handdator

Visa fullständig version : muskelsträckning - tens muskelstimulator


Schroder
2008-06-19, 09:50
undrar ifall man kan/är bra att använda muskelstimulator på den muskel/område som man har muskelsträckning på?. eller ska man låta området vila helt?

Guddi
2008-06-19, 13:29
Det beror på när du fick skadan och vilket program du tänkt köra med TENS-apparaten?

Massageprogrammen går oftast bra att köra en kortare stund (<20 min) när skadan är äldre än 2 dagar. Jag föredrar att köra programmet på kvällen några timmar efter träning.

Det smärtlindrande programmen kan du köra om du tycker att de hjälper mot smärtan, oftast gör det i stort sett ingen nytta förutom om smärtan/skadan varit långvarig (>6-8v).

Att köra de mer aggresiva programmen där muskeln verkligen kontraherar är oftast inte nödvändigt och det är bättre att göra aktiva övningar. Undantaget är om du inte kan hitta någon övning som inte smärtar då du kan köra lätta kontraktioner med hjälp av TENS-apparaten istället...

Rörigt svar jag vet. Har inte så stor erfarenhet av TENS förutom det jag lärt mig på min utbildning och som jag testat på mig själv. Möjligt att någon annan kan ge dig bättre svar...

Torkelll
2009-05-10, 13:42
Kan en muskelstimulator snabba på åtrhämtningen i musklernaom om man tränar hård konditionsträning?

Martin Löwgren
2009-05-11, 23:33
Kan en muskelstimulator snabba på åtrhämtningen i musklernaom om man tränar hård konditionsträning?

Ja