handdator

Visa fullständig version : Någonting intressant från Dan John's senaste artikel.


Matsa
2008-06-19, 21:17
Jag vet inte om detta är värdigt en ny tråd, men jag startar inte sådana så ofta så det får gå. Själv tycker jag det är ett mycket vettigt tips i all sin enkelhet.

Citerat från artikeln på T-Nation:

Dan John[/B]"]Have you checked in with your central nervous system (CNS) lately? Years ago, the late Stefan Fernholm showed me this interesting test where you'd take a pencil every morning and put as many dots on a page as you can in ten seconds. Let's say you knock out 40 to 45 every day for two weeks. Then, one morning, you struggle to hit 30. Now, making dots on a paper is pretty simple, but you're down 25%. Stefan noted to me, "This is bad."

Later, my friend Mike Rosenberg made a little computer program for me where he used the space bar as the pencil and added a built-in timer. For two years, I started my day with a ten-second test. And, after charting all of this, it was true: When my numbers dropped, I ended up getting sick and hurt.

Clearly, the reduced performance on my little finger tap test was indicative of CNS fatigue.

After that, when I saw my numbers drop, I eased my training, increased my protein, and took care of the little things like sleep, hot tubs, and resting. It was a miracle.

Jag tycker att det är ganska kul hur så enkla och primitiva testmetoder kan vara så effektiva. Jag tänker börja med detta omedelbart, det tar ju så kort tid att till och med jag, som oftast har väldigt bråttom på morgonen, hinner med det.

Jay-Z
2008-06-19, 21:19
Intressant, om det faktiskt finns en korrelation.

Men kanske bara T-nation i nattmössan, vilket har hänt förut. Bro-logic ftw. :D

Matsa
2008-06-19, 21:29
Jo, visst har det hänt förr. Fast min erfarenhet av just Dan John är att han är ganska tillförlitlig, betydligt mindre klappande på sin egen rygg än vissa av deras skribenter.

Jag ska försöka bokföra detta och jämföra med mina prestationer i gymmet, ska bli intressant att se hur de relaterar till varandra.

Lavorini
2008-06-19, 21:59
Ett test jag läste om var att göra ett spänsthopp då du vet att du är fräsh, och sedan ha det som referenspunkt då du misstänker överträning/fuckat CNS.
Ett spänsthopp kräver rätt stor muskelfiberrekrytering, så om du är övertränad kommer du med stor sannolikhet inte alls att hoppa lika högt.

hoikka poika
2008-06-20, 02:20
Jo, visst har det hänt förr. Fast min erfarenhet av just Dan John är att han är ganska tillförlitlig, betydligt mindre klappande på sin egen rygg än vissa av deras skribenter.

Jag ska försöka bokföra detta och jämföra med mina prestationer i gymmet, ska bli intressant att se hur de relaterar till varandra.

Tänka efter (minst) två gånger när du kollar upp korrelationerna, kanske främst när du delger oss resultatet, det är lätt att tolka resultaten på ett felaktigt sätt . Finns det en verklig korrelation mellan dessa eller är det en falsk korrelation?

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:FSM_Pirates.png

Eddie Vedder
2008-06-20, 05:42
Oavsett om det här är BS eller ej så är det ju åtmonstone gratis att testa på.:)

Utvärderingen kanske kan bli svår dock. Särskilt med tanke på att man lär utveckla en mer effektiv "pricka-snabbt-på-pappret"-teknik som kanske blir lite missvisande.;)

obesogen
2008-06-20, 09:45
Oavsett om det här är BS eller ej så är det ju åtmonstone gratis att testa på.:)

Utvärderingen kanske kan bli svår dock. Särskilt med tanke på att man lär utveckla en mer effektiv "pricka-snabbt-på-pappret"-teknik som kanske blir lite missvisande.;)

Ja eller så kan man ju gå in på den här sidan så slipper man slösa massa papper...
http://zodiacguide.sitesled.com/Java/Clicks/Clicks.htm

Stefan Fernholm (1959-1997) var för övrigt en av Sveriges bästa diskuskastare på 80-90 talet. Det finns undersökningar som visar på att det finns en stor överdödlighet på idrottare som var aktiva inom brottning, tyngdlyftning och kast på 60-80 talet. Överdödligheten ligger mellan 25-30%.

Matsa
2008-06-20, 13:55
Tänka efter (minst) två gånger när du kollar upp korrelationerna, kanske främst när du delger oss resultatet, det är lätt att tolka resultaten på ett felaktigt sätt . Finns det en verklig korrelation mellan dessa eller är det en falsk korrelation?

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:FSM_Pirates.png

Jag har inga direkta avsikter att lägga upp några resultat på Kolo. Tycker jag att de av någon anledning är jätteintressanta gör jag nog det ändå, men främst gör jag detta för min egen skull. Tanken är ju även att göra det under en lång tid, ju längre tid desto mindre risk lär det ju vara för feltolkningar.

Oavsett om det här är BS eller ej så är det ju åtmonstone gratis att testa på.:)

Utvärderingen kanske kan bli svår dock. Särskilt med tanke på att man lär utveckla en mer effektiv "pricka-snabbt-på-pappret"-teknik som kanske blir lite missvisande.;)

Jo, både gratis och enkelt att pröva. Jag kan avslöja att jag har en liten fetisch för sådant som är väldigt enkelt men ändå funkar, det var främst det som fångade mitt intresse här.

Även om tekniken blir gradvis bättre så borde man ju fortfarande kunna upptäcka onormala avvikelser.

Ja eller så kan man ju gå in på den här sidan så slipper man slösa massa papper...
http://zodiacguide.sitesled.com/Java/Clicks/Clicks.htm

Nice länk, fast då jag ofta går upp före 05:00 blir det nog papper och penna för min del i alla fall. När jag börjar så tidigt har jag oftast dåligt med tid på morgonen, så pricka på papperet och sedan räkna prickarna på jobbet blir nog melodin. Som jag har förstått det är det ju just på morgonen det skall göras.


Stefan Fernholm (1959-1997) var för övrigt en av Sveriges bästa diskuskastare på 80-90 talet. Det finns undersökningar som visar på att det finns en stor överdödlighet på idrottare som var aktiva inom brottning, tyngdlyftning och kast på 60-80 talet. Överdödligheten ligger mellan 25-30%.

Kom man någonsin fram till varför?

Timme
2008-06-20, 19:12
Kom man någonsin fram till varför?

Preeeeeeepps så klart :)

edit: Ja, det var ju väldigt vanligt under den tiden.

Jacksatan
2008-06-20, 20:03
Preeeeeeepps så klart :)

edit: Ja, det var ju väldigt vanligt under den tiden.

Du verkar jäkligt intresserad av det där. Alltid aktiv i dopingtrådar. Hänger på flashbacks dopingtrådar. Sopa i dig ett gram testo under nåra veckor så slipper du fundera så jävla mkt på det i fortsättningen.