handdator

Visa fullständig version : Gammalt vetemjöl?


mini
2008-06-24, 11:33
Jag insåg härom dagen att mitt bakande varit alltför sporadiskt varför mitt vetemjöl hade passerat bäst före-datum. Vad är farorna med för gammalt mjöl?

lectris
2008-06-24, 11:41
Faror vet jag väl inte om det finns men gammalt mjöl suger åt sig mer vätska vad jag vet, så brödet/bullarna eller whatnot blir torrare. Sen är det väl alltid jobbigt om man får mjölbaggar i degen..... ;)

Nej men allt är väl godare med färska ingredienser men det är nog ingen fara alls med det där mjölet.

mini
2008-06-24, 11:47
Faror vet jag väl inte om det finns men gammalt mjöl suger åt sig mer vätska vad jag vet, så brödet/bullarna eller whatnot blir torrare. Sen är det väl alltid jobbigt om man får mjölbaggar i degen..... ;)

Nej men allt är väl godare med färska ingredienser men det är nog ingen fara alls med det där mjölet.

Mjölbaggar verkar inte finnas där. Tänkte göra något kladdkakeliknande, kanske värt att släpa sig till butiken så det faktiskt blir kladdigt istället för att vara snål och lat.

lectris
2008-06-24, 11:49
Mjölbaggar verkar inte finnas där. Tänkte göra något kladdkakeliknande, kanske värt att släpa sig till butiken så det faktiskt blir kladdigt istället för att vara snål och lat.

Eller så testar du att baka med lite extra vätska så fungerar det säkert ändå. :)

Tolkia
2008-06-24, 12:42
Är det tillräckligt gammalt (jag vet inte var gränsen går) brukar det smaka illa.

tobbeg
2008-06-24, 17:18
Jag råkade göra scones med 1,5 år gammalt mjöl. Det smakade faktiskt rätt illa. Jag var tvungen att slänga dom.

Jag skulle rekommendera dig att springa ner till affären. Inget är tråkigare att baka en timma för att sen behöva slänga allt.

Tolkia
2008-06-24, 17:25
För just smakfaktorn går det ju även bra att provlukta och provsmaka mjölet innan bakning.

Roosen
2008-06-24, 17:36
Luktar å smakar illa, sämre kvalite på brödet.

Utgångsdatum på vetemjöl spelar inte så stor roll så länge inget av ovanstående förekommer. Såvida det inte handlar om år

mini
2008-06-25, 08:53
Tack för svaren. Jag testade, och min kladdkaka blev inte speciellt kladdig, men det tror jag har mer med tiden i ugnen än mjölet att göra. Den smakar ok.