handdator

Visa fullständig version : mage först i passet?


greken
2003-06-09, 20:00
tänkte fråga er som vet vad ni snackar om för instruktören på mitt gym verkar inte veta det... eller så har jag fel... iallafall grejen är att han påstår att det är dåligt att köra magen som första muskel grupp i ett pass för när den är uttröttad så är det inte bra i de andra övningarna...

men hur skulle det vara dåligt för t ex biceps om jag tränat magen innan? visst innan ett ryggpass kasnke det inte är så jätte smart men borde ju funka ändå....

detta dilema pga att jag märkt att om jag har mage sist i passet så hoppar jag över den till 99% men kör jag den i början så har jag det gjort...( hatar att träna magen, den tråkigaste muskeln att träna)...

mvh greken

z_bumbi
2003-06-09, 20:39
Beror väl på vilka övningar du ska köra sen, ska du bara köra biceps är det väl inget att bråka om.
Ska du köra rygg och sen biceps kan du köra mage mellan seten när du kör biceps.

Allan
2003-06-09, 20:58
Originally posted by z_bumbi
Beror väl på vilka övningar du ska köra sen, ska du bara köra biceps är det väl inget att bråka om.
Ska du köra rygg och sen biceps kan du köra mage mellan seten när du kör biceps.

Jamen det där är intressant. Set-between-sets har jag kört emellanåt just för mage och vader. Fördelen är ju att man vrider upp intensiteten i passet - nackdelen är att det kan bli så intensivt att det nära nog blir som supersets.
Var tycker du gränsen går? Själv brukar jag nöja mig med att köra just mellan armseten, men jag har även testat att köra vader mellan ryggset, och det funkade...


allan

AnderssoN
2003-06-09, 21:01
Allan, du kände inte att du tappade gnistan under ryggövningarna när du körde vader då? Styrkan fanns kvar sas?

Ska testa det där och se hur det går.

Allan
2003-06-09, 21:05
La faktiskt in det i slutet av passet och det funkade jättebra. Har även kört mage mellan trisseset och s a s klarat av det under passet, vilket också var OK. Det drev ju fram en del svett men det var det värt


allan

z_bumbi
2003-06-09, 21:35
Allan: Jag har testat med mage någon gång då och då så jag har ingen åsikt om hur det funkar på sikt utom det är väldigt bekvämt om man har bråttom eller helt enkelt känner sig less på gymet en dag.
Känner man att man ofta hoppar över tex mage eller vader så är det antagligen en bra lösning, det är ju inte så jobbigt att köra ett set crounches mellan två set bicepscurl t ex.
Vader är lite värre men det borde funka det också.

greken
2003-06-09, 22:16
eheh tack för tipsen men det jag menade var att är det sämre att köra mage i bröjan t ex

måndag : mage rygg eller rygg mage?

Fredag: mage biceps ellre biceps mage?

fast det där meda tt köra magen mellan seten kasnke inte vore så dumt, skanog prova.

mvh greken

z_bumbi
2003-06-09, 22:27
greken: Beror ju på vilka övningar du kör men orkar du inte köra mage om du bara kört rygg innan ?
Biceps/mage eller mage/biceps spelar antagligen ingen roll då man inte har så mycket vikt i curlövningarna att magen har så stor inverkan på stabiliteten.

Peter
2003-06-10, 09:03
Jag tror många instruktörer säger åt folk att köra mage och ländrygg sist för att man anser att skaderisken ökar i övriga övningar om man är trött där. För att göra det så enkelt som möjligt säger man bara det, utan att gå in allt för mycket på att om man bara kör den och den övningen efter magträningen så är det ingen fara. Blir bara invecklat om man ska försöka förklara i vilka övningar man måste ha en utvilad mage, utan då är det lättare att bara lära folk den grundregeln.

benke
2003-06-10, 12:38
Mage och vader är något jag alltid tar i slutet. var väl iofs längsedan jag började med mage men då upplevde jag det som jobbigt att utföra vissa andra övningar.
Vader blev jag tvungen att köra tidigt förra veckan och stående övningar var inte roligt. Benen skakade hela tiden! :)
Har ännu inte bestämt mig för i vilket pass jag ska ta vader dock, som det är nu så är det med arm-pass. Något riktigt benpass är något jag missar :/

testa och se hur du själv känner det ;)