handdator

Visa fullständig version : Underhudsfett


undraren
2008-06-22, 12:57
Hej!

Jag undrar hur lång tid man egentligen ska deffa och under vilken period det är bäst att utföra deffen. Sedan undrar jag också om det går att deffa bort underhudsfett vid brösten och vilka metoder som är bäst för att göra det.

Tack för alla svar!

Eddie Vedder
2008-06-22, 13:27
Vad menar du med "under vilken period..."? Syftar på du på tidpunkt under året, vid vilken tid efter bulk eller vad menar du?

Angående fettet vid brösten så kan du inte förbränna mer där än någon annanstans med någon särskild metod. Vid energiunderskott frisätts inlagrad fettvävnad från hela kroppen, var du förlorar mer eller mindre fett styrs av olika genetiska och hormonella förutsättningar och inget du kan påverka med metod A eller B. Du får helt enkelt banta på och hoppas att fettet släpper i önskad takt där.

undraren
2008-06-22, 13:39
Vad menar du med "under vilken period"

Tidpunkt under året menar jag :) .

Och anledningen till att jag undrar om det finns någon speciell metod för fettförbränning vid brösten är att de är jävligt fylliga med fett , nästan som tjejbröst fan haha, men det är inget som jag skäms över. Jag var fet som liten och är ganska smal nu, jag tror aldrig att brösten kommer se ut som jag vill utan en operation, man får väl testa sig fram, har aldrig deffat förr

Eddie Vedder
2008-06-22, 13:46
Tidpunkt under året menar jag :) .

Det spelar ingen roll. Mest populärt är väl att börja på våren någon gång. I regel är det ju trevligare med en deffad överkropp på sommaren än på vintern antar jag. Och börjar du typ i mars-april någon gång kan du ju ta det ganska lugnt till väga och genomföra en lugnare deff jämfört med hetsbantningen som vissa kommer på att de ska inleda i slutet av maj för att förlora 15kg fett innan midsommar.:Virro

Men för själva resultatets skull spelar det ingen roll. Det beror nog mycket på ditt sociala liv också, vilka delar av året innebär t.ex. mycket fetligheter och mycket mat, vilka delar av året upplever du den starkaste träningsmotivationen m.m.?

Och anledningen till att jag undrar om det finns någon speciell metod för fettförbränning vid brösten är att de är jävligt fylliga med fett , nästan som tjejbröst fan haha, men det är inget som jag skäms över. Jag var fet som liten och är ganska smal nu, jag tror aldrig att brösten kommer se ut som jag vill utan en operation, man får väl testa sig fram, har aldrig deffat förr

Ja testa dig fram. Går du ner i fettvikt försvinner det som sagt från hela kroppen. Mer eller mindre från plats A jämfört med plats B, vart kan du dessvärre inte styra särskilt mycket. Uthållighetsträning har en förmåga att omfördela det hälsofarliga viskerala fettet (d.v.s. fettet som omsluter vitala organ i bukhålan) och att minska fettmängden där är en hälsovinst men inget som direkt gör dig "snyggare".

undraren
2008-06-22, 14:01
Jag antar att det är för sent att deffa nu, jag tror jag gör det tills nästa sommar haha. Men om jag hade börjat deffat nu, tycker du att det hade varit lämpligt?

Information om mig:
Längd 171cm
Vikt 83kg (Är ej fet men ganska bredaxlad)
Ålder 18
Brukar: Träna boxning och brottning

När jag började gymma vägde jag 68 kg och det var för ungefär 1 år och 7 månader sedan.

King Grub
2008-06-22, 14:04
"Lämpligt" bestämmer bara du själv.

Trivs du inte med din fettmängd, tycker du att du är för tjock - deffa. Annars inte.

Vill du bygga muskelmassa under tiden det handlar om - deffa inte.

Scratch89
2008-06-22, 14:07
Jag tycker inte att den eventuella ökningen av muskelmassa är värd ökningen av fettmängden, om man står och väger för en månad framåt eller sådär. Hellre lite hårdare och att man trivs, än att man är plufsig men fyller ut tröjan över bröstet och armarna.

Om man dessutom tränar för att andra ska tycka att man ser bra ut, vilket de flesta gör mer eller mindre antar jag, så kommer de märka om du har rutor på magen eller ej, men de kommer nog inte märka om du har ökat 20 gram muskelmassa över axlarna.

Lavorini
2008-06-22, 16:20
Om man dessutom tränar för att andra ska tycka att man ser bra ut, vilket de flesta gör mer eller mindre antar jag, så kommer de märka om du har rutor på magen eller ej, men de kommer nog inte märka om du har ökat 20 gram muskelmassa över axlarna.

Går du runt med bar överkropp hela tiden eller? ;)

Scratch89
2008-06-22, 16:32
Går du runt med bar överkropp hela tiden eller? ;)

Nej, men om man nu gör det så tror jag att man mår bättre rent psykiskt av x kg mindre späck än av x+y kg fett och muskler, eller vad det nu kan vara.

TylerDurden84
2008-06-22, 18:46
Jag antar att det är för sent att deffa nu, jag tror jag gör det tills nästa sommar haha.

Det låter som en klassisk "ja men då är väl det enda rätta att ta tag i det lite senare..."

Det BEHÖVER inte vara nära sommaren som man deffar. Varför inte försöka gå ner lite i vikt nu, se hur formen är under vintern (när julborden kommer fram). Kan vara skönt med en "inte allt för brant uppförsbacke" innan sommaren också!

Hoppas inte detta lät alltför bryskt :D

Shark
2008-06-22, 20:15
Februari-Mars, så blir du klar lagom till sommaren :) Jag fryser väldigt lätt när jag inte får tillräckligt med energi så att deffa under vinterkylan kanske ska undvikas! Dock är det ju upp till var och en när man vill göra det!

undraren
2008-06-23, 00:17
Tror ni att brösten går ner i fett då? En ganska erfaren gymmare som jag känner påstår att brösten inte påverkas av deffningen, inte effektivt i alla fall.

Min brorsa var också tjock som liten, när han gick ner i vikt fick han inga "pattar", jag börjar tro det är något fel med mig haha. Man får väll testa och se.

Eddie Vedder
2008-06-23, 04:29
Tror ni att brösten går ner i fett då?

Det har jag ju redan svarat på två gånger.

Tolkia
2008-06-23, 07:16
Tror ni att brösten går ner i fett då? En ganska erfaren gymmare som jag känner påstår att brösten inte påverkas av deffningen, inte effektivt i alla fall.
Allt påverkas av en viktnedgång (sett någon anorektiker med stora bröst för att ta ett extremexempel?). Vad som påverkas mest varierar dock (som du kan se om du jämför dig och din bror). Ang. källan till påståendet ... well, den kunskap man insuper genom flitigt bruk av skivstången är sådan som relaterar till den egna förmågan att bruka skivstången. Att du kallar någon en "erfaren gymmare" säger inte särskilt mycket om vad vederbörande kan/vet om något annat än sitt eget gymmande, typ. När det gäller huruvida brösten påverkas av viktnedgång kan du fråga din morsa och hennes bekanta (jag har svårt att tro att det inte skall finnas någon som bantat där).

S aint
2008-06-23, 17:28
Tror ni att brösten går ner i fett då? En ganska erfaren gymmare som jag känner påstår att brösten inte påverkas av deffningen, inte effektivt i alla fall.

Min brorsa var också tjock som liten, när han gick ner i vikt fick han inga "pattar", jag börjar tro det är något fel med mig haha. Man får väll testa och se.

Hur våra kroppar ser ut är ytterst olika. Har vänner som har kulan på magen men platt bröst.

Jag var själv rätt missnöjd med bröstpartiet men det har ordnat sig med en liten viktnedgång och stor fokus på bröstträning på gymmet.

Längd 171cm
Vikt 83kg (Är ej fet men ganska bredaxlad)
Ålder 18
Brukar: Träna boxning och brottning

För din ålder och längd är din vikt ganska hög. (Inte menat att låta dömmande på något sätt.)
Såvida din vikt inte har någon påverkan på din brottning/boxning varför inte dra igång en deff och känn efter hur det känns?

/S