handdator

Visa fullständig version : Till alla fighters..


undraren
2008-06-23, 16:32
Tjena, har en fråga till alla fighters här inne (om det nu finns några) som tränar MMA eller boxning o.s.v. Om ni bulkar och har kört tex bröst och biceps dagen innan er kampsports träning, bränns det då i era armar när ni försöker hålla guarden uppe?

Dum fråga eller? :smash:

gestur
2008-06-23, 17:00
Ja. Hålla upp händerna är jobbigare än man kan tro...

spange
2008-06-23, 17:04
jag är ingen fighter, men vafan jag kan knappt prata i telefon mer än 2 minuter efter ett armpass:D

Jazen
2008-06-23, 17:08
jess, då jag körde thai o kyokushin så hade jag väldigt svårt att hålla uppe guarden en längre tid efter arm/bröst/axel pass, o inte blir det bättre när man blir sparkad där heller =)

Stoltz
2008-06-23, 17:11
Tjena, har en fråga till alla fighters här inne (om det nu finns några) som tränar MMA eller boxning o.s.v. Om ni bulkar och har kört tex bröst och biceps dagen innan er kampsports träning, bränns det då i era armar när ni försöker hålla guarden uppe?

Dum fråga eller? :smash:

Yep, händerna blir riktigt tunga ibland. Men i vissa fall sporrar det en hårdare... i ca 15 min innan man tappar resten :D

Rahf
2008-06-23, 17:13
Överkroppen brukade köras dagen efter sanshou-passen ;). Dock så var det benträning dagen före och de var trötta som bara den.

Protein
2008-06-23, 17:15
Ja. Hålla upp händerna är jobbigare än man kan tro...

+1, Kan vara riktigt jobbigt att hålla uppe den en längre stund särskilt dagen efter träning *grr27*

regus
2008-06-23, 17:17
Värre är om man råkar få ordentlig träningsvärk i låren och det är dags för lite låga sparkar av hårdare natur. Då är det nästan tårar i tell yous.

Testa att träna allmänstyrka/helkropp med stora övningar och mosa inte varenda muskelfibrer i två muskelgrupper per pass så kan du antagligen prestera bättre på träningen sen

smürfpücko
2008-06-23, 19:02
jag är ingen fighter, men vafan jag kan knappt prata i telefon mer än 2 minuter efter ett armpass:D

Det är ju just därför det finns handsfree!

rolf
2008-06-23, 19:18
Jag undviker att köra direkta axelövningar, oftast iaf, eftersom det är så jävligt att hålla garden uppe efter det.

krellik
2008-06-23, 20:31
Beroende på hur hårt du satsar på din mma/boxning etc så är i regel inte split program av bodybuilding typen att rekomendera, är man inte så seriös så ser man bara till att lägga saker som man känner kolliderar på dagar så att dom inte krockar så mycket...

Illustrerade mannen
2008-06-23, 21:26
Tjena, har en fråga till alla fighters här inne (om det nu finns några) som tränar MMA eller boxning o.s.v. Om ni bulkar och har kört tex bröst och biceps dagen innan er kampsports träning, bränns det då i era armar när ni försöker hålla guarden uppe?

Dum fråga eller? :smash:

Kör Ving Tchun Kung Fu och helkroppspass på gymmet. Vi strävar förvisso efter att vara avslappnade i armar/axlar, men för mig går det faktiskt bättre på kung fu-träningen när jag varit på gymmet samma dag. Inget bränns och jag slappnar av bättre. Det beror väl på att musklerna är trötta och inte orkar "hålla emot" lika mycket.

JFO
2008-06-23, 21:39
Ja

Roosen
2008-06-23, 22:05
Axlarna är väl värst antar ja..

Hemi
2008-06-23, 23:17
Gar man matcher som boxare ar det viktigt att orka alla ronderna, varje gang. Det inte bara branns i armarna, faller de ned kan man knappt fortsatta till slutet, alt. bli nitad. Det galler ocksa om man kor slut pa sig i de forsta ronderna, vilket ar fullt mojligt om man oser pa hart. "Bulk", da ar man antagligen ute efter att ga upp en viktklass eller tva for det ar ju vad som kommer att handa da de ligger pa bara nagra kilos skildnad, men du kanske inte tavlar?

kaer
2008-06-24, 09:22
Ja, det brukar göra riktigt ont i biceps av att hålla guarden uppe, dagen efter jag kört biceps vill säga.
Fast som redan nämnts så tycker jag det är 1000 ggr värre med träningsvärk i benen, jag har så himla svårt att få till en bra höftvridning i mina sparkar så fort jag har bara lite träningsvärk.

Olof
2008-06-24, 10:18
Att styrketräna samma dag som man har ett teknik eller sparringpass är inte att rekomendera eftersom det påverkar ens snabbhet och styrka negativt. En uttröttad biceps innebär att man kommer vara svagare i clinch och dra tillbaka slagen långsammare. En svag triceps innebär ofta långsammare slag.

TIPS: Om guarden åker ner, villa armbågarna mot överkroppen.

Elfsberg
2008-06-24, 18:57
Tjena, har en fråga till alla fighters här inne (om det nu finns några) som tränar MMA eller boxning o.s.v. Om ni bulkar och har kört tex bröst och biceps dagen innan er kampsports träning, bränns det då i era armar när ni försöker hålla guarden uppe?

Dum fråga eller? :smash:

Iallafall för mig är inte uthålligheten i axlarna något problem även fast jag kört både knäböj och bänkpress i direkt anslutning före ett träningspass(thaiboxning). Jag släpper endast guarden när cardion kroknar och jag håller allt som oftast 90-120 min.

Du är nybörjare, va?