Visa fullständig version : Jag äter mycket lök, för mycket?
Jaha, då är tiden kommen för att avslöja en pinsamhet. Jag äter lök i mängder, brukar bli ca 1-1.2 kg per dag. Endast gullök.
Att lök är nyttigt håller jag på och att det innehåller en massa godsaker som troligen minskar risken för en del cansersorter men äter jag för mycket? Jag har plåtmage och kan äta vad som helst utan att den börjar strula så det är inga problem, annars verkar många få magproblem när de äter lök.
Så finns det nackdelar med ett överdrivet intag?
Handcuff
2008-06-19, 10:51
Hahaha....hur äter du löken? *popcorn*
Jag hackar den och steker den, äter ofta chilisås och keso till. Keson blandar jag ut med lite dijon eller skånsk senap och jag får abstinens om jag inte får mina portioner, det är det bästa jag vet :) Brukar ibland blanda i lite ärtor och majs också, men stekt lök som sagt.
MasterChief
2008-06-19, 13:08
Gul lök är väldigt nyttigt och i de studier som finns verkar man prata om ca 100 gram om dagen för att få ut alla fördelar. Att konsumera 1,5 kg verkar vara lite extremt och i längden tror jag inte det är speciellt positivt. Men det är bara en åsikt jag har underbyggd av min generella kostfilosofi: Måttlighet.
mjukglass
2008-06-19, 13:22
1kg lök om dagen. Wow.
insolation
2008-06-19, 13:36
Du lär inte oroa dig om att få i dig för lite Quercetin iaf ;)
Wide-ranging claims have been made for the effectiveness of onions against conditions ranging from the common cold to heart disease, diabetes, osteoporosis, and other diseases.[9] They contain chemical compounds believed to have anti-inflammatory, anticholesterol, anticancer, and antioxidant properties such as quercetin. However, it has not been demonstrated that increased consumption of onions is directly linked to health benefits.
Källa engelska wikipedia.
Muaytudd
2008-06-19, 13:43
Min Morfar som var överläkare åt en rå lök om dagen. Som ett äpple!
Troligtvis är inte "för mycket lök" det verkliga problemet utan "för lite annat". Ensidiga matvanor är aldrig bra, även om det inte är något dåligt man äter. Kan du inte försöka ta lite annan mat och ha löken som tillbehör? Eller
shut teh face
2008-06-19, 14:29
Stekt lök passar ju som tillbehör till så mycket grejer. Börja ät det till varje mål. =)
Haha. Vilka jävla mängder. Min mage hade kollapsat av en tiondel. :)
1 kg lök är fan för mycket.. 1 lök om dagen är nyttigt men mer är nog inte opti.
TylerDurden84
2008-06-19, 14:59
1 kg lök, det är respekt.. men det kan ju inte göra under för andedräkten!?
Gul lök i ugn är perfekt. Alltid undrat hur det starka kan försvinna och det söta lyftas fram.
För övrigt äter jag en liter jordgubbar om dagen sedan några veckor tillbaka *cupid*
Har fin fin andedräkt faktisk, kör med munvatten så det kanske är det jag kan tacka.
Troligtvis är inte "för mycket lök" det verkliga problemet utan "för lite annat". Ensidiga matvanor är aldrig bra, även om det inte är något dåligt man äter. Kan du inte försöka ta lite annan mat och ha löken som tillbehör? Eller
Mmm är väll lite det jag är rädd för, försöker att minska på det och ersätta det med annant men det är svårt. Men vilka näringsämnen är det som finns i t.ex. potatis och ris som löken saknar? För jag antar att t.ex. potatis annars skulle vara ett lämpligt substitut...
För skeptikerna kan jag säga att jag snittat dryga kilot i många månader nu så det är inte så att kroppen lägger av efter ett tag :)
Eddie Vedder
2008-06-19, 17:49
Men vilka näringsämnen är det som finns i t.ex. potatis och ris som löken saknar? För jag antar att t.ex. potatis annars skulle vara ett lämpligt substitut...
Sök på livsmedlen och jämför.
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV
Sök på livsmedlen och jämför.
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV
Jo och om tänker på att man äter mer lök än potatis så är löken mer näringsrik än samma energimängd potatis. Jag kör på med min lök då antar jag, hojtar till om jag klappar ihop.
Satan! Jag som trodde jag åt mycket med mina 2lökar/dag :D
Gul lök i ugn är perfekt. Alltid undrat hur det starka kan försvinna och det söta lyftas fram.
För övrigt äter jag en liter jordgubbar om dagen sedan några veckor tillbaka *cupid*
dyrt? *rolleyes*
internethjälten
2008-06-22, 16:32
Jag äter lök i mängder, brukar bli ca 1-1.2 kg per dag.
Det blir inte mer än 438kg per år, inte ens ett halvt ton, ät mer lök !!!
Skämt å sido, hur mår din mage?
Det blir inte mer än 438kg per år, inte ens ett halvt ton, ät mer lök !!!
Skämt å sido, hur mår din mage?
Mycket bra, inga problem alls. Om vi någon gång ska avla fram en supermänniska anmäler jag gärna mina maggener till förfogande.
dyrt? *rolleyes*
Ganska, speciellt om jag köper på coop. Har jag vägarna förbi Hötorget så blir det billigare.
Någon som vet hur det är med besprutning av jordgubbarna? Orkar aldrig tvätta dem och tror iofs inte att lite vatten gör så stor skillnad.
CoolHandLuke
2008-06-23, 16:10
Hur var det med karamelliserat socker? Det är nog det som är störst problem med att äta så mycket stekt lök.
Hur var det med karamelliserat socker? Det är nog det som är störst problem med att äta så mycket stekt lök.
Vad har karamelliserat socker med överkonsumption med lök att göra?
Menar det inte som ett ifrågasättande, undrar bara vad det hela handlar om.
Vad har karamelliserat socker med överkonsumption med lök att göra?
Menar det inte som ett ifrågasättande, undrar bara vad det hela handlar om.
Min gissning: Att socker i löken karamelliserar när man steker den hårt (=brun/svart/bränd lök).
Min gissning: Att socker i löken karamelliserar när man steker den hårt (=brun/svart/bränd lök).
Jo, visst kan man tänka sig det. Men finns det verkligen så mycket socker i vanlig lök?
100 höjdare nästa! lök mannen
Eddie Vedder
2008-06-25, 04:33
Jo, visst kan man tänka sig det. Men finns det verkligen så mycket socker i vanlig lök?
+-5g/100g ungefär. I genomsnitt då.
Med andra ord 50 gram per dag för trådskaparen.
CoolHandLuke
2008-06-25, 19:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107267
Det var den jag tänkte på när jag felaktigt pekade ut problemet med sockret. Maillardreaktioner. Men det är _innuti_ kroppen vad det verkar. Det blir nog ingen akrylamid att fundera på heller.
Kommer inte på något annat. Linus Pauling sidan tar bara upp magproblem som egentlig 'risk'.
Men det är väl det gamla vanliga som gäller: "Lagom är bäst." Kanske kan variera och köra vitlök ibland. Jag själv klämmer två klyftor om dagen. Det är riktigt gott att kombinera löken med stekta hackade rotfrukter. Kålrot, palsternacka etc. De har också lite socker i sig så det blir något åt samma håll smakmässigt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107267
Det var den jag tänkte på när jag felaktigt pekade ut problemet med sockret. Maillardreaktioner. Men det är _innuti_ kroppen vad det verkar. Det blir nog ingen akrylamid att fundera på heller.
Kommer inte på något annat. Linus Pauling sidan tar bara upp magproblem som egentlig 'risk'.
Men det är väl det gamla vanliga som gäller: "Lagom är bäst." Kanske kan variera och köra vitlök ibland. Jag själv klämmer två klyftor om dagen. Det är riktigt gott att kombinera löken med stekta hackade rotfrukter. Kålrot, palsternacka etc. De har också lite socker i sig så det blir något åt samma håll smakmässigt.
Tack för infon om sockret.
Vitlökstipset låter dock lite konstigt. Vitlök i de mängder trådskaparen talar om låter i mina öron direkt vidrigt. Dessutom måste vi ju tänka på hans nära och kära, de som ska stå ut med andedräkten. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.