handdator

Visa fullständig version : Författare


sundvall
2008-06-23, 11:06
Hej.

Jag har alltid varit rätt duktig på att skriva, högsta betyg i skolan på diverse uppsatser (högstadiet, gymnasiet sv A B och C), inte för att jag direkt gillade
svenska förövrigt men jag älskar verkligen att skriva, att lägga upp skriften, planera, klura ut hur man kan fånga in läsaren i berättelsen på bästa sätt osv. Jag vet inte riktigt varför men det är något som jag verkligen brinner för, jag har rätt bred fantasi så berättelser är det inga problem att fundera ut.

Jag fyller 21 år idag och jag har inte direkt något framtidsjobb klart, för nuvarande arbetar jag i kundtjänst och även fast lönen är relativt bra känner jag att det verkligen inte är något jag vill fortsätta jobba med allt för länge. Jag låg och funderade inatt vad jag egentligen vill bli, och för nuvarande känns det iallafall inte som att jag vill vara en vanlig 7-4 arbetare så att säga, jag är kreativ och vill skapa saker, inte arbeta under någon som säger "så och så ska du göra!" - det är min bästa beskrivning men förhoppningsvis förstår ni hur jag menar.

Så jag tänkte höra lite med er. Hur är det att vara författare? Hur BLIR man författare? Måste man gå högskola? Hur "lätt" är det att slå igenom så att säga, vad kan man tjäna på det om man skriver rätt hyffsade böcker?

Kommer säkert på fler frågor under trådens gång.

Tackar!

MasterChief
2008-06-23, 11:13
Sjukt hård konkurrens och ett otroligt slit.

Någonstans inom mig känns det lite såhär: "frågar man som du gör så är man inte ämmad till att bli författare. Då hade du lagt tiden på att skriva istället".

Passion är nog väldigt viktigt. Det är långt mellan en uppsats i skolan till att få en bok publicerad.

Jag tror att det finns massor av bra info (tex böcker) om du vill jobba vidare med din dröm (vilket du givetvis ska).

Lycka till :-)

Granatgiraffen
2008-06-23, 11:17
Tror författarskap är något du ska försöka jobba med vid sidan om ett vanligt jobb till att börja med,se om någon gillar det du skriver. Skicka in insändare osv.

Tricklev
2008-06-23, 11:35
Om du verkligen brinner för detta så rekommenderar jag att du gör det vid sidan av ett annat jobb, som Granat sa.

Vi har väll ett tiotal personer i Sverige som lyckas försörja sig genom att vara författare, så få inte upp förstora förhoppningar. ;)

Duffman
2008-06-23, 13:49
tro mig, det är bara lapidus, marklund, stieg larsson och såna som drar in pengar. Det är ett jävla slit och oerhört dåligt betalt.

Mattedextrin
2008-06-23, 13:52
skriv en bättre "the game"-bok de tror ja att du skulle klara galant du e hemma på sånt!! :thumbup:

sundvall
2008-06-23, 15:19
skriv en bättre "the game"-bok de tror ja att du skulle klara galant du e hemma på sånt!! :thumbup:

Nej då skulle säkert Strauss spöa mig :(