handdator

Visa fullständig version : Vid vilken BF%...


Sonyjava
2008-06-22, 20:25
tycker ni att man ska ta deff före bulk?

Rahf
2008-06-22, 20:27
Personligt tycke råder. Anser man att fettet är psykiskt och fysiskt jobbigt att bära på så deffar man. Uppbyggnad kör man på tills man är nöjd eller tycker att det pålagda fettet är i vägen.

tossefar
2008-06-22, 20:28
Jag tycker att man ska ta deff EFTER bulk.

Sonyjava
2008-06-22, 20:31
Personligt tycke råder. Anser man att fettet är psykiskt och fysiskt jobbigt att bära på så deffar man. Uppbyggnad kör man på tills man är nöjd eller tycker att det pålagda fettet är i vägen.

Precis, personligt tycke råder och vad anser DU?

Lavorini
2008-06-22, 20:32
Aldrig mer än 20%, tycker jag.

Rahf
2008-06-22, 20:38
Precis, personligt tycke råder och vad anser DU?

Det är min högst personliga åsikt och jag kan säga att den varierar.

Jay-Z
2008-06-22, 20:50
Aldrig mer än 20%, tycker jag.

God damn. Som man på 20 % är man nog rätt rejält rultig, vilket inte är något fel i sig, men det tenderar nog att bli en rätt rejäl deff. Been there done that. :D

Lavorini
2008-06-22, 21:00
God damn. Som man på 20 % är man nog rätt rejält rultig, vilket inte är något fel i sig, men det tenderar nog att bli en rätt rejäl deff. Been there done that. :D

Yep, samma här :) I sanningens namn var jag nog ännu mer än 20, och därför tar deffen väldigt lång tid, mycket kraft och det tär på psyket. Aldrig mer grisbulk :em:

Jag tycker ändå inte att man är grisfet @ 20%. Låt säga att man väger 100kg@ 20% och går ner till 90@10%. Då har man ändå en rätt hygglig form och skapligt med muskler (beroende på längden).

10-16% är annars siffror jag stött på lite här och där av s.k. gurus. Då är hormoner och annat gynsamma, samt att man slipper gå runt och vara pluffsig halva tiden av året.

kalajset
2008-06-22, 21:45
10-16% är annars siffror jag stött på lite här och där av s.k. gurus. Då är hormoner och annat gynsamma, samt att man slipper gå runt och vara pluffsig halva tiden av året.

10%? - Är det andra än tävlande som egentligen deffar på dessa siffror ? :) - Eller siffror under 15% ÖHT. Säger inte att det är fel att göra så, tycker mest det var en intressant text som helt enkelt visar hur olika man kan se på deff/bulk. Själv anser jag att om man vill lägga på sig så mycket muskler som möjligt så snabbt som möjligt finns det ingen som helst idé med att deffa under 15% om man kan "stå ut med det", särskilt inte som nybörjare. Rent estetiskt/teoretiskt så vore väl en deffstart på just 15%, ner till 10%, upp igen till 15%, o sv osv det ultimata.

elArne
2008-06-22, 21:48
10-16 tycker jag också låter bra... i teorin iallafall.

Problemet är ju bara att mäta fettprocenten.
Gjorde just kalipermätningar och matade in på någon hemsida och beroende på vilken av formlerna jag valde varierade BF mellan 7 och 12%. Enligt en formel baserat på hals och midjemåttet blev det 14% och enligt min casall mini-bioimpedans-med-inbyggd-stegräknare har jag 17.9%....

Anders The Peak
2008-06-22, 22:06
Lagom fettnivå för en man som tränar byggning är ca 10-12% och helst bör man komma lägre ned för att se ut som en byggare.
Jag kommer ihåg Big Peter som reste till staterna med ca 9% kroppsfett för att träna i muskelmekka och trodde sig vara i bra form. Han blev tagen för att vara en Wrestler och det gillade han inte för han var ju byggare:hbang:
Jag tror inte att han hämtade sig efter den upplevelsen....
Han säljer bilar i dag...

Acquiescence
2008-06-23, 14:36
Jag kommer ihåg Big Peter som reste till staterna med ca 9% kroppsfett för att träna i muskelmekka och trodde sig vara i bra form. Han blev tagen för att vara en Wrestler och det gillade han inte för han var ju byggare:hbang:
Jag tror inte att han hämtade sig efter den upplevelsen....
Han säljer bilar i dag...

Bästa anekdoten någonsin! :thumbup:

Lavorini
2008-06-23, 17:34
10%? - Är det andra än tävlande som egentligen deffar på dessa siffror ? :) - Eller siffror under 15% ÖHT. Säger inte att det är fel att göra så, tycker mest det var en intressant text som helt enkelt visar hur olika man kan se på deff/bulk. Själv anser jag att om man vill lägga på sig så mycket muskler som möjligt så snabbt som möjligt finns det ingen som helst idé med att deffa under 15% om man kan "stå ut med det", särskilt inte som nybörjare. Rent estetiskt/teoretiskt så vore väl en deffstart på just 15%, ner till 10%, upp igen till 15%, o sv osv det ultimata.

Vad jag menade var alltså 10% som den nedre nivån och 16% som den övre - man pendlar där emellan alltså.

Ju lägre kroppsfett, desto bättre insulinkänslighet = mer näring till muskelcellerna.

Sniggel
2008-06-23, 17:46
Själv anser jag att om man vill lägga på sig så mycket muskler som möjligt så snabbt som möjligt finns det ingen som helst idé med att deffa under 15% om man kan "stå ut med det", särskilt inte som nybörjare. Rent estetiskt/teoretiskt så vore väl en deffstart på just 15%, ner till 10%, upp igen till 15%, o sv osv det ultimata.

Jag tycker ungefär likadant. Gå upp i vikt i lagom takt tills att varken rutorna, linea alba eller linjen mellan rutorna och obliques syns. Om man vill lägga på sig mycket muskelmassa som nybörjare alltså. Då bör man ha en himla massa kilon att lägga på sig om man besitter en typisk tonårsform och vikt och väldigt mycket styrka att vinna, har man dessutom bra förutsättningar kommer det säkert ta många år innan man når dit och då kommer man vara stor som ett hus och knäböja imponerande vikter. Jag misstänker att 20% är den övre gräns jag tänker på, för män.

King Grub
2008-06-23, 17:52
Tvåsiffrig fettprocent skulle jag inte vilja uppleva igen.

joriice
2008-06-23, 18:06
Tvåsiffrig fettprocent skulle jag inte vilja uppleva igen.

Jasså, blev det jobbigt att komma i byxorna då menar du? :D

Jag tycker man borde kunna se lite fibrer eller åtminstonde en del rutor, markeringar under bröst osv innan man ger sig på´t.

Anders The Peak
2008-06-24, 09:19
Bara för att visualisera fettprocenterna ni pratar om:
http://img291.imageshack.us/img291/7301/progresspicturescopyzy7.jpg
Ni förstår säkert nu varför många inte vill hamna på tvåsiffernivå.

Mourten
2008-06-24, 10:20
14% var också mkt onödigt högt tycker jag, kan du visa ex bild på även 10 och kanske 6% ?
Jag vet inte min bf% men mkt lägre än 14% iaf uppenbarligen.

Eddie Vedder
2008-06-24, 10:41
14% var också mkt onödigt högt tycker jag, kan du visa ex bild på även 10 och kanske 6% ?
Jag vet inte min bf% men mkt lägre än 14% iaf uppenbarligen.

http://ur-ban.com/wiki/index.php?title=Bodyfat_Percentage_Example_Photos

tigerofsweden
2008-06-24, 10:48
http://ur-ban.com/wiki/index.php?title=Bodyfat_Percentage_Example_Photos

Där ser man ju tydligt vad mängden muskelmassa gör. Hade jag varit lika grov som herrarna på 20 och 15% så hade jag inte haft några problem att ligga kring den fettprocenten en stor del av året. En liten kille som jag själv ser ju endast tjock ut på samma procent.

Mourten
2008-06-24, 11:02
Oo där fick man se, han som är sliced ser inte frisk ut någonstans.

pragmatist
2008-06-24, 11:53
Det är väldigt stor skillnad på hur olika invidiver ser ut vid olika kroppsfettsnivåer. Det hänger inte bara på hur mycket muskler man har, även fettets fördelning och hudens tjocklek verkar spela roll. Vissa personer ser väldigt atletiska ut vid 15% fett medan andra ser ut som Barbapappa.

För egen del har jag ett trivselfett kring 15%, dels för att jag inte gillar hur mitt fejs ser ut när jag är för smal och dels för att jag måste ner till typ 7% innan det börjar se bra ut i alla fall, och den nivån kan man ju inte hålla någon längre tid utan en övermänsklig insats.

stevebc
2008-06-24, 11:56
15% give take

edit: eller typ då man inte ser rutorna längre

Mourten
2008-06-24, 12:00
ja gissar att ja har 12-14 när man ser på den där sidan.

Mega_man1000
2008-06-24, 15:53
http://ur-ban.com/wiki/index.php?title=Bodyfat_Percentage_Example_Photos

hmmm har typ 13 eller 14 om man kollar utifrån denna sida*gah!*

Lavorini
2008-06-24, 17:24
Bara för att visualisera fettprocenterna ni pratar om:
[IMG]http://img291.imageshack.us/img291/7301/progresspicturescopyzy7.jpg[/IMG
Ni förstår säkert nu varför många inte vill hamna på tvåsiffernivå.

Det där känns något mer än 14%. Även om det är som pragmatist skriver individuella skillnader med distribuering av fettet, så är det för mycket späck runt magen för att bara vara 14%. Man kan ju fråga sig vilken mätmetod som använts.

Inte för att det spelar någon roll iofs :)

Popeye
2008-06-25, 18:42
Så frågan är vad? När är det läge att deffa? När du har fått lite muskler...
Hälften av folket på kolozzeum borde skita helt i defftankarna och bara bygga några år.
Hellre 20%BF och grov än 13% och piprensare.
*Flamesuit on"

Lavorini
2008-06-25, 18:58
Så frågan är vad? När är det läge att deffa? När du har fått lite muskler...
Hälften av folket på kolozzeum borde skita helt i defftankarna och bara bygga några år.
Hellre 20%BF och grov än 13% och piprensare.
*Flamesuit on"

Antagligen så tränar mer än dessa "hälften av folket" på brädan för att få en estetiskt tilltalande kropp. Då är det inte så lajbans att gå runt som Michelingubben 9 månader om året.

Sen som sagt så är det gynnsammare med lägre kroppsfett än högre om man vill bygga muskler...

Three pigs
2008-06-25, 20:56
Sen som sagt så är det gynnsammare med lägre kroppsfett än högre om man vill bygga muskler...

Varför?

Floddan
2008-06-25, 21:07
Bara för att visualisera fettprocenterna ni pratar om:
http://img291.imageshack.us/img291/7301/progresspicturescopyzy7.jpg
Ni förstår säkert nu varför många inte vill hamna på tvåsiffernivå.

Tycker iofs kroppen är ungefär lika ful på båda bilderna. Den tyngre var väl lite snyggare.

Fast man bantar väl för sin egen skull..

Jag tycker man skall banta när man känner sig för tjock, om man vill.

Eddie Vedder
2008-06-25, 21:22
Varför?

Ju fetare man är desto sämre förutsättningar för en bra ratio mellan fett/muskler vid ett givet kaloriöverskott. Genereltt sett alltså.

Större andel av överskottet blir alltså fett ju fetare du blir. Givetvis fortsätter muskeltillväxten också men förhållandet kroppsvävnaderna emellan blir som sagt en större och större procentuell andel fett.

Lavorini
2008-06-25, 21:31
Varför?

Sämre insulinkänslighet som kort sagt innebär att kroppen petar in näring på fel ställen; i fettcellerna istället för muskelcellerna. Ju fetare du blir desto värre blir detta (som Eddie skriver).
Vidare så konverteras testosteron till östrogen, vilket försätter hormonbalansen lite ur spel. Hur mycket det påverkar törs jag dock inte svara på, men någon annan får gärna fylla i :)

Rahf
2008-06-25, 21:34
Men var det inte såhär nu: Har man en gång varit lite plufsigare så spelar det ingen roll om man bantar ner sig innan uppbyggnad, förutsättningarna kommer inte vara gynnsammare i det fallet ändå.

Three pigs
2008-06-25, 21:49
Aha, tack så mycket :D

Popeye
2008-06-26, 08:45
Och glöm inte bort att högre kroppsvikt gör att du kan lyfta tyngre.

Chrillee
2008-06-27, 16:11
Jag känner mig lite småtjock, men folk säger att jag inte är det. Har dock lite för mycket runt lår/rumpa och mage i mitt tycke. Lagt på mig runt magen nu vid bulk. Så bästa vore ju svart på vitt att se vad man har för BF%.

Men jag tänkte, vart kan man gå för en riktig fettprocent mättning? Finns det på sjukhus eller?

Sniggel
2008-06-27, 17:45
Kalipermätning, vissa gym kan ha det. Eller så köper du en kalipermätare själv och kollar upp hur man gör på internet. Det är nog det mest tillförlitliga sättet. Det rekommenderas dock att någon erfaren tar måtten på dig och inte att man gör det själv, men att göra det själv ger nog en bra fingervisning ändå.

Eddie Vedder
2008-06-27, 17:47
Så bästa vore ju svart på vitt att se vad man har för BF%.

Varför vore det bäst?

Vilkas uppfattning skulle ändras menar du? Hur DU upplever att du ser ut eller hur ANDRA upplever att du ser ut när du har en procenstats nedskriven på ett papper? Min gissning är att den uppfattningen varken ändras hos dig eller hos den som tittar på dig.

machine gun
2008-06-27, 18:16
Kalipermätning, vissa gym kan ha det. Eller så köper du en kalipermätare själv och kollar upp hur man gör på internet. Det är nog det mest tillförlitliga sättet. Det rekommenderas dock att någon erfaren tar måtten på dig och inte att man gör det själv, men att göra det själv ger nog en bra fingervisning ändå.

När vi övade på kalipermätning i skolan blev resultaten sjukt olika beroende på vem som mätte, så att mäta på sig själv ger nog ett ungefär lika tillförlitligt resultat som att mäta med impedansmätare.