handdator

Visa fullständig version : set point för kroppsfett?


elArne
2008-06-19, 11:31
En fråga angående setpoint-BF-teorin:
Om en person som har en setpoint på 12%BF kommer han att kunna lägga på sig en större andel muskler om han går upp i vikt från 12% till 16% och sedan deffar tillbaka till 12% än om han istället först hade deffat ner sig till 8% och därifrån ökar till 12%?

Förutsatt att han tränar på ett, för honom optimalt sätt i båda fallen, att kosten är likvärdigt i bägge fallen, att viktuppgång och viktnedgång sker i en lagom takt etc.

En annan fundering: vad använder kroppen för metoder för att återställa setpoint? Påverkas aptiten och ämnesomsättningen eller hur funkar det?

Ola Wallengren
2008-06-19, 14:14
Knepig fråga, men utan vidare eftertanke så skulle jag tro att muskelökningen kanske hade varit större om man ökat från 12 till 16%, men i slutändan så tror jag det kommer avgöras genetik och annat som inte direkt har med set-pointen att göra (hur man nu skiljer på det ena och det andra är inte helt klart, så jag kanske bara flummar här). Dessutom tycker jag det är lite fel att prata om BF%, det är nog mer korrekt att räkna i kg. Det finns även flera olika definitioner på setpoint utifrån lite olika teorier.

Set-pointen regleras av en mängd olika faktorer och det är både aptit och ämnesomsättning som är inblandade.

Endura
2008-06-19, 15:12
men ju högre BF man har desto mer fett kontra muskler bildas ju vid viktuppgång, eller hur var det nu?

tycker isf (om det stämmer) att från 8-12% borde vara mer gynnsamt för muskeltillväxt än 12-16%

Lavorini
2008-06-19, 18:20
men ju högre BF man har desto mer fett kontra muskler bildas ju vid viktuppgång, eller hur var det nu?


Ja det stämmer.


tycker isf (om det stämmer) att från 8-12% borde vara mer gynnsamt för muskeltillväxt än 12-16%
Problemet är att ta sig under den s.k. set-pointen så kommer kroppen få slita hund. Sannolikt kommer det ryka en del muskelmassa för att ta sig ner till 8%, vilket gör att nettot när man är tillbaka på 12% kanske är sämre än om man valde 12-16.

Spekulationer spekulationer.. :)

elArne
2008-06-20, 17:00
Problemet är att ta sig under den s.k. set-pointen så kommer kroppen få slita hund. Sannolikt kommer det ryka en del muskelmassa för att ta sig ner till 8%, vilket gör att nettot när man är tillbaka på 12% kanske är sämre än om man valde 12-16.

Spekulationer spekulationer.. :)

Jo lite i de banorna tänker jag också. Tråkigt bara för före detta överviktiga om man måste över sin (höga) setpoint för att kunna bygga muskler och vid en hög fett% kanske man ändå inte bygger så stor andel muskler :(