Visa fullständig version : Hormonpåverkan av kolhydratintag efter styrketräning.
King Grub
2008-06-20, 16:09
Ingen påverkan på kortisol, men sänkta testosteronnivåer.
This investigation examined the anabolic-hormone response to carbohydrate (CHO) supplementation at rest and after resistance exercise. Nine recreationally trained men randomly underwent 4 testing conditions: rest with placebo (RPL), rest with CHO (RCHO), resistance exercise with placebo (EPL), and resistance exercise with CHO (ECHO). The resistance-exercise protocol was four sets of Smith machine squats with a 10-repetition-maximum load, with 90-s rests between sets. Participants then consumed either a placebo or CHO (24% CHO, 1.5 g/kg) drink. Blood was taken before exercise (Pre), immediately after testing (Post), and then 15 (15P), 30 (30P), and 60 (60P) min after drink ingestion. Blood was analyzed for cortisol, glucose, insulin, and total testosterone (TTST). Cortisol did not change significantly in any condition. Glucose concentrations increased significantly from Pre to 15P and 30P during RCHO and Pre to 15P, 30P, and 60P in ECHO (p = .05). Insulin concentrations increased significantly from Pre to 15P, 30P, and 60P in the RCHO and ECHO conditions (p = .05). There were no significant changes in TTST concentrations during RPL or RCHO. Both EPL and ECHO demonstrated a significant elevation in TTST concentrations from Pre to Post (p = .05). During ECHO, TTST concentrations at 60P were significantly lower than Pre levels (p = .05), but there were no significant treatment differences in TTST concentrations at any time point during the EPL and ECHO conditions. Ingesting CHO after resistance exercise resulted in decreased TTST concentrations during recovery, although the mechanism is unclear.
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2008 Jun;18(3):260-80. Hormonal response to carbohydrate supplementation at rest and after resistance exercise.
insolation
2008-06-20, 22:42
Då kan man ju ställa sig frågan ifall fördelarna med att inte inta kolhydrater efter träningen och därmed få högre testosteron nivåer i kroppen påverkar återhämtningen i någon grad. Att inte inta kolhydrater efter träningen borde väl påverka återhämntningen negativt, eller beror det helt på träningsmängden, dvs att ifall nästa pass inte är förens om 2 dagar efter så kommer man sannerligen få i sig kolhydrater dagen efter.
Denna studie är ju intressant, men knappast någonting man kan dra några slutsatser av i hurvida man ska ändra om kosten efter träningen eller inte.
Whistler
2008-06-20, 23:14
Borde inte det här vara rätt revolutionerande? Just att inta kolhydrater är ju ett av de mest grundläggande fakta man får som nybörjare.
Så ska man sluta med kolisar direkt efter träningen eller vad är kontentan av denna studie?
King Grub
2008-06-21, 09:09
Det finns fler hormoner än testosteron och kortisol.
GH-frisättningen ökar av kolhydratintag, liksom insulinnivåerna.
Testosteronnivåerna sjunker kraftigt av proteinintag efter styrketräning också.
Så ska man sluta med kolisar direkt efter träningen eller vad är kontentan av denna studie?
Jag tror inte denna studie anger vad man ska göra överhuvudtaget. Det är nog något du får klura ut själv genom att väga samman olika faktorer.
Sitter själv och klurar lite. När jag släpper på kalorie-intaget och "bulkar" (även om jag gör det med måtta) så har jag tidigare använt kolhydrat i samband med träning. Främst dextro men senare malto.
De fördelar jag ser (och levt med villfarelsen att de ger) är;
- Har synergiska effekter tillsammans med protein på proteinsyntes.
- Bra tillfälle till glukogeninlagring.
- Kanske framförallt, och föga revolutionerande: Ett enkelt sätt att skjuta upp det generella kcal-intaget under en sådan period. Härom kanske man kan tvista. Själv tycker jag det är ganska enkelt att hålla samma diet året om (ungefär) och justera kcal-intaget med hjälp av kolhydrater i träningsdrinken. Fördelen när man sedan ska minska energi-intaget är att man inte "saknar" dessa kalorier. Nackdelen är att det är tillskott, som sannolikt saknar en mängd näringsämnen som riktigt mat skulle medföra.
Bör kanske påpekas att jag nu förenklar lite för klarhetens skull. Jag byter även ut vissa matvaror och lite annat.
Nackdelar jag föreställer mig är;
- Dumt att en för hög andel av energi-intaget baseras på tillskott. Är ju "tomma" kalorier. Vilket...
- ...Minskar utrymmet för "riktig" mat, och kan leda till att man råkar överäta (mat + tillskott).
Givetvis finns fler fördelar och nackdelar, bl.a. enkelhet och annat som jag inte fått med. Skulle vara kul att diskutera ur ett bredare perspektiv än just "hormonpåverkan" hur ni andra ser på kolhydrater i samband med träningsdrinken. Forskningsresultaten bör ju liksom sättas i en större kontext för att få mer praktisk relevans för oss hobby-gymmare. När dessutom kunnigt folk kan hjälpa oss reda upp villfarelser och missförstånd gör det ju det hela ännu mer intressant. :)
Fralleee
2008-06-21, 09:59
Så vad tror ni? Bra eller anus?
Jag tror inte denna studie anger vad man ska göra överhuvudtaget. Det är nog något du får klura ut själv genom att väga samman olika faktorer.
Självklart anger inte studien vad man ska göra.
Tänkte mer om det finns fler fördelar än nackdelar med kolisar efter träningen.
Är inte lätt att säga. Vi ser bara testosteronnivån efter träningen.
Är testosteron relevant för proteinsyntesen,eller drunkar effekten från testosteron av den effekt som träningen ger ?
Eddie Vedder
2008-06-21, 12:32
Borde inte det här vara rätt revolutionerande?
Man lär inte kunna dra några revolutionerande slutsatser med nio försökspersoner som kör fyra set knäböj.
Att utifrån det här börja fundera i banor om "ska man sluta med kolisar direkt efter träningen?" känns ju inte så lite överdrivet.;)
Seven resistance-trained men performed six bouts of resistance exercise, each separated by at least 1 week, in a crossover design. High, moderate and low volumes of exercise were used, each performed twice and followed immediately post-exercise by either a placebo or carbohydrate-protein supplementation. All bouts of resistance exercise were performed using a load equal to 100% of each subject's ten-repetition maximum (10-RM), and all rest periods between sets of exercise were 1 min. Blood was obtained before and at intervals after exercise until 120 min post-exercise. Lactate levels were significantly (P < 0.05) elevated immediately post-exercise, and to a significantly greater extent after the greatest volume of exercise. Levels of growth hormone rose significantly after the greatest volume of exercise only. Those of insulin and glucose rose significantly after supplementation only. Cortisol levels tended to be higher after the greatest volume of exercise, but the differences were not significant. Supplementation had no effect on the lactate, growth hormone or cortisol responses to resistance exercise. The data indicate that volume of exercise and protein-carbohydrate supplementation can alter the metabolic and hormonal responses to resistance exercise independently. However, cortisol levels remain high after a high volume of resistance exercise, irrespective of whether a post-exercise carbohydrate-protein supplement is used.
Källa: Eur J Appl Physiol. 2002 Feb;86(4):315-21
Jag snabbspolade igenom bara, men man kan väll äta kolhydrater 2 timmar efter passet utan att tappa återhämtningen, eller? var det ingen som gjorde det?
Det borde ju gå att utnyttja det på något vis.
Tja, eftersom att tillväxthormon och insulin ökar i koncentration vid intag av kolisar efter träningen så finns det ju fortfarande starka fördelar med att fortsätta proppa i sig bananer, eller vad det nu är man får sina kolhydrater från.
Tillväxthormon och insulin har ju muskeluppbyggande egenskaper och dessutom hjälper tillväxthormonet till att läka eventuella skador du drar på dig.
Tillväxthormon och insulin har ju muskeluppbyggande egenskaper och dessutom hjälper tillväxthormonet till att läka eventuella skador du drar på dig.
Inget av dessa hormoner är anabolt för en vuxen människa. Insulin är däremot antikatabolt. tillväxthormon har ingen direkt effekt på muskelmassan när man inte längre växer.
Anledningen till att testot sjunker av protein och kolydrater beror ju med största sannolikhet att man får en bättre stimulans av proteinsyntesen och att det cirkulerande testosteronet tas upp i muskelcellerna och när man då mäter testot i blodet så har det minskat. Finns någon studie på detta där det bevisats vara så.
Slutsats: Protein och kolhydrater efter träningen leder alltså inte till negativ effekt på testot utan tvärtom.
Det finns fler hormoner än testosteron och kortisol.
GH-frisättningen ökar av kolhydratintag, liksom insulinnivåerna.
Testosteronnivåerna sjunker kraftigt av proteinintag efter styrketräning också.
Mat är inte optimalt helt enkelt?
Chrillee
2008-07-03, 19:58
Kommer studier hela tiden om att man inte kan göra ett skit snart =)
Oavsett vad man tar så blir man påverkad negativ på ett eller annat sätt.
Omöjligt att vara optimal, bara sluta med allt vad träning heter punkt slut.
Eddie Vedder
2008-07-03, 20:02
Nej så är det verkligen inte. DU uppfattar det så, det innebär inte att det ÄR så.
Hur många av studierna du pratar om läser du faktiskt samt funderar ordentligt över? Metod, urval, eventuella övriga faktorer som kan tänkas inverka på resultaten, hur pass väsentliga resultaten är i praktiken, forskarnas egna diskussion och deras olika slutsatser m.m.?
Mat är inte optimalt helt enkelt?
Kommer studier hela tiden om att man inte kan göra ett skit snart =)
Allt handlar inte om testosteronnivåer. Läs studien. Läs vad king grub skrev några poster efter.
Kolhydrater kan kanske ha någon negativ inverkan på någon hormon, positiv på någon annan. Samt fyller musklerna med glykogen.
Trycka vettig mat efter ett pass (resultatmässigt för prestation) är alltid bra.
Eller gainerlikande produkter, esapro och malto.. Vad man nu går igång på
Många verkar ha missat mitt inlägg om att den större sänkningen av testosteron i blodet med kolhydrater och även protein beror på att kolhydraterna och proteinet stimulerar en kraftigare proteinsyntes samt att kolhydrater även ökar antalet androgena receptorer i musklerna. Vad detta innebär är alltså att testosteronet från blodet kommer att åka in i musklerna och vi får därmed en sänkning av testot i blodet.
King Grub
2008-07-04, 08:36
Det är en hypotes, ja. Det har jag skrivit många gånger; Volek påpekar dock just att det är en hypotes som delvis skulle kunna förklara fenomenet, men att det inte utesluter en nedreglering av testiklarnas gensvar på LH.
Ja det är ju en mycket trolig hypotes. Sedan är det som du säger även andra hormoner som spelar in.
Här är en intressant studie:
Suppression of testosterone does not blunt mRNA expression of myoD, myogenin, IGF, myostatin or androgen receptor post strength training in humans
We hypothesized that suppression of endogenous testosterone blunts mRNA expression post strength training (ST). Twenty-two young men were randomized for treatment with the GnRH analogue goserelin (3.6 mg every 4 weeks) or placebo for a period of 12 weeks. The ST period of 8 weeks started at week 4. Strength test, blood sampling, muscle biopsies, and whole-body dual-energy X-ray absorptiometry (DXA) scan were performed at weeks 4 and 12. Muscle biopsies were taken during the final ST session (pre, post 4 h, and post 24 h). Resting serum testosterone decreased significantly (P < 0.01) in the goserelin group from 22.6 ± 1.6 (mean ± S.E.M.) to 2.0 ± 0.1 nmol l–1 (week 4), whereas it remained unchanged in the placebo group. An acute increase of serum testosterone was observed during the final ST session in the placebo group (P < 0.05), whereas a decreased response was observed in the goserelin group (P < 0.05). mRNA expression of IGF-IE(bc) and myogenin increased, while expression of myostatin decreased (P < 0.01); however, no differences were observed between the groups. Muscle strength and muscle mass showed a tendency to increase more in the placebo group than in the goserelin group (P = 0.05). In conclusion, despite blocked acute responses of testosterone and 10- to 20-fold lower resting levels in the goserelin group, ST resulted in a similar mRNA expression of myoD, myogenin, IGF-IE(abc), myostatin and androgen receptor as observed in the placebo group. Therefore, in the present study, the molecular events were the same, despite divergent muscle hypertrophy and strength gains.
astrodog
2008-07-28, 14:50
Det är en hypotes, ja. Det har jag skrivit många gånger; Volek påpekar dock just att det är en hypotes som delvis skulle kunna förklara fenomenet, men att det inte utesluter en nedreglering av testiklarnas gensvar på LH.
Varför gör ingen nån kvantitativ studie på det här? Efter alla dessa år av studier borde man ju ha en slags modell framarbetad för delar av kroppens funktionalitet som t.ex. för hypotesen att testosteron och att den skulle sugas in i muskelcellerna (ursäkta om jag förenklar, jag är inte insatt).
Så vad jag menar är att man helt enkelt räknar på testosteronet, hur mycket som finns innan, hur mycket som borde frigöras efter träning (eller mäta) och sen genom det man vet om kolhydratens effekt på testosteron + muskelceller, beräknar hur mycket testosteron som borde försvinna med säg 50 gram kolhydrater och se om det stämmer. Eller vet man så lite om det här att det inte ens finns några kvantitativa modeller? Vad sysslar man med annars med än att skapa modeller i forskningen? Bara massa random studier som aldrig leder fram till några definitiva svar? Att hypotisera en modell, anpassa den så att den stämmer med observerade data, och försöka förutsäga framtida experiment med modellen borde ju vara ett logiskt tillvägagångssätt.
Min chansning är ju dock att någon sitter och meta-modellerar alla gjorda studier, men det kanske görs med vinning som syfte och inget som vi får ta del av?
exevision
2020-08-02, 21:30
Varför gör ingen nån kvantitativ studie på det här? Efter alla dessa år av studier borde man ju ha en slags modell framarbetad för delar av kroppens funktionalitet som t.ex. för hypotesen att testosteron och att den skulle sugas in i muskelcellerna (ursäkta om jag förenklar, jag är inte insatt).
Så vad jag menar är att man helt enkelt räknar på testosteronet, hur mycket som finns innan, hur mycket som borde frigöras efter träning (eller mäta) och sen genom det man vet om kolhydratens effekt på testosteron + muskelceller, beräknar hur mycket testosteron som borde försvinna med säg 50 gram kolhydrater och se om det stämmer. Eller vet man så lite om det här att det inte ens finns några kvantitativa modeller? Vad sysslar man med annars med än att skapa modeller i forskningen? Bara massa random studier som aldrig leder fram till några definitiva svar? Att hypotisera en modell, anpassa den så att den stämmer med observerade data, och försöka förutsäga framtida experiment med modellen borde ju vara ett logiskt tillvägagångssätt.
Min chansning är ju dock att någon sitter och meta-modellerar alla gjorda studier, men det kanske görs med vinning som syfte och inget som vi får ta del av?
Blivit för lite optitänkande här på forumet, så en bump på detta ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.