handdator

Visa fullständig version : Telia, felaktig hastighet efter sänkning.


Mart|n
2008-06-21, 09:37
Hej!

Det är såhär att jag tills igår har haft (eller rättare sagt betalat för) 24 mbits uppkoppling men endast fått ut 11-11.5 mbit.

Tidigare igår bestämde jag mig för att byta till 6-8 mbit istället, sagt och gjort så ringde jag till Telia och fick det ordnat utan problem. Men nu är det rejält tokigt!

Jag får ut 2.7 mbit nu (enligt bredbandskollen). Har dessutom testat att tanka en fil från sunet, kom då upp i ca 210 kByte/s. Ringde till supporten och sa detta. De kör något test och säger att jag får ca 8.9 mbit till modemet, men hur kommer det sig att jag endast får ut 2.7 mbit då?

Jag har testat allt de har velat hittills, från trådlöst till kabel, till dator direkt mot modem, annan dator direkt mot modem. Exakt samma långsamma hastighet.

Vet ni vad det kan bero på?

Alm
2008-06-21, 09:43
Modemet trasigt.
alt.
Intrångsprogram på datorn.

Granatgiraffen
2008-06-21, 10:01
alt.
Telia suger

Mart|n
2008-06-21, 10:13
Inga korkade förklaringar tack. :thumbup:

Piranha
2008-06-21, 10:18
Kör du telias TV tjänst via ADSL så brukar man landa på strax under 3 på en 8 mbps.

Mart|n
2008-06-21, 11:01
Kör du telias TV tjänst via ADSL så brukar man landa på strax under 3 på en 8 mbps.

Ok. Fast jag har ingen TV tjänst heller.

Granatgiraffen
2008-06-21, 11:10
Vad har du för säkerhet satt på det trådlösa då? Är det någon som är inne och snor lite bandbredd kanske. Testa att byt nyckel på trådlöst. Eller stäng av det trådlösa helt och testa med kabel enbart.

Jag skulle ha ringt telia igen och hoppats att få prata med någon annan. Fråga hur dom testar också.

Silva
2008-06-21, 11:11
Jobbat med teknisk ADSL-support och sånt där är klurigt. Att dem bara ser en hastighet fram till ditt modem och du ser en annan på te.x TP-test beror oftast på fel mellan datorn och telefonjacket. Felet ligger hos "kunden" som dem oftast uttrycker det. Hastigheten kan även bero på massa andra saker te.x längd till telefonstation, kvalite på telefonledningen etc etc etc.

bubbe
2008-06-21, 11:16
Det konstiga är ju att han hade 11mbit innan och om inget är ändrat i huset, varför blir linan då sänkt till 2,7.

Silva
2008-06-21, 11:39
För att dem då sänker maxhastigheten för linan.

Mart|n
2008-06-21, 12:07
För att dem då sänker maxhastigheten för linan.

Så du menar med andra ord att något i min lägenhet "stjäler" 5+ mbit?

Att något vore lurt med nätverkskabeln går jag inte riktigt med på, för när jag testar mot min NAS så går det iaf över 10 MB/s

Granatgiraffen, just nu är jag kopplad med datorn direkt mot modemet.

Mart|n
2008-06-21, 12:45
Verkar tydligen som om det var nåt glapp i teleuttaget/telekabeln/modemet. Testade med ett annat modem samt övrig utrustning (kabel och propp). Då kom jag direkt upp i 7 mbit. Testade sedan lite andra kombinationer för att utesluta vad som var fel. Till slut använde jag samma modem, telekabel samt propp. 7 mbit igen. Det enda som jag kan komma på är att det var ett glapp.

Silva
2008-06-21, 13:45
Verkar tydligen som om det var nåt glapp i teleuttaget/telekabeln/modemet. Testade med ett annat modem samt övrig utrustning (kabel och propp). Då kom jag direkt upp i 7 mbit. Testade sedan lite andra kombinationer för att utesluta vad som var fel. Till slut använde jag samma modem, telekabel samt propp. 7 mbit igen. Det enda som jag kan komma på är att det var ett glapp.

Hate to say i told u so :naughty:

Honn
2008-06-21, 13:50
Har du testat tcp optimizer? http://www.speedguide.net/downloads.php

jakke
2008-06-21, 14:16
Verkar tydligen som om det var nåt glapp i teleuttaget/telekabeln/modemet. Testade med ett annat modem samt övrig utrustning (kabel och propp). Då kom jag direkt upp i 7 mbit. Testade sedan lite andra kombinationer för att utesluta vad som var fel. Till slut använde jag samma modem, telekabel samt propp. 7 mbit igen. Det enda som jag kan komma på är att det var ett glapp.

Ibland hjälper det att starta om prylarna. D.v.a dra ut kontakten och stoppa in den igen.