handdator

Visa fullständig version : sova innan träning


Diana
2003-06-09, 20:05
stämmer de att musklerna tar upp nä'ringen mkt saktare om man käkar och sen sover nån timme ochsen går nertill gymmet tränar(cardio)?hinner kroppen sänka metabolismen så snabbt och så mkt att de ger negativt..?
eller finns de nånannan nackdel me att göra så..?

ibland e man ju bara så jäkla morrontrött:sleep: :sleep:

Megatuttarna
2003-06-09, 20:09
Sömn leder till största utsöndringen av tillväxthormon på hela dan; tillväxthormon är i sin tur starkt fettförbrännande...

King Grub
2003-06-09, 20:17
"When you do cardio in the morning, your metabolism stays elevated for a period of time after the workout is over. If you do cardio in the evening, you burn calories during the session so you definitely benefit from it, but you fail to take advantage of the "afterburn" effect because your metabolic rate drops dramatically as soon as you go to sleep."

Maehlum, S., etc al. Magnitude and duration of post exercise oxygen consumption in healthy young subjects. Metabolism (1986) 35 (5): 425-429.

Diana
2003-06-09, 20:23
grub, du brukar ju köra styrke/cardio på morronen brukar du aldri ta en lur efterfrukosten innan du drar iväg till gymmet? märkt nåt negativt i resultatväg i sånnfall?

Megatuttarna
2003-06-09, 20:23
Hur blir det om man rör ihop gh i smeten? :confused:

King Grub
2003-06-09, 20:23
Originally posted by Diana
grub, du brukar ju köra styrke/cardio på morronen brukar du aldri ta en lur efterfrukosten innan du drar iväg till gymmet? märkt nåt negativt i resultatväg i sånnfall?

Nej, jag har aldrig känt behovet av någon lur. Jag är tokpigg på morgonen. Det är på kvällen jag är trött. :)

Diana
2003-06-09, 20:27
va glaad för de du,, själv måste ja ställa 2 väckarklockor och en mobl för att va säker att ja inte forsovermej!

Andyh
2003-06-09, 22:24
haha fler än jag som behöver 3 väckarklockor förr att vakna :)
jag brukar även gömma dom på lite olika ställen, så får man springa runt å leta som en galning för att få tyst på helvetet, gör att man vaknar lite snabbare

subliminal
2003-06-09, 22:57
Originally posted by King Grub
"When you do cardio in the morning, your metabolism stays elevated for a period of time after the workout is over. If you do cardio in the evening, you burn calories during the session so you definitely benefit from it, but you fail to take advantage of the "afterburn" effect because your metabolic rate drops dramatically as soon as you go to sleep."

Maehlum, S., etc al. Magnitude and duration of post exercise oxygen consumption in healthy young subjects. Metabolism (1986) 35 (5): 425-429.

:cryout: Neeeej, jag som brukar köra mina HIIT-pass sent på kvällen. Det står möjligtvis inte hur länge efter passet man måste vara vaken för att inte sabba effekten?

Peter
2003-06-10, 09:06
Originally posted by subliminal


:cryout: Neeeej, jag som brukar köra mina HIIT-pass sent på kvällen. Det står möjligtvis inte hur länge efter passet man måste vara vaken för att inte sabba effekten?

Låt mig nu påstå att vi är inne på detaljernas detaljer. Räknat totalt över hela dygnet tror jag skillnaden är mycket liten.

Diana
2003-06-10, 09:43
vet att ja läst att man har högre förbränning under natten om man tränarkväll, o de låter ju logiskt, vet iaf att ja allti tycker natten efter ett kvällspass e mkt varmare, men de går säker inte att jämföra me morronträning e överlägsen..