handdator

Visa fullständig version : Stela mark och vanliga mark i samma upplägg?


Slartibartfast
2008-06-22, 10:18
Ska börja köra push/pull/ben igen nästan vecka för lite variation och tänkte börja köra marklyft regelbundet. Kan jag fortfarande köra stela mark i samma upplägg, som så:

Månd:
Ben (med stela mark, dock inte varje pass, kanske)

Onsd:
Bröst/triceps

Fred:
Rygg/biceps (med vanliga mark)

För mycket markande?

Lavorini
2008-06-22, 10:23
Som alltid så beror det på volym/intensitet, så det är där du och endast du kan svara på hur mycket du klarar av.

Slartibartfast
2008-06-22, 10:36
Som alltid så beror det på volym/intensitet, så det är där du och endast du kan svara på hur mycket du klarar av.

Jo, det är ju det självklara svaret, så frågan är ju egentligen onödig. Men som vanligt så har jag ingen som helst aning om vad jag klarar av :D

mangs
2008-06-23, 11:32
Prova!

Om du känner at tdet tar för mycket så skippa det ena eller andra beroende på vilken vecka. Personligen tycker jag de båda tar väldigt olika då stelbenta nästan enbart tar på baksidan lår för min del medan marklyft tar på hela baksidan.

Damien Thorne
2008-06-23, 11:37
Ska börja köra push/pull/ben igen nästan vecka för lite variation och tänkte börja köra marklyft regelbundet. Kan jag fortfarande köra stela mark i samma upplägg, som så:

Månd:
Ben (med stela mark, dock inte varje pass, kanske)

Onsd:
Bröst/triceps

Fred:
Rygg/biceps (med vanliga mark)

För mycket markande?

Jag tycker upplägget ser bra ut.
Jag tror ej att det blir för mycket markande.

machine gun
2008-06-23, 11:54
I z_bumbis tvådagarsprogram är mark och raka mark tom med samma dag:

Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Sniggel
2008-06-23, 13:45
När jag kört båda två så har jag fokuserat på kontakt i raka marklyft, stor ROM stretcha hamstrings i botten, fortfarande rak rygg) vilket är ganska skiljt från hur jag kör marklyft där det är mer en fråga om att lyfta upp vikten med säker form. Det belastar på olika vis eftersom de raka marklyften blir mycket lägre i vikt men fyller en funktion som marklyft inte gör.

Iofs försöker jag alltid köra raka marklyft på detta vis när jag har med det i ett träningsprogram.

bertbert
2008-06-23, 14:27
Jag har kört mark direkt följt av raka mark massor av gånger. Det fungerar alldeles utmärkt!

Edit: på samma pass alltså.

emmzan
2008-06-23, 19:58
Mitt nuvarande upplägg har varat sedan slutet av februari och jag har kört en dag med böj och rakmark (+ övr ben), en dag med frontböj och vanliga mark (+övr rygg). Fungerat mkt bra!

ChrisDEFC
2008-06-23, 20:30
så länge du inte kör mark dagen efter rakmark eller tvärt om är det inga som helst problem, kört många månader nu med rakmark på bendagen och mark på ryggdagen = :thumbup: två kanonövningar!