handdator

Visa fullständig version : Vad är vad på elgitarr?


Calamity
2008-06-22, 19:25
Köpte en begagnad Cort Zenox Z-44 elgitarr och fick inte med manualen, lyckas inte heller hitta en manual på nätet. Efterom jag inte kan något om elgitarrer så undrar jag om någon kan förklara vilka rattar som gör vad på den. Tack på förhand! :)

Jag har suttit och plinkat och har kommit fram till att de två övre skruvarna är volym, men varför är det två skruvar till volym?

Den undre ratten kan man dra ut och klicka in. Det ska byta från humbuckerna till single coil, fast jag vet inte vilket läge som är vilket.

Slutligen spaken switchar mellan pickuperna, det finns tre lägen och återigen så vet jag inte vilket läge som är vilket.

Electronics: 2 vol - 1 tone (push/pull) 3 way toggle står det på tillverkarens hemsida.
http://www.redox.com.ua/guitarpics/cort/z44_bss_04.jpg

FreCKo
2008-06-22, 20:01
när kontrollen är nertryckt är det humbucker, uppdraget = singlecoil
När mickswitchen (antagligen) är tryckt neråt eller "mot" stallmicken är den aktiverad, är den uppåt/mot halsmicken är halsmicken aktiverad.

Torwald
2008-06-22, 20:11
...och om det är en trevägs är båda mickarna aktiverade i mellanläget.

Anledningen till att det finns två volymkontroller är att man har en per mikrofon. Man vill ju åt olika sounds med mickarna.

stevebc
2008-06-22, 20:17
Är mina gitarrer eller öron felbyggda om jag inte hör ett skits skillnad av att snurra på rattarna som inte är volymratten? Jag har fyra rattar på min Hagström och bara en gör att jag hör skillnad (master volume eller nåt).

Vastrix
2008-06-22, 20:42
Är mina gitarrer eller öron felbyggda om jag inte hör ett skits skillnad av att snurra på rattarna som inte är volymratten? Jag har fyra rattar på min Hagström och bara en gör att jag hör skillnad (master volume eller nåt).


Har du lyssnat på någon annan gitarr? Är den ny/beggagnad?
På min gitarr (Gibson SG) hörs en väldigt stor skillnad i ljudet. Tror att man måste vara _extremt_ tondöv för att inte höra någon skillnad på den. Har aldrig varit med om att det inte ger någon skillnad då man skruvar och micken är inkopplad, dock har jag, tyvärr, än så länge aldrig spelat på en Hagström. Men det verkar onekligen konstigt att de sitter där för prydnads skull. Har du inte fem tummar mitt i näven och din gitarr så tillåter så kan du skruva upp den och kolla hur det är kopplat.