handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Min dator tjurar och har tagit semester


Mirre
2008-06-22, 12:33
Min vanliga hemmadator har tagit någon typ av semester eller time out. *gah!* När jag som vanligt tryckte på onknappen imorse för att ha frukostsällskap så startade den upp och den svarta bliden med "Hp"-texten kom upp, som vanligt. Sedan hände inget. Windows verkar inte vilja starta. Den bara hängde där och längst ner kunde man endast utläsa den gamla vanliga texten om att man kan använda f10 och f12 samt escape för att ändra boot-inställningar. :Virro Jag testade samtliga bara för att det skulle hända något men det gjorde det inte. Hp-text4n bara flinade åt mig. *grr* Det enda som funkade var att hålla in powerknappen tills den stängdes av. Och ja, jag har testat att starta flera gånger och ja, den har el. :D

Hilfe! Jag som flera gånger har funderat på att säkerhetskopiera mina bilder senaste året...Sist var nog våren 2007 :em:

Ps Det är en Hp Pavilion dv8000 (widescreen) och den är nästan tre år gammal. Jag får panik av att sitta med min lpytteilla resedator (Toschiba Portege R200) där jag missar tangenterna eller kommer åt två åt gången pg a tjejproblemet långa naglar.

Piranha
2008-06-22, 12:57
Min vanliga hemmadator har tagit någon typ av semester eller time out. *gah!* När jag som vanligt tryckte på onknappen imorse för att ha frukostsällskap så startade den upp och den svarta bliden med "Hp"-texten kom upp, som vanligt. Sedan hände inget. Windows verkar inte vilja starta. Den bara hängde där och längst ner kunde man endast utläsa den gamla vanliga texten om att man kan använda f10 och f12 samt escape för att ändra boot-inställningar. :Virro Jag testade samtliga bara för att det skulle hända något men det gjorde det inte. Hp-text4n bara flinade åt mig. *grr* Det enda som funkade var att hålla in powerknappen tills den stängdes av. Och ja, jag har testat att starta flera gånger och ja, den har el. :D

Hilfe! Jag som flera gånger har funderat på att säkerhetskopiera mina bilder senaste året...Sist var nog våren 2007 :em:

Ps Det är en Hp Pavilion dv8000 (widescreen) och den är nästan tre år gammal. Jag får panik av att sitta med min lpytteilla resedator (Toschiba Portege R200) där jag missar tangenterna eller kommer åt två åt gången pg a tjejproblemet långa naglar.

Jopps, låter som virus om du frågar mig som pajjjat bootloadern, låt den bara vara så kan en händig person iaf plocka ut dina värdefulla dokument. Dina bilder etc finns sannorlikt kvar, även om inte maskinen bootar som den skall.

Granatgiraffen
2008-06-22, 12:57
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00372205&cc=us&lc=en&dlc=en&product=500449

Angel
2008-06-22, 13:25
Hänt mig många gånger, då var det bara att trycka lite inne i burken, något satt löst.

Carolinew
2008-06-22, 13:30
Min gamla gjorde så, men det var garanterat virus, kallat "Isass.exe eller lsass.exe" då det kom upp en sån ruta när jag startade och sedan hände ingenting. Problemet är att hela datorn pajjade eftersom jag inte ens kunde starta den via CD. Lite surt, bara att köpa ny.

Piranha
2008-06-22, 13:30
Hänt mig många gånger, då var det bara att trycka lite inne i burken, något satt löst.

Japps, du borde jobba med IT support.

hahavaffan
2008-06-22, 13:31
Japps, du borde jobba med IT support.:D

jompa
2008-06-22, 15:50
Håller med piranha troligtvis ett bootloader virus eller i värsta fall en hdd-crash. Dock är inte bootloader virus så himla vanligt men klart det händer.

Kan även vara minnena som strular. Går att reseta minnena genom att ta ut och sätta i de igen men om du inte är så datorkunning så be någon om hjälp.

fothermucker
2008-06-22, 15:51
Skulle kunna vara detta. Har ägnat söndagen åt att fixa min fars dator :D
Happy Birthday virus was made in Yangoon. If your PC date is 21, Happy Birthday virus were show the small tooltip "HAPPY BIRTHDAY" and delete C:\ntldr file only. So your PC is nerver boot again. 21 is the birthday of creator's lover.

Happybirthday Virus;

She is copy herself to c:\windows\system32\explorce.exe (everyseconds) and write C:\windows\autorun.inf (everyseconds) and write register value.(everyseconds) (you can find the name "explorcr")

And then she is chacking to your flash drive. If you insert flash drive to PC. She copy herself to your flash drive and make one of your folder to your folder name.exe icon is Installer icon.(it is hers icon)

If you clean your self :
Step 1: You will use any process manager (don't use "Tuneup") and kill process explorcr.exe (not to explorer.exe)
Step 2: open cmd and type following command;
cd\
cd C:\windows\system32
attrib -h -s -r explorce.exe
del explorcr.exe
exit
Step 3: Open run box and type "regedit" and press Ctrl+f and then type "explorcr" press enter(wait a second)
Step 4: If you can see register value of "explorce" delete it and press F5 key. How ? Is it clean? ...
Step 5: If not clean ... you use Kaspersky anti virus ... (don't forget, before you scanning, kill process "explorcr.exe")
Step 6: Complete ... Congragulation .... The Happy Birthday is clean on your PC

http://www.myanmaritpros.com/forum/topic/show?id=1445004%3ATopic%3A37982&page=1&commentId=1445004%3AComment%3A38054&#1445004Comment38054

Angel
2008-06-22, 16:06
Japps, du borde jobba med IT support.

Well, det var ju enkelt fixat iallfall.

Nitrometan
2008-06-22, 16:28
Vars fashiken är Mirre nu då?

Är hennes konto spärrat? Har bägge datorerna gett upp?

heltborta_
2008-06-22, 16:46
Hänt mig många gånger, då var det bara att trycka lite inne i burken, något satt löst.

Inte att rekommendera för den ohändige, dessutom är det tal om en färdig monterad köpedator. Risken att en kabel skulle ha kunnat lossna är minimal då kablarna troligtvis inte sitter speciellt tight. Och några troll som rycker kablar är det inte heller tal om.

Angel
2008-06-22, 16:48
Inte att rekommendera för den ohändige, dessutom är det tal om en färdig monterad köpedator. Risken att en kabel skulle ha kunnat lossna är minimal då kablarna troligtvis inte sitter speciellt tight. Och några troll som rycker kablar är det inte heller tal om.

Det var något...ehmn....kretskort?

Piranha
2008-06-22, 18:00
Vars fashiken är Mirre nu då?

Är hennes konto spärrat? Har bägge datorerna gett upp?

Nä hon körde bröstpass på hötorget.

Nitrometan
2008-06-22, 18:03
Nä hon körde bröstpass på hötorget.
Bra. Då blev jag lugn igen.

Mirre
2008-06-22, 18:42
Vad omtänktsamt! Och tack för ert engagemang. *cupid* I am alive och jag har inte blivit smittad av det eventuella viruset som datorn kan lida av. ;) Jag glömde säga att datorn flippade igår och fick blåskärm med massa text. Den gick endast att stänga av med powerknappen. Jag blev sur och somnade. Sedan imorse så hände det som jag beskrev i första posten.
Jag får bjuda någon på kladdkaka som kikar på den, helt enkelt. :D
Tack än en gång!

Trance
2008-06-22, 18:46
Förmodligen hårdvarufel.

Granatgiraffen
2008-06-22, 20:48
Alltså läs länken jag postade. Jag sätter mitt liv på att det är fel på någon av RAMmodulerna.
Det är också relativt lätt för dig att kolla upp själv.

ps
Jag sätter inte mitt liv :(

Mirre
2008-06-23, 07:44
[QUOTE=Granatgiraffen;3056911]Alltså läs länken jag postade. Jag sätter mitt liv på att det är fel på någon av RAMmodulerna.
Det är också relativt lätt för dig att kolla upp själv.

ps
Jag sätter inte mitt liv :([/QUOTE

Den har jag läst igenom och det låter mkt troligt. Stort tack! Bjuder ändå hem min bror som kan datorer så får han leka lite med den. *rolleyes*