handdator

Visa fullständig version : Äter jag för mycket protein?


Fredspipan
2008-06-22, 16:51
Har nyligen börjat räkna ut hur mycket näring jag får i mig vid måltider samt börjat nyttja proteintillskott.

Idag åt jag en frukost som hamna på 810kcal och 47g protein.
Utöver det intog jag även ytterligare 37,5g protein via proteintillskott.

Sammanlagt ca 84g protein alltså, och det till bara frukosten!! :confused:

Jag har läst lite olika rekommendationer angående hur mycket protein man bör inta dagligen, enligt en bok min mamma har som är riktad till veganer låg det rekommenderade dagliga intaget för blandkostare på 0.8g/kg kroppsvikt. Källan
var storbrittaniens hälsodepartement.
Enligt er på kolozzeum verkar 2g protein per kilo av kroppsvikten vara "standard".

Jag väger ca 65kg och är på väg uppåt. Enligt den första rekommendationen skulle jag behöva 52g protein. Vilket jag redan kraftigt överstiger på bara frukosten.
Enligt den andra rekommendationen behöver jag 130g protein/dag, vilket jag också lär överstiga ganska kraftigt efter frukost, lunch, middag och kvällsmat(som är mer eller mindre densamma som frukosten utan proteintillskott).

Har ännu inte räknat ut mitt näringsintag över en hel dag ännu eftersom att jag bara tillagar frukosten själv och därmed har svårt att räkna på de andra måltiderna men jag börjar oroa mig nu när jag vet hur mycket jag får i mig vid ett enda tillfälle. Äter inte mindre än 1000kcal/måltid.

Bör jag skippa proteintillskottet då jag får i mig mer än tillräckligt via vanlig kost lr och kanske använde det endast när jag ätit lite sämre vissa dagar?
Eller är det inget att oroa sig för om man råkar hamna uppåt 3g protein/kg kroppsvikt per dag?

AmericanDragon
2008-06-22, 16:59
Varför ens dricka proteintillskott om du får i dig nog med protein genom kosten?

Sverker
2008-06-22, 17:01
Tillskottet verkar onödigt.

Satsa du på 2 g / kg kroppsvikt. Går du högre så blir det bara onödigt dyrt. Finns några tecken på att för mycket protein minskar de anabola hormonerna i kroppen. Med 2 g / kg kommer det alltid att finnas aminosyror tillgängligt för muskeluppbyggnad.


0.8 g / kg är en allmän rekomendation för normal Svensson. Det är också i överkant. Du kan säkert klara dig rätt bra på 0.6 / kg ifall du äter fullvärdigt protein och är normalaktiv.

Fredspipan
2008-06-22, 17:17
Varför ens dricka proteintillskott om du får i dig nog med protein genom kosten?Varför dricka proteintillskott när man kan få i sig nog med protein genom kosten?

rAjj
2008-06-22, 18:12
när jag va i USA så fick jag rekommendrat 1.5-2g protein / kroppsvikt i lbs.. det innebär nästan dubbelt så mycket som ni rekommenderar här..

Funkat bra som fan för mig :)

Torwald
2008-06-22, 18:16
när jag va i USA så fick jag rekommendrat 1.5-2g protein / kroppsvikt i lbs.. det innebär nästan dubbelt så mycket som ni rekommenderar här..

Funkat bra som fan för mig :)

Och du har förstått testat med halva dosen under samma förhållanden för att kunna konstatera att det fungerar bättre än att ligga på knappt 2g/kg kroppsvikt?

Rahf
2008-06-22, 18:37
Och du har förstått testat med halva dosen under samma förhållanden för att kunna konstatera att det fungerar bättre än att ligga på knappt 2g/kg kroppsvikt?

Frågan är snarare om de som gav råden hade tillgång till olagliga preparat också, då blir förutsättningarna helt annorlunda. Men det ska inte spånas vidare på i denna tråd, jag skrev det bara för att det tål att tänkas på.

rAjj
2008-06-22, 18:59
Och du har förstått testat med halva dosen under samma förhållanden för att kunna konstatera att det fungerar bättre än att ligga på knappt 2g/kg kroppsvikt?

Det går inte att jämnföra.. kommer aldrig tillbaka till samma förhållanden igen. Annars hade det varit kul och se!

Torwald
2008-06-22, 20:14
Frågan är snarare om de som gav råden hade tillgång till olagliga preparat också, då blir förutsättningarna helt annorlunda. Men det ska inte spånas vidare på i denna tråd, jag skrev det bara för att det tål att tänkas på.
Jo såklart, fast det är väl en annan diskussion.

Det går inte att jämnföra.. kommer aldrig tillbaka till samma förhållanden igen. Annars hade det varit kul och se!

Vilken tur att det finns andra som HAR haft den möjligheten då, och visat att det är mest poänglöst och dyrt att äta mycket mer protein än 2g per kg kroppsvikt ;)

rAjj
2008-06-22, 20:50
Jo såklart, fast det är väl en annan diskussion.



Vilken tur att det finns andra som HAR haft den möjligheten då, och visat att det är mest poänglöst och dyrt att äta mycket mer protein än 2g per kg kroppsvikt ;)

Vi snackar per dygn?

King Grub
2008-06-22, 21:02
Ja.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738&highlight=proteinbehov

Lavorini
2008-06-22, 21:02
Mer än 2g på ett kaloriöverskott är att elda för kråkorna. Under diet gäller andra regler...

messier11
2008-06-23, 13:13
jag tycker att det verkar otroligt att någon ska ha problem att nå upp till 2/g per kg med vanlig mat dvs: pasta,ris och potatis med kyckling,kassler eller köttfärssås.

jag väger mellan ca 70-78kg och har då inga svårigheter att komma upp i över 140g protein, snarare tvärtom oftast kommer man ju upp i närmare 3/g kg och det enda proteintilskott jag använder är esapro.

jag upplever att när jag ska "deffa" blir det nästan så att jag får äta mindre av köttet för att få plats med rimliga mänder fett och kolhydrater.

(brukar använda hälsovakten ibland för att hålla koll på vad en normal dag ger)

rAjj
2008-06-23, 18:33
Ja, de e riktigt märkligt alltså. Det va en enorm.. RIKTIGT ENORM snubbe (muskelmassa) som jobbade på gymmet jag träna på i New York. Trotts att man har svar på alla frågor så ville man ändå ställa de till honom.. Han sa bl.a att man skulle sänka 1.5-2g / lbs man väger / dygn. Då e han alltså, enligt er, reeent ute o (cyklar) tränar lol.

Eddie Vedder
2008-06-23, 18:50
Ja, de e riktigt märkligt alltså. Det va en enorm.. RIKTIGT ENORM snubbe (muskelmassa) som jobbade på gymmet jag träna på i New York. Trotts att man har svar på alla frågor så ville man ändå ställa de till honom.. Han sa bl.a att man skulle sänka 1.5-2g / lbs man väger / dygn. Då e han alltså, enligt er, reeent ute o (cyklar) tränar lol.

Ingen har ifrågasatt att killen kan ha gjort resultat. Men att resultaten till någon avgörande del ligger i det jättehöga proteinintaget samt att resultaten hade blivit annorlunda eller ej med ett lägre intag kan varken du eller vi svara på.

Och att man är stor och stark är ju definitivt ingen garanti för att vara teoretiskt kunnig. Man kan ha mycket empiriska erfarenheter och kanonresultat att visa upp. För det förtjänar man mycket cred och det är beundransvärt. Men det innebär inte att man "har rätt" i sina teorier. Bara att dessa teorier, applicerade på ens, träning har gett resultat som individen upplever positiva.

rAjj
2008-06-23, 19:23
Ingen har ifrågasatt att killen kan ha gjort resultat. Men att resultaten till någon avgörande del ligger i det jättehöga proteinintaget samt att resultaten hade blivit annorlunda eller ej med ett lägre intag kan varken du eller vi svara på.

Och att man är stor och stark är ju definitivt ingen garanti för att vara teoretiskt kunnig. Man kan ha mycket empiriska erfarenheter och kanonresultat att visa upp. För det förtjänar man mycket cred och det är beundransvärt. Men det innebär inte att man "har rätt" i sina teorier. Bara att dessa teorier, applicerade på ens, träning har gett resultat som individen upplever positiva.


Allt han sa blev lag i mina öron iaf..

King Grub
2008-06-23, 19:25
Då är det ju bara du som är lättpåverkad och drar slutsatser som kan vara allt annat än relaterade till fakta.

rAjj
2008-06-23, 19:33
Det största catchen va nog alla mål jag satte i mig under dagarna.. Sov optimalt, träna optimalt och åt optimalt.. det kan ju inte slå fel.

Sverker
2008-06-23, 19:36
Du har hittat din genetiska tvilling. Gratulerar. Då slipper du uppfinna hjulet själv. Han har gjort allt för dig redan.




När vi tittar på större grupper så är allt mer än 2 g / kg kroppsvikt onödigt, kostsamt och miljövidrigt.

rAjj
2008-06-23, 19:38
Ok.. då har jag inte här o göra menar du?

Morty
2008-06-23, 19:38
Du har hittat din genetiska tvilling. Gratulerar. Då slipper du uppfinna hjulet själv. Han har gjort allt för dig redan.




När vi tittar på större grupper så är allt mer än 2 g / kg kroppsvikt onödigt, kostsamt och miljövidrigt.


+1230895634534

Överät förfan inte kött, ingen vinner på det!

King Grub
2008-06-23, 19:42
Ok.. då har jag inte här o göra menar du?

Det har ingen sagt; du är mer än välkommen som medlem och att delta i diskussioner. Men det finns inga belägg för påståendena om värdet av ett så högt proteinintag som du lägger fram här i tråden. Inga belägg alls. Oavsett hur stora snubbar i New York som sagt "funkar för mig".

Sverker
2008-06-23, 19:45
Ok.. då har jag inte här o göra menar du?

Visst, bolla dina tankar och idéer.

Fredspipan
2008-06-23, 20:15
Äter för det mesta vegetariskt om det är av intresse.

Eddie Vedder
2008-06-23, 20:23
Äter för det mesta vegetariskt om det är av intresse.

Helvegetariskt?

D.v.s. äter du mestadels vegansk mat eller ingår mjölkprodukter regelbundet? Ingår även ägg? Det är en oerhört stor skillnad på en helvegetarisk kost och en lakto-ovo vegetarisk. Den senare innebär noll problem för proteinintaget, att käka veganskt kräver mer kunskap och mer "krånglande" för att få ihop en bra proteinkvalité i kosten.

Fredspipan
2008-06-23, 20:29
Helvegetariskt?

D.v.s. äter du mestadels vegansk mat eller ingår mjölkprodukter regelbundet? Ingår även ägg? Det är en oerhört stor skillnad på en helvegetarisk kost och en lakto-ovo vegetarisk. Den senare innebär noll problem för proteinintaget, att käka veganskt kräver mer kunskap och mer "krånglande" för att få ihop en bra proteinkvalité i kosten.Äter mjölkprodukter och fisk regelbundet. Bönor och linser är dock det jag främst baserar min kost efter.

Slartibartfast
2008-06-23, 20:52
På Ironaddicts forum sägs det att en av de största faktorerna som hindrar folk från att bygga muskler är att de äter för lite protein. Ironaddict säger att när han sätter sina klienter på 400 g protein/dag, så ökar dom alla dramatiskt. Jag sätter inget större värde på kostråden på den brädan, men killen har iaf personligen tränat över tusen pers, så han borde ju ha någonslags hum om hur det ligger till.

Eddie Vedder
2008-06-23, 20:55
Äter mjölkprodukter och fisk regelbundet. Bönor och linser är dock det jag främst baserar min kost efter.

Jaha okej. Lite som jag ungefär med andra ord. Mestadels en lakto-ovo vegetarisk kost men är inte vegetarian för det.

Jag äter oftast laktovegetariskt, dessutom något ägg varje dag samt 5-6 fiskmåltider. En sån kost är superenkelt att tillgodose proteinbehovet med, äter man inte på tok för lite mat rent generellt skulle jag säga att det är en bedrift att INTE uppnå 1.5-2g protein/kg kroppsvikt varje dag. Och det helt utan tillskott dessutom.

Och ditt proteinintag är ju som sagt väldigt väldigt högt redan.;)

Lavorini
2008-06-23, 21:00
På Ironaddicts forum sägs det att en av de största faktorerna som hindrar folk från att bygga muskler är att de äter för lite protein. Ironaddict säger att när han sätter sina klienter på 400 g protein/dag, så ökar dom alla dramatiskt. Jag sätter inget större värde på kostråden på den brädan, men killen har iaf personligen tränat över tusen pers, så han borde ju ha någonslags hum om hur det ligger till.

Jag kan tänka mig att det delvis har att göra med att folk börjar äta mer cleant. Istället för att käka en massa rafinerat skit, så börjar de istället äta mycket kyckling, kött, fisk etc i mängder - nyttigt och bra käk helt enkelt.

rAjj
2008-06-23, 22:36
På Ironaddicts forum sägs det att en av de största faktorerna som hindrar folk från att bygga muskler är att de äter för lite protein. Ironaddict säger att när han sätter sina klienter på 400 g protein/dag, så ökar dom alla dramatiskt. Jag sätter inget större värde på kostråden på den brädan, men killen har iaf personligen tränat över tusen pers, så han borde ju ha någonslags hum om hur det ligger till.

Skönt att läsa.. tror starkt på de!

JFO
2008-06-23, 22:38
Proteinbehovet kommer ofta på talan. Studier som tyder på att högtintag behövs kan vara baserade på korta undersökningar i ett tidigt träningsstadie. Efter ett tag ändras kvävebalansen då det verkar finnas ett "steady-state" förhållande efter att träningen utförst ett tag. (I. Gontzea mfl). Om belastningen ökas kan det uppkomma nytt behov av ett högre intag ett tag igen. Studier som analyserar kvävebalansen verkar också vara väldigt svåra att genomföra.

Därför är denna texten ganska bra.

Since there is limited evidence for harmful effects of a high protein intake and there is a metabolic rationale for the efficacy of an increase in protein, if muscle hypertrophy is the goal, a higher protein intake within the context of an athlete's overall dietary requirements may be beneficial. However, there are few convincing outcome data to indicate that the ingestion of a high amount of protein (2-3 g x kg(-1) BW x day(-1), where BW = body weight) is necessary. Current literature suggests that it may be too simplistic to rely on recommendations of a particular amount of protein per day. Acute studies suggest that for any given amount of protein, the metabolic response is dependent on other factors, including the timing of ingestion in relation to exercise and/or other nutrients, the composition of ingested amino acids and the type of protein.

Men det verkar inte vara någon direkt fara att äta 2-2,5g/kgkv.

The three different measures of defining protein intake, which should be viewed together are: absolute intake (g/d), intake related to body weight (g x kg(-1) x d(-1)) and intake as a fraction of total energy (percent energy). A suggested maximum protein intake based on bodily needs, weight control evidence, and avoiding protein toxicity would be approximately of 25% of energy requirements at approximately 2 to 2.5 g x kg(-1) x d(-1), corresponding to 176 g protein per day for an 80 kg individual on a 12,000kJ/d diet. This is well below the theoretical maximum safe intake range for an 80 kg person (285 to 365 g/d).