handdator

Visa fullständig version : Knäproblem vid löpning och cykling.Hjälp mig avlasta, välja sjukgymnast samt ortoped?


gothen
2008-06-24, 09:49
Har tidigare år haft problem med mina benhinnor och har därför aldrig kunnat löpträna som jag vill. Oavsett hur mycket jag stretchat, vilat och sprungit lätt så har benhinnorna börjat söka efter en tid. Jag hart varit hos löplabbet två gånger med ca 1-2 års mellanrum och enligt dom har jag ett normalt löpsteg, fotvalv osv.
Jag har helt enkelt accpterat att löpning kanske inte är något för mig och jag går och cyklar istället mycket. Brukar bli ca 1-1.5 mils promenad per dag samt någon mils cykling några gånger i veckan. Jag började ordentligt med cyklingen i februari och körde på utan problem i någon månad tills jag började känna att jag fick ont i knäna vid cykling. Körde då med SPD skor och pedaler vilket jag slutade med och vilade ett tag. Nu när jag cyklar har jag vanliga skor och jag försöker ha pedalerna väldigt nära hälen för att avlasta knät så mycket som möjligt.
Det känns bra nu även om jag är öm och inte vågar cykla lika mycket och tungt som jag vill, jag är också noga med stretching.
Men nu har jag fått tummen ur och har fått en tid hos idrottskliniken i solna där jag hade tänkt att prata med någon om dom kanske kan hitta några fel med mina knän, skor eller liknande. Dock var det lång väntetid och jag ska dit först i juli. Många verkar tycka att ortopeder kan göra underverk med olika sulor, är detta något att satsa på?

Knäna ömmar mest på insidan ganska så högt upp, hur ska jag ha fötterna placerade och vinklade för att avlasta så mycket som möjligt?
Ni som tycker att jag bara ska vila och systematiskt höja ansträngningen kan jag säga att jag testat detta utan framgång, håller på att bli galen. Skulle verkligen kunna ge mig ut på en cykelsemester i sommar, som det är nu vågar jag inte cykla mer än ca 3 mil.

machine gun
2008-06-24, 09:55
Har du låtit någon kunnig person ställa in din cykel efter dina mått? Några mm hit eller dit kan göra stor skillnad på var belastningen hamnar.

Jag tror att plattformspedaler är sämre för knäna än pedaler man sitter fast i, eftersom man inte kan använda rundtramp, vilket leder till att belastningen är som störst på knät varje gång man trycker ned pedalen. SPD låser foten i ett visst läge och är klossarna lite felvinklade kan det leda till problem som du märkt. Använder du istället landsvägspedaler som t.ex. SPD-SL eller Look finns det klossar med olika rörlighetsgrad. Även Crank brothers/eggbeater är ett alternativ som ger mer rörlighet.