handdator

Visa fullständig version : Sill eller inte, det är frågan!?

jompa
2008-06-19, 17:53
Imorgon är det midsommarafton i all ära och då ska såklart sillen, färskpotatisen och gräddfilen avnjutas i en härlig kombo.
Frågan till er är: tycker ni om sill? Om ni nu gör det vilken är eran favorit? Om inte vad föredrar ni mest på "midsommarbordet". Själv så älskar jag sill och föredrar mest den inlagda och senapssillen.

Ha en för j*vla trevlig midsommar!

Eddie Vedder
2008-06-19, 17:59
Strömming är bland det absolut godaste jag vet. Och eftersom det är samma fisk så är sverat självfallet ja.

Dock är jag inte så värst förtjust i inlagd sill även om en bit senapssill kan gå ner. "Gubbalåda" kan vara gott, samt en inlagd sill som jag åt i julas men inte minns namnet på.

Men alla former av sillrätter motsvarande typiska strömmingsrätter är helt fantastiskt gott.*drool**drool*

Ayla
2008-06-19, 17:59
klart att det ska vara sill! massor med god sill, gräslök, gräddfil och färskpotatis *drool* jag längtar!

sissa
2008-06-19, 18:10
Matjesill, gräddfil och potatis är gudomligt gott!
Det ska krängas sill imorrn!*drool*

Rokksan
2008-06-19, 18:10
Inget direkt jag suktar efter, men en och annan kan nog slinka ned :)

bubbe
2008-06-19, 18:12
Matjesill, gräddfil och potatis är gudomligt gott!
Det ska krängas sill imorrn!*drool*

Absolut. olika inläggningar också.
:thumbup:

joriice
2008-06-19, 18:21
Fy, hatar sill (eller var ett tag sedan jag smakade nu) men det var en sådan där fisk man verkligen fick kväljningar av, tror mestadels det beror på konsistensen.

:(

spange
2008-06-19, 18:22
jag har just sopat i mig en satans massa färskpotatis,gräddfil,gräslök och inlagd, fransk inlagd och matjessill.
fyfan vad gott

Tolkia
2008-06-19, 18:35
Jag älskar sill, särskilt inlagd (rullströmming och tomatsill/kräftsill är top of the pops). Undantaget är matjessill; hemska matvara. *spy*

frambogir
2008-06-19, 18:44
Nils-Emil Ahlins strömmingslåda borde narkotikaklassas, så jäkla beroendeframkallande!
http://recept.nu/1.4896/nils_emil_ahlin/huvudratter/fisk_skaldjur/strommingslada

ligne
2008-06-19, 18:48
vad föredrar ni mest på "midsommarbordet".

sill är gott, riktigt gott.

men det jag föredrar mest är vodkan :D

MasterChief
2008-06-19, 20:27
Nä, sill funkar inte riktigt. Äter det pliktskyldigt om jag är hos mormor men inget jag väljer direkt.

shut teh face
2008-06-19, 20:36
Lite sill med färskpotatis och gräddfil är gott, en mini portion till förätt.

Men absolut inte favoriten. På midsommaren så finns det jansons, stekt grönkål och massa olika fisklådor, mest strömingslåda och liknande på min tallrik.

1684_
2008-06-19, 20:39
Morsans hemgjorda inlagd sill e så jävla underbart!

Troll
2008-06-19, 20:49
Sill är gött!!
I morgon blir det matjesill som alltid!!

Men den godaste sillen jag ätit var i julas, min svärfar hade gjort egen inlagd sill! *drool*

Durre
2008-06-19, 20:51
Sill går väl.

jockemedkniven
2008-06-19, 21:12
X antal bitar skall nog kunna klämmas ner *popcorn*

Senaps sill, fransk löksill, skärgårds sill, you name it*drool*

och så måste man ju ha ägg till :)

747
2008-06-19, 21:32
Surströmming ja, sill nej.

Tycker dock fisken ska få stanna i vattnet.

Syndicate
2008-06-19, 21:45
Har aldrig smakat sill och tänker nog inte heller göra det.

Det enda jag behöver är köttbullar så är jag nöjd =)

Osten80
2008-06-19, 21:49
Stekt sill är något av det godaste som finns. Inlagd sill kan jag däremot inte med, främst för konsistensens skull.

Animalistic
2008-06-19, 21:59
det är jävligt gött!

regus
2008-06-19, 22:37
Sill (i en skala) ligger någonstans mellan bajs och gammal spya.*spy*

Olsson
2008-06-19, 23:06
Gottgott :)

Cohen
2008-06-19, 23:07
Fransk löksill, färskpotatis, gräddfil, gräslök, knäckebröd med smör och västerbottenost. Snaps. Om något av detta saknas blir det ingen midsommar!
Visst, jordgubbar är också gott men jag skulle nog överleva utan.

På tal om sill och strömming; vad är det egentligen för skillnad?

Sox303
2008-06-19, 23:09
SNAPS! Er... Jag menar senapssill...:cool:

PiNG.
2008-06-19, 23:34
Det enda jag behöver är köttbullar så är jag nöjd =)

Ja sillen klarar jag mig oxå utan. Ge mig köttbullar, ägg o ch rödbetssallad så klarar jag mig.

...ja ölen då med men de va ju inte frågan ;)

Scratch89
2008-06-19, 23:52
Sill duger, men det finns betydligt godare grejer. Färskpotatis, gräddfil, Janssons frestelse samt ägghalvor med kaviar, t.ex.

jompa
2008-06-20, 00:14
På tal om sill och strömming; vad är det egentligen för skillnad?

Strömmingen är östersjöns sill.

Cohen
2008-06-20, 00:46
Strömmingen är östersjöns sill.

Är det verkligen den ända skillnaden?

Kikade lite efter näringsvärden i SLVs databas. I denna skiljer sig sill och strömming åt ganska så markant. Det har alltså att göra med att fisken är olika sammansatt (fetare eller magrare) i olika områden?

Hade för mig att storleken också var av betydelse, men kanske minns jag fel.

747
2008-06-20, 01:20
"Ju längre in i Östersjön man fångar strömmingen desto större är dess relativa huvudlängd, och artens fetthalt är lägre i Östersjön jämfört med Västerhavet."
Säger wikipedia.

Är inte sillen bara en ursäkt för att få supa, eller tycker ni verkligen att det är gott?

Eddie Vedder
2008-06-20, 05:07
"Ju längre in i Östersjön man fångar strömmingen desto större är dess relativa huvudlängd, och artens fetthalt är lägre i Östersjön jämfört med Västerhavet."
Säger wikipedia.

Det låter sannolikt. Då har den ju simmat längre och förbrukar mer av fettet helt enkelt. Det är ju resan som vissa fiskar gör som avgör dess stora variationer i fetthalt under året. Samma sak med t.ex. karill och lax.

Cohen: Ja den geografiska skillnaden är det enda som skiljer strömmingen från sillen. Samma fisk i övrigt.

Eddie Vedder
2008-06-20, 12:52
Dock är jag inte så värst förtjust i inlagd sill även om en bit senapssill kan gå ner.

Precis hemkommen från jobbet och tvingas revidera detta. Vi blev bjudna på midsommarmat och SATAN vad gott det är med sill!*drool* :thumbup:

Det var det godaste jag ätit på ett tag. Perfekt kokt färkpotatis, välkokta ägg, lagom gräddig gräddfilssås och osannolikt god sill, både senapssill samt vanlig inlagd sill med lök och ättika.

Ni fåe gärna tycka att jag är ett svin nu men såna här dagar kan jag inte annat än vara glad över de äldres dåliga aptit. Det innebar att jag själv fick tre portioner.:D

jompa
2008-06-20, 14:16
Det var det godaste jag ätit på ett tag. Perfekt kokt färkpotatis, välkokta ägg, lagom gräddig gräddfilssås och osannolikt god sill, både senapssill samt vanlig inlagd sill med lök och ättika.

Fyfan vad gott det där låter :D längtar tills jag själv får smälla i mig en rejäl portion sill och färskpotatis! :thumbup:

Cohen
2008-06-20, 21:58
Säger wikipedia.

Är inte sillen bara en ursäkt för att få supa, eller tycker ni verkligen att det är gott?

Sillen äts för att den är god.

Familjelunchen på midsommarafton ter sig som ett illa valt tillfälle för supande. :)

jompa
2008-06-21, 14:28
Rackarns vad gott det var med sill igår och imorse också för den delen :) Det bästa är att det finns fortfarande färskpotatis och sill kvar så det blir nog lite till middag också.

Eddie Vedder
2008-06-21, 15:06
Familjelunchen på midsommarafton ter sig som ett illa valt tillfälle för supande. :)

Men ett alldeles ypperligt tillfälle för att börja grunda inför kvällen med gratis sprit.:D

Liten Men Fet
2008-06-22, 19:31
Blev bjuden på hemma gjord sill i fredags, eller rättare sagt matjes sill som dom kryddat själv. Tycker vanligtvis att sill är ok, ganska gott med alla tillbehör man ska ha men den här hemmagjorda sillen var nåt otroligt god, en vitlökssill och en västerbottensill med västerbottenost i.
Dom hade bara tagit nåt recept dom hittat på internet men det var helt klart den godaste sillen jag provat, ingen annan sill har någonsin varit i närheten.