handdator

Visa fullständig version : protein fråga

ganges
2008-06-19, 19:30
en snabb fråga bara.

skall proteinintaget vara lika högt de dagar man tränar som de dagar man inte tränar?

ligger på cirka 1.1-1-2g protein/per kg kroppsvikt

Eddie Vedder
2008-06-19, 19:33
en snabb fråga bara.

skall proteinintaget vara lika högt de dagar man tränar som de dagar man inte tränar?

ligger på cirka 1.1-1-2g protein/per kg kroppsvikt

Det finns ingen anledning att medvetet öka och sänka bara för att det är träningsdag eller ej. Dock kan det ju tänkas vara ett lägre energiintag totalt sett på träningsfria dagar och då kanske proteinintaget råkar bli automatiskt lägre.

I vilket fall är det ett lågt proteinintag, det ligger ju inom ramen för näringsrekommendationerna helt klart men väldigt lågt med "Kolomått".;)

ganges
2008-06-19, 19:39
Det finns ingen anledning att medvetet öka och sänka bara för att det är träningsdag eller ej. Dock kan det ju tänkas vara ett lägre energiintag totalt sett på träningsfria dagar och då kanske proteinintaget råkar bli automatiskt lägre.

I vilket fall är det ett lågt proteinintag, det ligger ju inom ramen för näringsrekommendationerna helt klart men väldigt lågt med "Kolomått".;)

haha ok, men jag läste för ett par veckor sedan här inne på forumet att det skulle tydligen inte ha någon betydelse om man hade ett intag på 2g protein/kg jämfört med 1.2g protein. rätta mig om jag har fel:p

ska se om jag hittar tråden

Eddie Vedder
2008-06-19, 19:43
rätta mig om jag har fel:p

Jag vet inte om du har "fel". Dock är det en ganska låg siffra för en idrottare och det kan med stor sannolikhet vara i lägsta laget.

Ett intag som ligger runt 2g/kg kroppsvikt är ju ett sätt att minimera all risk för att få i sig för lite helt enkelt. För övrigt är jag fundersam över hur du ens lyckas. KAN MAN hamna på så lågt proteinintag om man inte ligger på jättelågt energiintag?!

ganges
2008-06-19, 19:45
ok här var den

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738&highlight=proteinbehov

men du har rätt, det e ju bättre att ligga på mer protein än för lite:)

Eddie Vedder
2008-06-19, 19:47
ok här var den

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86738&highlight=proteinbehov

Alla siffror i den tråden överstiger visserligen dina. Läs inlägg #49 t.ex. Där diskuteras ju 1.4-2g/kg kroppsvikt på punkt #2 i Grubs citat.

Lavorini
2008-06-19, 19:48
Om du ligger på ett kaloriöverskott är inte proteinmängden lika viktig som under en diet - DÅ är det viktigt att få i sig rejält med protein.

Dan S
2008-06-19, 23:39
Satsa på 2.5+/kg när du endå är på väg, och fyll ut resten med mycket kolhydrat. Pannkakor är ju sjukt gott, sopa ner 7-8 ägg istället för 2 så blir det gött.