handdator

Visa fullständig version : Övertränad?


1684_
2008-06-22, 10:36
Hejsan.

Har ett problem med min träning.

Jag kör oftast helkropp, 4ggr i veckan. OFTAST varannan dag. Fast de blir ju 2dagar i rad men jaja...
Just nu koncentrerar jag mig MEST på överkropp då jag behöver mer muskler på axlar osv, mina ben e de ingen fara med enligt mina tränare och andra.
Jag står mkt upp om dagarna och hjälper till mycket hemma då jag kanske e ute med våran rottweiler 3-4ggr om dagen och promenerar.
Sen när jag kör ben på gymmet blir det extremt tungt, benböj, bencurl osv.
Har märkt mjölksyra i benen, dom känns oerhört tunga när jag går i uppförsbackar, och jag blir lätt andfådd då jag har BRA kondition, samt att när njag ska köra benböj OAVSETT vikt och reps så blir jag skit trött.

E det överträning?

Skulle tränat nu, men väljer att avstå, vet också att en "trött och sliten" kropp inte bygger muskler bättre för det.
Morsan sa något med om att jag kanske har svårt att bygga muskler pga mitt låga fettintag i kosten?

rAjj
2008-06-22, 10:51
Har du stora ben? Eller mycket massa på benen rättare sagt? Kan vara så att det tar tid för din kropp att återhämta dina ben pg.a storleken.. Vet inte hur din kosthållning är men ju bättre vila och kost, desstu snabbare återhämtar du dig..

dyxeldoff
2008-06-22, 10:52
Hejsan.

Har ett problem med min träning.

Jag kör oftast helkropp, 4ggr i veckan. OFTAST varannan dag. Fast de blir ju 2dagar i rad men jaja...
Just nu koncentrerar jag mig MEST på överkropp då jag behöver mer muskler på axlar osv, mina ben e de ingen fara med enligt mina tränare och andra.
Jag står mkt upp om dagarna och hjälper till mycket hemma då jag kanske e ute med våran rottweiler 3-4ggr om dagen och promenerar.
Sen när jag kör ben på gymmet blir det extremt tungt, benböj, bencurl osv.
Har märkt mjölksyra i benen, dom känns oerhört tunga när jag går i uppförsbackar, och jag blir lätt andfådd då jag har BRA kondition, samt att när njag ska köra benböj OAVSETT vikt och reps så blir jag skit trött.

E det överträning?

Skulle tränat nu, men väljer att avstå, vet också att en "trött och sliten" kropp inte bygger muskler bättre för det.
Morsan sa något med om att jag kanske har svårt att bygga muskler pga mitt låga fettintag i kosten?

hm
om man är övertränad brukar det mer kännas som att man inte har något tryck och ont i lederna

tror det ligger mer i kosten
ät som en gris

Spene
2008-06-22, 10:59
Var det inte väldigt nyss du rasade i vikt, förlorade din mens och blev ganska deprimerad?

Mår man dåligt både fysiskt och psykiskt så tål kroppen väldigt mycket mindre. Om du samtidigt slarvar med maten...

Överträning tror jag i alla fall inte att det är, men jag skulle ändå dra ner på träningen något.

1684_
2008-06-22, 11:09
okey tack för svaren, jo. Jag äter väl kanske för lite, eller ja det tar ett tag för kroppen att väackas igen.

Jag e ju på väg upp i vikt nu, skönt nog. Väntar på att mensen ska komma tillbaka, men de lär ju dröja ett tag till iaf.

1684_
2008-06-22, 11:10
Har du stora ben? Eller mycket massa på benen rättare sagt? Kan vara så att det tar tid för din kropp att återhämta dina ben pg.a storleken.. Vet inte hur din kosthållning är men ju bättre vila och kost, desstu snabbare återhämtar du dig..

Nej jag har inte mkt massa direkt så, alltså... Inte fett över huvudtaget, men deffad isånnafall.

Ironbabe
2008-06-22, 11:16
Nej jag har inte mkt massa direkt så, alltså... Inte fett över huvudtaget, men deffad isånnafall.

eh? Vad menar du nu? :Virro

1684_
2008-06-22, 11:38
eh? Vad menar du nu? :Virro

haha jadu, jag har ju ingert fett på benen, har ju gått ner 8kg e lätt underviktig så. Mina ben e smala, och "nyper" man tag någonstanns så har jag ju knappt underhudsfett.
Musklerna syns ju bra, så ja deffad?

Syndicate
2008-06-22, 11:41
haha jadu, jag har ju ingert fett på benen, har ju gått ner 8kg e lätt underviktig så. Mina ben e smala, och "nyper" man tag någonstanns så har jag ju knappt underhudsfett.
Musklerna syns ju bra, så ja deffad?
rAjj undrade nog om du hade mycket muskelmassa på benen =)

rAjj
2008-06-22, 11:48
rAjj undrade nog om du hade mycket muskelmassa på benen =)


Tack :)

Mega_man1000
2008-06-22, 12:40
haha jadu, jag har ju ingert fett på benen, har ju gått ner 8kg e lätt underviktig så. Mina ben e smala, och "nyper" man tag någonstanns så har jag ju knappt underhudsfett.
Musklerna syns ju bra, så ja deffad?

har för mig att du va jädrigt stark också:cool: asså i benen iall fall. så om du kännee dig trött och sliten lägg dig ner och vila och se till att käka bra också

1684_
2008-06-22, 13:09
har för mig att du va jädrigt stark också:cool: asså i benen iall fall. så om du kännee dig trött och sliten lägg dig ner och vila och se till att käka bra också

Ja du de låter för jävla gött, förtjänar nog det med så mkt man har plågat sin kropp *screwy* *grr27* nej nu mst jag skärpa till mig.

Monsanto
2008-06-22, 18:02
hm
om man är övertränad brukar det mer kännas som att man inte har något tryck och ont i lederna

tror det ligger mer i kosten
ät som en gris

:D

obesogen
2008-06-22, 18:26
Kan du beskriva mer ingående hur en typisk träningsvecka ser ut?
4 ggr helkropp i veckan tycker jag spontant låter lite i överkant, ffa när du skriver att du ibland kör två dar i rad.