handdator

Visa fullständig version : BIl som går sönder under provkörning - vem betalar?


mangs
2008-06-22, 14:16
Provkörde idag en A3 2.0FSI 2006-års modell (3000mil), allt gick bra tills att bilen efter en stund började gå dåligt ioch att lampan för avgaskontroll började lysa, Bilen ble orolig på tomgång och sedan kändes den inget vidare att köra.

Det hela hände när jag låg i 5ans växel och bromsade ner från 95 till typ 45 coch senare började krypa uppåt från låga varv. Ingen buskörning alls utan jag hade gjort en accelaration upp till 4000rpm på treans växel innan.

Ägarna till bilen hade givetvis aldrig haft detta problemet och bilen skall nu lämna in till Audi-verkstad. jag känner mig givetvis dum eftersom det var jag som körde,är jag betalningsskyldig? Gäller väl iofs och avvakta och se vilket fel det är på kärran men eftersom jag körde "normalt" i ca 5 km så kan ju knappast min körning vara boven?

Carolinew
2008-06-22, 14:20
Var ägarna med när du provkörde?

Har du bara kört som vanligt kan du väl knappast bli skyldig något.

Jag undrar om du ens hade blivit skyldig något om du kört och krockat av misstag heller... det ligger väl på ägarnas ansvar vem som kör bilen?

Liten Men Fet
2008-06-22, 14:25
Var ägarna med när du provkörde?

Har du bara kört som vanligt kan du väl knappast bli skyldig något.

Jag undrar om du ens hade blivit skyldig något om du kört och krockat av misstag heller... det ligger väl på ägarnas ansvar vem som kör bilen?

Nej det har jag mycket svårt att tro. Då skulle ju ägaren kunna få böter om någon körde för fort med deras bil och så är det inte.

Om man smäller någon annans bil när man provkör så får man nog vara beredd att pynta. Om bilen går sönder under "normal" provkörning så kan man inte gärna hävda att det är förarens fel, problemet är att det gäller att övertyga ägaren att ingen buskörning förekommit.
Så att ha med ägaren i bilen är nog en mycket bra ide.

mangs
2008-06-22, 14:32
Tack för svaren,

Jag var själv i bilen, vi åkte till dem, hela familjen och frugan och dottern satt och pratade med ägaren under tiuden jag körde.

Jag körde bilen normalt men det känns ju ändå dumt. Klart att de misstänker att jag kört busigt men att acca en gång till 4000rpm är ju inte så farligt och ionte heller att krypköra på hög växel. Jag vet ju hur jag hade känt om någon skulle provköra min bil och den sedan gick sönder med ett fel som jag aldrig sett.

petah
2008-06-22, 17:30
Förstår om ägaren blir sur, det skulle jag blivit, men du ska inte betala ett öre.

Johan_P
2008-06-22, 17:56
Det var ju bra det hände under testkörningen och inte efter att du köpt den, iaf :D

Piranha
2008-06-22, 17:57
Tja, eftersom felen registreras i boxen i datorn kan ni iaf reda ut om felet fanns där innan du provkörde den om den tas till en verkstad.

Det kan ju faktiskt vart så att säljaren var medveten om det och försöker ändå.
You never know.

Oavsett så kan knappast din bilkörning på kort tid orsakat felet på bilen.

Upptaget
2008-06-22, 18:41
Du ska inte betala en enda krona!!

Pepparkakssmurfen
2008-06-22, 22:06
Man ska aldrig provköra bil ensam,utan alltid ta med säljaren,då slipper man sånt här.
Då kan man även konfrontera säljaren om ev. missljud och andra fel som gynnar prutandet.

mangs
2008-06-23, 10:35
Jo, med facit i hand skulle jag tagit med mig ägaren men det är rätt skönt att kunna ratta kärran själv, kolla igenom de saker man vill kolla utan att denne sitter bredvid och försöker tjattra och störa. Tex vet de ju om bilen låter på ett visst sätt i en viss situation och kan då mörka detat genom att slå på stereon just där och säga, juste ljud va?

Jag brukar alltid provköra själv men efter detta skall jag fundera på att ta med mig ägaren.

SOm redan är nämnt i tråden att oavsett hur jag kört så skall bilen inte ge upp efter mindre än 5 minuter med tanke på skicket på bilen och nu körde jag ju "normal" provkörning, på samma sätt som jag provat massor av andra bilar och även min egen vid ett flertal tillfällen utan att något liknande hänt.

Vi får se hur detta slutar och då är ju frågan hur man skall gå vidare, ville verkligen ha bilen innan detta hände men nu vet man ju inte vad för konstiga fel som kan komma smygande på denna?

Bör jag M-testa den? Den är ju som sagt bara 2 år gammal och kändes som ny fram till detta hände.

Bullen!
2008-06-23, 15:08
jobbig situation. va glad att det är inom garantitiden. det är alltid tryggt att ha med säljaren så inte han/hon tror att man kört som en idiot.

MEN om du inte vill betala så är det ju bara att säga "jag har inte provkört någon bil" om han skulle driva det vidare. sånt läggs alltid ner. du ska inte ens ha sett säljaren någon gång i hela ditt liv. fult. men effektivt.

Backe
2008-06-23, 18:36
du kan nog vara ganska lugn om du har kört bilen normalt och inte varit ute och kört rally eller så.. för att bli skadeståndsskyldig måste du ha varit vårdslös. jag har svårt att se att du ska ha någon mer långtgående skyldighet om ni inte har kommit överens om annat innan du fick låna bilen.

mangs
2008-06-23, 20:17
Nej, jag är inte orolig att jag blir betalningsskyldig, jag bara känner mina förpliktelser som världsmedborgare. Har snackat med dem idag och tydligen hade 2 stycken tändspolar smällt. :)

Intressant att något sådant händer på en så pass ny bil. Vet inte om jag längre är intresserad. Ville ju ha en nyare bil eftersom den skulle vara strulfri...

Bullen!
2008-06-23, 20:59
Vet inte om jag längre är intresserad. Ville ju ha en nyare bil eftersom den skulle vara strulfri...

det är en vanlig missuppfattning. har både helt nya bilar och bilar från 60 talet. ska du ha en bil som bara fungerar och kostar lite så är det en välvårdad volvo 940 eller nåt sånt. de rullar genom SBP smärtfritt och kräver inte några större underhållskostnader.

ny bil är bara ett lyx, inget som garanterat strular mindre. men det fina är att det inte kostar något då man har garanti. men man står ju utan bil lite då och då.

Pejij
2008-06-23, 21:30
det är en vanlig missuppfattning. har både helt nya bilar och bilar från 60 talet. ska du ha en bil som bara fungerar och kostar lite så är det en välvårdad volvo 940 eller nåt sånt. de rullar genom SBP smärtfritt och kräver inte några större underhållskostnader.

ny bil är bara ett lyx, inget som garanterat strular mindre. men det fina är att det inte kostar något då man har garanti. men man står ju utan bil lite då och då.
+1

Kaboffastar
2008-06-23, 22:35
eeeh.. HALLÅ!

Du har ju för bövelen åkt iväg för att provköra pröva bilen aka.

bara att säga "den går som skit, hejdå" och ska man provköra en så ny och dyr bil så är väl "buskörning" mer än befogat, iaf rakt fram på en bra väg. varva ur, pressa skiten helt enkelt. hur ska man annars hitta felen?

bertbert
2008-06-24, 05:08
det är en vanlig missuppfattning. har både helt nya bilar och bilar från 60 talet. ska du ha en bil som bara fungerar och kostar lite så är det en välvårdad volvo 940 eller nåt sånt. de rullar genom SBP smärtfritt och kräver inte några större underhållskostnader.

ny bil är bara ett lyx, inget som garanterat strular mindre. men det fina är att det inte kostar något då man har garanti. men man står ju utan bil lite då och då.

Jag håller inte med. Min far har köpt nya bilar under rätt lång tid nu, och på 4 bilar och drygt 12 år har han bara bytt en stötdämpare. Min egen bil närmar sig 3 års ålder, och den är 100% felfri. Men det är klart, då pratar vi om toyota och mazda, inte tyska bilar, för de går sönder...