handdator

Visa fullständig version : Råd ang träningsprog


zippoquick
2008-06-23, 15:21
Hej

Jag gymmar 4ggr/veckan. Tog programmet från en bok som jag läste. Måndag: ben, marklyft, knäböj, "step ups", sittande ben curl, sittande vadpress.

Tisdag: Överkropp, bänkpress, rodd med skivstång, axelpress, skivcurl, axelshrugs, liggande triceps extensions, crunches.

Torsdag: Ben
Fredag: Överkropp

Saken är den att jag har ganska mycket mer utvecklade ben än överkropp, speciellt lite bröst, skulle jag kunna byta en ben dag mot en överkropp? Ska jag lägga in fler bröst övningar på överkroppsdagarna?

Tacksam för hjälp =)

Mr. Athletic
2008-06-23, 15:37
Först och främst (detta kan inte nog upprepas): väl utvecklade ben är aldrig och kommer aldrig kunna bli fel. Dina ben kommer inte kunna bli "för stora". Överkroppen kan dock lätt bli "för stor" i jämförelse med benen för många :Virro

Sen till din fråga... nej, byt inte ut något benpass även om dina ben är jättestora. Om dom är väldigt oproportioneliga enligt dig kommer detta jämnas ut med det program du nu valt (såg väldigt bra ut förresten, välbalanserat och bra, inte för mycket "uppdelning" av olika kroppsdelar heller vilket är bra).

Många resonerar som så att "har jag för stora ben för att jag inte tränat överkroppen lika mycket fram tills nu måste jag ju träna överkroppen dubbelt så mycket för att den ska hinna ikapp". Detta är fel. Börjar man träna "balanserat" kommer dina kroppsliga proportioner anpassa sig till det nya träningsupplägget, dvs tränar du över- och underkropp lika mycket kommer kroppen, snabbare än du anar, se till att de hamnar på en likvärdig nivå. Överkroppen kommer växa mycket snabbare än benen eftersom den ligger efter och måste anpassas i högre omfattning till de nya krav som ställs. Underkroppen som redan är biffig kommer inte behöva växa lika mycket, vips så var problemet löst :thumbup:

zippoquick
2008-06-24, 18:46
Aha det låter logiskt, tackar =)