handdator

Visa fullständig version : Psykologifråga ???


Björkvedens mästare
2008-06-21, 08:53
Om man beter sej på ett visst sätt och man vet varför man beter sej på det sättet rent psykologiskt, varför beter man sej på det sättet då ?

Jag tänker på gräl med frugan då !

kharon
2008-06-21, 08:57
Ingen aning, men det är ett jättevanligt problem.

Björkvedens mästare
2008-06-21, 09:03
Helt plötsligt har jag och frugan nämligen börjat gräla, vilket vi inte gjort knappt alls på 8år och då beter jag mej som en barnslig idiot. Hon med ....
Vill inte gräla...

dajmond
2008-06-21, 09:36
Helt plötsligt har jag och frugan nämligen börjat gräla, vilket vi inte gjort knappt alls på 8år och då beter jag mej som en barnslig idiot. Hon med ....
Vill inte gräla...

vadå helt plötsligt...fundera, det borde finnas någon anledning? trötthet? pengar? dåligt sexliv? :)

Sparven från Minsk
2008-06-21, 09:40
Räkna till 10, tänka innan man talar är heta tips. Ta en snabb funderare över vad ni bråkar om. Ibland är det lätt att bråka enbart för bråkandets skull.

Beepfaaarp
2008-06-21, 09:45
Om man beter sej på ett visst sätt och man vet varför man beter sej på det sättet rent psykologiskt, varför beter man sej på det sättet då ?


Vanesak.

Björkvedens mästare
2008-06-21, 09:49
vadå helt plötsligt...fundera, det borde finnas någon anledning? trötthet? pengar? dåligt sexliv? :)

Jo jag har ju funderat och kommit fram till att vi inte bråkar om nåt speciellt viktigt, ändå bråkar vi......

Björkvedens mästare
2008-06-21, 09:53
För att få fram en reaktion så kan jag säga onödiga saker.. Nu när jag vet att jag säger sånt för att jag vill få en reaktion från henne för att se att hon bryr sej om mej, att hon inte är en kall fisk, vilket hon inte är, då borde jag väl kunna låta bli att säga sånt va ?

Knäppt... *screwy*

Granatgiraffen
2008-06-21, 10:06
http://www.drphil.com/articles/article/53

Beepfaaarp
2008-06-21, 10:11
För att få fram en reaktion så kan jag säga onödiga saker.. Nu när jag vet att jag säger sånt för att jag vill få en reaktion från henne för att se att hon bryr sej om mej, att hon inte är en kall fisk, vilket hon inte är, då borde jag väl kunna låta bli att säga sånt va ?


Testa kognitiv beteendeterapi. Bara att ringa till någon psyk mottagning i närheten och boka tid med en terapeut. Bättre att du pratar med någon som förstår än att du tar ut det på din flickvän.

Jacksatan
2008-06-21, 10:58
Beter du dig på ett idiotiskt sätt finns det förenklar bara två sätt att hantera det.

1: I ditt huvud rättfärdiga beteendet och vända det till att du ändå gör rätt i att bete dig så.
2: Beteendeförändring. Du slutar helt enkelt bete dig så.

Loke
2008-06-21, 11:47
En grej kan ju vara att du har ganska dålig koll på dina egna känslor, och när situationen blir känslosam på ett sätt som du inte är van vid så börjar plötsligt känslorna styra och då vet du inte varför du gör som du gör.

Bodylotion
2008-06-21, 12:43
För att få fram en reaktion så kan jag säga onödiga saker.. Nu när jag vet att jag säger sånt för att jag vill få en reaktion från henne för att se att hon bryr sej om mej, att hon inte är en kall fisk, vilket hon inte är, då borde jag väl kunna låta bli att säga sånt va ?

Knäppt... *screwy*

Nae inte knäppt...kan bli så när man inte riktigt får fram rätt ord för att du vill att hon ska bry sig. Sen att du kanske tröttnat på de "gamla vanliga orden" att få fram ett "hon bryr sig beteende"..då kommer det här fram i ren frustration att något nytt inte hittas(du kanske känner dig tråkig som människa att älska om du kommer med samma grejer om o om igen). Alltså ni vill bry er om varandra fast på ett nytt sätt. Se till att hitta det sättet som är bättre. Typ...skulle du våga säga sanningen istället? det som egentligen är väldigt snällt -alltså "orolig för att du är påväg bort från mig"? ..inte många som vågar =) men det är ju det du innerst verkar känna..

/ en toka :)

mini
2008-06-21, 13:03
Hur vet du att du säger så för att du "vill få en reaktion från henne för att se att hon bryr sej om mej, att hon inte är en kall fisk, vilket hon inte är"? Det låter som om du läst populärpsykologi.

Ersätt ett beteende med ett annat. Som Sparven sa, räkna till tio, eller gå in i ett annat rum. Om hon inte har så lätt att tappa huvudet och humöret, ha en fras hon kan säga för att påmina dig om vad du gör.
Eller väx upp och lägg av.

Pez
2008-06-21, 20:22
Eller väx upp och lägg av.
För att citera en trevlig seriestrip "Terapeuten till sin klient: -"Idag tänkte jag att vi skulle testa en ny grej. Ryck upp dig för fan!"". :D

Så varför gör man saker som man vet att man inte borde göra?
Av en herrans massa skäl.. de som ges ovan är de erfarenheter de som svarar har.
Varför just du gör på det här viset har troligtvis ett annat svar. Eller inte.

Ignatius72
2008-06-21, 20:43
Vad blir resultatet av ditt beteende? Skapar det närhet (även negativ sådan, ex istället för att gå sin väg stannar hon kvar och är arg) eller distans (hon går sin väg)?

mini
2008-06-28, 14:20
Hur går det med det här?

Buken
2008-06-28, 14:52
Jag hade detta problem med min flickvän, efter ett års förhållande började vi tjaffsa om småsaker som egentligen var ganska onödigt att tjaffsa om, jag sa även saker jag absolut inte menade och betedde mig konstigt, det ledde till förhållandets slut.. i efterhand ångrar jag mig något otroligt, så tips : Tänk efter 10 sekunder innan du "Kontrar" osv.

shut teh face
2008-06-28, 15:26
Det är ofta man bråkar och har sig och snabbt efteråt så förstår man hur larvig man är. Man får absolut inte låta känslorna styra för mycket.

Blir man ändå distraherad av känslorna kan det vara en god ide att ta extern hjälp kanske. Beror ju på vad det handlar om.