handdator

Visa fullständig version : Lösning på problemet extremt dålig mottagning i lägenheten?


Torwald
2008-06-23, 12:37
Hej Bullen. Jag har den sämsta mobiltäckningen jag någonsin varit med om i en lägenhet. Jag bor i centrala Stockholm, och jag kan inte ens ringa nödsamtal om jag står i köket. Prata med vettig mottagning kan jag egentligen bara om jag sitter på fönsterbläcket och dinglar med benen.

Finns det något man kan göra åt det, eller är jag dömd att leva som en fånge i isoleringscell? Kan jag ha någon liten pryl i fönstret som på något magiskt sätt sprider de gyllene vågorna vidare in i lägenheten?

Tacksam för svar.

/Ensam yngling

Tolkia
2008-06-23, 12:44
Byta nät?

Torwald
2008-06-23, 12:45
Jaaaooonjaaaee, jag vetefan. Förvisso har en del vänner mindre dålig mottagning än jag, men hittills har ingen kommit längre än badrummet när de pratat utan att samtalet avbrutits.

EDIT: Finns det nät som är mer ansedda inom Stockholm än andra?

bertbert
2008-06-23, 12:51
jo, byta nät kan nog vara en idé.

I källaren på jobb har jag extremt dålig mottagning med telia, men utmärkt med tele2.

Torwald
2008-06-23, 12:53
Jag har redan tele2 *cry*

Jag kanske borde skaffa ett bra bluetoothheadset? Vad finns det för några trevliga om jag inte villl se ut som en yuppie?

Nitrometan
2008-06-23, 12:55
BT-headset påverkar inte din mottagning.

Kolla om nån har gjort nån undersökning av täckningen där du bor. Mobil.se har nåt sånt test ibland.

Tre har väl bra rykte i Tokholm?

Torwald
2008-06-23, 12:58
BT-headset påverkar inte din mottagning.

Kolla om nån har gjort nån undersökning av täckningen där du bor. Mobil.se har nåt sånt test ibland.

Tre har väl bra rykte i Tokholm?

Nej, men jag tänkte att om jag lägger telefonen i fönstret så kan jag ju ha headsetet när jag pratar! Fungerar det inte så? :/

Ska kolla Mobil.se, hade inte ens sett den sidan förut.

Tre har ganska dåligt rykte i kretsarna jag umgås i, men jag tror inte det har varit så mycket för mottagningen utan kanske främst andra aspekter. Jag kanske borde testa Telia då, nu när iPhone ändå kommer snart? Fast jag tror jag har bindningstid ett tag till hos Tele2, det brukar man väl inte komma undan så lätt...

machine gun
2008-06-23, 13:00
Telia brukar ha bra täckning, men vissa lägenheter ligger i nånslags total radioskugga. Om du känner nån som har Telia, kan du väl be att få testa täckningen? Annars kan du ju börja med att köpa ett kontantkort och testa, innan du börjar byta abonnemang och krångla.

Nitrometan
2008-06-23, 13:03
Nej, men jag tänkte att om jag lägger telefonen i fönstret så kan jag ju ha headsetet när jag pratar! Fungerar det inte så? :/

Jo. BT brukar ha en räckvidd på 5-10 m. Men störs lätt av väggar, möbler m.m.

Torwald
2008-06-23, 13:07
Telia brukar ha bra täckning, men vissa lägenheter ligger i nånslags total radioskugga. Om du känner nån som har Telia, kan du väl be att få testa täckningen? Annars kan du ju börja med att köpa ett kontantkort och testa, innan du börjar byta abonnemang och krångla.
Ska be någon med Telia komma och ringa lite i dagarna. Återkommer med testresultat!

Jo. BT brukar ha en räckvidd på 5-10 m. Men störs lätt av väggar, möbler m.m.

Jaha, rackarns, ja då hjälper det ju föga om jag inte bestämmer att mig för att endast prata när jag sitter i soffan bredvid fönstret. Hm, dumt!

bertbert
2008-06-23, 13:08
Telia är väl generellt den operatör med mest täckning, men det enda som räknas är ju att du har täckning där du behöver det. Du får väl kolla några olika operatörer.

MasterChief
2008-06-23, 13:43
Men vad du grinar.

Här har du lösningen:

http://www.nordicsat.se/?gclid=CISWl7rMipQCFQR3MAod_j57WQ

Torwald
2008-06-23, 13:56
Men vad du grinar.

Här har du lösningen:

http://www.nordicsat.se/?gclid=CISWl7rMipQCFQR3MAod_j57WQ

Men vafan :D

Får man skotran på köpet så är det en deal.

Nitrometan
2008-06-23, 14:07
Dock är Thuraya-abbonemangen grymt dyra. De har även rätt dålig täckning inomhus.

plexmar
2008-06-23, 21:45
3g! :)

Torwald
2008-06-23, 21:50
3g! :)

Har jag redan! :/

martin_vbg
2008-06-23, 21:51
3g! :)

GSM. :S

martin_vbg
2008-06-23, 21:52
Har du inte SOS-täckning ligger du rätt risigt till. BT-headset kan vara ett alternativ då som du säger kan lägga telefonen där du har bäst täckning. Den lösningen körde jag när jag hade kass täckning förr.

Torwald
2008-06-23, 21:58
Ok, jag ska nog testa det. Behöver ändå ett BT-headset. Jag kan skicka sms i hela mitt rum (bor i en etta), men inte i badrummet och inte i köket. I badrummet är det kanske kanske kanske möjligt att ringa SOS, men jag skulle nog inte höra vad de sa... I köket kan man inte göra någonting över huvud taget.

The_RobRoy
2008-06-23, 22:01
Varfasen har du flyttat in, blyväggar? :P

Riktantenn på Classe (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=42448800)

Bluff & Båg produkt, kanske funkar? (http://www.tradera.com/SUCC%C3%88_Mobilsignalforstarkare_for_alla_telefon er_-auktion-65527132)

Torwald
2008-06-23, 22:26
Varfasen har du flyttat in, blyväggar? :P

Riktantenn på Classe (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=42448800)

Bluff & Båg produkt, kanske funkar? (http://www.tradera.com/SUCC%C3%88_Mobilsignalforstarkare_for_alla_telefon er_-auktion-65527132)
Den sista ser ju fuskig ut, men classegrejen kanske funkar? Det verkar dock lite meckigt att behöva borra hål i väggen för att montera den, och dessutom ändå bli tvungen att stå vid fönstret när jag pratar.

För övrigt kan man fan tro att jag bor i ett skyddsrum. Fördelen är att man inte stör grannarna så lätt :)

NiXPhoenix
2008-06-23, 22:30
Min självklara fråga till dig blir - har du inte fast telefon???

The_RobRoy
2008-06-23, 22:40
Min självklara fråga till dig blir - har du inte fast telefon???

Varför en så genialt enkel lösning när man kan bygga förstärkare och radiomaster.. :P

PowPow
2008-06-23, 22:43
Trodde inte ens att fast telefoni fortfarande tillverkades /=

Snafu
2008-06-23, 22:46
Det kan ha göra med din telefon att göra. Jag minns att jag bytte telefon och den hade jag sämst mottagning med. Fick en ny, och betydligt bättre motttagning och det var med samma opeartör.

Men nät är, som alla säger, också viktigt naturligtvis.

Torwald
2008-06-23, 22:51
Woah, fast telefon, varför då? Ett till telefonnummer som ingen kommer kunna och ingen kommer ringa? Lite gratis telefonförsäljning varje kväll? Nej tack!

Snafu, telefonen är nog för gammal för att jag ska kunna få en ny. Fast jag ska köpa en ny lur efter sommaren, så om det inte fungerar med min radiomast så får jag väl testa det också :)

NiXPhoenix
2008-06-24, 01:19
Woah, fast telefon, varför då? Ett till telefonnummer som ingen kommer kunna och ingen kommer ringa? Lite gratis telefonförsäljning varje kväll? Nej tack!

Snafu, telefonen är nog för gammal för att jag ska kunna få en ny. Fast jag ska köpa en ny lur efter sommaren, så om det inte fungerar med min radiomast så får jag väl testa det också :)



Du (och kompisar på besök) kan ringa ut på fasta linjen.
Dina närmaste kommer kunna numret.
Telefonförsäljningen slipper du efter att ha anmnlt dig till NIX-registret (nej jag har ingen anknytning till telemarketingbranschen ;) ).

Funkar det inte för dina polare så lär inte en ny telefon göra någon skillnad.

Du har internet på nåt sätt, antar att du inte har det via ADSL får du skulle du varit mer eller mindre påtvingad fast telefoni. Men du kanske kan fixa IP-telefoni via din leverantör.

NiXPhoenix
2008-06-24, 01:24
Varför en så genialt enkel lösning när man kan bygga förstärkare och radiomaster.. :P


Mjo men eller hur, alltid kul att krånga till det så mkt som möjligt för sig...


Trodde inte ens att fast telefoni fortfarande tillverkades /=


*rolleyes*
Fast telefon är ofta överlägset enligt mig. Inte kul att sitta och hålla i en liten minimobil som blir varm som tusan vid längre samtal, fullkomligen känner ju hur cancervågorna strålar.
Man kan ha trådlösa såväl som vanliga med sladd, de senare kostar en spottstyver, trådlösa finns från 300kr och uppåt. Ljudet är ofta bättre än i mobiltelefoner, inga problem med låg volym t ex. Högtalartelefon i många fasta , av bra kvalite. Min 3G-lur (Samsung visserligen) drainar ur på nolltid om man kör längre samtal plus högtalaren...
En fast, trådlös telefon laddas i dockan där den alltid såtr eller så har man en vanlig med sladd som inte behöver laddas alls.



Fast telefoni är framtiden!!

Nitrometan
2008-06-24, 07:31
Har du kollat nån annan operatör nu?

PowPow
2008-06-24, 11:41
*rolleyes*
Fast telefon är ofta överlägset enligt mig. Inte kul att sitta och hålla i en liten minimobil som blir varm som tusan vid längre samtal, fullkomligen känner ju hur cancervågorna strålar.
Man kan ha trådlösa såväl som vanliga med sladd, de senare kostar en spottstyver, trådlösa finns från 300kr och uppåt. Ljudet är ofta bättre än i mobiltelefoner, inga problem med låg volym t ex. Högtalartelefon i många fasta , av bra kvalite. Min 3G-lur (Samsung visserligen) drainar ur på nolltid om man kör längre samtal plus högtalaren...
En fast, trådlös telefon laddas i dockan där den alltid såtr eller så har man en vanlig med sladd som inte behöver laddas alls.



Fast telefoni är framtiden!!

Inser du själv att du sitter och argumenterar för fast telefoni? På allvar alltså?

Torwald
2008-06-24, 13:21
Har du kollat nån annan operatör nu?

Inte än, tyvärr, det kommer lite folk över och kollar på matchen imorgon, så jag tänkte kolla då! Återkommer :)

Tricklev
2008-06-24, 13:23
Eftersom att du är så jävla supercool och modern, så kan du självklart inte ha fast telefoni, jag rekommenderar att du ger upp telefon helt istället, coolhet före funktionalitet.

Annars kan jag rekommendera följande.

http://telefonhomo.istheshit.net/images/ezuxxvke.jpg

Nitrometan
2008-06-24, 13:25
jag rekommenderar att du ger upp telefon helt istället, coolhet före funktionalitet.
Burktelefon. Det är bra grejer.

Torwald
2008-06-24, 14:39
Tricklev, i löööv den bilden, och det är ungefär så jag jobbar i dagsläget!


Burktelefon skulle kunna gå, för jag har trevliga grannar. Tyvärr är det dock främst andra personer än grannar som ringer mig...

PowPow
2008-06-24, 19:31
Vi bor några stycken inom en liten radie här där jag bor. Funderar allvarligt på att skaffa walkie talkies till alla. Hur sjukligt opraktiskt och roligt hade inte det varit liksom?

Roosen
2008-06-24, 20:07
Burktelefon. Det är bra grejer.

Joddla ? :smash:

Torwald
2008-06-27, 13:45
Nu har jag testat med Telia, 3 och någon annan liten obskyr operatör. Samtliga fungerar nästan precis lika dåligt, och den lilla skillnaden som fanns kan precis lika gärna ha berott på telefonen.

Surt!

NiXPhoenix
2008-06-27, 13:55
Passa på nu när hemelektronikkedjorna har rea, iväg och köp en fast, trådlös telefon! :thumbup:

Köpte själv en trådlös Siemens SL100, utgående toppmodell (nåja fanns en 150 som hade telefonsvarare också) förra året för ynka 600kr (!) på Siba.
Ett riktigt kap och jag är klart nöjd med den. :)