handdator

Visa fullständig version : Lite poliser på gatorna


Granatgiraffen
2008-06-21, 11:19
Det är ett vanligt problem i Gbg i alla fall. Ser knappt någon polis någonsin. TILL FRÅGAN DÅ! Åker dom alltid 2 i varje polisbil i Sverige? Eftersom jag knappt ser några så vet jag inte, men dom gånger jag har sett så har dom varit 2.
Som en trogen åskådare av Cops på kanal 6 så har jag sett att där åker dom ofta 1 i varje bil, iallafall dagtid. Varför gör man inte det i Sverige? Är polisen mesar här?

Om dom nu åker 1 i varje bil så kan tråden låsas :(

egge
2008-06-21, 11:29
Här åker dom iaf 2 st. (Poliserna kommer efter 30sec.)
MLRWJjCQhXc

shibi
2008-06-21, 13:14
Oftast 2. Nån gång har jag sett en, men vad jag har hört så får dom inte göra nånting då=)


420:naughty:

Viktor_Balck
2008-06-21, 13:22
Här åker dom iaf 2 st. (Poliserna kommer efter 30sec.)
MLRWJjCQhXc

Varan-tv är sköna, "jag tycker om knark, men vill inte att DU ska hålla på med det"

olander08
2008-06-21, 13:29
Oftast 2. Nån gång har jag sett en, men vad jag har hört så får dom inte göra nånting då=)


420:naughty:

Japp, om det endast sitter en polisman i bilen så kan det mycket väl bli så att fortköraren bestrider boten och sitter det en eller flera bekanta i bilen så blir det svårt för polisen att bevisa fortkörningen.

L-Sami
2008-06-21, 13:36
Två är alltid bättre. De som kör ensam i cops är väl såna områdespoliser som känner till folket in the hood.

NiXPhoenix
2008-06-21, 14:04
Det är ett vanligt problem i Gbg i alla fall. Ser knappt någon polis någonsin. TILL FRÅGAN DÅ! Åker dom alltid 2 i varje polisbil i Sverige? Eftersom jag knappt ser några så vet jag inte, men dom gånger jag har sett så har dom varit 2.
Som en trogen åskådare av Cops på kanal 6 så har jag sett att där åker dom ofta 1 i varje bil, iallafall dagtid. Varför gör man inte det i Sverige? Är polisen mesar här?

Om dom nu åker 1 i varje bil så kan tråden låsas :(


Jag har också hört att de alltid kör två i varje bil, men tror det har blivit rejält uppluckrat på senare år. Bor väldigt nära en stor polisstation så jag ser de allt rätt ofta. Dock lustigt hur de kan ha så otroligt kassa öppettider, folk kommer hit från andra kommuner för att anmäla brott och få hjälp med annat och så stänger de ändå astidigt. Nu under sommaren är det ännu värre än vanligt. De små ministationer som har funnits i andra kommuner i polisdistriktet har stängts, tror en finns kvar men två har försvunnit.

Men åter till om de sitter en eller två, ja det är som bekant rätt svårt att se in i bilar för det mesta men jag tror det fortfarande är klart vanligast att köra två, men en ensam förekommer trots allt.

Du pratar om USA och grejen är ju att de har helt andra resurser där, jakt på en småbrottsling kan engagera 10 polisbilar om larmcentralen tycker det är rimligt. Även om kriminaliteten är väldigt hög på sina håll är uppklaringsprocenten på brott over there rätt hyfsad jämfört med Sverige.




Japp, om det endast sitter en polisman i bilen så kan det mycket väl bli så att fortköraren bestrider boten och sitter det en eller flera bekanta i bilen så blir det svårt för polisen att bevisa fortkörningen.


Fast allt handlar väl inte om fortkörning och trafikpolisen eller? ;)

Sebbe_H
2008-06-21, 14:09
När polisen stoppade mig så var dom tre stycken. Annars har jag bara sett att det är två stycken.

NiXPhoenix
2008-06-21, 14:12
Ringer du efter polisen i det här landet får man vänta.. och vänta. Är det bara stök på en fest eller ett inbrott som ska undersökas är chansen stor att de överhuvudtaget inte kommer. Var en överfallsvåldtäkt i min hemkommun för ett par år sen, det tar en kvart, kanske 20 min att gå från polisstationen till området där det skedde... Tjejens väninna som ringde men de åkte aldrig ut, såg det inte som prioriterat... De hade liksom mer än en timma på sig men icke. De få bilar som var igång den natten var väl ute på annat håll.

Tror polisbefälet som fattade beslutet fick böter eller nåt så helt utan straff blev han inte. Serievåldtäktsmannen togs senare i en annan del av Stockholm.

Big_Vik
2008-06-21, 14:30
Prövat att gripa en person ensam någon gång?

Jag tror att det handlar om säkerhet, främst den enskilde polismannen, men även gärningsmannens. Ett one-on-one-gripande blir avsevärt mycket våldsammare och blodigare för båda parter.

Wintermute
2008-06-21, 14:33
Är väll ett krav på dubbelbemaning från fack och arbetsmiljöverket för ordningspoliser. trafikare däremot åker däremot nog oftare ensamma då de har bilar utrustade med kameror och polispilot.

Handcuff
2008-06-21, 14:46
Oftast 2. Nån gång har jag sett en, men vad jag har hört så får dom inte göra nånting då=)


420:naughty:

Fel. Dock en vanlig missuppfattning, särskilt bland moppefjunen :D

Pepparkakssmurfen
2008-06-21, 14:53
2 i varje bil.

Handcuff
2008-06-21, 14:56
2 i varje bil.

Eller 1, eller 2, eller 3, 4, 5 ,6 osv. Men normalt 2st. Beror lite på vad för typ av partull och bil det är osv.

Versus
2008-06-21, 15:02
Blev stoppad av en civilare som åkte ensam i en röd saab 9000 i gbg...

Pepparkakssmurfen
2008-06-21, 15:11
Eller 1, eller 2, eller 3, 4, 5 ,6 osv. Men normalt 2st. Beror lite på vad för typ av partull och bil det är osv.


Ja,och jag har även sett en polisbil med 0 poliser i utanför McDonalds...

olander08
2008-06-21, 15:27
Fast allt handlar väl inte om fortkörning och trafikpolisen eller? ;)

Om du inte är tillräckligt logiskt lagt att du kan göra enkla kopplingar bör du ej svara på andras inlägg.

erik_strid
2008-06-21, 15:55
Jag och en polare var ute och gick för ett tag sen, och min kompis lekte med en nunchucko, och då hade vi oturen att vi råkade gå förbi en civilpolisbil som var ute o spanande efter knarklangare. Så dem körde efter oss,hoppade ur bilen och tryckte upp oss mot väggen:D En rolig sak var att min kompis inte trodde på att dem var poliser, utan trodde att han blev överfallen av nåra rånare, även fast dem hade visat upp polisleget så dem blev rätt sura på han hehe. Det var 2 st poliser.

Granatgiraffen
2008-06-21, 16:06
Det handlar inte om att en ensam polis ska behöva göra ett gripande om han känner sig hotad. Med dubbelt antal polisbilar så kan givetvis undsättning komma fortare. Halva polisens jobb är ju att synas trots allt.

Handcuff
2008-06-21, 16:50
Det handlar inte om att en ensam polis ska behöva göra ett gripande om han känner sig hotad. Med dubbelt antal polisbilar så kan givetvis undsättning komma fortare. Halva polisens jobb är ju att synas trots allt.

Att polisen ska försöka bli mer synlig är ingen nyhet: Synliga poliser (http://www.polisen.se/inter/util%5Cnodeid=21434&pageversion=1.jsp?articleid=12610390)

Om du tycker att du nu har fått en klockren idé så är det fritt fram att föra den vidare till regeringen! Att lämna förslag och invända mot dito är en demokratisk rättighet som uttnyttjas i ganska liten utsträckning. Istället tycks det och klagas i lönndom.

NiXPhoenix
2008-06-21, 18:29
Om du inte är tillräckligt logiskt lagt att du kan göra enkla kopplingar bör du ej svara på andras inlägg.


Om du inte är tillräckligt duktig på att läsa och förstå vad tråden handlar om så kanske du inte borde skriva nånting alls.
Tänkt på det?

shibi
2008-06-21, 19:58
Varför tjaffsa när man kan kramas?

INTERNET KRAMKALAS!

tjabon
2008-06-21, 22:23
Jag saknar Micke Dubois och "Elake polisen"........*cry*
-Får göra en YouTube sökning...

olander08
2008-06-22, 11:11
Om du inte är tillräckligt duktig på att läsa och förstå vad tråden handlar om så kanske du inte borde skriva nånting alls.
Tänkt på det?

Jag svarade på Shibis inlägg, vad är ditt problem? Jag antar att du fortfarande inte förstår vad jag menade, eller iaf misstolkat det. Tänk efter ordentligt, ifall detta är fallet så behöver du inte svara igen.

novaline
2008-06-22, 11:14
det är bra med poliser.







:D

Scratch89
2008-06-22, 11:36
Jag ser poliser varje gång jag är ute i Göteborg, var fan håller du hus? Jag är iofs rätt bortskämt och bor mitt i stan, men som sagt, jag ser alltid poliser när jag är ute.

Granatgiraffen
2008-06-22, 11:47
Jag ser poliser varje gång jag är ute i Göteborg, var fan håller du hus? Jag är iofs rätt bortskämt och bor mitt i stan, men som sagt, jag ser alltid poliser när jag är ute.

Nej det gör du inte. Du ser sopbilar och väktare.

Men skit samma, jag undrar fortfarande varför dom måste åka 2 i varje bil. Trodde poliser var lite tuffa.

Yankeee
2008-06-22, 12:22
Det funkar ju att åka ensam om man som i t.ex. cops alltid har backup max ett kvarter bort.

Granatgiraffen
2008-06-22, 12:27
Det funkar ju att åka ensam om man som i t.ex. cops alltid har backup max ett kvarter bort.

Jojo. Men hur svårt är det? Dela dom 2 som åker nu till 2 bilar och låt dom ha samma distrikt som nu. Dubbelt så många polisbilar i samma distrikt helt plötsligt. Inte så värst svårt att få backup då.

Yankeee
2008-06-22, 12:33
Jojo. Men hur svårt är det? Dela dom 2 som åker nu till 2 bilar och låt dom ha samma distrikt som nu. Dubbelt så många polisbilar i samma distrikt helt plötsligt. Inte så värst svårt att få backup då.

Problemet i Sverige är väl att det finns för få poliser för att täcka några större ytor även om man låter dem åka ensamma.

Granatgiraffen
2008-06-22, 12:52
Problemet i Sverige är väl att det finns för få poliser för att täcka några större ytor även om man låter dem åka ensamma.

Japp. Men i storstadsmiljö(ehh) borde det fungera kan jag tycka. Det är ju runt i staden och ut mot förorter som polisen ska synas. Det är ju inga enorma ytor vi snackar om. Värre på Orust där det finns typ en cykelpolis.

Scratch89
2008-06-22, 13:01
Nej det gör du inte. Du ser sopbilar och väktare.

Men skit samma, jag undrar fortfarande varför dom måste åka 2 i varje bil. Trodde poliser var lite tuffa.

Vad bra det känns att bli tillrättavisad av internetkrigare! :thumbup:

olander08
2008-06-22, 13:03
Nej det gör du inte. Du ser sopbilar och väktare.

Men skit samma, jag undrar fortfarande varför dom måste åka 2 i varje bil. Trodde poliser var lite tuffa.

Om två ickepoliser säger emot en polis, vad tror du händer då?

Granatgiraffen
2008-06-22, 13:04
Om två ickepoliser säger emot en polis, vad tror du händer då?

Hur tänkte du nu? Du får nog utveckla ditt exempel lite.. eller nä, gör inte det förresten.

edit
Eller gör det förresten

Allan
2008-06-22, 13:05
Den avskräckande effekten är knappt mätbar om det skulle finnas en eller fler. Däremot är risken för den enskilde polismannen enormt mycket större. Ingripandefrekvensen är också mindre på bilar med singelkommando än med bilar med två i. Det vill säga - en ensam snut gör inte hälften av ingripanden som två snutar gör. Även poliser har rätt till en arbetsmiljö som inte i onödan är riskabel.

Granatgiraffen
2008-06-22, 13:11
Nåja, jag har ingen fakta eller statistik att luta mig mot. Jag tror bara att den ökade trygghetskänslan och avskräckande effekten av diverse småbrott skulle överväga att poliskompisen inte har någon att snacka skit med i passagerarsätet på den dagliga cruisningen.
Jag har fått för mig att hotbilden är betydligt högre på natten och då kan det vara god idé att åka 2 i bilen. Cops har alla svaren!

Allan
2008-06-22, 13:22
Cops har alla svaren!

*whatever*

olander08
2008-06-22, 13:41
Hur tänkte du nu? Du får nog utveckla ditt exempel lite.. eller nä, gör inte det förresten.

edit
Eller gör det förresten

Jag har själv varit med om scenarion då föraren legat i 75 på 50-väg och blivit stoppad av en ensam polis och klarat sig med "varning" just pga att vi var fem i bilen och han var ensam.

Vad tror du skulle ha hänt om han överklagade polisens beslut och hade fyra andra som backade upp honom?

Handcuff
2008-06-22, 14:02
Jag har själv varit med om scenarion då föraren legat i 75 på 50-väg och blivit stoppad av en ensam polis och klarat sig med "varning" just pga att vi var fem i bilen och han var ensam.

Vad tror du skulle ha hänt om han överklagade polisens beslut och hade fyra andra som backade upp honom?

Om de andra i bilen inte var släkt/närstående till föraren så skulle de begå mened om de ljög vid en ev. rättegång = puckade om de tar risken att begå ett mycket allvarligare brott för att skydda någon som kört lite för fort...

Sen så skulle förmodligen rätten gå på polismannens version. (vissa)Polisbilar har dessutom inspelningsutrustning.

Tricklev
2008-06-22, 14:12
Det brukar inte gå så långt att det blir en rättegång dock. ;)

olander08
2008-06-22, 14:47
Det brukar inte gå så långt att det blir en rättegång dock. ;)

Precis. Tror du att polismannen vill gå igenom allt det när han igentligen inte bör ha något moraliskt intresse ifall han ger en varning eller böter?