handdator

Visa fullständig version : Forkörtning på 90 väg - hur gör du?


Flykt
2008-06-20, 13:51
Scenario ett: du kör på en 90 väg med bra standard, inte allt för kurvig. Det är ingen framför dig. Du gasar på lite och ligger i cirka 130 km/h och plötsligt ser du en polis med laserkamera som fångar din forkörning.
Polismannen går ut på din fil för att stoppa dig, du har ingen mötande trafik. Smiter du eller stannar du?

Scenrio två: samma sak, fast med motorcykel.

Trance
2008-06-20, 13:55
Du glömde alternativet "Vänder och kör rakt mot polisen medan man skriker WHERE IS YOUR GOD NOW!"

Deceiver85
2008-06-20, 13:55
Stannar, i båda fallen, så klart. Straffet för smitning är betydligt värre än för fortkörning...

terax
2008-06-20, 13:55
Scenario ett: du kör på en 90 väg med bra standard, inte allt för kurvig. Det är ingen framför dig. Du gasar på lite och ligger i cirka 130 km/h och plötsligt ser du en polis med laserkamera som fångar din forkörning.
Polismannen går ut på din fil för att stoppa dig, du har ingen mötande trafik. Smiter du eller stannar du?

Scenrio två: samma sak, fast med motorcykel.

De brukar väl ha en bil eller motorcykel längre fram som stannar dig, så smita vore nog inte så smart, förvärrar nog bara det hela.

terax
2008-06-20, 13:56
Du glömde alternativet "Vänder och kör rakt mot polisen medan man skriker WHERE IS YOUR GOD NOW!"

haha :laugh:

Syndicate
2008-06-20, 13:56
Jag skulle stanna. Har dom mitt registreringsnummer så äre ju kört ändå.

Flykt
2008-06-20, 13:57
Jag skulle stanna. Har dom mitt registreringsnummer så äre ju kört ändå.
Nä. De måste kunna bevisa att det var du som körde bilen/mcn.

Sebbe_H
2008-06-20, 13:59
Stannar, i båda fallen, så klart. Straffet för smitning är betydligt värre än för fortkörning...

Fel.

Jag smet i från polisen, ovilja att stanna på polismans begäran skrev dom i rapporten, men behandlade fortkörningen betydligt värre. Men det kanske beror på hur fort man kör..


I övrigt lärde jag mig en läxa, stannar i båda fallen, för att inte riskera livet på mig eller andra.

Syndicate
2008-06-20, 14:00
Nä. De måste kunna bevisa att det var du som körde bilen/mcn.
aha. Men jag skulle nog stanna ändå.

Arf Pingvin
2008-06-20, 14:01
Stannar. Betalar mina böter och hoppas jag får behålla kortet. Kanske hann man bromsa ner under 120, mätarn visar lite för mycket...*hoppas*

hultman
2008-06-20, 14:01
Ingen aning faktiskt. Allt beroende på humör.

Snafu
2008-06-20, 14:05
Stanna jävligt snabbt och ta fram läppbalsamet och handkrämen and hope for the best.

Flykt
2008-06-20, 14:05
Stannar. Betalar mina böter och hoppas jag får behålla kortet. Kanske hann man bromsa ner under 120, mätarn visar lite för mycket...*hoppas*
Hmm, fan att man inte kan ändra första inlägget.

Låt oss säga att ni kör 150 km/h på 90 väg istället, nog mycket för att "Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren."
Med andra ord stor sannolikhet att kortet dras in i flera månader.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html

Versus
2008-06-20, 14:07
Klart som korvspad att jag stannar.
Försök vinna en biljakt med en Citroen Berlingo arbetsbil @ 69hk...

Skulle vara glad ifall jag ens kom upp i 130. I nedförsbacke.

*kissass*

Jorgen
2008-06-20, 14:26
Klart att man stannar.

Har man kört för fort och åker fast så får man snällt betala sina böter/bli av med lappen. Även om det är surt så har man ju faktiskt själv trampat på gasen.

Förstår inte dom som blir förbannade när domfår böter, dom har ju själv orsakat det. Visst är det sura pengar, jag har åkt fast en gång vilket kostade mig 1700, men jag får skylla mig själv.

Flykt
2008-06-20, 14:29
En vanlig forkörningsböter skulle jag inte ha problem med. Det är värre när man kör så pass fort att körkortet kan ryka i flera månader och man t.ex är i behov av körkort i tjänsten.

Med motorcykel borde det vara tämligen enkelt att smita ifrån då de oftast är en aning rappare än polisens bilar...
Inget att fundera på för mig ändå då den inte toppar speciellt mycket :D

Carolinew
2008-06-20, 14:29
Klart att jag skulle stanna.

hultman
2008-06-20, 14:30
Klart att man stannar.

Har man kört för fort och åker fast så får man snällt betala sina böter/bli av med lappen. Även om det är surt så har man ju faktiskt själv trampat på gasen.

Förstår inte dom som blir förbannade när domfår böter, dom har ju själv orsakat det. Visst är det sura pengar, jag har åkt fast en gång vilket kostade mig 1700, men jag får skylla mig själv.

Så, när du precis tankat klart en film i dålig kvalle och polisen springer in, tycker du fortfarande att du får skylla dig själv? Eller när du pissade i naturen den där gången då du nästan pissade på dig själv? Klart som fan att man inte har någon annan än sig själv att skylla, men ibland står straffet knappast i proportionalitet till brottet. För de som fångas d.v.s.

NiXPhoenix
2008-06-20, 14:38
Hmm, fan att man inte kan ändra första inlägget.

Låt oss säga att ni kör 150 km/h på 90 väg istället, nog mycket för att "Vid hastigheter däröver rapporteras överträdelsen till åklagaren."
Med andra ord stor sannolikhet att kortet dras in i flera månader.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=13772&pageversion=1.html



Eftersom jag har nytaget körkort och väldigt lite körvana stannar jag självfallet.

Om jag hade hyfsat med mil och vana i bagaget och såg mig som en bra förare (i pprincip alla ser sig som bättre än genomsnittet i en undersökning jag läste för ett tag sen :D) så kanske jag hade satsat på att dra vidare.

Arnesson
2008-06-20, 14:42
Tror jag skulle stannat. Dock så blir man nog sugen på att dra med hojen, men det beror nog på situationen. För en vanligt fortkörning skulle jag garanterat stanna.

Jorgen
2008-06-20, 14:49
Så, när du precis tankat klart en film i dålig kvalle och polisen springer in, tycker du fortfarande att du får skylla dig själv? Eller när du pissade i naturen den där gången då du nästan pissade på dig själv? Klart som fan att man inte har någon annan än sig själv att skylla, men ibland står straffet knappast i proportionalitet till brottet. För de som fångas d.v.s.

:confused:

Hurvida straffet står i paritet till brottet eller inte handlar väl inte tråden om?

Snafu
2008-06-20, 14:49
Vad skulle Coxie gjort?

Provotic
2008-06-20, 14:54
Tjejens pappa fick sitt körkort indraget igår morse. Två månader.

91 KM/H på en 50 väg.

hultman
2008-06-20, 14:56
:confused:

Hurvida straffet står i paritet till brottet eller inte handlar väl inte tråden om?

Hehe. Det där såg lagom virrigt ut. Skyllar på de sex-sju ölen som runnit ned. Lämnar kolo ett tag nu :D

RösböJunior
2008-06-20, 16:49
..... förstår inte varför ex kenny bräck stannade när han mitt i natten fick böter för att kört ca 160? på motorvägen.

Bullen!
2008-06-20, 16:57
jag stannar aldrig när jag vet att jag gjort jättefel. har man kanske kört några km för fort är det lixom inte lönt att sticka. och lite beroende på bil jag åker för tillfället och soppa i tanken osv. brukar äga minst en 250+km bil som är bra att ha som rennwagen när man har bråttom.

Bullen!
2008-06-20, 16:57
..... förstår inte varför ex kenny bräck stannade när han mitt i natten fick böter för att kört ca 160? på motorvägen.

han körde kanske sin vita volvo 240 =)

Ignatius72
2008-06-20, 17:00
Förstår inte dom som blir förbannade när domfår böter, dom har ju själv orsakat det. Visst är det sura pengar, jag har åkt fast en gång vilket kostade mig 1700, men jag får skylla mig själv.

Jag blir dock rejält förbannad, även om ingen annan har trampat på pedalerna än jag själv. Jag blir det av den anledningen att det står en mindre armé av poliser för att stoppa folk när ingenting har hänt. Låt oss säga att din bil blir stulen, hur många poliser engagerar sig i det? Rätt svar-noll. Kör man som jag 3-5000 mil i tjänsten så kan jag av ren oaktsamhet någon gång råka köra 97 på en 90 väg och få en schysst böteslapp. Bestämmer jag mig för att gå in i en affär och snatta så kan jag räkna med mindre straff. Jag kan tom komma lindirigare undan genom att slå någon ordentligt på flabben än om jag kör för fort. Den enda anledningen att vara nitisk vid fortkörning är att det är väldigt lätt att få till en bra statistik och att man dessutom drar in bra med pengar Mitt på dagen och när det är fint väder då är fortkörningspoliserna ute. Glashalt, dimmigt, regnigt, snöigt osv när det verkligen är illa att köra för fort då kan man brassa på. Tokiga omkörningar, rattfylla inga problem. Det är viktigare att en som kör 94 på motorvägen åker dit.
Därför blir jag arg även om ansvaret för pedalerna är mitt.

Handcuff
2008-06-20, 17:04
Jag blir det av den anledningen att det står en mindre armé av poliser för att stoppa folk när ingenting har hänt.

Trafikövervakning är förebyggande. Att få böter om man kör som ett fucko är inte det värsta som kan hända....sett någon trafikolycka på nära håll där någon kört lite väl hårt?

Three pigs
2008-06-20, 17:07
Jag blir dock rejält förbannad, även om ingen annan har trampat på pedalerna än jag själv. Jag blir det av den anledningen att det står en mindre armé av poliser för att stoppa folk när ingenting har hänt. Låt oss säga att din bil blir stulen, hur många poliser engagerar sig i det? Rätt svar-noll. Kör man som jag 3-5000 mil i tjänsten så kan jag av ren oaktsamhet någon gång råka köra 97 på en 90 väg och få en schysst böteslapp. Bestämmer jag mig för att gå in i en affär och snatta så kan jag räkna med mindre straff. Jag kan tom komma lindirigare undan genom att slå någon ordentligt på flabben än om jag kör för fort. Den enda anledningen att vara nitisk vid fortkörning är att det är väldigt lätt att få till en bra statistik och att man dessutom drar in bra med pengar Mitt på dagen och när det är fint väder då är fortkörningspoliserna ute. Glashalt, dimmigt, regnigt, snöigt osv när det verkligen är illa att köra för fort då kan man brassa på. Tokiga omkörningar, rattfylla inga problem. Det är viktigare att en som kör 94 på motorvägen åker dit.
Därför blir jag arg även om ansvaret för pedalerna är mitt.

Dom gör ju det för att du inte skall köra ihjäl någon annan. Kraften när du smäller in i en bil/person i 140 km/h är många gånger större än vid 90 km/h, till exempel.

Jag hade stannat.

Hades
2008-06-20, 17:09
Jag blir dock rejält förbannad, även om ingen annan har trampat på pedalerna än jag själv. Jag blir det av den anledningen att det står en mindre armé av poliser för att stoppa folk när ingenting har hänt. Låt oss säga att din bil blir stulen, hur många poliser engagerar sig i det? Rätt svar-noll. Kör man som jag 3-5000 mil i tjänsten så kan jag av ren oaktsamhet någon gång råka köra 97 på en 90 väg och få en schysst böteslapp. Bestämmer jag mig för att gå in i en affär och snatta så kan jag räkna med mindre straff. Jag kan tom komma lindirigare undan genom att slå någon ordentligt på flabben än om jag kör för fort. Den enda anledningen att vara nitisk vid fortkörning är att det är väldigt lätt att få till en bra statistik och att man dessutom drar in bra med pengar Mitt på dagen och när det är fint väder då är fortkörningspoliserna ute. Glashalt, dimmigt, regnigt, snöigt osv när det verkligen är illa att köra för fort då kan man brassa på. Tokiga omkörningar, rattfylla inga problem. Det är viktigare att en som kör 94 på motorvägen åker dit.
Därför blir jag arg även om ansvaret för pedalerna är mitt.
Undras hur fort folk skulle köra om det inte fanns några poliser alls på vägarna. Och hur många som skulle dö i trafiken varje år.

berra_berra
2008-06-20, 17:43
Undras hur fort folk skulle köra om det inte fanns några poliser alls på vägarna. Och hur många som skulle dö i trafiken varje år.

Inte allt för många hoppas jag.. man lär ju fortfarande tänka...

Jag brukar ofta ligga mellan 110-120 på 90 väg (någon gång 130) då det är bra väg och ingen trafik.

Men då det är 30, 50 eller 70 så håller jag jämt hastigheten.

Exdiaq
2008-06-20, 17:49
Stannar i båda fallen.

Har hänt en gång att jag smet när jag körde moppe. Det var en 30-moppe som gick i 70. Som tur var det nära där jag bor och där finns en hel del små skogsvägar man kan köra in på, vilket jag gjorde. Körde små gångvägar genom skogen och ställde in moppen i garaget. Körde inte på en månad efteråt :D

Handcuff
2008-06-20, 18:09
Inte allt för många hoppas jag.. man lär ju fortfarande tänka...



Tyvärr tänker inte allt för många. Antalet svåra trafikolyckor står i direkt proportion till hur fort folk kör. Högra hastighet = större olycksrisk & svårare olyckor då det väl smäller.

Ignatius72
2008-06-20, 18:11
Trafikövervakning är förebyggande. Att få böter om man kör som ett fucko är inte det värsta som kan hända....sett någon trafikolycka på nära håll där någon kört lite väl hårt?

Dom gör ju det för att du inte skall köra ihjäl någon annan. Kraften när du smäller in i en bil/person i 140 km/h är många gånger större än vid 90 km/h, till exempel.

Jag hade stannat.

Undras hur fort folk skulle köra om det inte fanns några poliser alls på vägarna. Och hur många som skulle dö i trafiken varje år.

Nu är det ju så att Vägverket inte alls är ute efter dem som kör 150 eller mer utan att sänka från ex 95-90 då det enligt deras beräkningar sparar mest liv då.
Att polisen jagar fortsyndare när väglaget och sikten är på topp är även det en aning kontraproduktivt.
Det säkraste sättet att minska olyckor är att bygga en infrastruktur som minimerar misstagen, tex mitträcke så att en eventuell sneseglare inte hamnar i mötande trafik samt att få ner antalet rattfyllon. Att stå i solen och plocka folk som kör 3km/h för fort gör ingen annan skillnad än att det ser bra ut i polisens sk pinnjakt.
Avslutningsvis hade jag inte heller bölat om det hade varit så att polisen hade resurser till att lösa andra brott, något de påstår att de inte har.

tjabon
2008-06-20, 20:18
Jag har haft körkort längre än vad du är gammal....:)

Det skulle aldrig falla mej in att ligga mer än 10 km över gällande
hastighetsgräns. Jag har heller aldrig fått några böter.

Har man hunnit med att frontalkrocka med X antal rådjur, kört över
ännu fler smådjur samt med nöd och näppe undkommit älgkrockar,
så bränner man inte på 130 på en 90-väg.

Ignatius72
2008-06-20, 20:40
Jag har haft körkort längre än vad du är gammal....:)

Det skulle aldrig falla mej in att ligga mer än 10 km över gällande
hastighetsgräns. Jag har heller aldrig fått några böter.

Antingen så kör du väldigt lite eller så har du haft tur. Min poäng är just att en sådan som du som trots allt har en tydlig idé om att inte köra för fort likförbaskat åker dit på några tusenlappar. Vad har du lärt dig av det? Ingenting.

Troll
2008-06-20, 21:48
Jag skulle stanna och hoppas kunna charma mig till en lindrigare bot!. :mallan:

Alt, och eller dra en rövare!! *innocent*

Hobbes
2008-06-20, 23:09
bla bla bla bla bla bla...."jag tror mig kunnat lösa alla brott om jag varit polis...."

Jag hade stannat i båda fallen.

Stannade i mitt fall för 13år sedan när jag blev av med körkortet i en månad.

8x8
2008-06-20, 23:22
Jag undrar hur många av internethjältarna som röstat "jag smiter" som verkligen skulle göra det/klara av det...att köra bil/mc jättefort när man är stressad till max för att undkomma polisen är ju ingen bra idé.

Straffet för grov vårdlöshet i trafik/vållande till kroppsskada alt. annans död (kan bli aktuellt om man smäller) är ju högre än en fortkörningsböter. Plus risken att man skadar/har ihjäl sig själv eller någon annan. Försäkringen gäller inte om man kvaddar/skadar bilen.

Hobbes
2008-06-20, 23:30
Jag undrar hur många av internethjältarna som röstat "jag smiter" som verkligen skulle göra det/klara av det...att köra bil/mc jättefort när man är stressad till max för att undkomma polisen är ju ingen bra idé.

Straffet för grov vårdlöshet i trafik/vållande till kroppsskada alt. annans död (kan bli aktuellt om man smäller) är ju högre än en fortkörningsböter. Plus risken att man skadar/har ihjäl sig själv eller någon annan. Försäkringen gäller inte om man kvaddar/skadar bilen.

+1 000 000

Snacka går ju efter att man laddat ner och sett "getaway Stockholm eller vad faan skiten heter":D

tjabon
2008-06-20, 23:35
Antingen så kör du väldigt lite eller så har du haft tur. Min poäng är just att en sådan som du som trots allt har en tydlig idé om att inte köra för fort likförbaskat åker dit på några tusenlappar. Vad har du lärt dig av det? Ingenting.

Jag kör ca: 2500 mil om året.
Mycket på mindre vägar i skogslandskap.

Jag skulle misstänka att polisen troligen släpper förbi många
lindriga fortkörare.
De allra flesta av mina vänner och bekanta har heller inte fått böter
på många år. Vi har väl inte speciellt bråttom på vägarna heller.

Vaddå lärt sej?
Jag är rädd om mej, min bil och mitt körkort.
Sen är jag rädd om djuren också !!!

Scratch89
2008-06-20, 23:38
Snacka går ju efter att man laddat ner och sett "getaway Stockholm eller vad faan skiten heter":D

OT: Min körskolelärare var med i Getaway Stockholm; han vände sig om på sin motorcykel och pekade finger åt polisen. Konstligt nog har jag körkort ändå. :D


För att svara på frågan; jag skulle aldrig köra så fort, men om jag nu skulle göra det så skulle jag självklart stanna. Det går liksom inte att försvara ett så grovt övertramp.

oath5
2008-06-20, 23:58
Med bil hade jag stannat, men med MC så vetifan om jag hade gjort det. Har fått en bot på 2400 kr (62km/h på 50-väg) på mina snart 4 år med körkort, så jag kör lugnt i stan men kan fan inte hålla hastigheten på 70 och 90 sträckorna :D

Viktor_Balck
2008-06-21, 00:52
Förstår inte dom som blir förbannade när domfår böter, dom har ju själv orsakat det. Visst är det sura pengar, jag har åkt fast en gång vilket kostade mig 1700, men jag får skylla mig själv.

Nä, hur kan man bli sur? Du blir asnöjd kan jag tänka.

Kaboffastar
2008-06-21, 01:01
Åker jag sporthoj 30 kmh/för fort på landsväg så dör jag hellre än att stanna.

Åker jag motard i "stan" så stannar jag inte ens om jag så åkt 4 km/h för fort.

Jazen
2008-06-21, 01:39
150 på 90 väg hade jag stämplat vidare....inte alltid det står en hoj eller en till bil längre fram och väntar på uttryckning...snuten släpper av efter en viss hastighet också har jag för mig...ligger man o kör 280+ är det nog inte många poliser som gasar vidare....o som någon tidigare nämde, många internet heroes som skriver mer än dom egentligen gör =)

Kaboffastar
2008-06-21, 01:55
kan tillägga att åker jag bil så stannar jag och har stannat. 43 km/h för fort på 90 väg vart 4000 i böter och indraget körkort i 3 mån.

På tal om internet "heroes".

Men hade jag kört en viper ist för en golf 2 cl vars max är 140 så vem vet vad för dumt man hade försökt sig på.

Björkvedens mästare
2008-06-21, 08:45
*screwy* Man stannar . Allt annat är idioti

Handcuff
2008-06-21, 10:00
många internet heroes som skriver mer än dom egentligen gör =)

Är man en "Internethjälte" om man stannar när man blir stoppad av polisen, istället för att gasa vidare i sann ghostrider-anda? *screwy*

lol

Jazen
2008-06-21, 11:20
Är man en "Internethjälte" om man stannar när man blir stoppad av polisen, istället för att gasa vidare i sann ghostrider-anda? *screwy*

lol

menade mer att folk skriver "ja klart jag spättar vidare" fast det egentligen inte är så irl =)

coxie
2008-06-21, 11:25
Vad skulle Coxie gjort?

Stannat med bil, dragit med MC.

Detta förutsätter att jag låg såpass fort att mitt körkort ryker, för vanliga böter hade jag stannat med MCn.

Jakobbus
2008-06-21, 11:48
Imponerande hur många internethjältar vi har här som bara skulle blåsa vidare! Nu ser ju inte verkligheten ut riktigt så men det känns väll ballt att visa sig häftig här antar jag :thumbup:

Handcuff
2008-06-21, 11:59
menade mer att folk skriver "ja klart jag spättar vidare" fast det egentligen inte är så irl =)

Då är jag med i matchen :thumbup:

Jazen
2008-06-21, 12:39
har vart i situation i en m3 där vi kör om en vanlig saab på 90väg i 110 som sedan visar sig vara en civilare, bilen va för tillfälle avställd, jsut då tar man ett beslut och när man väl tagit de beslutet måste man hålla fast vid det annars är det kört...polisen hakar på, farter på 200, då vi åker avfarten mkt snabbare än vad en saaben klarar av, slår av lamporna, kör bakvägar till stan igen. ställer av bilen lite längre ut och så va det med den saken. Men säg om man kör 150 på 90 väg...är det mer än böter o kort som ryker? inge fängelsestraff? nån som har koll på biffen ?

Hobbes
2008-06-21, 12:52
har vart i situation i en m3 där vi kör om en vanlig saab på 90väg i 110 som sedan visar sig vara en civilare, bilen va för tillfälle avställd, jsut då tar man ett beslut och när man väl tagit de beslutet måste man hålla fast vid det annars är det kört...polisen hakar på, farter på 200, då vi åker avfarten mkt snabbare än vad en saaben klarar av, slår av lamporna, kör bakvägar till stan igen. ställer av bilen lite längre ut och så va det med den saken. Men säg om man kör 150 på 90 väg...är det mer än böter o kort som ryker? inge fängelsestraff? nån som har koll på biffen ?

Polisen är kontaktad, de kommer att begära in uppgifterna om dig och ditt IP via admin på Kolozzem!


















*whatever* :D :D :D

Jazen
2008-06-21, 12:54
Polisen är kontaktad, de kommer att begära in uppgifterna om dig och ditt IP via admin på Kolozzem!

*whatever* :D :D :D

okej men du hade ingen info o ge mig ang min fråga istället ?

olander08
2008-06-21, 13:12
jag stannar aldrig när jag vet att jag gjort jättefel. har man kanske kört några km för fort är det lixom inte lönt att sticka. och lite beroende på bil jag åker för tillfället och soppa i tanken osv. brukar äga minst en 250+km bil som är bra att ha som rennwagen när man har bråttom.

Det är verkligen arroganta jävlar som du som förstör i samhället.

egge
2008-06-21, 13:14
Stannar och biter i det sura äpplet.
Synd för snuten att jag är allergisk mot sura äpplen och avlider på direkten. Mohaha.

Hmm, lite synd för mig med kanske...

Hobbes
2008-06-21, 13:15
Det är verkligen arroganta jävlar som du som förstör i samhället.

Å andra sidan är detta som gör hela denna tråden fullkomligt patetisk och meningslös - då den mynnar ut i skrythistorier osv.

Som när någon la upp en youtube länk på sig själv när man försöker toppa pappas bil - vi behöver ju inte FRA lagen, herregud, folk är ju så korkade och uppmärksamhets sökande att youtube räcker för att se bekännelser - snart forum oxå:D

NiXPhoenix
2008-06-21, 14:26
Det är verkligen arroganta jävlar som du som förstör i samhället.


:laugh: :laugh:

PowPow
2008-06-21, 14:27
Jag klickade i alla alternativen. Först stannar jag och får mina böter, sen smiter jag. Där fick dem!

Larsson85
2008-06-21, 14:35
Hastighetsmätaren i bilen visar 10km/h för snabbt, så jag får känna mig som en bad boy utan att bryta mot lagen.

Versus
2008-06-21, 15:11
Hastighetsmätaren i bilen visar 10km/h för snabbt, så jag får känna mig som en bad boy utan att bryta mot lagen.

Nja det beror lite på hur fort du kör. Desto fortaree du kör desto mer visar mätaren fel.

Lite höftat kan man väl säga att runt 5-10% för fort visar de flesta mätare.


Angående ifall man kör väldigt mycket för fort och åker fast så kan det bli vårdslöshet i trafik, vilket kan gå vidare till åklagare.
Man behöver alltså inte smita för att det ska bli vårdslöshet i trafik, det jag ville få fram.

Alla kanske inte heller vet att det kan kosta 2500kr ifall du inte stannar där du har stopp-plikt. Rätt många som brukar skita i det vad jag brukar se när jag är ute och kör..

Flykt
2009-07-23, 16:32
Bump :)

rooz
2009-07-23, 16:34
Du glömde alternativet "Vänder och kör rakt mot polisen medan man skriker WHERE IS YOUR GOD NOW!"
Hahaha:laugh:

Stannar, är för dålig förare för att våga smita. Samt straffet för smitning är hårt.

en stor stark
2009-07-23, 16:41
Kastat en ölburk på polisen sedan kört iväg.








Nej, men jag skulle nog stannat i vilket fall som helst, ifall jag skulle haft något fordon alltså. Dom är ju beväpnade! :S

Den tyngaste
2009-07-23, 16:41
Kör aldrig för fort. Finns inget behov för det.

Pudzianovski
2009-07-23, 16:42
Klart jag stannar. Jag är så jävla tråkig.

mattilainen
2009-07-23, 17:04
jag skulle stannat då jag inte vågat något annat..

Upptaget
2009-07-23, 17:14
Vilken fråga, Självklart stannar jag.. Dom som kryssat i att dom skulle sticka med bil, tror ni inte det finns fler poliser här i sverige som dom troligtvis lär kontakta som lär finnas i området ni åker åt?

beckman88
2009-07-23, 17:18
Hoppas att alla som har sagt att som skulle smita skojar. Självklart stannar man på polismans order, vad är det för jävla stil att skita i det? Att köra så mycket för fort och att inte stanna uppfattar jag som ren idioti.

Wao
2009-07-23, 17:33
Jag skulle aldrig våga mig på att smita, så duktig är jag inte på att köra.

Zetor99
2009-07-23, 17:56
Jag skulle nog smita ifall det var min bil jag körde, har inte råd vare sig med böter eller att bli av med körkortet och i den hastigheten har man ju trots allt ett visst försprång, inte en chans att en polis-Mondeo eller VW Transporter kommer ikapp, det är inte alltid de har motorcykel. Det beror dock mycket på ifall jag kände till krokarna, att fly kan vara bra dumt ifall man inte har en aning om var man befinner sig.

Dock bör jag nog för att undvika missförstånd tillägga att jag aldrig skulle köra 150 km/h på en 90/100-väg, så exempelsituationen skulle aldrig kunna uppstå, och då jag noga ser till att hålla mig under körkortsindragningsgränsen ser jag inte heller någon anledning att testa vare sig bilen eller mig som förare, och inte vore det vidare smart heller, ska man fly från polisen bör man gärna välja något annat fordon än en fransk kombi modell större...

KlopFer
2009-07-23, 18:01
Pillar ner en växel och sviish, precis som med moppen när man var 15 :thumbup:

Inte mognat en sekund :D

Imni
2009-07-23, 18:20
Satt jag i en Veyron hade jag kuggat ner och stämplat. I en 240 hade dock inte hjälpt så mkt:D

ceejay
2009-07-23, 18:36
Ingen som sett reklamen där en polis sätter ut handen för att stoppa en motorcyklist? ;)

HIGH FIVE!

EkarN
2009-07-23, 18:55
Hehe, OT kan jag berätta att jag vet en som blev stoppad av polisen när hon körde 160 på 90-väg, och inte ens fick böter:D

Arnesson
2009-07-23, 18:59
Ingen som sett reklamen där en polis sätter ut handen för att stoppa en motorcyklist? ;)

HIGH FIVE!

uIZLlrvQ9oM&feature=related

Tolkia
2009-07-23, 18:59
Är man tuff nog att köra för fort är man väl tuff nog att våga ta konsekvenserna?

gnagaren
2009-07-23, 19:18
Jag stannar såklart. Anledningarna är att jag är för feg, bilen går för sakta samt så ser jag ingen anledning till att smita. Hastigheten är 90km/h, då du väljer att köra snabbare har du gjort ett kriminellt val, åker du då fast har du bara dig själva att skylla, så enkelt är det. Dessutom vill jag inte utsätta mig själv/andra trafikanter för fara då det handlar om småpengar eller indragen lapp som man kan fixa igen efter någa månader.

ryssen
2009-07-23, 20:06
bil stannar. med hojen glöm d dom får ju ändå inte jaga längre.

MrPowa
2009-07-23, 20:09
Jag hade dragit fram AK:n och åkt fast ordentligt i riktig Ali G anda.

Men hade nog med stannat.

stridis
2009-07-23, 20:30
Det var någon stjärna här som skrev att denne skulle dragit iom att man kan behöva bilen i tjänsten? Men då ser man väl till att vara såpass laglydig att det inte blir aktuellt med indragning av körkort? Inte fan så tar man och initerar värsta biljakten alternativt kommer och snyftar efteråt om att körkortet behövs?

Böter är ju ganska surt, men några sådana har jag inte fått.

berra_berra
2009-07-23, 20:52
Har stuckit en gång, sent på kvällen hem från jobbet. Polisen vilket jag först trodde var 2 personer som stod och prata med varandra i reflexväst stod längs vägkanten, det var blött ute, åkte ut en extra bit på andra körfältet, gasar extra för att passera snabbt och säkert. Inser att det är 2 st poliser med laserpistol och en röd lampa som de håller i handen.

Jag gasar och sticker, ser inte skymten av polisen, allt är lugnt.

Hittar väldigt bra där, så tog snabbt en avfart och försvann.

berra_berra
2009-07-23, 20:54
Har stuckit en gång, sent på kvällen hem från jobbet. Polisen vilket jag först trodde var 2 personer som stod och prata med varandra i reflexväst stod längs vägkanten, det var blött ute, åkte ut en extra bit på andra körfältet, gasar extra för att passera snabbt och säkert. Inser att det är 2 st poliser med laserpistol och en röd lampa som de håller i handen.

Jag gasar och sticker, ser inte skymten av polisen, allt är lugnt.

Hittar väldigt bra där, så tog snabbt en avfart och försvann.

Jag körde fort för att passera så långt från personerna i reflexväst som möjligt (en god gärning). :)

Frillan
2009-07-23, 21:14
Susar man förbi på en MC i 160 - 180 KM (vansinnigt) Men då känns det inte lönt att stanna...

mojoo
2009-07-24, 19:23
Fel.

Jag smet i från polisen, ovilja att stanna på polismans begäran skrev dom i rapporten, men behandlade fortkörningen betydligt värre. Men det kanske beror på hur fort man kör..


I övrigt lärde jag mig en läxa, stannar i båda fallen, för att inte riskera livet på mig eller andra.

Alltid trott att de måste se vem som har kört. Kul om någon stulit ens motorcykel och kör som en galning (t.ex. smiter från polisen), då får man alltså böter själv m.m?

robztr14
2009-07-24, 19:35
har jag någon form utav 2 hjuligt fordon så sticker jag direkt. Har jag bil stannar jag direkt.

stridis
2009-07-24, 19:44
Verkligen?
http://img.alibaba.com/photo/11362445/Vespa_Acma_Type_1964_Vbb_150_.jpg

robztr14
2009-07-24, 19:58
Får du den att gå snabbare än 90 så

stridis
2009-07-24, 20:05
Det var ju någon i parallellklassen som trimmade sin moppe en gång i tiden så den gjorde över 80 så det skall väl inte vara helt omöjligt.

Mourten
2009-07-24, 20:54
Blir jag skjuten i 200 km/h och över så drar jag, under stannar jag, inte värt å försöka dra då.
Blev skjuten på 90 väg i våras men gick bara 120 så blev bara böter.

JMRA
2009-07-24, 21:17
Försökte smita en gång när körkortet var nytt men gick så himla fort tillslut att jag inte vågade fortsätta, samtidigt vågade jag inte stanna för jag hade en bild i huvudet att få stryk av polisen så jag puttrade runt i några minuter på en grusväg innan jag tillslut stannade :D Kändes onödigt minst sagt.

ceejay
2009-07-24, 21:24
JMRA, följderna? ;)

Rockhard
2009-07-24, 21:38
Behövs fler trafikpoliser. Folk kör som idioter.

Bönne
2009-07-24, 21:49
Skulle förmodligen stanna, fast allt beror ju på situationen. Kan önska att man har sådan framförhållning med blicken att man hinner panikbromsar innan de skjuter.

Fast jag har faktiskt hunnit bromsa ner innan de sköt inne i Göteborg precis innan Götaälvbron i södergående riktning.

saab900
2009-07-24, 21:53
Tar mitt straff som en man. Nu kör jag aldrig så fort att kortet ryker, men vad är poängen med att smita. Risken är att du får flera polisbilar efter dig med kommunikation sinsemellan = du är chanslös och åker för smitning. Motorcykel har du bättre möjligheter att klara dig på då de inte jagar motorcyklar, men jag skulle stanna ändå.

"Don't do the crime if you can't pay the fine"

JMRA
2009-07-24, 21:59
JMRA, följderna? ;)

Jag slapp stryk :D

Var en rätt trevlig polis som började dividera om ifall jag hade arbete, vad jag arbetade med och min årsinkomst då böterna skulle skulle baseras på det då jag hade ignorerar en spansk sväng och stopplikt(Vad jag blev stannad för i första början). Jag svarade ja på allt, fattade inget och därefter åkte jag hem och fick världens utskällning. :D Några veckor senare kom ett kuvert min morsa tog hand om och ett år senare tog jag ett nytt körkort :D

Under tiden fortsatte jag puttra runt med bilen på jobbet som om inget hade hänt :smash:

ceejay
2009-07-24, 22:12
hahaha lol

RandomC
2009-07-24, 23:49
Blir jag skjuten i 200 km/h och över så drar jag, under stannar jag, inte värt å försöka dra då.
Blev skjuten på 90 väg i våras men gick bara 120 så blev bara böter.

Varför kör man ens 200?

OnT: Jag stannar, tar böterna, åker hem, surar och beklagar mig för tjejen/kompisar om hur mycket polisen suger.

Bönne
2009-07-25, 01:21
Varför kör man ens 200?

OnT: Jag stannar, tar böterna, åker hem, surar och beklagar mig för tjejen/kompisar om hur mycket polisen suger.Varför kör man i 110km/h istället för 20km/h? För att man kommer 9 extra mil per timme...

xeym
2009-07-25, 19:23
Varför kör man ens 200?

OnT: Jag stannar, tar böterna, åker hem, surar och beklagar mig för tjejen/kompisar om hur mycket polisen suger.

För det är kul! Borde ju du veta:devil:

Dan S
2009-07-26, 00:28
Stannar, backar, vänder, kör fort som fan tillbaka.

Three pigs
2009-07-26, 01:47
Smita? haha aldrig, skulle inte utsätta mig själv och andra för sådan fara. Visst jag kör många gånger över hastighetsbegränsningen, men skulle jag bli stoppad skulle jag stanna. Jävla idioti att försöka smita...

snelhest
2009-07-26, 07:04
Jag hade stannat. Nu skulle jag aldrig få för mig att köra för snabbt ens minsta km/h.

spoonchest
2009-07-27, 07:23
Jag smet ifrån polisen en gång. På moppe. Naiv som jag var så trodde jag att en omdrevad Gilera från 74 med en extra person på sitsen skulle kunna dra ifrån polisen, när den i själva verket gjorde 50+ en BRA dag.

Fordon
2009-07-27, 10:54
kan tillägga att åker jag bil så stannar jag och har stannat. 43 km/h för fort på 90 väg vart 4000 i böter och indraget körkort i 3 mån.

På tal om internet "heroes".

Men hade jag kört en viper ist för en golf 2 cl vars max är 140 så vem vet vad för dumt man hade försökt sig på.

Personligen hade jag hellre försökt smita med en golf..
En viper är tamefan helt omöjlig att köra. Sladd 24/7 på alla jävla växlar om man inte är försiktig. Har varit nära diket varenda gång jag kört. Tänk då när man är pressad av en snut bakom sig..

För övrigt hade jag stannat.

Pingu
2009-07-27, 20:24
Kör jag hojen så smiter jag annars stannar jag