handdator

Visa fullständig version : Biceps och anatomi


Xerxex
2008-06-22, 14:24
Är det här kanske inte direkt en ren biceps fråga men det får stå som exempel.

Är det någon skillnad på vilka muskelfibrer som belastas om man kör korta resp långa bicespssenan. Kan man styra muskeln utseende genom att träna mot olika senor för att komma åt olika fibrer.

För just PEcs sägs det ial att det gör skillnad om man tränar övre, nedersta eller mellersta delen. Ofast är det väl mer så att de flesta övningar tar på alla så att det inte är någon som har sjukt assymetriska bröst.

Deceiver85
2008-06-22, 16:16
För just PEcs sägs det ial att det gör skillnad om man tränar övre, nedersta eller mellersta delen. Ofast är det väl mer så att de flesta övningar tar på alla så att det inte är någon som har sjukt assymetriska bröst.

Det snackas väldigt mycket skit när det gäller pectoralis major. Titta på följande bild och filosofera ifall det går att träna övre, nedersta eller mellersta delen av en muskel som ser ut som på bilden:

http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisSternal.gif

obesogen
2008-06-22, 16:59
Det snackas väldigt mycket skit när det gäller pectoralis major. Titta på följande bild och filosofera ifall det går att träna övre, nedersta eller mellersta delen av en muskel som ser ut som på bilden:


Filosofera? Varför ska man göra det när det redan finns massor med studier som undersökt om det går att aktivera olika delar av bröstmuskeln beroende på övning. För övrigt är endast det sternocostala huvudet färglagt på bänken du länkade till.

Ontopic; Ja det går att aktivera korta eller långa huvudet på biceps beroende på graden av axelflexion, frågan är om det har något praktisk betydelse.

Deceiver85
2008-06-22, 17:19
Filosofera? Varför ska man göra det när det redan finns massor med studier som undersökt om det går att aktivera olika delar av bröstmuskeln beroende på övning. För övrigt är endast det sternocostala huvudet färglagt på bänken du länkade till.

Givetvis, men det vet både du och jag att pectoralis major bara har två huvud (sternal & clavicular)...clavicular är övre bröst, men nedre bröst? Vart hittar du det?

regus
2008-06-22, 17:26
Det snackas väldigt mycket skit när det gäller pectoralis major. Titta på följande bild och filosofera ifall det går att träna övre, nedersta eller mellersta delen av en muskel som ser ut som på bilden:

http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisSternal.gif

Nog för att jag något sådär delar samma uppfattning i frågan. Men att argumentera med en svartvit ritad bild vad som går att träna genom att kolla på just den svartvita ritade bilden känns väl lite sådär smart.

Muskelfiberna löper ju diagonalt över bröstet. I någon värld borde det inte vara helt omöjligt att aktivera övre bröstet mer än undre och vice versa.

obesogen
2008-06-22, 17:52
Givetvis, men det vet både du och jag att pectoralis major bara har två huvud (sternal & clavicular)...clavicular är övre bröst, men nedre bröst? Vart hittar du det?

Jag hittar det i vilken större anatomibok som helst.
Här tex: Atlas of Human Anatomy (http://ec1.images-amazon.com/images/I/5111Q9T764L.jpg), som är en av de bättre anatomiböcker jag äger.

Tre ursprung:
Clavicularis (claviculas sternala halva)
Sternocostalis (manubrium och corpus sterni, revbensbrosket mellan 1-6te revbenet)
Abdominalis (anteriora rectusskidan)

Lavorini
2008-06-22, 18:45
Filosofera? Varför ska man göra det när det redan finns massor med studier som undersökt om det går att aktivera olika delar av bröstmuskeln beroende på övning. För övrigt är endast det sternocostala huvudet färglagt på bänken du länkade till.


Hur mycket skiljer det i praktiken? Svårt att svara på kanske...?

Arne Persson
2008-06-22, 19:42
Filosofera? Varför ska man göra det när det redan finns massor med studier som undersökt om det går att aktivera olika delar av bröstmuskeln beroende på övning. För övrigt är endast det sternocostala huvudet färglagt på bänken du länkade till.

Ontopic; Ja det går att aktivera korta eller långa huvudet på biceps beroende på graden av axelflexion, frågan är om det har något praktisk betydelse.

Du glömde den abdominala delen (Pars abdominalis)....;) :D

jwzrd
2008-06-22, 19:50
En mer relevant frågeställning tycker jag är om man ska rikta in sig på att inte träna hela bröstet så mycket som alla gör i sitt pekande på rattarnas yttersta områden. För så blir det ju. All träning som begränsas till en liten del av ratten är energi som inte läggs på att hela ratten ska växa. Till hela ratten hör redan den lilla ytterdelen. Man tjänar mer på att lära sig kontrahera hela bröstet hårt och effektivt i övningar med "långt" ROM än att trixa med science fiction-trasan för att öka ett 2x2 cm stort område strax under nyckelbenen.

Sheogorath
2008-06-22, 19:59
Det snackas väldigt mycket skit när det gäller pectoralis major. Titta på följande bild och filosofera ifall det går att träna övre, nedersta eller mellersta delen av en muskel som ser ut som på bilden:

Pars clavicularis:

http://www.exrx.net/Graphics/PectoralisClavicle.gif

Arne Persson
2008-06-22, 20:06
Hyfsad pars clavicularis M. pectoralis major.
http://digilander.libero.it/mrolympia2/fc30.jpg

obesogen
2008-06-22, 22:54
En mer relevant frågeställning tycker jag är om man ska rikta in sig på att inte träna hela bröstet så mycket som alla gör i sitt pekande på rattarnas yttersta områden. För så blir det ju. All träning som begränsas till en liten del av ratten är energi som inte läggs på att hela ratten ska växa. Till hela ratten hör redan den lilla ytterdelen. Man tjänar mer på att lära sig kontrahera hela bröstet hårt och effektivt i övningar med "långt" ROM än att trixa med science fiction-trasan för att öka ett 2x2 cm stort område strax under nyckelbenen.

Då kanske du skulle starta en sån tråd? :D

Forsatt offtopic: Ja det är ingen dum idé. De studier som gjorts visar att det är en mindre skillnad mellan incline och vanlig bänk avseende aktiveringen av delen av bröstmuskeln som fäster mot nyckelbenet, dock inte statistiskt signifikant. Den nedre delen kan vi egentligen glömma i aktiveringssammanhang, då den visat sig aktiveras mindre vid decline bänk än vid vanlig. Personligen fattar jag inte varför man någonsin skulle vilja köra decline bänk. Ännu mer offtopic kan jag nämna att jag träffat fler än en patient på strokeakuten som tränat decline bänk.

Lehman, G.J. The influence of grip width and forearm pronation/supination on upper-body myoelectric activity during the bench press. J. Strength Cond. Res. 19(3):587–591. 2005.

Chang, Y.W., F.C. Su, H.W. Wu, and K.N. An. Optimum length of muscle contraction. Clin. Biomech. (Bristol, Avon). 14:537–542. 1999

Barnett, C., V. Kippers, and P. Turner. Effects of variation on the bench press exercise on the EMG activity of five shoulder muscles. J. Strength Cond. Res. 9:222–227. 1999

Elliot, B.C., Wilson, G.J., and Kerr, G.. A biomechanical analysis of the sticking region in the bench press. Medicine, Science, Sports and Exercise. 21(4): 450-462. 1989

Jimmymardberg
2008-06-23, 00:09
Den där muskeln Sheogorath visar, vad har den för rörelsebana och hur kopplar man in den bäst? En tanke om att den kopplas in bra vid snedbänk slog mig, kan det stämma bra ni som kan anatomi och det? :)

Sheogorath
2008-06-23, 05:58
Den där muskeln Sheogorath visar, vad har den för rörelsebana och hur kopplar man in den bäst? En tanke om att den kopplas in bra vid snedbänk slog mig, kan det stämma bra ni som kan anatomi och det? :)

Ja.

Jimmymardberg
2008-06-23, 15:21
Ja.

gött *flex*