handdator

Visa fullständig version : Kondomer minskar inte spridningen av sexuellt överförbara sjukdomar


Nitrometan
2008-06-22, 10:28
Intressant observation i DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=796170

Läkare och barnmorskor varnar för övertro på kondomer: färre sexualpartner effektivare sätt att minska spridningen av hiv och könssjukdomar. En färsk vetenskaplig översikt konstaterar att ökad kondomanvändning inte påverkar smittspridningen i befolkningen positivt. Däremot bromsas smittan effektivt av att människor har färre sexualpartner.

Om kondom skall ha effekt på smittspridning krävs att man lyckas höja användandet av kondom vid tillfälliga sexuella kontakter från dagens 50 procent till betydligt högre nivåer. Program för ökad användning av kondom har dock gett begränsade effekter vad gäller minskad smittspridning i samhället.

En korrekt och konsekvent använd kondom ger teoretiskt ett bra skydd men fungerar betydligt sämre i det verkliga livet. Detta illustreras av att kondom trots hög grad av motivation och kunskap enligt Cochrane-institutet endast ger ett 80 procents skydd i fasta parrelationer där enbart den ena partnern har hiv. Liknande resultat finns även för andra sexuellt överförbara infektioner. Det är därför risk att allmänheten blir vilseledd av budskapet att kondom ger "säkert sex", vilket kan leda till ökat risktagande. Man bör hellre tala om "säkrare sex".

Detta understryks ytterligare i en färsk översikt om hiv-bekämpning i den prestigefyllda tidskriften Science (9/5), som konstaterar att stora resurser läggs på program som syftar till ökad användning av kondom och testning, insatser som visat sig ha ingen eller begränsad påverkan på smittspridning på samhällsnivå, medan begränsning av antalet partner, som visat sig ha en kraftig effekt, ges alldeles för låg prioritet.

Det var iaf oväntat för mig. Jag trodde att kondom var effektivare än så.

"Korrekta budskap om kondomer måste bygga på ett brett spektrum av åtgärder för att undvika och minska risker. Dessa åtgärder innefattar att skjuta upp samlagsdebut, ömsesidig trohet och val av partner med låg risk."

Ignatius72
2008-06-22, 10:39
Säkrast av allt torde med andra ord total avhållsamhet vara. Kådisar måste ju vara fan så mycket bättre än alternativet, särskilt då detta inte är ett mindre riskfyllt beteende i form av färre sexpartners.

Nitrometan
2008-06-22, 10:47
Säkrast av allt torde med andra ord total avhållsamhet vara. Kådisar måste ju vara fan så mycket bättre än alternativet, särskilt då detta inte är ett mindre riskfyllt beteende i form av färre sexpartners.
Ja och ja.

Men ändå en intressant observation på en samhällsnivå.

Liten Men Fet
2008-06-22, 11:50
Ja och ja.

Men ändå en intressant observation på en samhällsnivå.

Men det gäller väl just på samhällsnivå? Jag skummade igenom artikeln men fick intrycket av att det inte hjälper för även kondomanvändare slarvar ibland och då åker dom dit. Speciellt med många sexualpartners.

Men om jag har sex och alltid använder kondom så är det klart att det minskar risken för att jag ska smittas jämfört med att jag aldrig använder kondom och har samma sexpartners.

Fatalist
2008-06-22, 12:37
En intressant observation, men i texten talas det om att kondomfrämjande kampanjer inte gett den positiva verkan på smittspridningen man tidigare trott, faktum kvarstår att trots att kondomen inte är ett fullständigt skydd så är det enligt texten först och främst avsaknaden av användning av kondom vid samlag som orsakar sjukdomar än folks övertro till kondomens förmåga att skydda dem. Jag tycker det är fel att börja basha på kondomen i sig. Kondom är alltid säkrare än ingen kondom.

Ingen som håller med?

Handcuff
2008-06-22, 12:38
En intressant observation, men i texten talas det om att kondomfrämjande kampanjer inte gett den positiva verkan på smittspridningen man tidigare trott, faktum kvarstår att trots att kondomen inte är ett fullständigt skydd så är det först och främst avsaknaden av användning av kondom vid samlag som orsakar sjukdomar än folks övertro till kondomens förmåga att skydda dem.

Ingen som håller med?

Så förstår jag det också.

Liten Men Fet
2008-06-22, 13:00
En intressant observation, men i texten talas det om att kondomfrämjande kampanjer inte gett den positiva verkan på smittspridningen man tidigare trott, faktum kvarstår att trots att kondomen inte är ett fullständigt skydd så är det enligt texten först och främst avsaknaden av användning av kondom vid samlag som orsakar sjukdomar än folks övertro till kondomens förmåga att skydda dem. Jag tycker det är fel att börja basha på kondomen i sig. Kondom är alltid säkrare än ingen kondom.

Ingen som håller med?

Jo det är ju inte kondomens fel att folk inte sätter på den.

Ska man skylla antalet döda i trafiken på bilbältena eftersom folk inte har vett att använda dom?

Hades
2008-06-22, 13:02
En intressant observation, men i texten talas det om att kondomfrämjande kampanjer inte gett den positiva verkan på smittspridningen man tidigare trott, faktum kvarstår att trots att kondomen inte är ett fullständigt skydd så är det enligt texten först och främst avsaknaden av användning av kondom vid samlag som orsakar sjukdomar än folks övertro till kondomens förmåga att skydda dem. Jag tycker det är fel att börja basha på kondomen i sig. Kondom är alltid säkrare än ingen kondom.

Ingen som håller med?

Som jag förstår det handlar det om att folk knullar runt mer, bl.a. p.g.a. en övertro på kondomernas skydd.

Men å andra sidan vet vi ju inte hur stor smittspridningen hade varit utan alla dessa kondom-kampanjer.

Piranha
2008-06-22, 13:05
Smittorisker kommer knappast hindra folk ifrån att kn***a, om så kondomen minskar risken för smittan så är det en bra sak.

Vad vore annars alternativen ? total avhållsamhet?

Bullen!
2008-06-22, 13:37
även om den är sämre än man trott så är den ju jävligt bra. ge fasen i att kyssas och gå ner så har man nog försäkrat sig ytterligare. hur många gånger har man inte fått en veckas kanonförkyling och t.o.m halsfluss p.g.a man blivit kär kl 02:00 en lördag.

Loke
2008-06-22, 13:57
även om den är sämre än man trott så är den ju jävligt bra. ge fasen i att kyssas och gå ner så har man nog försäkrat sig ytterligare. hur många gånger har man inte fått en veckas kanonförkyling och t.o.m halsfluss p.g.a man blivit kär kl 02:00 en lördag.

Eh, om man skippar den biten så kan man väl lika bra gå hem och runka.

Nitrometan
2008-06-22, 14:19
Men om jag har sex och alltid använder kondom så är det klart att det minskar risken för att jag ska smittas jämfört med att jag aldrig använder kondom och har samma sexpartners.
Ja.

Jag tycker det är fel att börja basha på kondomen i sig. Kondom är alltid säkrare än ingen kondom.
Ja. Kondom är bra.

Nitrometan
2008-06-22, 14:22
Vad vore annars alternativen ? total avhållsamhet?
Ja. Enligt Vatikanen så är det ett så bra alternativ att de inte vill förespråka kondom. *screwy*

Om fler sexpartners ökar risken så kan man undra var "gränsen" för en "acceptabel risk" går. 1? 2? 5? 13?

gymrat
2008-06-22, 14:42
Från sexfakta.se - granskande sexualupplysning på nätet (http://www.sexfakta.se/2008/06/22/kristna-lakare-hotar-folkhalsan):

I Sverige används kondom bara i hälften av alla sexuella kontakter. Ett antal läkare och barnmorskor, varav en majoritet är från KLM (kristna läkare och medicinare), skriver på DN Debatt att vi därför borde ha färre sexpartners.

Inte använda mer kondom då? Nej, det är orealistiskt, enligt läkarna.

Letar man efter agendan hos de som skriver... Den som söker skall finna.

gymrat
2008-06-22, 14:49
Mer hos Nonicoclolasos: http://nonicoclolasos.wordpress.com/2008/06/22/kristna-lakare-sprider-sitt-evangelium/

Av någon anledning nämner inte de tolv läkare och barnmorskor som skriver på DN Debatt idag att de är engagerade kristna. En snabb nätsökning ger vid handen att de flesta tycks aktiva i Föreningen kristna läkare och medicinare i Sverige. Anne-Berit Ekström är föreningens ordförande, Gunnar Holmgren dess tidigare ordförande.

[...]

Så medan författarnas syfte vad gäller minskad smittspridning är lovvärt, lyser deras normativa agenda igenom. De struntar i de positiva effekter av sexuell frihet som många upplever och vill att skola eller stat ska förmedla en kristen syn på sex och samlevnad.

Nitrometan
2008-06-22, 14:51
Aha. Tack gymråttan.

Man kunde ju misstänka att de hade en agenda som sammanföll med påvens.

Lucipha
2008-06-22, 17:09
Från sexfakta.se - granskande sexualupplysning på nätet (http://www.sexfakta.se/2008/06/22/kristna-lakare-hotar-folkhalsan):



Letar man efter agendan hos de som skriver... Den som söker skall finna.

Det sken igenom ganska bra i första posten. Så lämpligt med en kristen konspiration så här på söndagen :cool:

Deceiver85
2008-06-22, 17:14
Överlag kan jag tycka att folk borde välja sina sängkamrater med större omsorg.

Piranha
2008-06-22, 17:54
Ja. Enligt Vatikanen så är det ett så bra alternativ att de inte vill förespråka kondom. *screwy*

Om fler sexpartners ökar risken så kan man undra var "gränsen" för en "acceptabel risk" går. 1? 2? 5? 13?

Tja, en början är att trappa ner till under 7 i veckan, sen skippa alla "one nights" och försöka minimera antalet partners.

I kid you not, dessa människor finns som byter partner oftare än underkläder.

Liten Men Fet
2008-06-22, 18:11
Överlag kan jag tycka att folk borde välja sina sängkamrater med större omsorg.

Ja om fler kvinnor tänkte till och begrundade alternativen så skulle dom nog gå hem med mig.

skaparn
2008-06-22, 18:15
Överlag kan jag tycka att folk borde välja sina sängkamrater med större omsorg.

Nej. Du ska inte komma här och sabba kombinationen alkohol och desperation - ett av de mer potenta afrodisiak som finns.