handdator

Visa fullständig version : Blodvärde


Ellis Wyatt
2008-06-19, 17:06
Hej!

Efter att under en längre period, cirka 1 år, ha ätit under kaloribalans så märkte jag att jag var ständigt trött. Jag tog därför ett blodprov som visade att mitt blodvärde (Hb) var 121, att jämföra med ett blodprov från år 2005 som visar ett Hb på över 170.

Enligt min läkare beror detta på lågt energiintag under längre period (svält), då järnnivåer och även B12 och folsyranivåerna är helt okej, enligt honom. Det kan nämnas att jag aldrig ätit under 2400 kcal per dag med ett stillasittande liv och lite motion utöver några konditionspass i veckan, så någon extrem svält rör det sig knappast om.

Nu undrar jag alltså hur man skall bära sig åt för att höja detta. Krävs det stora energiöverskott eller räcker det med att man ligger strax över kaloribalans? :-)

Hoppas förresten att jag postar i rätt forumdel.

1684_
2008-06-19, 17:52
Mitt HB var nere på 65 när jag var kraftig underviktig. Jag fick dricka sånt här blutsaft samt äta järntabletter, blodpudding mkt.
Nu för tiden e det fortfarande ossabilt 1½år efter, så jag fortsätter äta mkt järnrikt. Jordgubbar, bär, kött, BLADPERSILJA, spenat gryn osv....