ge en enda krona rabatt oavsett hur mycket du än handlar för, alla andra butiker kan du pruta rätt rejält i är min erfarenhet.

Har ni någon specific affär ni rekommenderar att jag skulle gå till för att låna kablar? Har inte lust att pröjsa för att testa så HiFi klubben går ju fet bort.

Sheo: kommer nog göra som du säger att låta en annan byta kablar lite random för att få det lite mer svart på vitt :)


För övrigt har mina jävla 509:or varit i Veddesta i snart 2 dagar, ska fan ringa posten och se vad dom håller på med. Har ju valt hemleverans så dom borde komma senast imon tycker jag!

ekmanc
2013-10-02, 00:25
Har ni någon specific affär ni rekommenderar att jag skulle gå till för att låna kablar? Har inte lust att pröjsa för att testa så HiFi klubben går ju fet bort.



Mina två favoritmärken är Transparent cable http://www.transparentcable.com
och Nordost
www.nordost.com
De två låter väldigt olika men båda är fantastiskt bra, Transparent är mörk och lugn med en grym bas och Nordost är öppna, snabba och dynamiska.

Testa kontakta www.hificonsult.se för Transparent till exempel dom lånar gärna ut vet jag av erfarenhet och Nordost vet jag inte riktigt vem som säljer, beror lite på var i landet du finns också.

Minimjölk
2013-10-02, 08:10
Det här är egentligen det enda rådet som alla som funderar på kablar behöver höra. Gå till en hifibutik och låna hem dom en helg och testa i din anläggning, i ditt rum, med din egen favoritmusik i flera timmar och först då kan du ta ställning till det hela och antingen har du sparat en hel del pengar eller så har du en mer välljudande anläggning.

Problemet med detta förfarande är att man inte blir helt ofärgad i sina utlåtanden. Ett inköp eller inlån av en viss komponent kommer ge dig som betraktare ett visst utgångsläge som kan vara svårt att ta sig runt.

Jag har provat, lyssnat och mätt på min beskärda del kablar och jag har hört små skillnader någon gång skillnader men det har aldrig varit tal om några större skillnader, mycket troligare i mitt fall har det mer handlat om att jag tex suttit 2cm fel i ena fallet alternativt att jag blivit bländad av det höga priset.

Just det faktum att man skall sitta och kritiskt jämföra två prylar mot varandra blir ju lite konstigt, lite bättre bas där, lite sämre diskant där, tar inte den kabeln upp mer brus från solvindarna?

Egentligen skulle bytet av kabeln ske helt obemärkt, någon smyger in den i din anläggning en dag varvid du under den närmsta månaden förhoppningsvis anser att det låter förträffligt varje gång, då kan du nog klargöra att bytet gjort en skillnad.

Om du däremot vet att det finns en annan dyrare och snyggare kabel som borde vara bättre, då grumlar du din perception. Tråkigt men sant.

Det finns ingrepp som man gör som ger en reell skillnad i lyssningsupplevelsen. Sheos införande av två subbar är ju mest troligt en sådan grej, det lägger liksom till en rejäl dimension på ljudet. Att akustiskanpassa rummet är det bästa ingrepp jag någonsin gjort och även relativt billigt i förhållande till vad man får ut av det.

Att byta från en fungerande kabel till en annan kommer aldrig ge denna skillnad utan om möjligt max en liten sublim förnimmelse av att det låter olika, olika är inte heller samma sak som att det kommer låta bättre på allt.

hahavaffan
2013-10-02, 08:38
Såvitt jag vet så har dom alltid vägrat låna ut saker för hemlån, de har haft en policy om öppet köp istället där du har behövt lägga hela summan om du vill testa hemma. Detta skiljer sig radikalt från alla andra hifibutiker som är väldigt tillmötesgående om hemlån utan att lägga en enda krona först.

De är dessutom den enda butik som kategoriskt vägrar ge en enda krona rabatt oavsett hur mycket du än handlar för, alla andra butiker kan du pruta rätt rejält i är min erfarenhet.Ok, då har vi delade erfarenheter. Jag behövde visa ID och ange namn och telefonnummer när jag lånat prylar, precis som de polare jag vet har gjort samma sak. Angående rabatten så har du däremot helt rätt, men vad har det med saken att göra? Att kategoriskt inte lämna rabatt är imho mycket bättre än att endast göra det till s.k. hifi-nördar eller medlemmar i Guldöronföreningen.

Har ni någon specific affär ni rekommenderar att jag skulle gå till för att låna kablar? Har inte lust att pröjsa för att testa så HiFi klubben går ju fet bort.Lyssna inte på ekman nu, jag vet ingen som fått betala något när de önskat låna hem saker. I värsta fall ombeds du komma tillbaks på en lördag innan stängning för att låna hem mellan lör-mån så att de inte står utan en viktig produkt för länge. Men så gör även Ågrens och Hi-Fi Consult i Göteborg, så det är inget ovanligt fenomen. Lyssna heller inte på ekman vad gäller hans kabelrekommendationer, för då kommer du sitta med dyrare kablar än högtalare när du är klar :D

agazza
2013-10-02, 09:17
Låter bra! Tyvärr verkar Omnisat blivit Jamo 360... Mirage och Jamo ingår i samma koncern och nu har nån tappad jävel bestämt att Jamo ska göra den typen av högtalare ist... så nu töms lagren på alla Omnisat som finns kvar i livet. Jamo-varianterna är fula som stryk, men kanske låter likvärdigt? Har iaf funderat på Omnisats som bakhögtalare i bion, eftersom att det är skralt med vettiga, diffust spelande högtalare i vitt. B&W DS3 har funnits i vitt, men gör det inte längre :(


Finns endel bra fortfarande på ebay som är obrutna men tyvärr är dom nästan alltid svarta.

jag köpte mina begagnade i sverige men jag tänker importera ett gäng så jag kan ha alla surrar i detta format. Helt annan upplevelse än direktstrålande surrar

hahavaffan
2013-10-02, 09:19
Finns endel bra fortfarande på ebay som är obrutna men tyvärr är dom nästan alltid svarta.

jag köpte mina begagnade i sverige men jag tänker importera ett gäng så jag kan ha alla surrar i detta format. Helt annan upplevelse än direktstrålande surrarOk, hör av dig om du får tag på 2-4st vita extra :D Och japp, det är en go skillnad!

Sheogorath
2013-10-02, 13:54
Men det är ju helvete. UPS gav tidsspannet "9-19" när paketet skulle levereras. Kul när man heltidsarbetar. Lyckades slita mig loss från jobbet tidigare (mycket tidigare) och lämnade massa arbete tills imorgon bara för att se en uppdatering (som inte fanns där när jag lämnade jobbet) att någon varit här och knackat med paketet för en dryg timme sedan. Och nej, dom kan visst inte köra en vända till. Nu får jag välja mellan att antingen få paketet lämnat på jobbet imorgon (och sen låna bil på kvällen för att få hem det) eller låna en bil ikväll och hämta det på en flygplats miljoner mil härifrån.

Jävla. Skit.

Alexton
2013-10-02, 15:05
Men det är ju helvete. UPS gav tidsspannet "9-19" när paketet skulle levereras. Kul när man heltidsarbetar. Lyckades slita mig loss från jobbet tidigare (mycket tidigare) och lämnade massa arbete tills imorgon bara för att se en uppdatering (som inte fanns där när jag lämnade jobbet) att någon varit här och knackat med paketet för en dryg timme sedan. Och nej, dom kan visst inte köra en vända till. Nu får jag välja mellan att antingen få paketet lämnat på jobbet imorgon (och sen låna bil på kvällen för att få hem det) eller låna en bil ikväll och hämta det på en flygplats miljoner mil härifrån.

Jävla. Skit.

UPS skulle jag hålla mig borta från. Haft dyra bitar elektronik som sett ut som de varit med i en fotbollsmatch när de levererat grejerna.

Sheogorath
2013-10-02, 15:07
UPS skulle jag hålla mig borta från. Haft dyra bitar elektronik som sett ut som de varit med i en fotbollsmatch när de levererat grejerna.

Well, jag fick inte ens info om att det skulle levereras med UPS så jag hade inte haft förutsättningar att göra ett annat val ens om jag vetat det där. Nu blir det hur som helst så att jag hämtar subbarna på den där jävla flygplatsen i kväll.

Sheogorath
2013-10-02, 20:12
Så! Inkopplat och klart! Körde sex mil bara för att få dem mindre än 24 h tidigare :D Kopplade som "vi" planerat med fullregister in högnivå höger respektive vänsterkanal från förstärkaren och sedan vidare med högnivå till stativarna. Har precis bara testat så att det kommer ljud. Får leka med gain och delningsfrekvens sen.

Dom var för övrigt både större och snyggare än jag förväntat mig. Läckert ekmönstrade i svart. :thumbup:

Alexton
2013-10-02, 20:16
Du får skriva en review om en vecka när det har spelats in en aning. Alltid intressant att läsa :)

Sheogorath
2013-10-02, 20:17
Du får skriva en review om en vecka när det har spelats in en aning. Alltid intressant att läsa :)

Of course!

hahavaffan
2013-10-02, 20:38
Så! Inkopplat och klart! Körde sex mil bara för att få dem mindre än 24 h tidigare :D Kopplade som "vi" planerat med fullregister in högnivå höger respektive vänsterkanal från förstärkaren och sedan vidare med högnivå till stativarna. Har precis bara testat så att det kommer ljud. Får leka med gain och delningsfrekvens sen.

Dom var för övrigt både större och snyggare än jag förväntat mig. Läckert ekmönstrade i svart. :thumbup:Helt rätt :D Och gött att det lirar!

Minimjölk
2013-10-03, 11:45
Så! Inkopplat och klart! Körde sex mil bara för att få dem mindre än 24 h tidigare :D Kopplade som "vi" planerat med fullregister in högnivå höger respektive vänsterkanal från förstärkaren och sedan vidare med högnivå till stativarna. Har precis bara testat så att det kommer ljud. Får leka med gain och delningsfrekvens sen.

Dom var för övrigt både större och snyggare än jag förväntat mig. Läckert ekmönstrade i svart. :thumbup:


Vad roligt för dig, jag känner igen känslan att man under planeringsstadiet tar dagar och veckor på sig innan man till slut beställer och då blir enormt otålig och vill få hem grejorna direkt. bra gjort att du sparade 24h.

Lycka till och om du stöter på några problem eller funderingar så är det ju bara att lyfta dem här så får vi försöka hjälpa dig. Kul att de var snyggare än du trodde, Vad säger regeringen om storleken (på subbarna alltså)?

Sheogorath
2013-10-03, 12:21
Vad roligt för dig, jag känner igen känslan att man under planeringsstadiet tar dagar och veckor på sig innan man till slut beställer och då blir enormt otålig och vill få hem grejorna direkt. bra gjort att du sparade 24h.

Lycka till och om du stöter på några problem eller funderingar så är det ju bara att lyfta dem här så får vi försöka hjälpa dig. Kul att de var snyggare än du trodde, Vad säger regeringen om storleken (på subbarna alltså)?

"Snygga högtalare". Men jag vet inte om det var enorm sarkasm i rösten bara. Jag undviker att prata om det ett tag till. Säkrast så. Det har varit den (näst) mest infekterade diskussionen vi haft i förhållandet so far. På en nivå så att det inte alls är läge att skoja till det från mitt håll faktiskt. Jag testade med ett "du ska inte hänga med till Sturup och plocka upp dem då?" igår varpå jag fick en väldigt svart blick och total tystnad...

Men hon verkar ändå positivt överraskad. De matchar vårt svarta ekgolv i vardagsrummet snyggt.

Morrris
2013-10-03, 14:00
Haha, alltså jag älskar hifi, men FAN vilken ångestladdad tråd det här är.

Sheogorath
2013-10-03, 14:04
Det som står i vägen för det perfekta ljudet är nästan alltid en sambo.

Edit: jag blev nästan sugen på en Morrris-analys av den här tråden, så om du känner för att induglea oss, så... ;)

Sheogorath
2013-10-03, 21:43
De flesta inställningar (delningsfrekvens + gain i diverse kombos) så här långt får det faktiskt att låta sämre än att låta stativarna spela själva. Ganska hög delningsfrekvens (100 Hz) med ganska hög gain (40% av max) har nog låtit bäst hittills. Har bara lekt i en knapp timme. Har suttit och funderat på hur stereokopplade subbar kan tänkas påverka valet av delningsfrekvens.

Tips? Tankar? Idéer?

hahavaffan
2013-10-03, 22:08
Blir det mindre bas, typ? Eller bara sämre ljud överlag med basarna inkopplade? En viktig grej att kolla med subbar som ska lira ihop med baspotenta högtalare är att fasen är rätt. Spelar basarna ur fas så kommer basvågorna att ta ut varandra typ, och det blir bara en grötig sörja av allt. Så vrid lite på fas-vredet eller ändra knappen från 0 till 180 grader, för något av det bör du kunna göra.

agazza
2013-10-03, 23:08
Jag hade nog inte klippt från frontarna vid hundra, ner till 80 borde dom väl spela hyggligt och eftersom subbar inte är så riktningskänsliga hade jag överlappat dom upp till 120 eller liknande

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

milk
2013-10-04, 00:17
Efter att ha varit på både Posten och Dustinhome AB så sa dom att de skulle levereras redan igår men eftersom Posten fuckade upp någonstans på centrallagret så dök de aldrig upp! Ringde upp posten imorse och fick svaret att det inte fanns någon möjlighet för chaffören att leverera idag (trots att jag charmade henne och bad henne rädda min födelsedagsfest imon).
Som tur va skickade tjejen SMS samtidigt och sa att posten skulle leverera dom idag. Så när jag kom hem vid 20:00 så stod dom mkt riktigt i vardagsrummet. Gissa vilken mysbånge jag fick!!

Tyvärr så kunde jag inte spela dom så högt då jag inte kopplade in dom förrens lite senare på kvällen men HERREJÄVLAR VILKET JÄVLA BRA LJUD DOM LEVERERAR!!! :eek: Tom tjejen var i små-extas. Slänger upp bilder o skit på imon så får ni se dom in action. Jag är helt jävla nöjd med dom redan nu, kan bara tänka mig hur dom låter efter dom är inspelade och fått rätt inställningar.

Så jag tänkte höra med folket hur ni tycker jag ska ställa in dom. Min förstärkare stödjer ju Audyssey så jag vet inte om jag ska ta fram mic:en och köra en kalibrering med den eller köra manuella inställningar? Om jag skulle köra manuella inställningar, vad är det jag bör tänka på angående impedans, Hz etc??

Sen tänkte jag kolla med er hur många speltimmar man ska köra med dom innan dom blivit inspelade? Läste i manualen och de rekommenderade att man inte körde dom på hög volym i början. Jag ska ha fest imon så undrar om det är skadligt att köra på högre volym i några timmar bara??

Sheogorath
2013-10-04, 05:36
Blir det mindre bas, typ? Eller bara sämre ljud överlag med basarna inkopplade? En viktig grej att kolla med subbar som ska lira ihop med baspotenta högtalare är att fasen är rätt. Spelar basarna ur fas så kommer basvågorna att ta ut varandra typ, och det blir bara en grötig sörja av allt. Så vrid lite på fas-vredet eller ändra knappen från 0 till 180 grader, för något av det bör du kunna göra.

Njae, alltså jag vet inte hur jag ska beskriva det. Mindre bas skulle jag inte säga att det blir. Ett problem med subbarna jag köpte var att de inte har fasvred vilket ju hade varit bra att kunna ratta med. Finns det någon lösning som är smidig om man vill testa att byta fas? Med tanke på att allt ljud går via subbarna så måste jag väl ändra fas mellan subbar och frontar för att det inte ska bli fel i så fall? Jag menar, byter jag fas mellan förstärkare och subbar kommer ju även fasen för frontarna att ändras.

Det blir mer experimenterande i eftermiddag.

Edit: HiFi-forum, första träffen och lite eget snabbtänk: borde ju helt enkelt kunna koppla minus till plus mellan förstärkare och sub, så blir det ju 180-graders fasfel mellan subbar och frontar. Så länge jag gör samma sak på båda subbarna borde det väl bli "rätt"?

ekmanc
2013-10-04, 12:14
Sen tänkte jag kolla med er hur många speltimmar man ska köra med dom innan dom blivit inspelade? Läste i manualen och de rekommenderade att man inte körde dom på hög volym i början. Jag ska ha fest imon så undrar om det är skadligt att köra på högre volym i några timmar bara??

Det tar ett par hundra timmar innan dom har släppt helt men du behöver absolut inte oroa dig för att det ska vara skadligt eller nåt sånt innan dess, spela på så mycket och så högt som du känner för:devil:

Minimjölk
2013-10-04, 16:42
Njae, alltså jag vet inte hur jag ska beskriva det. Mindre bas skulle jag inte säga att det blir. Ett problem med subbarna jag köpte var att de inte har fasvred vilket ju hade varit bra att kunna ratta med. Finns det någon lösning som är smidig om man vill testa att byta fas? Med tanke på att allt ljud går via subbarna så måste jag väl ändra fas mellan subbar och frontar för att det inte ska bli fel i så fall? Jag menar, byter jag fas mellan förstärkare och subbar kommer ju även fasen för frontarna att ändras.

Det blir mer experimenterande i eftermiddag.

Edit: HiFi-forum, första träffen och lite eget snabbtänk: borde ju helt enkelt kunna koppla minus till plus mellan förstärkare och sub, så blir det ju 180-graders fasfel mellan subbar och frontar. Så länge jag gör samma sak på båda subbarna borde det väl bli "rätt"?
hmm, du måste ju invertera signalen mellan sub och högtalarna. Då xtz går rätt lågt finns en stor risk att överlappet blir för stort om du delar för högt. Du skall helst ställa subnivån så lågt så du inte hör att du har subbar inkopplade utan det låter som att dina frontar går djupare istället.

Sheogorath
2013-10-04, 18:19
hmm, du måste ju invertera signalen mellan sub och högtalarna. Då xtz går rätt lågt finns en stor risk att överlappet blir för stort om du delar för högt. Du skall helst ställa subnivån så lågt så du inte hör att du har subbar inkopplade utan det låter som att dina frontar går djupare istället.

Yes, det tänkte jag också. Ska testa det nu och se om basen blir högre. Blir den det måste det ju ha varit rätt att fasvända. Bra tips det där sista också. Ska fortsätta experimentera förstås.

milk
2013-10-07, 11:32
Det tar ett par hundra timmar innan dom har släppt helt men du behöver absolut inte oroa dig för att det ska vara skadligt eller nåt sånt innan dess, spela på så mycket och så högt som du känner för:devil:

Tack för tipset! Jag öste på som fan i fredags och det lät bra! Hoppas att basen kommer att "sätta" sig efter högtalarna är inspelade :)

So far so good! Men ska som sagt kalibrera dom men vill koppla in resten av högtalarna så som centern och mina sourrounds.

LoveMachine
2013-10-07, 11:42
Jag har själv börjar fundera på om det är dags att införskaffa en ny stereo. Min nuvarande förstärkare, till vilken cd-spelaren följde med, har börjat bete sig konstigt. Det låter som att den inbyggda jordfelsbrytaren/säkringen slår till med jämna mellanrum. Jag har kontrollerat att det inte är som tidigare några ransiga högtalarkablar som ställer till med problemet. Så den kanske sjunger på sista versen, har ändå varit med i över tio år och sju flyttar. Eftesom jag dessutom har en helt annan ekonomi en tidigare så börjar jag allt bli lite sugen. Får ta vara lite flitigare med att läsa i tråden.

Men av ren nyfikenhet, hur mycket pengar tror ni att ni har i skivsamlingen kontra stereon? Det är ofta ett intressant mått på om stereoinköpet drivs av musikuppskattning eller elektronikintresse. Jag uppskattar att jag i alla fall ligger över ett 2:1 förhållande mellan skivor och stereo.

hahavaffan
2013-10-07, 13:00
Men av ren nyfikenhet, hur mycket pengar tror ni att ni har i skivsamlingen kontra stereon? Det är ofta ett intressant mått på om stereoinköpet drivs av musikuppskattning eller elektronikintresse. Jag uppskattar att jag i alla fall ligger över ett 2:1 förhållande mellan skivor och stereo.För personer som är 50+ år kanske. För oss/dom som växt upp med CD, MP3 och streaming blir det totalt missvisande imho. Mina stereoinköp drivs till 90% av musik- och filmintresse även om jag är en hardcore tekniknörd.

LoveMachine
2013-10-07, 13:36
Tja jag är 28 och köper en hel del musik, trots att jag slitit hem musik sedan Napster var nytt. Men jag kan hålla med om att det till viss del blir missvisande. Men å andra sidan så kan man ju definitivt ställa sig frågan när det slutar vara lönt att plöja ner mer pengar i sin stereo beroende på vilken musikkälla man använder.

Olegh
2013-10-07, 13:43
Tja jag är 28 och köper en hel del musik, trots att jag slitit hem musik sedan Napster var nytt. Men jag kan hålla med om att det till viss del blir missvisande. Men å andra sidan så kan man ju definitivt ställa sig frågan när det slutar vara lönt att plöja ner mer pengar i sin stereo beroende på vilken musikkälla man använder.

Insinuerar du att en dator skulle vara en sämre källa än CD?

Givet är ju att dåligt komprimerade <= 128 kbit/s mp3-filer inte är särskilt välupplösta, men tar man sig över den absoluta minimi-nivån så kan du lägga åtskilliga tiotusentals kronor på stereon utan att källmaterialet "förstör" effekten av uppgraderingar. Givetvis beror det också på kringutrustningen, men det är ju samma grej med CD.

LoveMachine
2013-10-07, 13:55
Insinuerar du att en dator skulle vara en sämre källa än CD?

Givet är ju att dåligt komprimerade <= 128 kbit/s mp3-filer inte är särskilt välupplösta, men tar man sig över den absoluta minimi-nivån så kan du lägga åtskilliga tiotusentals kronor på stereon utan att källmaterialet "förstör" effekten av uppgraderingar. Givetvis beror det också på kringutrustningen, men det är ju samma grej med CD.

Nej inte alls. Har man vettiga MP3:or, FLAC o.s.v. så ska det ju inte spela någon roll förrän efter många kronor. Men någonstans så kommer ju det problemet in som en del av helheten. Det är ju som att spela en repig skiva som hoppar eller att streama med en uppkoppling som är för långsam även fast man har 100000 kr i hårdvara. Det är ju hela tiden ett systemtänk där man får angripa det problem som ge mest effekt för pengarna. Det är ett intressant problem helt enkelt.

agazza
2013-10-07, 14:01
99% i anläggningen.

från datorn via usb till DAC:en till stereon. Mestadels Lossless från Waffles.fm alternativt spotify på high quality, även fast det inte är flac eller lac så duger det långa vägar för mig.

Menigar
2013-10-07, 14:06
Tycker LoveMachines frågeställnig är bra. Har man ljudutrustning för 10k+ kronor men aldrig betalat för musik är man väl inte nämnvärt musikintresserad?

tp_88
2013-10-07, 14:11
Nej inte alls. Har man vettiga MP3:or, FLAC o.s.v. så ska det ju inte spela någon roll förrän efter många kronor. Men någonstans så kommer ju det problemet in som en del av helheten. Det är ju som att spela en repig skiva som hoppar eller att streama med en uppkoppling som är för långsam även fast man har 100000 kr i hårdvara. Det är ju hela tiden ett systemtänk där man får angripa det problem som ge mest effekt för pengarna. Det är ett intressant problem helt enkelt.
Nej, att spela upp bra digitala filer är inte som att spela upp en repig skiva som hoppar. Nej, det behöver inte bli ett problem någongång. Det finns idag totalt okomprimerade SACD-skivor som man kan spela upp via datorn, andra högupplöst källor som HDtracks.com osv. Ett antal "vanliga" lossless-tjänster.

Jag har inte läst mer ingående men läste någon artikel om att Wimp hade lagt upp det allra mesta av sina arkiv i lossless-format nu, om man talar om streamingtjänster. Att spela upp digitala filer är bara ett problem om man gör det till ett, det finns alla möjligheter i världen idag att få ut lika bra ljud som ur CD-skivor.

För att besvara din fråga så ligger jag nog på 1:3,5 ungefär. Idag köper jag bara roliga boxar och nysläpp från en liten skara artister som jag gillar allra mest, i fysiskt format. Skulle absolut hävda att jag är musikintresserad dock.

Sheogorath
2013-10-07, 14:29
Tycker LoveMachines frågeställnig är bra. Har man ljudutrustning för 10k+ kronor men aldrig betalat för musik är man väl inte nämnvärt musikintresserad?

Jag har köpt MP3:or och WAV:er för flera tusen men nog inte ~26-30k tusen som jag lagt ner på min anläggning. Jag skulle definitivt säga att mitt musikintresse är större än mitt elektronikintresse. Nu har jag fått upp ögonen för elektronikbiten också men tidigare har det iaf varit all about the music. :)

LoveMachine
2013-10-07, 14:48
Nej, att spela upp bra digitala filer är inte som att spela upp en repig skiva som hoppar. Nej, det behöver inte bli ett problem någongång. Det finns idag totalt okomprimerade SACD-skivor som man kan spela upp via datorn, andra högupplöst källor som HDtracks.com osv. Ett antal "vanliga" lossless-tjänster.


Här har jag tydligen gett mig in i något stort och farligt. Nej det behöver ju inte vara ett problem, det finns ju bra digitala filer, vilket jag också skrev. Att spela upp bra digitala filer är ju snarare som att spela upp bra skivor, hör och häpna. Men om, rent hypotetiskt, min favoritmusikstil nästan enbart finns represeterad som 32-bit MP3 filer så kanske det sätter en övre gräns för min fysiska anläggning. Hur man konsumerar sin musik är ju på intet sätt oviktigt i sammanhanget. Till exempel är det ju ur ett HiFi perspektiv rätt värdelöst att lyssna på musik samtidigt som man står under köksfläkten och lagar mat. Men att laga fredagsmiddagen med musik och ett glas öl/vin är för mig en viktig njutning. Så hur många kronor är det för mig värt att offra på något som jag inte jämt kan utnyttja fullt ut. Hur många timmar i veckan kan jag få ut med optimala ljudförutsättningar. Var går den brytpunkten för hur många % bätte ljud i hur många timmar jag får för en krona? Ska jag köpa en tystare fläkt, och så vidare. Det är ingen kritik mot någons investeringar, bara en fundering.

bubbe
2013-10-07, 14:52
Har funderat lite kring detta också, wimp kablar ju ut flac i cd-kvalitet. Så jag kommer nog att haka på ett abonnemang där (200kr i mån). Vill man upp i högre kvalitet än cd så finns en del digitalt att köpa där ute men tycker det verkar vara tunt med material som intresserar mig. Något som hade varit riktigt kul att testa har varit en rullbandspelare med fräscha tonhuvuden och bra masterkopior. Dyrt med band och än svårare att hitta musik som intresserar. Men ändock....
Hur ser det ut på vinylfronten? Görs det nya skivor som håller bra kvalitet och intressanta musiker?
Vet att när jag lyssnat på gamla skivor med pink floyd har upplevt ljudförbättringar trots damm och repor versus cd-skivorna.

bubbe
2013-10-07, 15:10
Förresten har jag varit på provlyssning för att kolla runt med vilka nya stativhögtalare det kan tänkas bli. Tyckte triangle genese trio presterade väldigt bra, med en riktigt stor ljudbild och bra tryck. Kanske blir lite jobbiga om man ska lyssna länge, men jag lyssnar sällan mer än en timme. Andra högtalare som provades var kef ls50, monitor audio rx2 samt gx50, focal chorus 806. Sen passade jag på att provlyssna minsta modellen på martin logan elektrostaterna, gillar klarheten i mellanregistret men för mycket pengar per skiva för mig.... :)

agazza
2013-10-07, 15:15
Förresten har jag varit på provlyssning för att kolla runt med vilka nya stativhögtalare det kan tänkas bli. Tyckte triangle genese trio presterade väldigt bra, med en riktigt stor ljudbild och bra tryck. Kanske blir lite jobbiga om man ska lyssna länge, men jag lyssnar sällan mer än en timme. Andra högtalare som provades var kef ls50, monitor audio rx2 samt gx50, focal chorus 806. Sen passade jag på att provlyssna minsta modellen på martin logan elektrostaterna, gillar klarheten i mellanregistret men för mycket pengar per skiva för mig.... :)

Vad tyckte du om kef ls50 modell? Har hört otroligt mycket gott om dom, men det svider i ögonen att titta på dom.

tp_88
2013-10-07, 15:22
Här har jag tydligen gett mig in i något stort och farligt. Nej det behöver ju inte vara ett problem, det finns ju bra digitala filer, vilket jag också skrev. Att spela upp bra digitala filer är ju snarare som att spela upp bra skivor, hör och häpna. Men om, rent hypotetiskt, min favoritmusikstil nästan enbart finns represeterad som 32-bit MP3 filer så kanske det sätter en övre gräns för min fysiska anläggning. Hur man konsumerar sin musik är ju på intet sätt oviktigt i sammanhanget. Till exempel är det ju ur ett HiFi perspektiv rätt värdelöst att lyssna på musik samtidigt som man står under köksfläkten och lagar mat. Men att laga fredagsmiddagen med musik och ett glas öl/vin är för mig en viktig njutning. Så hur många kronor är det för mig värt att offra på något som jag inte jämt kan utnyttja fullt ut. Hur många timmar i veckan kan jag få ut med optimala ljudförutsättningar. Var går den brytpunkten för hur många % bätte ljud i hur många timmar jag får för en krona? Ska jag köpa en tystare fläkt, och så vidare. Det är ingen kritik mot någons investeringar, bara en fundering.
Du skrev dock att det blir ett problem efter man har lagt "många kronor" på anläggningen, det håller jag inte med om och det reagerade jag på.

"32-bit" för mig handlar om bit depth, men jag utgår ifrån att du menar bit rate i det här fallet och 32kbit/s. Jag ser inte riktigt vitsen med att prata om så låga bit rates 2013. Spotify kör 320kbit och Wimp lossless på det allra mesta som sagt, om vi talar om streamingtjänster. Utöver det finns det massor av vanlig lossless 16/44,1 att tillgå, och även mer högupplösta filer av olika sort.

Förstår inte riktigt vitsen med övriga frågor. Inget jag äger kan jag utnyttja fullt ut alltid. Man lägger väl så mycket pengar som man tycker är rimligt, baserat på hur mycket pengarna man har och hur viktigt man tycker att det är i förhållande till annat man kan lägga pengarna på, precis som med allt annat. Jag känner liksom ingen ångest om jag inte råkar sitta i sweetspot i ett tyst rum och lyssna så fort min förstärkare är påslagen. Många lyssnar säkert på en betydligt enklare anläggning i köket, utan att ha samma krav på ljudkvalitet.

hahavaffan
2013-10-07, 15:51
Tycker LoveMachines frågeställnig är bra. Har man ljudutrustning för 10k+ kronor men aldrig betalat för musik är man väl inte nämnvärt musikintresserad?Är du seriös? Om du nu är det, hur tänker du? Jag är genuint intresserad!

Menigar
2013-10-07, 16:09
Har funderat lite kring detta också, wimp kablar ju ut flac i cd-kvalitet. Så jag kommer nog att haka på ett abonnemang där (200kr i mån). Vill man upp i högre kvalitet än cd så finns en del digitalt att köpa där ute men tycker det verkar vara tunt med material som intresserar mig. Något som hade varit riktigt kul att testa har varit en rullbandspelare med fräscha tonhuvuden och bra masterkopior. Dyrt med band och än svårare att hitta musik som intresserar. Men ändock....
Hur ser det ut på vinylfronten? Görs det nya skivor som håller bra kvalitet och intressanta musiker?
Vet att när jag lyssnat på gamla skivor med pink floyd har upplevt ljudförbättringar trots damm och repor versus cd-skivorna.
Jag köper ganska mycket LP, både gammalt och nytt, begagnat och fabriksnytt. Upplever att i princip allt efter ca 1995 har betydligt sämre ljudkvalitet eller snarare ljudproduktion, både CD och LP. Loudness war-grejen framför allt, även på icke radio-musik.

Men jag har inte jämfört med samma skiva i olika utgivningar än. Inte heller mellan olika sorters LP-skivor.

milk
2013-10-07, 16:55
Har kolla på en subwoofer nu när jag snart har ett komplett 5.0 system (bara kablar som fattas) och håller på att kolla runt. Blev tipsad om Velodyne MiniVee SPL-800i och tänkte kolla om ni vet någon om den??

Den är rätt liten om jag förstått det rätt fast med ett bra tryck. Ligger runt 6 lök men kan tänka mig en annan för runt 4 om ni har tips? Den ska finnas i vitt!

Menigar
2013-10-07, 17:12
Är du seriös? Om du nu är det, hur tänker du? Jag är genuint intresserad!
Min tanke kanske inte är helt genomtänkt, men får inte ihop att ha ett intresse(dvs något man tycker om) och inte vara villig att betala för det förutsatt att man har pengar.
Med köpa musik menar jag oavsett form(digitalt, analogt, gå på konserter osv).
Sen kan man ju ha en ljudanläggning till annat än musik, men då är vi tillbaka till min ursprungsfråga.

agazza
2013-10-07, 17:21
Jag sträcker mig till att betala för Spotify, jag hade kunnat betala 50kr mer i månaden ifall dom släppte på bättre kvalitet på strömmen, men där går min gräns. Gatuartister osv eller pubspelare med kvalitet, dom kan dock få ordentligt med dricks på sina spelningar.

hahavaffan
2013-10-07, 17:32
Min tanke kanske inte är helt genomtänkt, men får inte ihop att ha ett intresse(dvs något man tycker om) och inte vara villig att betala för det förutsatt att man har pengar.
Med köpa musik menar jag oavsett form(digitalt, analogt, gå på konserter osv).
Sen kan man ju ha en ljudanläggning till annat än musik, men då är vi tillbaka till min ursprungsfråga.Ok, med din modifierade variant på vad det innebär att köpa musik så förstår jag vad du menar. Men nu gällde det musik som konsumeras genom den anläggning som ingår i ekvationen, och min poäng är just den att jag hellre sponsrar mina favoritartister genom att gå på konserter, köpa merch, köpa samlingsboxar etc. Jag hade även mycket gärna betalat en hel del mer än nuvarande 99kr/mån som Spotify kostar mig för att få all min musik tillgänglig via streaming. Men hur som helst, med runt 100K nerplöjt över åren i stereo och hemmabio, och kanske totalt 10K på skivor och filmer (varav 95% är film på DVD från förr) så sågar jag ändå din tes om att man inte kan vara musikintresserad om man inte köper musik.

Menigar
2013-10-07, 17:59
hahavaffan: Jag var nog lite för svartvit i mitt synsätt tidigare, tack för ljuset =)
haha, hur fan håller man med någon utan att låta ironisk?

Minimjölk
2013-10-07, 18:55
Jag äger runt 1500 Cd och ett hundratal vinyl. Har inte räknat ihop totalkostnad men räkna mint en hundring i snitt. Anläggningarna betingar ett nypris som är en bit högre. Betänk dock att jag under de snaste 10åren knappt köpt någon ny musik utan kör mestadels via Spotify och material i FLAC. Är ovanligt nog både teknikintresserad, ljudnörd och har ett genuint musikintresse.

bubbe
2013-10-07, 19:45
Vad tyckte du om kef ls50 modell? Har hört otroligt mycket gott om dom, men det svider i ögonen att titta på dom.

Haha, jag som tyckte de var snygga med sin lite annorlunda framsida...

Jo men ljudet var väldigt kontrollerat, bra detaljer osv. För att vara så liten så producerade den bra bas men inte tillräckligt för mig som gärna spelar på lite lägre ljudvolym men ändå vill ha fram detaljer från skivorna. Spelar väldigt sällan på hög volym. Lite därav att jag föll för Triangle som var mer "push" på lägre volym.

bubbe
2013-10-07, 19:53
Jag köper ganska mycket LP, både gammalt och nytt, begagnat och fabriksnytt. Upplever att i princip allt efter ca 1995 har betydligt sämre ljudkvalitet eller snarare ljudproduktion, både CD och LP. Loudness war-grejen framför allt, även på icke radio-musik.

Men jag har inte jämfört med samma skiva i olika utgivningar än. Inte heller mellan olika sorters LP-skivor.

Ok. Loudness-war i radiokanalerna är ju helt hopplöst. Ifall man har lyssnat på en äldre rockskiva och sen råkar höra en av låtarna på radion så stänger jag av. Orkar inte lyssna när de plockar och förstärker så det bara ska låta högt, snacka om att förstöra musiken. Undrar vad artisterna tycker om sina gamla inspelningar som blir så förvanskade?

Är det någon som testat rullbandspelare?
http://www.tapeproject.com/

Sheogorath
2013-10-07, 20:17
Fasbyte 180° sänkte basen alltså är 0° mer rätt. Men nu blev man ju nyfiken på hur det skulle bli med ställbar fas mellan subbar och frontar. Bara på kul (om jag skulle vilja testa): finns det en enkel fasbytare att köpa, typ alltså en liten låda där man går in med högtalarkablarna i ena sidan, byter fas med ett steglöst vred och sen går vidare med högtalarkablar till högtalarna?

Rexxar
2013-10-07, 20:45
Är det Audioengine 5+ som gäller om man är ute efter några aktiva högtalare som inte kostar skjortan? Tänkt att ha det för musiklyssning främst.

hahavaffan
2013-10-07, 21:07
Är det Audioengine 5+ som gäller om man är ute efter några aktiva högtalare som inte kostar skjortan? Tänkt att ha det för musiklyssning främst.Om du gillar stilen som AE5 har så kika imho även på Argon 7450A, plus i kanten är att dom har inbyggd USB-DAC och utgång för sub om man vill ha ännu bättre tryck i den lägsta basen.

Minimjölk
2013-10-08, 10:07
Fasbyte 180° sänkte basen alltså är 0° mer rätt. Men nu blev man ju nyfiken på hur det skulle bli med ställbar fas mellan subbar och frontar. Bara på kul (om jag skulle vilja testa): finns det en enkel fasbytare att köpa, typ alltså en liten låda där man går in med högtalarkablarna i ena sidan, byter fas med ett steglöst vred och sen går vidare med högtalarkablar till högtalarna?

/Sorry för långt och osammanhängade inlägg/:

Frågan är ju hur mycket jobb du vill lägga på detta?

Tyvärr för din del är det inte så enkelt som att bara säga att om fasbytet sänker ljudnivån så är det rätt. :(
Det är enligt mig väldigt svårt, omöjligt att optimera detta utan rätt kunskap och mätutrustning samt det viktigaste, en stor mängd tid.
Man kan däremot få det hela väldigt bra utan att optimera ihjäl sig men du är väl en vinkel-kille? ;)

Till att börja med, eftersom ljudvågorna utgår från olika element kommer du ha skilda resultat var du befinner dig i rummet. Du skall alltså avgöra rätt fas i lyssningspositionen. Det är väldigt bra om du då även flyttar runt huvudet så att hela lyssningsområdet låter vettigt.

Ett bra utgångsläge är därför att alla högtalare har lika lång gångväg från elementen till dina öron. Sedan är det som jag skrivit tidigare viktigt att den akustiska outputen från HF och LF summerar snyggt och att de båda kurvorna är spegelbilder av varandra. Dvs, de skall ha en liknande branthet utan dippar och toppar i sin frekvensgång. Detta är troligtvis det som är svårast att uppnå, speciellt utan mätutrustning, möjlighet att möblera om hela rummet samt ha tillgång till en parametrisk EQ.

Om man inte får till ovanstående kommer det innebär att de två kurvorna aldrig kommer sammanfalla fasmässigt över alla frekvenser vilket i slutändan innebär att de inte kommer summera perfekt utan vid vissa frekvenser kanske de i värsta fall motverkar varandra istället. Detta då samtidigt som de summerar ok eller perfekt för andra frekvenser.

Om man "bara" har tillgång till 0,180 graders fasskift så får man använda detta och lyssna sig fram till vilken som låter bäst. Sedan kan man placera runt subbarna eller frontarna så att avstånden från dessa relativt lyssningsposition skiljer sig i steg om kanske 0,5m, genom att göra samma fasbyte och anteckna kan du då hitta på vilket avstånd de summerar bäst. Ändrar du sedan någonting gällande utnivå, filterbranthet eller delningsfrekvens ändras allting och du får börja om. Yes, jag har lagt 100-tals timmar själv utan att blivit helt nöjd. ;)

Genom att införa en steglös fasskift kan du kompensera något för flytten av högtalarna men enligt mig är det mer rätt att fördröja någon av signalerna samt ändra filterbrantheten för att uppnå ett korrekt samspel.

Mitt tips till dig är att redan nu fundera över hur mycket tid och pengar du är villig att investera i detta. Du kommer kunna få det helt ok med nuvarande utrustning med en del trial and error men du kommer troligtvis inte nå hela vägen om du inte har en rejäl tur. Detta kanske är good enough?

Om du vill få till det perfekt bör du ha möjlighet att mäta upp summeringen samt ha möjlighet att påverka: placering, nivå, filterbranthet, delningsfrekvens,delay, parametriska filter på både HF och LF oberoende av varandra.

En Mini-DSP kan göra detta jobbet åt dig för runt 1000kr men då behöver du ju ett extra slutsteg och mätutrustning. Med detta kommer du däremot högst troligt få till det riktigt bra med en snörrät frekvensgång ned till under 20Hz.

En kompromiss i allt detta kanske är att mäta upp med nuvarande utrustning, då kanske du på någon timme eller så kan uppnå 75% till 80% prestanda av ditt system.

Första målet bör ju vara att det låter bättre med subbarna på en med enbart fronthögtalarna.

agazza
2013-10-08, 11:06
text

Du kanske skulle kunna hjälpa mig analysera mina REW mätningar jag gjorde för en tid sen? Dom är iof inte relevant längre då jag köpt till bakhögtalare, ska kolla ifall jag hittar dom nya mätningarna hemma senare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5781750&postcount=1822


Är detta något jag kan få lite ordning på med denna

http://www.ebay.com/itm/Behringer-DSP1124P-Feedback-Destroyer-Equalizer-Wrkng-/330998257755?pt=US_Signal_Processors_Rack_Effects&hash=item4d1108985b

samt lite absorbenter?

Minimjölk
2013-10-08, 11:26
Du kanske skulle kunna hjälpa mig analysera mina REW mätningar jag gjorde för en tid sen? Dom är iof inte relevant längre då jag köpt till bakhögtalare, ska kolla ifall jag hittar dom nya mätningarna hemma senare.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5781750&postcount=1822


Är detta något jag kan få lite ordning på med denna

http://www.ebay.com/itm/Behringer-DSP1124P-Feedback-Destroyer-Equalizer-Wrkng-/330998257755?pt=US_Signal_Processors_Rack_Effects&hash=item4d1108985b

samt lite absorbenter?


Att bara utgå från en eller två mätningar för att slå fast hur man skall åtgärda ett problem är vanskligt. Vore bra med lite mer fakta gällande det aktuella rummet, placerin gav högtalare samt lyssningsposition samt inte minst hur du upplever ljudet idag, vad är det främst du vill rätta till?

Utifrån de presenterade mätningarna har du både ett antal toppar i basregionen samt att de även har en ganska lång efterklangstid. Speciellt vid frekvenserna 38 och 48 Hz. Så för basens del skulle du säkerligen vinna mycket på att undertrycka dessa. "Rätt" sätt att göra detta är ju att med absorbenter och bass traps etc plocka ned/bort dessa ur rummet. Detta kommer pga den långa våglängden vid dessa frekvenser innebära rätt stora doningar. Enligt mig är det om man då inte har möjlighet att få till dessa pga kosmetik och kostnad betdyligt enklare at tinföra en parametrisk EQ. Denna kommer inte göra et tjota åt efterklangen men genom att trycka ned toppen så kommer även efterklangen tryckas ned relativt alla andra frekvenser. Detta är absolut en bra start.

Övriga mätningen högre upp i frekvens är detinte så mycket att säga om. Du har Smoothat ut resultatet så det är svårt att se hur mycket rummet ställer till med i mellanregistret men generellt brukar det vara väldigt positivt at tabsorbera upp sidoväggens förstareflex från högtalaren. Ljudet och stereobilden blir grymt mycket tydligare och det blir mycket lättare att placera ut instrument etc. Du lyfter helt enkelt din anläggning till nya nivåer.

Om du har en ojämn efterklang kan du ju även ta hänsyn till detta med din absorbering men generellt gäller att du skall få till en så frekvensmässigt jämn dämpning som möjligt. Detat innebär att din absorbent skall hänga en bit ut från väggen för att även dämpa de lägre frekvenserna. En bra start är 5cm dämpning med en 5cms luftspalt bakom.

agazza
2013-10-08, 12:05
text

Tackar, återkommer om några veckor.

Jag har frågat det tidigare, men vet du eller någon om ett program till datorn som kan modifiera signalen innan den går ut via usb till min dac så jag inte behöver införa en till utrustning i ledet?

EDIT: det svåra med första reflektion för mig är att jag kör 4.1 system i 2 kanal stereo. Allt spelar samma förutom subwoofern. Samtidigt som mina bakhögtalare har nära på 360 graders spridning.

Mitt största problem är att jag helt enkelt vill ha mer klarhet, samtidigt som jag vill ha en massiv sweetspot..

Minimjölk
2013-10-08, 13:26
Tackar, återkommer om några veckor.

Jag har frågat det tidigare, men vet du eller någon om ett program till datorn som kan modifiera signalen innan den går ut via usb till min dac så jag inte behöver införa en till utrustning i ledet?

EDIT: det svåra med första reflektion för mig är att jag kör 4.1 system i 2 kanal stereo. Allt spelar samma förutom subwoofern. Samtidigt som mina bakhögtalare har nära på 360 graders spridning.

Mitt största problem är att jag helt enkelt vill ha mer klarhet, samtidigt som jag vill ha en massiv sweetspot..

Tyvärr, använder själv Fysiska pryttlar för behandling av den digitala signalen innan DAC. Detat fungerar mycket br aoch det borde finnas program i Windowsmiljö som gör samam sak men detta är inget som jag har koll på i dagsläget, har förr mig att Foobar hade möjlighet tidigare. jag antar att det är realtid vi pratar?


Alla högtalare har en viss spridning, Absorbenter placeras lämpligen ut med spegelmetoden. Dvs du sitter i sweet spot och någon för en spegel längs väggar (och golv och tak om du är riktigt seriös). Du kommer då på varje yta få en spegelbild där du har direkt synfält mellan högtalaren och ditt öra. Detta stämmer även för 360graders högtalare om än att man i det fallet kanske bör absorbera flera av ytorna. Å andra sidan är väl dessa 360 högtalare designade för att man vill att ljudet skall spridas och reflekteras av rummet.


Om du vill få fram det du är ute efter skulle jag börja med att få till fronthögtalarna så att du med spegelmetoden ovan ser till att alla kontaktytor i närheten absorberas. Börja med sidoväggarna o mdessa befinner sig nära högtalarna och forstätt sedan med golv och tak. För att experimentera kan du placera kuddar, madrasser, tjocka filtar etc. Detta test kostar ingenting och går att göra hyffsat snabbt.

Tänk även på att du kanske inte sitter helt stilla och att du har två öron så du bör med andra ord täcka en bit av väggen kring där du ser högtalaren.

Om du stoppar in mycket absorbenter kommer du korta ned generella efterklangen, då är det av yttersta vikt att dämpa bredbandigt annars kommer direktljud och efterklangen låta väldigt olika vilket din hjärna kommer uppleva som konstigt.

agazza
2013-10-08, 13:30
Tyvärr, använder själv Fysiska pryttlar för behandling av den digitala signalen innan DAC. Detat fungerar mycket br aoch det borde finnas program i Windowsmiljö som gör samam sak men detta är inget som jag har koll på i dagsläget, har förr mig att Foobar hade möjlighet tidigare. jag antar att det är realtid vi pratar?

Yes, realtid. Vad använder du för något innan Dacen?

Om du stoppar in mycket absorbenter kommer du korta ned generella efterklangen, då är det av yttersta vikt att dämpa bredbandigt annars kommer direktljud och efterklangen låta väldigt olika vilket din hjärna kommer uppleva som konstigt.

Med detta menar du alla frekvenser antar jag?

Minimjölk
2013-10-08, 13:41
Yes, realtid. Vad använder du för något innan Dacen?

Jag har och har använt lite olika saker.
Mini-DSP är nog den mest prisvärda och smidiga lösningen då du kan konfa upp den lite som du vill för under 1000kr. Vissa hembioförstärkare har möjlighet till paramtreisk EQ och filter innan DAC. Behringer har en del digitala filter och rumskompenserare. TACT, Antimode etc...

Jag skulle pga pris och enkelhet rekommendera mini-DSP men då måste du ju nästan komplettera med en ok mätrigg men detta verkar du redan ha tillgång till?




Med detta menar du alla frekvenser antar jag?

Nja, om du får plats så kör på detta men låga frekvenser innebär stora absorbenter. Till sist säger det aktuella rummet stopp. ;)

Du har helt rätt i att man vill dämpa alla fekvenser lika mycket men om du får en jämn dämpning från 2-300Hz och uppåt så upplever du inga kostigheter i vanligt tal mm. Om du har väldiga eftersläpningar i basen så kan du som jag skrev delvis kompensera dessa med att med parametrisk EQ trycka ned nivån för aktuell frekvens.

Om du är duktig på att bygga så kan du ju bygga Helmholtz-rör (i pluralis) för at tta ned den värsta peaken du hade vid 48Hz.


Innan du börjar med alltihop får du ju dock först fråga dig om det är ett verkligt problem för dig idag? Mätningar säger ju en sak men det är ju du som skal ltrivas med det nya och mer korrekta ljudet.

En mätmjukvara kan ju tex visa fel i sig själv. Det är inte heller ovanligt att man ser peakar från ventilationer, bilar som kör förbi, eller nätspänning på 50Hz som spökar med mätresultatet. Upplever du en kraftig puckel vid 38 samt 48Hz? Vad händer om du flyttar subben?

agazza
2013-10-08, 14:12
Jag har och har använt lite olika saker.
Mini-DSP är nog den mest prisvärda och smidiga lösningen då du kan konfa upp den lite som du vill för under 1000kr. Vissa hembioförstärkare har möjlighet till paramtreisk EQ och filter innan DAC. Behringer har en del digitala filter och rumskompenserare. TACT, Antimode etc...

Jag skulle pga pris och enkelhet rekommendera mini-DSP men då måste du ju nästan komplettera med en ok mätrigg men detta verkar du redan ha tillgång till?


Jag mäter enbart med REW och mikrofonen är inte hightech direkt så det ska nog tas med en nypa salt. Jag ska fortsätta efterforska ifall jag inte kan modifiera signalen innan den går ut ur datorn. Det borde inte vara ett sådant problem känns det som.

EDIT: Det verkar finnas metoder för att modifiera alla windowsljud om än inte så detaljerat som jag hoppats.

EDIT 2

http://sourceforge.net/projects/equalizerapo/

testar detta och återkommer



Nja, om du får plats så kör på detta men låga frekvenser innebär stora absorbenter. Till sist säger det aktuella rummet stopp. ;)

Du har helt rätt i att man vill dämpa alla fekvenser lika mycket men om du får en jämn dämpning från 2-300Hz och uppåt så upplever du inga kostigheter i vanligt tal mm. Om du har väldiga eftersläpningar i basen så kan du som jag skrev delvis kompensera dessa med att med parametrisk EQ trycka ned nivån för aktuell frekvens.

Om du är duktig på att bygga så kan du ju bygga Helmholtz-rör (i pluralis) för at tta ned den värsta peaken du hade vid 48Hz.


Innan du börjar med alltihop får du ju dock först fråga dig om det är ett verkligt problem för dig idag? Mätningar säger ju en sak men det är ju du som skal ltrivas med det nya och mer korrekta ljudet.

En mätmjukvara kan ju tex visa fel i sig själv. Det är inte heller ovanligt att man ser peakar från ventilationer, bilar som kör förbi, eller nätspänning på 50Hz som spökar med mätresultatet. Upplever du en kraftig puckel vid 38 samt 48Hz? Vad händer om du flyttar subben?



Det är egentligen mest för att det är roligt att lära sig och förstå saker, som hemma experiment. Tyvärr har jag inte möjlighet att flytta subben pga sambo.

Minimjölk
2013-10-08, 14:42
Det är egentligen mest för att det är roligt att lära sig och förstå saker, som hemma experiment. Tyvärr har jag inte möjlighet att flytta subben pga sambo.

Då tycker jag du skall prova lite med enkla absorbenter. Efter åratal av olika efterforskningar så var det nog just det experimentet som var en rejäl ögon- och öronöppnare för mig.

Rummet och allt kring detta påverkar lyssningsupplevelsen i enorma drag. Trots detta är det bara de senaste 5-10åren som intresserade faktiskt pratat i större sammanhang om just akustiken. Den stora massan kommer troligtvis aldrig dit pga att det är rätt bökigt att få till jämfört med att köpa en ny kabel.

För att inte tala om de typiska hemmen idag, Kala stora öppna ytor som ger en otrevlig högjudd ljudnivå även vid normala samtal. Med relativt små ingrepp kan man få till trivseln mångfalt bättre. Detta argument är väl fungerande även mot trilskande sambos. ;)

Sheogorath
2013-10-08, 19:56
massive informative text

Åter igen, stort tack. Eftersom jag redan var "nöjd" innan jag skaffade subbarna så är det tveksamt om mer pillande nu ger bang for the buck, men så är det ju kul med pillande också. Du har rekommenderat mini-DSP förut och när jag lärt mig vad det är kanske det är något att titta på. ;)

För intresseklubben. Detta är alltså min 2.2-setup så som den ser ut nu.

XTZ 99.26 MkII white, XTZ mattsvart 99-stativ på en Magnat Monitor Supreme Sub 201A. Förstås likadant på andra sidan. Det som blir nästa steg är att korta stativet lika mycket som det kom upp från golvet när jag satte det på subben (högtalarna hade perfekt höjd från sweet spot innan subben kom under), skaffa svarta frontar till 99.26:orna och slutligen lackera allt i högglans vitt. Syftet förstås att "bygger ihop" hela setet. Det ska kännas och se ut som en enhet. Blir alltså svarta tygfrontar både uppe och nere, resten högglans vitt. Så här i efterhand ångrar jag att jag inte köpte 99.26orna i "piano black" eftersom de har en häftigare form, men men.

http://i44.tinypic.com/33ll9xs.jpg

(ursäkta bildkvalitén, jag är skakig på händerna)

Spiffy
2013-10-09, 07:25
Varför ställer du inte basarna mellan bänken och högtalarstativen istället?

Olegh
2013-10-09, 07:33
+1 Spiffy

Och hur blir det egentligen med vibrationer mellan enheterna? Vad man ska ha för "fötter", spikes, SD-kuddar eller annat till sina högtalare/stativ just för att frikoppla dessa från underlaget är ju ett ämne i sig. Är det verkligen kosher att ställa stativet på en baslåda sådär då?

Minimjölk
2013-10-09, 08:27
Då du med nuvarande setup faktist har möjlighet att separera på sub och stativare så kan det vara en bra idé att separera dem, dåhar du ju vid behov möjlighet att flytta dem lite sinsemellan men de upptar ju såklart större golvyta. Du har ingenstans där du kan "gömma" undan subbarna?

99.26orna mkII är enligt mig extremt prisvärda och i rätt set up kan man få dem att låta fantastiskt. Du har ju valt en liten omväg för att nå fram dit du vill med färgval etc. men som du själv säger, du har och kommer lära dig en hel del på det hela så då är det ju förhoppningsvis värt det. Det är sällan man blir helt nöjd när man tar enklaste vägen.

Stort lycka till!

agazza
2013-10-09, 13:27
quotequote

Nu har jag gjort nya mätningar med 4.1 systemet, jag bifogar lite bilder på rummet samt mätningar. Det är samma kurvor men en har 1/48 dels smoothing bara för att göra resultatet klarare. På hemsidan från Rew brukar dom rekommendera 1/6 men det tar ju faktiskt bort många detaljer i kurvan.

http://ladda-upp.se/files/2013/b72413.jpg

http://ladda-upp.se/files/2013/b72414.jpg

Jag bifogar bilder på rummet också, dom två stora väggarna framför soffa och tv hade jag tänkt täcka med ett antal tavlor med 4cm ram som jag tänkte fylla med rockwool, har bara inte haft tid och ork, dessa kommer mestadels bara vara estetiska men jag hoppas på lite tur också.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/34643183/1381321347-picsay.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/34643183/picsay-1381321457.jpg

https://dl.dropboxusercontent.com/u/34643183/picsay-1381321407.jpg


I helgen tänkte jag ge mig på denna
http://sourceforge.net/p/equalizerapo/wiki/Documentation/

för att se vad jag kan lösa själv.

Vad har du för erfarenheter av "housecurve"?

agazza
2013-10-09, 13:48
EDIT: måste tillägga att pga att dom har sånt jävla undetryck i min lägenhet så susar mina ventiler som satan kring fönstren.

vet någon om jag kan mäta igen utan stereon påslagen för att få upp en graf över bakgrundsbruset och sedan möjligtvis korrigera för detta?

Minimjölk
2013-10-09, 15:24
Skruva upp volymen vid mätningarna. :)


Om du har möjlighet skulle jag gärna se grafer där inte Y-axeln är utspridd på enorma200dB!! Om du kör ett spann på 40-50dB blir det lättare att se.

Är dessa mätningar gjorda anechoic eller raw? Dvs, är de mätta med ett tidsfönster för att ta bort rummets bidrag eller får du med rummets bidrag med?

ifrån det ja gser ser kurvan hyffsat rak ut kring mellanregistret men toppen kring 10kHz ser häftig ut, upplever du en lite för krispig diskant?

House curve är något som jag experimenterat kring och definitivt tycker är en bra utgångspunkt men det är en utmaning att få till just din house curve då den skiljer från rum till rum. Som princip är det dock som så att det är bra att höja basen något under 200Hz för at tsedan höa mer vid 60HZ och under. Sedan att man kör en liten dip kring 1,5-4kHZ (jag gillar dock inte denna personligen då ja gtycker det färgar röster.)För att sedan låta nivån sjunka jämt för de högsta frekvensera. Om du har möjlighet så prova gärna lite olika lutningar på kurvan innan du känner att du hamnar rätt.


Notera att alla sådana här grejor skal ldu justera för EFTER du infört absorbenter då det kommer ge ett helt annat resultat troligtvis.

bertbert
2013-10-09, 15:58
Skalan ska vara 50 dB i diagrammet, inget annat. Se till att du mäter på vettig ljudstyrka, typ 90 dB.

agazza
2013-10-09, 17:30
Skruva upp volymen vid mätningarna. :)


Om du har möjlighet skulle jag gärna se grafer där inte Y-axeln är utspridd på enorma200dB!! Om du kör ett spann på 40-50dB blir det lättare att se.

Är dessa mätningar gjorda anechoic eller raw? Dvs, är de mätta med ett tidsfönster för att ta bort rummets bidrag eller får du med rummets bidrag med?

ifrån det ja gser ser kurvan hyffsat rak ut kring mellanregistret men toppen kring 10kHz ser häftig ut, upplever du en lite för krispig diskant?

House curve är något som jag experimenterat kring och definitivt tycker är en bra utgångspunkt men det är en utmaning att få till just din house curve då den skiljer från rum till rum. Som princip är det dock som så att det är bra att höja basen något under 200Hz för at tsedan höa mer vid 60HZ och under. Sedan att man kör en liten dip kring 1,5-4kHZ (jag gillar dock inte denna personligen då ja gtycker det färgar röster.)För att sedan låta nivån sjunka jämt för de högsta frekvensera. Om du har möjlighet så prova gärna lite olika lutningar på kurvan innan du känner att du hamnar rätt.


Notera att alla sådana här grejor skal ldu justera för EFTER du infört absorbenter då det kommer ge ett helt annat resultat troligtvis.

Det är väldigt krispig diskant på mina KEF men jag gillar den aspekten, jag har provat andra med en hygglig banddiskant men bytte tillbaka till KEF högtalarna.

Det fetstilta får du utveckla då jag inte förstår vad jag håller på med :) tog tillräckligt lång tid för mig att konfigurera programmet, och det lär knappt vara rätt gjort.


Skalan ska vara 50 dB i diagrammet, inget annat. Se till att du mäter på vettig ljudstyrka, typ 90 dB.

90dB?

Jag är lite rädd för att dra på så pass då min förstärkare är i svagaste laget (Marantz 1402) och senast jag körde denna typ av program brann min Pioneer sx 1280 upp.

Går det alltså inte att utföra detta vid lägre volymer? Jag spelar aldrig högt ändå.

Kan det bero på mikrofonen eller inställningar i programmet som är fel också? för REW rödmarkerade näst sista gången jag mätte.
Ska kolla ifall jag sparade den kurvan

Sheogorath
2013-10-09, 18:53
Varför ställer du inte basarna mellan bänken och högtalarstativen istället?

+1 Spiffy

Och hur blir det egentligen med vibrationer mellan enheterna? Vad man ska ha för "fötter", spikes, SD-kuddar eller annat till sina högtalare/stativ just för att frikoppla dessa från underlaget är ju ett ämne i sig. Är det verkligen kosher att ställa stativet på en baslåda sådär då?

Då du med nuvarande setup faktist har möjlighet att separera på sub och stativare så kan det vara en bra idé att separera dem, dåhar du ju vid behov möjlighet att flytta dem lite sinsemellan men de upptar ju såklart större golvyta. Du har ingenstans där du kan "gömma" undan subbarna?

99.26orna mkII är enligt mig extremt prisvärda och i rätt set up kan man få dem att låta fantastiskt. Du har ju valt en liten omväg för att nå fram dit du vill med färgval etc. men som du själv säger, du har och kommer lära dig en hel del på det hela så då är det ju förhoppningsvis värt det. Det är sällan man blir helt nöjd när man tar enklaste vägen.

Stort lycka till!

Jag är fantastiskt nöjd med 99.26:orna. Bäst ljud jag hört i en hemmaanläggning så det får man vara nöjd med. Anledningen till att jag placerade subbarna under stativarna var med följande resonemang: jag har separerat höger och vänster kanal och har (eller vill kunna välja att ha) cut-off i ett frekvensområde där ljudvågorna kan riktningsbestämmas. Som jag skrivit låter det t.ex. väldigt bra så högt som 100 Hz. Bra tryck i basen där. Jag har inte noterat några som helst vibrationer i sublådan så jag tror inte det ska bli ett problem att det fortplantar sig genom stativet och stör frontarna. Det har kanske att göra med att det är frontfire på subbarna och att jag spelar på ganska låga volymer genomgående.

Jag säger inte att jag gjort "rätt" (jag är n00b) men det kommer säkerligen att bli "good enough" och mer därtill. :)

bertbert
2013-10-09, 19:08
90dB?

Jag är lite rädd för att dra på så pass då min förstärkare är i svagaste laget (Marantz 1402) och senast jag körde denna typ av program brann min Pioneer sx 1280 upp.

Går det alltså inte att utföra detta vid lägre volymer? Jag spelar aldrig högt ändå.

Kan det bero på mikrofonen eller inställningar i programmet som är fel också? för REW rödmarkerade näst sista gången jag mätte.
Ska kolla ifall jag sparade den kurvan

Behöver inte vara just 90 dB. Men... en normal högtalare har en känslighet på kanske 87 dB @ 2,83V mätt på en meters avstånd. Det innebär att vid 90 dB använder du hela.... 2W om högtalaren är på 8 Ohm. Om din förstärkare brinner upp av 2W så var det nog dags att byta ändå.

Problemet med att mäta på för låg nivå är att störljud kan få stor inverkan. Men visst, 80 dB går bra också.

agazza
2013-10-09, 20:30
Behöver inte vara just 90 dB. Men... en normal högtalare har en känslighet på kanske 87 dB @ 2,83V mätt på en meters avstånd. Det innebär att vid 90 dB använder du hela.... 2W om högtalaren är på 8 Ohm. Om din förstärkare brinner upp av 2W så var det nog dags att byta ändå.

Problemet med att mäta på för låg nivå är att störljud kan få stor inverkan. Men visst, 80 dB går bra också.

Jag mätte på nästan full volym, kollade inte dB nivån men skalan ändras inte och kurvan blir inte nämnvärt annorlunda, kan du med programmet i fråga för jag famlar i mörker,

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-10-11, 19:30
Vet inte om jag nojjar, är trött i öronen eller om det är riktigt. Helt plötsligt tycker jag att diskanten låter skärande och att ljudet är ihåligt. Jag har visserligen placerat frontarna direkt på subbarna nu medan stativen sågas till, men det känns likadant fast jag satt ner subbarnas gain till 0. Har kollat alla kontakter.

Det är så fruktansvärt lätt att inbilla sig saker. Eller också...

bertbert
2013-10-11, 19:47
Jag mätte på nästan full volym, kollade inte dB nivån men skalan ändras inte och kurvan blir inte nämnvärt annorlunda, kan du med programmet i fråga för jag famlar i mörker,

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Kan du lägga upp en kurva med 50 dB skala?

agazza
2013-10-11, 20:19
Kan du lägga upp en kurva med 50 dB skala?

Ja så fort jag vet hur jag lyckas med det

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

bertbert
2013-10-11, 20:29
Jag förutspår en rejäl Helmholtzresonans mellan vardagsrummet och hallen/resten av lägenheten.

agazza
2013-10-12, 09:53
Efter lite youtube tror jag att jag börjar få koll på skalan, och det var ju inte lika roligt

http://ladda-upp.se/files/2013/b72894.jpg

Jag har en till där jag har klippt vid subbens lägsta 30hz för att få större skala också

http://ladda-upp.se/files/2013/b72896.jpg


Nu har jag iof plockat ner alla gardiner och blommor pga fönsterfixare, men jag gissar på att resultatet inte kommer ändras nämnvärt

bubbe
2013-10-12, 12:10
Nu var triangle högtalarna beställda. bara att vänta på leverans.
http://images.pricerunner.com/product/image/90128740/Triangle-Genese-Trio.jpg

http://www.triangle-fr.com/en/genese/trio/

Sheogorath
2013-10-12, 12:38
Sexiga!

bubbe
2013-10-15, 17:50
Lycklig åkte jag till posten och hämtade ut mitt kolli som kändes lite konstigt, det borde väl varit två kartonger med tanke på storlek. Men jovisst, vid uppackandet låg det en högtalare fint förpackad. Tillbaka till posten, men inget paket där och eftersom kollit bara var för ett paket så ringde jag hembiobutiken. De hade missat att skicka iväg bägge högtalarna, sablars....

Men nu har jag iaf blivit sugen på mer, blir ju lätt så när man snurrar runt på olika hifiställen. Vinylskivorna skulle man kanske börja gå igenom, har kollat runt på metoder för att tvätta, laga repor och få iordning på de undanlagda. Finns ju en hel del begagnat att köpa också. Hämtade ner min gamla skivspelare men vet inte om det är någon mening att få den iordning. En audio-technica pickup med kass nål. Dessuom har jag sett pro-ject rpm, med glastallrik. Mycket trevlig design, ljudet vet jag inte alls hur det är.

Sheogorath
2013-10-15, 18:37
http://i44.tinypic.com/33ll9xs.jpg


Kortat ner stativen drygt 36 cm för att kompensera höjden för subbarna och skaffat svarta tygfrontar:

http://i44.tinypic.com/14uvsih.jpg

Nästa steg som sagt är att lackera allt i högglans vitt. Men det projektet är jag lite nervös inför.

agazza
2013-10-15, 18:52
Kortat ner stativen drygt 36 cm för att kompensera höjden för subbarna och skaffat svarta tygfrontar:

http://i44.tinypic.com/14uvsih.jpg

Nästa steg som sagt är att lackera allt i högglans vitt. Men det projektet är jag lite nervös inför.

Skruva fast stativarna i subben, spackla, lämna in på lack, så har du jävligt egna högtalare


Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-10-15, 19:02
Njae, alltså att lacka alla delarna var för sig med instruktionerna "spraya på ett lager till tills man inte ser skillnad på de olika delarna" bör gå kalas, men det är att montera ut elektroniken, vadderingen, täcka allt osv som jag är nervös för.

Spiffy
2013-10-15, 21:20
Hade varit lättare att köpa golvhögtalare istället :d

hahavaffan
2013-10-15, 21:37
Orkar inte gå in i min egen hemmabio-tråd nu när denna sett så mycket action på senaste. Men har ett dilemma ni kan hjälpa mig med kanske.

Frågan är rätt simpel... blir TVn för högt placerad så här?
http://i.imgur.com/ZshTzfb.png

Underkant på TVn blir 80cm från golvet, och mitten av TVn på ca 120cm. Spontant är det för högt för min smak, jag gillar att ha mitten av TVn på runt ögonhöjd eller strax där över. Men vet fan inte hur jag ska lösa det i så fall. Kan sänka TV-bänken max 10cm, och jag kan flytta in centerkanalen i bänken, men då hamnar ändå en förstärkare som bara är drygt 5cm lägre där i dess ställe. Så totalt 15cm kanske. Med centern uppe på bänken blir det även bättre placering rent ljudmässigt, eftersom att den då hamnar i höjd med diskant- och mellanregister på golvarna.

Sheogorath
2013-10-15, 21:47
Hade varit lättare att köpa golvhögtalare istället :d

Äsch, hur kul hade det varit? ;)

tp_88
2013-10-15, 21:50
Beror ju lite på sitthöjd, längd på personerna som ska titta och avstånd till bildkällan, men lite högt är det nog. Jag tror dock inte att det är så farligt att man inte vänjer sig vid det utan att reta sig på det. Men sånt där är ju lite olika från person till person. Jag hade nog sänkt så mycket det går utan att det påverkar något annat starkt negativt, och sedan kört på det.

Kommer ihåg när platt-tvn började hitta hem till folk, och den ofta monterades horribelt högt.

Spiffy
2013-10-15, 21:55
Beror ju lite på sitthöjd, längd på personerna som ska titta och avstånd till bildkällan, men lite högt är det nog. Jag tror dock inte att det är så farligt att man inte vänjer sig vid det utan att reta sig på det. Men sånt där är ju lite olika från person till person. Jag hade nog sänkt så mycket det går utan att det påverkar något annat starkt negativt, och sedan kört på det.

Kommer ihåg när platt-tvn började hitta hem till folk, och den ofta monterades horribelt högt.

+1
Min sitter på 60cm.

hahavaffan
2013-10-15, 22:22
Kommer ihåg när platt-tvn började hitta hem till folk, och den ofta monterades horribelt högt.Haha ja, det är bland det värsta jag vet typ. Men tack för er input så här långt. Får försöka lösa det så gott det går. Måste ju få in en 64-65" ffs :d

tp_88
2013-10-15, 22:31
Haha ja, det är bland det värsta jag vet typ. Men tack för er input så här långt. Får försöka lösa det så gott det går. Måste ju få in en 64-65" ffs :d
Otänkbart att köra en mindre TV för snabbtittande och projektor+duk för film etc? :)

hahavaffan
2013-10-15, 22:45
Otänkbart att köra en mindre TV för snabbtittande och projektor+duk för film etc? :)Egentligen inte... har inte tänkt tanken bara. Men tack för det. Precis vad min beslutsångest behöver :D Ska ändå bygga väggen, så att få till kabeldragningen snyggt är ju inga problem. Helvete också :D

hahavaffan
2013-10-15, 23:01
Nej det blir ingen projj. Pallar inte dilla med mörkläggning, och det passar inte riktigt mitt tittande tror jag. Plus att jag efter månader av ångest lyckats bestämma mig för en TV, och jag orkar inte sätta mig in i projektorvärlden :)

tp_88
2013-10-15, 23:02
Egentligen inte... har inte tänkt tanken bara. Men tack för det. Precis vad min beslutsångest behöver :D Ska ändå bygga väggen, så att få till kabeldragningen snyggt är ju inga problem. Helvete också :D
Haha, my bad. Vet hur jävla jobbigt det kan vara. :D

Större skärmar av vettig kvalité brukar springa iväg prismässigt så det behöver nog inte bli dyrare heller, och 90-100" är ännu häftigare än 65-70. ;) Det hade underlättat ditt höjdbekymmer också om du nöjd din med en 42a eller nåt sånt för snabbtittningar och dylikt.

Det tål att tänkas på iaf, även om det är jobbigt. :)

tp_88
2013-10-15, 23:24
Nej det blir ingen projj. Pallar inte dilla med mörkläggning, och det passar inte riktigt mitt tittande tror jag. Plus att jag efter månader av ångest lyckats bestämma mig för en TV, och jag orkar inte sätta mig in i projektorvärlden :)
Okej! Vad är det för TV?

hahavaffan
2013-10-16, 07:18
Haha, my bad. Vet hur jävla jobbigt det kan vara. :D

Större skärmar av vettig kvalité brukar springa iväg prismässigt så det behöver nog inte bli dyrare heller, och 90-100" är ännu häftigare än 65-70. ;) Det hade underlättat ditt höjdbekymmer också om du nöjd din med en 42a eller nåt sånt för snabbtittningar och dylikt.

Det tål att tänkas på iaf, även om det är jobbigt. :)Jag kommer vilja ha en bra duk också, så det blir iaf någon slant dyrare misstänker jag :) Men samtidigt större bild, så den extra kostnaden är ju helt klart motiverbar.

Okej! Vad är det för TV?Samsung PS64F8505. En polare vill bli av med ett helt nytt exemplar, så jag får den till riktigt bra pris. Annars hade det blivit en Panasonic P65ST60Y. Jag hade egentligen klarat mig utmärkt med ST60n i dagens läge, men jag tänker att nästa lägenhet kanske inte har samma förutsättningar, och då kan det vara gött med en TV som fixar ljusare miljöer fint. Förra TVn hängde med i 5,5 år liksom :MrT:

tp_88
2013-10-16, 16:57
Samsung PS64F8505. En polare vill bli av med ett helt nytt exemplar, så jag får den till riktigt bra pris. Annars hade det blivit en Panasonic P65ST60Y. Jag hade egentligen klarat mig utmärkt med ST60n i dagens läge, men jag tänker att nästa lägenhet kanske inte har samma förutsättningar, och då kan det vara gött med en TV som fixar ljusare miljöer fint. Förra TVn hängde med i 5,5 år liksom :MrT:
Har tyvärr sämre koll på bildsidan än vad jag har på ljudsidan, men den där såg förbannat trevlig ut. Riktiga bra priser är alltid trevliga också. :)

hahavaffan
2013-10-16, 17:29
Har tyvärr sämre koll på bildsidan än vad jag har på ljudsidan, men den där såg förbannat trevlig ut. Riktiga bra priser är alltid trevliga också. :)Japp, den och Panasonics specialmodell ZT60 är årets bästa TV-apparater. I ett bäckmörkt rum får Samsungen iofs spö av VT60 också, i ren och skär svärta, men är bättre på i princip allt annat inklusive svärta i normala miljöer. MEN. Idag är en ny dag för den velande och sinnessvaga hahavaffan. Blir nog dyrare köksstolar än jag planerat, som kommer äta upp budgeten för att skaffa den dyrare TVn :( Så tillbaks på Panasonic 65ST60 nu.



Btw, någon som ska på Malmö Hifimässa på lördag/söndag?

Sheogorath
2013-10-16, 18:00
Btw, någon som ska på Malmö Hifimässa på lördag/söndag?

Namn?!!! Efternamn?!!!!!

Spiffy
2013-10-16, 18:05
http://www.hifimassan.se/Namn?!!! Efternamn?!!!!!

Sheogorath
2013-10-16, 18:07
http://www.hifimassan.se/

Grymt. Ska överväga det. :thumbup:

Sheogorath
2013-10-16, 19:35
Har förstås lekt lite mer med subbarna nu när frontarna kommit på rätt höjd från golvet. Stereobilden blir tydligare och ljudet mer detaljerat om jag delar vid 50 Hz istället för högre. Med tanke på att jag var nöjd med ljudet redan innan subbarna vore det ju konstigt om jag skulle behöva plocka bort särskilt mycket från dem. Fick trixa ganska mycket med gainen för att det skulle låta jämt och bra men jag tror jag är nöjd nu. Nu låter det awesome från sweetspot. Däremot blir det vibrationer i köksdörren om den är stängd så det låter inget vidare inne ifrån köket. :D

Stereobilden är dock förskjuten något åt vänster. Innan jag börjar dra och slita, vilken högtalare ska jag flytta åt vilket håll för att förskjuta stereobilden åt höger?

bertbert
2013-10-16, 20:05
Höger ska komma närmare dig, om det inte beror på en reflex. Hur är 'talarna invinklade?

bertbert
2013-10-16, 20:06
Efter lite youtube tror jag att jag börjar få koll på skalan, och det var ju inte lika roligt

http://ladda-upp.se/files/2013/b72894.jpg

Jag har en till där jag har klippt vid subbens lägsta 30hz för att få större skala också

http://ladda-upp.se/files/2013/b72896.jpg


Nu har jag iof plockat ner alla gardiner och blommor pga fönsterfixare, men jag gissar på att resultatet inte kommer ändras nämnvärt

Har missat inlägget. Vad har du för delningsfrekvens till subben?

Sheogorath
2013-10-16, 20:15
Höger ska komma närmare dig, om det inte beror på en reflex. Hur är 'talarna invinklade?

Liksidig triangel med högtalarna vinklade mot spetsen där jag sitter. Tror problemet kan vara att jag fått vänster högtalare något för långt åt höger.

agazza
2013-10-16, 20:39
Har missat inlägget. Vad har du för delningsfrekvens till subben?

frontarna, KEF IQ70, tar 80hz och uppåt, dom bakre rundstrålande Mirage omnisat tar 100hz och uppåt.

Subben är jag osäker just nu men jag tror den tar 80 eller 90hz och lägre.

Det är en XTZ w8.16.

agazza
2013-10-16, 20:42
Däremot blir det vibrationer i köksdörren om den är stängd så det låter inget vidare inne ifrån köket. :D

Köp möbeltassar och gå loss

bertbert
2013-10-17, 19:38
Liksidig triangel med högtalarna vinklade mot spetsen där jag sitter. Tror problemet kan vara att jag fått vänster högtalare något för långt åt höger.

För brett. Smala av något. Du vill ha 44-46 grader i spetsen där du lyssnar.

bertbert
2013-10-17, 19:41
frontarna, KEF IQ70, tar 80hz och uppåt, dom bakre rundstrålande Mirage omnisat tar 100hz och uppåt.

Subben är jag osäker just nu men jag tror den tar 80 eller 90hz och lägre.

Det är en XTZ w8.16.

Delar du med en hemmabioreceiver eller liknande? Jag utgår från att du ställt in frontarna som "small". Har subben något delningsfilter som är med i spelet?

Jag tror själv du kan lista ut att nivån är åt h-e för i 40-70 Hz. Jag är också lite frågande till varför subben bara tvärdör sedan. Det fattas två hela oktaver i den där mätningen...

Det låter rätt bumligt va?

agazza
2013-10-18, 05:09
Delar du med en hemmabioreceiver eller liknande? Jag utgår från att du ställt in frontarna som "small". Har subben något delningsfilter som är med i spelet?

Jag tror själv du kan lista ut att nivån är åt h-e för i 40-70 Hz. Jag är också lite frågande till varför subben bara tvärdör sedan. Det fattas två hela oktaver i den där mätningen...

Det låter rätt bumligt va?

Ja det är en hemmabio reciever, vid självkalibreringen ställer den in på small men jag uppfattar det som bättre att ha dom som big.

Subben är ju aktiv men delningsfiltret ska klippa runt 250hz eller liknande ifall jag minns rätt, ifall ingen varit och ratat på den på sistone.

Ja det låter på tok för bumligt vid vissa frekvenser, det är exakt det jag försöker lösa

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-10-18, 05:56
För brett. Smala av något. Du vill ha 44-46 grader i spetsen där du lyssnar.

Interedasting. Jag ska se om det är möjligt med tanke på TV-bänken. Varifrån kommer detta att en liksidig triangel är det optimala? Det har jag alltid hört. Hur låter resonemanget kring 44-46°?

spoon
2013-10-18, 06:21
Måste säga att jag finner nördandet här inne är underhållande. Att gå bananas på något är alltid skoj. Räkna vinklar i trianglar när man monterar högtalare får räknas dit.

Blir spännande att se vad du kommer fram till sheo.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

bertbert
2013-10-18, 06:25
Interedasting. Jag ska se om det är möjligt med tanke på TV-bänken. Varifrån kommer detta att en liksidig triangel är det optimala? Det har jag alltid hört. Hur låter resonemanget kring 44-46°?

Jag alltså det förekommer i vissa dokument typ Dolbys gamla instruktioner osv. Vinkeln (44-46) är vad man finner på empiriskt och teoretiskt som den optimala för ljudbildsalstring. I grunden går det ut på att om högtalarna står för brett vill ljudet gärna tippa in i ena sidan (urartningsfallet är 180 grader, det är lätt att lista ut vad som händer då).

För att du ska kunna röra dig fritt i soffan utan att tappa ljudbilden bör du vinkla in dem rätt så kraftigt. Det tror jag dock du gjort redan att döma av bilderna.

Sedan är det sällan optimalt att alstra bas på samma ställe som man alstrar resten av ljudbilden. Basmoduler vill typiskt stå väldigt nära väggar och/eller i hörn, dock utan att skapa urfasningar vid delningen till topparna.

bertbert
2013-10-18, 06:32
Ja det är en hemmabio reciever, vid självkalibreringen ställer den in på small men jag uppfattar det som bättre att ha dom som big.

Subben är ju aktiv men delningsfiltret ska klippa runt 250hz eller liknande ifall jag minns rätt, ifall ingen varit och ratat på den på sistone.

Ja det låter på tok för bumligt vid vissa frekvenser, det är exakt det jag försöker lösa

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Ok

För det första brukar auto-EQ och autoinställning alltid suga getpung. Använd istället ditt mätsystem för att få en rakare kurva. Nivan SKA stiga mot basregistret, men inte så mycket. En rak kurva låter "tunn". Den får gärna stiga en 10 dB mot 20 Hz eller så.

Se till att basmodulens delningsfilter är av, hemmabioburkens filter är det enda du ska använda.

Laborera med placeringen av basmodulen, kolla också om det finns något fasvändarreglage som du kan pilla på.

bertbert
2013-10-18, 06:32
Måste säga att jag finner nördandet här inne är underhållande. Att gå bananas på något är alltid skoj. Räkna vinklar i trianglar när man monterar högtalare får räknas dit.

Blir spännande att se vad du kommer fram till sheo.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Son, you have seen nothing yet!

hahavaffan
2013-10-18, 07:35
Jag alltså det förekommer i vissa dokument typ Dolbys gamla instruktioner osv. Vinkeln (44-46) är vad man finner på empiriskt och teoretiskt som den optimala för ljudbildsalstring. I grunden går det ut på att om högtalarna står för brett vill ljudet gärna tippa in i ena sidan (urartningsfallet är 180 grader, det är lätt att lista ut vad som händer då).

För att du ska kunna röra dig fritt i soffan utan att tappa ljudbilden bör du vinkla in dem rätt så kraftigt. Det tror jag dock du gjort redan att döma av bilderna.

Sedan är det sällan optimalt att alstra bas på samma ställe som man alstrar resten av ljudbilden. Basmoduler vill typiskt stå väldigt nära väggar och/eller i hörn, dock utan att skapa urfasningar vid delningen till topparna.Man brukar påstå att Dali-högtalare är konstruerade för att stå rakt ut mot rummet, utan att vinklas in mot lyssningsposition alls. Är detta blaj, eller kan det stämma?

Minimjölk
2013-10-18, 07:52
Man brukar påstå att Dali-högtalare är konstruerade för att stå rakt ut mot rummet, utan att vinklas in mot lyssningsposition alls. Är detta blaj, eller kan det stämma?



Detqat har nog mest att göra med deras spridningsmönster. Olika konstruktörer designar olika och i Dalis fall brukar de få en trevligare synk mellan direktkurvan samt efterklangskurvan genom att placera dem så.

Det är oftast en stor skillnad om du lyssnar rakt framför en högtalare eller från en viss sidovinkel som uppstår om du placerar den snett.

Sedan spelar ju rummet en inte så liten roll i det hela så det måste man ju såklart ta i beaktning.

agazza
2013-10-18, 08:02
Ok

För det första brukar auto-EQ och autoinställning alltid suga getpung. Använd istället ditt mätsystem för att få en rakare kurva. Nivan SKA stiga mot basregistret, men inte så mycket. En rak kurva låter "tunn". Den får gärna stiga en 10 dB mot 20 Hz eller så.

Se till att basmodulens delningsfilter är av, hemmabioburkens filter är det enda du ska använda.

Laborera med placeringen av basmodulen, kolla också om det finns något fasvändarreglage som du kan pilla på.

Har en sambofri helg framför mig, återkommer då,

Är det bäst att justera nivåerna direkt i windows som jag luskade på förut eller i recievern?

PRound
2013-10-18, 08:57
Vad tycker ni om Marshall (Major FX) lurarna? De är ju väldigt snygga och relativt sköna, men vad tycker panelen om ljudet?

4623
2013-10-18, 09:08
Letar efter en schysst stereobänk. Ska ha en förstärkare och htpc på den. Tips?

bertbert
2013-10-18, 09:18
Man brukar påstå att Dali-högtalare är konstruerade för att stå rakt ut mot rummet, utan att vinklas in mot lyssningsposition alls. Är detta blaj, eller kan det stämma?

Det är blaj. En konstruktör som påstår detta är en amatör. (Notera min betydande ödmjukhet i frågan)

Så länge man använder konventionella element och lösningar som ger normala spridningsegenskaper tippar ljudbilden ofelbart om man rör sig åt sidan med högtalare som har element riktade rakt fram. Oavsett vad Dalis konstruktör tycker!

bertbert
2013-10-18, 09:21
Detqat har nog mest att göra med deras spridningsmönster. Olika konstruktörer designar olika och i Dalis fall brukar de få en trevligare synk mellan direktkurvan samt efterklangskurvan genom att placera dem så.

Det är oftast en stor skillnad om du lyssnar rakt framför en högtalare eller från en viss sidovinkel som uppstår om du placerar den snett.

Sedan spelar ju rummet en inte så liten roll i det hela så det måste man ju såklart ta i beaktning.

Man kan göra så att tonkurvan ca 20-30 grader låter riktigt trevligt genom att pula med delningsfiltret. Man kan inte förändra de grundläggande spridningsegenskaperna hos dome-element och konelement genom att bara sätta dem på en plan baffel - och det är vad Dali gör.

Rummet (eller modellen av rummet) påverkar vad man ska eftersöka för energitonkurva totalt sett, men då måste man ta alla strålriktningar i beaktande.

bertbert
2013-10-18, 09:22
Har en sambofri helg framför mig, återkommer då,

Är det bäst att justera nivåerna direkt i windows som jag luskade på förut eller i recievern?

Justera på receivern direkt, mät, lyssna, justera igen. Allra bäst är om du lär dig sambandet mellan vad du ser på mätningen och hur det låter, då får du nämligen insikt. Vilket i sin tur ger dig ett övertag mot resten av mänskligheten, och det är ju bra.

agazza
2013-10-18, 09:23
Bertbert tror jag ska få agera inhyrd konsult när jag köper kåk och ska designa vardagsrummet :D

bertbert
2013-10-18, 09:25
Bertbert tror jag ska få agera inhyrd konsult när jag köper kåk och ska designa vardagsrummet :D

Jag köpte kåk med strikt spec på lyssningrum :em:

Skicka PM. Jag kan erbjuda sådana tjänster.

bubbe
2013-10-20, 21:37
Ooooaaaah, har precis installerat min nya skivspelare en pro-ject rpm 5.1 med riaa steget se 2 . Det första som fick testkörats var en gammal pink floyd the wall med låten comfortably numb, som jag har längtat att få höra den vinylskivan igen (tyvärr blev klockan allt för mycket). Men vad ska jag tänka? Måste skaffa någon kort bättre kabel mellan spelaren och riaa. Hur tvättar man skivorna bäst? Har flera backar med gammal vinyl på vinden och i garaget så det blir mycket letande efter godbitar.

gratefuldead
2013-10-20, 22:34
Ooooaaaah, har precis installerat min nya skivspelare en pro-ject rpm 5.1 med riaa steget se 2 . Det första som fick testkörats var en gammal pink floyd the wall med låten comfortably numb, som jag har längtat att få höra den vinylskivan igen (tyvärr blev klockan allt för mycket). Men vad ska jag tänka? Måste skaffa någon kort bättre kabel mellan spelaren och riaa. Hur tvättar man skivorna bäst? Har flera backar med gammal vinyl på vinden och i garaget så det blir mycket letande efter godbitar.

Jävligt skoj, kul att du återupptäckt vinylen! Finns sjukt mycket gött att hitta där. Ljudet på originalpressar är svåra att slå. Beror på såklart men rent generellt :)

Vet inte hur det är med kablar men appropå rengöring så är det inte alltid det blir bättre av att rengöra, ytligt damm osv påverkar inte så jättemycket egentligen. Men en grej som funkar är blandning mellan destillerat vatten, isopropanol och diskmedel. Kommer inte ihåg blandningen men det är bara att googla.

Hoppas du får mycket nöje av det du har i skivbackarna :)

bubbe
2013-10-21, 10:39
Ojoj, vad komplicerat det börjar bli (som vanligt i hifi-världen då). Man ska tvätta/inte tvätta, olika blandningar av rengöring, nya fodral och gudars plastfickorna får man inte glömma. För att inte tala om nålar, slipningar, vibrationer, etc.

Hittade att man kunde hälla lim över skivorna och dra av limmet inkl all smuts. Ska testa på någon sliten skiva som jag ändå inte tycker om (fast det verkar rätt tidsödande). Kan använda den gamla skivspelaren till att sprida ut limmet.

The_RobRoy
2013-10-21, 11:05
Det är blaj. En konstruktör som påstår detta är en amatör. (Notera min betydande ödmjukhet i frågan)

Så länge man använder konventionella element och lösningar som ger normala spridningsegenskaper tippar ljudbilden ofelbart om man rör sig åt sidan med högtalare som har element riktade rakt fram. Oavsett vad Dalis konstruktör tycker!

Jag har Dali Mentor 8 högtalare sen rätt många år tillbaka nu, upplever faktiskt att de låter bättre när de är riktade rakt fram eller väldigt väldigt liten toe in.

Minimjölk
2013-10-21, 12:26
Man kan göra så att tonkurvan ca 20-30 grader låter riktigt trevligt genom att pula med delningsfiltret. Man kan inte förändra de grundläggande spridningsegenskaperna hos dome-element och konelement genom att bara sätta dem på en plan baffel - och det är vad Dali gör.

Rummet (eller modellen av rummet) påverkar vad man ska eftersöka för energitonkurva totalt sett, men då måste man ta alla strålriktningar i beaktande.

Jag ser inte riktigt var dessa motsäger varandra?

Det du hör från din lysnsingsposition är en kombination av ljud från dels rummet och från dina högtalare. Från en konventionell dynamisk högtalare alstras mest ljud från konerna från varje högtalarelement och dess spridningsegenskaper påverkas dels av delningsfiltret, högtalarelementens egna beskaffenheter, deras placering på baffeln, deras placering sinsemellan, baffelns mått, nedsäkningar, fasningar mm mm

Precis som du säger har varje enkskilt element en viss karakteristik och man kan inte påverkar varje enskilt högtalareelements spridning men med tanke på att allting ovan spelar roll så är det för mig självklart att varje högtalarkonstruktör väljer att designa sina konstruktioner med en viss vinkling i beaktande i ett normalt vardagsrum. Sedan får man ju såklart justera detta efter aktuellt rum och smak.

En högtalare som man upplever som för ljus och med för hissad diskant eller mellanregister kan med fördel vinklas en aning bort från lyssnaren för att utnyttja elementens naturliga avklingning off axis.

Personligen föredrar jag att dämpa resp. element i filtret så att direktkurvan rakt framifrån ser bra ut men enligt mig är det upp till konstruktören att bestämma detta och sedan ge riktlinjer till deras lyssnare hur de valt att designa.

MasterChief
2013-10-21, 12:35
Det är blaj. En konstruktör som påstår detta är en amatör. (Notera min betydande ödmjukhet i frågan)

Så länge man använder konventionella element och lösningar som ger normala spridningsegenskaper tippar ljudbilden ofelbart om man rör sig åt sidan med högtalare som har element riktade rakt fram. Oavsett vad Dalis konstruktör tycker!

Ursäkta mig, men jag föredrar nog att lyssna på Dalis högtalarkonstruktörer i det här fallet. Något får mig att tro att de vet bäst när det gäller deras egna konstruktioner. Och att kalla dem amatörer är något..hrm...kaxigt. Dali har konskekvent förespråkat att högtalaren ska stå parallellt med bakväggen och har säkert goda skäl till det.

http://www.dali-us.com/en-US/Contact/FAQ.aspx

Eller här från Stereophile:

"DALI prides itself on producing wide-dispersion loudspeakers, thanks to both the woofer/midrange cone's contour and the hybrid tweeter module, whose ribbon's wide horizontal dispersion fills in at the upper frequencies, where the dome begins to "beam." Therefore, toe-in is neither necessary nor recommended unless the listening position is well off axis."

Men det är ju som lyssnare alltid lätt att testa och jämföra. Det man själv tycker låter bäst...låter ju bäst.

bertbert
2013-10-21, 14:09
Precis som du säger har varje enkskilt element en viss karakteristik och man kan inte påverkar varje enskilt högtalareelements spridning men med tanke på att allting ovan spelar roll så är det för mig självklart att varje högtalarkonstruktör väljer att designa sina konstruktioner med en viss vinkling i beaktande i ett normalt vardagsrum. Sedan får man ju såklart justera detta efter aktuellt rum och smak.


Ursäkta mig, men jag föredrar nog att lyssna på Dalis högtalarkonstruktörer i det här fallet. Något får mig att tro att de vet bäst när det gäller deras egna konstruktioner. Och att kalla dem amatörer är något..hrm...kaxigt. Dali har konskekvent förespråkat att högtalaren ska stå parallellt med bakväggen och har säkert goda skäl till det.

http://www.dali-us.com/en-US/Contact/FAQ.aspx

Eller här från Stereophile:

"DALI prides itself on producing wide-dispersion loudspeakers, thanks to both the woofer/midrange cone's contour and the hybrid tweeter module, whose ribbon's wide horizontal dispersion fills in at the upper frequencies, where the dome begins to "beam." Therefore, toe-in is neither necessary nor recommended unless the listening position is well off axis."

Men det är ju som lyssnare alltid lätt att testa och jämföra. Det man själv tycker låter bäst...låter ju bäst.

Vad ni missar är att ett diskantelement och ett konelement alltid kommer att ha mer nivå rakt fram än åt sidan. Detta innebär att om högtalarna är riktade rakt fram och man rör sig i sidled så kommer nivån att stiga från den högtalare man närmar sig. Detta är på grund av Haas-effekten exakt motsatt till vad man vill åstadkomma. När man rör sig närmare vänster högtalare vill man att nivån ska stiga från höger högtalare för att kompensera den längre gångvägen.

Ett sätt att visa att det stämmer är att experimentera med placeringen av i stort sett valfri Dali-högtalare. Ljudbilden blir alltid stabilare när man vinklar in högtalarna. Detta gäller även de moderna modellerna med kombinerad dome och banddiskant.

Ni behöver inte tro mig - prova själv!


En högtalare som man upplever som för ljus och med för hissad diskant eller mellanregister kan med fördel vinklas en aning bort från lyssnaren för att utnyttja elementens naturliga avklingning off axis.

Det är sant, men i en bra högtalare har man homogena, genomtänkta spridningsegenskaper. De låter då behagliga i alla vinklar, inte bara i en viss vinkel åt sidan. En högtalare som du beskriver i din text kommer att vara mycket problematisk i ett verkligt rum och vara extremt placeringskänsliga.


Personligen föredrar jag att dämpa resp. element i filtret så att direktkurvan rakt framifrån ser bra ut men enligt mig är det upp till konstruktören att bestämma detta och sedan ge riktlinjer till deras lyssnare hur de valt att designa.

Jag håller med om första halvan. Men om du nu gör en snygg kurva rakt fram så kommer den per automatik (om du använder en konventionell elementplacering) att dämpas mer när man rör sig åt sidan. Då påstår jag följande: väljer man delningsfrekvensen slugt så kommer konstruktionen som helhet att hjälpa örat genom att ljudet dämpas naturligt.

Dessutom får man mindre problem med efterklang om man riktar det starkaste ljudet mot lyssnare - reflexerna blir då per automatik svagare.

Som kuriosa kan jag nämna att mina första "seriösa" högtalare var ett par Dali 450. De skulle enligt tillverkaren placeras rakt fram. Efter att ha levt med dem i många år (i många rum) kan jag konstatera följande:

1.) De fungerade utan undantag mycket bättre med kraftig invinkling.
2.) Ett hårt element (6,5"-basen) med pappkon utan dammkåpa har rätt ful spridning i sitt övre register. Trots det valde Dali att dela vid en mycket hög frekvens (4 kHz). Högtalaren levde alltså inte upp till Masterchiefs stereophile-citat ovan.

bubbe
2013-10-21, 14:16
Vad ni missar är att ett diskantelement och ett konelement alltid kommer att ha mer nivå rakt fram än åt sidan. Detta innebär att om högtalarna är riktade rakt fram och man rör sig i sidled så kommer nivån att stiga från den högtalare man närmar sig. Detta är på grund av Haas-effekten exakt motsatt till vad man vill åstadkomma. När man rör sig närmare vänster högtalare vill man att nivån ska stiga från höger högtalare för att kompensera den längre gångvägen.



Är det i princip då alltid bättra att lägga vinkling så ljuden i princip korsas framför lyssnaren? Alltså höger högtalare till vänster öra och vice versa.

bertbert
2013-10-21, 14:23
Är det i princip då alltid bättra att lägga vinkling så ljuden i princip korsas framför lyssnaren? Alltså höger högtalare till vänster öra och vice versa.

Det kommer att bero på hur riktade högtalarna är och hur tonkurvan ser ut i olika vinklar. Min erfarenhet är dock att det brukar bli bäst någonstans mellan att högtalarna är riktade mot sweetspot till att de är riktade så att strålriktningen korsas något framför sweetspot.

Listiga konstruktörer tar ju med detta i beräkningen. Titta på Carlsson OA5x eller Larsen 4/6/8.

bertbert
2013-10-21, 14:24
Jag vill tillägga att jag är jävig i den här frågan.

bubbe
2013-10-21, 14:24
Det kommer att bero på hur riktade högtalarna är och hur tonkurvan ser ut i olika vinklar. Min erfarenhet är dock att det brukar bli bäst någonstans mellan att högtalarna är riktade mot sweetspot till att de är riktade så att strålriktningen korsas något framför sweetspot.

Listiga konstruktörer tar ju med detta i beräkningen. Titta på Carlsson OA5x eller Larsen 4/6/8.

Och kanske reflexer från sidoväggar?

bertbert
2013-10-21, 14:26
Och kanske reflexer från sidoväggar?

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara på den här frågan... men något i denna stilen: väljer man element och delningsfrekvens och utformning på baffel och filterbranthet och lite andra saker på ett slugt vis så kan man ta med detta i beräkningen så att reflexen från sidoväggen är snyggt dämpad men påminner om direktljudet. Detta är mycket gynnsamt för hur klangen uppfattas som helhet.

bubbe
2013-10-21, 14:30
Känns som högtalare som utvecklingsområde har mycket kvar att hämta genom nytänk. Man lägger enorma resurser på finslipning men väldigt sällan några revolutionerande ideer, som typ carlsson.

bubbe
2013-10-21, 14:31
Kan nämna att killen jag köpte skivspelaren från demade på ett par martin logan, som jag själv tycker är väldigt roligt att lyssna på (både pga mellanregistret och nytänket när elektrostaterna kom till).

hahavaffan
2013-10-21, 14:51
Nån som besökte Hi-Fi Mässan i Malmö i helgen?

Det ballaste var imho Sonys nya VPL-VW500ES projektor, tätt följt av Quad ESL-2805(?) och Accuphase-kombon. Satan i gatan vilket tryck i bilden Sonyprojjen levererade! Helt sanslöst bra, även om inställningarna var i princip rakt-ur-kartongen. Även den stora Dynaudio-riggen (Evidence Master kanske?) var imponerande iofs!

Annars var det över lag ganska torftigt tyckte jag och kollegan.

agazza
2013-10-21, 16:22
Känns som högtalare som utvecklingsområde har mycket kvar att hämta genom nytänk. Man lägger enorma resurser på finslipning men väldigt sällan några revolutionerande ideer, som typ carlsson.

Såg du den roterande triangeln jag länkade för många månader sen?

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Olegh
2013-10-21, 16:41
Nån som besökte Hi-Fi Mässan i Malmö i helgen?

Det ballaste var imho Sonys nya VPL-VW500ES projektor, tätt följt av Quad ESL-2805(?) och Accuphase-kombon. Satan i gatan vilket tryck i bilden Sonyprojjen levererade! Helt sanslöst bra, även om inställningarna var i princip rakt-ur-kartongen. Även den stora Dynaudio-riggen (Evidence Master kanske?) var imponerande iofs!

Annars var det över lag ganska torftigt tyckte jag och kollegan.

Googlade projjen. 100 lax, tjenare!

Sheogorath
2013-10-21, 16:41
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska svara på den här frågan... men något i denna stilen: väljer man element och delningsfrekvens och utformning på baffel och filterbranthet och lite andra saker på ett slugt vis så kan man ta med detta i beräkningen så att reflexen från sidoväggen är snyggt dämpad men påminner om direktljudet. Detta är mycket gynnsamt för hur klangen uppfattas som helhet.

Jag förstår absolut ingenting men blir på något märkligt sätt lite upphetsad.

Sheogorath
2013-10-21, 21:51
Att rikta högtalarna inåt lite ytterligare så att ljudet korsas en bit framför sweet spot var verkligen bra för stereobilden. Tack bertbert!

hahavaffan
2013-10-21, 22:03
Googlade projjen. 100 lax, tjenare!Jadu. Men ett fynd jämfört med storebror 1000ES (1100ES nu...), som går för 190-200 laxar :) Och till mindre rum (dvs normala) helt klart bra nog.

bubbe
2013-10-22, 18:13
Letade lite i backarna på vinden. Hittade bla beatles white album, andra pressen från 1968. Men skiva 2 är spårlöst försvunnen, fickan är kvar men själva skivan är borta *gah!*

Andra fynd, en inspelning med Holst the planets (som jag faktiskt funderade på att köpa som nypress). Har lyssnat på dire straits making movies och nu jan johansson jazz på svenska. Letar efter pink floyd-skivor så klart så det blir att rota runt på begagnat marknaden

Sheogorath
2013-10-22, 19:26
Hoho! Helt missat Imogen Heap. Låter helt fantastiskt i min anläggning. Örgasm! *drool*

ekmanc
2013-10-22, 19:44
Hon låter bra men det är tjejmusik ju ;)

Sheogorath
2013-10-22, 19:46
mela likade just den på FB så du har nog rätt. :(

Minimjölk
2013-10-22, 21:32
Vad ni missar är att ett diskantelement och ett konelement alltid kommer att ha mer nivå rakt fram än åt sidan. Detta innebär att om högtalarna är riktade rakt fram och man rör sig i sidled så kommer nivån att stiga från den högtalare man närmar sig. Detta är på grund av Haas-effekten exakt motsatt till vad man vill åstadkomma. När man rör sig närmare vänster högtalare vill man att nivån ska stiga från höger högtalare för att kompensera den längre gångvägen.

Ett sätt att visa att det stämmer är att experimentera med placeringen av i stort sett valfri Dali-högtalare. Ljudbilden blir alltid stabilare när man vinklar in högtalarna. Detta gäller även de moderna modellerna med kombinerad dome och banddiskant.

Ni behöver inte tro mig - prova själv!



Det är sant, men i en bra högtalare har man homogena, genomtänkta spridningsegenskaper. De låter då behagliga i alla vinklar, inte bara i en viss vinkel åt sidan. En högtalare som du beskriver i din text kommer att vara mycket problematisk i ett verkligt rum och vara extremt placeringskänsliga.



Jag håller med om första halvan. Men om du nu gör en snygg kurva rakt fram så kommer den per automatik (om du använder en konventionell elementplacering) att dämpas mer när man rör sig åt sidan. Då påstår jag följande: väljer man delningsfrekvensen slugt så kommer konstruktionen som helhet att hjälpa örat genom att ljudet dämpas naturligt.

Dessutom får man mindre problem med efterklang om man riktar det starkaste ljudet mot lyssnare - reflexerna blir då per automatik svagare.

Som kuriosa kan jag nämna att mina första "seriösa" högtalare var ett par Dali 450. De skulle enligt tillverkaren placeras rakt fram. Efter att ha levt med dem i många år (i många rum) kan jag konstatera följande:

1.) De fungerade utan undantag mycket bättre med kraftig invinkling.
2.) Ett hårt element (6,5"-basen) med pappkon utan dammkåpa har rätt ful spridning i sitt övre register. Trots det valde Dali att dela vid en mycket hög frekvens (4 kHz). Högtalaren levde alltså inte upp till Masterchiefs stereophile-citat ovan.


Alltså, bara för att klargöra, jag riktar normal sett högtalare så som du förespråkar då jag själv uppskattar den typen av högtalare och uppställning. Jag å min sida tror dock att det finns högtalarkonstruktörer som väljer att designa sin högtalare för en annorlunda uppställning. Som du säger, varje enskilt element kommer ha mest energi riktat rakt fram men både det horisontella och vertikala looberna som bildas pga filterkarakteristik + elementplaceringar och då hur rummet påverkar detsamma med kamfiltereffekter etc gör ju inte att det ljudet som du upplever i lyssningsposition är högst i varje frekvens när högtalaren är riktad rakt mot dig. Olika konstruktioner låter ju rummet spela med olika mycket och har detta med i sina beräkningar.

Vad som sedan ger mest för varje lyssnare är ju upp till var och en att bestämma. Vissa vill kanske ha en större sweetspot och högtalare som man kan gömma i eller vid väggen medan andra inte har några problem med att placera högtalarna mitt i rummet och dessutom bara har en väldigt snäv sweetspot.

Stereobilden är ju inte allt och då jag alltid sitter i sweetspot vid finlyssning så finns det ju andra parametrar som är viktigare för mig.

Minimjölk
2013-10-22, 21:35
Hoho! Helt missat Imogen Heap. Låter helt fantastiskt i min anläggning. Örgasm! *drool*

Skön känsla när man hittar nya alster som låter fantastiskt i den egna anläggningen. Grattis!

bertbert
2013-10-23, 07:52
Alltså, bara för att klargöra, jag riktar normal sett högtalare så som du förespråkar då jag själv uppskattar den typen av högtalare och uppställning. Jag å min sida tror dock att det finns högtalarkonstruktörer som väljer att designa sin högtalare för en annorlunda uppställning. Som du säger, varje enskilt element kommer ha mest energi riktat rakt fram men både det horisontella och vertikala looberna som bildas pga filterkarakteristik + elementplaceringar och då hur rummet påverkar detsamma med kamfiltereffekter etc gör ju inte att det ljudet som du upplever i lyssningsposition är högst i varje frekvens när högtalaren är riktad rakt mot dig. Olika konstruktioner låter ju rummet spela med olika mycket och har detta med i sina beräkningar..

Förklara för mig hur man ändrar konstruktionen så att den fungerar bättre med elementen riktade rakt fram med avseende på ljudbild och efterklang?

bubbe
2013-10-23, 08:50
Testade lite igårkväll att vrida in högtalarna så riktningen korsades ca en halvmeter framför lyssningsplatsen. Upplevde det som ljudbilden smalnade av och hamnade mer mellan högtalarna med högtalarna mer framåt så kändes mer av ljudet blev utplacerat utanför högtalarna. Psykononsens eller kan det stämma?

bertbert
2013-10-23, 09:10
Testade lite igårkväll att vrida in högtalarna så riktningen korsades ca en halvmeter framför lyssningsplatsen. Upplevde det som ljudbilden smalnade av och hamnade mer mellan högtalarna med högtalarna mer framåt så kändes mer av ljudet blev utplacerat utanför högtalarna. Psykononsens eller kan det stämma?

Vad har du för vinkel i triangelen?

bubbe
2013-10-23, 09:37
Vad har du för vinkel i triangelen?

Sprang ner och provmätte, 2,2m från centrum till centrum av högtalarna och från centrum av högtalarna till öra ca 3,3 (lite svårare att få exakt längd här).
Vinkeln blir ca 43 grader.

bertbert
2013-10-23, 09:41
Det är lite smalt. Prova att ställ dem liiite bredare och vinkla in något mindre samtidigt. Små justeringar kan påverka ganska mycket.

Sheogorath
2013-10-23, 09:58
Hej Bullen. Är det normalt att inte vilja jobba och inte vilja träna utan att bara sitta i sweet spot och lyssna på olika slags musik?

bubbe
2013-10-23, 10:03
Detta var kul!

Ska prova lite mer ikväll.

Insåg efter lite mätningar att vardagsrummet var kvadratiskt, 6.4 åt vardera håll. Men det upplevs som lite långsmalt pga trappor och möbleringen.

Andra mått som kanske kan hjälpa mig att komma närmare det perfekta ljudet?? från framkant av högtalarna är det ca 85 cm till bakväggen, vänster högtalare står illa till med ca 65cm till sidovägg och i vinkel lite längre fram ett stort glasparti 105-290cm från högtalaren. Mot väggen ca 1.5 m bakom soffan står en stor bokhylla. Mina främsta funderingar gäller sidoreflexer från vänsterhögtalaren. Hänger två panelgardiner mot högtalaren där glaset börjar och lamellgardin 1/3 in mot glaspartiet. Samt hur basen påverkas av hörnet och hur det diffrentierar ljudet från den andra högtalaren som bara har en kort trappspalje på sidan.

bubbe
2013-10-23, 10:09
Hej Bullen. Är det normalt att inte vilja jobba och inte vilja träna utan att bara sitta i sweet spot och lyssna på olika slags musik?

Det finns inget som är onormalt. Och det är en myt att man får hår i händerna om man lyssnar på audiofilpressningar.

bubbe
2013-10-23, 12:43
Kunde såklart inte hålla mig utan det blev lite extra lunch med tejp, plastband och måttband :)

Ljudbilden öppnade sig rejält när jag fick ut dem på bredden (nu 240/300), men har fortfarande lite svårt att vinkla in högtalarna med sweetspot framför. Just nu upplever jag det som bäst med öronen precis i högtalarens riktning alternativt ca 5 cm utanför.

En bild på skivspelaren och pink floyd platta

bertbert
2013-10-23, 12:52
Ljudbilden öppnade sig rejält när jag fick ut dem på bredden (nu 240/300), men har fortfarande lite svårt att vinkla in högtalarna med sweetspot framför. Just nu upplever jag det som bäst med öronen precis i högtalarens riktning alternativt ca 5 cm utanför.


Men det är ju en helt normal invinkling! :)

tp_88
2013-10-23, 13:57
Jag har också alltid trivts bäst med en skärningspunkt i sweetspot, med smärre justeringar därifrån på sin höjd.

Ang. avstånd mellan högtalare och lyssningsplats så vill jag minnas att Öhman pratar om 1:1,18. Dvs. lyssningsavståndet bör vara 1,18x så långt som anståndet mellan högtalarnas mittlinje. Tror att detta var generella riktlinjer, och inte något som var specifikt för Ino-högtalarna.

__

Igår gjorde jag mig förresten av med mina PL300, så jag är högtalarlös för tillfället. Saknar dem redan lite, var fruktansvärt nöjd med dem men efter 1½ år så ska det bli kul att testa något annat.

bertbert
2013-10-23, 14:49
Det finns forskning för att komma fram till rätt vinkel.

Notera att jag skrev 44-46 grader tidigare i tråden? Studera nedanstående bild och notera att skalan är vinkeln ut åt sidan från rakt fram.

http://www.ise.ncsu.edu/kay/msf/fig18.jpg

Var är toppen? Vad summerar värdena till? ;)

Fenomenet heter IACC. Det finns mycket att läsa om det.

bubbe
2013-11-01, 19:02
Vinyl är en hel värld att återupptäcka i audiofilvärlden :) VTA, nåltryck, nålar, MC-pickuper mm. Det går att gräva ner sig vääääldigt djupt har jag märkt. Har precis beställt en nagaoka MP-200 pickup, ett dammskydd från michell enginering, div småtillbehör som skruvar, borstar osv. Helt sjukt *cupid*

Köper gamla fina vinyl exemplar med varierande priser. Funderar på om man skulle försöka leta bland second hand affärerna, risken är väl att skivorna är i dåligt skick.

4623
2013-11-02, 10:35
Kommer: http://www.advance-acoustic.com/en/produits/index/detail/id/3/sec/1

Funka med: http://www.monitoraudio.co.uk/products/bronze-bx/bx5/#/specification

Vad är det jag ska titta efter?

hahavaffan
2013-11-02, 12:43
Kommer: http://www.advance-acoustic.com/en/produits/index/detail/id/3/sec/1

Funka med: http://www.monitoraudio.co.uk/products/bronze-bx/bx5/#/specification

Vad är det jag ska titta efter?Högtalarnas känslighet är 91dB och impedansen på pappret är 8ohm, vilket får anses som lättdrivet. Förstärkaren är ju inget monster precis, men det krävs heller inte om du tänkt spela normalhögt. Det blir säkert en nice kombo.

4623
2013-11-02, 13:07
Högtalarnas känslighet är 91dB och impedansen på pappret är 8ohm, vilket får anses som lättdrivet. Förstärkaren är ju inget monster precis, men det krävs heller inte om du tänkt spela normalhögt. Det blir säkert en nice kombo.

Jag hade inte tänkt ha någon konsert då jag bor i lägenhet. :)

Tack.

Coldsmith
2013-11-03, 14:12
Detta med placering och vinkling är ju återkommande. Orkar inte göra nåt större utlägg (inlägg) om det, men lite kortfattat:

LYSSNA!

Slut på meddelande. Typ. Skit i vad folk har fått för sig för ideer. Vissa högtalare ska inte vinklas, eller behöver bara svag svag vinkling. Här hemma ligger dom spikrakt i linje med varandra, det blir sämre med invinkling. Andra behöver säkert invinkling.

Men vad vet jag, utvecklare och installatörer. Vi är ju bara amatörer :).

Olika rum, olika högtalare, olika förutsättningar. Så är det bara. Hemma hos sig själv är det bara att lyssna sig fram. Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad annat folk säger, tycker, tror eller har fått för sig.

Sheogorath
2013-11-03, 14:14
Genom att lyssna på folks förslag som i den här tråden får man ju inspiration till olika sätt att sätta upp systemet. Man kan vara mer kreativ och utvärdera fler varianter om man fått lite imput helt enkelt.

Coldsmith
2013-11-03, 14:23
Genom att lyssna på folks förslag som i den här tråden får man ju inspiration till olika sätt att sätta upp systemet. Man kan vara mer kreativ och utvärdera fler varianter om man fått lite imput helt enkelt.

Sant!

Förhoppningsvis är det väl så. Så det inte blir att man låser sig till något. Men det är väl folk för intelligenta här för att göra :)

Coldsmith
2013-11-03, 14:28
Börjar bli riktigt less när Airplay inte fungerar ordentligt hemma hos mig. Problemet ligger dock inte i stärkaren utan mer i wifi-inställningar eller routern (mest troligt). Med tråd fungerar det hur bra som helst. Det bästa av allt är att jag hittar Airplayenheter ca 60 husnummer från mig, en sträcka på ca 500 meter. Det finns inte ens en chans att vi sitter på samma wifi, då har jag dessutom dubbelkollat att jag anslutit till rätt och att jag har lösenord. Det bästa var nog ändå när jag hittade en Airport Express enhet 2 km från mig att sända Airplay till. Synd bara att det blir time-out när jag försöker spela upp någonting från dessa enheter!

Jag gissar på routerproblem. Min gamla dlink klarade inte airplay alls. Köpte en ny (av ett märke jag glömt namnet på), då funkade det men den hoppade ur halva tiden. Köpte en ny dlink med DLNA-cert (digital living network Alliance) och nu funkar den klockrent. Den prioriterar strömningar och sköter allting klockrent.
Jag tror man tjänar på att gå på de stora tyngre namnen på routrar och att man lägger ut en tusenlapp, då kan man liksom luta sig bakåt och bara lyssna och njuta.

Det var enklare förut, då slapp man leka nätverkstekniker för att lyssna på musik :)

Coldsmith
2013-11-03, 15:26
Tycker vi kan lägga upp tips på hur man kommer runt problem med sambon. Har rätt tur själv med en förstående sådan. Men har ändå inte helt fria händer i vardagsrummet. Bara nästan.

Hur får man mer lyssningstid? (det klagas ju alltid på att man spelar för högt)

Hur får man mer resurser till intresset, aka: hur mutar man sambon till att gå med på inköp?

Hur får man sambon att också vilja lyssna?

agazza
2013-11-03, 16:34
Tycker vi kan lägga upp tips på hur man kommer runt problem med sambon. Har rätt tur själv med en förstående sådan. Men har ändå inte helt fria händer i vardagsrummet. Bara nästan.

Hur får man mer lyssningstid? (det klagas ju alltid på att man spelar för högt)

Hur får man mer resurser till intresset, aka: hur mutar man sambon till att gå med på inköp?

Hur får man sambon att också vilja lyssna?

Föreslå fler jobbgrejjer och tjejgrejjer till hennes kollegor och vänner, låt planen verka runt henne så hon inte misstänker något.

Dela upp ekonomin, se till att hon köper något dumt först, typ en hund eller en fjantig väska eller vad hon nu vill ha, kör lite reklam mot hennes undermedvetna.

Sen säger du inte till förrän sakerna står i vardagsrummet, då har du motargument och dom är oftast mer kvällströtta än män så tjaffsa bara tills dom är trött och somnar.

Den där sista frågan kan du stoppa i papperskorgen.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Sheogorath
2013-11-03, 16:36
Föreslå fler jobbgrejjer och tjejgrejjer till hennes kollegor och vänner, låt planen verka runt henne så hon inte misstänker något.

Dela ekonomin, se till att hon köper något dumt först, typ en hund eller en fjantig väska eller vad hon nu vill ha, kör lite reklam mot hennes undermedvetna.

Sen säger du inte till förrän sakerna står i vardagsrummet, då har du motargument och dom är oftast mer kvällströtta än män så tjaffsa bara tills dom är trött och somnar.

Den där sista frågan kan du stoppa i papperskorgen.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Fast... då misstänker hon något. :D

Edit: och ja, man ska nog ge upp att försöka dela det här intresset med en ointresserad partner. Jag har X gånger försökt placera min sambo i sweet spot för att hon ska förstå hur magisk en bra stereobild kan vara, men hon tittar på mig fullständigt oinspirerat och ointresserad. "Försöker inte få mig intresserad av något som inte intresserar mig. Alls."

Okay. :(

MasterChief
2013-11-03, 16:36
Välkommen tillbaka Coldsmith. :-)

Olegh
2013-11-03, 16:40
Min förstärkare har börjat strula, så jag måste höra efter med Hi-Fi klubben om de kan hjälpa mig fast garantin är utgången. Den blev belagd med spelförbud i morse och jag har redan börjat sakna den :/

bertbert
2013-11-03, 19:08
Detta med placering och vinkling är ju återkommande. Orkar inte göra nåt större utlägg (inlägg) om det, men lite kortfattat:

LYSSNA!

Slut på meddelande. Typ. Skit i vad folk har fått för sig för ideer. Vissa högtalare ska inte vinklas, eller behöver bara svag svag vinkling. Här hemma ligger dom spikrakt i linje med varandra, det blir sämre med invinkling. Andra behöver säkert invinkling.

Men vad vet jag, utvecklare och installatörer. Vi är ju bara amatörer :).

Olika rum, olika högtalare, olika förutsättningar. Så är det bara. Hemma hos sig själv är det bara att lyssna sig fram. Låter det bra, så är det bra. Oavsett vad annat folk säger, tycker, tror eller har fått för sig.

Du låter som en sån där Linn-kille!

Coldsmith
2013-11-03, 19:28
Du låter som en sån där Linn-kille!

Spring för livet! Här är en kille som lyssnar med öronen istället för mätinstrument!;)

MasterChief
2013-11-03, 19:28
Spring för livet! Här är en kille som lyssnar med öronen istället för mätinstrument!;)

Har du CD12:an kvar?

Coldsmith
2013-11-03, 19:29
Välkommen tillbaka Coldsmith. :-)

Det är smickrande att du kommer ihåg mig! Det är trevligt vara tillbaka! Ska få ordning på kroppen nu efter några års förfall och husbygge.

Coldsmith
2013-11-03, 19:30
Har du CD12:an kvar?

Nä den spelar vidare i England hos en entusiast där. Kör Klimax DS istället. Inte samma coolfaktor, men den duger i krig!

MasterChief
2013-11-03, 19:32
Nä den spelar vidare i England hos en entusiast där. Kör Klimax DS istället. Inte samma coolfaktor, men den duger i krig!

En gång Linn alltid Linn verkar det som. De däringa skottarna verkar kunna sina grejer.

bertbert
2013-11-03, 20:16
Spring för livet! Här är en kille som lyssnar med öronen istället för mätinstrument!;)

Här springs ingenstans, jag tycker det är viktigare att du är nöjd än att du delar min uppfattning. :)

kalle_kula
2013-11-03, 20:23
Spring för livet! Här är en kille som lyssnar med öronen istället för mätinstrument!;)

Provar du alla kombinationer som går att göra? ;)

Högtalare bak och fram? Upp och ner? Sitta under soffan istället för i den?

Med hjälp av mätningar får man ju hjälp att göra uppställningen rätt i stort och sen måste man väl lyssna för att finslipa.

bubbe
2013-11-07, 15:20
Har funderingar kring att byta onkyo recievern som förstärkare nu när det spelas stereo igen i vardagsrummet. Eftersom det är en gammal pjäs så funkar inte true-hd osv till blu-ray och ingen hdmi-växel, så det kändes som läge. FAST, jag är inte helt säker på att jag vill koppla in skivspelaren till en surroundreciever för att spela välljud från vinylen. Vad är bäst, att hämta tillbaka cayin-förstärkaren från kontoret som jag vet kan förstärka på ett ypperligt vis och sätta typ en högtalarväxel alt ha dubbelt kablage (vilket jag helst inte vill). Eller funkar det med en hyfsad surroundreciever? Primare har jag inte råd med, men kanske marantz 7008. Spontant känns det smartare med högtalarväxel. Åsikter om detta?